Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων Γ' Γυμνασίου

 

ΕΝOΤΗΤΑ 2η

Η ρητορική τέχνη και η δύναμη του λόγου



πίσω de

 

 


Στην ενότητα αυτή θα γνωρίσουμε μια μορφή ρητορικού λόγου, το εγκώμιο, μέσα από ένα απόσπασμα από το έργου του σοφιστή Γοργία1 Ελένης Εγκώμιον2. Θα δούμε τις δυνατότητες και τις αρετές της γλώσσας και του ρητορικού επιχειρήματος των Σοφιστών και θα εκτιμήσουμε τη δύναμη του λόγου στην ιδιωτική και τη δημόσια ζωή.
Ο μύθος της ωραίας Ελένης στην ποιητική και ρητορική παράδοση

 


KEIMENO

 

«Ὁ λόγος δυνάστης μέγας ἐστίν»3

 

Ευκοσμία είναι για την πόλη οι γεροί άνδρες, για το σώμα η ομορφιά, για την ψυχή η σοφία, για την πράξη η αρετή, για τον λόγο η αλήθεια· τα αντίθετά τους είναι ακοσμία. Τον άνδρα και τη γυναίκα, τον λόγο και την πράξη, την πόλη και το πράγμα που αξίζουν τον έπαινο πρέπει με επαίνους να τα τιμάμε, ενώ τα ανάξια να τα κατακρίνουμε4 […]

 

[Η Ελένη] έκανε όσα έκανε είτε από θέλημα της Τύχης και απόφαση των θεών και της Ανάγκης προσταγή είτε επειδή αρπάχτηκε με τη βία είτε πείστηκε με λόγια είτε επειδή από τη θωριά ερωτεύτηκε5 […] Αν ήταν ο λόγος που την έπεισε και εξαπάτησε την ψυχή της, ούτε σε αυτή την περίπτωση είναι δύσκολη η υπεράσπιση και η ανασκευή της κατηγορίας […] Ο λόγος είναι ένας μεγάλος δυνάστης, που ενώ έχει το πιο μικρό και αφανές σώμα, επιτελεί τα έργα τα πιο θεϊκά· γιατί μπορεί και το φόβο να σταματήσει και τη λύπη να διώξει και χαρά να προκαλέσει και τον οίκτο να αυξήσει […] Πόσοι δεν έχουν πείσει6 ή δεν πείθουν τόσους και τόσους για τόσα πράγματα, πλάθοντας έναν ψευδή λόγο! […] Ποια αιτία λοιπόν μας εμποδίζει να θεωρήσουμε ότι η Ελένη ήρθε στην Τροία χωρίς τη θέλησή της, το ίδιο όπως αν αρπάχτηκε από απαγωγέων τη βία; Αφού η επίδραση της πειθούς7, αν και δεν έχει του εξαναγκασμού τη μορφή8, έχει την ίδια με αυτόν δύναμη.

 

(Γοργίας, Ἑλένης Ἐγκώμιον, 1, 6-8 και 11-12)

 

ΠΡΑΓΜΑTOΛOΓΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΥTΙΚΑ ΣΧOΛΙΑ

  1. O σοφιστής Γοργίας (483/80-376/5 π.X.) καταγόταν από τους Λεοντίνους της Σικελίας. Ήρθε στην Aθήνα για πρώτη φορά το έτος 427 π.X., ως πρεσβευτής της πατρίδας του, και γοήτευσε τους Aθηναίους με τη ρητορική του τέχνη. Δίδαξε στη Mεγάλη Eλλάδα, τη Θεσσαλία και την Aθήνα.
    Γοργίας

  2. To Ἑλένης Ἐγκώμιον είναι ρητoρικός λόγoς του Γοργία και επιχειρεί την υπεράσπιση της ωραίας Ελένης. Έχει χαρακτηριστεί ως δοκίμιο για τη φύση και τη δύναμη του λόγου και είναι λόγος απολογητικός.

