ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

Ντ. Χριστιανόπουλος: «Πράξη ζωής», η απόρριψη του Βραβείου

 

Ο σπουδαίος ποιητής εξηγεί τους λόγους που δεν δέχεται το Μεγάλο Βραβείο των Γραμμάτων

 

«Το ότι απέρριψα το βραβείο ήταν για μένα μια πράξη ζωής. Όσοι με ξέρουν θα καταλάβουν γιατί δεν δέχτηκα το βραβείο».  Η φωνή του ποιητή Ντίνου Χριστιανόπουλου ακούγεται ήρεμη αλλά σταθερή. «Τα παιδιά της επιτροπής έκαναν καλά που με βράβευσαν αλλά δεν σκέφτηκαν να με ρωτήσουν αν το δέχομαι» λέει ο ποιητής για την άρνησή του να αποδεχτεί το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων για το σύνολο του έργου του. «Δεν ξέρουν, μου λέει μισό- γελώντας, ότι είμαι ένας στριμμένος άνθρωπος;»

Νωρίτερα, όταν δημοσιεύτηκε η είδηση της βράβευσης του είχε δηλώσει στο ΑΠΕ «Ούτε θα εμφανιστώ ούτε θα απλώσω το χέρι για να το πάρω. Δεν θέλω ούτε τα βραβεία ούτε τα λεφτά τους». Επιμένω γιατί να μην λάβει αφού έτσι κι αλλιώς δέχεται να εμφανίζεται στις τιμητικές εκδηλώσεις που γίνονται για τον ίδιο. Μου επαναλαμβάνει ότι είναι πράξη ζωής και μου θυμίζει το κείμενο του, γραμμένο το 1979 με τίτλο «Εναντίον», όπου έγραφε «Είμαι εναντίον της κάθε τιμητικής διάκρισης απ' όπου και αν προέρχεται. Δεν υπάρχει πιο χυδαία φιλοδοξία από το να θέλουμε να ξεχωρίζουμε. Αυτό το απαίσιο "υπείροχον έμμεναι άλλων", που μας άφησαν οι αρχαίοι. Είμαι εναντίον των βραβείων γιατί μειώνουν την αξιοπρέπεια του ανθρώπου...»

Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος (πραγματικό όνομα Κωνσταντίνος Δημητριάδης) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, γιος προσφύγων από την Κωνσταντινούπολη και φοίτησε στο τμήμα Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εργάστηκε ως βιβλιοθηκάριος στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης από το 1958 ως το 1965. Κατόπιν εργάστηκε ως επιμελητής εκδόσεων. Το 1958 άρχισε την έκδοση του περιοδικού Διαγώνιος, το οποίο συνέχισε να εκδίδεται ως το 1983, και τον εκδοτικό οίκο «Εκδόσεις της Διαγωνίου». Η πρώτη ποιητική συλλογή του «Εποχή των ισχνών αγελάδων» (1950) διακρίνεται για το καβαφικό ύφος της, ενώ στις επόμενες δημιουργίες του εκφράζεται καθαρά το κυρίαρχο θέμα της ποίησής του, το εφήμερο πάθος, η ταπείνωση και η μοναξιά.

http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=439774

 

Α1. Απαντήστε σύντομα με μια φράση 10-15 λέξεων στις παρακάτω ερωτήσεις:

α) ποιο είναι το θέμα του κειμένου;

β) ποια είναι η άποψη του συγγραφέα;

γ) για ποιο λόγο γράφει το κείμενο; σε ποιους απευθύνεται;

δ) τι είδος κείμενο είναι;

μονάδες __

Α2. Ποιαν απόφαση πήρε ο Ντίνος Χριστιανόπουλος σχετικά με τη βράβευσή του; Με ποια επιχειρήματα τη στηρίζει;

μονάδες __

 

Α3. Ποια επιχειρήματα με τα οποία στηρίζει την απόφασή του ο Ντίνος Χριστιανόπουλος έχουν υποκειμενικό (αφορούν τον ίδιο) και ποια αντικειμενικό χαρακτήρα (είναι λογικές κρίσεις);

μονάδες __

 

Α4. Ποιες είναι οι βιοποριστικές ασχολίες του Ντίνου Χριστιανόπουλου;

μονάδες __

 

Α5. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την παρακάτω κρίση; «Είμαι εναντίον των βραβείων γιατί μειώνουν την αξιοπρέπεια του ανθρώπου». Τεκμηριώστε την άποψη σας σε παράγραφο 70-90 λέξεων.

μονάδες __

 

Α6. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την παρακάτω κρίση; «Δεν υπάρχει πιο χυδαία φιλοδοξία από το να θέλουμε να ξεχωρίζουμε». Τεκμηριώστε την άποψη σας σε παράγραφο 70-90 λέξεων.

μονάδες __

 

 

Β1. Εντοπίστε σημεία που αποτελούν σχόλιο στις ειδησεογραφικές παραγράφους του κειμένου.

μονάδες __

 

Β2. Ξαναδιαβάστε τη βιογραφική παράγραφο του κειμένου. Υπάρχουν σχόλια; Εξηγήστε για ποιον λόγο.

μονάδες __

 

Β3. Εξηγήστε τη χρήση εισαγωγικών στη δεύτερη και στην τρίτη παράγραφο (Νωρίτερα, όταν… η ταπείνωση και η μοναξιά»).

μονάδες __

 

Β4. Το κείμενο θα μπορούσε να οργανωθεί σε δύο παραγράφους; Εξηγήστε την απάντησή σας.

μονάδες __

 

Β5. Να βρείτε στο κείμενο στοιχεία αυτοκριτικής και αυτοσαρκασμού.

μονάδες __

 

Β6. Βρείτε πέντε (5) επίθετα που λειτουργούν σαν προσδιορισμοί. Να κάνετε δικές σας προτάσεις με τα ίδια επίθετα, ώστε να φανεί η σημασία τους.

μονάδες __

 

Β7. Να βρείτε δύο σύνθετες λέξεις των οποίων τα συνθετικά να μην έχουν προθέσεις, να τις αναλύσετε στα συνθετικά τους. Να κάνετε δικές σας προτάσεις χρησιμοποιώντας τις ίδιες σύνθετες λέξεις.

μονάδες __

 

 

Γ1. Το κείμενο σχετίζεται με την αναγνώριση της αξίας ενός ποιητή. Ποια στοιχεία του έργου του νομίζετε ότι οδηγούν στη βράβευση ενός ανθρώπου των γραμμάτων; Με ποιον τρόπο αποδέχονται συνήθως τη βράβευσή τους οι άνθρωποι; Πώς κρίνετε τη διαφορετική στάση κάποιων, όπως ο Ντίνος Χριστιανόπουλος; Το κείμενό σας θα πρέπει να είναι 400-500 λέξεις για να δημοσιευτεί στη σχολική εφημερίδα. (Άσχετο: Γνωρίζετε άλλους που αρνήθηκαν βραβεία;)

μονάδες __

 

 

Γ2. Το κείμενο σχετίζεται με την αναγνώριση, η οποία απ’ ότι φαίνεται είναι σημαντική ανάγκη των περισσοτέρων ανθρώπων. Στα πλαίσια του σχολείου με ποιους τρόπους αναγνωρίζεται η δουλειά και η προσπάθεια των μαθητών; Σκεφτείτε πρώτα από το σχολείο ως θεσμό, στην συνέχεια από τους καθηγητές και τέλος από τους συμμαθητές τους. Το κείμενό σας θα πρέπει να είναι 400-500 λέξεις για να δημοσιευτεί στη σχολική εφημερίδα.

μονάδες __

 

 

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.