ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

Θουκυδίδης, Επιτάφιος, αρχαίο κείμενο 

[35] Οἱ μὲν πολλοὶ τῶν ἐνθάδε ἤδη εἰρηκότων ἐπαινοῦσι τὸν προσθέντα τῷ νόμῳ τὸν λόγον τόνδε, ὡς καλὸν ἐπὶ τοῖς ἐκ τῶν πολέμων θαπτομένοις ἀγορεύεσθαι αὐτόν. ἐμοὶ δὲ ἀρκοῦν ἂν ἐδόκει εἶναι ἀνδρῶν ἀγαθῶν ἔργῳ γενομένων ἔργῳ καὶ δηλοῦσθαι τὰς τιμάς, οἷα καὶ νῦν περὶ τὸν τάφον τόνδε δημοσίᾳ παρασκευασθέντα ὁρᾶτε, καὶ μὴ ἐν ἑνὶ ἀνδρὶ πολλῶν ἀρετὰς κινδυνεύεσθαι εὖ τε καὶ χεῖρον εἰπόντι πιστευθῆναι. χαλεπὸν γὰρ τὸ μετρίως εἰπεῖν ἐν ᾧ μόλις καὶ ἡ δόκησις τῆς ἀληθείας βεβαιοῦται. ὅ τε γὰρ ξυνειδὼς καὶ εὔνους ἀκροατὴς τάχ' ἄν τι ἐνδεεστέρως πρὸς ἃ βούλεταί τε καὶ ἐπίσταται νομίσειε δηλοῦσθαι, ὅ τε ἄπειρος ἔστιν ἃ καὶ πλεονάζεσθαι, διὰ φθόνον, εἴ τι ὑπὲρ τὴν αὑτοῦ φύσιν ἀκούοι. μέχρι γὰρ τοῦδε ἀνεκτοὶ οἱ ἔπαινοί εἰσι περὶ ἑτέρων λεγόμενοι, ἐς ὅσον ἂν καὶ αὐτὸς ἕκαστος οἴηται ἱκανὸς εἶναι δρᾶσαί τι ὧν ἤκουσεν· τῷ δὲ ὑπερβάλλοντι αὐτῶν φθονοῦντες ἤδη καὶ ἀπιστοῦσιν. ἐπειδὴ δὲ τοῖς πάλαι οὕτως ἐδοκιμάσθη ταῦτα καλῶς ἔχειν, χρὴ καὶ ἐμὲ ἑπόμενον τῷ νόμῳ πειρᾶσθαι ὑμῶν τῆς ἑκάστου βουλήσεώς τε καὶ δόξης τυχεῖν ὡς ἐπὶ πλεῖστον.

[36]   Αρξομαι δ π τν προγνων πρτον· δκαιον γρ ατος κα πρπον δ μα ν τ τοιδε τν τιμν τατην τς μνμης δδοσθαι. τν γρ χραν ο ατο αε οκοντες διαδοχ τν πιγιγνομνων μχρι τοδε λευθραν δι' ρετν παρδοσαν. κα κενο τε ξιοι πανου κα τι μλλον ο πατρες μν· κτησμενοι γρ πρς ος δξαντο σην χομεν ρχν οκ πνως μν τος νν προσκατλιπον. τ δ πλεω ατς ατο μες οδε ο νν τι ντες μλιστα ν τ καθεστηκυίᾳ λικίᾳ πηυξσαμεν κα τν πλιν τος πσι παρεσκευσαμεν κα ς πλεμον κα ς ερνην αταρκεσττην. ν γ τ μν κατ πολμους ργα, ος καστα κτθη, ε τι ατο ο πατρες μν βρβαρον Ελληνα πολμιον πιντα προθμως μυνμεθα, μακρηγορεν ν εδσιν ο βουλμενος ἐάσω· π δ οας τε πιτηδεσεως λθομεν π' ατ κα μεθ' οας πολιτεας κα τρπων ξ οων μεγλα γνετο, τατα δηλσας πρτον εμι κα π τν τνδε παινον, νομζων π τε τ παρντι οκ ν πρεπ λεχθναι ατ κα τν πντα μιλον κα στν κα ξνων ξμφορον εναι πακοσαι ατν. 

