4. Πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις από τον 15ο ως τον 18ο αιώνα
Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία:
Δημογραφική εξέλιξη της Ευρώπης
Ανάπτυξη εμπορίου και βιοτεχνίας, αρχές βιομηχανικής επανάστασης
Κοινωνικές τάξεις
Εθνικά κράτη και πολιτεύματα κατά τα μέσα του 18ου αι.
Υποστηρικτικό υλικό:
-Χάρτης κρατών και πολιτευμάτων στη Δυτική Ευρώπη και Ρωσία τον 18ο αι., στο Nεότερη και Σύγχρονη Ιστορία. Από τα μέσα του 18ου αι. ώς τις αρχές του 21ου αι. Γ΄ Γυμνασίου, Αθήνα 2007, σσ. 16-17: εδώ
-Πηγές του σχολ. βιβλίου ή/και άλλες για την ανάδειξη των παραπάνω σημείων
Προτεινόμενες δραστηριότητες:
-Να αναγνωρίσετε και να συζητήσετε τις αντιλήψεις για την άσκηση της εξουσίας που εκφράζουν ο Ι. Μποσυέ και ο Τζον Λοκ στις πηγές της σ.125 του σχολ. βιβλίου.
-Να τεκμηριώσετε γιατί το «Habeas corpus» και το «Bill of Rights» (σ. 125 και σ. 126 σχολ. βιβλίου) αποτελούν ορόσημα στην ιστορία της εξέλιξης των πολιτικών αντιλήψεων.
1 ώρα
Διδακτικοί στόχοι
• Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι μαθητές τις πολιτικές εξελίξεις
• Να πληροφορηθούν για τις δημογραφικές και οικονομικές μεταβολές
• Να κατανοήσουν τη δομή της κοινωνίας
Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας
Οι δύο πόλοι του φεουδαρχικού συστήματος στη Δύση, οι ευγενείς και η Καθολική Εκκλησία, είχαν ήδη αρχίσει να κλονίζονται από το τέλος του Μεσαίωνα. Το καίριο πλήγμα στο σύστημα αυτό, όπως έχουμε δει, δόθηκε με τις ανατροπές των Ανακαλύψεων, της Αναγέννησης και της Μεταρρύθμισης. Τώρα, εμφανίζεται ένα πολιτικό σύστημα, οι εθνικές μοναρχίες, στο όνομα της οποίας οι ηγεμόνες θα δικαιολογούν κάθε πράξη τους.
• Ως αφόρμηση θα χρησιμοποιηθεί το παράθεμα Η φρίκη του πολέμου. Ο τριακονταετής πόλεμος, με κυριότερα χαρακτηριστικά τις λεηλασίες, τις πυρπολήσεις και τις σφαγές αμάχων από τους άτακτους μισθοφόρους κάθε αντιμαχόμενης πλευράς, θεωρείται ως ένας από τους πλέον καταστρεπτικούς ευρωπαϊκούς πολέμους. Η ιδιαίτερη βαρβαρότητα της σύρραξης αυτής οφείλεται στην έλλειψη οποιασδήποτε ιδεολογίας των ηγετών της και πολύ περισσότερο των μισθοφόρων στρατιωτών. Ήταν μια σύγκρουση πολιτικών σκοπιμοτήτων.
Από πολιτική άποψη ο τριακονταετής πόλεμος αποτελεί την τελευταία προσπάθεια του Καρόλου Ε' για αναβίωση ενός οικουμενικού κράτος. Η Συνθήκη της Bεστφαλίας (1648) επισφραγίζει την αποτυχία του Γερμανού αυτοκράτορα και ταυτόχρονα σηματοδοτεί το τέλος της πολιτικής ενότητας της Ευρώπης. Η Γαλλία και η Σουηδία, οι δύο κύριοι νικητές και εγγυητές της ευρωπαϊκής ισορροπίας, προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τα πλεονεκτήματα που τους δίνει η νέα συγκυρία. Ειδικότερα, η Γαλλία με απόλυτο μονάρχη τον Λουδοβίκο ΙΔ' επιζητεί να εξασφαλίσει την κυριαρχία της στην Ευρώπη, γεγονός που δημιουργεί νέες εντάσεις.
• Συμπερασματικά, η σύγκρουση αυτή φαινομενικά μόνο είχε θρησκευτικό χαρακτήρα, ουσιαστικά συνιστούσε μια γενικευμένη τάση των αναδυομένων κρατών - εθνών να ισχυροποιηθούν και των ηγεμόνων τους να περιβληθούν με απόλυτη εξουσία (πρώτος διδακτικός στόχος). Η θρησκευτική πολιτική των κρατών και των ηγεμόνων δεν καθορίζεται ουσιαστικά από θρησκευτικούς λόγους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Γαλλία, που ενώ στο εσωτερικό ήταν απηνής διώκτης των προτεσταντών, στον πόλεμο αυτό συμπαρατάχθηκε με το προτεσταντικό στρατόπεδο!
Οι πολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη που διέπονται από την παραπάνω δυναμική γίνονται ολοένα πιο πολύπλοκες, καθώς παρεμβαίνουν και άλλοι παράγοντες: οι αποικίες και η Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Οι ανταγωνισμός μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών εκτείνεται και στον χώρο των αποικιών. Ήταν φυσικό λοιπόν —αφού η οικονομική ανάπτυξη και η ισχύς των μητροπόλεων βρίσκονταν σε συνάρτηση με το μέγεθος και την έκταση των αποικιών— χώρες, όπως η Αγγλία, η Γαλλία και η Ολλανδία, να επιδοθούν σ' ένα οξύ ανταγωνισμό μεταξύ τους. Οι πολεμικές συγκρούσεις περιορισμένης ή και ευρύτερης κλίμακας ως εκδήλωση αυτού του ανταγωνισμού βρίσκουν την πιο τέλεια έκφρασή τους στην αντιπαράθεση Αγγλίας - Γαλλίας, αφού οι δύο αυτές χώρες πρωταγωνίστησαν σε όλους σχεδόν τους ευρωπαϊκούς πολέμους του 18ου αιώνα.
Εκτός από τις αποικίες, η Οθωμανική Αυτοκρατορία αρχίζει να διαδραματίζει ρόλο στις ευρωπαϊκές υποθέσεις αρχικά ως απειλή και στη συνέχεια ως χώρα πρόσφορη για οικονομική εκμετάλλευση. Οι διομολογήσεις* έδιναν τη δυνατότητα στις ευρωπαϊκές χώρες να εισάγουν από την Οθωμανική Αυτοκρατορία φθηνές πρώτες ύλες (βαμβάκι, μετάξι και άλλα) για τη βιομηχανία τους και σε αντάλλαγμα να εξάγουν βιομηχανικά είδη (υφάσματα, είδη μεταλλουργίας και άλλα).
