1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Ε' Δημοτικού, 9η ενότητα


ΣΕΛ. 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 63 64 65 66 67 68 69 70 71

 

Η ενότητα έχει στο εξώφυλλό της μια αφίσα του Νικόλα Ανδρικόπουλου για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου 2004 που απεικονίζει παιδιά στον μαγικό κόσμο των βιβλίων, για εισαγωγή στο θέμα.

 

Στη συγκεκριμένη ενότητα γίνεται επεξεργασία περιγραφικών κειμένων, κυρίως με τη μορφή βιογραφικών σημειωμάτων, ενημερωτικών φυλλαδίων βιβλιοθήκης και βιβλιοπαρουσίασης.

Η ενότητα χωρίζεται στις εξής υποενότητες:

• Ο μαγικός κόσμος των βιβλίων

• Ποιοι είναι οι συγγραφείς;

• Βιβλιοθήκες

• Σκυταλοδρομία ανάγνωσης

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• λογοτεχνική αφηγηματική περιγραφή

• βιογραφικό σημείωμα

• ενημερωτικά φυλλάδια

• βιβλιοπαρουσίαση

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, μέσα από την επεξεργασία κειμένων ο μαθητής συνειδητοποιεί τη διαφορά ονοματικής και ρηματικής φράσης [ως βασικού γραμματικού φαινομένου της ενότητας] και τις λειτουργίες των ανεξάρτητων και εξαρτημένων προτάσεων. Στην ενότητα αυτή συμπληρώνεται η διδασκαλία της χρήσης του κόμματος (βλ. ενότητα 7) με αναφορά στις εξαρτημένες επιρρηματικές προτάσεις, τις οποίες μαθαίνει ο μαθητής να διακρίνει από τις εξαρτημένες προτάσεις που έχουν θέση υποκειμένου ή αντικειμένου.

 

Και στο Βιβλίο του Μαθητή και στο Τετράδιο Εργασιών προτείνονται διαθεματικές δραστηριότητες, οι οποίες συνδέονται κυρίως με την Αισθητική Αγωγή.

 

Στο Τετράδιο Εργασιών ηρωίδα είναι η Pούλα η Διαβαστερούλα, η οποία περιηγείται στον κόσμο των βιβλίων. H περιήγηση αυτή δίνει αφορμή για ασκήσεις εμπέδωσης της διδασκαλίας της δομής των κειμένων της ενότητας, για ασκήσεις στα γραμματικά φαινόμενα (ονοματικές και ρηματικές φράσεις, ανεξάρτητες και εξαρτημένες προτάσεις) και για λεξιλογικές ασκήσεις.

 

 



33

 

eik


34

 

eik

 

Ο μαγικός κόσμος των βιβλίων

εικ

Τα δυο αδέρφια συνήθιζαν να παίζουν με μια υδρόγειο σφαίρα. Καθώς τη στριφογύριζαν και τη στριφογύριζαν, με κλειστά μάτια, σημάδευαν με το δάχτυλό τους ένα σημείο. Και εάν τύχαινε το σημείο εκείνο να είναι το Πεκίνο ή η Μαδαγασκάρη ή το Μεξικό, τότε έψαχναν στις βιβλιοθήκες να βρουν βιβλία με ιστορίες για τον τόπο που διάλεξαν.

Αγαπούσαν το διάβασμα. Το χαίρονταν. Το φως στο παραθύρι τους ήταν αναμμένο ως αργά το βράδυ. Με το «φως» των βιβλίων βρέθηκαν να περπατούν στο σινικό τείχος στην Κίνα, ν’ ακούν το τραγούδι του ωκεανού παρέα με τους Βίκιγκς, να ζουν δίπλα στις πυραμίδες της αρχαίας Αιγύπτου, να γλιστρούν με το έλκηθρο στις παγωμένες λίμνες συντροφιά με τους Εσκιμώους, να παίρνουν μέρος στους αγώνες της αρχαίας Ολυμπίας, να στεφανώνονται μ’ ένα κλωνάρι αγριελιάς.

