ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ, ΠΝΕYΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΗΜΙΟYΡΓΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 20ό ΑΙΩΝΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ 65. Οι Τέχνες στην Ελλάδα τον 20ό αιώνα


Η ενότητα δε διδάσκεται


1945-1950 1950-1960 1960-1970 1970-1980 1980-1990 1990-2000

1. Κωνσταντίνος Παρθένης, Το λιμάνι της Καλαμάτας, 1911, Εθνική Πινακοθήκη, Αρ. έργου: Π.488
Παρθένης

2. Γιάννης Τσαρούχης, Οι τέσσερις εποχές 1968-1969
Τσαρούχης

3. Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Αναμνήσεις από την ΄Υδρα, Εθνική Πινακοθήκη, Π.7349Αναμνήσεις από την ΄Υδρα

Η ζωγραφική εικ.

Η ζωγραφική στις αρχές του 20ού αιώνα βρισκόταν, ακόμη, υπό την επιρροή της σχολής του Μονάχου με κύριο εκπρόσωπο τον Γ. Ιακωβίδη.

Μαλέας Μπουζιάνης

Σχεδόν παράλληλα, όμως, άρχισε η βαθμιαία εισαγωγή και στην Ελλάδα νέων καλλιτεχνικών προτύπων. Οι Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967), Κωνσταντίνος Μαλέας (1879-1928) και Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959), οι θεωρούμενοι τρεις «πατέρες» της ελληνικής τέχνης του 20ού αιώνα, θα υπερβούν την απλή αποτύπωση της οπτικής πραγματικότητας. Δίχως να απορρίψουν την έως τότε ζωγραφική παράδοση, θα ακολουθήσουν, επηρεασμένοι από τον ιμπρεσιονισμό, σύγχρονους εκφραστικούς δρόμους, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στο φως, δείχνοντας ενδιαφέρον για το τοπίο και χρησιμοποιώντας το χρώμα με λιτότητα.

Κωνσταντίνος Παρθένης

Κωνσταντίνος Παρθένης

εικ. επ εικ. wiki art εικ. εικ. εικ. Έργα του Κ. Παρθένη στο Google Arts & Culture εικ. εικ.

Κωνσταντίνος Μαλέας

Κωνσταντίνος Μαλέας

εικ. επ εικ. wiki art εικ. εικ. εικ. εικ.

Γιώργος Μπουζιάνης

Γιώργος Μπουζιάνης

εικ. επ εικ. wiki art εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Φώτης Κόντογλου

Φώτης Κόντογλου

εικ. Φώτης Κόντογλου επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία

Γιάννης Τσαρούχης

Γιάννης Τσαρούχης

εικ. εικ. επ εικ. εικ. wiki art εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία

Περίπου την ίδια εποχή, η ήττα στη Μικρά Ασία, η κατάρρευση της Μεγάλης Ιδέας και οι συζητήσεις που ακολούθησαν αναφορικά με τη θέση και τον ρόλο του ελληνισμού έστρεψαν ορισμένους καλλιτέχνες στη βυζαντινή ζωγραφική παράδοση. Κύριος εκφραστής αυτής της κίνησης υπήρξε ο Φώτης Κόντογλου (1899-1965), που υποστήριξε την επιστροφή στη βυζαντινή ελληνικότητα και την εγκατάλειψη της δυτικής τέχνης. Γύρω του σχηματίστηκε ένας μικρός κύκλος μαθητών, οι οποίοι επέκτειναν τις αναζητήσεις του και σε άλλες μορφές λαϊκής ζωγραφικής (το έργο του αυτοδίδακτου ζωγράφου Θεόφιλου) και λαϊκής τέχνης (Καραγκιόζης). Σημαντικότερος ανάμεσά τους υπήρξε ο Γιάννης Τσαρούχης (1910-1989).

