ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Β΄ ΕΝΟΤΗΤΑ:
Μελωδικοί εξωτικοί αυτοσχεδιασμοί
Αρχική σελίδα
Ηλεκτρονική τάξη
Τάξεις
Υλικό
Ενότητες
Μαθήματα
2ο ΜΑΘΗΜΑ
ΜΠΑΛΙ
Για αυτό το μάθημα υπάρχουν οι εξής εργασίες:
1 εργασία
Μονάδες = 1
2η εργασία
Μονάδες = 2
3η εργασία
Μονάδες = 1
επάνω
επάνω
ΜΠΑΛΙΝΕΖΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Το μπαλινέζικο δράμα Κετσάκ και το έπος Ραμαγιάνα
Το μπαλινέζικο δράμα
Κετσάκ
αφηγείται την ιστορία του μεγάλου ινδικού
έπους Ραμαγιάνα
(είναι η ιστορία του πρίγκιπα Ράμα και της γυναίκας του, της όμορφης
Σίτα). Μιμείται το κάλεσμα των πιθήκων. Πρόκειται για μια αναπαράσταση
των περιπετειών ανάμεσα στο Ράμα και το βασιλιά των πιθήκων Χάνουμαν.
Περίπου 150 άντρες κάθονται σε πέντε ή έξι ομόκεντρους κύκλους, κινούν
το σώμα τους με διάφορους τρόπους (λικνίζονται, λυγίζουν προς τα μπρος,
πέφτουν προς τα πίσω, σηκώνουν τα χέρια ψηλά) και περιγράφουν την
ιστορία χρησιμοποιώντας σύνθετους ρυθμούς με ιδιαίτερη ακρίβεια
φωνάζοντας με ιδιαίτερη ένταση τη φράση τσακ-α- τσακ. Οι εκτελεστές
φορούν ασπρόμαυρα ρούχα που συμβολίζουν το καλό και το κακό. Οι αρχηγοί
κάθονται στον κεντρικό κύκλο ενώ οι αφηγητές κάθονται απέναντι από τους
εκτελεστές.
Στο Κετσάκ δεν υπάρχουν μουσικά όργανα.
Οι άνθρωποι που τραγουδούν λέγοντας μόνο τσακ α τσακ, δεν
λένε όλοι το ίδιο. Μια ομάδα μπορεί να λέει δύο τσακ και μετ΄να αφήνει
κενό και να συνεχίζει με άλλα τρια τσακ, άλλη ομάδα μπορεί να μην
ξεκινάει αμέσως και μετά να λέει δύο τσακ, κλπ. Δηλαδή κάθε ομάδα λέει
διαφορετικά τσακ τα οποία όμως υπακούν σε ένα κοινό ρυθμό και γι αυτό
ακούγονται συγκροτημένα.
επάνω
Η μπαλινέζικη ορχήστρα Γκαμελάν
Ορχήστρα που αποτελείται κυρίως από διάφορα κρουστά όργανα,
κυρίως τονικά ιδιόφωνα (τονικά
γκονγκ, καμπάνες,
μαρίμπες, ξυλόφωνα κ.ά.) αλλά και κάποια πνευστά
ή και έγχρορδα. Γκαμελάν ορχήστρες συναντάμε
σε χώρες της Άπω Ανατολής όπως
στην Ινδονησία (ιδιαίτερα στην Ιάβα και το Μπαλί).
Χρησιμοποιούνται σε θρησκευτικές και επίσημες τελετές. Επίσης συνοδεύουν
χορούς, θεατρικές παραστάσεις και
παραστάσεις μαριονέτας.
Οι ορχήστρες γκαμελάν έγιναν γνωστές στην Ευρώπη
το 1889 στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού (Exposition Universelle). Κατόπιν ενέπνευσαν δυτικούς
συνθέτες όπως τον Κλοντ Ντεμπισί (Claude
Debussy), Τζων Κέιτζ (John Cage),
Μπένζαμιν Μπρίτεν (Benjamin Britten), Φίλιπ Γκλας (Philip
Glass), κ.ά.
Τα μελωδικά μέρη του γκαμελάν
αλληλοσυνδέονται και είναι χωρισμένα με τέτοιο τρόπο ώστε οι μουσικοί
που παίζουν να εναλλάσσουν νότες, για να διαμορφώσουν μια μελωδική
γραμμή.