[37] Ξρμεθα γρ πολιτείᾳ ο ζηλοσ τος τν πλας νμους, παρδειγμα δ μλλον ατοὶ ὄντες τισν μιμομενοιτρους. καὶ ὄνομα μν δι τ μὴ ἐςλγουςλλ' ς πλεονας οκεν δημοκρατα κκληται· μτεστι δ κατ μν τος νμους πρς τὰ ἴδια διφορα πσι τὸ ἴσον, κατ δ τνξωσιν, ςκαστοςν τ εδοκιμε, οκπ μρους τ πλονς τ κοινὰ ἢ ἀπ' ρετς προτιμται, οδ' α κατ πεναν, χων γ τιγαθν δρσαι τν πλιν, ξιματοςφανείᾳ κεκλυται. λευθρως δ τ τε πρς τ κοινν πολιτεομεν καὶ ἐς τν πρςλλλους τν καθ' μρανπιτηδευμτωνποψαν, ο δι' ργς τν πλας, ε καθ' δονν τι δρ, χοντες, οδὲ ἀζημους μν, λυπηρς δ τῇ ὄψειχθηδνας προστιθμενοι. νεπαχθς δ τὰ ἴδια προσομιλοντες τ δημσια δι δος μλιστα ο παρανομομεν, τν τε αεὶ ἐνρχῇ ὄντωνκροσει κα τν νμων, κα μλιστα ατνσοι τεπ' φελίᾳ τνδικουμνων κενται καὶ ὅσοιγραφοιντες ασχνηνμολογουμνην φρουσιν.

[38] Κα μὴν κα τῶν πόνων πλείστας ἀναπαύλας τ γνώμῃ ἐπορισάμεθα, ἀγῶσι μέν γε κα θυσίαις διετησίοις νομίζοντες, ἰδίαις δ κατασκευαῖς εὐπρεπέσιν, ὧν καθ' ἡμέραν ἡ τέρψις τ λυπηρὸν ἐκπλήσσει. ἐπεσέρχεται δδι μέγεθος τῆς πόλεως ἐκ πάσης γῆς τ πάντα, κα ξυμβαίνει ἡμῖν μηδὲν οἰκειοτέρτῇ ἀπολαύσει τ αὐτοῦ ἀγαθ γιγνόμενα καρποῦσθαι ἢ κατ τῶν ἄλλων ἀνθρώπων.

[39] Διαφρομεν δ κα τας τν πολεμικν μελταις τνναντων τοσδε. τν τε γρ πλιν κοινν παρχομεν, κα οκστιντε ξενηλασαιςπεργομν τινα μαθματος θεματος, μ κρυφθνν τις τν πολεμωνδνφεληθεη, πιστεοντες ο τας παρασκευας τ πλον καὶ ἀπταις τῷ ἀφ' μν ατνς τὰ ἔργα εψχ· καὶ ἐν τας παιδεαις ο μνπιπνῳ ἀσκσει εθς νοιντες τὸ ἀνδρεον μετρχονται, μες δὲ ἀνειμνως διαιτμενοι οδνσσονπ τοςσοπαλες κινδνους χωρομεν. τεκμριον δ· οτε γρ Λακεδαιμνιοι καθ' αυτος, μεθ' πντων δὲ ἐς τν γνμν στρατεουσι, τν τε τν πλας ατοὶ ἐπελθντες ο χαλεπςν τῇ ἀλλοτρίᾳ τος περ τν οκεωνμυνομνους μαχμενοι τ πλεω κρατομεν. θρόᾳ τε τ δυνμειμν οδες πω πολμιοςντυχε δι τν το ναυτικο τεμαπιμλειαν κα τνν τ γῇ ἐπ πολλὰ ἡμν ατνππεμψιν·ν δ που μορίῳ τιν προσμεξωσι, κρατσαντς τ τιναςμν πντας αχοσινπεσθαι κα νικηθντεςφ' πντωνσσσθαι. κατοι εἰ ῥᾳθυμίᾳ μλλον πνων μελτ κα μ μετ νμων τ πλον τρπωννδρεαςθλομεν κινδυνεειν, περιγγνεταιμν τος τε μλλουσινλγεινος μ προκμνειν, καὶ ἐς ατὰ ἐλθοσι μὴ ἀτολμοτρους τν αε μοχθοντων φανεσθαι, καὶ ἔν τε τοτοις τν πλινξαν εναι θαυμζεσθαι καὶ ἔτινλλοις.