182



Σχεδόν παράλληλα, αν και με διαφορετικές αναζητήσεις, δημιούργησαν ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας (1906-1994), κύριος εκπρόσωπος του κυβισμού στην Ελλάδα, ο Σπύρος Βασιλείου (1903-1985), ο Νίκος Εγγονόπουλος (1910-1985), από τους χαρακτηριστικότερους εκπροσώπους του υπερρεαλισμού στην ελληνική ζωγραφική, και ο Γιάννης Μόραλης (1916), εισηγητής μιας ζωγραφικής λιτής που εστιάζεται στην απόδοση της ανθρώπινης μορφής.

Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας

Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας

εικ. επ εικ. εικ. wiki art εικ. εικ. εικ. Έργα του Γκίκα στο Google Arts & Culture εικ. εικ. εικ. εικ.

Σπύρος Βασιλείου

Σπύρος Βασιλείου

εικ. επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία

Νίκος Εγγονόπουλος

Νίκος Εγγονόπουλος

Βικιπαίδεια Εθνική Πινακοθήκη εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Γιάννης Μόραλης

Γιάννης Μόραλης

εικ. Εθνική Πινακοθήκη εικ. εικ. εικ. wiki art εικ. εικ. Έργα του Μόραλη στο Google Arts & Culture εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Λίγο μεταγενέστεροι, ο Γιάννης Γαΐτης (1923-1984) με τα χαρακτηριστικά «ανθρωπάκια» του θα μιλήσει για τον σύγχρονο δίχως πρόσωπο άνθρωπο, ο Παναγιώτης Τέτσης (1925) θα δώσει έμφαση στο χρώμα, ο Βλάσης Κανιάρης (1928) θα προχωρήσει σε μια κριτική αντιμετώπιση της κοινωνικής πραγματικότητας.

Γιάννης Γαΐτης

Γιάννης Γαΐτης

εικ. επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Παναγιώτης Τέτσης

Παναγιώτης Τέτσης

επ εικ. εικ. wiki art εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Βλάσης Κανιάρης

Βλάσης Κανιάρης

εικ. επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

4. Νίκος Εγγονόπουλος, Εμφύλιος πόλεμος, 1948.Νίκος Εγγονόπουλος, Εμφύλιος πόλεμος

5. Γιάννης Μόραλης, Αυτοπροσωπογραφία με τον ζωγράφο Νίκο Νικολάου, 1937.5. Γιάννης Μόραλης, Αυτοπροσωπογραφία με τον ζωγράφο Νίκο Νικολάου, 1937.

6. Γιάννης Γαΐτης, Πατινέρ, 1980. 6. Γιάννης Γαΐτης, Πατινέρ, 1980.


7. Πάρις Πρέκας, Τάνκερ ΙΙ, 1984Πρέκας Πάρις-Φορτηγά

8. Κώστας Τσόκλης, Θάλασσα, 1991.8. Κώστας Τσόκλης, Θάλασσα, 1991.


9. Nίκος Κεσσανλής, Χωρίς τίτλο, 2000.9. Nίκος Κεσσανλής, Χωρίς τίτλο, 2000.

Οι αναζητήσεις θα συνεχιστούν με το έργο των Πάρι Πρέκα (1926-1999), Δημοσθένη Κοκκινίδη (1929), Νίκου Κεσσανλή (1930-2004), Κώστα Τσόκλη (1930), Χρύσας (1933), Δημήτρη Μυταρά (1934), Αλέκου Φασιανού (1935), Γιάννη Κουνέλλη (1936-2017), Λουκά Σαμαρά (1936), Αλέξη Ακριθάκη (1939-1994), Γιάννη ψυχοπαίδη (1945) κ.ά.

Πάρις Πρέκας

Πάρις Πρέκας

επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Δημοσθένης Κοκκινίδης

Δημοσθένης Κοκκινίδης

επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Νίκος Κεσσανλής

Νίκος Κεσσανλής

επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία εικ.

Κώστας Τσόκλης

Κώστας Τσόκλης

επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Χρύσα

Χρύσα

εικ. επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Δημήτρης Μυταράς

Δημήτρης Μυταράς

εικ. επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. wiki art εικ. εικ. εικ. εικ.

