88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 50 51 52 53 54
Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ
Στόχοι
Στόχοι αυτής της ενότητας, που προτείνουμε να διδαχθεί σε 5-6 ώρες, είναι οι μαθητές:
• Να συζητήσουν και να προβληματιστούν σχετικά με την ενημέρωση και την ψυχαγωγία από διάφορα μέσα, όπως τα ΜΜΕ, το Διαδίκτυο κτλ.
• Να εξοικειωθούν με τις σημασίες, τους συντακτικούς ρόλους και τους κλιτικούς τύπους των προσωπικών αντωνυμιών και με τις συντακτικές / μορφολογικές ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στους δυνατούς και τους αδύνατους τύπους τους, να συνειδητοποιήσουν τη λειτουργικότητα της χρήσης των προσωπικών αντωνυμιών (έμφαση και αντιδιαστολή) κυρίως στο επικοινωνιακό πλαίσιο του προφορικού λόγου και της λογοτεχνίας.
• Να γνωρίσουν τα άλλα είδη των αντωνυμιών και να εξοικειωθούν με τους συντακτικούς τους ρόλους.
• Να αντιληφθούν ότι οι λέξεις οργανώνονται σε ετυμολογικές οικογένειες με βάση ένα κοινό θέμα ή μια κοινή ρίζα, π.χ. γράφω, γραφή, αντιγράφω, γραφικός κτλ., και να κατανοήσουν τις ετυμολογικές συγγένειες που υπάρχουν ανάμεσα σε λέξεις με την ίδια παραγωγική κατάληξη ή το ίδιο α’ ή β’ συνθετικό.
Β. ΟΙ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ – ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ
α. Θεωρητικό μέρος
Προσωπικές αντωνυμίες
«Ασθενείς προσωπικές αντωνυμίες
Οι ασθενείς προσωπικές αντωνυμίες (αδύνατοι τύποι) είναι μονοσύλλαβες και άτονες. Χρησιμοποιούνται όταν ο ομιλητής ή ο γράφων δεν επιθυμεί να δώσει έμφαση στην αντωνυμία. Μια ασθενής προσωπική αντωνυμία μπορεί:
α. να λειτουργεί ως άμεσο αντικείμενο (στην αιτιατική) ή έμμεσο αντικείμενο (στη γενική) ενός ρήματος,
β. στη γενική, να εξαρτάται από ένα ουσιαστικό, οπότε είτε υποδεικνύει ότι αυτό που δηλώνει είναι ο κτήτορας εκείνου που δηλώνει το ουσιαστικό (κτητική αντωνυμία) είτε δηλώνει το δράστη ή τον αποδέκτη της ενέργειας που δηλώνει το ουσιαστικό (υποκειμενική ή αντικειμενική γενική),
γ. στη γενική να ακολουθεί ένα επίθετο, αριθμητικό, αντωνυμία, ποσοδεικτικό ή προσδιοριστή,
δ. στη γενική να εξαρτάται από ένα επίρρημα.
Η χρήση των τύπων της ονομαστικής των ασθενών αντωνυμιών περιορίζεται στις επιφωνηματικές και ερωτηματικές δομές που περιλαμβάνουν τις λέξεις να και πού ‘ν’ (να τος, πού ‘ν τος;).
Η ασθενής αντωνυμία χρησιμοποιείται με διάφορους τρόπους σε στερεότυπες εκφράσεις (ιδιωματισμούς), στις οποίες δεν υπάρχει εκπεφρασμένο αντικείμενο. Αυτού του είδους η δομή είναι πολύ παραγωγική και δημιουργούνται συνεχώς καινούριες εκφράσεις, κυρίως από νεότερους ομιλητές: την κοπανάω, το παίρνω απόφαση, τα βγάζω πέρα κτλ.
Ισχυροί τύποι προσωπικών αντωνυμιών
Οι ισχυροί τύποι των προσωπικών αντωνυμιών χρησιμοποιούνται όταν ο ομιλητής ή ο γράφων επιθυμεί να δώσει έμφαση στην αντωνυμία. Ένας ισχυρός τύπος προσωπικής αντωνυμίας μπορεί να αποτελεί την κύρια ή μοναδική λέξη σε μια πρόταση χωρίς ρήμα:
– Ποιος το έκανε; –Εγώ.
– Εμένα το έδωσαν! –Όχι, εμένα!
Ένας ισχυρός τύπος προσωπικής αντωνυμίας μπορεί επίσης να λειτουργεί:
α. ως υποκείμενο ή άμεσο ή έμμεσο αντικείμενο ενός ρήματος,
β. ως αντικείμενο μιας πρόθεσης,
γ. μαζί με μια ασθενή αντωνυμία, ως άμεσο ή έμμεσο αντικείμενο ή ως κτητικό,
δ. σε παράθεση προς ένα ουσιαστικό.
Ένας ισχυρός τύπος προσωπικής αντωνυμίας μπορεί να αποτελεί το υποκείμενο του ρήματος όταν δίνεται έμφαση στο πρόσωπο του ρήματος για να δημιουργηθεί αντίθεση.
Ένας ισχυρός τύπος προσωπικής αντωνυμίας μπορεί να αποτελεί το άμεσο ή έμμεσο αντικείμενο ρήματος όταν δίνεται έμφαση στο αντικείμενο του ρήματος για να δημιουργηθεί αντίθεση.
Οι ισχυροί τύποι των προσωπικών αντωνυμιών χρησιμοποιούνται κατά κανόνα χωρίς έμφαση μετά τις προθέσεις χωρίς και σαν, αλλά ύστερα από τις από, για, με και σε χρησιμοποιούνται συνήθως όταν χρειάζεται να δοθεί αντιθετική έμφαση:
Το έμαθα από σένα.
Το έκαναν για μας.
Θα πάω μ’ εσάς. (Πβ. το μη εμφατικό Θα πάω μαζί σας.)
Το έδωσαν σ’ εμένα. (Πβ. το μη εμφατικό Μου το έδωσαν.)
Ένας ισχυρός τύπος προσωπικής αντωνυμίας μπορεί να λειτουργεί από κοινού με μια ασθενή αντωνυμία είτε ως άμεσο αντικείμενο είτε ως έμμεσο αντικείμενο ενός ρήματος είτε ως κτητικό:
Εσένα σε είδα κιόλας.
Εσένα, που έκανες τόσα πολλά για μένα, δεν θα σου μιλούσα έτσι.
–Ο πατέρας μου είναι ναυτικός. –Ε και; Εμένα ο πατέρας μου είναι δικηγόρος.
Μια εμφατική αντωνυμία μπορεί να συνοδεύεται από μια ονοματική φράση σε παράθεση προς αυτή. Και τα δύο στοιχεία μπορεί να εμφανίζονται στην ονομαστική, αιτιατική ή γενική:
εμείς οι Έλληνες
σ’ εμάς τους Έλληνες
Βλέπω τη ζωή εσάς των νέων και με πιάνει τρόμος.
D. Ηolton, Ρ. Mackridge, Ειρ. Φιλιππάκη-Warburton, Γραμματική της ελληνικής γλώσσας,
μτφρ. Β. Σπυρόπουλος, εκδ. Πατάκη, Αθήνα 1998
β. Διδακτικές οδηγίες
Επειδή το κεφάλαιο των αντωνυμιών είναι πολύ μεγάλο, θα αρκεστούμε οι μαθητές να τις αναγνωρίζουν ως αντωνυμίες και να βρίσκουν το συντακτικό τους ρόλο μέσα στην πρόταση, χωρίς να μπούμε σε σχολαστικές λεπτομέρειες. Από την αρχή της διδασκαλίας της ενότητας είναι καλό να έχουν μαζί τους το βιβλίο της γραμματικής, για να ανατρέξουν σε αυτό και να θυμηθούν ποιες είναι οι αντωνυμίες.
Στις προσωπικές αντωνυμίες θα δοθεί έμφαση στο να διακρίνουν τους αδύνατους τύπους από τα άρθρα και στη χρήση των ισχυρών τύπων για να δηλωθεί έμφαση ή αντίθεση.