Η οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική συγκυρία της μεταμεσαιωνικής Ευρώπης, όπως την περιγράψαμε παραπάνω, δημιούργησε τις προϋποθέσεις για την άνοδο της απολυταρχίας στην Ευρώπη. Αν και η γαλλική μοναρχία αποτελεί το πρότυπο, δεν έλειπαν και οι παραλλαγές του πολιτικού αυτού συστήματος καθώς η αντίθετη τάση περιορισμού της βασιλικής εξουσίας, όπως είναι η περίπτωση της Αγγλίας. Το θέμα αυτό θα συζητηθεί με την αξιοποίηση του σχετικού υποστηρικτικού υλικού (Ο Βασιλιάς αντιπρόσωπος του Θεού - Λαός ο μόνος κυρίαρχος, Το αγγλικό Κοινοβούλιο και τα πρόσθετα παραθέματα Οι πολιτικές ιδέες του Λουδοβίκου ΙΔ' και Οι πολιτικές ιδέες του Ιακώβου Α', βασιλιά της Αγγλίας (1603-1625). Η επεξεργασία θα γίνει κατά ζεύγη: απόψεις θεωρητικών (Μποσυέ και Λοκ), σύμβολα (μετάλλιο - κοινοβούλιο), θέσεις ενός Γάλλου και ενός Άγγλου μονάρχη.
Με επίκεντρο τα παραθέματα Ο Νόμος περί Προσωπικής Ασφάλειας και Διακήρυξη των Δικαιωμάτων θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην πορεία προς την κατάκτηση των πολιτικών ελευθεριών και την εδραίωση κοινοβουλευτισμού στην Αγγλία.
• Με αφετηρία το γράφημα Ο πληθυσμός της Ευρώπης: 1730-1800 θα αρχίσει η συζήτηση για τη δημογραφική εξέλιξη, η οποία εξαρτάται από μια σειρά θετικών ή αρνητικών παραγόντων: οικονομικών (πλουτοπαραγωγικές πηγές, τρόφιμα, τιμές), συγκυριακών (θεομηνίες, επιδημίες, κλιματολογικές συνθήκες), πολιτικών (εσωτερική και εξωτερική πολιτική, εμφύλιοι ή εξωτερικοί πόλεμοι, εξεγέρσεις, ειρηνική περίοδος), κοινωνικών (κοινωνικές τάξεις, κοινωνική ειρήνη ή αντιπαράθεση και σύγκρουση) και πολιτισμικών (επιστήμη, ιατρική περίθαλψη). Πρέπει να σημειωθεί ότι τα δημογραφικά δεδομένα επηρεάζουν με τη σειρά τους άμεσα ή έμμεσα το σύνολο σχεδόν από τους παραπάνω παράγοντες.
Η αύξηση του πληθυσμού κατά τον 18ο αιώνα οφείλεται στη συγκυρία θετικών, κυρίως οικονομικών, παραγόντων. Έτσι, με την επεξεργασία της ενότητας αυτής, που λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος μεταξύ των διδακτικών στόχων, έχουμε ήδη αρχίσει τη συζήτηση του δεύτερου διδακτικού στόχου, των οικονομικών δηλ. εξελίξεων.
Οι μαθητές, αφού ανακαλέσουν την προηγούμενη σχετική μάθηση για τις συνέπειες των Ανακαλύψεων, στη συνέχεια θα εξετάσουν τις εξελίξεις στους επιμέρους τομείς της οικονομίας μέχρι τον 18ο αιώνα με βάση το αντίστοιχο υποστηρικτικό υλικό (Το μεγάλο εμπόριο τον 18ο αιώνα. Με πυρακτωμένο σίδερο). Θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια, ώστε οι μαθητές να σχηματίσουν μια σαφή εικόνα των οικονομικών μεταβολών από τον 15ο μέχρι και τον 18ο αιώνα. Έμφαση θα δοθεί στον χαρακτήρα του εμπορίου, στο τριγωνικό εμπόριο, στον προστατευτισμό και στο αίτημα για ελεύθερη οικονομική δραστηριότητα, στον Διαφωτισμό και στη Βιομηχανική Επανάσταση. Πρέπει ο διδάσκων να έχει υπόψη του ότι με τα τρία τελευταία θέματα θα ασχοληθούν οι μαθητές επισταμένως τον επόμενο χρόνο, στην Ιστορία της Γ' Γυμνασίου, και γι' αυτό δεν θα υπεισέλθει σε λεπτομέρειες.
Το Τριγωνικό εμπόριο είναι γνωστό ήδη από την περίοδο των Ανακαλύψεων. Στους επόμενους, όμως, αιώνες το δουλεμπόριο οργανώθηκε σε πιο συστηματική βάση και αποτέλεσε άλλη μια μελανή σελίδα στην ιστορία της ανθρωπότητας για χάρη του κέρδους.
• Με αφετηρία το παράθεμα Ο οικονομικός προγραμματισμός ενός αγροτικού εργάτη θα ξεκινήσει ο προβληματισμός για την κοινωνία της εποχής (τρίτος διδακτικός στόχος). Θα πρέπει να γίνει κατανοητό το πλαίσιο μέσα στο οποίο διαμορφώθηκαν οι κοινωνικές τάξεις της εποχής που εξετάζουμε. Μπορεί να διαβαστεί στην τάξη και ένα απόσπασμα από την κωμωδία του Μολιέρου ((Jean-Baptiste Poquelin γνωστός ως Molière, 1622-1673) Ο Αρχοντοχωριάτης, όπου ο συγγραφέας διακωμωδεί την ανερχόμενη αστική τάξη της εποχής του.
Πρόσθετα παραθέματα
1. Οι πολιτικές ιδέες του Λουδοβίκου ΙΔ'
Όλη η δύναμη, όλη η εξουσία βρίσκεται στα χέρια του βασιλιά.
Ό,τι υπάρχει στα όρια της επικράτειάς μας, οτιδήποτε και να είναι αυτό, μας ανήκει.
Η βούληση του Θεού είναι ότι όποιος γεννήθηκε στην επικράτειά μας οφείλει να υπακούσει τυφλά χωρίς καμιά διαφωνία.
Πρέπει να γίνει συνείδηση ότι, όσο κακός και αν είναι ένας ηγεμόνας, η επανάσταση των υπηκόων του είναι εγκληματική πράξη.
Αποσπάσματα από τα
Απομνημονεύματα του Λουδοβίκου ΙΔ' για τη διαπαιδαγώγηση του διαδόχου.
