5. Ο ελληνισμός από τα μέσα του 18ου αι. έως τις
αρχές του 19ου αι.
Ερωτήσεις κατανόησης
Ποιοι διακρίθηκαν κυρίως στο εμπόριο και στην ναυτιλία κατά τη διάρκεια του
18ου αι.;
Οι Τούρκοι
Οι Έλληνες
Οι Έλληνες, οι Εβραίοι και οι Αρμένηδες
Ποια συνθήκη αξοποιίησαν οι Έλληνες καραβοκύρηδες (πλοιοκτήτες);
τη ρωσοτουρκική συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774)
τη συνθήκη της Άγκυρας
Τι προέβλεπε η προηγούμενη συνθήκη;
επέτρεπε την ελεύθερη κίνηση πλοίων με ρωσική σημαία στα
Στενά του Βοσπόρου
απαγόρευε την ελεύθερη κίνηση πλοίων στα Στενά του Βοσπόρου
Γιατί ωφελούσε τους έλληνες καραβοκύρηδες αυτή η συνθήκη;
Γιατί μπορούσαν να πλέουν ως το Γιβραλτάρ.
Γιατί θα μπορούσαν ανενόχλητοι να εμπορεύονται με τις πόλες
που βρίσκονται στον Εύξεινο Πόντο.
Ποιο άλλο γεγονός βοήθησε τους Έλληνες να αναπτυχθούν στο εμπόριο και στη
ναυτιλία;
η διάνοιξη της διώρυγας του Σουέζ
η περιορισμένη παρουσία αγγλικών και γαλλικών πλοίων στη
Μεσόγειο, εξαιτίας των ναπολεόντειων πολέμων.
Η Θεσσαλονίκη, τα Ιωάννινα, η Σμύρνη και η Χίος εξελίχθηκαν σε σημαντικά
εμπορικά κέντρα;
ΝΑΙ
ΟΧΙ
Την ίδια περίοδο αναπτύσσονται ιδιαίτερα οι ελληνικές παροικίες. Τι
είναι παροικία;
Είναι η μια κοινότητα ομοεθνών που κατοικεί σε πόλη μιας
ξένης χώρας
Είναι η δημιουργία μιας νέας πόλης σε μια ξένη χώρα.
Σε γενικές γραμμές η ορθόδοξη εκκλησία συμφωνούσε ή εναντιωνόταν στη διάδοση
των διαφωτιστικών ιδεών;
Ναι, συμφωνούσε!
Όχι, εναντιωνόταν!
Υπήρχαν κάποιοι εκπρόσωποι της εκκλησίας που να συμφωνούσαν με τη διάδοση
των ιδεών του διαφωτισμού.
Όχι, όλοι ήταν αντίθετοι.
Ναι, π.χ. ο Μεθόδιος Ανθρακίτης και ο Ευγένιος Βούλγαρης,
Οι Φαναριώτες, επειδή ήταν σπουδαγμένοι και ήξεραν ξένες γλώσσες,
καταλάμβαναν, συχνά, υψηλές θέσεις στο οθωμανικό κράτος;
Ναι
Όχι
Τις θέσεις αυτές τις διατήρησαν και μετά την κήρυξη της επανάστασης του
1821;
Ναι
Όχι
Ποιοι διοικούσαν τις ελληνορθόδοξες κοινότητες, συγκέντρωναν τους φόρους από
τους Έλληνες και τους απέδιδαν στην οθωμανική διοίκηση;
Οι ιερείς
Οι προεστοί
Είναι αλήθεια ότι οι προεστοί είχαν αποκτήσει πολιτική εμπειρία και μεγάλες
περιουσίες;
Ναι
Όχι
Είναι αλήθεια ότι οι έμποροι και οι καραβοκύρηδες έδειχναν ενδιαφέρον και
για τη διάδοση των νεοτερικών ιδεών μεταξύ των συμπατριωτών τους ιδρύοντας
σχολεία στις πατρίδες τους, τυπώνοντας βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες και
χορηγώντας υποτροφίες;
Ναι
Όχι
Είναι αλήθεια ότι οι κλέφτες ήταν αγρότες που αναγκάζονταν ή επέλεγαν να
καταφύγουν στα βουνά;
Ναι
Όχι
Πώς επιβίωναν οι κλέφτες;
Επιδίδονταν στη ληστεία ή υποστηρίζονταν από τους αγροτικούς
πληθυσμούς.
Από τις δωρεές των πλούσιων.
Ποιοι ήταν οι αρματολοί;
Ήταν ένοπλα σώματα που επιδίδονταν στην κλοπή ζώων.
Ήταν ένοπλα σώματα οργανωμένα από την οθωμανική διοίκηση για
την τήρηση της τάξης.
Το 1770 έγινε, με ρωσική υποκίνηση, ανεπιτυχής ελληνική επανάσταση με κέντρο
την Πελοπόννησο. Ποιοι ήταν οι πρωταγωνιστές;
Οι αδελφοί Ορλώφ
Ο Λάμπρος Κατσώνης
Το διάστημα από το 1778 ως το 1792 έγινε, με ρωσική υποκίνηση, ανεπιτυχής
ελληνική επανάσταση με κέντρο τις Κυκλάδες. Ποιοι ήταν οι πρωταγωνιστές;
Οι αδελφοί Ορλώφ
Ο Λάμπρος Κατσώνης
Νεοελληνικός Διαφωτισμός Τι πίστευαν οι Έλληνες διαφωτιστές για την
εκπαίδευση;
Ότι θα έπρεπε να διδάσκονται αποκλειστικά τα θρησκευτικά
βιβλία και να γίνεται σε γλώσσα παρόμοια με των αρχαίων.
Ότι θα έπρεπε να θεμελιώνεται στην ενασχόληση με τις θετικές
επιστήμες, να γίνεται στη λαϊκή γλώσσα και να υπηρετεί την προοπτική του
αγώνα για ελευθερία.
Νεοελληνικός Διαφωτισμός Ο Ρήγας Βελεστινλής στη «Νέα Πολιτική
Διοίκηση» πρότεινε τη δημιουργία μιας «Ελληνικής Δημοκρατίας»...
που θα απλωνόταν σε όλη τη Βαλκανική.
που θα περιοριζόταν μόνο στον ελλαδικό χώρο
Νεοελληνικός Διαφωτισμός Το 1806, ο Ανώνυμος συγγραφέας του έργου
«Ελληνική Νομαρχία» υποστήριξε ότι...
οι Έλληνες πρέπει να ζητήσουν τη βοήθεια των κρατών της
Ευρώπης για την ελευθερία τους.
οι Έλληνες πρέπει να αγωνιστούν μόνοι τους για την ελευθερία
τους.
Νεοελληνικός Διαφωτισμός Ο Αδαμάντιος Κοραής θεωρούσε ότι οι Έλληνες,
για να κερδίσουν την ελευθερία τους...
θα έπρεπε να ζητήσουν τη βοήθεια της Αγγλίας.
θα έπρεπε πρώτα να μορφωθούν.
Νεοελληνικός Διαφωτισμός Ο Αδαμάντιος Κοραής στο ζήτημα της γλώσσας
πίστευε ότι...
θα έπρεπε να χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση η γλώσσα των
αρχαίων.
θα έπρεπε να χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση η λαϊκή γλώσσα.
θα έπρεπε να χρησιμοποιείται στην εκπαίδευση μια γλώσσα
ανάμεσα στην αρχαία και στη λαϊκή γλώσσα, η καθαρεύουσα, όπως ονομάστηκε.