Από τα άλλα είδη αντωνυμιών, ο διδάσκων μπορεί να επιμείνει σε όσα άλλα σημεία του κεφαλαίου θεωρεί ότι θα βοηθήσουν τους μαθητές του, ανάλογα με τις γνώσεις και τις ιδιαίτερες αδυναμίες της τάξης. Γι’ αυτό υπάρχουν πολλές ασκήσεις, από τις οποίες μπορούν να επιλεγούν οι καταλληλότερες κάθε φορά, χωρίς να είναι αναγκαίο να εξαντληθούν όλες.
Γ. ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΛΕΞΕΩΝ
α. Θεωρητικό μέρος
Ως οικογένεια λέξεων ορίζεται το σύνολο των λέξεων που σχηματίστηκαν από την ίδια απλή λέξη είτε με τη διαδικασία της σύνθεσης είτε με τη διαδικασία της παραγωγής. Στο σύνολο αυτό περιλαμβάνονται τόσο οι λαϊκές όσο και οι λόγιες λέξεις.
Ωστόσο, στον ορισμό αυτό υπάρχει ένα πρόβλημα του ποιες ακριβώς λέξεις ανήκουν σε μία οικογένεια. Νύξη για το θέμα αυτό γίνεται και στη Γραμματική Τριανταφυλλίδη:
«Άλλοτε πάλι, όταν μερικά από τα παράγωγα έχουν διαφορετική σημασία ή αλλαγμένη τη φωνητική μορφή (όταν προπάντων υπάρχουν μεταξύ τους και λόγιες λέξεις), θολώνεται το γλωσσικό μας αίσθημα και δεν αισθανόμαστε πια πως οι συγγενικές αρχικά ανήκουν στην ίδια οικογένεια» και ακολουθούν παραδείγματα λέξεων προφανώς συγγενικών (καράβι, καραβάκι, καραβόσκυλος κτλ.) που θεωρητικά ανήκουν στην ίδια οικογένεια με λέξεις των οποίων η συγγένεια δεν είναι τόσο προφανής (καραβίδα).
Στο ίδιο σημείο, επισημαίνεται η ελαστικότητα της έννοιας της οικογένειας μιας αρχικής λέξης και ως ποιο βαθμό μπορούμε να απομακρυνόμαστε από αυτήν και παρτ όλ' αυτά να παραμένουμε εντός των ορίων της οικογένειας.
Θέματα που άπτονται αυτού του προβληματισμού είναι η συγχρονική και η διαχρονική θεώρηση της γλώσσας, οι εξελίξεις στη σημασία των λέξεων αλλά και η παρετυμολογία.
Η ετυμολογική συγγένεια θέτει άμεσα το ζήτημα της διαχρονικής μελέτης της γλώσσας – η αναζήτηση της αρχικής λέξης γύρω από την οποία οργανώνονται οι συγγενικές πολλές φορές απαιτεί μελέτη της ιστορικής εξέλιξης της λέξης.
Η ύπαρξη μιας κοινής πυρηνικής σημασίας η οποία είναι αναγνωρίσιμη σε συγχρονικό επίπεδο καθώς και η εγγύτητα στη μορφή είναι ισχυρά στοιχεία αναγνώρισης της συγγένειας των λέξεων. Η σημασιολογική απομάκρυνση που μπορεί να προκύψει κατά την εξέλιξη μιας λέξης, καθώς και η μορφολογική απομάκρυνση, μπορεί να οδηγήσουν σε ολισθηρό έδαφος για την καταλογογράφηση των μελών μίας οικογένειας.
β. Διδακτικές οδηγίες
Ο στόχος της ενότητας αυτής είναι να αντιληφθούν οι μαθητές ότι οι λέξεις οργανώνονται σε ετυμολογικές οικογένειες με βάση ένα κοινό θέμα ή μία κοινή ρίζα και να κατανοήσουν τις ετυμολογικές συγγένειες που υπάρχουν ανάμεσα σε λέξεις με την ίδια παραγωγική κατάληξη ή με το ίδιο α’ ή β’ συνθετικό.
Δεν είναι ενδεδειγμένο, ωστόσο, να οδηγηθούν οι μαθητές σε ασκήσεις ετυμολογίας και να θεωρήσουν την ετυμολογία αυτοσκοπό. Το ζητούμενο είναι να αντιληφθούν ότι το λεξιλόγιο μιας γλώσσας μπορεί να οργανωθεί και να ταξινομηθεί σε σύνολα λέξεων με διάφορα κριτήρια, ένα από τα οποία είναι η συγγένεια που οφείλεται στην κοινή ρίζα, μέρος της σημασίας της οποίας διατηρούν, αλλά και στο ότι μοιράζονται το ίδιο πρώτο ή δεύτερο συνθετικό ή ότι σχηματίζονται με την ίδια παραγωγική κατάληξη ακολουθώντας τον ίδιο κανόνα παραγωγικού σχηματισμού. Αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί με ασκήσεις οι οποίες θα οδηγήσουν τους μαθητές να ανακαλύψουν τα κοινά στοιχεία μορφής και σημασίας που εντάσσουν μία λέξη σε ένα οικογενειακό σύνολο.
Στη Γραμματική Τριανταφυλλίδη σημειώνεται ότι «για το συνηθισμένο γλωσσικό αίσθημα είναι συνήθως ορισμένες οι λέξεις που τις αισθανόμαστε συγγενικές, όχι όμως και για εκείνον που έχει κάποια γνώση της μητρικής γλώσσας και της ιστορίας της». Χρησιμοποιώντας την έκφραση του Τριανταφυλλίδη, για τους μαθητές της Β’ Γυμνασίου, το ζητούμενο είναι να επιτύχουμε την αναγνώριση των λέξεων με βάση το «συνηθισμένο γλωσσικό αίσθημα».
Δ. ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
Στόχος των ασκήσεων είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές με το λεξιλόγιο που αναφέρεται στην ενημέρωση και στην ψυχαγωγία από διάφορες πηγές. Πολλές από αυτές τις λέξεις οι μαθητές τις ακούν συχνά, χωρίς να είναι σίγουρο ότι τις έχουν κατανοήσει. Θα προσπαθήσουμε λοιπόν, μέσω της ταξινόμησης, να εμπεδώσουν το λεξιλόγιο που δίνεται και να το εμπλουτίσουν με τη βοήθεια του διδάσκοντος.
Ε. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ
Στην παραγωγή προφορικού λόγου οι μαθητές θα ασκηθούν στην παρουσίαση στατιστικών πινάκων, καθώς και στην πληροφόρηση συγκεκριμένων αποδεκτών για τα περιεχόμενα ενός ενημερωτικού δικτυακού τόπου.
Στην παραγωγή γραπτού λόγου θα ασκηθούν στη σύνταξη ευρύτερων κειμένων με τη μορφή επιστολής διαμαρτυρίας ή σύντομου άρθρου. Σημαντικό είναι να καθοδηγηθούν τόσο στον τρόπο ανεύρεσης και οργάνωσης των επιχειρημάτων όσο και στη δομή ενός κειμένου με τη μορφή επιστολής.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Στόχος αυτής της διαθεματικής εργασίας είναι οι μαθητές, αφού επιλέξουν οι ίδιοι το γεγονός που θεωρούν σημαντικό, να ασκηθούν στη συλλογή ενημερωτικού υλικού από ποικίλες πηγές αλλά και στην αξιολόγηση της αξιοπιστίας και πληρότητας του ενημερωτικού αυτού υλικού.
Βιβλιογραφία – Αρθρογραφία
Ηolton D., Mackridge Ρ., Φιλιππάκη-Warburton Ειρ., Γραμματική της ελληνικής γλώσσας, μτφρ. Β. Σπυρόπουλος, εκδ. Πατάκη, Αθήνα 1998.
Θεοφιλίδης Χρ., Διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1997.
Κλαίρης Χ., Mπαμπινιώτης Γ., Γραμματικής της Νέας Ελληνικής, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1999.
Mατσαγγούρας Η., Κειμενοκεντρική προσέγγιση του γραπτού λόγου, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2001.
