1. Τα Γράμματα
Απλή αναφορά στα νέα είδη του λόγου (ιστορία, φιλοσοφία, ρητορική, δραματική ποίηση) και τους κυριότερους εκπροσώπους
2. Οι τέχνες
3. Η αρχιτεκτονική των κλασικών χρόνων
4. Η γλυπτική και η ζωγραφική των κλασικών χρόνων
Διδασκαλία των ενοτήτων με έμφαση στα ακόλουθα σημεία:
Οι τρεις περίοδοι της κλασικής τέχνης (απλή αναφορά)
Η εμφάνιση του κορινθιακού ρυθμού, σ. 111
Τα έργα της Ακρόπολης, σ. 111
Το αρχαίο θέατρο, σ. 112
Η γλυπτική, σσ. 113-115
Υποστηρικτικό υλικό:
-Εικόνες οικοδομημάτων και γλυπτών, ώστε να αναγνωριστούν και να καταγραφούν τα βασικά χαρακτηριστικά τους, αλλά και να συγκριθούν με έργα της αρχαϊκής περιόδου.
Για σχετικό υλικό, βλ:
«Η Αρχαία ελληνική τέχνη και η ακτινοβολία της», στο Αρχαιογνωσία και αρχαιογλωσσία στη Μέση Εκπαίδευση, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας: εδώ
Η ζωφόρος του Παρθενώνα: εδώ
Εικονική περιήγηση στην Ακρόπολη: εδώ
Αρχαία ελληνικά θέατρα: εδώ
Προτεινόμενες δραστηριότητες:
-Επιλέξτε έναν αρχαιολογικό χώρο της περιοχής σας και παρουσιάστε τον, υποθέτοντας ότι ξεναγείτε σε αυτόν συνομήλικούς σας μαθητές και μαθήτριες από άλλο μέρος.
-Αναζητήστε στο Αρχαιολογικό Μουσείο της περιοχής σας γλυπτά της κλασικής περιόδου και παρουσιάστε τα.
3 ώρες
Ειδικοί διδακτικοί στόχοι:
Οι μαθητές επιδιώκεται:
• Να εξοικειωθούν με τα φιλοσοφικά ρεύματα και τη βασική διδασκαλία του καθενός από αυτά.
• Να συλλάβουν τη σημασία των επιστημονικών επιτευγμάτων της κλασικής περιόδου: ιστορίας, ρητορικής, ιατρικής, αστρονομίας, γεωγραφίας κλπ.
• Να κατανοήσουν τη δημιουργία του θεατρικού λόγου και την κεφαλαιώδη σημασία του για την παιδεία των πολιτών.
• Να εκτιμήσουν τον ρόλο της ιστορίας στη διαμόρφωση ιστορικής, εθνικής και πανανθρώπινης συνείδησης.
Προσπέλαση:
Η ανάγνωση αποσπασμάτων από την τραγική ποίηση και από τους αρχαίους ιστορικούς μπορούν να αποτελέσουν την αφετηρία για τη διδασκαλία της ενότητας για τα γράμματα. Επίσης αποσπάσματα του φιλοσοφικού και επιστημονικού λόγου του Πλάτωνα, Αριστοτέλη και άλλων μεγάλων διανοητών, καθώς και τα υπάρχοντα παραθέματα μπορούν να αποτελέσουν την εισαγωγή στη διδασκαλία του κεφαλαίου. Με τις προβλεπόμενες σχετικές δραστηριότητες θα υποβοηθηθεί η παραπέρα ανάπτυξη της συμβολής των κορυφαίων διανοητών της κλασικής εποχής και της θεματολογίας που τους απασχόλησε. Η αντιπαραβολή με αντίστοιχες σύγχρονες πνευματικές δημιουργίες —θέατρο, φιλοσοφία, πολιτικό λόγο— μπορούν να βοηθήσουν στην απόκτηση ενδιαφέροντος για τα θέματα αυτά και στην ανάπτυξη προσωπικών απόψεων από τους μαθητές.
