Κατέβασε τις ερωτήσεις κατανόησης
Άσκηση (α' μέρος)
Άσκηση (β' μέρος)
Άσκηση (πολλαπλών επιλογών α' μέρος)
1. Τα αίτια και οι αφορμές του Πελοποννησιακού πολέμου-Ο Αρχιδάμειος πόλεμος
2. Η εκστρατεία στη Σικελία - Ο Δεκελεικός πόλεμος.
Προτείνεται ενιαία παρουσίαση των ενοτήτων, με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Αίτια, σ. 83
Αφορμές, σ. 83
Φάσεις του πολέμου, σ. 83
Τελική έκβαση - Συνθήκη ειρήνης, σσ. 87-88
Αποτελέσματα, σ. 88
Υποστηρικτικό υλικό
-Επιλεγμένες πηγές από Θουκυδίδη και Ξενοφώντα, ώστε να αναδεικνύονται τα παραπάνω σημεία.
-Χάρτης για αποτύπωση των πόλεων που συντάχθηκαν με τη Σπάρτη ή την Αθήνα και των κυριότερων συγκρούσεων.
Για χάρτες, βλ.: -Διαδραστικός χάρτης, «Πελοποννησιακός Πόλεμος (οι συμμαχίες)», Φωτόδενδρο: εδώ
-Χάρτης Α΄ φάσης Πελοποννησιακού πολέμου, σε σχέδιο μαθήματος: εδώ (ανενεργό)
Χάρτης της σικελικής εκστρατείας: εδώ (ανενεργό)
Προτεινόμενη δραστηριότητα:
Παιχνίδι ρόλων: Με το τέλος του πολέμου, ένας νικητής Σπαρτιάτης κι ένας ηττημένος Αθηναίος μιλούν για την εμπειρία του πολέμου ο καθένας από τη δική του πλευρά. Προσπαθήστε να αναπαραστήσετε αυτά που θα έλεγε ο καθένας.
2 ώρες
Ειδικοί διδακτικοί στόχοι:
Οι μαθητές επιδιώκεται:
• Να γνωρίσουν τις αιτίες της μεγάλης διαμάχης ανάμεσα στην Αθήνα και τη Σπάρτη.
• Να προβληματιστούν πάνω στις αφορμές που κατέστησαν τη σύγκρουση αναπόφευκτη.
• Να διακρίνουν σημασιολογικά τις έννοιες αιτία - αφορμές.
• Να γνωρίσουν την πρώτη φάση του πολέμου.
Προετοιμασία:
Η διδασκαλία μπορεί να αφορμηθεί από τον χαρακτήρα των Περσικών πολέμων. Οι πόλεμοι αυτοί βοήθησαν τους Έλληνες να αποκτήσουν εναργέστερη συνείδηση των δεσμών που τους ένωναν. Ο κίνδυνος παρήλθε μετά τον επιτυχή, αμυντικό και επιθετικό, πόλεμο των Ελλήνων. Στην περίπτωση του Πελοποννησιακού πολέμου, προβλήματα που σχετίζονται με την πολιτική των ελληνικών πόλεων και τον χαρακτήρα των ανθρώπων υπέθαλψαν τη διχόνοια και επέφεραν τις συγκρούσεις. Εύκολα οι μαθητές με κατάλληλες ερωτήσεις μπορούν να συνειδητοποιήσουν την έννοια του εμφυλίου πολέμου, ο οποίος εντοπίζεται ή διεξάγεται μεταξύ ομοφύλων, ομοεθνών. Κάποιοι μαθητές θα έχουν ήδη σχηματίσει κάποια άποψη για τον Εμφύλιο (1946-1949) και μπορούν να συνειδητοποιήσουν την έκταση του κακού.
Προσπέλαση:
Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν στον χάρτη τις δυνάμεις των εμπολέμων. Οι Σπαρτιάτες και οι σύμμαχοί τους συγκροτούν μια ισχυρή δύναμη κρούσης στην ξηρά, ενώ οι Αθηναίοι και οι σύμμαχοί τους στη θάλασσα. Αντίστοιχο φαινόμενο παρατηρήθηκε στον Α' Παγκόσμιο πόλεμο (1914-1918) με τις Κεντρικές Αυτοκρατορίες (Γερμανία-Αυστροουγγαρία) και την Αντάντ (Γαλλία-Αγγλία). Και τότε η έκβαση του πολέμου θεωρήθηκε αβέβαιη. Συνειδητοποιώντας οι μαθητές τη δυναμική των πραγμάτων όπως αυτή αποτυπώνεται στον χώρο (ξηρά - θάλασσα), μπορούν να συλλάβουν το είδος των συγκρούσεων. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν τα Μακρά τείχη και να αναλογιστούν ότι η έλλειψη αυτών οδήγησε στην εγκατάλειψη της Αθήνας στη διάρκεια της εισβολής των Περσών. Με την ανάγνωση του παραθέματος «Ο Θουκυδίδης σκιαγραφεί τον όλεθρο του πολέμου» θα αποκτήσουν σαφέστερη ιδέα για την υφή του εμφύλιου πολέμου. Η μαρτυρία ανήκει στον Θουκυδίδη, ο οποίος έζησε από κοντά τα γεγονότα της εποχής με την ιδιότητα του στρατηγού και του αυτόπτη μάρτυρα, και θέλησε να τα ιστορήσει.