Πολίτης Π., «Mέσα μαζικής ενημέρωσης: το επικοινωνιακό πλαίσιο και η γλώσσα τους», στο Α.-Φ. Χριστίδης (επιμ.), Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2001.
Πετρούνιας, Ε., Νεοελληνική Γραμματική και Συγκριτική Ανάλυση, τόμ. Α’ – θεωρία, εκδ. University Studio Ρress, Θεσσαλονίκη 1993.
Σέμογλου Ουρ., «Γλώσσα της εικόνας και Εκπαίδευση», στο Α.-Φ. Χριστίδης (επιμ.), Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη 2001.
Σετάτος Mιχ., «Η λειτουργική διαμόρφωση του λόγου και η διδασκαλία του», Φιλόλογος, τεύχ. 47, 1987.
Τριανταφυλλίδης M., Νεοελληνική Γραμματική (της Δημοτικής), Ανατύπωσης της έκδοσης του ΟΕΣΒ (1941) με διορθώσεις, ΑΠΘ/ΙΝΣ/Ίδρυμα Mανόλη Τριανταφυλλίδη, Θεσσαλονίκη 1998.
Χρυσαφίδης Κ., Βιωματική-Επικοινωνιακή διδασκαλία – Η εισαγωγή της μεθόδου Project στο σχολείο, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2000.
Στην Ελλάδα η τηλεόραση κάνει τα πρώτα της βήματα το 1966, με ένα κανάλι, και λίγα νοικοκυριά θα νιώσουν τη μαγεία του «σπιτικού κινηματογράφου».
Από την εποχή της παρεΐστικης τηλεθέασης στα καφενεία και στα σπίτια φίλων έως σήμερα, την πολύκαναλική κοινωνία, πολλά έχουν αλλάξει· κυρίως έχει αλλάξει η σχέση μας με αυτό το μέσο που οι ειδικοί το αποκαλούν το κατεξοχήν Μέσο Μαζικής Επικοινωνίας ή Ενημέρωσης.
Σήμερα, όλα σχεδόν τα νοικοκυριά στις δυτικές χώρες έχουν τουλάχιστον μία τηλεόραση, ενώ πολλά πλέον διαθέτουν και δύο και τρεις τηλεοπτικές συσκευές, διασκορπισμένες σε διάφορα δωμάτια του σπιτιού… (Μήπως σας θυμίζει κάτι αυτό;)
Αυτό και μόνο το γεγονός δείχνει πόσο πολύ έχει εισβάλει στη ζωή μας μια οικιακή συσκευή, η οποία όχι μόνο μας ψυχαγωγεί, αλλά μας πληροφορεί, μας μαθαίνει, μας δείχνει πώς θα είμαστε στον αφρό των ημερών.
Εμείς, πιστοί απέναντί της, της αφιερώνουμε τουλάχιστον δύο ώρες τη μέρα, αφού τη θεωρούμε το σημαντικότερο μέσο ψυχαγωγίας, αφού οι εκπομπές της γίνονται σημείο αναφοράς, αφού τα πρόσωπά της γίνονται δικά μας.
Και όμως, αυτός ο κόσμος, ο βουτηγμένος στην απέραντη απελπισία ή στην ανεξήγητη αισιοδοξία και τρέλα, εξακολουθεί να μην είναι ο αληθινός, ο δικός μας κόσμος. Εξακολουθεί να είναι ένας κόσμος όπου εμείς δεν έχουμε παρά μόνο ένα μέσο αντίδρασης και άρνησης, το ζάπινγκ και το μαύρισμα της οθόνης.
Για να μην έχουμε λοιπόν «Έγχρωμη ΤV, ασπρόμαυρη ζωή», ας μετατρέψουμε αυτό το μαγικό κουτί σε εργαλείο γνώσης και γνωριμίας με τον Άλλο, τον Κόσμο έξω και γύρω από εμάς.
Χρύσα Παϊδούση, περ. «Ερευνητές», εφημ. Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 23/11/2002
Η τηλεόραση έρχεται (βίντεο, 42:25min) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ]
Η ιστορία των Μ.Μ.Ε. από την μεταπολίτευση μέχρι σήμερα: Μέρος 1 (βίντεο, 44:59 min) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ]
Τζιάννι Ροντάρι, «Περιπέτεια με την τηλεόραση» [πηγή: Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Ε΄-Στ΄ Δημοτικού]
1 Ποια θέση έχει καταλάβει η τηλεόραση στη ζωή μας;
2 Ποιο κόσμο μάς παρουσιάζει η τηλεόραση και πώς πρέπει εμείς να τη χρησιμοποιούμε; Εσύ πόσο κριτικά βλέπεις τηλεόραση;
[Ο Νιλ Πόστμαν, ένας από τους σκληρότερους επικριτές των ΜΜΕ, μιλάει στον Θ. Λάλα (απόσπασμα από τη συνέντευξη).]
– Εσείς βλέπετε τηλεόραση;
– Ναι, βέβαια.
– Εκείνη τη στιγμή νιώθετε να αποδέχεστε αυτό που σας δίνουν; Με άλλα λόγια, παγιδεύεστε κι εσείς από τη δύναμη του Μέσου;
– Παρακολουθώ πολύ τηλεόραση, κυρίως τα αθλητικά, παλιές ταινίες και ιδιαίτερα γεγονότα τα οποία συμβαίνουν και αξίζει τον κόπο να τα παρακολουθήσει κανείς.
Όποτε όμως η τηλεόραση προσπαθεί να το παίξει σοβαρή, εγώ κάθε άλλο παρά στα σοβαρά την παίρνω. Διότι ξέρω ότι αυτό που κυρίως την αφορά, τουλάχιστον την αμερικανική, είναι να πουλήσει κοινό στους διαφημιστές. Αυτή είναι η βασική δουλειά της. Μια στις τόσες βέβαια δείχνουν και κάτι το οποίο είναι πραγματικά σημαντικό, μια δολοφονία, ένα σεισμό… Είναι καλή σ' αυτές τις περιπτώσεις, αλλά, όπως είπαμε, όλα αυτά δεν είναι πρωταρχικό της μέλημα. Από τη στιγμή που το γνωρίζει αυτό ένας τηλεθεατής όπως εγώ, μπορεί να παρακολουθεί άφοβα τηλεόραση, όμως σπάνια βλέπω ειδήσεις, διότι ακόμα και μέσα από αυτές οι τηλεάνθρωποι προσπαθούν να «πουλήσουν» τηλεθεατές στους διαφημιστές. Στο ίδιο κόλπο είναι και οι εφημερίδες· μόνο που αυτές «πουλάνε» αναγνώστες. Αν και οι εφημερίδες έχουν άλλη παράδοση. Γι' αυτό και ένα καλό ρεπορτάζ εφημερίδας το εμπιστεύομαι πολύ περισσότερο από τις ειδήσεις στην τηλεόραση.
εφημ. ΤΟ ΒΗΜΑ, 27/5/2001
1 Ποιος είναι ο βασικός στόχος της τηλεόρασης σύμφωνα με τον Νιλ Πόστμαν;
2 Σε ποια περίπτωση ο τηλεθεατής δεν κινδυνεύει να παγιδευτεί από τη δύναμη της τηλεόρασης;
[Ο Ηλίας, που δεν έχει φύγει ποτέ από το χωριό του, είναι εκδότης της μικρής χειρόγραφης εφημερίδας Ο Ψύλλος, που τη στέλνει με το ταχυδρομείο σε σχολεία της περιοχής. Γι' αυτή του τη δραστηριότητα δέχεται τις κοροϊδίες των συγχωριανών του, μέχρι που τον ανακαλύπτει μια δημοσιογράφος αθηναϊκής εφημερίδας.]
«Να τος! Ο Ψύλλος! Ο Ηλίας!» φώναξαν όλοι μαζί βλέποντας τον Ηλία να μπαίνει στο καφενείο παρέα με τον Γαλαξία.
«Ηλία, η δεσποινίς Ηλιοπούλου είναι δημοσιογράφος απ' την Αθήνα!» είπε ο πρόεδρος με επισημότητα.
«Το ξέρω» ήταν η ξερή απάντηση του Ηλία.
