MATH CLUB - BY MENSTYL

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

HOME ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚA ΘΕΜΑΤΑ ΕΛΛΑΔΑ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ  ΒΙΑ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ

ΓΕΝΙΚΑ

 

 

  Επιλέξτε
  Α.  ΣΕΝΑΡΙΑ
  Β.  ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

1.1     Εκπαιδευτικά Σενάρια

Εκπαιδευτικό σενάριο (educational scenario) είναι η περιγραφή ενός μαθησιακού πλαισίου με εστιασμένο γνωστικό(ά) αντικείμενο(α), συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους, παιδαγωγικές αρχές και σχολικές πρακτικές. Ένα τέτοιο σενάριο ενέχει (υλοποιείται μέσα από) σειρά εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (educational activities). Η δομή και ροή κάθε δραστηριότητας καθώς και οι ρόλοι του διδάσκοντα-μαθητών και η αλληλεπίδρασή τους με τα όποια χρησιμοποιούμενα μέσα και υλικό, περιγράφονται σε ένα πλάνο δραστηριότητας (activity plan). Μέρος ενός τέτοιου πλάνου προβλέπει τη χρήση λογισμικού.

Έτσι λοιπόν η περιγραφή των σεναρίων δεν αφορά μόνο στο σχεδιασμό εργαλείων και δραστηριοτήτων βασισμένων σε κάποιο επιλεγμένο λογισμικό ή στην συνέργια δύο ή περισσοτέρων λογισμικών. Αντίθετα το σενάριο αποτελεί μια εκ βαθέων διείσδυση στη διδακτική πρακτική. Μέσω αυτού γίνεται ανάλυση της μεθόδου και της στρατηγικής σύμφωνα με την οποία προτείνουμε να εφαρμοστεί το σύνολο των σχεδιασμένων δραστηριοτήτων στην τάξη και στους προτεινόμενους ρόλους που καλούνται να παίξουν οι συμμετέχοντες (μαθητές, καθηγητές, επιμορφωτές και διοίκηση του σχολείου), αλλά και στη δομή της συνεργασίας μεταξύ διαφορετικών ομάδων (η τάξη σαν σύνολο, μικρές ομάδες μαθητών στην ίδια τάξη ή σε διαφορετικές τάξεις). Το σενάριο πρέπει να είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπει παρέμβαση και αλλαγή από μέρους του καθηγητή και δημιουργική χρήση του σεναρίου στην τάξη. Επίσης πρέπει να έχει τη δυνατότητα επέκτασης ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών και τάξεων που παίρνουν μέρος.

Η συγγραφή των σεναρίων λαμβάνει υπόψη τα παρακάτω:

·       Την πολυπλοκότητα της παιδαγωγικής, διδακτικής και γνωστικής προσέγγισης της πραγματευόμενης ενότητας με χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας και του προτεινόμενου σεναρίου.

·       Την εμπλοκή διαφόρων γνωστικών περιοχών και διαφορετικής φύσης παραγόντων στην εκμάθηση και διδασκαλία μιας διδακτικής ενότητας και την ανάγκη συνέργιας μεταξύ τους.

·       Την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ τεχνικών (ανθρώπων που έχουν εμπειρία στην δημιουργία και χρήση τεχνολογικών εργαλείων) και παιδαγωγών (ανθρώπων που έχουν εμπειρία στην διδακτική και μάθηση γνωστικών ενοτήτων) για την επιτυχή δημιουργία και συγγραφή ρεαλιστικών σεναρίων.

·       Την άμεση ανταπόκριση των σεναρίων στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα και την συμβολή τους στην αναβάθμιση της διδακτικής πρακτικής, της εξομάλυνσης δυσκολιών κατανόησης και της μαθησιακής επικοινωνίας.

·       Την ανάγκη επικοινωνίας των σεναρίων (δραστηριότητες, εργασίες, ασκήσεις, μέθοδος εφαρμογής στην τάξη και στο σχολείο) με μαθητές, καθηγητές, διεύθυνση σχολείων και άλλων σχετικών φορέων.

Παρακάτω γίνεται διάκριση συγκεκριμένων υπο-ενοτήτων περιγραφής των σεναρίων. Ανάλογα με την περίτπωση, ορισμένες από αυτές θα χρήζουν περισσότερης και άλλες μικρότερης ανάλυσης.

1.1.1     Σύντομη ανασκόπηση του σεναρίου

Εδώ γίνεται μια συνοπτική παρουσίαση του σεναρίου με σύντομη αναφορά στα παρακάτω:

·       Στην ιδέα που διέπει το σενάριο

·       Στα τεχνολογικά εργαλεία που προτείνονται προς χρήση (π.χ. λογισμικό)

·       Στη χρήση συμπληρωματικού υλικού

·       Στις προσδοκώμενες παιδαγωγικές και μαθησιακές κατακτήσεις

·       Στις προβλεπόμενες μεθόδους διδακτικής

·       Στις στρατηγικές εφαρμογής

1.1.2     Παιδαγωγικοί, κοινωνιολογικοί και πολιτισμικοί στόχοι

Αναλυτική περιγραφή των ευρύτερων χαρακτηριστικών του σεναρίου σε σχέση με την παιδαγωγική, κοινωνική και πολιτισμική επιρροή που έχει στη σχολική κοινότητα.

·       Ο ρόλος του σεναρίου και των τεχνολογικών εργαλείων για την αναβάθμιση των συμμετεχόντων ή την ενίσχυση των ρόλων τους (καθηγητές, μαθητές, διεύθυνση, φορείς της κοινότητας).

·       Ο ρόλος των προς χρήση εργαλείων (τεχνολογικών και άλλων) στο συγκεκριμένο σενάριο.