Παρίσι, Εθνικά Αρχεία της Γαλλίας
2. Οι πολιτικές ιδέες του Ιακώβου Α’, βασιλιά της Αγγλίας (1603-1625)
Ο Θεός έχει την εξουσία να δημιουργεί και να καταστρέφει, να πράττει ή να μην πράττει σύμφωνα με την επιθυμία του, να δίνει ζωή ή θάνατο, να κρίνει όλο τον κόσμο χωρίς να δίνει λογαριασμό σε κανένα. Οι βασιλείς κατέχουν παρόμοια εξουσία […]. Μπορούν να ανεβάζουν ή να κατεβάζουν, να προσφέρουν κατά βούληση τη ζωή ή τον θάνατο, να κρίνουν όλους τους υπηκόους τους χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να δώσουν λογαριασμό σε κανένα παρά μόνο στον Θεό.
Απόσπασμα από τον
εναρκτήριο λόγο του βασιλιά στο Κοινοβούλιο, 1609, στο: EuroDocs Weaver;
Richard Hacken, European Studies Bibliographer, Harold B. Lee Library, Brigham
Young University, Provo, Utah, USA
Σχολιασμός του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του
1. Παραθέματα στο β. μ.
• Το πρώτο παράθεμα Η φρίκη του πολέμου αποτελεί επεισόδιο μα τραγικής βιωματικής εμπειρίας ενός ανθρώπου που έζησε τον τριακονταετή Πόλεμο. Η ρεαλιστική περιγραφή και οι λεπτομέρειες επιβεβαιώνουν το έσχατο όριο βαρβαρότητας στο οποίο βρέθηκε η Ευρώπη κατά την αιματηρή αυτή αναμέτρηση.
• Το τρίτο και το τέταρτο παράθεμα (Ο Βασιλιάς, αντιπρόσωπος του θεού και Λαός, ο μόνος Κυρίαρχος) είναι αποσπάσματα από θεωρητικά κείμενα της εποχής, που αντικατοπτρίζουν την ιδεολογία των συγγραφέων.
Ο Μποσυέ (1627-1704), γάλλος κληρικός, συγγραφέας και ιεροκήρυκας, υπερασπίστηκε την πολιτική του Λουδοβίκου ΙΔ' και διετέλεσε παιδαγωγός του διαδόχου του γαλλικού θρόνου. Υπήρξε φανατικός πολέμιος των γάλλων προτεσταντών και επικρότησε την ανάκληση (1685) του Διατάγματος της Νάντης. Στο κείμενό του είναι φανερή η θεοκρατική αντίληψη για την εξουσία. Μέσα από μια σοφιστική συλλογιστική καταλήγει στο επιθυμητό γι' αυτόν συμπέρασμα, ότι δηλ. δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε ενέργεια εναντίον του από τον λαό, αφού ο μονάρχης είναι αντιπρόσωπος του θεού επί της γης και επομένως λογοδοτεί μόνο σ' αυτόν.
Ο Λοκ (1632-1704) θεμελίωσε φιλοσοφικά τον πολιτικό φιλελευθερισμό. Σύμφωνα με τη θεωρία του ο άνθρωπος έχει τρία αναφαίρετα φυσικά δικαιώματα: ζωής, ελευθερίας, περιουσίας. Οι άνθρωποι συγκροτώντας κοινωνία αναθέτουν σε έναν ηγεμόνα ή σε μία κυβέρνηση την προστασία αυτών των δικαιωμάτων. Έτσι, συνάπτεται μεταξύ του ηγεμόνα και του λαού ένα είδος συμφωνίας, ένα κοινωνικό συμβόλαιο. Η ανώτατη, όμως, εξουσία εξακολουθεί να πηγάζει από τον λαό. Αυτό σημαίνει ότι ο λαός νομιμοποιείται να αντικαταστήσει τον ηγεμόνα σε περίπτωση που αθετήσει τους όρους του συμβολαίου. Με τον τρόπο αυτό αναγνωρίζεται το δικαίωμα αντίστασης και επανάστασης των λαών εναντίον τυραννικών κυβερνήσεων. Οι παραπάνω απόψεις του Λοκ, που εκφράζονται και στο συγκεκριμένο παράθεμα, άσκησαν σημαντική επίδραση στην εποχή τους και έχουν διαχρονικό και πανανθρώπινο χαρακτήρα.
• Το πέμπτο παράθεμα αποτελεί απόσπασμα από τον Νόμο περί Προσωπικής Ασφάλειας, με τον οποίο θεμελιώνονται οι ατομικές ελευθερίες. Ο νόμος αυτός συνιστούσε μια επαναστατική κατάκτηση για την εποχή, αν αναλογιστούμε το μέγεθος της αυθαιρεσίας που κυριαρχούσε παντού. Πράγματι, την εποχή αυτή σε ολόκληρη την Ευρώπη ο ηγεμόνας, οι αντιπρόσωποί του και γενικά οι αρχές είχαν τη δυνατότητα να συλλαμβάνουν αυθαίρετα οποιοδήποτε άτομο χωρίς καμιά δικαιολογία και να το φυλακίζουν για όσο καιρό επιθυμούσαν. Αντιλαμβάνεται κανείς την πρόοδο που συντελείται με τον νόμο αυτό, αφού ο κρατούμενος πρέπει εντός τριών ημερών ή να αφεθεί ελεύθερος από την αρχή που τον συνέλαβε ή να προσαχθεί σε δικαστήριο το οποίο θα αποφασίσει για τα περαιτέρω (αν είναι ένοχος ή όχι, αν θα συνεχιστεί η κράτηση του ή όχι, αν θα πληρώσει εγγύηση και άλλα).