Αυτά τα εναλλασσόμενα μέρη, που ονομάζονται κοτεκάν, απαιτούν συνεργασία και αναπτυγμένη αίσθηση του ρυθμού κατά την εκτέλεση.
Τα δύο μέρη ενός κοτεκάν λέγονται γιάνγκσι (διαφορετικός) και μέλος (απλός και άμεσος) και θεωρούνται το θηλυκό και το αρσενικό.
Οι κύριοι τονισμοί του μέρους γιάνγκσι
είναι συνήθως στο ασθενές μέρος του μέτρου, ενώ οι κύριοι τονισμοί του
μέρους μέλος είναι συνήθως στο ισχυρό μέρος.
ΜΠΑΛΙΝΕΖΙΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
KENDANG
(DRUM)
επάνω
DEN DEN TAIKO
(Υπάρχει και στο Θιβέτ, στην Κίνα και στην Ιαπωνία)
Twist Drum
επάνω
ΑΥΛΟΙ
επάνω
JEGOGAN
(Μπαλινέζικο μεταλόφωνο)
επάνω
TINGKLIK
(Ιδιόφωνο από Μπαμπού)
επάνω
TROMPONG
(Ιδιόφωνο που μοιάζει με κατσαρόλες)
επάνω
Για να δούμε τι λέει το βιβλίο μας:
Το
γκαμελάν
παραδοσιακό μουσικό συγκρότημα της Ιάβας και του Μπαλί, είναι μια
ορχήστρα 25 και περισσότερων εκτελεστών, που αποτελείται κυρίως από
ιδιόφωνα κρουστά, ενώ μερικές φορές περιλαμβάνει και φλάουτα, βιολιά και
τύμπανα.
Στο Μπαλί συναντά κανείς μια πολύ μεγάλη ποικιλία μουσικών οργάνων. Υπάρχουν μεγάλα
μεταλλόφωνα,
τα οποία παίζουν μόνο ένα μέρος από τη μελωδία, ενώ τα ελαφρώς μικρότερα παίζουν όλη τη μελωδία.
Υπάρχουν επίσης τρία
γκονγκ,
που τονίζουν τη μελωδία. Επικεφαλής όλων είναι ένα μικρό γκονγκ, που το
όνομά του σημαίνει δάσκαλος και που κρατάει τον παλμό και ένα ζευγάρι
κύμβαλα που παίζει μια συνεχή σειρά χτύπων και βοηθάει την ορχήστρα να
συντονίζεται.
Το
Μπαλί,
νησί στην ανατολική ακτή της Ιάβας, μαζί με μια μεγάλη αλυσίδα νησιών αποτελεί επαρχία της Ινδονησίας.
Στη μουσική παράδοση του Μπαλί κυριαρχεί η
αιώνια μάχη ανάμεσα στο καλό και το κακό. Για τους κατοίκους του Μπαλί
δεν υπάρχει ποτέ κυριαρχία της μιας ή της άλλης δύναμης. Το καλό και το
κακό είναι ισοδύναμα και καταδικασμένα σε αιώνια μάχη.
Το μπαλινέζικο δράμα
Κετσάκ
αφηγείται την ιστορία του μεγάλου ινδικού
έπους Ραμαγιάνα
(είναι η ιστορία του πρίγκιπα Ράμα και της γυναίκας του, της όμορφης
Σίτα). Μιμείται το κάλεσμα των πιθήκων. Πρόκειται για μια αναπαράσταση
των περιπετειών ανάμεσα στο Ράμα και το βασιλιά των πιθήκων Χάνουμαν.
Περίπου 150 άντρες κάθονται σε πέντε ή έξι ομόκεντρους κύκλους, κινούν
το σώμα τους με διάφορους τρόπους (λικνίζονται, λυγίζουν προς τα μπρος,
πέφτουν προς τα πίσω, σηκώνουν τα χέρια ψηλά) και περιγράφουν την
ιστορία χρησιμοποιώντας σύνθετους ρυθμούς με ιδιαίτερη ακρίβεια
φωνάζοντας με ιδιαίτερη ένταση τη φράση τσακ-α- τσακ.
