Είδος μαθήματος-Β (Περιβαλλοντική εκπ/ση)

Τα αδέσποτα

 

Σκοπός: Η ευαισθητοποίηση των παιδιών για τα αδέσποτα ζώα και η ενθάρρυνση για απόκτηση θετικής στάσης για  αυτά.

Στόχος 1: Να  διακρίνουν τα ζώα σε δεσποζόμενα και αδέσποτα.

Δραστηριότητα 1:Γίνεται εξοικείωση με εικόνες  ή φωτογραφίες με δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα με στόχο να συζητήσουν για την καθεμιά και να εκφράσουν τις ιδέες τους σε σχέση με ένα ερώτημα. Η δραστηριότητα πραγματοποιείται στην παρεούλα   και ο\η εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά να περιγράψουν κάθε εικόνα.

Δραστηριότητα 2: Αυτή η δραστηριότητα πραγματοποιείται στη γωνιά του υπολογιστή κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων και αφορά ατομικά το κάθε παιδί. Συγκεντρώνουμε εικόνες στην οθόνη στο περιβάλλον kidspirationπου δείχνουν δεσποζόμενα και αδέσποτα  ζώα και τα παιδιά καλούνται να ομαδοποιήσουν αυτές που δείχνουν τα δεσποζόμενα κάνοντας κλικ πάνω στις εικόνες και σύροντας μέσα σε έναν κύκλο. Έξω από τον κύκλο μένουν τα αδέσποτα. Όταν η εργασία τελειώσει ο\η εκπαιδευτικός ζητά από το κάθε παιδί να αιτιολογήσει τις επιλογές των εικόνων του. Έπειτα γράφει το όνομά του (στην περίπτωση που το ξέρει και μπορεί) ή το γράφει ο\η εκπαιδευτικός και  αποθηκεύει την εργασία του κάθε παιδιού.

Στόχος 2:  Να αναφέρουν τα αίτια της ύπαρξης των αδέσποτων ζώων.

Δραστηριότητα: Ανάγνωση εικονοβιβλίου που αναφέρει τα πιο δημοφιλή κατοικίδια ζώα (γάτες, σκύλοι) και άλλα ζώα ( όπως ερπετά, χελώνες, ψάρια), τι χρειάζεται για να ζήσουν (διατροφή, περιποίηση κ.α.) αλλά και τους λόγους που καταλήγουν στο δρόμο(αρρώστια, τραυματισμός ,διωγμός, γηρατειά κ.α.) όπου ζουν μόνα τους. Γίνεται επεξεργασία των πληροφοριών συζήτηση και εντοπισμός των αίτιων της ύπαρξης των αδέσποτων. Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα αίτια, παρουσιάζουν τις εργασίες και τις στολίζουν στην τάξη.

Στόχος 3: Να αναφέρουν και να διακρίνουν τις διαφορές του δεσποζόμενου και του αδέσποτου ζώου.

Δραστηριότητα 1:Στη φάση αυτή τα παιδιά θα περιηγηθούν στο διαδίκτυο με στόχο βλέποντας εικόνες (δεσποζόμενων και αδέσποτων ζώων) να αμβλύνουν το γνωστικό τους πεδίο ως προς τις έννοιες που διαπραγματεύεται το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Ο\η εκπαιδευτικός αναζητά στο googleεικόνες ζώων γράφοντας τη λέξη δεσποζόμενο και αδέσποτο. Ζητά από την ολομέλεια των παιδιών να δουν τις εικόνες και να επιλέξουν εκείνες που απεικονίζουν  δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα. Ενισχύει την προσπάθεια των παιδιών ζητώντας τους να αναφέρουν που ζουν, ποια είναι απαραίτητα για να ζήσουν τα ζώα όπως τροφή, στέγη, καθαριότητα, ιατρική περίθαλψη, φροντίδα κ.α. και αυτά που υφίστανται τα αδέσποτα όπως κίνδυνος, τραυματισμός μοναξιά κ.α.  Στη διάρκεια της περιήγησης και κάθε φορά που η ολομέλεια εντυπωσιάζεται από κάποια εικόνα ο\η εκπαιδευτικός ζητά από ένα ένα παιδί με τη σειρά να την αντιγράψει (με δεξί κλικ και αντιγραφή) και να τη μεταφέρει στο Microsoft office picture manager (με δεξί κλικ και επικόλληση).

