ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Β΄ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Μελωδικοί εξωτικοί αυτοσχεδιασμοί
Αρχική σελίδα
Ηλεκτρονική τάξη
Τάξεις
Υλικό
Ενότητες
Μαθήματα
1ο ΜΑΘΗΜΑ
ΙΝΔΙΑ
Για αυτό το μάθημα υπάρχουν οι εξής εργασίες:
1 εργασία
Μονάδες = 1
2η εργασία
Μονάδες = 1
3η εργασία
Μονάδες = 1
4η εργασία
Μονάδες = 1
επάνω
wikipedia - Ινδία
επάνω
ΙΝΔΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
επάνω
ΙΝΔΙΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
επάνω
ΣΙΤΑΡ
επάνω
ΙΝΔΙΚΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ
"ΤΑΜΠΛΑ"
επάνω
RAVI SHANKAR
επάνω
Ράγκα και Τάλα
Οι πρώτες γραπτές μαρτυρίες που έχουμε για τη μουσική παράδοση στην
Ινδία,
χρονολογούνται από το 1000 π. Χ. (στις
Βέδες, τα ιερά βιβλία των Ινδών).
Οι Βέδες είναι το αρχαιότερο σωζόμενο γραπτό κείμενο σε όλο τον κόσμο, και η
απαγγελία τους συνοδεύεται από μια ιδιαίτερα χαλαρωτική μουσική υπόκρουση.
Είναι μία από τις σημαντικότερες μουσικές παραδόσεις, αν λάβει κανείς υπόψη:
- τον πληθυσμό της Ινδίας που καλύπτει το 1/5 του πληθυσμού του πλανήτη,
- τη σπουδαία θέση που κατέχει η μουσική μέσα στην ινδική κοινωνία,
- το θεωρητικό σύστημα που έχει αναπτυχθεί όλα αυτά τα χρόνια για να τη στηρίζει, και
- την επιρροή που έχει ασκήσει στη μουσική άλλων ηπείρων, ακόμα και στη δυτικοευρωπαϊκή μουσική.
Στα αρχαία χρόνια, η μουσική στην Ινδία παιζόταν στους
ναούς, στις αυλές των αυτοκρατόρων και στις υπαίθριες γιορτές. Στην
Ινδική μουσική υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα στην κλασική και την
παραδοσιακή μουσική.
Στην
κλασική μουσική της Ινδίας κυριαρχούν δύο μουσικές παραδόσεις:
- η Ινδουστανική, στη Βόρεια Ινδία και
- η Καρνατική, στη Νότια Ινδία.
Οι δύο παραδόσεις είναι ίδιες όσον αφορά τις βασικές αρχές τους, αλλά διαφορετικές ως προς τις λεπτομέρειες.
Πάνω από το 70 % του πληθυσμού της Ινδίας ζουν σε χωριά, όπου η κλασική μουσική ακούγεται σπάνια.
Η παραδοσιακή μουσική περιλαμβάνει τραγούδια του κύκλου της ζωής, των εποχών και των γιορτών των Ινδουιστών.
Ραβί Σανκάρ:
Διάσημος Ινδός μουσικός,
εκτελεστής του σιτάρ και συνθέτης. Θεωρείται ο σημαντικότερος πρεσβευτής
της Ινδικής μουσικής και έχει επηρεάσει πλήθος καλλιτεχνών στην Ανατολή
και τη Δύση.
Τα τελευταία χρόνια στην Ινδία κυριαρχεί η Ινδική
κινηματογραφική μουσική, λόγω της μεγάλης ανάπτυξης της κινηματογραφικής
βιομηχανίας στη Βομβάη (το ονομαζόμενο και Μπόλιγουντ).
Η δομή της ινδικής μουσικής
Το μεγαλύτερο μέρος της ινδικής μουσικής έχει τρία κύρια συστατικά:
- μια
μελωδία σόλο, που συχνά εμπλουτίζεται με περίτεχνο τρόπο,
- μια
ρυθμική συνοδεία και
- μια
μορφή ισοκρατήματος.
Η φωνητική μουσική είναι αυτή που κυριαρχεί, με τις οργανικές φόρμες να βασίζονται σε φωνητικά μοντέλα.
Τα δύο βασικά στοιχεία της ινδικής μουσικής είναι: η ράγκα (raga) και το τάλα (tala).
Η ράγκα είναι το σημαντικότερο στοιχείο στη δομή της
ινδικής μουσικής. Με τη λέξη αυτή εννοείται το σύστημα που περιλαμβάνει
όλα τα μελωδικά στοιχεία μιας σύνθεσης.
Κάθε ράγκα έχει ανιούσα και κατιούσα μορφή (που μπορεί να
διαφέρει) καθορισμένα μελίσματα, χαρακτηριστικές μελωδικές φράσεις και
συγκεκριμένη ώρα της μέρας για εκτέλεση.