Σήμερα (στην Ελλάδα) το δικαίωμα της προσωπικής ασφάλειας κατοχυρώνεται με το άρθρο 6 του Συντάγματος (1975). Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού κανένας δεν συλλαμβάνεται ούτε φυλακίζεται χωρίς αιτιολογημένο δικαστικό ένταλμα, που πρέπει να επιδοθεί τη στιγμή της σύλληψης ή της προφυλάκισης. Εξαιρούνται τα επ' αυτοφώρω εγκλήματα (συλλαμβάνεται χωρίς ένταλμα). Όμως αυτός που συνελήφθη επ' αυτοφώρω ή με ένταλμα προσάγεται στον αρμόδιο ανακριτή εντός είκοσι τεσσάρων ωρών, ο οποίος οφείλει εντός τριών ημερών ή να τον αφήσει ελεύθερο ή να εκδώσει ένταλμα φυλάκισής του. Για περισσότερες λεπτομέρειες να διαβαστεί και να εξηγηθεί στους μαθητές το άρθρο αυτό. (Δείτε το άρθρο 6 στην ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων)
• Η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων (1689) αποτελεί πολιτειακό κείμενο (συνταγματικό), αφού καθορίζει βασικούς κανόνες λειτουργίας του αγγλικού πολιτεύματος (πέμπτο παράθεμα) και καθιερώνει την αρχή της διάκρισης των εξουσιών (νομοθετική, εκτελεστική, δικαστική). Τα άρθρα που περιλαμβάνονται στο παράθεμα προσδιορίζουν ότι το όργανο που ασκεί τη νομοθετική εξουσία είναι το κοινοβούλιο (βουλή). Συνεπώς, ο βασιλιάς δεν έχει το δικαίωμα να εκδίδει, να αναστέλλει, να ακυρώνει και να εφαρμόζει νόμους χωρίς τη συγκατάθεση του κοινοβουλίου. Οι βασιλικές (και γενικότερα οι κρατικές) δαπάνες εγκρίνονται από το κοινοβούλιο. Τέλος, κατοχυρώνονται η ελευθερία εκλογής και το δικαίωμα ελεύθερης έκφρασης της γνώμης των βουλευτών. Παρόμοιες διατάξεις ισχύουν και σήμερα. Στο Σύνταγμά μας, τα άρθρα 51- 80 αναφέρονται στη Βουλή. Ιδιαίτερα να προσεχθούν τα άρθρα 51 (εκλογή βουλευτών), 61 (ελευθερία γνώμης των βουλευτών), 72 (νομοθετικό έργο, ψήφιση προϋπολογισμού). (Δείτε τα άρθρα: 51, 61, 72 στην ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων)
• Στο έβδομο παράθεμα Με πυρακτωμένο σίδερο περιγράφεται η απάνθρωπη μεταχείριση μαύρων σκλάβων στο πλαίσιο του τριγωνικού εμπορίου, που ονομάστηκε έτσι, γιατί διεξαγόταν σε τρεις φάσεις: τα πλοία απέπλεαν από ευρωπαϊκά λιμάνια με προορισμό την Αφρική (τα εμπορεία της Ακτής των Σκλάβων στον Κόλπο της Γουινέας), μεταφέροντας βιομηχανικά, κυρίως, προϊόντα (υφαντουργικά, μεταλλουργικά οινοπνευματώδη, χάντρες και άλλα), όπου οι Ευρωπαίοι τα αντάλλαζαν με σκλάβους. Στη συνέχεια κατευθύνονταν προς την Αμερική, από όπου μετά την ανταλλαγή των σκλάβων με προϊόντα του Νέου Κόσμου επέστρεφαν στην Ευρώπη. Σήμερα, το δουλεμπόριο έχει προ πολλού καταργηθεί επίσημα διεθνώς. Στην ουσία όμως υφίσταται, όπως καθημερινά μας πληροφορούν τα Μέσα Ενημέρωσης, με τη μορφή εκμετάλλευσης ανθρώπων που αναζητούν μια καλύτερη τύχη και, κυρίως, γυναικών και παιδιών.
• Η βασιλική δεκάτη (1707) αποτελεί οικονομική έκθεση του Σεμπαστιάν Βομπάν (Sebastian Vauban 1633-1707), μηχανικού και στρατάρχη του Λουδοβίκου ΙΔ'. Στο απόσπασμα του παραθέματος διαπιστώνεται και επίσημα η οικονομική ανέχεια μα μερίδας του πληθυσμού.
2. Πρόσθετα παραθέματα
• Τα δύο πρόσθετα παραθέματα αντανακλούν τις απολυταρχικές απόψεις ενός Γάλλου και ενός Άγγλου βασιλιά. Οι μαθητές με βάση αυτά τα δύο κείμενα μπορούν να απαριθμήσουν τα χαρακτηριστικά της απόλυτης μοναρχίας και να επισημάνουν την επιχειρηματολογία με την οποία στήριζαν τις θέσεις τους οι μονάρχες.
3. Εικονογραφικό υλικό
• Πρώτη εικόνα Το Αγγλικό Κοινοβούλιο συνεδριάζει. Να αντιπαρατεθούν η αλαζονεία του απόλυτου μονάρχη με τους κοινοβουλευτικούς θεσμούς. Να συνδυαστούν με τα σχετικά παραθέματα.
• Το γράφημα δείχνει την εξέλιξη του πληθυσμού της Ευρώπης τον 18ο αιώνα. Η ανοδική καμπύλη του γραφήματος υποδηλώνει την αύξηση του πληθυσμού.
Υποδείξεις για τις απαντήσεις στις ερωτήσεις του β. μ.
1. Ερωτήσεις στο πλαίσιο του υποστηρικτικού υλικού στο β.μ.
• Οι πρώτες δύο ερωτήσεις αφορούν το πρώτο παράθεμα Η φρίκη του πολέμου. Τα θύματα του πολέμου είναι συνήθως οι άμαχοι, όπως συμβαίνει και στη συγκεκριμένη περίπτωση. Βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του.
• Για την επόμενη ερώτηση που αναφέρεται στο παράθεμα Ο βασιλιάς, αντιπρόσωπος του θεού, βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του.
• Για τις ερωτήσεις που αφορούν το απόσπασμα Λαός, ο μόνος κυρίαρχος από τον Λοκ, Βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του. Είναι φανερό ότι το πολιτικό κλίμα της Αγγλίας (επανάσταση του Κρόμβελ, Ένδοξη Επανάσταση) έχει επηρεάσει τον Λοκ.
• Για τις ερωτήσεις που αφορούν τα δύο πολιτειακά κείμενα της Αγγλίας (Νόμος περί Προσωπικής Ασφάλειας και Διακήρυξη των Δικαιωμάτων), βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του.
• Η ερώτηση στη λεζάντα του γραφήματος για τον πληθυσμό της Ευρώπης είναι εύκολο να απαντηθεί από τα υπάρχοντα δεδομένα. Βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του.
• Για την ερώτηση που αναφέρεται στο παράθεμα Με πυρακτωμένο σίδερο, Βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του.
• Η καθημερινή ζωή του ευγενή και του εργάτη κινείται σε δύο αντίθετα άκρα (ερώτηση στη λεζάντα Ο οικονομικός ... εργάτη). Από τη μια υπάρχει οικονομική άνεση, χλιδή, υπηρέτες, ελεύθερος χρόνος, ανεμελιά και από την άλλη φτώχεια, δυστυχία, αγωνία για το αύριο, έλλειψη ελεύθερου χρόνου. Βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του.
2. Ερωτήσεις στο τέλος της διδακτικής ενότητας του β.μ.
• Πρώτη Ερώτηση: Η απάντηση θα στηριχθεί στην αφήγηση και στα σχετικά παραθέματα. Βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του.
• Δεύτερη Ερώτηση: Η απάντηση θα στηριχθεί στη σχετική συζήτηση που θα γίνει στην τάξη. Βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του.