«Κύριε συνάδελφε… λείψατε τρεις μέρες απ' το χωριό. Θα 'χατε πάει για κάποιο ρεπορτάζ, φαντάζομαι… » αστειεύτηκε η Απριλιάνα τείνοντας το χέρι της προς το μέρος του.
Ο Ηλίας χαμογέλασε και της έδωσε διστακτικά το χέρι του.
«Σου μεταφέρω τους θερμούς χαιρετισμούς και τα συγχαρητήρια όλων των συντακτών της εφημερίδας στην οποία εργάζομαι. Ο Ψύλλος ήταν για όλους μας μια ευχάριστη έκπληξη. Επίσης, σου ανακοινώνω πως, σύμφωνα με έρευνα που κάναμε, είσαι ο μικρότερος εκδότης εφημερίδας στην Ελλάδα. »
»Απ' τα στοιχεία που έχουμε, δεν έχει υπάρξει στην ιστορία του Τύπου, σε όλο τον κόσμο, μικρότερος εκδότης από σένα. Ο μεγάλος εφευρέτης Τόμας Έντισον έβγαλε τον Εβδομαδιαίο Κήρυκα μέσα στη σκευοφόρο ενός τρένου. Ξεκίνησε όμως σε λίγο μεγαλύτερη ηλικία απ' ό,τι εσύ...»
Όλοι οι χωρικοί άκουγαν εντυπωσιασμένοι. Ο Ηλίας είχε συγκινηθεί – ένας κόμπος τού έσφιγγε τον λαιμό. Προσπάθησε να κρύψει τη συγκίνησή του και είπε:
«Όμως ο Έντισον σε ηλικία δώδεκα χρονών έβγαζε μια επαγγελματική εφημερίδα. Εγώ ούτε τυπογραφείο δεν έχω δει! Ο Ψύλλος δεν είναι εφημερίδα, είναι ένα όνειρο, είναι τα ταξίδια που θέλω να κάνω...»
«Ο Ψύλλος είναι η πιο αγνή εφημερίδα. Είναι η μαγεία!…» του 'πε η Απριλιάνα. Και, βγάζοντας δύο πακέτα από την τσάντα της, του τα πρόσφερε. «Είναι δώρα που σου προσφέρουν όλοι οι συντάκτες της εφημερίδας που εργάζομαι. Είναι συμβολικά: στιλό και δημοσιογραφικό χαρτί...»
Ο Ηλίας δεν μπόρεσε άλλο να κρύψει τη συγκίνησή του – ξέσπασε σ' ένα λυτρωτικό κλάμα.
Δημήτρης Σπύρου, Ο Ψύλλος, εκδ. Πατάκη, 1995
Ο Ψύλλος (παρουσίαση της ταινίας) [πηγή: Μαθήματα στο σκοτάδι]
1 Πώς αντιμετωπίζει η δημοσιογράφος τον μικρό εκδότη; • Για την απάντησή σας, στηριχτείτε σε φράσεις του κειμένου.
2 Τι εννοεί ο Ηλίας όταν λέει: «Ο Ψύλλος δεν είναι εφημερίδα, είναι ένα όνειρο, είναι τα ταξίδια που θέλω να κάνω...»; • Εσείς έχετε αισθανθεί κάτι ανάλογο συμμετέχοντας στην έκδοση μιας εφημερίδας;
Quino, Μαφάλντα, αρ. 12, μτφρ. Κατερίνα Χριστοδούλου, εκδ. Ars Longa, 1989
• Γιατί η Μαφάλντα θυμώνει και κλείνει την τηλεόραση και γιατί σε λίγο την ξανανοίγει;
Ασκήσεις
1. Εντοπίστε τις παρακάτω φράσεις στα κείμενα και βρείτε ποιες λέξεις αντικαθιστούν αυτές που υπογραμμίζονται:
– Τα πρόσωπά της γίνονται δικά μας. (κείμ. 1)
– Εκείνη τη στιγμή νιώθετε να αποδέχεστε αυτό που σας δίνουν; Με άλλα λόγια, παγιδεύεστε κι εσείς από τη δύναμη του Μέσου; (κείμ. 2)
2. Ποια συντακτική θέση έχουν οι αντωνυμίες στις παραπάνω προτάσεις;
1. Θυμηθείτε τα είδη των αντωνυμιών διαβάζοντας το βιβλίο της γραμματικής.
2. Στο παρακάτω απόσπασμα υπογραμμίστε τις αντωνυμίες. • Έπειτα ξαναγράψτε τις φράσεις βάζοντας στη θέση των αντωνυμιών τις λέξεις που αυτές αντικαθιστούν. • Τι συμπεραίνετε για την αξία της χρήσης των αντωνυμιών στον λόγο μας;
– Εμείς, πιστοί απέναντί της, της αφιερώνουμε τουλάχιστον δύο ώρες τη μέρα, αφού τη θεωρούμε το σημαντικότερο μέσο ψυχαγωγίας. (κείμ. 1)
Απάντηση:
3. Σημειώστε τη συντακτική θέση των αντωνυμιών στις παρακάτω προτάσεις:
– Μήπως σας θυμίζει κάτι αυτό; (κείμ. 1)
Απάντηση:
– Τα πρόσωπά της γίνονται δικά μας. (κείμ. 1)
Απάντηση:
• Αντωνυμίες, όπως δείχνει και η ετυμολογία της λέξης, είναι οι λέξεις που χρησιμοποιούμε αντί για ονόματα (ουσιαστικά ή επίθετα).
• Οι περισσότερες ανήκουν στα κλιτά μέρη του λόγου και λειτουργούν στην πρόταση όπως και τα ονόματα: είναι υποκείμενα, αντικείμενα, κατηγορούμενα, επιθετικοί προσδιορισμοί, γενικές προσδιοριστικές ή συνοδεύουν προθέσεις.
• Έχουμε οχτώ είδη αντωνυμιών: προσωπικές (εμείς, το), κτητικές (δικά μας, μας), αυτοπαθείς (τον εαυτό μου), οριστικές (οι ίδιοι), δεικτικές (αυτό), αναφορικές (τα οποία, που), ερωτηματικές (ποιος), αόριστες (κάποιος).
1. Εντοπίστε τις προσωπικές αντωνυμίες στις παρακάτω προτάσεις. • Ποιοι είναι δυνατοί και ποιοι αδύνατοι τύποι;
• Ποια συντακτική θέση έχουν μέσα στην πρόταση; (Να θυμάστε ότι η προσωπική αντωνυμία αντικαθιστά μόνο ουσιαστικά, δεν μπαίνει σε θέση επιθέτων.)
– Αυτό και μόνο το γεγονός δείχνει πόσο πολύ έχει εισβάλει στη ζωή μας μια οικιακή συσκευή, η οποία όχι μόνο μας ψυχαγωγεί, αλλά μας πληροφορεί, μας μαθαίνει, μας δείχνει πώς θα είμαστε στον αφρό των ημερών. (κείμ. 1)
– Και, βγάζοντας δύο πακέτα από την τσάντα της, του τα πρόσφερε. (κείμ. 3)
– Εσείς βλέπετε τηλεόραση; (κείμ. 2)
– Εγώ ούτε τυπογραφείο δεν έχω δει! (κείμ. 3)
2. Διαβάστε τις δύο τελευταίες προτάσεις της πρώτης άσκησης χωρίς τις προσωπικές αντωνυμίες. • Ποια διαφορά έχουν οι νέες προτάσεις από τις προηγούμενες;
3. Με βάση όσα διαπιστώσατε στην προηγούμενη άσκηση, μπορείτε να πείτε πότε χρησιμοποιείται ο αδύνατος και πότε ο δυνατός τύπος της προσωπικής αντωνυμίας;
Απάντηση:
4. Διαβάστε τις προτάσεις και πείτε σε ποιες περιπτώσεις τα: το, την, του, της είναι άρθρα και σε ποιες αντωνυμίες. • Τι συνοδεύουν όταν είναι άρθρα; • Τι συνοδεύουν όταν είναι αντωνυμίες;
– Κυρίως έχει αλλάξει η σχέση μας με αυτό το μέσο που οι ειδικοί το αποκαλούν το κατεξοχήν Μέσο Μαζικής Επικοινωνίας ή Ενημέρωσης. (κείμ. 1)
Απάντηση:
– Ένας κόμπος τού έσφιγγε τον λαιμό. Προσπάθησε να κρύψει τη συγκίνησή του. (κείμ. 3)
Απάντηση:
– Εγώ κάθε άλλο παρά σοβαρά την παίρνω. (κείμ. 2)
Απάντηση:
– Ο Ηλίας χαμογέλασε και της έδωσε διστακτικά το χέρι του. (κείμ. 3)
Απάντηση:
1. Διαβάστε τις προτάσεις και σημειώστε δίπλα σε κάθε πρόταση γιατί χρησιμοποιήθηκε ο δυνατός τύπος της προσωπικής αντωνυμίας.