·       Αναφορά στα καινοτομικά στοιχεία του σεναρίου και των εργαλείων στη σχολική κοινότητα και στον αναμενόμενο ρόλο τους για τους συμμετέχοντες.

1.1.3     Προσδοκώμενη διαδικασία μάθησης

Αναλυτική περιγραφή του επιλεγμένου γνωστικού αντικειμένου, του οποίου η μάθηση προτείνεται μέσα από το συγκεκριμένο σενάριο, καθώς και της συσχέτισής των δύο.

·         Ορισμός της επιστημολογικής υπόστασης του εν λόγω γνωστικού αντικειμένου καθώς και των συγγενών του εννοιών.

·         Αναφορά στις μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών οι οποίες έχουν εντοπισθεί μέσω ερευνητικών διαδικασιών για το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.

·         Αναλυτική περιγραφή των αναμενόμενων και προσδοκώμενων μαθησιακών διαδικασιών που επιδιώκεται να προκληθούν με την χρήση του σεναρίου και της σχέσης τους με τις προαναφερθείσες μαθησιακές δυσκολίες.

1.1.4     Διδακτική διαδικασία

Αναλυτική ανάπτυξη της διδακτικής διαδικασίας που απαιτείται για την επίτευξη των παραπάνω προσδοκώμενων μαθησιακών στόχων.

·         Περιγραφή των διδακτικών μεθόδων που εμπλέκονται και απαιτούνται στα πλαίσια εφαρμογής του σεναρίου.

·         Ανάλυση του τρόπου εργασίας των μαθητών (μόνοι, σε ομάδες, μετωπική) και του βαθμού αυτενέργειας και αυτονομίας που παρέχεται.

·         Αναφορά και επεξήγηση της τυχόν ανάγκης για αλλαγή του ρόλου των καθηγητών και των αντιλήψεων τους για την διδασκαλία του συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου μέσα από το προτεινόμενο σενάριο.

·         Αναφορά στην ανάγκη νέων συνεργασιών είτε μεταξύ των καθηγητών του ιδίου σχολείου, είτε μεταξύ καθηγητών άλλων σχολείων ή ακόμη και με άλλους φορείς της κοινότητας.

·         Πιθανή χρήση αξιολόγησης και αναλυτική περιγραφή της ποιότητας, είδους και στόχων της αξιολόγησης αυτής.

1.1.5     Δραστηριότητες

Περιγραφή των επιμέρους εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και των αντίστοιχων «πλάνων» εφαρμογής τους (σε ξεχωριστά υποκεφάλαια, ένα για κάθε δραστηριότητα). Συγκεκριμένα:

1.      Στόχοι του Προγράμματος Σπουδών που θίγονται / πραγματεύονται από τη δραστηριότητα (μπορεί να αφορούν περισσότερα του ενός γνωστικά αντικείμενα).

2.      Προαπαιτούμενα (π.χ. σχέσεις με άλλες δραστηριότητες, τεχνικές εγκαταστάσεις, επιμόρφωση για θέματα εφαρμογής του, κλπ).

3.      Πιθανός διευκολυντικός ρόλος του Υπουργείου, Διεύθυνσης Β΄Βάθμιας εκπαίδευσης, ΠΛΗΝΕΤ, ΠΙ, ΙΤΥ ή άλλων σχετιζομένων φορέων όπου αρμόζει ή / και απαιτείται.

4.      Πιθανές επιπτώσεις από την εφαρμογή της δραστηριότητας στη διεύθυνση / διοίκηση του σχολείου και σχετικά μέτρα που πρέπει να ληφθούν.

5.      Χρονισμός εφαρμογής της δραστηριότητας και εναρμονισμός της με το ωρολόγιο πρόγραμμα (εκτιμώμενη διάρκεια, συνεργασία με διδακτικές ώρες μαθημάτων, κλπ).

6.      Προετοιμασία (υλικό, τάξη, ομάδες παιδιών, customization, κλπ).

7.      Απαιτούμενα εργαλεία / λογισμικό ή άλλο υλικό (σημειωτέον ότι μπορεί να απαιτείται / προτείνεται και η χρήση συμπληρωματικού λογισμικού από εκείνο που αναπτύσσεται).

8.      Περιγραφή της ροής της δραστηριότητας με διάκριση των διαδοχικών βημάτων εφαρμογής της διαδικασίας. Για καθένα απ’ αυτά περιγράφεται μεταξύ άλλων η αλληλεπίδραση μαθητών και διδασκόντων με τα εργαλεία λογισμικού.

9.      Προτάσεις για επεκτάσεις ή / και διαφοροποιήσεις.

Οι παραπάνω περιγραφές (πλάνα) πιθανότατα θα προσδιορίζουν «οικογένειες» συγγενών δραστηριοτήτων που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν (με μικροαλλαγές, κλπ).

Είναι σημαντικό κάθε δραστηριότητα να είναι εφικτή σε συνθήκες τάξης, παίρνοντας υπόψη τους χρονικούς περιορισμούς της διδακτικής ώρας, και όλους τους πιθανούς παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν την ομαλή διεξαγωγή των προτεινόμενων διαδικασιών.

1.1.6     Κριτική προσέγγιση του σεναρίου και της εφαρμογής του[1]

Κριτική αναφορά στα χαρακτηριστικά του προτεινόμενου σεναρίου λαμβάνοντας υπόψη θετικά και αρνητικά στοιχεία σε σχέση με τις προαναφερόμενες ενότητες.

·         Τοποθέτηση του προτεινόμενου σεναρίου στο γενικότερο σύνολο διδακτικής της εν λόγω γνωστικής ενότητας (π.χ. αναφορά σε συγγενή ή διαφορετικά σενάρια).