• Τρίτη Ερώτηση: Αποτελεί ευκαιρία για τους μαθητές να ανακαλέσουν στη μνήμη τους όσα έχουν μάθει για τα προνόμια που παραχώρησε το Βυζάντιο στους Βενετούς.
*Διομολογήσεις: Εμπορικές συμφωνίες αποικιακού χαρακτήρα, με τις οποίες η Οθωμανική Αυτοκρατορία παραχωρούσε προνόμια στις ευρωπαϊκές δυνάμεις, με μοναδικό αντάλλαγμα τη φιλία τους. Με αυτές νομιμοποιήθηκε η εκμετάλλευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Όροι – κλειδιά της ενότητας
Εθνικές μοναρχίες, συνθήκη της Βεστφαλίας (1648), απολυταρχία, κοινοβούλιο, διαφωτισμός, μερκαντιλισμός-προστατευτισμός, βιομηχανική επανάσταση, κοινωνικές τάξεις
Η Ευρώπη των κρατών
Ανάδυση των εθνικών μοναρχιών
Η Ευρώπη είναι διαιρεμένη από τον Μεσαίωνα σε πολλές μικρότερες ή μεγαλύτερες ηγεμονίες και κράτη. Μέσα από τις συγκρούσεις, το άνοιγμα προς τον κόσμο και την ενίσχυση της βασιλικής εξουσίας αρχίζει να αναδύεται βαθμιαία η αντίληψη για το έθνος - κράτος που θα λάβει συγκεκριμένη μορφή τον 19ο αιώνα. Οι ηγεμόνες στην προσπάθειά τους να συγκροτήσουν ομοιογενή κράτη και να αποκτήσουν ισχύ καταπολεμούν κάθε δραστηριότητα που θεωρείται διασπαστικό στοιχείο.
Θρησκευτική πολιτική
Στο πλαίσιο της πολιτικής αυτής εντάσσεται και η εχθρική στάση έναντι των προτεσταντών, που συνεχίστηκε και τον 17ο αιώνα.
Στη Γερμανία, ιδιαίτερα αιματηρός υπήρξε ο τριακονταετής πόλεμος (1618-1648) μεταξύ προτεσταντών και ρωμαιοκαθολικών, ο οποίος όμως αυτή τη φορά, έλαβε πανευρωπαϊκές διαστάσεις. Η Συνθήκη της Βεστφαλίας (1648) έβαλε τέλος στη σύγκρουση αυτή, που σηματοδότησε οριστικά και τη συρρίκνωση της δύναμης του γερμανού αυτοκράτορα. Στην Αυστρία οι ηγεμόνες καταδίωξαν τους προτεστάντες και ο βασιλιάς της Γαλλίας Λουδοβίκος ΙΔ' απαγόρευσε (1685) τον προτεσταντισμό, ανακαλώντας το Διάταγμα της Νάντης.
Από τις αρχές, όμως, του 18ου αιώνα, τα κράτη ακολουθούν μια πολιτική πιο ανεκτική και τα θρησκευτικά ζητήματα περιέρχονται σε δευτερεύουσα μοίρα.
Ανταγωνισμοί
Η κύρια, όμως, αιτία των ενδοευρωπαϊκών συγκρούσεων δεν εντοπίζεται ασφαλώς στις θρησκευτικές διαμάχες αλλά στην προσπάθεια των κρατών να αποκτήσουν οικονομική ισχύ, κυρίαρχη θέση στην Ευρώπη και παγκόσμια υπεροχή. Η πολιτική αυτή όξυνε τους ανταγωνισμούς μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων και, κυρίως, μεταξύ της Αγγλίας και της Γαλλίας.
Η φρίκη του πολέμου
Μόλις αυτοί οι καβαλάρηδες έφτασαν στο σπίτι μας, το πρώτο πράγμα που έκαναν ήταν να δέσουν τα άλογά τους. Ύστερα ο καθένας επιδόθηκε στο έργο του, να μην αφήσει δηλαδή τίποτα όρθιο, να λεηλατήσει τα πάντα. Ενώ μερικοί έσφαζαν τα ζώα και τα έψηναν, άλλοι έκαναν το σπίτι άνω - κάτω [...]. Άλλοι άρπαζαν ό,τι έβρισκαν μπροστά τους, άλλοι γκρέμιζαν τις πόρτες και τα παράθυρα, [...] έκαιγαν τα στρώματα, τα τραπέζια, τις καρέκλες και τους πάγκους [...]. Άλλοι έριξαν ένα χωρικό σε πυρωμένο φούρνο και έναν άλλο τον έσερναν με τη θηλιά στον λαιμό [...] Για να μη μακρηγορώ, καθένας από τους στρατιώτες εφεύρισκε ένα νέο είδος βασανισμού για τους δυστυχείς αυτούς χωρικούς.
H. J. C. von Grimmelshausen, Les aventures de Simplicius Simplicissimus, 1668, Παρίσι, Aubier, 1988, 34-35.
● Ποια είναι τα θύματα του πολέμου;
● Από πού φαίνεται ότι οι στρατιώτες αυτοί δεν υπηρετούν κάποια ιδεολογία;
Η Ευρώπη και η Οθωμανική Αυτοκρατορία
Άνθρωποι και χρήμα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία (ΙΜΕ)
Στο μεταξύ οι Ευρωπαίοι ηγεμόνες έπρεπε να αντιμετωπίσουν ένα κοινό εξωτερικό εχθρό, τους Οθωμανούς Τούρκους. Οι τελευταίοι μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης (1453) προέλασαν προς την κεντρική Ευρώπη και πολιόρκησαν ανεπιτυχώς τη Βιέννη δύο φορές, το 1529 και το 1683. Έκτοτε, η Οθωμανική Αυτοκρατορία υποχωρεί συνεχώς από τα ευρωπαϊκά εδάφη και τη σκυτάλη του αντιοθωμανικού πολέμου αναλαμβάνει μια νέα ανερχόμενη δύναμη, η Ρωσία.
Η πολιορκία της Βιέννης και τα κρουασάν
Μόλις έγινε γνωστό ότι οι Τούρκοι που πολιορκούσαν τη Βιέννη το 1683 άρχισαν να υποχωρούν, ένας ζαχαροπλάστης είχε την εξής φαεινή ιδέα: για τον εορτασμό της ευχάριστης είδησης κατασκεύασε γλυκά σε σχήμα ημισελήνου (croissant: ημισέληνος, σημαία των Τούρκων), δηλ. τα γνωστά μας κρουασάν και έκανε χρυσές δουλειές.
Παράλληλα προς τα πολεμικά γεγονότα οι ευρωπαϊκές χώρες, με πρώτη τη Γαλλία (1535), συνάπτουν η μια μετά την άλλη προνομιακές εμπορικές συμφωνίες με την Οθωμανική Αυτοκρατορία, τις λεγόμενες Διομολογήσεις .
