Σκοπός και στόχοι

Η διαχείριση του νερού αποτελεί ένα κρίσιμο παγκόσμιο περιβαλλοντικό πρόβλημα. Είναι ένας ανανεώσιμος φυσικός πόρος, αλλά και περιορισμένος, που μόνο όμως αν ο άνθρωπος τον διαχειριστεί σωστά, μπορεί να συνεχίσει να ασκεί τις ευεργετικές του επιδράσεις επ” αόριστον.

Τα σημαντικότερα προβλήματα που αφορούν το νερό είναι το πρόβλημα των αποθεμάτων, που αδυνατούν να καλύψουν επαρκώς τις ανάγκες, κυρίως του νοτίου ημισφαιρίου και το πρόβλημα της ποιότητας του νερού, που διαρκώς υποβαθμίζεται.

Η έλλειψή του, καθώς και η αυξανόμενη ζήτησή του, που σχετίζεται με την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη, τις εντατικές καλλιέργειες, τον υπερπληθυσμό, την υπερκατανάλωση, τον μαζικό τουρισμό προκαλούν σύνθετα, αλληλένδετα προβλήματα με επιπτώσεις στην κοινωνία, την οικονομία, αλλά και την καθημερινότητά μας. Η Ελλάδα έρχεται 2η παγκοσμίως στο υδάτινο αποτύπωμά της καταναλώνοντας εξαιρετικά σπάταλα το νερό.

Στο παραπάνω σκεπτικό και στο πλαίσιο προώθησης των παιδαγωγικών αρχών της Εκπαίδευσης για την Αειφορία σκοπός του εν λόγω Δικτύου είναι να γίνει πεδίο για γόνιμο προβληματισμό και ανταλλαγή ιδεών ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, στην εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία σχετικά με τα προβλήματα που σχετίζονται με την ποιοτική και ποσοτική υποβάθμιση του νερού, τους κινδύνους από την έλλειψη και τη μόλυνσή του, τους τρόπους και τις πρακτικές που συνδέονται με την υπεύθυνη και βιώσιμη διαχείρισή του ως φυσικό αγαθό, καθώς και τα προβλή?ατα νερού που αντι?ετωπίζει η περιοχή τους, ώστε να διερευνήσουν τις αιτίες, να αναζητήσουν λύσεις και να επιδιώξουν την υιοθέτηση των πιο κατάλληλων λύσεων στην προοπτική της αειφορίας κ.ά. Να σημειωθεί ότι ο νομός Θεσσαλονίκης είναι ένας νομός με περιοχές μοναδικής φυσικής ομορφιάς και σπουδαιότητας, όπως το Δέλτα Αξιού, οι λίμνες Κορώνεια-Βόλβη, που πρέπει να αναδειχθούν και να προστατευτούν.

 

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές το νερό ως φυσικό στοιχείο και να κατανοήσουν την περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική αξία του
  • Να ευαισθητοποιηθούν στη σημαντικότητα του φυσικού πόρου του νερού και στην προστασία των υδάτινων οικοσυστημάτων
  • Να γνωρίσουν τους κινδύνους από την έλλειψη και τη μόλυνση του νερού
  • Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα υπερκατανάλωσης (υπεράρδευση, πτώση στάθμης υδροφόρου ορίζοντα, πτώση στάθμης ποταμών και λιμνών), υποβάθμισης της ποιότητάς του και των συνεπειών στη διατάραξη των ισορροπιών, οικολογικές συνέπειες, μετακινήσεις πληθυσμών προβάλλοντας ζητήματα υπερεξάντλησης του φυσικού πλούτου, αλόγιστης χρήσης κι εξοικονόμησής του, ώστε να υπάρχει αειφορική ανάπτυξη, εφόσον έχουν δικαίωμα στο περιβάλλον και οι επερχόμενες γενιές
  • Να γνωρίζουν τα βασικά υδάτινα οικοσυστήματα της Μακεδονίας και να κατανοήσουν την ανάγκη να συμβάλλουν στην ανάδειξη και προστασία τους
  • Να αναζητήσουν τα προβλή?ατα νερού που αντι?ετωπίζει η περιοχή τους, να διερευνήσουν τις αιτίες, τις συνέπειες, να αναζητήσουν λύσεις και να επιδιώξουν την υιοθέτηση των πιο κατάλληλων (λύσεων)
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη και υπεύθυνη στάση απέναντι στο κρίσιμο ζήτημα της διαχείρισης του νερού μέσα από τη βιωματική προσέγγιση
  • Να αρχίσουν να διαμορφώνουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές σε κάθε προσπάθεια διατήρησης και προστασίας του νερού, ώστε να εξελιχθούν σε πολίτες με οικολογική συνείδηση, που θα σέβονται το φυσικό περιβάλλον
  • Να καλλιεργήσουν συμπεριφορές και ευθύνη για τη βιώσιμη διαχείριση του νερού και να κατανοήσουν την προσωπική ευθύνη και δύναμη που έχει καθένας να συμβάλει στη διατήρηση του πολυτιμότερου φυσικού πόρου
  • Να διαπραγματευτούν και να αποφασίσουν πρακτικές ορθολογικής διαχείρισης νερού στο σπίτι και το σχολείο
  • Να εκπαιδευτούν στην εξοικονόμηση του νερού στο σπίτι και το σχολείο.
  • Να μάθουν να συνεργάζονται, να αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες (ομαδικό πνεύμα, κοινωνικότητα, ομαδική εργασία, συνεργατική συμπεριφορά)
  • Να αναζητούν, να συλλέγουν πληροφορίες, να αποκτούν δεξιότητες παρατήρησης και καταγραφής, να κάνουν έρευνα, να εξάγουν συμπεράσματα, να προτείνουν λύσεις και να αναπτύσσουν δράση
  • Να ενισχυθεί η περιβαλλοντική ευαισθητοποίησης τους (αίσθημα επικοινωνίας και σύνδεσης με τη φύση) και η εξέλιξή τους σε περιβαλλοντικά ευαίσθητους ενήλικες
  • Να ενισχυθεί η συνεργασία εκπ/κών, μαθητών, γονιών, εμπλεκόμενων ομάδων, εθελοντών και να αναπτυχθεί επικοινωνία μεταξύ των σχολείων που συμμετέχουν στο δίκτυο.