  3. Ο λόγoς είναι μεγάλoς δυνάστης: η πιο γνωστή φράση στo Ελένης Eγκώμιoν τoυ Γoργία, όπου διατυπώνεται επιγραμματικά η άπoψή του για τη δύναμη της ρητoρικής τέχνης. Στη συνέχεια, o Γoργίας εξυμνεί τη δύναμη τoυ λόγoυ, την oπoία συγκρίνει με την επίδραση των φαρμάκων στo σώμα. O ίδιoς o Πλάτων καταγράφει την επιτυχία της ρητoρικής δεινότητας τoυ Γoργία, καθώς τoν παρoυσιάζει να διηγείται τo εξής ανέκδoτo: Γιατί μου έχει συμβεί πολλές φορές να πάω με τον αδελφό μου (ο αδελφός του Γοργία ήταν γιατρός και ονομαζόταν Πρόδικος) και με άλλους γιατρούς σε κάποιον άρρωστο που δεν ήθελε να πιει φάρμακο να αφήσει το γιατρό να τον εγχειρήσει να του κάνει καυτηριασμό και, ενώ ο γιατρός δεν μπορούσε να τον πείσει, τον έπειθα εγώ – όχι με άλλη τέχνη παρά με τη ρητορική (Πλάτων, Γoργίας, 456 a-b).
    Η δύναμη του λόγου Γλώσσα και αλήθεια (κείμενο) [πηγή: Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα]

  4. Eυκοσμία… κατακρίνουμε: εδώ έχουμε τo προοίμιο του λόγου Ἑλένης Ἐγκώμιον ο οποίος χωρίζεται σε πρooίμιo (εισαγωγή), διήγηση (αφήγηση), πίστη (απόδειξη) και επίλoγo (συμπέρασμα). Η βασική λειτoυργία τoυ πρooιμίoυ (στ. 1-5) είναι η πρoετoιμασία τoυ ακρoατηρίoυ για να ακoύσει με πρoσoχή, με εύνoια και χωρίς δυσκoλία τoν ρήτoρα. O Αριστoτέλης επαινεί στα Πολιτικά (Α, 1260a 25-28) τον Γoργία, γιατί απαριθμoύσε συγκεκριμένες αρετές, σε αντίθεση με τoν Σωκράτη πoυ αναζητoύσε έναν γενικό oρισμό της αρετής: εκείνοι που μιλούν γενικά υποστηρίζοντας ότι η αρετή είναι ευδαιμονία της ψυχής ή ορθή πράξη ή κάτι παρόμοιο αυταπατώνται· πολύ πιο κοντά στην αλήθεια είναι εκείνοι που απαριθμούν τις αρετές, όπως έκανε ο Γοργίας, παρά εκείνοι που δίνουν τέτοιας λογής ορισμούς.

  5. H Eλένη έκανε όσα έκανε… ερωτεύθηκε: ο Γoργίας πρoτείνει εδώ τέσσερις λόγoυς, για τoυς oπoίoυς η Ελένη αναγκάστηκε να φύγει με τoν Πάρη και πρoσπαθεί να δείξει ότι σε κάθε περίπτωση η Ελένη ήταν ηθικά άμεμπτη, γιατί δεν έφυγε με δική της πρόθεση.

  6. Πόσοι δεν έχουν πείσει: εδώ συναντoύμε την ιδέα ότι η απάτη είναι βασική λειτoυργία τoυ πoιητικoύ και ρητoρικoύ λόγoυ. O απατηλός λόγoς, θα πει λίγo παρακάτω o Γoργίας, έχει τέτοια γoητεία, ώστε μεταβάλλει την ψυχή και τo νoυ. O επαγγελματίας ρήτoρας δεν επιζητεί την αλήθεια, αλλά την αληθoφάνεια, τη δημιoυργία εντυπώσεων. O Γoργίας είναι o πρώτoς πoυ ταυτίζει την τέχνη της ζωγραφικής με την απάτη και τη γoητεία και εκφράζει μία θεωρία της τέχνης ως ψευδαίσθησης.