124
Ο θρίαμβος της απολυταρχίας και οι πρώτοι κλονισμοί
Οι νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν τον 16ο αι. ευνόησαν στην Ευρώπη τη βαθμιαία εδραίωση της απόλυτης μοναρχίας ή απολυταρχίας. Το πολιτειακό αυτό σύστημα θριάμβευσε με τη συνεργασία των ηγεμόνων και των αστών σε βάρος των φυγόκεντρων δυνάμεων που αντιπροσώπευαν οι ευγενείς και οι τοπικές διοικήσεις. Η απολυταρχία απλώθηκε σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης με πολλές παραλλαγές.
Γαλλία
Στη Γαλλία ο απολυταρχισμός φθάνει στο απόγειο του με τον Λουδοβίκο ΙΔ' (1638-1715), που θεωρεί τον εαυτό του αντιπρόσωπο του Θεού στο βασίλειό του. Με γνώμονα τη βασική αρχή του ένας βασιλιάς, μία πίστη, ένας νόμος ασκεί απόλυτο έλεγχο σε όλους τους τομείς της κρατικής δραστηριότητας και ταυτίζει το κράτος με το βασιλικό αξίωμα.
Ο βασιλιάς, αντιπρόσωπος του Θεού
Κάθε εξουσία πηγάζει από τον Θεό. Ο βασιλιάς, είπε ο Απόστολος Πέτρος, είναι λειτουργός του Θεού. Επομένως, οι βασιλείς ενεργούν ως λειτουργοί του Θεού και ως αντιπρόσωποί του πάνω στη γη. Μέσω αυτών ο Θεός ασκεί την κυριαρχία του. Γι' αυτό ακριβώς ο βασιλικός θρόνος δεν είναι θρόνος ανθρώπου αλλά ο θρόνος του Θεού. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το πρόσωπο του βασιλιά είναι ιερό και, επομένως, κάθε εναντίον του επιβουλή είναι ιεροσυλία. Πρέπει να υπακούμε στον βασιλιά με θρησκευτική ευλάβεια και συνείδηση.
I. Μποσυέ (J. Bossuet 1627-1704), Πολιτικές Σκέψεις 1670., στο: EuroDocs Weaver: Richard Hacken, European Studies Bibliographer, Harold B. Lee Library, Brigham Young University, Provo, Utah, USA.
● Γιατί ο Μποσυέ απορρίπτει οποιαδήποτε αντίδραση κατά του μονάρχη;
Λαός, ο μόνος κυρίαρχος
Όλοι οι άνθρωποι είναι από τη φύση ελεύθεροι και ίσοι [...]. 'Εχουν εμπιστευθεί με συμφωνία στην εκτελεστική εξουσία τη διακυβέρνηση [...]. Η εκτελεστική εξουσία παραβιάζει την υποχρέωσή της αυτή, όταν προσπαθεί να επιβάλει αυθαίρετα τη βούλησή της [...]. Τότε, ο λαός ως ανώτατη εξουσία, έχει το δικαίωμα να αντιδράσει και να εγκαθιδρύσει ένα νέο πολιτικό σύστημα.
Τζον Λοκ (John Locke 1632-1704), Δεύτερη πραγματεία περί κυβερνήσεως, στο Paul Halsal, Modern History Source Book, John Locke, Second Treatise on Government (1690), 1998, 240-243.
● Ποια γεγονότα ενέπνευσαν αυτή τη θεωρία;
● Γιατί το κείμενο αυτό έχει διαχρονικό και πανανθρώπινο χαρακτήρα;
Κατά την περίοδο αυτή ο πολιτικός και κοινωνικός βίος της χώρας γνωρίζει κρίση.
Πολλές από τις δομές του απολυταρχικού καθεστώτος θεωρούνται ότι πλήττουν τα συμφέροντα όχι μόνο της αστικής τάξης αλλά και των αγροτών καθώς και μερίδας της αριστοκρατίας. Η επιδίωξη ριζικών αλλαγών εκφράζεται με το κίνημα του Διαφωτισμού (1688-1789) και κορυφώνεται προς το τέλος του αιώνα με τη Γαλλική Επανάσταση (1789).
Τα ανάκτορα των Βερσαλλιών (Εικονικές περιηγήσεις)
Αγγλία
Στην Αγγλία η μοναρχία ήταν παραδοσιακά ηπιότερη, γιατί ίσχυαν περιορισμοί στην εξουσία του βασιλιά. Έτσι, η προσπάθεια ορισμένων βασιλέων να προχωρήσουν σε θρησκευτικές διώξεις, παραμερισμό του κοινοβουλίου και άσκηση απολυταρχικής διακυβέρνησης προκάλεσε εμφύλιο πόλεμο (1642-1649) και είχε ως αποτέλεσμα την κατάργηση της βασιλείας. Ο επικεφαλής των αντιμοναρχικών δυνάμεων Όλιβερ Κρόμβελ κυβέρνησε δικτατορικά τη Δημοκρατία της Αγγλίας, της Ιρλανδίας και της Σκοτίας μέχρι τον θάνατό του, το 1659.
Ο Νόμος περί Προσωπικής Ασφάλειας (Habeas Corpus: να έχεις το σώμα σου) 1679 (απόσπασμα)
Κάθε φορά που υποβάλλεται αίτημα περί Προσωπικής Ασφάλειας σε κάποιον αξιωματούχο ή δεσμοφύλακα ή οποιονδήποτε άλλον υπεύθυνο για τη φρούρηση ενός ατόμου που βρίσκεται φυλακισμένο για τέλεση εγκλήματος ή ύποπτο για τέλεση εγκλήματος, τότε ο αξιωματούχος αυτός ή ο δεσμοφύλακας ή οποιοσδήποτε άλλος υπεύθυνος οφείλει, σύμφωνα με το περιεχόμενο του παρόντος νόμου ή να το απελευθερώσει [...] ή να το παρουσιάσει εντός τριών ημερών στο αρμόδιο δικαστήριο.
Paul Halsal, Modern History Source Book, Habeas Corpus Act, 1679, 1998, 2-3..
● Γιατί ο νόμος αυτός αποτελεί ένα νέο βήμα που προστατεύει τις ατομικές ελευθερίες; Τι ισχύει σήμερα (στην Ελλάδα); Να συμβουλευθείτε το βιβλίο της πολιτικής και κοινωνικής αγωγής.