Αλέκος Φασιανός

Αλέκος Φασιανός

εικ. επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Γιάννης Κουνέλλης

Γιάννης Κουνέλλης

εικ. εικ. εικ. wiki art εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία

Λουκάς Σαμαράς

Λουκάς Σαμαράς

εικ.  εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία ταινία ταινία

Αλέξης Ακριθάκης

Αλέξης Ακριθάκης

εικ. επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία

Γιάννης Ψυχοπαίδης

Γιάννης Ψυχοπαίδης

εικ. επ εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία

183


Η μουσική

Η μουσική στην Ελλάδα του 20ού αιώνα χαρακτηρίστηκε από διάφορες απόπειρες ανανέωσης των μουσικών μορφών. Οι ανακατατάξεις των αρχών του 20ού αιώνα σε συνδυασμό με την αναζωπύρωση της συζήτησης για το νόημα και τη μοίρα του ελληνισμού έκαναν ορισμένους συνθέτες να επιδιώξουν τη δημιουργία μιας ελληνικής εθνικής μουσικής σχολής. Κύριοι εκφραστές αυτής της προσπάθειας ήταν ο Γεώργιος Λαμπελέτ και ο Μανόλης Καλομοίρης, που με τα έργα τους θέλησαν να αναπλάσουν τα δημοτικά μουσικά μοτίβα αναβιώνοντας πολλά στοιχεία της ελληνικής μουσικής παράδοσης. Παράλληλα, οι Δημήτρης Μητρόπουλος και Νίκος Σκαλκώτας επηρεάστηκαν από τις σύγχρονες διεθνείς τάσεις και επιχείρησαν να εκφραστούν με πρωτοποριακά μουσικά σχήματα επηρεασμένα από τον υπερρεαλισμό.

Γεώργιος Λαμπελέτ

Γεώργιος Λαμπελέτ

εικ. εικ. ταινία ταινία ταινία ταινία

Μανόλης Καλομοίρης

Μανόλης Καλομοίρης

εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία ταινία ταινία ταινία

Δημήτρης Μητρόπουλος

Δημήτρης Μητρόπουλος

εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία ταινία ταινία ταινία

Νίκος Σκαλκώτας

Νίκος Σκαλκώτας

εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία

Ευρύτερα, πάντως, επικρατούσαν είτε η δημοτική μουσική, κυρίως στην ύπαιθρο, είτε τα εξελληνισμένα ελαφρά ευρωπαϊκά και αμερικανικά τραγούδια (τραγούδια του Αττίκ). Επιπλέον, μετά το 1922 άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους, κυρίως σε κύκλους του κοινωνικού περιθωρίου, τα πρώτα ρεμπέτικα τραγούδια, που είχαν φέρει μαζί τους οι Μικρασιάτες πρόσφυγες και τα οποία μιλούσαν για θέματα της καθημερινής λαϊκής ζωής.