Η χρονική διάρκεια (431-404 π.Χ.) είναι στοιχείο χρήσιμο για την κατανόηση της έκτασης που πήρε ο πόλεμος και των συνεπειών που ακολούθησαν. Η εξήγηση πάνω στα αίτια θα καταδείξει τις ποικίλες διαφορές που χώριζαν τις αντιμαχόμενες πόλεις στο επίπεδο της οικονομίας, των πολιτειακών θεσμών, των νοοτροπιών. Επισημαίνεται η κυρίαρχη ιδέα: ο φόβος της Σπάρτης για τη σταδιακή αύξηση της δύναμης της Αθήνας. Μετά την εννοιολογική διάκριση αιτίας και αφορμής, ακολουθεί συζήτηση για τις αφορμές, όπως τις παραθέτει ο Θουκυδίδης. Το σχήμα αιτία και αφορμή λογικά συνάπτεται με την έναρξη του πολέμου και την πρώτη φάση (431-421 π.Χ.), που πήρε το όνομά της με κριτήριο τον ηγέτη (Αρχίδαμος) και τον χρόνο (δεκαετής). Για την ουσιαστικότερη κατανόηση του κειμένου κρίνεται σκόπιμο να στραφεί το ενδιαφέρον των παιδιών στην έννοα των αντιποίνων και του αντιπερισπασμού, μορφών της πολεμικής τακτικής, με την προσκόμιση των απαραίτητων παραδειγμάτων. Ακόμη και η εξέταση του τυχαίου (με τη μορφή του λοιμού) ενδείκνυται, προκειμένου να αξιολογηθεί η συμβολή του στην παραγωγή γεγονότων.
Έμφαση, καταληκτικά, μπορεί να δοθεί στη φυσική κόπωση των ανθρώπων και ειδικά στη φωνή της σύνεσης που εκπροσωπεί ο Νικίας.
Εμπέδωση:
Ζητείται από τους μαθητές να μελετήσουν τα παραθέματα «Η τελευταία ευκαιρία για την αποτροπή του πολέμου», «Οι Αθηναίοι με θλίψη εγκαταλείπουν τους αγρούς τους» και να σχολιάσουν τη φράση: «Οι άνθρωποι, αν και γνωρίζουν ότι ο λιμός, ο λοιμός και ο θάνατος είναι το ακριβό τίμημα του πολέμου, εντούτοις σπάνια αξιοποιούν τις ευκαιρίες για να τον αποφύγουν».
Ο Γκαίτε λέει ότι «στο γεγονός υπάρχει η θεωρία», δηλαδή κάθε γεγονός προσεγγίζεται ερμηνευτικά ανάλογα με το πνεύμα που αυτό αποπνέει. Εφόσον τα γεγονότα είναι πολεμικά, ενδείκνυται η παράθεση στοιχείων που θα φωτίσουν την ανθρώπινη δράση στον τομέα αυτό. Τόσο ο Θουκυδίδης όσο και ο Ξενοφώντας αφηγούνται στρατιωτικά γεγονότα. Όταν οι άνθρωποι συγκρούονται, οι στιγμές είναι εχθρικές προς τη λογική. «καὶ κατεκαύθη πᾶσα ἡ πόλις καὶ αἱ οἰκίαι καὶ αἱ τύρσεις καὶ τὰ σταυρώματα καὶ τἆλλα πάντα» (Ξεν. Ανάβ. 5.2.27).
Συνήθως επιβεβαιώνεται η πολεμική αρχή «οὐαὶ τοῖς ἡττημένοις» (vae victis) του Βρέννου, όπως στην περίπτωση της ήττας των Αθηναίων στους Αιγός Ποταμούς (405 π.Χ.):«... καὶ ἔδοξεν ἀποκτεῖναι τῶν αἰχμαλώτων ὅσοι ἦσαν Ἀθηναῖοι πλὴν Ἀδειμάντου» (Ξεν. Ελλ. 2.1.32).
Ειδικότερα ο Θουκυδίδης (3.82) παρατηρεί: «Τόσο σκληρή μορφή πήρε ο πόλεμος και φάνηκε ακόμη σκληρότερος, γιατί ήταν ο πρώτος εμφύλιος πόλεμος που έγινε ανάμεσα στους Έλληνες, καθόσον αργότερα ολόκληρη σχεδόν η Ελλάδα περιήλθε σε εμφύλιους πολέμους λόγω κομματικών διαφορών». Στη συνέχεια, με τη διατύπωση συμπεράσματος γενικευτικού χαρακτήρα προβαίνει και στη λεγόμενη ιστορική πρόγνωση: «Εξαιτίας των εμφυλίων πολέμων προκλήθηκαν στις πόλεις πολλές και μεγάλες συμφορές, πράγμα που γίνεται και θα γίνεται ἕως ἂν ἡ αὐτὴ φύσις ἀνθρώπων ἦ».
Στο πλαίσιο της πολεμικής τακτικής πρέπει να τονιστεί η προσπάθεια καταπτόησης του αντιπάλου και η χρήση πολεμικών τεχνασμάτων. Στο βιβλίο του μαθητή γίνεται λόγος για τέχνασμα του Λυσάνδρου στους Aιγός Ποταμούς. Πράγματι, ο Λύσανδρος παρακολουθούσε άγρυπνα τις κινήσεις του αθηναϊκού στόλου από την απέναντι πλευρά του Ελλησπόντου. Έδωσε μάλιστα εντολή σε ναύτες του, μόλις αντιληφθούν τους Αθηναίους να είναι διασκορπισμένοι στην ξηρά, να υψώσουν μια ασπίδα από το μέσο της απόστασης. Οι Αθηναίοι, έχοντας καταφρονήσει τη δύναμη των Σπαρτιατών, είχαν κατέλθει στην ξηρά. Όταν πείστηκε ο Λύσανδρος για το λάθος τους, έπλευσε με ταχύτητα και αιχμαλώτισε ολόκληρο τον στόλο. Σώθηκαν μόνο επτά πλοία και το ιερό πλοίο, η Πάραλος, που έμελλε να πλεύσει στον Πειραιά, για να ανακοινώσει τη συμφορά (Ξεν. Ελλ. 2.27-29).