[40] Φιλοκαλομν τε γρ μετ' ετελεας κα φιλοσοφομεννευ μαλακας· πλοτ τεργου μλλον καιρῷ ἢ λγου κμπ χρμεθα, κα τ πνεσθαι οχμολογεν τιν ασχρν, λλ μ διαφεγεινργ ασχιον. νι τε τος ατος οκεωνμα κα πολιτικνπιμλεια, καὶ ἑτροις πρςργα τετραμμνοις τ πολιτικ μὴ ἐνδες γνναι· μνοι γρ τν τε μηδν τνδε μετχοντα οκπργμονα, λλ' χρεον νομζομεν, κα ο ατοὶ ἤτοι κρνομν γε ἢ ἐνθυμομεθαρθς τ πργματα, ο τος λγους τοςργοις βλβηνγομενοι, λλ μ προδιδαχθναι μλλον λγ πρτερον ἢ ἐπὶ ἃ δεῖ ἔργῳ ἐλθεν. διαφερντως γρ δ κα τδεχομενστε τολμν τε ο ατο μλιστα κα περὶ ὧνπιχειρσομενκλογζεσθαι· τοςλλοιςμαθα μν θρσος, λογισμς δὲ ὄκνον φρει. κρτιστοι δ' ν τν ψυχν δικαως κριθεεν ο τ τε δειν καὶ ἡδα σαφστατα γιγνσκοντες κα δι τατα μὴ ἀποτρεπμενοικ τν κινδνων. κα τὰ ἐςρετννηντιμεθα τος πολλος· ο γρ πσχοντες ε, λλ δρντες κτμεθα τος φλους. βεβαιτερος δὲ ὁ δρσας τν χρινστεφειλομνην δι' ενοας δδωκε σζειν· δὲ ἀντοφελωνμβλτερος, εδς οκς χριν, λλ' ςφελημα τνρετνποδσων. κα μνοι ο το ξυμφροντος μλλον λογισμῷ ἢ τςλευθερας τ πιστῷ ἀδες τινὰ ὠφελομεν.

[41] Ξυνελν τε λγω τν τε πσαν πλιν τςΕλλδος παδευσιν εναι κα καθ' καστον δοκενν μοι τν ατννδρα παρ' μνπ πλεστ' ν εδη κα μετ χαρτων μλιστ' ν ετραπλως τ σμα αταρκες παρχεσθαι. καὶ ὡς ο λγωνν τ παρντι κμπος τδε μλλον ἢ ἔργωνστνλθεια, ατὴ ἡ δναμις τς πλεως, νπ τνδε τν τρπωνκτησμεθα, σημανει. μνη γρ τν ννκος κρεσσωνς περανρχεται, κα μνη οτε τ πολεμίῳ ἐπελθντιγανκτησινχειφ' οων κακοπαθε οτε τῷ ὑπηκόῳ κατμεμψινς οχπ' ξωνρχεται. μετ μεγλων δ σημεων κα ο δ τοιμρτυρν γε τν δναμιν παρασχμενοι τος τε νν κα τοςπειτα θαυμασθησμεθα, κα οδν προσδεμενοι οτεΟμρουπαιντου οτεστιςπεσι μν τ ατκα τρψει, τν δ' ργων τνπνοιαν ἡ ἀλθεια βλψει, λλ πσαν μν θλασσαν κα γνσβατν τῇ ἡμετρ τλμ καταναγκσαντες γενσθαι, πανταχο δ μνημεα κακν τε κγαθν ἀίδια ξυγκατοικσαντες. περ τοιατης ον πλεως οδε τε γενναως δικαιοντες μὴ ἀφαιρεθναι ατν μαχμενοιτελετησαν, κα τν λειπομνων πντα τιν εκςθλεινπρ ατς κμνειν.