Όταν τα έπαιρνε ο ύπνος, τα παραμύθια, οι ιστορίες, οι θρύλοι, οι τόποι, οι συγγραφείς, οι ήρωες μπερδεύονταν στα όνειρά τους, καθώς έρχονταν να τους νανουρίσουν απαλά: Ο Αίσωπος διηγιόταν τους μύθους του στη Σεχραζάτ από το πιο ψηλό σημείο του πύργου του Άιφελ, ο Χριστόφορος Κολόμβος άκουγε τον Τομ Σόγερ να του λέει τις σκανταλιές του σ’ ένα ποταμόπλοιο του Μισσισσιππή, η Αλίκη ταξίδευε στη χώρα των θαυμάτων μέσα σ’ ένα έλκηθρο συντροφιά με τη Μαίρη Πόπινς, ο Άντερσεν έλεγε τα δικά του παραμύθια στην αράχνη Ανάνσε έξω από την πυραμίδα.

Το παιχνίδι με την υδρόγειο σφαίρα σε συνδυασμό με τα βιβλία διασκέδαζε αφάνταστα τα δυο αδέρφια, γιατί δεν τελείωνε ποτέ. Είχανε βρει έναν τρόπο να γίνουν θαλασσοπόροι κι εξερευνητές μέσα από τις σελίδες τους. Με το «φως» τους κατακτούσαν τον πλανήτη, ζούσαν διάφορους πολιτισμούς, διάφορες εποχές, θαύμαζαν την ποικιλία τους. Με λίγα λόγια, συναντούσαν τη ζωή στον μεγάλο κόσμο, έξω από τη μικρή τους καμαρούλα. Πετούσαν παντού, ταξίδευαν παντού, ονειρεύονταν.

Και βέβαια ξεχνούσαν να κλείσουν το φως!

– Παιδιά, πότε επιτέλους θα κοιμηθείτε; τους φώναζαν οι γονείς τους. Είναι αργά. Σβήστε το φως!

– Δεν μπορούμε, τους απαντούσαν. Το «φως» των βιβλίων δεν σβήνει ποτέ.

 

Αγγελική Βαρελλά, περιοδικό «Ερευνητές», Η Καθημερινή, 3/4/04

 

35

 

eikeik1. Μπορείτε να βρείτε στο κείμενο τις φράσεις που δείχνουν τις διαδρομές των παιδιών στον κόσμο μέσα από τα βιβλία και τους ήρωες που συναντούν; Ανακοινώστε τα στους συμμαθητές σας.

 

 

eik

 

Μερικές φορές συνδέουμε τις προτάσεις μόνο με κόμμα (,) χωρίς να χρησιμοποιούμε το σύνδεσμο «και».

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 52: Σημεία στίξης, κόμμα

 

Για τη στίξη και το κόμμα μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

 

eik2. Bρείτε στο κείμενο τα σημεία που συνδέονται με κόμμα και ξαναγράψτε τα στο τετράδιό σας βάζοντας στη θέση του τελευταίου κόμματος το σύνδεσμο «και», π.χ.:

 

Όταν τα έπαιρνε ο ύπνος, τα παραμύθια, οι ιστορίες, οι θρύλοι, οι τόποι, οι συγγραφείς και οι ήρωες μπερδεύονταν στα όνειρά τους.

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

36

 

Ποιοι είναι οι συγγραφείς;

εικ

Η Άλκη Ζέη γεννήθηκε στην Αθήνα και πέρασε τα πρώτα παιδικά της χρόνια στη Σάμο. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Αθηνών, στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και σεναριογραφία στο Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Μόσχας. Ασχολήθηκε με το γράψιμο από μικρή. Όταν ήταν μαθήτρια γυμνασίου, άρχισε να γράφει έργα για το κουκλοθέατρο. Ένας από τους χαρακτήρες που δημιούργησε, ο Κλούβιος, έγινε μετέπειτα ένας από τους κυριότερους ήρωες του κουκλοθέατρου Αθηνών «Μπαρμπα-Μυτούσης».