·         Περιγραφή των σημείων που μένουν αμετάβλητα καθώς και εκείνων που δέχονται περαιτέρω αλλαγές, επιπροσθέσεις και γενικότερα είναι περισσότερο ευλύγιστα για μετατροπές στα χέρια των καθηγητών και μαθητών τους.

·         Κριτική των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων του σεναρίου ως προς τις προσδοκώμενες διδακτικές και μαθησιακές διαδικασίες.

·         Αναφορά σε συγκεκριμένους στόχους ή διαδικασίες που δεν μπορούν να επιτευχθούν μέσω της συγκεκριμένης μορφής και εφαρμογής του σεναρίου.

 

Τελικά θα πρέπει να συνταχθεί ο ακόλουθος συνοπτικός πίνακας που δείχνει το πώς / ποιές εκπαιδευτικές δραστηριότητες αφορούν:

·         Στόχους του Προγράμματος Σπουδών (ΠΣ), ή / και άλλους που δεν προβλέπονται από το ΠΣ, ανά γνωστικό αντικείμενο ή / και ανά ειδικότητα καθηγητών.

·         Χρονοτοποθέτηση  της  εφαρμογής  των σεναρίων μέσα στο σχολικό πρόγραμμα / έτος.

·         Εκτιμώμενη διάρκεια της χρήσης του λογισμικού ανά περίπτωση.

Παράδειγμα ενός τέτοιου πίνακα είναι:

 

 

Μαθηματικά

Φυσική

Ιστορία

Σενάριο xx Δραστηριότητα yy

Στόχος του ΠΣ Αφορά την ενότητα xxx του ΠΣ, που διδάσκεται την ψψ βδομάδα στη Β' τάξη του Γυμνασίου

Εκτιμώμενος χρόνος απασχόλησης: από 1 έως 4 διδακτικές ώρες.

 

Στόχος του ΠΣ Αφορά την ενότητα xxx του ΠΣ, που διδάσκεται την ψψ βδομάδα στη Β' τάξη του Γυμνασίου

Εκτιμώμενος χρόνος απασχόλησης: περίπου 2 διδακτικές ώρες.

Σενάριο αα
Δραστηρίοτητα ββ

 

Στόχος  του ΠΣ

Αφορά την ενότητα xxx του ΠΣ, που διδάσκεται την ψψ βδομάδα στη Γ' τάξη του Γυμνασίου

Εκτιμώμενος χρόνος απασχόλησης: περίπου 2 διδακτικές ώρες.

 

…

…

…

…

 


 

[1] Προαιρετικό.

 

 

Σχεδίαση και ανάπτυξη εκπαιδευτικών σεναρίων

και δραστηριοτήτων αξιοποιώντας Logo-like περιβάλλον στο ∆η΅οτικό Σχολείο

Κατερίνα Γλέζου

ΜSc Φυσικών Επιστη΅ών - ΜEd Παιδαγωγικών Πανεπιστη΅ίου Αθηνών,

Εκπαιδευτικός – Επι΅ορφώτρια ΤΠΕ

Πλ. Μάρκου Μπότσαρη 6, 15771 Ζωγράφου, Αθήνα, Ελλάδα

glezouk@otenet.gr

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Στην εργασία αυτή επιχειρείται η ανάδειξη πτυχών της σχεδίασης και ανάπτυξης εκπαιδευτικών σεναρίων και δραστηριοτήτων αξιοποιώντας Logo-like περιβάλλον στο πλαίσιο της εισαγωγής και παιδαγωγικής αξιοποίησης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στο ∆η΅οτικό Σχολείο σε ΅ια προσπάθεια υποστήριξης της εκπαιδευτικής κοινότητας ΅ε συγκεκρι΅ένες προτάσεις εφαρ΅ογής εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων εστιασ΅ένων στην αξιοποίηση διερευνητικών υπολογιστικών εργαλείων.

Βασικοί άξονες για τη σχεδίαση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων απετέλεσαν: η υποστήριξη διαδικασιών ενεργητικής δό΅ησης της γνώσης, η ανάπτυξη πλούσιου εννοιολογικού δικτύου, η αξιοποίηση των προηγού΅ενων γνώσεων, ε΅πειριών και διαισθήσεων των ΅αθητών, η ανάπτυξη νέων ρόλων ΅αθητών–δασκάλου, η δια΅όρφωση συνεργατικών περιβαλλόντων ΅άθησης, η διαθε΅ατική προσέγγιση, η τροποποίηση των παραδοσιακών ρόλων ΅αθητών-δασκάλου ΅ε εστίαση στη δό΅ηση διερευνητικών ρόλων.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙ∆ΙΑ: Logo, Logo-like περιβάλλον, σενάρια, δραστηριότητες, ∆η΅οτικό

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Οι ΤΠΕ και ιδιαίτερα τα Logo-like περιβάλλοντα ΅πορούν να αξιοποιηθούν για τη σχεδίαση και την ανάπτυξη υπολογιστικών εργαλείων, τα οποία προσφέρουν στους ΅αθητές τη δυνατότητα έκφρασης κι αξιοποίησης των σκέψεων, ιδεών και διαισθήσεών τους και υποστηρίζουν τη διαδικασία οικοδό΅ησης της γνώσης δια΅ορφώνοντας πλούσια σε ευκαιρίες προβλη΅ατισ΅ού και πειρα΅ατισ΅ού περιβάλλοντα ΅άθησης (Noss, 1995, diSessa, 1995, Hoyles, 1992, Κοντογιαννοπούλου-Πολυδωρίδη, 1991, Papert, 1980).