Αττίκ

Αττίκ

εικ. εικ. εικ. ταινία

Ρεμπέτικο τραγούδι

Ρεμπέτικο τραγούδι

εικ. εικ. εικ. ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία ταινία

Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, το λαϊκό τραγούδι, με κορυφαίες μορφές τον συνθέτη Βασίλη Τσιτσάνη και τον τραγουδιστή Στέλιο Καζαντζίδη, κυριάρχησε. Νεότεροι συνθέτες στράφηκαν προς τη μουσική παράδοση και άντλησαν από αυτή διάφορα στοιχεία (Διονύσης Σαββόπουλος), ενώ, παράλληλα, το ρεμπέτικο άρχισε να απενοχοποιείται και να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των συνθετών. Το μπουζούκι, όργανο-σύμβολο της λαϊκής μουσικής, έγινε αποδεκτό. Κύριοι πρωταγωνιστές αυτών των αλλαγών υπήρξαν ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Μίκης Θεοδωράκης. Ιδιαίτερα λυρικός και ρομαντικός ο πρώτος, περισσότερο επικός και με έντονο κοινωνικό προβληματισμό ο δεύτερος, καθόρισαν τη μορφή της σύγχρονης ελληνικής μουσικής. Δίπλα τους ιδιαίτερη ήταν και η συμβουλή του Σταύρου Ξαρχάκου. Παράλληλα, στη λεγόμενη λόγια μουσική ξεχώρισαν οι συνθέτες Ιάννης Ξενάκης και Γιάννης Χρήστου, που με τα πρωτοποριακά έργα τους κατατάσσονται στις σημαντικότερες μορφές της παγκόσμιας μουσικής του 20ού αιώνα. Μετά την πτώση της δικτατορίας γνώρισε ιδιαίτερη διάδοση το πολιτικό τραγούδι, κυρίως μέσα από τις συνθέσεις των Μίκη Θεοδωράκη, Μάνου Λοΐζου και Γιάννη Μαρκόπουλου και τις φωνές του Γρηγόρη Μπιθικώτση και του Νίκου Ξυλούρη. Στα χρόνια, ωστόσο, που ακολούθησαν επικράτησε η τάση παραγωγής τραγουδιών άμεσης κατανάλωσης. Αυτό, βέβαια, δεν εμπόδισε την παράλληλη εμφάνιση νέων, ιδιαίτερα αξιόλογων συνθετών και τραγουδιστών.

Βασίλης Τσιτσάνης

Τσιτσάνης

εικ. εικ. εικ. ταινία     

Στέλιος Καζαντζίδης

Καζαντίδης

εικ. εικ. εικ. ταινία

Διονύσης Σαββόπουλος

Διονύσης Σαββόπουλος

εικ. εικ. εικ. ταινία

Μάνος Χατζιδάκις

Χατζιδάκις

εικ. εικ. εικ. ταινία

Μίκης Θεοδωράκης

Θεοδωράκης

εικ. εικ. εικ. ταινία

Σταύρος Ξαρχάκος

Σταύρος Ξαρχάκος

εικ. εικ. ταινία

Ιάννης Ξενάκης

Ιάννης Ξενάκης

εικ. εικ. εικ. ταινία

Γιάννης Χρήστου

Γιάννης Χρήστου

εικ. εικ. ταινία

Μάνος Λοΐζος

Μάνος Λοΐζος

εικ.  εικ. εικ. ταινία

Γιάννης Μαρκόπουλος

Γιάννης Μαρκόπουλος

εικ. εικ. ταινία

Ο κινηματογράφος

Νεοελληνική ιστορία και νεοελληνικός κινηματογράφος

Στο πλαίσιο των «εκκρεμοτήτων με την ιστορία», η ταινία που θέτει με εντελώς νέο τρόπο το πρόβλημα [...] είναι Ο θίασος (1974) του Θόδωρου Αγγελόπουλου. [...] Το «συμπέρασμα» που προκύπτει μετά την παρακολούθηση της ταινίας, [...] δεν είναι η συνέχεια ή η α-συνέχεια στην τραγική μοίρα ενός λαού, οι «αστείρευτες δυνάμεις» που συντελούν στην επιβίωση αλλά ο νέος, ριζοσπαστικός και απρόβλεπτος τρόπος αναστοχασμού πάνω στην ιστορία. [...] Ο διάλογος με την ιστορία αποτέλεσε το θέμα μιας σειράς ταινιών σε όλη την περίοδο από το 1974 μέχρι το 2000.
Φ. Λαμπρινός, «Ελληνικός κινηματογράφος», Ιστορία του νέου ελληνισμού, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003, τόμ. 10ος, σ. 204-206.

