ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

Μόνον διά της αγάπης

Διασκευασμένο κείμενο του Νίκου Γ. Ξυδάκη από τον ημερήσιο τύπο.

 

1.                  Στα νοικοκυριά με παιδιά, το κέντρο του βίου είναι τα παιδιά. Νήπια, πρωτάκια, ατίθασοι μαθητές, τρικυμιώδεις έφηβοι, φευγάτοι φοιτητές...

2.                  Οι σαράντα–κάτι γονείς, νέοι και ακμαίοι, όταν μιλούν για τα παιδιά που μεγαλώνουν πλάι τους, για τους εφήβους που «συγκατοικούν» σπίτι τους, νιώθουν αμήχανα υπερήλικες... «Όταν ακούω τον γιο μου, αισθάνομαι γριά, σηκώνω τα χέρια...» εξομολογείται η σαραντάχρονη φίλη, επιτυχημένη επαγγελματίας, «περπατημένη» και εξεγερμένη στα νιάτα της, καλλιεργημένη, με δυο λόγια: μοντέρνα.

3.                  Τι δεν καταλαβαίνει ο μοντέρνος γονιός από το ακόμη πιο μοντέρνο παιδί του; Τι διαφεύγει; Δεν έχω εύκολη απάντηση, αλλά τολμώ να πω ότι το «χάσμα» –όσο υπάρχει– είναι νοητικό και, κυρίως, συναισθηματικό. Όταν λέω νοητικό δεν εννοώ μόνο τη νέα ψηφιακή κουλτούρα, τους υπολογιστές, το Διαδίκτυο. Εννοώ το συνολικό πλέγμα πληροφορίας και ψυχαγωγίας, εντός του οποίου μεγαλώνει το παιδί, εννοώ την τηλεόραση, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, τα περιοδικά· αυτό το ποτάμι σημάτων –ό,τι αποκαλούμε infotainment– εκπαιδεύει το παιδί υπερβολικά, τόσο πολύ που δεν μπορούν να το ανταγωνιστούν η οικογένεια και το σχολείο.

4.                  Η οικογένεια έχει πάψει από καιρό να είναι ο βασικός εκπαιδευτής του παιδιού. Οι σημερινοί γονείς τρέχουν από δουλειά σε δουλειά για να καταλήξουν αγχωμένοι στο σπίτι. Τον ρόλο τους ζητούν να τον αναπληρώσει το σχολείο, αλλά κι αυτό δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στις πολλαπλές απαιτήσεις. Δεν μπορεί να αναπληρώσει τη, συχνά λειψή, βασική κοινωνικοποίηση του παιδιού, που κανονικά θα έπρεπε να δώσει το οικογενειακό περιβάλλον. Και δεν μπορεί επίσης να ανταγωνιστεί την ακαταμάχητη καταιγίδα της τηλεόρασης και των ψηφιακών μέσων.

5.                  Πολλοί από τους σημερινούς γονείς δεν είναι τεχνοαναλφάβητοι – κάθε άλλο. Άρα το χάσμα δεν είναι τεχνικό, γνωστικό. Οι δυσκολίες επικοινωνίας και αλληλοκατανόησης πηγάζουν από τις χρήσεις της τεχνολογίας, και τις προσδοκίες. Για τον γονιό το Διαδίκτυο είναι εργαλείο, και μια θαυμαστή δυνατότητα. Για το παιδί είναι ένα οικείο παράθυρο διαρκώς ανοιχτό, σε έναν κόσμο χωρίς ορατά σύνορα. Για τον γονιό η τηλεόραση είναι ένα αναγκαίο κακό, ένα υπνωτικό για μετά τη δουλειά· είναι επίσης ένας νεωτερισμός που δεν τον έχει χωνέψει κατά βάθος. Για το παιδί είναι η τάξη του κόσμου, είναι το κέρας της Αμαλθείας, ένας αγωγός που εκπαιδεύει και ψυχαγωγεί αδιάκοπα· και κυρίως ένας μηχανισμός που το ενηλικιώνει αιφνίδια, που διαλύει τα παραμύθια και τον Άγιο Βασίλη, που σαρώνει το μαγικό προστατευτικό κλουβί της παιδικής ηλικίας, και βάζει το παιδί σε μια πάμφωτη εξωοικιακή πραγματικότητα.