ΑΡΧΕΣ ΣΧΕ∆ΙΑΣΗΣ ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕΝΑΡΙΩΝ ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ LOGO-LIKE ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Η σχεδίαση και η ανάπτυξη των εκπαιδευτικών σεναρίων και δραστηριοτήτων αξιοποιώντας Logo-like περιβάλλον στηρίζονται σε ένα πλαίσιο γενικών παιδαγωγικών αρχών που αποτελούν τη συνιστα΅ένη των αντιλήψεων που αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια στο πεδίο των γνωστικών και κοινωνικογνωστικών θεωριών ΅ε βάση το κοινωνικό εποικοδο΅ητικό ΅οντέλο.

Βασικοί άξονες για τη σχεδίαση εκπαιδευτικών σεναρίων και δραστηριοτήτων αποτέλεσαν: α)η δό΅ηση διερευνητικών ρόλων (Papert, 1980, Soloway, 1990), β)η υποστήριξη διαδικασιών ενεργητικής δό΅ησης της γνώσης (Piaget, 1979, Papert, 1980), γ)η ανάπτυξη πλούσιου εννοιολογικού δικτύου, δ)η αξιοποίηση των προηγού΅ενων γνώσεων, ε΅πειριών-βιω΅άτων και διαισθήσεων των ΅αθητών (diSessa, 1995, Vergnaud, 1987), ε)η ανάπτυξη νέων ρόλων ΅αθητών–δασκάλου (Hoyles, 1995, Κυνηγός, 1995), στ)η δια΅όρφωση συνεργατικών περιβαλλόντων ΅άθησης (diSessa, 1995, Vergnaud, 1987), και τέλος, ζ)η διαθε΅ατική προσέγγιση.

Χαρακτηριστικά υπολογιστικού περιβάλλοντος

Ένας Μικρόκοσ΅ος αποτελεί ΅ια υπολογιστική εφαρ΅ογή που υλοποιεί ένα εκπαιδευτικό σενάριο ως πλαίσιο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (Hoyles, 1995). Ο Μικρόκοσ΅ος Logo σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε ως Logo-like περιβάλλον στην πλατφόρ΅α Αβάκιο/E-Slate (http://e-slate.cti.gr) το οποίο συνιστά εργαλείο συγγραφής και περιβάλλον εφαρ΅ογής για την ανάπτυξη, διαχείριση και διερεύνηση Μικρόκοσ΅ων. Κύριο χαρακτηριστικό του Μικρόκοσ΅ου Logo αποτελεί η δυνατότητα πολλαπλής αναπαράστασης (αριθ΅ητικής και γραφικής) της ΅εταβλητότητας παρα΅ετρικών ΅εγεθών και ο δυνα΅ικός χειρισ΅ός των αριθ΅ητικών τι΅ών τους έχοντας παράλληλα και το αντίστοιχο αποτέλεσ΅α στη γραφική τους αναπαράστασή τους (Κυνηγός & Ψυχάρης, 2000).

Στοχοθεσία

Στο πλαίσιο της παραδοσιακής διδασκαλίας η προσέγγιση εννοιών που δεν ε΅πίπτουν στην ά΅εση και φυσική ε΅πειρία των ΅αθητών, και ιδιαίτερα των αφηρη΅ένων εννοιών, συναντά ιδιαίτερα ε΅πόδια αναφορικά ΅ε την κατανόησή τους. Περιορίζεται έτσι η ανάπτυξη κινήτρων και ο ενεργητικός χαρακτήρας της ΅άθησης ΅ε αποτέλεσ΅α να ΅ην είναι δυνατή η επίλυση της γνωστικής ασυ΅φωνίας και η δό΅ηση νέων γνωστικών σχη΅άτων (Piaget, 1979).

Οι ΅αθητές, ε΅πλεκό΅ενοι σε σενάρια και δραστηριότητες αξιοποιώντας Logo-like περιβάλλον έχουν τη δυνατότητα:

Α. Παιδαγωγικοί στόχοι

  1. • Να διατυπώσουν υποθέσεις, να πειρα΅ατιστούν, να ελέγξουν την ορθότητα των υποθέσεών τους, να εξάγουν συ΅περάσ΅ατα και να προβούν σε ερ΅ηνεία αυτών.
  2. • Να αξιοποιήσουν τις υπάρχουσες διαισθήσεις τους.
  3. • Να καλλιεργήσουν τη συστη΅ική τους σκέψη που συνίσταται σε εξοικείωση ΅ε τη διαδικασία ανάλυσης του προβλή΅ατος στα επι΅έρους συστατικά του, αντι΅ετώπισης καθενός ξεχωριστά και σύνθεσης ΅ιας ολοκληρω΅ένης λύσης.
  4. • Να εξοικειωθούν ΅ε την ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσης προβλή΅ατος.
  5. • Να αναζητήσουν και να αντι΅ετωπίσουν τον προβλη΅ατισ΅ό θετικά και ΅εθοδικά και να «αποποινικοποιήσουν» την έννοια του λάθους (Papert, 1980, diSessa, 1995).
  6. • Να δη΅ιουργήσουν πρωτότυπες κατασκευές προσωπικού νοή΅ατος.
  7. • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες έκφρασης (προφορικού και γραπτού λόγου, καλλιτεχνικής, «γλώσσας του σώ΅ατος» και επικοινωνίας (Vergnaud, 1987).
  8. • Να συνεργαστούν ΅εταξύ τους για την επίτευξη κοινού στόχου αναπτύσσοντας προσωπική και συλλογική ευθύνη ως ΅έλη ΅ιας ο΅άδας (Prawat, 1996).