Ο κινηματογράφος στην Ελλάδα διαδόθηκε ουσιαστικά στα χρόνια του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου. Αμέσως μετά ακολούθησαν ταινίες επηρεασμένες από τον ιταλικό νεορεαλισμό που μιλούσαν με ευαισθησία για κοινωνικά θέματα (Γ. Γρηγορίου, Πικρό ψωμί, Στ. Τατασόπουλος, Μαύρη γη, Γκρεγκ Τάλας, Ξυπόλυτο τάγμα). Παράλληλα μ’ έναν κινηματογράφο υψηλής ποιότητας, με κύριους εκπροσώπους τον Ν. Κούνδουρο (Μαγική πόλη, Δράκος) και τον Μ. Κακογιάννη (Στέλλα, Ηλέκτρα, Ζορμπάς), αναπτύχθηκε και ο εμπορικός κινηματογράφος.

Γρηγόρης Γρηγορίου

Γρηγόρης Γρηγορίου

Βικιπαίδεια εικ. εικ. ταινία

Πικρό ψωμί

Η αφίσα της ταινίας Πικρό ψωμί

(1951)

Αρπαγή της Περσεφόνης

Η αφίσα της ταινίας Η αρπαγή της Περσεφόνης

(1956)

Αυτό το κάτι άλλο

Αυτό το κάτι άλλο

(1963)


Στέλιος Τατατσόπουλος

Στέλιος Τατατσόπουλος

εικ. ταινία εικ.

Κοινωνική σαπίλα

Snow

(1932)

Μαύρη γη

Snow

(1952)

Γυναίκες δίχως άντρες

Snow

(1954)


Γκρεγκ Τάλας

Γκρεγκ Τάλας

εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία εικ.

Ξυπόλητο τάγμα

Ξυπόλητο τάγμα

(1954)

Αγιούπα

Αγιούπα

(1957)

Κατάσκοποι στο Σαρωνικό

Κατάσκοποι στο Σαρωνικό

(1968)


Νίκος Κούνδουρος

Νίκος Κούνδουρος

Βικιπαίδεια εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία ταινία ταινία

Μαγική πόλις

Μαγική πόλις

(1954)

Ο δράκος

Ο δράκος

(1956)

Μικρές Αφροδίτες

Μικρές Αφροδίτες

(1963)


Μιχάλης Κακογιάννης

Snow

Βικιπαίδεια εικ. εικ. εικ. εικ. επ Βικιπαίδεια εικ. εικ.

Στέλλα

Στέλλα

(1955)

Ηλέκτρα

Ηλέκτρα

(1962)

Αλέξης Ζορμπάς

Αλέξης Ζορμπάς

(1964)

Γύρω στα τέλη της δεκαετίας του 1960 έκανε τα πρώτα βήματά του ο νέος ελληνικός κινηματογράφος, με κύριο εκπρόσωπο τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του 20ού αιώνα παγκοσμίως, ο Αγγελόπουλος μίλησε για την ελληνική ιστορία (Μέρες του ’36, Θίασος, Κυνηγοί), αλλά και για τον άνθρωπο του τέλους του 20ού αιώνα (Το βλέμμα του Οδυσσέα, Το λιβάδι που δακρύζει).

Θόδωρος Αγγελόπουλος

Θόδωρος Αγγελόπουλος

Βικιπαίδεια εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Μέρες του ’36

Μέρες του ’36

(1972)

Ο Θίασος

Ο Θίασος

(1974-’75)

Το λιβάδι που δακρύζει

Το λιβάδι που δακρύζει

(2004)

Σκηνοθέτες με σημαντικό έργο είναι, επίσης, οι Παντελής Βούλγαρης (Χάπι ντέι, Πέτρινα χρόνια, Ψυχή βαθιά, Νύφες, Μικρά Αγγλία, Το τελευταίο σημείωμα), Κώστας Φέρρης (Ρεμπέτικο), Παύλος Τάσσιος (Βαρύ πεπόνι, Παραγγελιά), Νίκος Περράκης (Λούφα και παραλλαγή) και από τους νεότερους οι Περικλής Χούρσογλου, Σωτήρης Γκορίτσας, Αντώνης Κόκκινος και Κωνσταντίνος Γιάνναρης.