6.                  Η πραγματικότητα της τηλεψηφιακής «εκπαίδευσης» εκτοπίζει την παλαιού τύπου μαγεία και στη θέση της βάζει μια νέα· ο ορθάνοιχτος κόσμος της επικοινωνιακότητας δεν φέρνει απαραιτήτως περισσότερη ή πιο ουσιαστική επικοινωνία, το αντίθετο: οι τεχνομορφωμένοι γονείς έχουν κι αυτοί προβλήματα κατανόησης των παιδιών τους. Το πέρασμα των παιδιών από την τηλεψηφιακή κουλτούρα, είναι το πέρασμα από τον κόσμο της παιδικότητας στον κόσμο των μεγάλων, είναι η νέου τύπου μυητήρια τελετή, το rite de passage. Και είναι ανεξέλεγκτη.

7.                 Το μείζον παραμένει η συναισθηματική σχέση. Δηλαδή, η αγάπη... Ο Γκαίτε λέει ότι η πραγματική δύναμη είναι να ξέρεις ότι σε αγαπούν και όχι να ξέρεις ότι κατέχεις δύναμη. Η αγάπη, όταν υπάρχει και τη νιώθεις πάνω σου, σε κάνει να νιώθεις άτρωτος. Αυτό προσφέρει η οικογένεια, αυτή είναι η πρωτογενής παιδεία που δίνει στο παιδί. Τα παιδιά που γεύτηκαν αγάπη πιστεύουν στους ανθρώπους, ό,τι κι αν τύχει. Αυτό είναι που λείπει σήμερα, που φαίνεται να φυραίνει, παρότι όλοι οι γονείς τη δίνουν κι όλα τα παιδιά την αποζητούν. Σκαλώνουμε στη μετάγγιση, στην αμφίδρομη κυκλοφορία αυτής της δύσκολης αγάπης. Ποτέ δεν ήταν εύκολη, μα σήμερα είναι δυσκολότερη. Αλλά μόνο γι’ αυτό αξίζει να νοιαζόμαστε· όλα τ’ άλλα σβήνουν.


 

Α. Να συντάξετε περίληψη 100 – 120 λέξεων

μονάδες 25

 

Β1. «το σχολείο δεν μπορεί επίσης να ανταγωνιστεί την ακαταμάχητη καταιγίδα της τηλεόρασης και των ψηφιακών μέσων». Πώς αντιλαμβάνεστε τη διαπίστωση του συγγραφέα; Αναπτύξτε τις σκέψεις σας σε μια παράγραφο 80 λέξεων.

μονάδες 10

 

Β2. Πώς συνδέονται λεκτικά η δεύτερη με την τρίτη και η τρίτη με την τέταρτη παράγραφο; (50 λέξεις)

μονάδες 4

 

Β3. Εξηγήστε την χρήση των εισαγωγικών σε κάθε περίπτωση στη δεύτερη παράγραφο. (50 λέξεις)

μονάδες 6

 

Β4. Για ποιο σκοπό γράφει ο συγγραφέας το κείμενο; (να πείσει, να τέρψει, να εκθέσει απλώς τις απόψεις του). Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.

μονάδες 5

 

Γ. Οι μαθητικές κοινότητες οργανώνουν εκδήλωση και προσκαλούν γονείς και καθηγητές να την παρακολουθήσουν. Αναλαμβάνεις να μιλήσεις για τον τρόπο που βλέπει ένας έφηβος την οικογένεια και το σχολείο και τις προσδοκίες που έχει από τους γονείς και τους καθηγητές του. (400 λέξεις)

50/100

 

 

Αποτελέσματα αξιολόγησης του κειμένου, από το http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/foreign/tools/readability/index.html
Δείκτες Αναγνωσιμότητας

Αριθμός προτάσεων 39
Αριθμός Λέξεων 592
Αριθμός συλλαβών 1309
Λέξεις ανα πρόταση 15.18
Συλλαβές ανα λέξη 2.21
Δείκτης αναγνωσιμότητας Flesch 60.97 μέσο, Γ' Γυμνασίου - Α' Λυκείου
Δείκτης αναγνωσιμότητας SMOG 10.75 επίπεδο Γ' Γυμνασίου
Δείκτης αναγνωσιμότητας FOG 26.16 αρκετά εύκολο
 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.