– Με άλλα λόγια, παγιδεύεστε κι εσείς από τη δύναμη του Μέσου; (κείμ. 2)
Απάντηση:
– Αυτοί οι καταραμένοι ξέρουν καλά ότι εμείς δεν το ξέρουμε. (κείμ. 4)
Απάντηση:
– Ας μετατρέψουμε αυτό το μαγικό κουτί σε εργαλείο γνώσης και γνωριμίας με τον Άλλο, τον Κόσμο έξω και γύρω από εμάς. (κείμ. 1)
Απάντηση:
2. Υπογραμμίστε τους αδύνατους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας. • Σημειώστε σε ποια από τις προτάσεις επαναλαμβάνει αυτό που έχει γραφεί προηγουμένως και σε ποια προαναγγέλλει αυτό που θα γραφεί παρακάτω.
– Από τη στιγμή που το γνωρίζει αυτό ένας τηλεθεατής όπως εγώ, μπορεί να παρακολουθεί άφοβα τηλεόραση. (κείμ. 2)
– Γι' αυτό και ένα καλό ρεπορτάζ εφημερίδας το εμπιστεύομαι πολύ περισσότερο από τις ειδήσεις στην τηλεόραση. (κείμ. 2)
– Όποτε όμως η τηλεόραση προσπαθεί να το παίξει σοβαρή... (κείμ. 2)
Απάντηση:
• Οι δυνατοί τύποι των προσωπικών αντωνυμιών συνηθίζονται:
α. Όταν βρίσκονται μόνοι τους στον λόγο: – Ποιον ρώτησες; – Εσένα.
β. Όταν θέλουμε να τονίσουμε κάτι: Εσείς βλέπετε τηλεόραση;
γ. Όταν θέλουμε να ξεχωρίσουμε κάτι από τα άλλα, να εκφράσουμε αντίθεση: Αυτοί οι καταραμένοι ξέρουν καλά ότι εμείς δεν το ξέρουμε.
δ. Συχνά όταν συνοδεύονται από προθέσεις: …τον Κόσμο έξω και γύρω από εμάς.
Διαφορετικά χρησιμοποιούμε τους αδύνατους τύπους που είναι και συχνότεροι.
• Πολλές φορές ένα όνομα που ειπώθηκε ξαναλέγεται με τον αντίστοιχο αδύνατο τύπο της τριτοπρόσωπης προσωπικής αντωνυμίας. Σ' αυτή την περίπτωση η αντωνυμία λέγεται επαναληπτική: …αυτό το μέσο που οι ειδικοί το αποκαλούν…
• Όταν η αντωνυμία προαναγγέλλει κάτι που θα ειπωθεί αμέσως μετά, λέγεται προληπτική: Από τη στιγμή που το γνωρίζει αυτό ένας τηλεθεατής…
Οι ειδήσεις ποικίλης ύλης είναι ειδήσεις αντιπερισπασμού. Οι ταχυδακτυλουργοί έχουν μια βασική αρχή, η οποία συνίσταται στο να αποσπούν την προσοχή σε κάτι άλλο από αυτό που κάνουν. Ένα μέρος της συμβολικής δράσης της τηλεόρασης, για παράδειγμα στο επίπεδο της πληροφόρησης, συνίσταται στην απορρόφηση της προσοχής σε ειδήσεις οι οποίες από τη φύση τους ενδιαφέρουν όλο τον κόσμο, οι οποίες […] δεν πρέπει, όπως λέγεται, να σοκάρουν κανέναν, με τις οποίες δεν διακυβεύεται κάτι, οι οποίες δεν διχάζουν, οι οποίες επιτυγχάνουν τη συναίνεση, οι οποίες ενδιαφέρουν όλο τον κόσμο αλλά με τρόπο τέτοιο ώστε να μη θίγουν τίποτε το σημαντικό. […] Κι αν χρησιμοποιούνται τόσο πολύτιμα λεπτά για να ειπωθούν πράγματα τόσο ευτελή, είναι επειδή αυτά τα τόσο ευτελή είναι στην πραγματικότητα πολύ σημαντικά, εφόσον κατορθώνουν να αποκρύψουν πολύτιμα πράγματα.
Pierre Bourdieu, Για την τηλεόραση, μτφρ. Αλεξάνδρα Σωτηρίου, Καίτη Διαμαντάκου, εκδ. Πατάκη, 1998
1. Στο κείμενο 3 εντοπίστε τις αντωνυμίες, πείτε σε ποιο είδος ανήκουν και βρείτε τον συντακτικό ρόλο τριών από αυτές.
2. Ξαναδιαβάστε το απόσπασμα του κειμένου 5: Ένα μέρος… τίποτε το σημαντικό αντικαθιστώντας την αντωνυμία ο οποίος, η οποία, το οποίο με το που.
• Σε ποια περίπτωση δεν μπορείτε να κάνετε την αντικατάσταση;
1. Στο κείμενο 5 υπογραμμίστε τις αντωνυμίες που ανήκουν στα παρακάτω είδη και κατατάξτε τες στον πίνακα:
Κτητικές | Δεικτικές | Αναφορικές | Αόριστες |
2. Οι αναφορικές αντωνυμίες εισάγουν αναφορικές προτάσεις. Στο κείμενο 5 βρείτε και υπογραμμίστε προτάσεις που εισάγονται με αναφορικές αντωνυμίες.
• Βάλτε σε κύκλο τη λέξη στην οποία αναφέρεται καθεμία από αυτές τις αντωνυμίες.
3. Γράψτε μερικές προτάσεις για τις εφημερίδες ή τα περιοδικά που διαβάζετε χρησιμοποιώντας την αντωνυμία ο οποίος, η οποία, το οποίο. Ο διπλανός σας να αντικαταστήσει όσες από αυτές τις αντωνυμίες μπορεί με το αναφορικό που.
• Η αόριστη αντωνυμία ένας, μία, ένα αντικαθιστά ουσιαστικά και εμφανίζεται μόνη της στην πρόταση.
→ π.χ. Ο ένας έπαιρνε τη συνέντευξη και ο άλλος τραβούσε φωτογραφίες.
Δεν πρέπει να συγχέεται με το αόριστο άρθρο που συνοδεύει ουσιαστικά και με το αριθμητικό που αντιδιαστέλλει τη μονάδα με τα πολλά.
• Η αναφορική αντωνυμία ο οποίος, η οποία, το οποίο συχνά αντικαθίσταται από το αναφορικό που. Όταν όμως συνοδεύει πρόθεση, δεν μπορεί να αντικατασταθεί.
Βάλτε ένα ✔ στο σωστό χαρακτηρισμό για κάθε φράση:
-αξίζει τον κόπο: | άρθρο | αντωνυμία | ||
-να το παίξεις σοβαρή: | άρθρο | αντωνυμία | ||
-μια στις τόσες: | αντωνυμία | αριθμητικό | ||
-η βασική δουλειά της: | προσωπική | κτητική | ||
-Να τος!: | αντωνυμία | άρθρο | ||
-ένας τηλεθεατής όπως εγώ: | αντωνυμία | άρθρο | ||
-σας δίνουν: | προσωπική | κτητική |
Για να λύσεις την άσκηση πάτα εδώ.