Τέλος, έχει μια κυρίαρχη διάθεση (rasa) και δύο βασικές
νότες, μια κύρια που συνοδεύει τη μελωδική κίνηση και μια δευτερεύουσα
συνήθως μια 4η ή μια 5η ψηλότερα.
Στα θεωρητικά κείμενα περιγράφονται χιλιάδες ράγκα, αλλά
στην πράξη μόνο 50 περίπου χρησιμοποιούνται στην Ινδουστανική και 50
στην Καρνατική μουσική.
Είναι δύσκολο να οριστεί τι είναι ράγκα, γιατί αφενός
περιγράφει εκτός από μια σειρά φθόγγων και διάφορα εξωμουσικά στοιχεία
(π.χ. ψυχολογική διάθεση, ώρα της ημέρας κ.ά.) και αφετέρου δεν υπάρχει
όρος αντίστοιχός της στη δυτικοευρωπαϊκή μουσική παράδοση.
Οι αρχαίοι Ινδοί πίστευαν ότι κάθε ράγκα ζωντανεύει μια συγκεκριμένη
εικόνα ή χρώμα και επικαλείται μια συγκεκριμένη θεότητα.
Μοιάζει αρκετά με την έννοια του δρόμου στην ελληνική λαϊκή
μουσική και με την έννοια του ήχου στη βυζαντινή μουσική.
Ταζ Μαχάλ
Ο όρος τάλα αναφέρεται σε όλα τα ρυθμικά στοιχεία μιας
σύνθεσης και περιγράφει τόσο το κάθε ρυθμικό μέτρο, όσο και τις
αλληλουχίες ρυθμικών μέτρων πάνω στις οποίες χτίζεται ένα μουσικό έργο.
Συνήθως αποτελείται από 6 έως 16 χτύπους το καθένα. Και πάλι, η ακριβής
έννοια του τάλα, δεν συναντάται στη δυτικοευρωπαϊκή μουσική. Τα τάλα
διαιρούνται σε ομάδες χτύπων.
Για παράδειγμα, το ινδουστανικό γιάπταλ με 10 χτύπους
υποδιαιρείται σε 2+3+2+3 (διαβάζεται: ντιν να | ντιν ντιν να | τιν να |
ντιν ντιν να).Τα πιο πολλά είδη της Ινδικής
μουσικής ξεκινούν με ένα αργό αυτοσχεδιαστικό μέρος σε ελεύθερο ρυθμό
στο οποίο εισάγονται τα χαρακτηριστικά της ράγκα. Οι εκτελέσεις είναι
συνήθως ένας διαγωνισμός δεξιοτεχνίας ανάμεσα στο σολίστα και τον
εκτελεστή των κρουστών, με τον καθένα να εισάγει εξαιρετικά πολύπλοκες
παραλλαγές του τάλα, το οποίο συχνά διαρκεί αρκετά. Το τονικό σύστημα
της μουσικής της Ινδίας γενικά είναι τροπικό, βασίζεται δηλαδή στους
τρόπους, που είναι κλίμακες διαφορετικές από τη μείζονα και την
ελάσσονα.
Μουσικά Όργανα
Τα ινδικά μουσικά όργανα αντικατοπτρίζουν τις κύριες απαιτήσεις του ινδικού μουσικού συστήματος:
- ευελιξία στο τονικό ύψος για να μπορούν να εκτελούνται οι διάφορες ράγκα και τα μελίσματά τους,
- ρυθμική πολυπλοκότητα και
- ένα πανταχού παρόν ισοκράτημα.
Υπάρχουν λίγα όργανα καθορισμένου τονικού ύψους, όπως τα ξυλόφωνα και τα μεταλλόφωνα που κυριαρχούν στη νοτιοανατολική Ασία.
Χορδόφωνα
Τα αντιπροσωπευτικότερα έγχορδα όργανα της βόρειας Ινδίας είναι το
σιτάρ και το
σαρόντ.
Το
σιτάρ,
είναι ένα χορδόφωνο νυκτό όργανο τύπου λαούτου με μεγάλο βραχίονα, με
τέσσερις χορδές μελωδικές, τρεις για ισοκράτημα και δεκατρείς
συμπαθητικές χορδές, που πάλλονται ανεξάρτητα όταν παίζει το όργανο,
εμπλουτίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη χροιά.
Το
σαρόντ,
επίσης χορδόφωνο τύπου λαούτου, έχει μικρότερο βραχίονα από αυτό του
σιτάρ, έξι χορδές για μελωδία, δύο για ισοκράτημα και αρκετές
συμπαθητικές χορδές.
Η
βίνα,
ένα από τα παλαιότερα χορδόφωνα της Νότιας Ινδίας, είναι νυκτό τύπου
λαούτου με μακρύ βραχίονα, με τέσσερις μελωδικές χορδές και τρεις χορδές
ισοκρατήματος.
Σάροντ
Βίνα
Το ευρωπαϊκό βιολί επίσης παίζεται στην κλασική μουσική
της Ινδίας. Ο εκτελεστής κάθεται σταυροπόδι στο πάτωμα και κρατάει το
βιολί στηριζόμενο στο στήθος του με το κεφάλι του οργάνου να στηρίζεται
στο κουντεπιέ του δεξιού του ποδιού.