Αργότερα συνέχισε το γράψιμο, δημοσιεύοντας σειρά διηγημάτων της στο περιοδικό Νεανική Φωνή, ένα περιοδικό για νέους, που είχε ως συντακτική επιτροπή το Μάριο Πλωρίτη,τον Τάσο Λιγνάδη, τον Κωστή Σκαλιώρα. Από το 1954 έως το 1964 έζησε ως πολιτική πρόσφυγας στη Μόσχα. Το 1964 επέστρεψε οικογενειακώς στην Ελλάδα, απ’ όπου ξαναέφυγε το 1967, με τον ερχομό της Χούντας, αυτή τη φορά για το Παρίσι. Κατά τη διάρκεια της παραμονής της στη Ρωσία έγραψε διηγήματα και νουβέλες, που τα έστειλε στην Ελλάδα και δημοσιεύτηκαν στο λογοτεχνικό περιοδικό Επιθεώρηση Τέχνης. Τα παιδικά της βιβλία έχουν μεταφραστεί σε 20 γλώσσες, ενώ το πρώτο της μυθιστόρημα έγινε μπεστ σέλερ και έχει μεταφραστεί σε 6 γλώσσες.

Εργογραφία

Το καπλάνι της βιτρίνας, Αθήνα, Θεμέλιο, 1966. Αθήνα, Κέδρος, 1993. ( Έκδοση μ’). Σελ. 184. ISBN:960-040-007-5.
Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, Αθήνα, Κέδρος 1971. ( Έκδοση λα’). Σελ. 264. ISBN: 960-04-0069-5.
Κοντά στις ράγες, Αθήνα, Κέδρος, 1974 ( Έκδοση κζ’). Σελ. 240. ISBN: 960-040-008-3.
Αρβυλάκια και γόβες, Αθήνα, Κέδρος 1975 ( Έκδοση ια’). Σελ. 104. ISBN: 960-04-0536-0.
Ο θείος Πλάτων, Αθήνα, Κέδρος, 1975 ( Έκδοση κ’). Σελ. 144. ISBN: 960-04-0148-9.
Μια Κυριακή του Απρίλη, Αθήνα, Κέδρος, 1978. ( Έκδοση ε’). Σελ. 46. ISBN: 960-04-0272-8.
Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα, Αθήνα, Κέδρος, 1987. Σελ. 350. ISBN: 960-04-180-2.
Θέατρο για παιδιά (Ο Κεραμιδοτρέχαλος / Ματίας ο πρώτος), Αθήνα, Κέδρος, 1992, Σελ. 144. ISBN: 960-04-0642-1.
Η μωβ ομπρέλα, Αθήνα, Κέδρος, 1995. Σελ. 264. ISBN: 960-04-1038-0.
Νεανική φωνή, Αθήνα, Καστανιώτης, 1996. ISBN: 960-031-686-4.
Η Αλίκη στη χώρα των μαρμάρων, Αθήνα, Κέδρος, 1997.ISBN: 960-041-238-3.
Η δωδέκατη γιαγιά και άλλα…, Αθήνα, Καστανιώτης, 2000. Σελ. 122. ISBN: 960-032-935-4.

37

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Βιογραφικό σημείωμα
είναι ένα κείμενο στο οποίο γράφονται όλα τα
ατομικά στοιχεία κάποιου (όνομα, επώνυμο,
τόπος και ημερομηνία γέννησης κ.ά.), οι σπουδές,
τα πτυχία και σημαντικές δραστηριότητές του.
Αν το βιογραφικό είναι κάποιου συγγραφέα, υπάρχει και
ο κατάλογος των έργων που έχει γράψει.