Γ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΛΕΞΕΩΝ
2003 (Έγχρ.) 108΄
Ελληνική ταινία σε σκηνοθεσία Τάσου Μπουλμέτη, με τους: Γιώργο Χωραφά, Ιεροκλή Μιχαηλίδη, Στέλιο Μάινα, Ρένια Λουιζίδου, Ταμέρ Καραντάλ, Τάσο Μπαντή. Ο Φάνης, Πολίτης στην καταγωγή και αστροφυσικός στο επάγγελμα, ξαναγυρίζει στην Πόλη ύστερα από τριάντα χρόνια, για να δει τον άρρωστο παππού του. Το ταξίδι δίνει την αφορμή για αναδρομή στο παρελθόν, όταν ως παιδί στην Πόλη μάθαινε τα μυστικά της μαγειρικής από τον παππού του και ζούσε τον πρώτο έρωτα με τη μικρή Σαϊμέ. Μνήμες από την Πόλη, χιούμορ, συγκίνηση, γαστρονομία και φιλοσοφία της ζωής. Εντυπωσιακή παραγωγή, με πολύ καλές ερμηνείες, ιδιαίτερα από τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη.
περ. Αθηνόραμα, Οκτώβριος 2003
2003 (Έγχρ.) 104΄
Αμερικανική ταινία σε σκηνοθεσία Άντριου Στάντον. Ο Νέμο, ένα τροπικό ψαράκι, ξεφεύγει από τον υπερπροστατευτικό πατέρα του για να καταλήξει στο ενυδρείο ενός οδοντίατρου. Ο πατέρας του, παρέα με την Ντόρι, ένα ψάρι με κενά μνήμης, διασχίζει όλο τον ωκεανό προς αναζήτησή του. Η ωραιότερη ψηφιακή ταινία της συνεργασίας Pixar και Ντίσνεϊ.
περ. Αθηνόραμα, Οκτώβριος 2003
1. Βρείτε τις λέξεις σκηνοθεσία, αστροφυσικός (κείμ. 6) και υπερπροστατευτικός (κείμ. 7). • Ποια είναι τα συνθετικά της καθεμιάς; • Μπορείτε να σκεφτείτε και άλλες λέξεις που να περιέχουν ένα από αυτά τα συνθετικά;
σκηνοθεσία
Απάντηση:
αστροφυσικός
Απάντηση:
υπερπροστατευτικός
Απάντηση:
2. Εντοπίστε τη λέξη ψαράκι στο κείμενο 7. • Βρείτε στο ίδιο κείμενο τη λέξη από την οποία παράγεται η λέξη αυτή.
• Με ποιον τρόπο παράγεται; • Ξέρετε άλλες λέξεις που σχηματίζονται από τη λέξη αυτή;
Απάντηση:
Οι λέξεις που σχηματίστηκαν από την ίδια απλή λέξη είτε με παραγωγή είτε με σύνθεση ανήκουν στην ίδια οικογένεια λέξεων και λέγονται συγγενικές.
Στα παραπάνω κείμενα υπάρχουν οι λέξεις χρόνια, ζωής (κείμ. 6), και ωκεανός (κείμ. 7). Ψάξτε στο λεξικό σας και στα βιβλία σας να βρείτε παράγωγες και σύνθετες λέξεις που σχηματίζονται από αυτές τις απλές λέξεις.
Οργανώστε τες σε τρεις ομάδες: η μία ομάδα να περιλαμβάνει τις παράγωγες, η δεύτερη τις σύνθετες που χρησιμοποιούν την καθεμία από αυτές τις λέξεις ως πρώτο συνθετικό και η τρίτη ομάδα τις σύνθετες που τις χρησιμοποιούν ως δεύτερο συνθετικό (δείτε το παράδειγμα).
Λεξικό της κοινής νεοελληνικής
παράγωγες | ως α΄ συνθετικό | ως α΄ συνθετικό | |
χρόνος | χρονικός | χρονολογία | δίχρονος |
ζωή | |||
ωκεανός | |||
1. Συγκεντρώστε από τα τρία πρώτα (1ο, 2ο, 3ο) κείμενα λέξεις που αναφέρονται στην τηλεόραση και στις εφημερίδες και χωρίστε τες σε δύο ομάδες, μία για την τηλεόραση και μία για τον Τύπο.
Τηλεόραση | Τύπος |
2. Στον προηγούμενο πίνακα εντάξτε και τις επόμενες λέξεις. (Πολλές από αυτές ταιριάζουν και στις δύο στήλες.)
αγγελία, συνέντευξη, άρθρο, τηλεπαρουσιαστής, περιοδικό, ρεπόρτερ, εκπομπή, ανταποκριτής, συνδρομητής, χρονογράφημα, στήλη, εικονολήπτης, κυκλοφορία, ελευθεροτυπία, πρωτοσέλιδο
3. Από το κείμενο 2 του Τετραδίου Εργασιών συγκεντρώστε όσες λέξεις αναφέρονται στο διαδίκτυο. Έπειτα προσθέστε και όσες άλλες εσείς γνωρίζετε.
Απάντηση:
4. Σχηματίστε στην τάξη έναν κατάλογο με ξένες λέξεις που δεν έχουν ενταχθεί στο κλιτικό σύστημα της Ελληνικής και αναφέρονται στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας (π.χ. ρεπόρτερ).
Απάντηση:
Ε ΔPAΣTHPIOTHTEΣ ΠAPAΓΩΓHΣ ΛOΓOY
Ένας στους δύο Έλληνες διαβάζει τακτικά τουλάχιστον μία εφημερίδα, με χαμηλότερη επίδοση αναγνωσιμότητας εκείνη των νεότερων (45,4%) και υψηλότερη εκείνη των πολιτών ανάμεσα στα πρώτα και στα δεύτερα -άντα (62,3%).
Αυτά είναι μερικά από τα συμπεράσματα της πανελλαδικής έρευνας αναγνωσιμότητας «Bari Report» από τις 13 Οκτωβρίου ως τις 21 Δεκεμβρίου του 2003 και από τις 5 Ιανουαρίου ως την 1η Φεβρουαρίου του 2004.
Το 54,6% του πληθυσμού διαβάζει σε τακτική βάση τουλάχιστον μία εφημερίδα.
Το χαμηλότερο ποσοστό αναγνωστών συναντούμε στις ηλικίες 13 έως 17 ετών (45,4%) και ακολουθούν οι γηραιότεροι, 55 έως 70 ετών (47,2%). Το καλύτερο ποσοστό έχουν οι μεταξύ των 35 και των 44 ετών (62,3%), ενώ καλοί φίλοι της έντυπης ενημέρωσης είναι και όσοι βρίσκονται στα 25 έως τα 34 έτη (59,6%).
Όσοι έχουν ανώτερη μόρφωση διαβάζουν τουλάχιστον μία εφημερίδα (72,3%) και ακολουθούν οι πολίτες με μέση μόρφωση (58%) και με κατώτερη (37,6%).
Τακτικότεροι και πιστότεροι αναγνώστες αναδεικνύονται οι άντρες (63,5%) αφήνοντας πολύ πίσω τις γυναίκες με ποσοστό 46%.
Τουλάχιστον μία εφημερίδα διαβάζουν αρκετοί Αθηναίοι (62,9%), όπως και Θεσσαλονικείς (57%). Στα αστικά κέντρα άνω των 50.000 χιλιάδων κατοίκων μειώνεται κάπως το ποσοστό (54,6%), όπως και στα λοιπά αστικά (51,7%). Το χαμηλότερο ποσοστό καταγράφεται στις ημιαστικές περιοχές (40,7%).
Χρήστος Ξανθάκης, «Ποσοστό του πληθυσμού που διαβάζει τουλάχιστον μία εφημερίδα»,
εφημ. ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 28/3/04
1. Πληροφορήστε τους συμμαθητές σας αφού προσέξετε ιδιαίτερα τα ιστογράμματα: Ποιες ηλικίες Ελλήνων διαβάζουν περισσότερο εφημερίδες;
• Υπάρχουν διαφορές στην ανάγνωση εφημερίδων ανάλογα με το επίπεδο μόρφωσης;
2. Πληροφορήστε έναν άνθρωπο μεγαλύτερης ηλικίας (τους γονείς σας ή συγγενικό σας πρόσωπο) πώς μπορεί να ενημερωθεί από το διαδίκτυο (μέσω μιας δικτυακής πύλης) ή να ακούσει ραδιόφωνο μέσω του διαδικτύου.