Η μοναρχία αποκαταστάθηκε στη συνέχεια αλλά έχανε συνεχώς τη δύναμή της προς όφελος του κοινοβουλίου. Μετά τον νόμο περί Προσωπικής Ασφάλειας (Habeas Corpus 1679) που θεμελίωνε τις ατομικές ελευθερίες, μια άλλη πραξικοπηματική ενέργεια του βασιλιά προκάλεσε την Ένδοξη Επανάσταση (1688). Με αυτήν η αστική τάξη κατόρθωσε να επιβληθεί και να επικρατήσει στην πολιτική σκηνή, επιβάλλοντας τη συνταγματική μοναρχία και τον κοινοβουλευτισμό. Τέλος, ένα χρόνο αργότερα η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων (1689) προσδιόριζε ακριβέστερα τα όρια της βασιλικής εξουσίας.
125
Το Αγγλικό Κοινοβούλιο συνεδριάζει (1641). Πίνακας του Τζον Σίγκλεντον Κόπλεϊ
Η κανονική ονομασία του έργου είναι: Charles I (1600-49) Demanding the Five Members in the House of Commons in 1642
Διακήρυξη των Δικαιωμάτων (Bill of Rights), 1689 (άρθρα 1,2,4,8,9)
Οι πνευματικοί και οι κοσμικοί άρχοντες καθώς και οι Κοινότητες που αποτελούν την πλήρη και ελεύθερη έκφραση του έθνους [...] διακηρύττουν [...] με σκοπό να δικαιώσουν και να ενισχύσουν τα παλιά δικαιώματα και ελευθερίες τους, ότι:
1. Το βασιλικό δικαίωμα να αναστέλλονται και να ακυρώνονται οι νόμοι χωρίς τη συγκατάθεση του κοινοβουλίου, είναι παράνομο.
2. Το βασιλικό δικαίωμα να εκδίδονται και να εκτελούνται νόμοι, χωρίς τη συγκατάθεση του Κοινοβουλίου, είναι παράνομο [...].
4. Κάθε χρηματική δαπάνη για λογαριασμό του στέμματος, με το πρόσχημα βασιλικού προνομίου, χωρίς τη συγκατάθεση του Κοινοβουλίου, είναι παράνομη [...].
8. Οι εκλογές των αντιπροσώπων του Κοινοβουλίου πρέπει να είναι ελεύθερες.
9. Οι απόψεις των αντιπροσώπων και οι συζητήσεις που γίνονται στο κοινοβούλιο δεν υπόκεινται σε καμία δίωξη.
Eyre and Spottiswoode (ed.) The statutes, Λονδίνο 1871, τ. 2, 10-11 .
● Ποια ελευθερία καθιερώνεται με το άρθρο 9;
● Πώς τα παραπάνω άρθρα θεμελιώνουν το πολίτευμα της κοινοβουλευτικής μοναρχίας;
● Αντλώντας πληροφορίες από το μάθημα της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής (Γ΄ Γυμνασίου), να εξετάσετε αν ισχύουν παρόμοιες διατάξεις σήμερα;
Δημογραφική εξέλιξη
Κατά τον 17ο αιώνα η Ευρώπη με τα 100 εκατομμύρια κατοίκους είναι η περισσότερο πυκνοκατοικημένη περιοχή της γης μετά τη χερσόνησο της Ινδίας και την Κίνα. Ο πληθυσμός είναι περίπου στατικός, αλλά από τις πρώτες δεκαετίες του 18ου αιώνα αυξάνεται κανονικά.
Η αύξηση αυτή οφείλεται στην ελάττωση της θνησιμότητας λόγω της βελτίωσης των εσοδειών, της σπανιότερης εμφάνισης επιδημιών και των λιγότερο θανατηφόρων πολέμων. Η δημογραφική εξέλιξη οδηγεί με τη σειρά της στην αύξηση της ζήτησης και δημιουργεί νέες ανάγκες, τις οποίες πρέπει να ικανοποιήσουν οι παραγωγοί.
Οικονομικές εξελίξεις
Από την παραδοσιακή γεωργία σε μια αγροτική επανάσταση
Περί το 90% του πληθυσμού ζει στο ύπαιθρο και από αυτούς οι περισσότεροι ασχολούνται με τη γεωργία. Από τον 18ο αιώνα αρχίζουν να χρησιμοποιούνται νέες καλλιεργητικές τεχνικές που βελτιώνουν τη γεωργική απόδοση. Παράλληλα, ο αγροτικός πληθυσμός αρχίζει να μειώνεται, καθώς πολλοί αναζητούν εργασία στις βιοτεχνίες και, αργότερα, στις βιομηχανίες των πόλεων.
126
Πηγή: Carlo M. Cipolla, The Fontana Economic History of Europe, t. 3, Fontana Collins, 1973, σ. 27-28. F. raudel, Υλικός Πολιτισμός, οικονομία, καπιταλισμός, τ. Α΄, Μορφωτικό Ινστιτούτο Αγροτικής Τράπεζας, Αθήνα 1995, 32.
● Ποια είναι η εξέλιξη του πληθυσμού της Ευρώπης; Ποιοι παράγοντες την καθορίζουν;
Από τη βιοτεχνία στη βιομηχανία
Μέχρι τις αρχές του 18ου αιώνα οι βιοτεχνίες έχουν παραδοσιακό χαρακτήρα, στηρίζονται δηλαδή σε οικογενειακά κεφάλαια και έχουν τοπικό χαρακτήρα. Αλλά με την εκμηχάνιση, δηλ. τη χρήση μηχανών, και στη συνέχεια τη χρησιμοποίηση γαιάνθρακα και ατμού μεταβάλλονται σε βιομηχανίες με πολλαπλάσια κεφάλαια. Ο μεταποιητικός τομέας, δηλ. η βιοτεχνία και η βιομηχανία, με αιχμή την υφαντουργία και τη μεταλλουργία, αποτελούν βασικό άξονα της οικονομικής πολιτικής των χωρών της Ευρώπης.
Εμπόριο
Οι θαλάσσιοι εμπορικοί δρόμοι, που βρίσκονταν αρχικά στα χέρια των Πορτογάλων και των Ισπανών, πέρασαν από τον 17ο αιώνα στους Ολλανδούς, τους Άγγλους και τους Γάλλους. Το μεγάλο ατλαντικό εμπόριο με τις αποικίες της Αμερικής γνωρίζει μεγάλη άνθηση, αλλά η πλέον προσοδοφόρα εμπορική δραστηριότητα είναι για τους Ευρωπαίους το λεγόμενο τριγωνικό εμπόριο, γιατί διεξάγεται σε τρεις φάσεις μεταξύ Ευρώπης, Αφρικής και Αμερικής: Οι Ευρωπαίοι μεταφέρουν στην Αφρική μικροεμπορεύματα, από εκεί αγοράζουν σκλάβους που τους ανταλλάζουν στην Αμερική με αποικιακά προϊόντα (ζάχαρη, καφέ κ.ά.), τα οποία στη συνέχεια μεταφέρουν στην Ευρώπη.