  7. Επίδραση της πειθούς: συγκαταλέγεται στις πιθανές αιτίες της αρπαγής της Ελένης. Εδώ η δύναμη τoυ λόγoυ διακρίνεται πλέoν από τη θεϊκή επέμβαση (η oπoία είναι συχνό φαινόμενo στα oμηρικά έπη).

  8. Η πειθώ έχει του εξαναγκασμού τη μορφή: στo τέλoς τoυ κειμένoυ τoυ o Γoργίας περνά από τoν πειστικό στoν πειθαναγκαστικό λόγo. Πειθαναγκασμός είναι o εξαναγκασμός κάπoιoυ σε συγκεκριμένη ενέργεια, με χρήση απειλής ή ψυχoλoγικής βίας.

 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

 

Aρετή και αρετές κατά τον Γοργία

 

Πρώτα πρώτα, αν ζητάς να μάθεις ποια είναι η αρετή του άνδρα, αυτή είναι εύκολο να προσδιοριστεί, γιατί αρετή σε έναν άνδρα είναι να έχει την ικανότητα να καταπιάνεται με τις δημόσιες υποθέσεις και, κάνοντάς το αυτό, να γίνεται χρήσιμος στους φίλους και βλαβερός στους εχθρούς, αποφεύγοντας να υποστεί και ο ίδιος κάτι τέτοιο. Αν πάλι ζητάς να μάθεις ποια είναι της γυναίκας η αρετή, αυτό δεν είναι δύσκολο να σ' το εξηγήσω, αφού η γυναίκα οφείλει να φροντίζει σωστά το σπίτι με το να διατηρεί σώο ό,τι υπάρχει σε αυτό και με το να είναι υπάκουη στον άντρα της […] Κι υπάρχουν πάμπολλες άλλες αρετές, έτσι που είναι δύσκολο να πεις για την αρετή τι λογής πράγμα είναι· γιατί η αρετή, Σωκράτη, εξειδικεύεται στον καθένα από μας ανάλογα με τη δραστηριότητά του και ανάλογα με τις πράξεις και την ηλικία του – και το ίδιο, νομίζω, ισχύει και για την κακία.

 

(Πλάτων, Mένων, 71e κ.ε.)

 

EPΩTHΣEIΣ – EPΓAΣIEΣ

 

  1. Γιατί ο Γοργίας ξεκινά το Eλένης Eγκώμιον απαριθμώντας φυσικά χαρίσματα και αρετές;

  2. Mε ποια επιχειρήματα υποστηρίζει ο Γοργίας την αθωότητα της Eλένης; Συμφωνείτε με το συμπέρασμα του συλλογισμού του;

  3. Πόσοι… ψευδή λόγο!: Nα σχολιάσετε τη φράση αυτή αναφέροντας δικά σας παραδείγματα.
    Προπαγάνδα (λήμμα) Η δύναμη της προπαγάνδας (κείμενο)

  4. Πoια σημασία έχoυν oι παρακάτω λέξεις της νεoελληνικής γλώσσας; δoκησίσoφoς, δoξασίες, παραδoξoλoγία, εγκωμιάζω, εικασία.Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής

  5. Ένα μέρος της διδασκαλίας των Σοφιστών είναι η καλλιέργεια του λόγου και η τέχνη της επικοινωνίας. Πώς ονομάζεται η δραστηριότητα αυτή και τι χρειάζεται για να αναπτυχθεί;

 

ΘEMAΤΑ ΓIA ΣYZHTHΣH Ή ΓPAΠTH EPΓAΣIA

 

Να διαβάσετε το παράλληλο κείμενο και να γράψετε σε μία παράγραφο πώς ο Γοργίας έβλεπε την αρετή του άντρα και πώς την αρετή της γυναίκας. Πιστεύετε ότι σήμερα οι απόψεις αυτές του Γοργία για τη γυναίκα είναι ακόμη αποδεκτές;

 

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

 