Β. ∆ιδακτικοί – ΅αθησιακοί στόχοι

α. Στόχοι ως προς τα Μαθη΅ατικά

  1. • Να διατυπώσουν ΅αθη΅ατικές υποθέσεις, να πειρα΅ατιστούν, να ελέγξουν την ορθότητα των υποθέσεών τους, να εξάγουν συ΅περάσ΅ατα και να προβούν σε ερ΅ηνεία αυτών.
  2. • Να δια΅ορφώσουν στρατηγικές για την αντι΅ετώπιση και επίλυση ΅αθη΅ατικών προβλη΅άτων.
  3. • Να αποσαφηνίσουν βασικές έννοιες προσανατολισ΅ού, γεω΅ετρικών σχη΅άτων, ΅εταβολής ΅εγεθών, αναλογιών, κλί΅ακας.
  4. • Να ανακαλύψουν κανόνες στην πράξη (theorems in action).
  5. • Να διακρίνουν συ΅΅εταβολές, αναλογικές ή ΅η σχέσεις ΅εταξύ ΅εγεθών και τ΅η΅άτων των κατασκευών.
  6. • Να προσεγγίσουν την έννοια της ΅εταβλητής και της παρα΅ετροποίησης.

β. Στόχοι ως προς την Πληροφορική

  1. • Να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή, διερευνητικού λογισ΅ικού και βασικών εφαρ΅ογών γραφείου.
  2. • Να εισαχθούν σταδιακά στον προγρα΅΅ατισ΅ό, να εξοικειωθούν ΅ε βασικές έννοιες προγρα΅΅ατισ΅ού, να κατανοούν και να συγγράφουν απλά προγρά΅΅ατα Logo.
  3. • Να ΅εταφέρουν δεδο΅ένα από ΅ια υπολογιστική εφαρ΅ογή σε άλλη.
  4. • Να αποκτήσουν δεξιότητες διαχείρισης αρχείων.
  5. • Να εξοικειωθούν ΅ε πολλαπλούς τρόπους αναπαράστασης των δεδο΅ένων (συ΅βολική, γραφική).

γ. Στόχοι ως προς την Αισθητική Αγωγή

  1. • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες καλλιτεχνικής έκφρασης.
  2. • Να δη΅ιουργήσουν πρωτότυπες κατασκευές προσωπικού ενδιαφέροντος και νοή΅ατος.

ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ: ΟΙ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΙ

Τονίζεται ότι, το εκπαιδευτικό σενάριο που παρουσιάζεται αναλυτικά παρακάτω δεν αποτελεί υπόδειγ΅α, αλλά έχει ενδεικτικό χαρακτήρα. Έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του εκπαιδευτικού, ανάλογα ΅ε τα ενδιαφέροντα των ΅αθητών του και το επίπεδο των προηγού΅ενων γνώσεων και ε΅πειριών τους, καθώς και ανάλογα ΅ε το προσωπικό του ενδιαφέρον, να εντάξει το προτεινό΅ενο σενάριο στη διδακτική πρακτική του, να το αναπροσαρ΅όσει ή ακό΅α, ΅ε αφορ΅ή το ερέθισ΅α αυτό να δη΅ιουργήσει νέα προσωπικά σενάρια και δραστηριότητες.

Κεντρικός άξονας

Το σενάριο «Οι αστερισ΅οί» έχει ως αντικεί΅ενο διαπραγ΅άτευσης τους αστερισ΅ούς, όπως άλλωστε δηλώνει ο τίτλος του. Αποτελεί ένα διαθε΅ατικό σενάριο όπου διασυνδέονται γνωστικές περιοχές των ΅αθη΅ατικών, της γεωγραφίας, της αστρονο΅ίας καθώς και της ΅υθολογίας. Το σενάριο αυτό και οι δραστηριότητες σχεδιάστηκαν για την Ε΄- Στ΄ ∆η΅οτικού ΅ε δυνατότητα αναδια΅όρφωσής τους και για την Α΄ Γυ΅νασίου.

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του σεναρίου επιχειρείται η διερεύνηση ιδιοτήτων της κλειστής πολυγωνικής γρα΅΅ής και των κανονικών πολυγώνων καθώς και η εξοικείωση των ΅αθητών ΅ε τις έννοιες προσανατολισ΅ού, της γωνίας, της απόστασης, της κλί΅ακας.

Οι δραστηριότητες του σεναρίου εξελίσσονται σε τέσσερις διακριτές φάσεις:

Α΄ Φάση: Κατασκευή άστρων ΅ε χρήση διαδικασιών Logo.

Β΄ Φάση: Αναζήτηση και συλλογή εγκυκλοπαιδικών και άλλων στοιχείων για τους αστερισ΅ούς. Επιλογή συγκεκρι΅ένου/ων αστερισ΅ού/ών από κάθε ο΅άδα ΅αθητών.

Γ΄ Φάση: Κατασκευή αστερισ΅ών ΅ε χρήση υπερδιαδικασιών Logo.

∆΄ Φάση: Εκπόνηση-Παρουσίαση συνθετικής εργασίας.

Ανάλογα ΅ε το επίπεδο των ΅αθητών προχωρού΅ε στη σταδιακή εισαγωγή της έννοιας της ΅εταβλητής και τη χρήση παρα΅ετρικών διαδικασιών και παρα΅ετρικών υπερδιαδικασιών Logo. Στην περίπτωση αυτή η πρώτη και τρίτη φάση της διερεύνησης αντικαθίστανται ή/και συ΅πληρώνονται αντίστοιχα ΅ε τις φάσεις: Α1΄)Κατασκευή άστρων ΅ε χρήση παρα΅ετρικών διαδικασιών Logo, Γ1΄)Κατασκευή αστερισ΅ών ΅ε χρήση παρα΅ετρικών υπερδιαδικασιών Logo.

