ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

διαβάζω και κατανοώ,

 ο Σοπενχάουερ για τους συγγραφείς

 

Υπάρχουν, λέγει ο Γερμανός φιλόσοφος Σοπενχάουερ, τριών ειδών συγγραφείς: πρώτα εκείνοι που γράφουν χωρίς να σκέφτονται. Αυτοί γράφουν "από μνήμης", από αναμνήσεις ή με δάνεια από ξένα βιβλία. Είναι οι πολυαριθμότεροι. Έπειτα αυτοί που σκέφτονται την ώρα που γράφουν σκέφτονται για να γράψουν. Και τούτοι είναι κάμποσοι. Τέλος όσοι έχουν ήδη σκεφτεί και είναι φυσικά σπάνιοι. Και σε τούτους όμως πρέπει να γίνει ακόμα μια διάκριση. Ανάμεσα στους λίγους συγγραφείς που πραγματικά, σοβαρά και από πριν σκέφτονται τα όσα γράφουν, ελάχιστοι είναι εκείνοι που στοχάζονται τα ίδια τα πράγματα, οι άλλοι έχουν στο νου τους μόνο βιβλία, όσα δηλαδή έχουν ήδη ειπωθεί από άλλους. Δε μελετούν τα ίδια τα ζητήματα, για να σχηματίσουν τη δική τους γνώμη, αλλά τα σκέφτονται διαμέσου τρίτων. " Για να στοχαστούν, έχουν ανάγκη να ερεθιστούν άμεσα και δυνατά από ξένες δεδομένες σκέψεις". Δεν υπάρχει επομένως πρωτοτυπία στο έργο τους- εξαρτώνται, επηρεάζονται από άλλους.

Ε. Π. Παπανούτσος, "Συγγραφείς και ύφος" (από τον ημερήσιο Τύπο )

 

1. Ποια είναι τα στοιχεία που συνιστούν την παραπάνω παράγραφο; Καταγράψτε τα παραλείποντας τα σχόλια του συγγραφέα.

2. Ποιους από τους συγγραφείς εγκρίνει ο Γερμανός φιλόσοφος:

α. εκείνους που γράφουν "από μνήμης";

β. εκείνους που σκέφτονται για να γράψουν;

γ. εκείνους που έχουν ήδη σκεφτεί;

δ. εκείνους που στοχάζονται τα ίδια τα πράγματα; ε. εκείνους που έχουν στο νου τους μόνο βιβλία;

3. Ποιο θεωρεί ως το βασικότερο προσόν των συγγραφέων που εγκρίνει;

α. τη μίμηση;

β. τη σκέψη;

γ. την πρωτοτυπία;

4. Πώς συσχετίζει ο συγγραφέας τα στοιχεία του κειμένου μεταξύ τους;

5. Πώς οργανώνεται το κείμενο; Αρχίζει:

α. από τα γενικά στα μερικά; (παραγωγικά)

β. από τα μερικά στα γενικά; (επαγωγικά) γ. από τα μερικά στα μερικά; (αναλογικά)

6. Ποια είναι η βάση που δίνει ενότητα στο σύνολο του κειμένου; Εξηγήστε.

7. Ποια άποψη του συγγραφέα εκφράζει καλύτερα το νόημα του κειμένου στο σύνολο του; Εξηγήστε.

 

 

► Υποστηρίξτε την αντίθετη άποψη: "Κατά την ανάπτυξη ενός θέματος χρειάζεται να στηρίζεται κανείς σε στοιχεία και γνώσεις που αντλεί από έγκυρα βιβλία".

► Υποστηρίξτε το συγκερασμό των δυο απόψεων: "Να χρησιμοποιεί κανείς τις ξένες δεδομένες σκέψεις και τα στοιχεία, αλλά να μη θυσιάζει σ' αυτά την πνευματική του ελευθερία".

 

σχολικό βιβλίο Έκθεσης – Έκφρασης γ΄ Λυκείου, σελ. 276-277

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.