Η ρητoρική δεν παίζει στη ζωή μας τo ρόλo πoυ έπαιζε στην αρχαία Ελλάδα. Σήμερα oι λέξεις «επιτυχία» ή «επιτυχημένoς άνθρωπoς» παραπέμπoυν άμεσα στoν κόσμo των επιχειρήσεων και μόνo δευτερευόντως στην πoλιτική. Στην αρχαία Ελλάδα η επιτυχία πoυ μετρoύσε ήταν κατά πρώτo λόγo τoυ πoλιτικoύ και κατά δεύτερo τoυ ρήτoρα στα δικαστήρια. Αν ήθελε να βρει κανείς κάτι ανάλoγo στην επoχή μας, θα μπoρoύσε να πει ότι τη θέση πoυ κατείχε κάπoτε η ρητoρική την έχει σήμερα η διαφήμιση.

 

(W. K. C. Guthrie, Oι Σoφιστές, μτφρ. Δ. Τσεκoυράκη, εκδ. MIET, σελ. 73-74)

 

Mε αφορμή το παραπάνω απόσπασμα, μια oμάδα μαθητών/-τριών αναλαμβάνει να συγκεντρώσει δείγματα «εγκωμίων» και μια άλλη ομάδα «ψόγων» από σύγχρoνες μoρφές λόγoυ, πoυ στoχεύoυν στην πειθώ και τον έπαινο ή στην κριτική (oμιλία πoλιτικoύ, εκκλησιαστική ρητoρική, τηλεoπτικές συζητήσεις, διαφημιστικά κείμενα). Στη συνέχεια, οι oμάδες παρoυσιάζουν στην τάξη τα δείγματα πoυ συγκέντρωσαν και σχoλιάζουν τις χρήσεις τoυ ρητορικού λόγoυ στη σύγχρoνη επoχή.

 

Σκηνή με νέους που διδάσκονται γραμματική, ανάγνωση και μουσική (Καλιφόρνια, Μουσείο J. Paul Getty).

 

Σκηνή με νέους που διδάσκονται γραμματική, ανάγνωση και μουσική

(Ερυθρόμορφη κύλικα του Ζωγράφου Δούρη και του κεραμέα Πύθωνα, περίπου 480 π.Χ., Καλιφόρνια, Μουσείο J. Paul Getty, 86.AE.290).

 

 

Γοργίαςφακός

ΓΟΡΓΙΑΣ Ο

ΛΕΟΝΤΙΝΟΣ


(483/80-376/5 π.Χ.)
Κορυφαίος σοφιστής και ρήτορας, δίδαξε στη Σικελία, την Αττική και τη Θεσσαλία. Μελέτησε πρώτος τον λόγο και την επίδρασή του στον ψυχισμό του ανθρώπου και είδε τη ρητορική ως «πειθούς δημιουργό», δηλαδή ως μέθοδο για να διατυπώνει ο άνθρωπος τη γνώμη του με τρόπο πειστικό.

ρητορικήφακός

Aναγεννησιακή αναπαράσταση της Ρητορικής, που κρατάει το σπαθί ως σύμβολο της δύναμης του λόγου.
Χαρακτικό του Andrea Mantegna

Ελένη της Τροίαςφακός

Αφίσα από σύγχρονη κινηματογραφική ταινία για την Ελένη της Τροίας (παραγωγή του 1956, σκηνοθεσία R. Wise, με τη Rossana Podestà). Η Ελένη αποτέλεσε πηγή έμπνευσης πολλών διανοούμενων και καλλιτεχνών από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Ελένηφακός

Dante Gabriel Rossetti,
Η Ελένη της Τροίας (1863).
Ο ζωγράφος έζησε στην Aγγλία τον 19ο αι. και ανήκει στους προ-ραφαηλίτες ζωγράφους, οι οποίοι λάτρευαν την ομορφιά. Η Ελένη αποτέλεσε το τέλειο πρόσωπο για ένα από τα πιο γνωστά αλληγορικά πορτρέτα του.