Οι εκτελεστές
φορούν ασπρόμαυρα ρούχα που συμβολίζουν το καλό και το κακό. Οι αρχηγοί
κάθονται στον κεντρικό κύκλο ενώ οι αφηγητές κάθονται απέναντι από τους
εκτελεστές.
Τα μελωδικά μέρη του γκαμελάν
αλληλοσυνδέονται και είναι χωρισμένα με τέτοιο τρόπο ώστε οι μουσικοί
που παίζουν να εναλλάσσουν νότες, για να διαμορφώσουν μια μελωδική
γραμμή.
Αυτά τα εναλλασσόμενα μέρη, που ονομάζονται
κοτεκάν,
απαιτούν συνεργασία και αναπτυγμένη αίσθηση του ρυθμού κατά την εκτέλεση.
Τα δύο μέρη ενός κοτεκάν λέγονται
γιάνγκσι
(διαφορετικός) και
μέλος (απλός και άμεσος)
και θεωρούνται το θηλυκό και το αρσενικό.
Οι κύριοι τονισμοί του μέρους γιάνγκσι
είναι συνήθως στο ασθενές μέρος του μέτρου, ενώ οι κύριοι τονισμοί του
μέρους μέλος είναι συνήθως στο ισχυρό μέρος.
Επάνω
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ:
Εργασία 1η
Μονάδες = 1
Επάνω
Δημιουργήστε Κετσάκ
Φτιάξτε ομάδες από 3 έως 5 άτομα
συναντηθείτε εξοσχωλική ώρα
Γράψτε σε ένα χαρτί μια σειρά
από τσακ και κενά για κάθε έναν από την ομάδα.
Οι σειρές να είναι διαφορετικές για κάθε άτομο.
Εκτελέστε ταυτόχρονα τις σειρές σας
αλλά για να υπάρχει ένας κοινός ρυθμός
πρέπει όλοι να χτυπάτε το πόδι σας ταυτόχρονα
με τον ίδιο ρυθμό.
Ο ήχος από το χτύπημα του ποδιού
δεν μας ενδιαφέρει και δεν είναι απαραίτητο
να ακουστεί, το μόνο που θέλουμε να ακούγεται καθαρά
είναι τα τσακ που θα κάνετε με το στόμα σας.
Ηχογραφήστε το
ή
εκτελέστε το στην τάξη
Εάν το ηχογραφήσετε
τότε δώστε όνομα αρχείου
b-c2-1-1-KETSAC
και καταθέστε το.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
Ομαδική
Εργασία 2η
Μονάδες = 2
Επάνω
Δημιουργήστε Γκαμελάν
Φτιάξτε ομάδες από 3 έως 5 άτομα
συναντηθείτε εξοσχωλική ώρα
Γράψτε σε ένα χαρτί μια ιστορία
Βρείτε κρουστά ή κάτι να βαράτε
που όμως το κάθε όργανο
να κάνει διαφορετικό ήχο.
Σκεφτείτε ποιος και πως πρέπει να χτυπά
ώστε να αφηγηθείτε μόνο με τα χτυπήματα
την ιστορία.
Κάντε ένα αρχείο κειμένου με την ιστορία
με την ονομασία
b-c2-2-2-GAMELAN
και ηχογραφήστε τα χτυπήματα
και κάντε αρχείο ήχου
με ονομασία
b-c2-2-2-GAMELAN
και καταθέστε και τα δύο αρχεία.
Μην ανησυχείτε που και τα 2 αρχεία
έχουν το ίδιο όνομα.
Το ένα είναι αρχείο κειμένου
και το άλλο αρχείο ήχου
άρα δε υπάρχει πρόβλημα.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ομαδική
Εργασία 3η
Μονάδες = 1
Επάνω
Δημιουργήστε ένα αρχείο κειμένου
για το Κετσάκ ή το Γκαμελάν
ή για κάποιο μουσικό όργανο από το Μπαλί
Ονομάστε το αρχείο κειμένου
b-c2-3-1-BALI
και καταθέστε το αρχείο.
ΚΑΤΑΘΕΣΗ
Τύπος εργασίας:
ατομική
Επάνω
Αρχική σελίδα
Ηλεκτρονική τάξη
Τάξεις
Υλικό
Ενότητες
Μαθήματα