Διαθεματικότητα:
Στόχος αυτής της διδακτικής ενότητας αποτελεί η εξοικείωση με τα πνευματικά επιτεύγματα της κλασικής εποχής. Αν και είναι πολύ δύσκολο να εξηγηθεί σε μαθητές αυτής της ηλικίας η θεωρητική συμβολή της σοφιστικής, της πλατωνικής και αριστοτελικής φιλοσοφίας, η εμπέδωση από τους μαθητές ότι πρόκειται για θεμελιωτές της φιλοσοφικής και επιστημονικής σκέψης του δυτικού πολιτισμού και δια μέσου αυτού του πανανθρώπινου, αποτελεί εφικτό στόχο. Πιο εύκολη είναι η κατάδειξη της συμβολής στην καθιέρωση του θεατρικού λόγου από τους κορυφαίους τραγικούς, αφού τα έργα τους εξακολουθούν να παίζονται και να είναι πολύ δημοφιλή στην εποχή μας. Ο ρόλος της ιστορικής επιστήμης τέλος στη διαμόρφωση ιστορικής συνείδησης, εθνικής και πανανθρώπινης, συνιστά έναν ακόμη βασικό στόχο αυτής της διδακτικής ενότητας. Το εισαγωγικό κεφάλαιο στο διδακτικό εγχειρίδιο θα βοηθήσει τον διδάσκοντα στην ανάπτυξη αυτού του στόχου.
«Ο Σωκράτης, γεννημένος Αθηναίος, λογιζόταν σαν ένας απ' αυτούς τους σοφιστές. Ωστόσο, αν τουλάχιστον πιστέψουμε τον Πλάτωνα -γιατί ο Σωκράτης δεν έγραψε τίποτα και τον γνωρίζουμε μόνο μέσα από τα γραπτά των μαθητών του-, ο ίδιος επέμενε να διαχωρίζει τη θέση του απ' αυτούς, όπως επέμενε να μη συγχέεται και με τον Αναξαγόρα. Πράγματι, αυτό που τον ενδιέφερε δεν ήταν η φύσις, αλλά ο άνθρωπος. Απορρίπτοντας τις θεωρίες για την αρχή της φύσης του σύμπαντος, επιζητούσε μόνο να προσδιορίσει πώς έπρεπε να λειτουργεί η δικαιοσύνη μέσα στον άνθρωπο και στην κοινωνία και για τον σκοπό αυτό τριγύριζε στους δρόμους της Αθήνας και έθετε ερωτήσεις σε όσους συναντούσε. Γνωρίζουμε τι του συνέβη. Κατηγορήθηκε ότι διέφθειρε τους νέους και ότι δεν σεβόταν τους θεούς της πόλης...
Ενδεχομένως, ο στόχος της κατηγορίας ήταν κάθε μορφή φιλοσοφικής σκέψης που διατεινόταν ότι θα εξηγούσε τον κόσμο χωρίς την επέμβαση των θεών και ο Σωκράτης υπήρξε μάλλον θύμα του συσχετισμού που έκανε η κοινή γνώμη με τον Αναξαγόρα, για τον οποίο είχε άλλωστε διατυπωθεί μια ανάλογη κατηγορία...
...Όμως ο θάνατος του Σωκράτη σηματοδοτεί οπωσδήποτε μια καμπή στην εξέλιξη της ελληνικής σκέψης. Η φιλοσοφία στο εξής ασχολείται περισσότερο με τον άνθρωπο, και μάλιστα με τον άνθρωπο ως ον που ζει μέσα σε μια κοινωνία, πολιτικόν ζώον θα πει ο Αριστοτέλης, παρά με τον άνθρωπο ως άτομο, ως πρόσωπο. Όσο για την επιστήμη, αυτή με τον Αριστοτέλη γίνεται ουσιαστικά ταξινομική και θεμελιώνεται στην παρατήρηση και την εμπειρία, είτε πρόκειται για τη βιολογία, είτε για την ηθική και πολιτική.»