Δραστηριότητα 2: Δημιουργία powerpoint

Σε αυτή τη φάση του προγράμματος τα παιδιά επεξεργάζονται τις εικόνες που επιλέξαμε από το διαδίκτυο και τις έχουμε αποθηκεύσει στο Microsoft office picture manager. Διακρίνουν και αναφέρουν τις διαφορές των αδέσποτων και δεσποζόμενων ζώων ως προς την ασφάλεια, ιατρική περίθαλψη, τροφή, νερό, φροντίδα, καθαριότητα, παρέα. Αποφασίζουμε να φτιάξουμε μια παρουσίαση αυτών των διαφορών στο powerpoint. Ο\η εκπαιδευτικός καλεί τα παιδιά και τους ξεναγεί στο πρόγραμμα παρουσίασης powerpoint, τους δείχνει πως εισάγουμε διαφάνειες και εικόνες από το αποθηκευμένο μας αρχείο. Συλλέγει τις φωτογραφίες που αποφασίζει η ολομέλεια των παιδιών και τις εισάγει στο powerpoint. Τα παιδιά αναφέρουν τα κείμενα που θα προσθέσουμε σε κάθε διαφάνεια και ο\η εκπαιδευτικός γράφει. Καλεί σε αυτή τη διαδικασία ένα ένα παιδί να εισάγουν καινούριες διαφάνειες(αριστερό κλικ εισαγωγή νέας διαφάνειας). Η ολομέλεια των παιδιών αποφασίζει να προσθέσει και ήχο σε κάθε διαφάνεια γιατί σε αυτή την ηλικία τα παιδιά δεν ξέρουν να διαβάζουν. Αφού ολοκληρώνεται όλη η διαδικασία παρουσιάζουμε στα παιδιά το αποτέλεσμα.

Στόχος 4: Να κατονομάζουν τις συνέπειες της ύπαρξης των αδέσποτων ζώων.

Δραστηριότητα:  Αυτή η δραστηριότητα πραγματοποιείται στη γωνιά του υπολογιστή κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων και αφορά ατομικά το κάθε παιδί. Συγκεντρώνουμε εικόνες στην οθόνη στο περιβάλλον kidspirationπου δείχνουν στη αριστερή στήλη εικόνες με δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα και στη δεξιά στήλη εικόνες με αδέσποτα ζώα που δείχνουν την εξαθλίωση της ζωής τους, την επιβάρυνση του περιβάλλοντος, τις επιθέσεις, την κακοποίηση και τα τροχαία ατυχήματα. Τα παιδιά καλούνται να αντιστοιχίσουν τις δεδομένες εικόνες με κριτήριο της συνέπειες της ύπαρξης των αδέσποτων.

 

Αξιολόγηση

  • Καλούμε τους γονείς και τους παρουσιάζουμε το   powerpoint που δημιουργήσαμε. 
  • Στέλνουμε την παρουσίαση και σε άλλα νηπιαγωγεία με  e-mailγια να τους ευαισθητοποιήσουμε και αυτούς για το συγκεκριμένο θέμα.   
  • Στολίζουμε την τάξη μας με τις εργασίες που φτιάξαμε κατά την διάρκεια του προγράμματος,καθώς και τις αφίσες με μηνύματα που δημιουργήσαμε στην αίθουσα εκδηλώσεων και  ετοιμάζουμε μια μικρή γιορτή όπου καλούμε τα πιαδιά της Α΄Τάξης του γειτονικού Δημοτικού. κλπ

Πρόσθετες πληροφορίες