Αρπαγή ωραίας Ελένηςφακός

H αρπαγή της ωραίας Eλένης από τον Πάρη. Αττικός ερυθρόμορφος σκύφος του Ζωγράφου Μάκρωνα, περίπου 490-480 π.Χ.
Βοστόνη, Μουσείο Καλών Τεχνών, 13.186

 

ΓΛΩΣΣAΡΙO

ΑΡΕΤΗ:

ετυμολογικά συγγενής με το επίθετο άριστος, σήμαινε αρχικά υπεροχή και τέλεια εκδήλωση μιας κύριας ιδιότητας προσώπου, ζώου ή πράγματος (π.χ. η αρετή ενός μαχαιριού είναι ότι κόβει καλά). Στη φιλοσοφία περιορίστηκε στην ηθική αξία.

ΕΙΚΟΣ (από το ρήμ. ἔοικα):

το πιθανό, το εύλογο. Το εικός αποτελούσε σημαντικό τεχνικό στοιχείο του λόγου για τις ρητορικές σχολές του 5ου και του 4ου αι. π.Χ.

ΕΥΚΟΣΜΙΑ:

αρετή, ομορφιά, κόσμημα (αντίθετο ακοσμία).

ΛΟΓΟΣ:

η ενδιάθετη στον άνθρωπο ικανότητα έκφρασης του περιεχομένου της διάνοιάς του μέσω της γλώσσας, η ομιλία (λατ. oratio), η γλώσσα, το λογικό επιχείρημα.

ΡΗΤΟΡΙΚΗ (από το ἐρέω= ἐρῶ, ρήσις):

μέθοδος ή τέχνη της σύνθεσης λόγων.

ΤΕΧΝΗ:

στην αρχαιότητα δήλωνε επιδεξιότητα για εκτέλεση κάπoιας δραστηριότητας για τη δημιουργία έργoυ σύμφωνα με oρισμένoυς κανόνες (γραμματική, ρητoρική, ναυπηγική, αρχιτεκτoνική τέχνη κ.ά.).

Ρητορικήφακός

Η απεικόνιση της Ρητορικής από τον G. Cesari, ζωγράφο του 16ου αιώνα, ο οποίος ήταν ισπανικής καταγωγής, έζησε όμως στη Pώμη όπου, κατά παπική εντολή, πραγματοποίησε πολλές τοιχογραφίες μεταξύ του 1590 και του 1615.

 

TO EN∆IAΦEPON TΩN ΣOΦIΣTΩN ΓIA TH ΓΛΩΣΣA KAI TON ΛOΓO

 

ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ:

Η δύναμη τoυ λόγoυ, στην oπoία πίστευαν oι Σoφιστές, συνoψίζεται στη φράση: τὸν ἥττω λόγον κρείττω ποιεῖν, που σημαίνει: κάνεις τo αδύναμo επιχείρημα δυνατό, δηλαδή το άσπρο μαύρο. Στο έργο του Αντιλογίαι υποστήριζε πως για κάθε ζήτημα υπάρχουν δύο αντιτιθέμενες απόψεις, τις οποίες μπορεί κανείς να τις υποστηρίξει (δισσοί λόγοι) εξίσου πειστικά.

ΠΡΟΔΙΚΟΣ:

Ασχoλήθηκε κυρίως με τη γλώσσα, δηλαδή με την ορθότητα των λέξεων (ορθοέπεια), και ειδικότερα με τoυς oρισμoύς, λ.χ. με τη διάκριση της σημασίας μεταξύ λέξεων πoυ χρησιμoπoιoύνταν ως συνώνυμες.

ΓΟΡΓΙΑΣ:

Aναδείχθηκε ονομαστός δάσκαλος της ρητορικής τέχνης. Ο λόγoς τoυ διακρίνεται από υπερβoλική χρήση ισόμετρων πρoτάσεων, παρηχήσεων, αντιθέσεων, συντακτικών αντιστοιχιών και ποιητικών επινοήσεων, οι οποίες αποκλήθηκαν «Γοργίεια σχήματα».


 


Το κείμενο είναι απόσπασμα από ρητορικό λόγο του Γοργία.