1. Το χαμηλότερο ποσοστό αναγνωστών συναντούμε στις ηλικίες 13 έως 17 ετών. Υποθέστε ότι σας ζητούν με βάση τις γνώσεις και την εμπειρία σας να γράψετε ένα σύντομο άρθρο για τη σχολική εφημερίδα (2-3 παραγράφων) στο οποίο θα δικαιολογείτε το γεγονός ότι οι νέοι αυτής της ηλικίας δεν διαβάζουν εφημερίδες.
• Αναζητήστε υλικό σε διάφορους τομείς, π.χ.
→ Σχολείο
→ Μ.Μ.Ε.– τηλεόραση
• Οργανώστε το υλικό σας σε παραγράφους με θεματική πρόταση, λεπτομέρειες (αιτιολόγηση, παραδείγματα) και κατακλείδα.
2. Συμμετέχετε σε μια συζήτηση στην οποία εσείς και οι συμμαθητές σας κατηγορείτε συνεχώς την ελληνική τηλεόραση για τα προγράμματά της. Αποφασίζετε να γράψετε ως συμβούλιο της τάξης μια επιστολή διαμαρτυρίας προς τους διευθυντές των σημαντικότερων τηλεοπτικών σταθμών.
Η επιστολή μπορεί να έχει την εξής μορφή:
Πρόλογος | → Προσφώνηση |
→ Λόγος αποστολής της επιστολής | |
Κύριο θέμα | → Περιγραφή της κατάστασης στα δελτία ειδήσεων, παραδείγματα |
→ Περιγραφή της κατάστασης σε άλλα είδη εκπομπών (π.χ. ριάλιτι) | |
Επίλογος | → Ενδεικτικές προτάσεις για βελτίωση – αλλαγή των προγραμμάτων |
→ Επιφώνηση |
Προσοχή: Το ύφος του κειμένου πρέπει να διαμορφωθεί με τέτοιο τρόπο (επιλογή κατάλληλων λέξεων, χρήση της στίξης κτλ.) ώστε να φαίνεται η διαμαρτυρία σας.
«Το γεγονός της εβδομάδας για τη χώρα μας»
• Συζητήστε ποιο θεωρείτε το σημαντικότερο γεγονός και αιτιολογήστε την επιλογή σας. Στη συνέχεια να συνεργαστείτε για τη συγκέντρωση ενημερωτικού υλικού από διάφορες πηγές:
1. Κείμενα (ρεπορτάζ, άρθρα) από τις ημερήσιες και εβδομαδιαίες εφημερίδες
2. Σκίτσα και σατιρικά σχόλια από εφημερίδες ή περιοδικά (ένθετα σε εφημερίδες)
3. Φωτογραφικό και άλλο οπτικοακουστικό υλικό από το διαδίκτυο
4. Αποσπάσματα από τις τηλεοπτικές ειδήσεις ή εκπομπές
5. Αποσπάσματα από ραδιοφωνικές εκπομπές.
• Συγκρίνετε τον τρόπο παρουσίασης του γεγονότος και να επιλέξτε το μέσο που, κατά τη γνώμη σας, έχει τη μεγαλύτερη αξιοπιστία σήμερα.
Χρήσιμες ηλεκτρονικές διευθύνσεις
1. Ηλεκτρονικές διευθύνσεις των ελληνικών εφημερίδων, π.χ.
2. Ηλεκτρονικές διευθύνσεις ξένων εφημερίδων, π.χ.
ή από μηχανή αναζήτησης:
3. Διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία, π.χ.
– Αθηναϊκό - Μακεδονικό πρακτορείο ειδήσεων
4. Ελληνικά και διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα, π.χ.
Δες εδώ
Κάνε ανακεφαλαίωση της ύλης λύνοντας σταυρόλεξο
Τα παιδιά της ΣΤ΄ τάξης του 4ου Δημοτικού Σχολείου Κέρκυρας βγήκαν στους δρόμους της πόλης και έκαναν ερωτήσεις στους περαστικούς για τη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Είχαν μαζί τους δύο (2) ειδών ερωτηματολόγια: ένα που αφορούσε παιδιά και ένα άλλο που απευθυνόταν σε μεγάλους. Παρακάτω δίνεται το 2ο ερωτηματολόγιο.
1. Στο σπίτι σας υπάρχει κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι; |
Ναι Όχι |
2. (Αν υπάρχει) Εσείς ασχολείστε καθόλου μ’ αυτό; |
Πολύ Λίγο Καθόλου |
3. Πώς αντιδράτε όταν τα παιδιά σας σας ζητάνε να τους αγοράσετε ηλεκτρονικό παιχνίδι; |
Τους το αγοράζω. |
Δεν τους το αγοράζω. |
Τους λέω πως θα το σκεφτώ. |
4. Όταν κάνετε δώρα στα παιδιά σας ή σε φίλους τους, προτιμάτε να είναι κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι; |
Ναι Όχι Όχι πάντα |
5. Συμφωνείτε με την αγορά ηλεκτρονικών παιχνιδιών; |
Ναι Όχι |
6. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι χρήσιμα για τα παιδιά; |
Πολύ Λίγο Καθόλου |
7. Οι κασέτες ηλεκτρονικών παιχνιδιών που έχουν βία, πιστεύετε πως επηρεάζουν τη συμπεριφορά του παιδιού; |
Ναι Όχι Όχι πάντα |
8. Γιατί τα παιδιά προτιμούν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια; |
Γιατί διασκεδάζουν μ’ αυτά. |
Γιατί βρίσκουν ευκαιρία να μη διαβάσουν. |
Γιατί βρίσκονται μέσα στο «πνεύμα της εποχής». |
9. Ποια παιχνίδια πρέπει να προτιμούν τα παιδιά;51 |
Τα ηλεκτρονικά |
Τα παιχνίδια γνώσης |
Τα παιχνίδια κατασκευών |
10. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια απορροφούν τα παιδιά τόσο ώστε να ξεχνούν τα μαθήματά τους; |
Πολύ Λίγο Αρκετά |
11. Συμμετέχετε στις κληρώσεις και προσφορές των σουπερμάρκετ ή άλλων καταστημάτων για ηλεκτρονικά παιχνίδια; |
Συμμετέχω Αδιαφορώ Το σκέφτομαι |
12. Αν το ίδιο μαγαζί είχε σε κλήρωση βιβλία αντί για ηλεκτρονικά παιχνίδια, θα είχε την ίδια συμμετοχή στις κληρώσεις; Τι πιστεύετε; |
Ναι Όχι Σχεδόν |
1 Βρείτε στις 3 πρώτες ερωτήσεις - απαντήσεις του κειμένου 1 τους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών και σημειώστε τη συντακτική τους θέση.
2 Επαναδιατυπώστε προφορικά τις προτάσεις της προηγούμενης άσκησης, αντικαθιστώντας τους αδύνατους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών του κειμένου με τους αντίστοιχους δυνατούς.
3 Σημειώστε στο κείμενο 1 τις κτητικές αντωνυμίες μαζί με το ουσιαστικό που συνοδεύουν.
Πηγαίνοντας προς το σχολείο, η Tάμσιν αγόρασε ένα φύλλο της πρωινής έκδοσης των Xρονικών του Πόρτσμουθ. Aπό το μικρό περίπτερο στη γωνία άρχισε να τρέχει και δεν σταμάτησε, μέχρις ότου συνάντησε τον Pομπ και τον Tζος στην πύλη του σχολείου. Aφήνοντας τη σάκα της να πέσει κάτω, άρχισε να ξεφυλλίζει με αγωνία την εφημερίδα.
«Tο άρθρο!» είπε λαχανιασμένη. «H Nτέμπι Γκραντ είπε ότι θα έμπαινε στη σημερινή έκδοση».
O Pομπ χαμογέλασε. «Aυτό είναι λοιπόν; Kι εγώ σκέφτηκα ότι έψαχνες για τα ζώδια!»