Επειδή οι μαθητές της ηλικίας έλκονται από την αφήγηση παράτολμων στρατηγικών ενεργειών, κρίνεται σκόπιμο να παρατεθεί το ακόλουθο κείμενο, σχετικό με τα συνηθισμένα στρατηγήματα του Αγησιλάου: «Εξαπατούσε τους εχθρούς όσες φορές τού δινόταν η ευκαιρία. Χρησιμοποιούσε την ταχύτητα, για να προλαβαίνει τους ελιγμούς τους. Διέφευγε από το πεδίο της μάχης όπου και όταν τούτο ήταν συμφέρον. Γενικά, χρησιμοποιούσε κάθε μέσον που ήταν χρήσιμο στους φίλους και αντίθετο στους εχθρούς του. Χρησιμοποιούσε τη νύχτα σαν μέρα και το αντίθετο, έτσι που κανείς δεν μπορούσε να μαντέψει πού βρισκόταν, σε ποια κατεύθυνση πορευόταν ή ποιες ενέργειες θα αναλάμβανε. Τις οχυρωμένες θέσεις των εχθρών τις αχρήστευε με το να τις αποφεύγει, να τις παρακάμπτει και να τις κυριεύει κρυφά. Όταν βρισκόταν σε πορεία και γνώριζε ότι ο εχθρός μπορούσε να έχει πρωτοβουλία ενεργειών και να πολεμήσει όποτε θέλει, προχωρούσε έχοντας τον στρατό του παραταγμένο με τέτοιον τρόπο, ώστε να μπορεί να δώσει μάχη ανά πάσα στιγμή. Επίσης προχωρούσε με σύνεση, όπως ένα φρόνιμο κορίτσι, γιατί πίστευε ότι αυτός ήταν ο κατάλληλος τρόπος να προφυλάξει τον στρατό του από τον πανικό, τη σύγχυση, τα σφάλματα και τις απρόσμενες επιθέσεις (Ξεν. Αγησ. 6.5-7).
Τον πόλεμο, εξάλλου, σύμφωνα με τη γενικώς αποδεκτή άποψη, τον κερδίζει αυτός που κάνει τα λιγότερα λάθη.
Στην πολεμική τακτική εντάσσεται και η προσφυγή στην ενέργεια του αντιπερισπασμού, που εκδηλώνεται σε διαφορετικό τόπο από αυτόν που αναμένει ο εχθρός, ώστε να αποσπαστεί η προσοχή του από τον πραγματικό στόχο. Η μεταφορά του πολέμου, λόγου χάρη, στην Πύλο (425 π.Χ.) και στη Μακεδονία (424 π.Χ.) ως στόχο είχε τη διοχέτευση του ενδιαφέροντος σε παραπλανητική κυρίως κατεύθυνση. Στον Β' Παγκόσμιο πόλεμο προηγήθηκε απόβαση στη Σικελία για να στραφεί το ενδιαφέρον των Γερμανών στο σημείο αυτό και να διευκολυνθεί η απόβαση των Συμμάχων στη Νορμανδία.
Με την πολεμική αυτή ενέργεια ανταποδίδεται προηγούμενη βλάβη ή αδικία υπό μορφήν αντεκδίκησης. Με την εισβολή των Λακεδαιμονίων και των συμμάχων τους στην Αττική το πρώτο έτος του Πελοποννησιακού πολέμου, ο Περικλής εφαρμόζει την τακτική των αντιποίνων λεηλατώντας τα παράλια της Λακωνίας.
Αντίθετα προς το γενικό πολεμικό κλίμα και την ένταση των συγκρούσεων αναπτύχθηκε και το φιλειρηνικό κίνημα, το οποίο αντιπροσώπευαν οι πνευματικοί άνθρωποι και ο απλός κόσμος, ο οποίος και δεχόταν πιο άμεσα τον αρνητικό αντίκτυπο των γεγονότων. Ο Αριστοφάνης αποτελεί την πιο πηγαία έκφραση του αντιπολεμικού κλίμακα. Καταγγέλλοντας τον δημαγωγό Κλέωνα, που θέλει ο ίδιος να ηγηθεί της εκστρατείας εναντίον των Λακεδαιμονίων στην Πύλο, γράφει:
ἥδιστον φάος ἡμέρας
ἔσται τοῖς ‹τε› παροῦσι καὶ
975τοῖσιν ‹εἰσ›αφικνουμένοις,
ἢν Κλέων ἀπόληται.
(Αριστοφ. lππείς 973)
Σαφή έκφραση των πνευμάτων στην Αθήνα αποτελεί ο σωζόμενος ύμνος του Ευριπίδη για την Ειρήνη:
Εἰρήνα βαθύπλουτε καὶ
καλλίστα μακάρων θεῶν,
ζῆλός μοι σέθεν ὡς χρονίζεις.
(απόσπ. 462)
Ο θάνατος του Κλέωνα και του Βρασίδα στην Αμφίπολη (422 π.Χ.) άνοιξε τον δρόμο προς την ειρήνη. Όπως φαίνεται από την Ειρήνη του Αριστοφάνη, που παίχτηκε στα Διονύσια του 421 π.Χ., στην Αθήνα επικράτησε το κόμμα των μετριοπαθών φίλων της ειρήνης με ηγέτη τον Νικία. Αλλά και στη Σπάρτη σημειώθηκε ανάλογη φιλειρηνική κίνηση υπό τον βασιλιά Πλειστοάνακτα, γιο του Παυσανία. Με ενέργειες του στρατηγού Νικία υπογράφτηκε η ομώνυμη ειρήνη (421 π.Χ.), η οποία δεν διήρκεσε πολύ.
Η οργή, εξάλλου, του Καλλικρατίδα για τις ταπεινώσεις που δέχτηκε από τον Κύρο αποτελεί έκφραση της ελληνικής συνείδησης: «Καλλικρατίδας δὲ ἀχθεσθεὶς τῇ ἀναβολῇ καὶ ταῖς ἐπὶ τὰς θύρας φοιτήσεσιν ὀργισθεὶς καὶ εἰπὼν ἀθλιωτάτους εἶναι τοὺς Ἕλληνας, ὅτι βαρβάρους κολακεύουσιν ἕνεκα ἀργυρίου, φάσκων τε, ἂν σωθῇ οἴκαδε, κατά γε τὸ αὑτοῦ δυνατὸν διαλλάξειν Ἀθηναίους καὶ Λακεδαιμονίους, ἀπέπλευσεν εἰς Μίλητον·» (Ξεν. Ελλ. 1.6.7). Ο Καλλικρατίδας όμως χάθηκε στις Αργινούσες (406 π.Χ.).
Οι αρχαίοι Έλληνες, μολονότι συνδύαζαν τα ιστορικά γεγονότα με τους πρωταγωνιστές τους, εντούτοις δεν απολυτοποίησαν τον ρόλο της προσωπικότητας. Η εξουσία του Περικλή αποκλήθηκε «τοῦ ἑνὸς ἀνδρὸς ἀρχή». Ο στρατηγός όμως στην αθηναϊκή πολιτεία ήταν αιρετός, η δε θητεία του ενιαύσια. Το γεγονός αυτό και μόνο αποτελεί για το άτομο ανασταλτικό παράγοντα ανάληψης μεγάλων πρωτοβουλιών με ευρεία χρονική προοπτική. Οι χαρισματικοί ηγέτες αναδεικνύονται σ' ένα περιβάλλον το οποίο μπορεί ως ένα σημείο να περιορίσει τη δράση τους. Ο Περικλής και ο Κλέων όφειλαν να δρουν σε ορισμένα πλαίσια που δεν επέλεγαν οι ίδιοι. Πρέπει ακόμα να διακρίνουμε ότι η ίδια η ύπαρξη αυτών των πλαισίων εμπόδιζε αυτούς τους ηγέτες να πραγματοποιήσουν πολλούς από τους δικούς τους πολιτικούς στόχους (W. Walsh, Εισαγωγή στη φιλοσοφία της ιστορίας, μετ. Φ. Κ. Βώρος, Μ.Ι.Ε.Τ. Αθήνα, 1982, σ. 316). Ο Αρχίδαμος και ο Αγησίλαος ήταν βασιλιάδες, με περιορισμένες όμως εξουσίες. Ο επικίνδυνος Αλκιβιάδης όφειλε να εκλέγεται στρατηγός. Ο ίδιος, όντας «στρατηγός αυτοκράτωρ» στη Σικελική εκστρατεία, ανακλήθηκε για να δικαστεί για ασέβεια. Για να μη συλληφθεί, προτίμησε να προδώσει την πατρίδα του, προσχωρώντας στο αντίπαλο στρατόπεδο.
Οι μαθητές προσεγγίζουν εύκολα την ιστορική εξέλιξη μέσω των δραστηριοτήτων της προσωπικότητας του ηγέτη. Πολλές φορές βιώνουν τα γεγονότα μέσω της δράσης των μεγάλων ανδρών. Ιδιαίτερα η λάμψη της Θήβας μπορεί να προσεγγιστεί μέσω του έργου δύο προσωπικοτήτων, του Επαμεινώνδα και του Πελοπίδα. Συγκεκριμένα, ο Επαμεινώνδας έθεσε ως στόχο του να συντρίψει τη δύναμη της Αθήνας και της Σπάρτης. Θέλησε, όπως διατεινόταν, «να μεταφέρει τα Προπύλαια της Ακρόπολης στην Καδμεία» και να περιορίσει τη Σπάρτη στα φυσικά της σύνορα. Ο Πελοπίδας διεύρυνε τη θηβαϊκή ισχύ στη Θεσσαλία και τη Μακεδονία. Ο πρόωρος θάνατός τους ματαίωσε τα φιλόδοξα σχέδιά τους. Αλλά και η δύναμη της Θήβας ήταν δυσανάλογα μικρή για την ανάληψη πρωτοβουλιών πανελλήνιας εμβέλειας.
Καλό φυσικά είναι να μην υπερτονίζεται η συμβολή της προσωπικότητας στην παραγωγή των γεγονότων, αφού είναι γενικά αποδεκτό ότι η ιστορική εξέλιξη είναι σύνθετο δημιούργημα, συνάρτηση πολλών παραγόντων.
Τα γεγονότα δε συντελούνται μόνο με τη συνειδητή ανθρώπινη δράση ή τη δύναμη της φύσης. Συχνά γίνεται λόγος για αστάθμητους παράγοντες, την παρέμβαση της τύχης. Ο Θουκυδίδης δεν απορρίπτει την τύχη. Τα απρόβλεπτα γεγονότα, όπως ο λοιμός, εντάσσονται στα συμβάντα που δεν μπορούσε να εκτιμήσει κανείς εύκολα (J. H. Finley, Θουκυδίδης, μετ. Τ. Κουκουλιού, εκδ. Παπαδήμα, Αθήνα, 1988, σσ. 316-317). Τον παράγοντα της τύχης επικαλείται ο Ξενοφώντας (Ελλ. 6.4.8), για να εξηγήσει την ήττα των Λακεδαιμονίων στα Λεύκτρα (371 π.Χ.). Η παρέμβαση του τυχαίου δυσχεραίνει την προσπάθεια του ιστορικού, αφού τον φέρνει αντιμέτωπο με εξωλογικές καταστάσεις.
Το ενδιαφέρον πρέπει να στραφεί και προς την έννοια του χώρου, τον οποίο οι μαθητές μπορούν να συγκεκριμενοποιήσουν με την αξιοποίηση του χάρτη. Τα γεγονότα, ακόμη και τα πνευματικά, εξαρτώνται σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό από τον χώρο. Ο χώρος έχει εξίσου μεγάλη σημασία για ένα γεγονός με τον χρόνο. Η γεωγραφία δίνει απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα, ιδιαίτερα όταν ο ιστορικός στρέφει το ενδιαφέρον του στη μακρά διάρκεια (F. Braudel, Μεσόγειος, μετάφραση Κλαίρη Μιτσοτάκη, Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 1993, σ. 27). Είναι θεμιτό, ως εκ τούτου, να μιλάμε για γεωιστορία. Τα γεγονότα που μας απασχολούν εξελίσσονται στον ευρύτερο χώρο όπου δραστηριοποιείται ο ελληνισμός. Οι συγκρούσεις στη στεριά συναρτώνται άμεσα με την αξιοποίηση των εδαφικών πλεονεκτημάτων. Η κυριαρχία στη θάλασσα σχετίζεται με τον έλεγχο καίριων σημείων, όπως είναι ο Ελλήσποντος. Η κατοχή του θεωρούνταν γεγονός ύψιστης σημασίας. Η θέση του είναι στρατηγική και σχετιζόταν κυρίως με το εμπόριο του σταριού αλλά και της φορολόγησης των διερχόμενων πλοίων (Ξεν. Ελλ. 1.1.22). Η εκστρατεία στη Σικελία αφορούσε τον έλεγχο των αγορών του δυτικού ελληνικού χώρου και της Σικελίας. Οι Πέρσες αγωνίζονταν να ελέγξουν τον Ελλήσποντο και τη δυτική Μ. Ασία. Η μεσογειακή Σπάρτη και η παραλιακή Αθήνα μάχονταν για την κυριαρχία του ελληνικού χώρου (Ξεν. Ελλ. 5.1.1). Η Κόρινθος, όταν κινδύνευε η κυριαρχία της στο Ιόνιο, συμμάχησε με τη Σπάρτη και στράφηκε ανοιχτά εναντίον της Αθήνας.
Ο χρόνος αποτελεί στοιχείο του γεγονότος, αφού μέσω αυτού το γεγονός προσδιορίζεται και, ως ένα σημείο, ερμηνεύεται. Και τούτο είναι φυσικό, αφού ο χρόνος ορίζει και τις δυνατότητες που έχουν οι άνθρωποι τη δεδομένη χρονική στιγμή. Παρά το γεγονός ότι η αρχαία ελληνική σκέψη προσδίδει στον χρόνο έννοια κύκλου, εδώ πρέπει να νοηθεί ως ευθεία σε δεδομένα σημεία της οποίας αντιστοιχούν τα γεγονότα. Η χρονική διάρκεια από την έναρξη του Πελοποννησιακού πολέμου (431 π.Χ. ) ως τη μάχη της Μαντίνειας (362 π.Χ.) συνιστά την έννοια μιας συγκυρίας στο εσωτερικό της οποίας συντελούνται ορισμένες μεταβολές.
Την αξία του χρόνου έχει κατανοήσει ο Θουκυδίδης, ο οποίος καταβάλλει ιδιαίτερη προσπάθεια να ορίσει την έναρξη του Πελοποννησιακού πολέμου: «Ἄρχεται δὲ ὁ πόλεμος ἐνθένδε ἤδη Ἀθηναίων καὶ Πελοποννησίων καὶ τῶν ἑκατέροις ξυμμάχων, ἐν ᾧ οὔτε ἐπεμείγνυντο ἔτι ἀκηρυκτεὶ παρ᾽ ἀλλήλους καταστάντες τε ξυνεχῶς ἐπολέμουν· γέγραπται δὲ ἑξῆς ὡς ἕκαστα ἐγίγνετο κατὰ θέρος καὶ χειμῶνα. [2.2.1] Τέσσαρα μὲν γὰρ καὶ δέκα ἔτη ἐνέμειναν αἱ τριακοντούτεις σπονδαὶ αἳ ἐγένοντο μετ᾽ Εὐβοίας ἅλωσιν· τῷ δὲ πέμπτῳ καὶ δεκάτῳ ἔτει, ἐπὶ Χρυσίδος ἐν Ἄργει τότε πεντήκοντα δυοῖν δέοντα ἔτη ἱερωμένης καὶ Αἰνησίου ἐφόρου ἐν Σπάρτῃ καὶ Πυθοδώρου ἔτι δύο μῆνας ἄρχοντος Ἀθηναίοις, μετὰ τὴν ἐν Ποτειδαίᾳ μάχην μηνὶ ἕκτῳ καὶ ἅμα ἦρι ἀρχομένῳ Θηβαίων ἄνδρες...» (Θουκ. 2.1-2). Ο προσδιορισμός του χρόνου με τις Ολυμπιάδες για πρώτη φορά θα επιχειρηθεί από τον Τίμαιο τον Ταυρομενίτη τον 2ο αιώνα π.Χ. και θα υιοθετηθεί στη συνέχεια από τον Πολύβιο. Ο Ξενοφώντας γενικά ακολουθεί το χρονολογικό σύστημα του Θουκυδίδη.
Για λόγους μεθοδολογίας τα γεγονότα των εμφυλίων πολέμων ονοματίζονται και περιοδολογούνται (Πελοποννησιακός 431-404 π.Χ., Αρχιδάμειος 431-421 π.Χ., Σικελική εκστρατεία 415-413 π.Χ., Δεκελεικός 413-404 π.Χ., Βοιωτικός ή Κορινθιακός - Θηβαϊκή ηγεμονία 395-362 π.Χ.) με βάση τα κριτήρια του χώρου και του ηγέτη.
Η ενότητα του Πελοποννησιακού πολέμου προσφέρεται για εξέταση της αιτιότητας στην ιστορία, της αμοιβαίας σχέσης αιτίας και αποτελέσματος. Η αναζήτηση των αιτίων είναι κοινός τόπος της ιστορικής πραγματικότητας. Είναι πάντων δύσκολο να διακριβωθούν οι λόγοι που ωθούν τους ανθρώπους στη δράση. Ακόμη πιο δύσκολο είναι να εκτιμηθεί ο βαθμός συμβολής του καθενός αιτίου στην παραγωγή κάποιου γεγονότος. Οι ίδιες αιτίες δεν αντιστοιχούν σε ίδια αποτελέσματα. Η απάντηση στο «γιατί» είναι ίσως το πιο δύσκολο σημείο της ιστορικής γραφής. Για τον λόγο αυτό κάποιοι ιστορικοί συνιστούν να στρέφεται το ενδιαφέρον στο «πώς συνέβη κάτι» (E. H. Carr, What is Hίstory, Penguin Bookw, London, 1971, σ. 88). Αν αφαιρεθεί όμως το «πώς» και το «γιατί», η ιστορία θα μεταβληθεί σε απλή διήγηση.
Ο Θουκυδίδης κάνει διάκριση ανάμεσα στα αίτια και την αφορμή. Η αιτία αντιστοιχεί προς τη λατινική λέξη «causa». Αφορμή είναι λόγος, ψευδής ή αληθινός, που προβάλλεται κάθε φορά και λειτουργεί αφετηριακά ως έναυσμα. Αποδίδεται συνήθως με τις λέξεις «πρόφαση», «πρόσχημα», «πάτημα». Η λεπτή διαφορά ανάμεσα στις λέξεις «αιτία» και «αφορμή» οδηγεί και σήμερα στη χρησιμοποίηση και των δύο αδιακρίτως.
Ο Θουκυδίδης, παρά τη λεπτολόγο διάθεσή του, δεν αντιδιαστέλλει σαφώς τις δύο έννοιες. Ως «ἀληθεστάτην πρόφασιν», ουσιαστικότερη αιτία δηλαδή, θεωρεί την αύξουσα ισχύ της Αθήνας (Θουκ. 1.23). Στη συνέχεια διευκρινίζει το θέμα σαφέστερα (1.88): «ἐψηφίσαντο δὲ οἱ Λακεδαιμόνιοι τὰς σπονδὰς λελύσθαι καὶ πολεμητέα εἶναι οὐ τοσοῦτον τῶν ξυμμάχων πεισθέντες τοῖς λόγοις ὅσον φοβούμενοι τοὺς Ἀθηναίους μὴ ἐπὶ μεῖζον δυνηθῶσιν, ὁρῶντες αὐτοῖς τὰ πολλὰ τῆς Ἑλλάδος ὑποχείρια ἤδη ὄντα».
Ο Ξενοφώντας διαφοροποιεί γενικά την αιτία από την πρόφαση, την οποία πολλές φορές προτάσσει (Ξεν. Ελλ. 3.5.5). Ο Πολύβιος συμπληρώνει το εξηγητικό σχήμα με την προσθήκη της αρχής, της αφετηρίας δηλαδή του γεγονότος (αιτία-αφορμή-αρχή).
Ειδικό ενδιαφέρον πρέπει να επιδειχθεί για τα αποτελέσματα του Πελοποννησιακού πολέμου και των συγκρούσεων που ακολούθησαν. Τα αποτελέσματα ολοκληρώνουν το γεγονός, και η σημασία τους, καθώς διαθλάται στον χρόνο, αφορά άμεσα τους ανθρώπους. Ο σχολιασμός των αποτελεσμάτων μπορεί να επεκταθεί και σε γενικευτικού χαρακτήρα εξέταση, αφού των πολέμων τα αποτελέσματα, πέραν των ιδιαιτεροτήτων, παρουσιάζουν και κοινά γνωρίσματα, όπως ανθρώπινα θύματα, ψυχικά τραύματα, εξαχρείωση των ηθών, καταστροφή έργων πολιτισμού, οικονομική δυσπραγία, καταστροφή του περιβάλλοντος κ.ά.
Δύο αντίθετες απόψεις
Έχουμε αναγνωρίσει ότι ο πόλεμος είναι η μέχρι τούδε έσχατη μορφή ανταγωνισμού και φυσικής επιλογής στο ανθρώπινο είδος. «Πόλεμος πάντων πατήρ» έλεγε ο Ηράκλειτος· ο πόλεμος δηλαδή ή ο ανταγωνισμός είναι ο δημιουργός όλων των πραγμάτων, η κραταιά αρχή και πηγή ιδεών, εφευρέσεων, θεσμών και κρατών. Η ειρήνη είναι μια ασταθής ισορροπία, η οποία μπορεί να διατηρηθεί μόνο με την αναγνώριση μιας υπεροχής ή με μια εξίσωση δυνάμεων.
Για όσους από μας μελετάμε την ιστορία όχι απλώς ως μια προειδοποιητική υπόμνηση των ανοησιών και των εγκλημάτων του ανθρώπου, αλλά και ως ενθαρρυντική ανάμνηση δημιουργικών πνευμάτων, το παρελθόν παύει να είναι μια καταθλιπτική αίθουσα του τρόμου και της φρίκης γίνεται μια ουράνια πόλη, μια απέραντη χώρα του πνεύματος, όπου χιλιάδες αγίων, πολιτικών, εφευρετών επιστημόνων, ποιητών, καλλιτεχνών, μουσικών, εραστών και φιλοσόφων ζουν ακόμα και ομιλούν, διδάσκουν και σμιλεύουν και τραγουδούν.
Will-Ariel Durant, Τα συμπεράσματα της Ιστορίας, μετ. Μ. Κορνηλίου, εκδ. Αδελφοί Συρόπουλοι, Αθήνα, χ.χ., σ. 101 και 130.
χρονολόγιο
776|
721|
632|
594|
550|
527|
525|
510|
509|
508|
499|
495|
494|
492|
490|
481|
480|
479|
478|
476|
467|
461|
454|
449|
446|
432|
431|
430|
429|
428|
425|
422|
421|
415|
413|
407|
406|
405|
404|
403|
401|
394|
385|
382|
379|
378|
371|
365|
362|
359|
338|
337|
336|
334|
333|
332|
331|
326|
324|
323|
Οι αντίπαλες συμμαχίες στον Πελοποννησιακό πόλεμο.
82
Αίτια και αφορμές του Πελοποννησιακού πολέμου (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας)
Πελοποννησιακός πόλεμος, Οι συμμαχίες (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
Η Αθήνα, μετά την πλήρη κυριαρχία στο Αιγαίο, στρέφει τις βλέψεις της και προς τη Δύση, το Ιόνιο και την Αδριατική. Αυτό τη φέρνει σε σύγκρουση με την Κόρινθο, κύρια σύμμαχο της Σπάρτης, η οποία θεωρούσε ως χώρο επιρροής της τις δυτικές θάλασσες και βλέπει τώρα τα οικονομικά της συμφέροντα να απειλούνται. Ακόμη, η πολιτειακή διαφορά της Αθήνας με τη Σπάρτη, η οποία γεννά και τη διαφορά στην ανάπτυξη των νοοτροπιών, είναι η βαθύτερη και ουσιαστικότερη αιτία του χάσματος ανάμεσα στις δύο πόλεις, το οποίο, σταδιακά, θα καταστεί αγεφύρωτο. Η κλειστή και αριστοκρατική Σπάρτη έβλεπε με ολοφάνερη καχυποψία τη συνεχώς αυξανόμενη δύναμη της ανοικτής και δημοκρατικής Αθήνας. Με την Αθήνα και τη Σπάρτη βρίσκονται αντιμέτωπες δύο αντίπαλες και αντίθετες κοσμοθεωρίες. Η σύγκρουση ήταν αναπόφευκτη.
Θουκυδίδης: Συγκέντρωση των πελοποννησιακών δυνάμεων στον Ισθμό, Λόγος του Αρχίδαμου, Οι Αθηναίοι αποπέμπουν τον Σπαρτιάτη απεσταλμένο (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας)
Σύμφωνα με τον Θουκυδίδη, η ανάμειξη των Αθηναίων στη διαμάχη ανάμεσα στην Κέρκυρα και την Κόρινθο για την Επίδαμνο (Δυρράχιο), αποτελεί την πρώτη αφορμή του πολέμου. Η αντιπαλότητα ανάμεσα σε Κόρινθο και Αθήνα οξύνεται και οι Κορίνθιοι ωθούν σε αποστασία από την Αθηναϊκή συμμαχία την Ποτίδαια (432 π.Χ.). Σε αντίποινα ο Περικλής απαγορεύει στα πλοία των Μεγαρέων, συμμάχων της Σπάρτης, να αγκυροβολούν σε λιμάνια της Αθηναϊκής συμμαχίας και να διεξάγουν εμπόριο (Κατά Μεγαρέων ψήφισμα). Οι «Τριακοντούτεις σπονδαί» (τριακονταετής ειρήνη) είχαν παραβιαστεί.
Σε συνέδριο στη Σπάρτη, Κορίνθιοι και Μεγαρείς, με τη συμπαράταξη και της φιλοπόλεμης σπαρτιατικής μερίδας, ισχυρίζονται ότι ο πόλεμος είναι η μόνη λύση. Επικρατούν οι φιλοπόλεμοι και οι εχθροπραξίες αρχίζουν το 431 π.Χ.
Ο πόλεμος ονομάστηκε Πελοποννησιακός, κράτησε, με μικρές διακοπές, 27 χρόνια και διακρίνεται σε τρεις φάσεις: α) Αρχιδάμειος πόλεμος (431-421 π.Χ.) β) Σικελική εκστρατεία (415-413 π.Χ.) γ) Δεκελεικός πόλεμος (413-411 π.Χ.).
Τα Μακρά τείχη: μεγάλο οχυρωματικό έργο που περιέβαλλε Αθήνα και Πειραιά και μεταμόρφωνε ουσιαστικά τις δύο πόλεις σε απόρθητο τεχνητό νησί.
83
Πρόλογο του πολέμου αποτέλεσε η εισβολή των Θηβαίων στην Πλάταια, παραδοσιακή φίλη της Αθήνας. Ο πελοποννησιακός στρατός, με αρχηγό
τον βασιλιά της Σπάρτης Αρχίδαμο, λεηλατεί την ύπαιθρο της Αττικής και ο πληθυσμός της αναγκάζεται να καταφύγει μέσα στην οχυρωμένη πόλη. Το 430 π.Χ. μια μολυσματική ασθένεια αποδεκατίζει τον πληθυσμό της Αθήνας. Θύμα της και ο ίδιος ο Περικλής (429 π.Χ.). Οι Αθηναίοι χάνουν το ηθικό τους. Ισάξιος διάδοχος του Περικλή δεν υπάρχει. Στην πολιτική κυριαρχούν πλέον οι δημαγωγοί.
Επιχειρήσεις του πρώτου χρόνου
Επιχειρήσεις του δεύτερου χρόνου
Για να αντιμετωπίσει τις σπαρτιατικές επιδρομές, η Αθήνα πιέζει οικονομικά τους Συμμάχους. Οι αυθαιρεσίες προκαλούν εξεγέρσεις. Η Λέσβος πρωτοστατεί (428 π.Χ.) και η αποστασία καταπνίγεται με αγριότητα από τους Αθηναίους.
Το 425 π.Χ. ένα απροσδόκητο γεγονός, η κατάληψη του μικρού νησιού Σφακτηρία στην Πύλο από τους Αθηναίους και η σύλληψη πολλών Σπαρτιατών, αναγκάζει τη Σπάρτη, για να πετύχει την απελευθέρωση των αιχμαλώτων, να ζητήσει ειρήνη. Οι Αθηναίοι απορρίπτουν την πρόταση.
84
Η Νίκη του Παιωνίου (Ολυμπία, Αρχαιολογικό Μουσείο). Αφιέρωμα Μεσσηνίων και Ναυπακτίων, συμμάχων των Αθηναίων, στο ιερό του Δία στην Ολυμπία μετά τα γεγονότα της Πύλου.
Θουκυδίδης: Τα γεγονότα της Αμφίπολης (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας)
Οι Σπαρτιάτες μεταφέρουν τον πόλεμο στη Μακεδονία. Ο στρατηγός Βρασίδας, με ένα εκστρατευτικό σώμα, φθάνει στη Χαλκιδική και καταλαμβάνει την Αμφίπολη. Οι Αθηναίοι αντιδρούν και στέλνουν στρατό στη Χαλκιδική υπό τον δημαγωγό Κλέωνα. Σε αμφίρροπη μάχη κοντά στην Αμφίπολη φονεύονται και οι δύο στρατηγοί, Βρασίδας και Κλέων (422 π.Χ.).
Επιτάφιος του Περικλή (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
Ο θάνατος των δύο ηγετών είχε ως άμεσο αποτέλεσμα το τέλος του πολέμου. Με πρωταγωνιστή τον αρχηγό του αριστοκρατικού κόμματος στην Αθήνα, Νικία, υπογράφεται ειρήνη για πενήντα χρόνια (421 π.Χ.).
85
Λέων Αμφίπολης: μια υπόμνηση της μεγάλης μάχης,
που ουσιαστικά οδήγησε στη Νικίειο ειρήνη.
1. Το 1981 έγινε σεισμός και η Πλάταια υπέστη πολλές καταστροφές. Η πρώτη μεγάλη βοήθεια που έφτασε στην πόλη ήταν από την Αθήνα, με επικεφαλής τον δήμαρχό της. Ο δήμαρχος της Πλάταιας καλωσόρισε την αποστολή με τη φράση: «Σας περιμέναμε». Να αιτιολογήσετε τη φράση σύμφωνα με όσα ξέρετε.
2. Τα αίτια που οδήγησαν στον Πελοποννησιακό πόλεμο μπορούν αναλογικά και στη σημερινή εποχή να προκαλέσουν πολέμους ανάμεσα στα κράτη; Δικαιολογήστε την οποιαδήποτε απάντησή σας με λογικά επιχειρήματα ή και παραδείγματα.
3. Ο Ηρόδοτος έγραψε για τους Περσικούς πολέμους και ο Θουκυδίδης για τον Πελοποννησιακό πόλεμο. Ποιος, κατά τη γνώμη σας, είχε δυσκολότερο έργο και γιατί; (Βλ. και παράθεμα: «Ο Θουκυδίδης σκιαγραφεί τον όλεθρο του πολέμου»).