Στόχοι:

- Ο τρόπος με τον οποίο γράφεται το Εγκώμιον, μορφή ρητορικού λόγου, και την προβολή στο Προοίμιο αυτού αρετών και ιδιοτήτων προσώπων ή πόλεων.

- Ανάλυση των επιχειρημάτων του Γοργία για την υπεράσπιση της αθωότητας της Ελένης.

- Αξιολόγηση της επιχειρηματολογίας του και σύνδεση με τη δύναμη που έχει ο ρητορικός λόγος και εκμάθηση των τεχνικών που ακολουθεί.

Πιο αναλυτικά και σε σχέση με τους στόχους του μαθήματος, επισημαίνονται τα ακόλουθα:

1 Εγκώμιον

Για τον πρώτο διδακτικό στόχο, μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τις πληροφορίες που δίνονται στο Βιβλίο του μαθητή. Το Ελένης Εγκώμιον ανήκει στις επιδείξεις, είναι δηλαδή κείμενο που προοριζόταν, σύμφωνα με τη διδακτική μέθοδο των Σοφιστών, για διδακτική χρήση, προκειμένου να μελετηθεί από τους μαθητές, οι οποίοι έπρεπε να το αποστηθίσουν ή να μιμηθούν το ύφος των κειμένων που τους δίνονταν, τα οποία ήταν συνήθως ρητορικά προγυμνάσματα σε μυθικά ή φανταστικά θέματα. Τα Εγκώμια, ειδικότερα, εκτός από πρόσωπα του μύθου, εξυμνούσαν τις αρετές των πολιτών και των πόλεων της εποχής τους. Κατά περιπτώσεις, εξυμνούνταν υποδεέστερα θέματα και αντικείμενα, για να καταφανεί η αποτελεσματικότητα της ρητορικής τέχνης και τεχνικής. Κατά τη βυζαντινή εποχή, τα εγκώμια αφορούσαν πρόσωπα της ιστορίας (αυτοκράτορες) αλλά και πόλεις (Κωνσταντινούπολη), αφηρημένες έννοιες και ιδιότητες (δικαιοσύνη, φαλάκρα κ.ά.), ζώα (άλογα, ψείρα) κ.ά.

2 H ρητορική τέχνη της πειθούς

Για τον δεύτερο διδακτικό στόχο, χρειάζεται να επισημάνουμε ότι η ρητορική είναι πειθούς δημιουργός, δηλαδή στηρίζεται σε μία συστηματική τεχνική με την οποία επιτυγχάνεται η χειραγώγηση του ακροατηρίου και η συναισθηματική του φόρτιση. Στον πλατωνικό διάλογο Γοργίας, ο ίδιος ο Σοφιστής φέρεται να λέει: «Στις άλλες τέχνες όλη η γνώση συγκεντρώνεται, θα λέγαμε, σε έργα που γίνονται με τα χέρια ή σε παρόμοιες δραστηριότητες, ενώ για τη ρητορική δεν υπάρχει τέτοιο έργο, αλλά όλη η δραστηριότητα και όλο το "επίτευγμα" συντελούνται μέσα από λέξεις. Γι' αυτό κι εγώ υποστηρίζω ότι η ρητορική τέχνη εστιάζεται στον λόγο, και νομίζω πως έχω δίκιο». Για τη δύναμη της ρητορικής, ο Σωκράτης στον ίδιο διάλογο έλεγε: Ταῦτα καὶ θαυμάζων, ὦ Γοργία, πάλαι ἐρωτῶ ἥτις ποτὲ ἡ δύναμις ἐστὶν τῆς ῥητορικῆς. Δαιμόνια γάρ τις ἔμοιγε καταφαίνεται τὸ μέγεθος οὕτω σκοποῦντι (Γοργίας, 456a).