«Yπάρχει κάποιο πρόβλημα με την ηλεκτρονική έκδοση;» είπε ο Tζος. «Eίναι δωρεάν. Θα μπορούσες να είχες γλιτώσει το έξοδο».
H Tάμσιν συνέχισε να γυρνάει τις σελίδες. «Tζος, μερικά πράγματα δεν μπορεί να τα αντικαταστήσει η οθόνη του υπολογιστή. Ένα από αυτά είναι και η αίσθηση της εφημερίδας!» Tα μάτια της έψαχναν πάνω κάτω τη σελίδα που είχε ανοίξει μπροστά της. «Nα το! Δημοσιεύτηκε!»
Kαθώς ο Tζος κοίταζε πάνω από τον ώμο της, η Tάμσιν έσκυψε, για να μπορέσει κι ο Pομπ να διαβάσει το άρθρο.
«Eίναι ολόκληρο, όπως το είδα στον υπολογιστή της στα γραφεία» είπε η Tάμσιν. «Ως την παραμικρή λεπτομέρεια…»
Σταμάτησε διαβάζοντας την τελευταία παράγραφο.
«Πρόβλημα;» είπε ο Tζος κοιτάζοντάς την.
H Tάμσιν ξαναδιάβασε το τέλος του άρθρου της Nτέμπι Γκραντ.
Γι’ αυτό, εμπρός, επισκέπτες του διαδικτύου. Aν πηγαίνατε στο Άμπεϊ και είστε συνδεδεμένοι με το Δίκτυο, στείλτε ηλεκτρονικά μηνύματα στη διεύθυνση: ALLSTAR@ABBEY.PRIME.CO.UK Θέλουν να μάθουν πού βρίσκεστε τώρα, τι κάνετε, ό,τι μπορείτε να θυμηθείτε για τη ζωή στο Άμπεϊ – τους δασκάλους, τις αίθουσες, τους παλιούς σας φίλους, τα αθλήματα. Eμπρός, σας περιμένουν να τους στείλετε ένα μήνυμα με όλες τις λεπτομέρειες!
«Kόπηκε… Yπήρχε κάτι για τη φωτιά στο τέλος. Kαι η τελευταία πρόταση είχε κι ένα πονηρό αστείο».
«Ίσως γι’ αυτό να κόπηκε» είπε ο Pομπ.
«Ίσως» είπε η Tάμσιν. «Mου είπε όντως ότι ο αρχισυντάκτης της ίσως να αναγκαζόταν να περικόψει το άρθρο, αν δεν υπήρχε αρκετός χώρος».
O Tζος έδειξε το κάτω μέρος της σελίδας. Στο τέλος του άρθρου υπήρχε ένα λευκό κενό. «Όμως υπήρχε αρκετός χώρος» είπε.
Michael Coleman, Παγίδα στο Δίκτυο, μτφρ. Β. Αυγουστίνου, εκδ. Mεταίχμιο, 2002
1 Στο κείμενο 2 υπογραμμίστε τους δυνατούς τύπους της προσωπικής αντωνυμίας και βάλτε σε κύκλο τους αδύνατους. • Εξηγήστε σε κάθε περίπτωση γιατί χρησιμοποιήθηκε ο δυνατός τύπος της προσωπικής αντωνυμίας του α΄ ή β΄ προσώπου.
2 Γράψτε μία μικρή παράγραφο για τη σχέση σας με την τηλεόραση, χρησιμοποιώντας μόνο αδύνατους τύπους προσωπικών αντωνυμιών. • Έπειτα ξαναγράψτε την αντικαθιστώντας τους αδύνατους τύπους με δυνατούς.
Απάντηση:
3 Σε ποια από τις δύο προτάσεις του κειμένου 2 το ότι είναι αναφορική αντωνυμία και σε ποια σύνδεσμος; • Πώς γράφεται η αντωνυμία και πώς ο σύνδεσμος;
– Θέλουν να μάθουν πού βρίσκεστε τώρα, τι κάνετε, ό,τι μπορείτε να θυμηθείτε για τη ζωή στο Άμπεϊ.
– Μου είπε όντως ότι ο αρχισυντάκτης της ίσως να αναγκαζόταν να περικόψει το άρθρο.
4 Βρείτε στα κείμενα 1 και 2 και γράψτε στον παρακάτω πίνακα τις φράσεις που περιέχουν αόριστες, οριστικές και αναφορικές αντωνυμίες (στις αναφορικές αντωνυμίες γράψτε την αναφορική πρόταση που εισάγουν).
Φράσεις με:
αόριστες αντωνυμίες | οριστικές αντωνυμίες | αναφορικές αντωνυμίες |
• Σημειώστε τη συντακτική θέση των αντωνυμιών μέσα στον πίνακα.
5 Στους παρακάτω τίτλους εκπομπών από το εβδομαδιαίο πρόγραμμα της τηλεόρασης υπογραμμίστε τις αντωνυμίες και βρείτε σε ποιο είδος ανήκουν. • Φτιάξτε με κάποιες από αυτές δικούς σας τίτλους τηλεοπτικών εκπομπών.
MEGA | ΑΝΤ1 | ΝΕΤ | ALPHA | STAR | ΕΤ3 |
09.50 | 11.00 | 10.00 | 06.50 | 06.45 | 10.00 |
Το παιδί μου κι εγώ 14.50 Όσα φέρνει η ώρα |
Εκείνες και εγώ | Άλλη διάσταση | Καλημέρα σας 10.00 Καλώς τους |
Κάθε μέρα, καλημέρα |
Η άλλη μέρα 12.30 Κάθε τόπος και τραγούδι |
15.00 Κάπου σε ξέρω |
18.30 Κοίτα τι ζητάει 20.10 Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος |
16.50 Θα σε δω στο πλοίο |
περ. «ON OFF», εφημ. ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠIΑ, 28/3/2004
Τις συνήθειες των παιδιών μελέτησαν τα τμήματα Κοινωνικής
Ιατρικής και Αύξησης και
Ανάπτυξης του νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού».
Οι επιστήμονες Ν. Παπαδοπούλου, Ε. Βλαχοπαπαδοπούλου, Στ. Μιχαλάκος και Τ. Τσαρμακλής κατέγραψαν τις εξωσχολικές δραστηριότητες 1.694 μαθητών από 26 δημοτικά σχολεία της Αττικής, τις οποίες δημοσίευσαν στο δελτίο της Α΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου της Αθήνας.
Από την ανάλυση των ευρημάτων φαίνεται ότι τα αγόρια ασχολούνται πολύ περισσότερο από τα κορίτσια με τον αθλητισμό και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Από την πλευρά τους τα κορίτσια διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία περισσότερο από τα αγόρια, ενώ ασχολούνται πιο συχνά με την εκμάθηση κάποιου μουσικού οργάνου.
Οι ξένες γλώσσες κλέβουν ελεύθερο χρόνο από πολλούς μαθητές του δημοτικού, καθώς η μελέτη δείχνει ότι τρία στα πέντε παιδιά πηγαίνουν φροντιστήριο προκειμένου να μάθουν τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα.
Την «παράσταση» όμως κλέβει και στα δύο φύλα η τηλεόραση, η οποία φαίνεται ότι αποτελεί την πιο σταθερή παρέα τους κατά τις ώρες που βρίσκονται στο σπίτι.
Δημ. Καραγιώργος, εφημ. ΕΘΝOΣ, 27/1/2004
1 Σχηματίστε σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό αυτό των λέξεων:
εξωσχολικά:
παιδιατρικής:
2 Συνεργαστείτε με τους συμμαθητές σας για να βρείτε οικογένειες λέξεων με παραγωγή ή σύνθεση με τις λέξεις:
κοινωνικής:
εκμάθηση:
ασχολούνται:
γλώσσα:
3 Σχηματίστε ουσιαστικά που να έχουν α΄ συνθετικό όμοιο με αυτό των λέξεων πρωτότυπα και φωτοαντιγραφικά.
πρωτο-
φωτο-
4 Σχηματίστε προφορικά λέξεις που να έχουν κοινή ρίζα με το επίθετο χάρτινο.
Απάντηση: