ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

Σχολική χρονιά 2012-13

3ο Γενικό Λύκειο Δράμας

 

Τίτλος ερευνητικής εργασίας

 

Διερεύνηση για την διεξαγωγή της ερευνητικής εργασίας στην Α΄ και Β΄ τάξη Λυκείου κατά τη σχολική χρονιά 2012-13. Μια απόπειρα μεταγνωστικής προσέγγισης.

 

Στοιχεία υπεύθυνων εκπαιδευτικών

 

ονοματεπώνυμο

ειδικότητα

διατιθέμενες

ώρες για το πρόγραμμα

υλοποίηση ερευνητικών εργασιών σε προηγούμενα έτη

Σχετική επιμόρφωση

(φορέας

επιμόρφωσης)

Μπάμπης Σκουφίδης

ΠΕ 03

2

ΟΧΙ

ΟΧΙ

Βασίλης Συμεωνίδης

ΠΕ 02

2

ΟΧΙ

15 ώρες (ΟΕΠΕΚ)

 

 

Παιδαγωγική διαδικασία

 

Α. Σκοπός έρευνας και ερευνητικά υποερωτήματα

Βασική υπόθεση εργασίας ότι η δημιουργικότητα και τα θετικά αποτελέσματα στο σχολείο είναι προϊόν της συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις έχουν να υπερβούν ποικίλα προβλήματα, υποδομής, γραφειοκρατίας, αντιλήψεων και παγιωμένων πρακτικών. Σκοπός μας είναι να αναπτύξουν οι μαθητές λόγο για την εκπαίδευσή τους. Συνεπώς το θέμα εντάσσεται στον κύκλο «Ανθρωπιστικές και Κοινωνικές Επιστήμες». Πιο συγκεκριμένα, θέλουμε να μελετήσουν οι μαθητές τους στόχους, τα μέσα, τους τρόπους, τις εξαγγελίες και τις προθέσεις που σχετίζονται με την ανάπτυξη των γνώσεων και δεξιοτήτων τους. Ταυτόχρονα, να μελετήσουν την εμπειρική πραγματικότητα, εντός της οποίας εφαρμόζεται η εκπαιδευτική πολιτική και την πρακτική διάσταση που αποκτούν οι θεωρητικές αφετηρίες της ερευνητικής εργασίας. Για τα προηγούμενα είναι αναγκαία η διεπιστημονική προσέγγιση, εφόσον απαιτείται συλλογή και επεξεργασία ποσοτικών δεδομένων. Άρα, το θέμα συνδυάζεται και με την ενότητα «Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες και Τεχνολογία».

 

υποερωτήματα που μπορούν να ενταχθούν σε τέσσερις ομάδες:

 

Α΄ ομάδα (διερεύνηση της θεωρίας)

1. τι στόχους περιλαμβάνουν οι εγκλύκλιοι σχετικά με τις ερευνητικές εργασίες;

2. τι μέσα, μεθόδους και υλικοτεχνική υποδομή αναγνωρίζεται ότι απαιτούνται;

3. πόσο σχεδιασμένη είναι η προσπάθεια να εισαχθεί η ερευνητική εργασία στα Λύκεια;

 

Β΄ ομάδα (διερεύνηση της εμπειρικής πραγματικότητας)

Ποια είναι η πραγματικότητα στα σχολεία σε σχέση με όσα προβλέπουν οι σχετικές εγκύκλιοι:

1. για την υλικοτεχνική υποδομή;

2. για τον σχεδιασμό της εφαρμογής στην πράξη;

3. για την επιλογή του θέματος από τους μαθητές;

4. για την πραγματοποίηση αναγκαίων δραστηριοτήτων, εκδρομών, επισκέψεων, κλπ;

 

Γ΄ ομάδα (διερεύνηση της άποψης των μαθητών)

1. με ποιο κριτήριο διάλεξαν οι μαθητές το θέμα που θα τους απασχολήσει;

2. πόσο κοντά στα ενδιαφέροντα τους ήταν;

