ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

Η διαπολιτισμική εκπαίδευση υπό διωγμόν

 

Του Σπύρου Α. Μοσχονά, Καθημερινή, 21-06-09

 

Στα δικαστήρια σύρεται η πρώην διευθύντρια του 132ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών κ. Στέλλα Πρωτονοταρίου (η προγραμματισμένη για τις 16 Ιουνίου δίκη αναβλήθηκε τελικά για τις 22 Ιανουαρίου 2010). Η εμπνευσμένη αυτή δασκάλα κατηγορείται ότι παραχώρησε σχολικές αίθουσες για να γίνονται, σε όσους μαθητές το επιθυμούσαν, μαθήματα της μητρικής τους γλώσσας (αλβανικής ή αραβικής). Δυστυχώς, στο ελληνικό δημόσιο σχολείο η διδασκαλία της μητρικής γλώσσας δεν είναι δικαίωμα, είναι παρανομία.

Το 132ο Δημοτικό Σχολείο ανήκει στο τεράστιο συγκρότημα της Γκράβας. Το 72% των μαθητών στο σχολείο αυτό είναι παιδιά μεταναστών, κυρίως από την Αλβανία. Υπό τη διεύθυνση της κ. Πρωτονοταρίου, ο σύλλογος διδασκόντων, σε στενή συνεργασία με τους γονείς, οργάνωσε αξιόλογες διαπολιτισμικές δραστηριότητες, σημαντικότερες από τις οποίες ήταν τα μαθήματα μητρικής γλώσσας στους μαθητές και ελληνικής γλώσσας στους γονείς τους. Ίσως ενόχλησε επίσης ότι ένα ποίημα - προσευχή του Γιάννη Ρίτσου αντικατέστησε το «Πάτερ ημών», επιτρέποντας σε όλα τα παιδιά να συμμετέχουν την ώρα της προσευχής (βλ. Τ. Καμπύλη, «Το τέλος ενός πρότυπου σχολείου», «Η Καθημερινή» 9/12/2007).

Όταν η κεντρική εξουσία πήρε μυρωδιά τι συνέβαινε στο σχολείο, άρχισαν οι διώξεις. Το 2007 η κ. Πρωτονοταρίου απομακρύνθηκε από τη θέση της διευθύντριας. Για την απομάκρυνσή της χρησιμοποιήθηκε ο θεσμός της συνέντευξης, στην οποία η διευθύντρια βαθμολογήθηκε πολύ χαμηλά. Ο νέος διευθυντής (με πολύ υψηλά συνεντευξιακά προσόντα) ανέλαβε να καταργήσει όλες τις διαπολιτισμικές δραστηριότητες του σχολείου.

Ο όρος «διαπολιτισμική εκπαίδευση» αποτελεί στην Ελλάδα ένα είδος ευφημισμού. Αντί για διάλογο μεταξύ γλωσσών και πολιτισμών, ο όρος κατέληξε να δηλώνει εκείνη την εκπαίδευση η οποία οδηγεί σε μία μόνο γλώσσα, την ελληνική, και έναν μόνο πολιτισμό, των Ελλήνων. Στόχος αυτής της κατ’ όνομα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης είναι η γλωσσική αφομοίωση ή, όπως αλλιώς λέγεται, η «ένταξη» των αλλόγλωσσων και αλλόθρησκων, οι οποίοι καλούνται να αφήσουν έξω από το ελληνικό σχολείο τη γλώσσα και τον πολιτισμό τους. Αυτήν τη «διαπολιτισμική» εκπαίδευση υπηρετεί το υπουργείο Παιδείας. Στο πρόσωπο της κ. Πρωτονοταρίου καταδικάζεται λοιπόν η διαπολιτισμική εκπαίδευση που θεωρεί απαραίτητο τον διάλογο μεταξύ των πολιτισμών και οραματίζεται ένα πολύγλωσσο σχολείο όπου όλες οι γλώσσες αποτελούν πόρους για την κοινωνική ανέλιξη.

 

Προφορική και ουσιαστική άσκηση: να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, συντακτικό, σχήματα λόγου, γραμματικοί τύποι). εντοπίστε στοιχεία που σας αρέσουν και στοιχεία που δε σας αρέσουν.

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 

1.     Να συντάξεις περίληψη του κειμένου σε 100 περίπου λέξεις.

Πριν γράψεις την περίληψη φρόντισε να απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:
        α) ποιο είναι το θέμα του κειμένου;
        β) ποια είναι η άποψη της συγγραφέα;
        γ) για ποιο λόγο γράφει το κείμενο;
        δ) τι είδος κείμενο είναι
 

2.     Διάβασε προσεκτικά την πρώτη παράγραφο. Τι δείχνουν για την οπτική γωνία του συγγραφέα οι χρήση των λέξεων: σύρεται, εμπνευσμένη, Δυστυχώς. Εξήγησε την απάντησή σου.

3.     Ποια είναι τα τρία στοιχεία, σύμφωνα με το κείμενο, τα οποία συνιστούν δείγματα διαπολιτισμικής αντίληψης και που φαίνεται ότι «ενόχλησαν»;

4.     Να χρησιμοποιήσεις τις παρακάτω λέξεις σε φράσεις έτσι ώστε να φαίνεται η σημασία τους (μπορείς να αλλάξεις τον τύπο): εμπνευσμένη, ευφημισμού, αφομοίωση, πολύγλωσσο, πόρους.

5.     Να αποδόσεις κυριολεκτικά το νόημα των παρακάτω μεταφορικών φράσεων του κειμένου:

α. Όταν η κεντρική εξουσία πήρε μυρωδιά τι συνέβαινε, η διευθύντρια βαθμολογήθηκε πολύ χαμηλά,

β. καλούνται να αφήσουν έξω από το ελληνικό σχολείο τη γλώσσα και τον πολιτισμό τους.

6.     Ποιος είναι ο ρόλος και η σημασία των τριών παρακάτω λέξεων στη δεύτερη και τρίτη παράγραφο του κειμένου: Ίσως, Όταν, Για.

7.     Να εντοπίσεις μόνο τα σημεία του κειμένου που αποτελούν είδηση.

8.     Πώς αντιλαμβάνεστε το νόημα της παρακάτω φράσης: «Η διαπολιτισμική εκπαίδευση θεωρεί απαραίτητο τον διάλογο μεταξύ των πολιτισμών και οραματίζεται ένα πολύγλωσσο σχολείο».

9.     Με ποιους άλλους τρόπους, εκτός από αυτούς που αναφέρονται στο κείμενο, νομίζετε ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί κατάλληλα η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται με την φοίτηση πολλών αλλοδαπών μαθητών στο ελληνικό σχολείο; Καταγράψτε τις απόψεις σας με τέτοιο ύφος, ώστε να δημοσιευτεί στο μαθητικό μπλογκ της τάξης. (400 λέξεις)

 

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.