Τονίζεται ότι η επιλογή των δραστηριοτήτων, οι συγκεκρι΅ένοι διδακτικοί - ΅αθησιακοί στόχοι των δραστηριοτήτων, ο τελικός σχεδιασ΅ός, ο χρονοπρογρα΅΅ατισ΅ός καθώς και η πορεία διδασκαλίας καθορίζονται ανάλογα ΅ε το επίπεδο των γνώσεων και πρότερων ε΅πειριών των ΅αθητών καθώς και τα ενδιαφέροντά τους.

Η εκτι΅ώ΅ενη διάρκεια της δραστηριότητας αντιστοιχεί συνολικά σε 10 - 15 διδακτικές ώρες και προτείνεται η παρακάτω κατανο΅ή ωρών: ∆ιάρκεια Α΄ Φάσης: 2 - 3 διδακτικές ώρες, ∆ιάρκεια Β΄ Φάσης: 1 - 2 διδακτικές ώρες, ∆ιάρκεια Γ΄ Φάσης: 5 - 7 διδακτικές ώρες, ∆ιάρκεια ∆΄ Φάσης: 2 - 3 διδακτικές ώρες.

Ειδικοί ∆ιδακτικοί - ΅αθησιακοί στόχοι

Πέρα των γενικών παιδαγωγικών και διδακτικών - ΅αθησιακών στόχων που αναφέρονται στην ενότητα ΅ε τίτλο Στοχοθεσία, επιδιώκου΅ε οι ΅αθητές:

α. Στόχοι ως προς τα Μαθη΅ατικά

  1. • Να διερευνήσουν τις γεω΅ετρικές ιδιότητες της κλειστής πολυγωνικής γρα΅΅ής και των κανονικών πολυγώνων.
  2. • Να εξάγουν και να διατυπώσουν συ΅περάσ΅ατα σχετικά ΅ε τις γεω΅ετρικές ιδιότητες της κλειστής πολυγωνικής γρα΅΅ής και των κανονικών πολυγώνων.

α. Στόχοι ως προς τη Γεωγραφία - Αστρονο΅ία - Μυθολογία

  1. • Να διακρίνουν-αναγνωρίζουν τους αστερισ΅ούς.
  2. • Να ΅ελετήσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των αστερισ΅ών (όνο΅α αστερισ΅ού, σχή΅α αστερισ΅ού, θέση αστερισ΅ού, διάταξη αστεριών, αριθ΅ός αστεριών, ΅έγεθος αστεριών, αποστάσεις αστεριών).
  3. • Να αναζητήσουν επιστη΅ονικά και ΅υθολογικά στοιχεία για τους αστερισ΅ούς.
  4. • Να συσχετίσουν, να αναλύσουν, να συνθέσουν, να ερ΅ηνεύσουν πληροφορίες - δεδο΅ένα για τους αστερισ΅ούς όπως όνο΅α, σχή΅α αστερισ΅ού, ΅υθολογικά στοιχεία, επιστη΅ονικά στοιχεία.

Προτεινό΅ενη διδακτική προσέγγιση

Α΄ Φάση: Κατασκευή άστρων (παρατίθενται δύο προσεγγίσεις)

α)∆ιαισθητική προσέγγιση των γεω΅ετρικών σχη΅άτων

Οι ΅αθητές χωρίζονται σε δύο ή περισσότερες ο΅άδες. Η τάξη ΅πορεί να βγει στην αυλή του σχολείου αν ο χώρος του εργαστηρίου είναι ΅ικρός, κι αν φυσικά ο καιρός το επιτρέπει, ή ακό΅α να ΅εταβεί σε άλλη διαθέσι΅η ευρύχωρη αίθουσα. Οι δύο ο΅άδες καλούνται να ζωγραφίσουν ΅ε κι΅ωλία στο δάπεδο της αυλής ή σε χαρτόνια στο πάτω΅α (κατά παρέκκλιση στα τετράδιά τους) κλειστές πολυγωνικές γρα΅΅ές. Στη συνέχεια η ΅ία ο΅άδα καλείται να ζωγραφίσει ΅ε κι΅ωλία στο δάπεδο της αυλής ένα πεντάγωνο και η άλλη ένα δεκάγωνο και κατόπιν ένα πεντάγωνο και ένα δεκάγωνο ΅ε ίσες -κατά προσέγγιση- πλευρές και γωνίες αντίστοιχα. Κάθε ο΅άδα εξηγεί στην άλλη πώς έφτιαξε το σχέδιό της και ακολουθεί συζήτηση σχετικά ΅ε τις ιδιότητες των κανονικών πολυγώνων. Ένας ΅αθητής από κάθε ο΅άδα γίνεται χελώνα εδάφους και καθοδηγείται από τα παιδιά στην περί΅ετρο των δύο σχη΅άτων, ΅ε χρήση των εντολών της Logo. Επιση΅αίνεται ότι, τα παιδιά συχνά παρουσιάζουν χα΅ηλού επιπέδου δεξιότητες προσανατολισ΅ού, ΅περδεύουν το αριστερά ΅ε το δεξιά, το ΅έγεθος της γωνίας στροφής και δυσκολεύονται να «κλείσουν» το σχή΅α.

Κατόπιν η ΅ία ο΅άδα καλείται να ζωγραφίσει ΅ε κι΅ωλία στο δάπεδο της αυλής ένα άστρο ΅ε πέντε κορυφές και η άλλη ένα άστρο ΅ε δέκα κορυφές. Κάθε ο΅άδα εξηγεί στην άλλη πώς έφτιαξε το σχέδιό της και ακολουθεί συζήτηση σχετικά ΅ε τις ιδιότητες των κλειστών πολυγωνικών γρα΅΅ών. Ένας ΅αθητής από κάθε ο΅άδα γίνεται χελώνα εδάφους και καθοδηγείται από τα παιδιά ώστε να προχωρήσει πάνω στην περί΅ετρο των σχη΅άτων, ΅ε χρήση των εντολών της Logo.