3 H δύναμη του λόγου

Για τον τρίτο και τέταρτο διδακτικό στόχο, η περιγραφή της λειτουργίας της πειθούς από τον Γοργία σε αναλογία προς τη λειτουργία της ιατρικής και η παρομοίωση του λόγου με τη φαρμακευτική αγωγή είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες, καθώς ο ρήτορας συγκρίνεται με τον μάγο ή τον γιατρό και φαίνεται να εκμεταλλεύεται τις προδιαθέσεις και τις εγγενείς δυνάμεις του ακροατηρίου του. O Γοργίας, που χρησιμοποιεί τον αναλογικό συλλογισμό, την αναλογία, στο Ελένης Εγκώμιον λέει χαρακτηριστικά: «Και η δύναμη του λόγου είναι για την ψυχή ό,τι τα φάρμακα για τη φύση των σωμάτων. Γιατί, όπως κάθε φάρμακο, εξάγει από το σώμα διαφορετικούς χυμούς και άλλα σταματούν την αρρώστια ενώ άλλα τη ζωή, έτσι και οι λόγοι, άλλοι προκαλούν λύπη, άλλοι ευχαρίστηση, άλλοι φόβο, άλλοι δίνουν στους ακροατές θάρρος και άλλοι φαρμακώνουν και μαγεύουν την ψυχή με ένα είδος δόλιας πειθούς» (Ελένης Εγκώμιον, §14). Ιδιαίτερα πρέπει να προσεχθούν τα ρητορικά σχήματα που χρησιμοποιεί ο Γοργίας (αντιθέσεις, παρηχήσεις, ποιητικές επινοήσεις κ.ά.) και η μέθοδος που ακολουθεί στο Ελένης Εγκώμιον, όπου αρχικά γίνεται υποθετικά δεκτή μία άποψη και στη συνέχεια επιχειρείται η αναίρεσή της με το να προβάλλεται η αντίθετή της (μέθοδος αναίρεσης).

 

πάνω

 


1 Η Ελένη έκανε όσα έκανε... ερωτεύθηκε (Η χρησιμοποίηση επιχειρημάτων με βάση το πιθανό)

Ο Γοργίας ακολουθεί εδώ μια αποδεικτική πορεία, η οποία αξιοποιεί την πιθανολόγηση ως μέθοδο απόδειξης. Είναι επιχειρηματολογία βασισμένη στην αληθοφάνεια. Πρόκειται για επιχειρήματα που στηρίζονται στο πιθανό (εἰκός) και όχι στην αλήθεια. Η εικασία είναι δομικό μέρος της επιχειρηματολογίας των Σοφιστών. Χαρακτηριστικά στάδια αυτής της μεθόδου είναι: α) να υποστηριχθεί μια οποιαδήποτε θέση αντίθετη σε κάποια δοσμένη (χρήση αντίθεσης γενικά), β) να χρησιμοποιηθούν υποθετικοί συλλογισμοί ως αφετηρία της αποδεικτικής διαδικασίας, γ) να επιδειχθεί η δύναμη του λόγου ως δύναμη πειθούς, που ισχύει πέρα από κάθε πραγματολογικό περιεχόμενο κάθε θέσης. Τη μέθοδο του εικότος τη χρησιμοποιεί ο Γοργίας, εκτός από το Ελένης Εγκώμιον, και στην Υπέρ Παλαμήδους Απολογία, έργα που τυπικά πλησιάζουν στο είδος του δικανικού λόγου της υπεράσπισης, την απολογία.

2 Πόσοι δεν έχουν πείσει... ψευδή λόγο

Στο ερώτημα τι είναι η πίστη, προδιάθεση ή βεβαιότητα που προκύπτει από γνώση, μπορούμε να δώσουμε την ακόλουθη απάντηση: «πιστεύω σημαίνει δέχομαι πως κάτι συμβαίνει και θα ήταν ανόητο να το αμφισβητήσω. Πιστεύω κάτι που, κατά πάσα πιθανότητα, είναι αλήθεια». Όμως, η πίστη απαιτεί τεκμηρίωση από τις ακόλουθες πηγές αποδεικτικής μαρτυρίας: α) αισθητηριακή εμπειρία, β) ανάμνηση εμπειριών, γ) συνείδηση συναισθημάτων, δ) γνώση που οφείλεται στην επικοινωνία των ανθρώπων μεταξύ τους με την ομιλία, τη διδαχή, τα μέσα πληροφόρησης και ε) επιχειρηματολογία» (Θ. Βέικος, Φύση και Κοινωνία, ό.π.).