Οι ευρωπαϊκές χώρες εισάγουν πρώτες ύλες, καρυκεύματα και άλλα αποικιακά προϊόντα, ενώ οι εξαγωγές συνίστανται σε βιομηχανικά προϊόντα, κυρίως υφάσματα και είδη μεταλλουργίας.
Τον 18ο αιώνα η Αγγλία καρπώνεται το μεγαλύτερο μερίδιο της της αγοράς και κατέχει το 26% του ευρωπαϊκού εμπορικού στόλου και ακολουθεί η Γαλλία που συγκεντρώνει το 21%.
Ωστόσο, οι ενδοευρωπαϊκές εμπορικές σχέσεις είναι περιορισμένες κατά τον 16ο και 17ο αιώνα, γιατί οι χώρες ακολουθώντας την πολιτική του μερκαντιλισμού ή προστατευτισμού ενισχύουν τις εξαγωγές και αποθαρρύνουν με διάφορα μέτρα τις εισαγωγές. Από τον 18ο όμως αιώνα η πολιτική αυτή εγκαταλείπεται σταδιακά κάτω από την πίεση της οικονομικής σκέψης του Διαφωτισμού που ζητούσε ελεύθερη οικονομική δραστηριότητα.
Με πυρακτωμένο σίδερο
Τον 18ο αιώνα, το δουλεμπορικό πλοίο φέρνει στην Αφρική ράβδους σιδήρου, χάντρες, υφάσματα [...]. Σε αντάλλαγμα όλων αυτών των ειδών λαϊκής κατανάλωσης ζητά σκλάβους.
Οι σκλάβοι στοιβάζονται στην ακτή, αφού πρώτα ελεγχθεί η φυσική τους κατάσταση [...]. Μόλις οι μαύροι αγοραστούν μαρκάρονται με πυρακτωμένο σίδερο με τα αρχικά του ιδιοκτήτη και μετά τους μπαρκάρουν. Ξυρισμένοι και γυμνοί κοιμούνται ο ένας πάνω στον άλλο μέσα σε ακαθαρσίες.
Καθώς το ταξίδι διαρκεί δύο μήνες, τα αφεντικά αποδίδουν τον θάνατο πολλών σκλάβων σε επιδημία!
Πριν από την άφιξη του πλοίου στο λιμάνι, οι άρρωστοι πετάγονται στη θάλασσα. Τους άλλους τους παραταΐζουν και τους ντοπάρουν, για να φαίνονται σε καλή κατάσταση.
Επειτα νέα αφεντικά. Και όταν ο σκλάβος αγοραστεί από κάποιον αφέντη της Βραζιλίας, της Κούβας ή της νότιας Αμερικής, ο γολγοθάς τους δεν έχει τελειώσει.
Από το βιβλίο του J. Ki-Zerbo, Histoire de l' Afrique Noire, 1978, 23.
■ Να περιγράψετε ακριβώς σε τι συνίσταται το τριγωνικό εμπόριο (σε συνδυασμό με τον χάρτη).
Η βιομηχανική επανάσταση
Οι παραπάνω οικονομικές, κοινωνικές και τεχνολογικές μεταβολές διαμόρφωσαν τις κατάλληλες συνθήκες για ραγδαίες εξελίξεις το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα. Το φαινόμενο αυτό ονομάστηκε Βιομηχανική Επανάσταση , επειδή έφερε επαναστατικές αλλαγές στην οικονομική και κοινωνική ζωή του ανθρώπου. Η ριζική αυτή μεταβολή ξεκίνησε πρώτα από την Αγγλία και επεκτάθηκε κατά τον 19ο αιώνα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
127
Η κοινωνία των εξελίξεων και των ανισοτήτων
Οι μεγάλοι ιδιοκτήτες της γης (ευγενείς, κλήρος και αστοί) απολαμβάνουν εισοδήματα από τις ιδιοκτησίες τους και εισπράττουν, επίσης, φόρους από τους χωρικούς. Στη δυτική Ευρώπη οι χωρικοί είναι ελεύθεροι, ενώ στην ανατολική είναι δουλοπάροικοι και υποβάλλονται σε αγγαρείες και βαρύτερη φορολογία.
Τα οφέλη από τις οικονομικές μεταβολές καρπώνεται η αστική τάξη, η οποία συνεχώς ισχυροποιείται και γίνεται η κυρίαρχη δύναμη των εξελίξεων στη δυτική Ευρώπη. Ο υπόλοιπος πληθυσμός, δηλαδή οι αγρότες, οι χωρικοί και τα ασθενέστερα στρώματα των πόλεων (εργάτες, μικροεπαγγελματίες και άλλοι) ζουν σε άθλιες συνθήκες και δεν έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ακόμα και τα απολύτως αναγκαία.
Έτσι, η κοινωνία διακρίνεται σε τρεις τάξεις με ποσοτικές και ποιοτικές διαφοροποιήσεις ανάλογα με τη χώρα. Κυριότερο χαρακτηριστικό της κοινωνίας αυτής είναι η άνιση κατανομή του πλούτου.
Ο οικονομικός προγραμματισμός ενός αγροτικού εργάτη
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Βωμπάν ο οικονομικός προγραμματισμός ενός αγροτικού εργάτη έχει έσοδα 90 λίρες και 10 λεπτά. Πληρώνει 14 λίρες και 16 λεπτά για φόρους. Δαπανά 60 λεπτά για να αγοράσει δημητριακά που είναι η βάση της διατροφής. Του μένουν 15 λίρες και 4 λεπτά.
Αυτές οι 15 λίρες και τα 4 λεπτά δεν θα του φτάσουν για πολύ, εκτός αν συμπληρώνει τον κενό χρόνο του με μικρεμπόριο και η γυναίκα του συμβάλλει στα έξοδα με ράψιμο, πλέξιμο, με την περιποίηση ενός μικρού κήπου, με την εκτροφή μερικών πουλερικών.
Και, αν δεν έχει και κανένα μικρό κομμάτι γης να το καλλιεργεί, θα είναι δύσκολο να επιβιώσει[...]. Και αν έχει, αντί για δύο, τέσσερα παιδιά, θα είναι ακόμα χειρότερα, μέχρις ότου μεγαλώσουν για να κερδίζουν μόνα τους το ψωμί τους. Ετσι, όπως και να πάρουμε τα πράγματα, είναι βέβαιο ότι πάντοτε θα υπάρχει πολύς πόνος μέχρι να βγάλει τον χρόνο.
Σεμπαστιάν Βωμπάν (Sebastian Vauban 1633-1707), Βασιλική Δεκάτη, 1707. Παρίσι, Εθνικά Αρχεία της Γαλλίας
■ Βρείτε τις λεπτομέρειες που προσδιορίζουν την καθημερινή ζωή ενός αγροτικού εργάτη και ενός ευγενή.