Αρχική

Οδηγός για το διαδίκτυο Παιδαγωγικά  Γλώσσα Λογοτεχνία Κλασσική φιλολογία Ιστορία Υπερδεσμοί

 

Terra computerata

ceci n'est pas une pipe

   Tης Τερέζας Γιακουμάτου

Όπως δεν είναι λύση η αποστολή στα σχολεία μας του υπολογιστή των 100 δολαρίων. Δεν ξέρω εάν οι εισηγητές αυτής της πρότασης πιστεύουν ότι θα λυθεί ως δια μαγείας το πρόβλημα της υστέρησης της χώρας μας, που αποκαλύφθηκε με την πρόσφατη έρευνα του ΟΟΣΑ (Science and technology - Factbook 2007). Για την ακρίβεια τρεις οργανισμοί παγκόσμιας εμβέλειας εκθέτουν την Ελλάδα λόγω των φτωχών της επιδόσεων στους κρίσιμους τομείς της έρευνας και τεχνολογίας.

Στην έρευνα διαβάζουμε ότι το 35,6% των καθηγητών χρησιμοποίησαν Η/Υ στην τάξη το τελευταίο 12μηνο. Μήπως έχουν κάνει λάθος στην υποδιαστολή; Το 3,5% θα ήταν πιο κοντά στην αλήθεια. Εκτός εάν πάλι προσμετράμε και το μάθημα της πληροφορικής...

Το κερασάκι θα είναι να στείλουν και τον υπολογιστή των 100 δολαρίων. Βέβαια αυτή η ιστορία κάνει ωραίους τίτλους. Διαβάζω ήδη στην Καθημερινή της 25ης Μαρτίου: "Μάχη με το χρόνο για το laptop των παιδιών".

Κάποτε, όταν έδινα μάχες για να αποκτήσω πρόσβαση στο σχολικό εργαστήριο, πίστευα ότι το πρόβλημα της χώρας μας ήταν η αγορά περισσότερων υπολογιστών. Μετά από κάποια χρόνια ενασχόλησης με τα θέματα εισαγωγής τεχνολογίας, αναθεώρησα. Αν είναι να τους αγοράσουμε και να χρησιμοποιηθούν για να ενισχύσουν του στόχους του υπάρχοντος διδακτικού μοντέλου (για παράδειγμα να μαθαίνουν τα παιδιά να απομνημονεύουν καλύτερα) τότε αλίμονο.

Και λυπάμαι αγαπητοί εθελοντές του πράσινου υπολογιστή αλλά η εφαρμογή που προβάλλετε στο δικτυακό σας τόπο μας ως υπόδειγμα των εκπαιδευτικών εφαρμογών, μας πάει αρκετά χρόνια πίσω και συγκεκριμένα στη δεκαετία 1980.

Δυστυχώς οι εισηγητές της εισαγωγής των laptop είναι τεχνοκράτες. Πιστεύουν ότι η άφιξη ενός υπολογιστή αυτομάτως μεταμορφώνει την τάξη. Σε μια έρευνα του ΜΙΤ συμπεραίνεται ότι όταν ο υπολογιστής εισαχθεί σε ένα οργανισμό ενεργεί ως ενισχυτής των δομών του οργανισμού. Αν δηλαδή ο οργανισμός βασίζεται σε κακές δομές τότε αυτές οι δομές θα ενισχυθούν. Το ίδιο θα συμβεί αν έχει καλές δομές.Το ίδιο συμβαίνει και στην Εκπαίδευση, δηλαδή, οι νέες τεχνολογίες είναι δυνατόν να λειτουργήσουν αναγεννησιακά προς κατευθύνσεις εναρμονιζόμενες με τα οράματα των σύγχρονων προοδευτικών παιδαγωγικών κινημάτων είτε ακόμη και να ενισχύσει τις υπάρχουσες δομές και να τις εμπλουτίσει απλώς με νέα τεχνολογικά εργαλεία.

Με ζώσαν τα φίδια όταν διάβασα ότι σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν τον υπολογιστή σαν αναγνωστικό, φορτώνοντας σε αυτόν τα ηλεκτρονικά αρχεία των νέων βιβλίων του ΟΕΔΒ. Προφανώς υπάρχει σπουδή να σταλεί. Έρχονται και εκλογές... Οι εκπαιδευτικές εφαρμογές θέλουν χρόνο για να μεταφραστούν...

Μικρή ειδεχθής λεπτομέρεια: τα εκπαιδευτικά λογισμικά που αναπτύχθηκαν και συνεχίζουν να αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια δεν θα εκτελούνται από το συγκεκριμένο υπολογιστή. Δεν υποστηρίζονται από το λειτουργικό του σύστημα. Διαλειτουργικότητα; μωρ'τι'ν' τούτο; Κατά την ταπεινή μου άποψη αυτό το εργαλείο δεν είναι υπολογιστής είναι περισσότερο δικτυακό εργαλείο.