β)Υπολογιστική προσέγγιση

Κάθε ο΅άδα ΅αθητών καλείται να κατασκευάσει στο υπολογιστικό περιβάλλον της Logo ΅ια κλειστή πολυγωνική γρα΅΅ή και στη συνέχεια ένα κανονικό πολύγωνο τυχαίου ΅εγέθους και ΅ε τυχαίο αριθ΅ό κορυφών (π.χ. κανονικό πεντάγωνο, κανονικό δεκάγωνο). Οι ο΅άδες συζητούν για τον τρόπο κατασκευής και εντοπίζονται οι ιδιότητες των κανονικών πολυγώνων. Στη συνέχεια κάθε ο΅άδα ΅αθητών καλείται να κατασκευάσει ένα άστρο τυχαίου ΅εγέθους και ΅ε τυχαίο αριθ΅ό κορυφών. Κατόπιν καλούνται να κατασκευάσουν άστρα διαφορετικού ΅εγέθους και να παρατηρήσουν τι αλλάζει κάθε φορά ΅ε τις εντολές που δίνουν στη χελώνα. Μετά καλούνται να κατασκευάσουν ένα άστρο ΅ε διπλάσιο αριθ΅ό κορυφών. Ο δάσκαλος κατά την κρίση του ΅πορεί να προτείνει στους ΅αθητές ενδεικτικές διαδικασίες και εγείρει θέ΅ατα προβλη΅ατισ΅ού γύρω π.χ.

από το αν/πώς αλλάζουν οι γωνίες στροφής της χελώνας. Τέλος, ζητά΅ε να συσχετίσουν και να διατυπώσουν συ΅περάσ΅ατα για τις ιδιότητες της κλειστής πολυγωνικής γρα΅΅ής και των κανονικών πολυγώνων.

Α. ΑΠΛΕΣ ∆ΙΑ∆ΙΚΑΣΙΕΣ

ΓΙΑ 5ΑΣΤΡΟ

ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ 5 [Μ 50 ∆ 144]

ΤΕΛΟΣ

ΓΙΑ 9ΑΣΤΡΟ

ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ 9[Μ 50 ∆ 200]

ΤΕΛΟΣ

ΓΙΑ 10ΑΣΤΡΟ

ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ 10[Μ 50 ∆ 108]

ΤΕΛΟΣ

Β. ΠΑΡΑΜΕΤΡΙΚΕΣ ∆ΙΑ∆ΙΚΑΣΙΕΣ

ΓΙΑ 5ΑΣΤΡΟ :Χ

ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ 5 [Μ :Χ ∆ 144]

ΤΕΛΟΣ

ΓΙΑ 9ΑΣΤΡΟ :Χ :Ψ

ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ 9[Μ :Χ ∆ :Ψ]

ΤΕΛΟΣ

ΓΙΑ ΤΥΧΑΙΟΑΣΤΡΟ :Χ :Ψ :Ζ

ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ :Χ[Μ :Ψ ∆ :Ζ]

ΤΕΛΟΣ

Γ. ΠΑΡΑΜΕΤΡΙΚΗ ΥΠΕΡ∆ΙΑ∆ΙΚΑΣΙΑ

ΓΙΑ ΝΟΤΙΟΣ_ΣΤΑΥΡΟΣ :Χ :Ψ :Ω

5ΑΣΤΡΟ :Χ

∆ 100

Μ 80

5ΑΣΤΡΟ :Χ

Π 35

Α 80

Μ 35

9ΑΣΤΡΟ :Ψ :Ω

Π 110

9ΑΣΤΡΟ :Ψ :Ω

ΤΕΛΟΣ

 

Σχή΅α 1: Ενδεικτικές διαδικασίες Logo, Α. Απλές Logo, Β. παρα΅ετρικές Logo, Γ. παρα΅ετρική υπερδιαδικασία Logo.

Β΄ Φάση: Αναζήτηση και συλλογή εγκυκλοπαιδικών και άλλων στοιχείων για τους αστερισ΅ούς. Επιλογή συγκεκρι΅ένου/ων αστερισ΅ού/ών από κάθε ο΅άδα ΅αθητών

Οι ΅αθητές συλλέγουν σχέδια, φωτογραφίες, εγκυκλοπαιδικά, επιστη΅ονικά, ΅υθολογικά στοιχεία για τους αστερισ΅ούς από τη βιβλιοθήκη του σχολείου, το διαδίκτυο, το προσωπικό υλικό, ή το προσωπικό αρχείο του δασκάλου. Κάθε ο΅άδα ΅αθητών επιλέγει τον αστερισ΅ό ΅ε τον οποίο θα δουλέψει και ΅ε τη βοήθεια ριζόχαρτου αποτυπώνει το σχή΅α (θέσεις αστεριών) του αστερισ΅ού. Η χρήση χαρτιού ΅ιλλι΅ετρέ διευκολύνει την αλλαγή κλί΅ακας για τις ΅εταξύ των αστεριών αποστάσεις.

Σχή΅α 2: Στιγ΅ιότυπα του ΅ικρόκοσ΅ου Logo: α)πειρα΅ατισ΅ός ΅ε τη διαδικασία 9ΑΣΤΡΟ, και β)πειρα΅ατισ΅ός ΅ε την παρα΅ετρική υπερδιαδικασία ΝΟΤΙΟΣ_ΣΤΑΥΡΟΣ.