C. Mossé – A. Schnapp-Gourbeillon, Επίτομη Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας (1000-31 π.Χ.),
μετ. Λ. Στεφάνου (Αθήνα 2000) σελ. 392-393
«Τον 5ο αιώνα, και μέσα από την τρέχουσα πραγματικότητα, γεννήθηκαν επίσης και τα πρώτα μεγάλα έργα της πεζογραφίας που μας σώζονται ολόκληρα. Και τα δύο είναι ιστορικά έργα και ασχολούνται συγκεκριμένα με τη σύγχρονή τους ιστορία: άλλωστε η αρχαία ιστοριογραφία παρέμεινε ως επί το πλείστον σύγχρονη ιστορία. Το πρώτο είναι η γλαφυρή παρουσίαση των Περσικών Πολέμων από τον Ηρόδοτο, ο οποίος καταγόταν από την Αλικαρνασσό της Μικράς Ασίας αλλά έζησε μεγάλο διάστημα στην Αθήνα. Ακολουθώντας το παράδειγμα των γεωγράφων και εθνογράφων της αρχαϊκής εποχής, ανατρέχει ευρέως στην ιστορία και στη λαογραφία, και με αυτόν τον τρόπο, μέσα από αμέτρητες παρεκβάσεις, μας παραδίδει πλουσιότατο υλικό, μας εμφανίζει όμως και μία εμπεριστατωμένη μορφή ιστοριογραφίας, η οποία παρέχει απολογισμό για τις πηγές της. Η διήγηση των Περσικών Πολέμων αποτελεί τον άξονα γύρω στον οποίο δομείται με συνέπεια το ιστοριογραφικό έργο, όσο και εάν μία πρώτη, επιπόλαιη εντύπωση θα ήταν διαφορετική. Είναι χαρακτηριστικό ότι και πάλι ένας πόλεμος, ο Πελοποννησιακός, γέννησε το δεύτερο μεγάλο ιστορικό έργο, του Αθηναίου Θουκυδίδη. Ως διοικητής του αθηναϊκού στόλου είχε συμμετάσχει και ο ίδιος στον πόλεμο και είχε εξοριστεί κατά τη διάρκειά του. Στο βιβλίο του συνδυάζει αυστηρή ουδετερότητα στην αποτύπωση των γεγονότων με ηθικές κρίσεις. Η αντίληψή του για την ιστορία, πεσιμιστική και προσηλωμένη αποκλειστικά στα πολιτικά και στρατιωτικά γεγονότα, μπορεί να χαρακτηριστεί απαλλαγμένη από ψευδαισθήσεις μόνον αν ο αναγνώστης βλέπει τον κόσμο υπό το ίδιο πρίσμα. Έχει αφήσει τη σφραγίδα της σε όλη τη μεταγενέστερη, ακόμη και τη νεότερη ιστοριογραφία, σε βαθμό που δεν θα μπορούσε να υπερτιμηθεί. Η αναλυτική διάκριση ανάμεσα στις αφορμές και στις πραγματικές αιτίες των ιστορικών γεγονότων και διαδικασιών παραμένει επίσης μία από τις βασικές κατηγορίες της ιστορικής επιστήμης.»
W. Schuller, Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας. Από την Κρητομυκηναϊκή Εποχή ως το τέλος των Κλασικών Χρόνων,
μετ. Α. Καμάρα - Χ. Κοκκινιά (Αθήνα 1999) σελ. 76
χρονολόγιο
776|
721|
632|
594|
550|
527|
525|
510|
509|
508|
499|
495|
494|
492|
490|
481|
480|
479|
478|
476|
467|
461|
454|
449|
446|
432|
431|
430|
429|
428|
425|
422|
421|
415|
413|
407|
406|
405|
404|
403|
401|
394|
385|
382|
379|
378|
371|
365|
362|
359|
338|
337|
336|
334|
333|
332|
331|
326|
324|
323|
Η ιστοριογραφία (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας)
Κορυφαίο δημιούργημα των κλασικών γραμμάτων είναι η θεμελίωση της επιστήμης της ιστορίας. Για πρώτη φορά ο Ηρόδοτος ( 484-425 π.Χ.), που ονομάστηκε πατέρας της ιστορίας, αφηγείται τους μηδικούς πολέμους καταγράφοντας ταυτόχρονα λεπτομερώς και με χρονολογική σειρά την ιστορία των λαών της Ανατολής και της Αιγύπτου και των ελληνικών πόλεων. Όμως, μαζί με τα πραγματικά ιστορικά στοιχεία παρουσιάζει και πολλά μυθολογικά που θολώνουν την πραγματική ιστορική εικόνα. Αυτή την αδυναμία θα διορθώσει σε μεγάλο βαθμό ο επόμενος μεγάλος αρχαίος Έλληνας ιστορικός, ο Θουκυδίδης από την Αθήνα (460-400 π.Χ.).
Ο Θουκυδίδης, που βασικά εξιστορεί τον αδελφοκτόνο Πελοποννησιακό πόλεμο, αποφεύγει τις εύκολες μυθολογικές ερμηνείες των ιστορικών γεγονότων, προσπαθώντας να εξιχνιάσει τις πραγματικές αιτίες που γεννούν τα ιστορικά γεγονότα και να καταγράψει με ακρίβεια και όσο πιο αντικειμενικά μπορεί τα αποτελέσματά τους. Στην πραγματικότητα ο Θουκυδίδης είναι ο θεμελιωτής της επιστημονικής ιστορικής έρευνας. Όμως και αυτός, όπως και ο Ξενοφώντας ο Αθηναίος (430/25-355 π.Χ.) –αργότερα και άλλοι– δεν θα μπορέσουν να αποφύγουν να χρωματίσουν με προσωπικές απόψεις –υποκειμενικά στοιχεία– το έργο τους, αφού μάλιστα εξιστορούν κυρίως σύγχρονά τους γεγονότα.
Η φιλοσοφία τον 4ο αι. π.Χ. (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας)
Στη φιλοσοφία επίσης θα αναπτυχθούν νέα ρεύματα, όπως αυτό των σοφιστών, που κατακρίθηκαν από άλλους σύγχρονούς τους μεγάλους φιλοσόφους, όπως ο Σωκράτης (470-399 π.Χ.) και ο μαθητής του Πλάτωνας (427-347 π.Χ.), ότι πρόβαλλαν το προσωπικό όφελος σε βάρος του συλλογικού. Ωστόσο η συμβολή τους στη θεμελίωση της παιδαγωγικής επιστήμης και της ρητορικής είναι απαραγνώριστη. Ο Σωκράτης που δεν έγραψε κανένα έργο και τη διδασκαλία του γνωρίζουμε από τα έργα των μαθητών του, κυρίως από τα πολλά έργα του Πλάτωνα που σώθηκαν, θεωρείται ο πατέρας της διαλεκτικής μεθόδου και ο κήρυκας της ηθικής διαβίωσης. Την ηθική διδασκαλία του δασκάλου του συνέχισε και ανέπτυξε σημαντικότατα ο Πλάτωνας που θεωρούσε ότι υπάρχει μία ιδανική σφαίρα ζωής όπου κυριαρχούν οι ιδέες του καλού, του ωραίου, του ηθικού προς τις οποίες πρέπει να κατευθύνεται η ζωή των ανθρώπων. Μαθητής του Πλάτωνα υπήρξε ο Αριστοτέλης από τα Στάγιρα της Χαλκιδικής, που εκτός από τη φιλοσοφία ανέπτυξε ή έβαλε τις βάσεις για πάρα πολλές επιστήμες – ιατρική, βοτανική, ζωολογία, αστρονομία, γεωγραφία, οικονομία, πολιτική κ.ά. Ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης είναι οι κορυφαίοι διανοητές της αρχαιότητας και το έργο τους αποτέλεσε τη βάση της σύγχρονης φιλοσοφίας και των επιστημών από την εποχή της Αναγέννησης και μετά.
107
Ο μαθητής του Αριστοτέλη, Ιπποκράτης από την Κω (460-370 π.Χ.), θα συνεχίσει την ιατρική έρευνα και θα ιδρύσει την πρώτη μεγάλη ιατρική σχολή στην Ελλάδα.
Η ρητορεία και η ρητορική (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας)
Τον 4ο κυρίως αιώνα αναπτύσσεται ιδιαίτερα η τέχνη της ρητορικής που απέβλεπε στην καλύτερη, ελκυστικότερη και πιο πειστική ανάπτυξη επιχειρημάτων στα δικαστήρια ή στις συνελεύσεις της Εκκλησίας του Δήμου όπου λαμβάνονταν οι κρίσιμες πολιτικές αποφάσεις. Ο Λυσίας (445-380 π.Χ.), ο Ισοκράτης (436-338 π.Χ.), ο Δημοσθένης (384-322 π.Χ.), ο Ισαίος, είναι μερικοί μόνο από τους ονομαστούς ρήτορες του 4ου αιώνα π.Χ. που ανήκαν σε διαφορετικά πολιτικά κόμματα και υπερασπίστηκαν με πάθος και περίτεχνο λόγο τις απόψεις τους.
Η κωμωδία και ο Αριστοφάνης (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας)
«Ιππής» (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
«Λυσιστράτη» (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
Η τραγωδία τον 5ο αι. π.Χ. (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας)
«Αντιγόνη» του Σοφοκλή (Παραστάσεις, Ψηφιοποιημένο Αρχείο Εθνικού Θεάτρου)
Μία από τις σημαντικότερες συμβολές της κλασικής περιόδου είναι η δημιουργία του θεάτρου ή της τραγικής ποίησης, που περιλατην τραγωδία, το σατυρικό δράμα και την κωμωδία. Τα έργα των μεγάλων τραγικών και κωμικών ποιητών της αρχαιότητας είναι πάντα επίκαιρα και γι’ αυτό τον λόγο εξακολουθούν μέχρι σήμερα να παίζονται σε όλο τον κόσμο ή να διασκευάζονται από μεγάλους συγγραφείς των νεότερων χρόνων. Ο Αισχύλος (525-456 π.Χ.) που λέγεται ότι παρουσίαζε τους ανθρώπους καλύτερους από όσο ήταν, ο Σοφοκλής (496-406 π.Χ.) που έπλαθε τους ανθρώπινους χαρακτήρες όπως θα έπρεπε να είναι, και τέλος ο Ευριπίδης (485/84-406 π.Χ.) που τους παρίστανε όπως ακριβώς ήταν, δηλαδή ρεαλιστικά, είναι οι τρεις κορυφαίοι τραγικοί ποιητές της αρχαιότητας. Στην κωμωδία διακρίθηκε ο Αριστοφάνης (445-386 π.Χ.) που σατίρισε τη σύγχρονή του ζωή αλλά και τους σύγχρονούς του πολιτικούς και πνευματικούς ανθρώπους με τόλμη, αθυροστομία και καυστικό λόγο.
Στην αρχαία Αθήνα οι πολίτες έπαιρναν από το κράτος το αντίτιμο του εισιτηρίου για να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις, γεγονός που φανερώνει τη μεγάλη πολιτιστική σημασία που απέδιδαν οι αρχαίοι στο θέατρο. Μέσα από τους μύθους, που ήταν κυρίως τα θέματα των θεατρικών έργων, διδάσκονταν οι πολίτες να αποφεύγουν την υπερβολή, την υπεροψία και την αλαζονεία και άλλες αρνητικές και ολέθριες συμπεριφορές και αντίθετα να ακολουθούν το μέτρο και τον δρόμο της σύνεσης και της αρετής.
108
1. Να αναφέρετε τραγωδίες και κωμωδίες που έχετε παρακολουθήσει και τα στοιχεία που σας γοήτευσαν σε αυτά τα έργα. Επίσης να συγκρίνετε τοΝ ρόλο του θεάτρου στην αρχαία και τη σύγχρονη κοινωνία.
2. Ο Σωκράτης δίδαξε ήθος και συνέπεια λόγων και έργων. Πώς το αντιλαμβάνεστε αυτό;
3. Σε ποιους λόγους οφείλεται η ύπαρξη προσωπικών απόψεων στη συγγραφή της ιστορίας;
4. Ποιες νομίζετε ότι είναι οι βασικές διαφορές ανάμεσα στην αρχαία και τη σύγχρονη ιατρική;
Μπορείς να διαβάσεις:
για τον Ηρόδοτο στη Βικιπαίδεια ή στο βιβλίο Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
για τον Θουκυδίδη στη Βικιπαίδεια
για τον Ξενοφώντα στη Βικιπαίδεια ή στο βιβλίο Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
για τον Σωκράτη στη Βικιπαίδεια
για τον Πλάτωνα στη Βικιπαίδεια ή στο βιβλίο Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
για τον Αριστοτέλη στη Βικιπαίδεια
για τον Ιπποκράτη στη Βικιπαίδεια
για τον Λυσία στη Βικιπαίδεια ή στο βιβλίο Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
για τον Ισοκράτη στη Βικιπαίδεια ή στο βιβλίο Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
για τον Δημοσθένη στη Βικιπαίδεια ή στο βιβλίο Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
για τον Ισαίο στη Βικιπαίδεια
για τον Αισχύλο στη Βικιπαίδεια
για τον Σοφοκλή στη Βικιπαίδεια
για τον Ευριπίδη στη Βικιπαίδεια
για τον Αριστοφάνη στη Βικιπαίδεια
Χάρτη με τα θέατρα της αρχαιότητας μπορείς να βρεις εδώ