3. τι προσδοκίες είχαν στην αρχή και πόσο αυτές επαληθεύτηκαν ή διαψεύστηκαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς;

4. πόσο απομακρύνθηκαν από τη δασκαλοκεντρική προσέγγιση;

5. τι περιθώριο πρωτοβουλιών είχαν και σε ποια θέματα;

6. πόσο επιτεύχθηκε η συνεργασία με τους συμμαθητές τους;

7. πόσο τους ικανοποίησε το τελικό αποτέλεσμα;

 

Δ΄ ομάδα (διερεύνηση της ιστορίας της εκπαίδευσης)

1. υπήρχαν παρόμοιες προσπάθειες να εισαχθεί ανάλογη (ή η ίδια καινοτομία) στα σχολεία

2. για ποιους λόγους πέτυχαν ή απέτυχαν παρόμοιες προσπάθειες στο παρελθόν;

3. έγινε επίσημος απολογισμός για την προσπάθεια; σε τι συμπεράσματα κατέληξε;

 

 

Β. Συνοπτική αιτιολόγηση του θέματος

Οι μαθητές θα αναπτύξουν τον κριτικό λόγο που είναι αναγκαίος για να επιτευχθούν οι σκοποί για τους οποίους εισάγεται η ερευνητική εργασία. Θα ανακαλύψουν ότι και στο παρελθόν είχαν γίνει παρόμοιες προσπάθειες (χαρακτηριστικά, στο βιβλίο Έκθεσης-Έκφρασης της Γ΄ Λυκείου υπάρχει ολόκληρη σχετική ενότητα 40 σελίδων με τον τίτλο «ερευνητική εργασία»). Θα μελετήσουν τις δυσκολίες στην εφαρμογή της θεωρίας και θα αναστοχαστούν για τις αιτίες και τα αποτελέσματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Θα δουν στην πράξη τη διεπιστημονική συνεργασία ενός μαθηματικού (που θα αναλάβει να τους κατευθύνει στα ζητήματα ποσοτικής συλλογής, προσέγγισης και επεξεργασίας δεδομένων) και ενός φιλολόγου (που θα αναλάβει να τους κατευθύνει στα επιστημολογικά ζητήματα που τίθενται). Συνεπώς, θα συνδυάσουν γνώσεις και έννοιες που γνωρίζουν μέσα από μαθήματα όπως το γλωσσικό, τα μαθηματικά, η ιστορία, κλπ. Ταυτόχρονα, θα έρθουν σε επαφή με τη μεθοδολογία της έρευνας στην εκπαίδευση.

 

Γ. Ενδεικτική περιγραφή μεθόδου που θα ακολουθηθεί

Θα ακολουθηθούν μέθοδοι που προβλέπονται στην ιστορική έρευνα, στη μελέτη περίπτωσης και στην έρευνα-δράση. Η συλλογή δεδομένων θα γίνει κυρίως με ερωτηματολόγια, δομημένες συνεντεύξεις, ομαδικές συνεντεύξεις, παρατήρηση.

 

Δ. Αναμενόμενα αποτελέσματα

Εκτός από την επίτευξη των σκοπών που διατυπώθηκαν παραπάνω, στόχος μας θα είναι η σύνταξη μιας ολοκληρωμένης εργασίας, με την συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών, που θα μπορεί να δημοσιευτεί σε εκπαιδευτικό περιοδικό, έτσι ώστε να αρθρωθεί δημόσιος λόγος για το ζήτημα.

 

Ε. Πόροι – Υλικά – Εξοπλισμός

Βιβλιοθήκες, υπηρεσιακά αρχεία, Ίντερνετ, σημειώσεις μαθητών.

Φωτοτυπικό χαρτί, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, γραφική ύλη, ψηφιακά εργαλεία καταγραφής ήχου και εικόνας.

Αίθουσα εργασίας, εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, σχολική βιβλιοθήκη.

 

Δράμα, 20 Σεπτεμβρίου 2012

 

οι υπεύθυνοι καθηγητές

Μπάμπης Σκουφίδης

Βασίλης Συμεωνίδης

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.