[42] Δι' δ καὶ ἐμκυνα τ περ τς πλεως, διδασκαλαν τε ποιομενος μ περὶ ἴσουμν εναι τνγνα κα ος τνδε μηδνπρχειμοως, κα τν ελογανμαφ' ος νν λγω φανερν σημεοις καθιστς. κα ερηται ατς τ μγιστα· γρ τν πλινμνησα, α τνδε κα τν τοινδερεταὶ ἐκσμησαν, κα οκν πολλος τνΕλλνωνσρροποςσπερ τνδε λγος τνργων φανεη. δοκε δ μοι δηλοννδρςρετν πρτη τε μηνουσα κα τελευταα βεβαιοσα νν τνδε καταστροφ. κα γρ τος τλλα χεροσι δκαιον τνς τος πολμουςπρ τς πατρδοςνδραγαθαν προτθεσθαι·γαθ γρ κακνφανσαντες κοινς μλλονφλησαν ἢ ἐκ τνδωνβλαψαν. τνδε δ οτε πλοτου τις τντιπλαυσιν προτιμσαςμαλακσθη οτε πεναςλπδι, ς κντι διαφυγν ατν πλουτσειεν, ναβολν το δεινοῦ ἐποισατο· τν δ τνναντων τιμωραν ποθεινοτραν ατν λαβντες κα κινδνωνμα τνδε κλλιστον νομσαντεςβουλθησαν μετ' ατο τος μν τιμωρεσθαι, τν δὲ ἐφεσθαι, λπδι μν τὸ ἀφανς το κατορθσεινπιτρψαντες, ργ δ περ τοῦ ἤδηρωμνου σφσιν ατοςξιοντες πεποιθναι, καὶ ἐν ατ τῷ ἀμνεσθαι κα παθεν μλλονγησμενοι [τ] νδντες σζεσθαι, τ μν ασχρν το λγουφυγον, τ δ' ργον τ σματιπμειναν κα δι' λαχστου καιρο τχηςμακμ τς δξης μλλον το δουςπηλλγησαν.

[43] Καὶ οἵδε μὲν προσηκόντως τῇ πόλει τοιοίδε ἐγένοντο· τοὺς δὲ λοιποὺς χρὴ ἀσφαλεστέραν μὲν εὔχεσθαι, ἀτολμοτέραν δὲ μηδὲν ἀξιοῦν τὴν ἐς τοὺς πολεμίους διάνοιαν ἔχειν, σκοποῦντας μὴ λόγῳ μόνῳ τὴν ὠφελίαν, ἣν ἄν τις πρὸς οὐδὲν χεῖρον αὐτοὺς ὑμᾶς εἰδότας μηκύνοι, λέγων ὅσα ἐν τῷ τοὺς πολεμίους ἀμύνεσθαι ἀγαθὰ ἔνεστιν, ἀλλὰ μᾶλλον τὴν τῆς πόλεως δύναμιν καθ' ἡμέραν ἔργῳ θεωμένους καὶ ἐραστὰς γιγνομένους αὐτῆς, καὶ ὅταν ὑμῖν μεγάλη δόξῃ εἶναι, ἐνθυμουμένους ὅτι τολμῶντες καὶ γιγνώσκοντες τὰ δέοντα καὶ ἐν τοῖς ἔργοις αἰσχυνόμενοι ἄνδρες αὐτὰ ἐκτήσαντο, καὶ ὁπότε καὶ πείρᾳ του σφαλεῖεν, οὐκ οὖν καὶ τὴν πόλιν γε τῆς σφετέρας ἀρετῆς ἀξιοῦντες στερίσκειν, κάλλιστον δὲ ἔρανον αὐτῇ προϊέμενοι. κοινῇ γὰρ τὰ σώματα διδόντες ἰδίᾳ τὸν ἀγήρων ἔπαινον ἐλάμβανον καὶ τὸν τάφον ἐπισημότατον, οὐκ ἐν ᾧ κεῖνται μᾶλλον, ἀλλ' ἐν ᾧ ἡ δόξα αὐτῶν παρὰ τῷ ἐντυχόντι αἰεὶ καὶ λόγου καὶ ἔργου καιρῷ αἰείμνηστος καταλείπεται. ἀνδρῶν γὰρ ἐπιφανῶν πᾶσα γῆ τάφος, καὶ οὐ στηλῶν μόνον ἐν τῇ οἰκείᾳ σημαίνει ἐπιγραφή, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ μὴ προσηκούσῃ ἄγραφος μνήμη παρ' ἑκάστῳ τῆς γνώμης μᾶλλον ἢ τοῦ ἔργου ἐνδιαιτᾶται. οὓς νῦν ὑμεῖς ζηλώσαντες καὶ τὸ εὔδαιμον τὸ ἐλεύθερον, τὸ δ' ἐλεύθερον τὸ εὔψυχον κρίναντες μὴ περιορᾶσθε τοὺς πολεμικοὺς κινδύνους. οὐ γὰρ οἱ κακοπραγοῦντες δικαιότερον ἀφειδοῖεν ἂν τοῦ βίου, οἷς ἐλπὶς οὐκ ἔστιν ἀγαθοῦ, ἀλλ' οἷς ἡ ἐναντία μεταβολὴ ἐν τῷ ζῆν ἔτι κινδυνεύεται καὶ ἐν οἷς μάλιστα μεγάλα τὰ διαφέροντα, ἤν τι πταίσωσιν. ἀλγεινοτέρα γὰρ ἀνδρί γε φρόνημα ἔχοντι ἡ μετὰ τοῦ [ἐν τῷ] μαλακισθῆναι κάκωσις ἢ ὁ μετὰ ῥώμης καὶ κοινῆς ἐλπίδος ἅμα γιγνόμενος ἀναίσθητος θάνατος. 