Από τη μία απαγορεύουμε τη χρήση κινητών και από την άλλη δίνουμε στους μαθητές το αντίστοιχό του. Μπορώ να υποθέσω εύκολα τι θα επακολουθήσει. Οι μαθητές θα αρχίσουν την ανταλλαγή μηνυμάτων κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Ο δάσκαλος δε θα βρίσκει τι να κάνει με αυτά τα μηχανάκια και σύντομα θα σκονίζονται στην αποθήκη δίπλα στο επιδιασκόπιο.

Άν κάποιος παρακολουθήσει την ιστορία της εισαγωγής των υπολογιστών στην ελληνική εκπαίδευση θα διαπιστώσει ότι υπήρξε μία σειρά λανθασμένων επιλογών. Πρώτα η ντε φάκτο καθιέρωση ενός μοντέλου μαθήματος γενικών γνώσεων αλφαβητισμού στους υπολογιστές και όχι του υπολογιστή ως μέσου στήριξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Στη συνέχεια όταν κατανοούμε το λάθος και επιχειρούμε να το διορθώσουμε εισάγοντας την αξιοποίηση και σε άλλα μαθήματα  αδυνατούμε να συντονίσουμε τις επιμέρους απαιτούμενες δράσεις. Στέλνουμε επιμορφωτές αλλά δεν υπάρχουν υπολογιστές στα σχολεία. Κρυφό σχολειό το κάναμε! Οταν στέλνουμε τα λογισμικά, δεν υπάρχουν πια επιμορφωτές να τα υποστηρίξουν. Καθιστούμε τους πληροφορικούς κλειδοκράτορες και στη συνέχεια αναρωτιόμαστε γιατί έχουμε την 26η θέση στην Ε.Ε.

Συνεχίζουμε στο όνομα της απορροφητικότητας να παράγουμε "λογισμικά" που δεν υποστηρίζουν ούτε κατά τι το μάθημα. Φυσικά αφού στην Ελλάδα είσαι ότι δηλώσεις και εφόσον έχεις αδράξει κάποτε στη ζωή σου ένα ποντίκι, εύκολα προσθέτεις στον τίτλο σου και το "σχεδιαστής εκπαιδευτικών εφαρμογών" ή ακόμα καλύτερα "κριτής". Και το κερασάκι ακόμα περιμένουμε νέα -πάνε τώρα τρία χρόνια;- από το έργο της παραγωγής νέων επιμορφωτών.

Καταλαβαίνετε λοιπόν γιατί κατέφυγα σήμερα στο σουρεαλισμό. Όχι αυτό σίγουρα δεν είναι μία πίπα.

 

Μη διστάσετε να καταθέσετε απόψεις στο σεπαρέ μας let's blog together


 


------------------------------------------------------------

 


 

 Διαθέτουμε και : Φρέσκα - φρέσκα και λαχταριστά


  Μπορείτε να συμπεριλάβετε έναν σύνδεσμο προς τις σελίδες του netschoolbook χωρίς φόβο, με πάθος και χωρίς πάθος.  Tα πνευματικά δικαιώματα των κειμένων ανήκουν στους δημιουργούς τους, οι οποίοι - μεταξύ πολλών άλλων -διατηρούν και το δικαίωμα να αλλάξουν και απόψεις χωρίς να χρειαστεί να αποκηρύξουν τα γραφόμενά τους.
Αν θελήσετε να αναπαράγετε τα κείμενα, έντυπα, ηλεκτρονικά ή ψηφιακά σας
παρακαλούμε να  μας το γνωστοποιήσετε πριν. Δε μπορούμε να το απαγορεύσουμε 
(απαγόρευση = μέριμνα για κατασταλτικά μέτρα)απλά, η μη αναφορά στη πηγή, καθώς και η όποια αποσπασματική αντιγραφή δεν θα είναι καθόλου ευχάριστη για μας και δε θα τιμά ιδιαίτερα εσάς.


 

<----- Αρχική

 
 

 

Αρθρα 2007

Περιμένοντας τη νίκη, πεθαίνεις...

 

 

Αρθρα 2006

Ας κάνουμε ταμείο

Για να δούμε τι θα δούμε

 

Είναι που ονειρεύομαι σαν τον Καραγκιόζη

 

Τεχνολογίας αγώνας γόνιμος

 

Φτου ξελευτερία!

Τριαντάφυλλα στο παράθυρο

 

Η τιμή του ήθους


 

Αρθρα 2005
 

Περί στρατηγικής


Τεχνολογίας αστοχίες


Ξεφυλλίζοντας


Λίγο πριν χτυπήσει το κουδούνι


Οταν η Κλειώ μετακομίζει στο διαδίκτυο



Σαν τους Ίκαρους


Το πλοίο σαλπάρει


Mea culpa!


 

Η λέξη της χρονιάς


 

London Calling


Μια προσευχή για τη Σοφία


Αρθρα 2004-5

 


Παλαιότερα άρθρα της terra computerata

 Έτη: 2001-3

 

Σχεδιασμός & συντήρηση  ιστοσελίδας Τερέζα Γιακουμάτου