Παντελής Βούλγαρης

Παντελής Βούλγαρης

Βικιπαίδεια εικ. εικ. ταινία ταινία εικ. εικ. ταινία εικ. ταινία εικ. ταινία

Happy day

Happy day

(1976)

Πέτρινα χρόνια

Πέτρινα χρόνια

(1985)

Νύφες

Νύφες

(2003)


Κώστας Φέρρης

Κώστας Φέρρης

Βικιπαίδεια εικ. εικ. ταινία

Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο

Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο

(1978)

Ρεμπέτικο

Ρεμπέτικο

(1983)

Oh Babylon

Oh Babylon

(1989)


Παύλος Τάσσιος

Παύλος Τάσσιος

εικ. εικ. εικ. ταινία

Παράνομοι πόθοι

Παράνομοι πόθοι

(1966)

To Βαρύ πεπόνι

Βαρύ πεπόνι

(1977)

Παραγγελιά

Παραγγελιά

(1980)


Νίκος Περάκης

Νίκος Περάκης

εικ. εικ. εικ. εικ. ταινία

Άρπα colla

Άρπα colla

(1982)

Λούφα και παραλλαγή

Λούφα και παραλλαγή

(1984)

Σειρήνες στο Αιγαίο

Σειρήνες στο Αιγαίο

(2005)


Περικλής Χούρσογλου

Περικλής Χούρσογλου

εικ. εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Λευτέρης Δημακόπουλος

Λευτέρης Δημακόπουλος

(1993)

Μάτια από νύχτα

Μάτια από νύχτα

(2003)

Ο Διαχειριστής

Ο Διαχειριστής

(2009)


Σωτήρης Γκορίτσας

Σωτήρης Γκορίτσας

Βικιπαίδεια εικ. εικ. εικ. εικ.

Βαλκανιζατέρ

Βαλκανιζατέρ

(1996)

Μπραζιλέρο

Μπραζιλέρο

(2001)

Παρέες

Παρέες

(2007)


Αντώνης Κόκκινος

Αντώνης Κόκκινος

εικ. εικ. εικ. εικ. εικ.

Τέλος εποχής

Τέλος εποχής

(1994)

Ο αδερφός μου κι εγώ

Ο αδερφός μου κι εγώ

(1998)

Πάμπτωχοι α.ε.

Πάμπτωχοι α.ε.

(2000)


Κωνσταντίνος Γιάνναρης

Κωνσταντίνος Γιάνναρης

Βικιπαίδεια εικ. εικ. εικ.

15αύγουστος

15αύγουστος

(2001)

Από την άκρη της πόλης

Από την άκρη της πόλης

(1998)

Όμηρος

Όμηρος

(2005)

184


ΑΣΚΗΣΕΙΣ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ


1. Να σχολιάσετε το έργο του Κ. Παρθένη Το λιμάνι της Καλαμάτας (εικόνα 1).
2. Να περιγράψετε το έργο του Ν. Εγγονόπουλου Εμφύλιος πόλεμος (εικόνα 4).

Ολοκληρώνοντας το κεφάλαιο θυμόμαστε ότι τον 20ό αιώνα…

σημειώθηκαν θεαματικές επιστημονικές και τεχνολογικές πρόοδοι
ο μοντερνισμός επιδίωξε την ανανέωση της καλλιτεχνικής δημιουργίας
τα περισσότερα από τα ρεύματα του μοντερνισμού βρήκαν απήχηση και στην Ελλάδα.




Παρουσίαση του Παρθένη, Μαλέα, Μπουζιάνη βίντεο.
 

1. Κωνσταντίνος Παρθένης, Το λιμάνι της Καλαμάτας, 1911, Εθνική Πινακοθήκη, Αρ. έργου: Π.488
Παρθένης

4. Νίκος Εγγονόπουλος, Εμφύλιος πόλεμος, 1948.Νίκος Εγγονόπουλος, Εμφύλιος πόλεμος