[44] Δι' περ κα τος τνδε νν τοκας, σοι πρεστε, οκ λοφρομαι μλλον παραμυθσομαι. ν πολυτρποις γρ ξυμφορας πστανται τραφντες· τ δ' ετυχς, ο ν τς επρεπεσττης λχωσιν, σπερ οδε μν νν, τελευτς, μες δ λπης, κα ος νευδαιμονσα τε βος μοως κα ντελευτσαι ξυνεμετρθη. χαλεπν μν ον οδα πεθειν ν, ν κα πολλκις ξετε πομνματα ν λλων ετυχαις, ας ποτ κα ατο γλλεσθε· κα λπη οχ ν ν τις μ πειρασμενος γαθν στερσκηται, λλ' ο ν θς γενμενος φαιρεθ. καρτερεν δ χρ κα λλων παδων λπδι, ος τι λικα τκνωσιν ποιεσθαι· δίᾳ τε γρ τν οκ ντων λθη ο πιγιγνμενο τισιν σονται, κα τ πλει διχθεν, κ τε το μ ρημοσθαι κα σφαλείᾳ, ξυνοσει· ο γρ οἷόν τε σον τι δκαιον βουλεεσθαι ο ν μ κα παδας κ το μοου παραβαλλμενοι κινδυνεωσιν. σοι δ' α παρηβκατε, τν τε πλονα κρδος ν ητυχετε βον γεσθε κα τνδε βραχν σεσθαι, κα τ τνδε εκλείᾳ κουφζεσθε. τ γρ φιλτιμον γρων μνον, κα οκ ν τ χρείῳ τς λικας τ κερδανειν, σπερ τινς φασι, μλλον τρπει, λλ τ τιμσθαι.   

[45]  παισ δ' α σοι τνδε πρεστε δελφος ρ μγαν τν γνα (τν γρ οκ ντα πας εωθεν παινεν), κα μλις ν καθ' περβολν ρετς οχ μοοι, λλ' λγ χερους κριθετε. φθνος γρ τος ζσι πρς τ ντπαλον, τ δ μ μποδν νανταγωνστ ενοίᾳ τετμηται. ε δ με δε κα γυναικεας τι ρετς, σαι νν ν χηρείᾳ σονται, μνησθναι, βραχείᾳ παραινσει παν σημαν. τς τε γρ παρχοσης φσεως μ χεροσι γενσθαι μν μεγλη δξα κα ς ν π' λχιστον ρετς πρι ψγου ν τος ρσεσι κλος .

[46] Ερηται κα μο λγ κατ τν νμον σα εχον πρσφορα, κα ργ ο θαπτμενοι τ μν δη κεκσμηνται, τ δ ατν τος παδας τ π τοδε δημοσίᾳ πλις μχρι βης θρψει, φλιμον στφανον τοσδ τε κα τος λειπομνοις τν τοινδε γνων προτιθεσα· θλα γρ ος κεται ρετς μγιστα, τος δ κα νδρες ριστοι πολιτεουσιν. νν δ πολοφυρμενοι ν προσκει κστ πιτε.'

 [47] Τοισδε μν τφος γνετο ν τ χειμνι τοτ·

 

 

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Τετάρτη, 12 Αυγούστου 2015.