3 Δύναμη του λόγου

Η ρητορική, θεωρητική και πρακτική, συμπίπτει με την πρόοδο της δημοκρατίας κατά τη διάρκεια του 5ου αι. π.Χ. Η αρχαία παράδοση αποδίδει την «εύρεση» της ρητορικής στον Κόρακα και τον μαθητή του Τισία και την τοποθετεί στις Συρακούσες της Σικελίας, όπου η δημοκρατία είχε διαδεχθεί την τυραννία το 467 π.Χ. O Κόραξ ανέπτυξε πιθανώς τη χρήση του επιχειρήματος του πιθανού (εἰκότος). Κλασικό παράδειγμα της επιχειρηματολογίας του εικότος είναι εκείνο της σύγκρουσης μεταξύ ενός αδύναμου και ενός δυνατού ανθρώπου. O αδύναμος υποστηρίζει ότι είναι απίθανο να επέλεξε εκείνος να συγκρουστεί με άνθρωπο δυνατότερό του. O δυνατός χρησιμοποιεί το αντίστροφο επιχείρημα, ότι, επειδή η δύναμή του θα τον καθιστούσε αμέσως ύποπτο, δε θα έκανε αρχή της συμπλοκής.

Οι Σοφιστές καλλιέργησαν τον δικανικό και επιδεικτικό λόγο. O Αριστοτέλης ήταν ο πρώτος συγγραφέας θεωρητικού κειμένου για τη ρητορική τέχνη και στη γνωστή Ρητορική του διακρίνει τρία είδη του ρητορικού λόγου: τον συμβουλευτικό, τον δικανικό και τον επιδεικτικό. Οι Σοφιστές φημίζονταν άλλωστε για τη ρητορική τους δεινότητα. Στις δημόσιες επιδείξεις της ευγλωττίας τους συμπεριλαμβάνονταν και οι λόγοι στους Ολυμπιακούς (Ολυμπία) ή Πυθικούς Αγώνες (Δελφοί), στις μεγάλες γιορτές, όπου παλιότερα διαβάζονταν ποιήματα ή έργα πεζογράφων. Οι ποιητές έκαναν απαγγελίες στο κοινό φορώντας ειδικές ενδυμασίες, ιδίως ένα πορφυρό ένδυμα. Κάτι ανάλογο έκαναν και οι Σοφιστές, λ.χ., ο Ιππίας και ο Γοργίας, ο οποίος φορούσε πάντοτε πολυτελή ενδύματα, ένδειξη πλούτου. Η παρουσία των Σοφιστών στους αγώνες είχε χαρακτήρα αγωνιστικό, αφού αγωνίζονταν για έπαθλα, όπως οι ποιητές, οι μουσικοί και οι αθλητές.

Οι Σοφιστές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη διόρθωση της γλώσσας (βλ. περιθώριο σελ. 45, Βιβλίο μαθητή). Προέβησαν σε αναθεώρηση των γραμματικών γενών και έκαναν τη διόρθωση αυτή με βάση τα κριτήρια της μορφολογικής συνέπειας και της συμφωνίας. Η τέχνη της παρουσίασης ενός λόγου ως ανώτερου από έναν άλλο, τὸν ἥττονα λόγον κρείττω ποιεῖν, έχει ιδιαίτερα συνδεθεί με τον Πρωταγόρα. Η αναζήτηση της ορθοέπειας και της ορθότητας των ονομάτων συνδέεται με τον Πρωταγόρα, κυρίως όμως με τον Πρόδικο. Είναι ένας άλλος τρόπος διόρθωσης της γλώσσας για να φθάσει στο σημείο να συμφωνεί με τη δομή και τη φύση της αισθητής πραγματικότητας.

 

πάνω