Όλα αυτά τα όργανα εκτελούν τις μελωδικές γραμμές μιας
σύνθεσης, ενώ συνήθως τα συνοδεύει το όργανο ταμπούρα, παράγοντας έναν
βόμβο σαν ισοκράτημα, χαρακτηριστικό στοιχείο της ινδικής μουσικής.
Το
ταμπούρα,
είναι ένα χορδόφωνο τύπου λαούτου με μακρύ βραχίονα και τέσσερις
χορδές. Ο εκτελεστής, συχνά κάποιος μαθητής του σολίστα, δε σταματά ποτέ
να τις χτυπά ενώ σε όλη τη διάρκεια της ράγκα παίζει αργά και ισόχρονα.
Μεμβρανόφωνα και ιδιόφωνα
Τα κρουστά όργανα κατέχουν βασική θέση στη μουσική της
Ινδίας, καθώς φέρουν την κύρια ευθύνη για την τήρηση των τάλα, όλων
δηλαδή των ρυθμικών στοιχείων μιας σύνθεσης. Η δεξιοτεχνία των Ινδών στα
κρουστά όργανα και ιδιαίτερα στα μεμβρανόφωνα, είναι μοναδική και
εντυπωσιάζει ακόμα περισσότερο όταν συναντάται εξίσου σε ερασιτέχνες
μουσικούς.
Κυριότερο κρουστό συνοδευτικό της ινδικής μουσικής είναι το ζευγάρι τυμπάνων που λέγεται
τάμπλα
και κουρδίζεται στον κύριο τόνο της ράγκα. Παίζεται με ιδιαίτερη
δεξιοτεχνία με τα δάχτυλα, ενώ ο εκτελεστής κάθεται στο πάτωμα.
Αερόφωνα
Ο ρόλος των πνευστών οργάνων είναι αισθητά περιορισμένος στη
μουσική της Ινδίας, ειδικά στην Καρνατική παράδοση, όπου
χρησιμοποιούνται μόνο σε ειδικές περιπτώσεις.
Συνήθως πρόκειται για
πλάγιους αυλούς ή με
διπλή γλωττίδα (σαν το όμποε ή τον ελληνικό ζουρνά), όπως αυτά που χρησιμοποιούν οι γητευτές φιδιών.
Ευρωπαϊκό βιολί με ινδικό κράτημα
Ταμπούρα
Τάμπλα
Τικτίρι, όργανο των γητευτών των φιδιών
Επάνω
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:
Εργασία 1η
Μονάδες = 1
Επάνω
Βρείτε στοιχεία για το Ταζ Μαχάλ
και μια φωτογραφία
και φτιάξτε με αυτά
ένα αρχείο κειμένου
ή Power Point
με ονομασία
b-c1-1-1-TAZ-MAHAL
και καταθέστε το αρχείο.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Εργασία 2η
Μονάδες = 1
Επάνω
Δημιουργήστε ένα αρχείο κειμένου
ή Power Point
για ένα Ινδικό μουσικό όργανο
το οποίο να περιέχει:
1) Λίγα στοιχεία για το όργανο
2) Τουλάχιστον μια φωτογραφία.
3) Ένα Link με βίντεο στο οποίο
να φαίνεται και να ακούγεται το όργανο.
Ονομάστε το αρχείο κειμένου
b-c1-2-1-INDIAN-ORGAN
και καταθέστε το αρχείο.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Εργασία 3η
Μονάδες = 1
Επάνω
Δημιουργήστε ένα αρχείο κειμένου
ή Power Point
για τον Ινδό μουσικό
RAVI SHANKAR
το οποίο να περιέχει:
1) Λίγα στοιχεία για τον μουσικό
2) Τουλάχιστον μια φωτογραφία.
3) Ένα Link με βίντεο στο οποίο
να φαίνεται και να ακούγεται ο μουσικός.
Ονομάστε το αρχείο κειμένου
b-c1-3-1-RAVI-SHANKAR
και καταθέστε το αρχείο.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Εργασία 4η
Μονάδες = 1
Επάνω
Βρείτε κείμενο ή βίντεο ή αρχεία ήχου
τα οποία να αναφέρονται σε Ράγκα ή Τάλα.
Τοποθετήστε ότι βρήκατε σε έναν φάκελο
με ονομασία:
b-c1-4-1-RAGATALA
και καταθέστε το.
Προσοχή εάν ο browser που χρησιμοποιείτε
δεν σας αφήνει να σύρετε τον φάκελο,
τότε μέσα στο φακελάκι σας στο google drive
δημιουργήστε έναν φάκελο
με την παραπάνω ονομασία
και μετά σύρετε μέσα τα αρχεία.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Επάνω
Αρχική σελίδα
Ηλεκτρονική τάξη
Τάξεις
Υλικό
Ενότητες
Μαθήματα