Γ΄ Φάση: Κατασκευή αστερισ΅ών ΅ε χρήση υπερδιαδικασιών Logo

Κάθε ο΅άδα δια΅ορφώνει την πορεία που θα ακολουθήσει προκει΅ένου να σχεδιάσει τον αστερισ΅ό στο υπολογιστικό περιβάλλον χρησι΅οποιώντας εντολές, διαδικασίες Logo για άστρα. Μετά από πειρα΅ατισ΅ούς, δοκι΅ές και λάθη ορίζει την υπερδιαδικασία του αστερισ΅ού της επιλογής της και δη΅ιουργεί την εικόνα του αστερισ΅ού ως γραφικά της χελώνας. Αποθηκεύει την εικόνα του αστερισ΅ού που δη΅ιούργησε καθώς και τις εντολές Logo που χρησι΅οποίησε σε

ξεχωριστά αρχεία. Ακό΅α, ΅πορεί να ΅εταφέρει την εικόνα του αστερισ΅ού στο πρόγρα΅΅α της Ζωγραφικής ή άλλο πρόγρα΅΅α επεξεργασίας εικόνας προκει΅ένου να την επεξεργαστεί.

∆΄ Φάση: Εκπόνηση-Παρουσίαση συνθετικής εργασίας

Κάθε ο΅άδα ΅αθητών καταγράφει στον κει΅ενογράφο την πορεία που ακολούθησε και τα συ΅περάσ΅ατά της. Στο σκελετό της έκθεσης περιλα΅βάνονται στοιχεία όπως: όνο΅α ο΅άδας, ΅έλη ο΅άδας, θέ΅α διερεύνησης, καταγραφή της διαδικασίας κατασκευής του αστερισ΅ού, πληροφορίες για το συγκεκρι΅ένο αστερισ΅ό, δυσκολίες που συνάντησαν στο Logo-like περιβάλλον και στη συνεργασία τους, πώς αντι΅ετώπισαν τις δυσκολίες, τι αποκό΅ισαν από τη δραστηριότητα αυτή. Τέλος, εισάγει στο έγγραφό της την εικόνα του αστερισ΅ού που δη΅ιούργησε και τις εντολές Logo που χρησι΅οποίησε και ε΅πλουτίζει, δια΅ορφώνει το έγγραφό της ολοκληρώνοντας τη δουλειά της. Προτείνεται οι ΅αθητές να έχουν προετοι΅άσει το κεί΅ενο της έκθεσης από το σπίτι τους.

Οι εργασίες παρουσιάζονται ΅έσα στην τάξη σε ξεχωριστό ΅άθη΅α και ακολουθεί συζήτηση. Οι δουλειές των παιδιών ΅πορούν να παρουσιαστούν σε έκθεση στο σχολείο, να δη΅οσιευθούν στην εφη΅ερίδα ή/και στην ιστοσελίδα του σχολείου. Επιση΅αίνεται ότι, τα παιδιά χαίρονται ιδιαίτερα όταν η δουλειά τους αναγνωρίζεται και γίνεται ευρύτερα γνωστή, γεγονός το οποίο λειτουργεί σαν πρόσθετο κίνητρο για τη συνέχιση των προσπαθειών τους.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Bruner, J. (1987), Making sense. Methuem

diSessa, Α. (1995), Epistemology and Systems Design, In diSessa, Α. - Hoyles C., Computers and Exploratory Learning, Springer Verlag, 15-29

Hoyles, C. (1992), Illuminations and Reflections – Teachers, Methodologies and Mathematics, Proceedings of the 16th Conference: Τhe Psychology οf Mathematics Education, New Hampshire, 3, 263-283

Κοντογιαννοπούλου-Πολυδωρίδη, Γ. (1991), Οι εκπαιδευτικές και κοινωνικές διαστάσεις της χρήσης νέων τεχνολογιών στο σχολείο, Σύγχρονα Θέ΅ατα, 46-47, 77-93

Κυνηγός, Χ. (1995), Η ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί: Η Υπολογιστική Τεχνολογία ως Εργαλείο Έκφρασης και ∆ιερεύνησης στη Γενική Παιδεία, στο συλλογικό έργο, (επι΅. εκδ.) Α.Μ. Καζα΅ίας και Μ. Κασσωτάκης, Ελληνική Εκπαίδευση: Προοπτικές ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισ΅ού, Σείριος, Αθήνα

Κυνηγός, Χ. & Ψυχάρης, Γ. (2000), Γεω΅ετρικές κατασκευές ΅ε αναλογίες σε περιβάλλοντα σχεδιασ΅ένα για διερευνητική ΅άθηση στα ΅αθη΅ατικά ΅ε τη χρήση ανάλογων υπολογιστικών εργαλείων, Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου ΅ε διεθνή συ΅΅ετοχή (Πάτρα, Οκτώβριος 2000), ΅ε θέ΅α: Οι Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση, 461-470

Noss, R. (1995), Computers as Commodities, In diSessa, Α. - Hoyles C., Computers and Exploratory Learning, Springer Verlag, 363-381

Papert, S. (1980), Mindstorms - Children, Computers and Powerful Ideas, New York: Basic Books

Piaget, J. (1979), Ψυχολογία και Παιδαγωγική, (΅τφ. Βερβερίδης, Α.), Νέα Σύνορα

Prawat, R. (1996), Learning community, commitment and school reform, Curriculum Studies, 28,1, 91-110

Soloway, E. (1990), Quick, Where do the Computers Go?, Communications of the ACM, 34, 2, pp. 29-33

Vergnaud, G. (1987), About Constructivism, Proceedings of the Eleventh International Conference for the Psychology of Mathematics Education, 42-55