 

 

eik1.  Διαλέξτε ένα συγγραφέα που σας αρέσει. Βρείτε στοιχεία για τη ζωή και το έργο του και γράψτε τη βιογραφία του. Τα συννεφάκια θα σας βοηθήσουν.

 

eik

 

δεσμός Οδυσσέας Ελύτης, χρονολόγιο [πηγή: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου]  

δεσμός Βιογραφίες Ανθολογούμενων Λογοτεχνών στα βιβλία Λογοτεχνίας Δημοτικού - Γυμνασίου - Λυκείου

 

38

 

eik

 

Στο βιογραφικό της Άλκης Ζέη υπάρχουν οι φράσεις:

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα.

εικ

Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών.

 

Ασχολήθηκε με το γράψιμο.

 

Αυτές θα μπορούσαμε να τις γράψουμε και έτσι:

 

Γέννηση στην Αθήνα.

 

Σπουδές στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών.

 

Ασχολία με το γράψιμο.

 

Τι παρατηρείτε;

 

Μπορούμε να εκφράσουμε ένα νόημα χρησιμοποιώντας είτε φράση με ρήμα είτε φράση χωρίς ρήμα. Πώς λέγονται αυτές οι φράσεις;

 

eik

 

 

 

eik2. Βρείτε στο βιογραφικό της Άλκης Ζέη ρηματικές φράσεις όπως οι παραπάνω και μετατρέψτε τες σε ονοματικές:

 

Επιστρέφει στην Ελλάδα οικογενειακώς.

Επιστροφή στην Ελλάδα οικογενειακώς.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

Πώς συνδέουμε τις προτάσεις

 

eik

 

Η πρόταση που έχει ένα ολοκληρωμένο νόημα και μπορεί να σταθεί στο λόγο μόνη της λέγεται κύρια ή, αλλιώς, ανεξάρτητη.

 

Η πρόταση που δεν μπορεί να σταθεί στον λόγο μόνη της λέγεται δευτερεύουσα, ή, αλλιώς, εξαρτημένη.

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 191: εξαρτημένες προτάσεις, σύνδεσμοι

 

Για τη σύνδεση των προτάσεων μπορείς να διαβάσεις ή να δεις το βίντεο εδώ

 

 

39

 

eik3. Από το κείμενο «Βιογραφία της Άλκης Ζέη» βρείτε στο χρωματισμένο μέρος τις ανεξάρτητες και τις δευτερέουσες προτάσεις και συμπληρώστε τον πίνακα:

 

Η Άλκη Ζέη γεννήθηκε στην Αθήνα και πέρασε τα πρώτα παιδικά της χρόνια στη Σάμο. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Αθηνών, στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και σεναριογραφία στο Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Μόσχας. Ασχολήθηκε με το γράψιμο από μικρή. Όταν ήταν μαθήτρια γυμνασίου, άρχισε να γράφει έργα για το κουκλοθέατρο. Ένας από τους χαρακτήρες που δημιούργησε, ο Κλούβιος, έγινε μετέπειτα ένας από τους κυριότερους ήρωες του κουκλοθέατρου Αθηνών «Μπαρμπα-Μυτούσης».

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾ Οδηγίες για την αντιγραφή ή αποκοπή και επικόληση δες στο «επεξεργάσιμο κείμενο»

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ανεξάρτητες εξαρτημένες
  
  
  
  
  
  
  
  

 

 

4. Προσπαθήστε να ενώσετε τις παρακάτω προτάσεις κάνοντας τη μία από τις δύο δευτερεύουσα. Χρησιμοποιήστε τις λέξεις ή φράσεις που είναι στην παρένθεση.

 

Μου αρέσει το διάβασμα. Διαβάζω πολλά βιβλία. (γιατί)

 

Διαβάζω πολλά βιβλία γιατί μου αρέσει το διάβασμα.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

Είδα το πολύχρωμο βιβλίο και ενθουσιάστηκα πάρα πολύ. (όταν)

 

 

Διάβασα πολύ και κουράστηκαν τα μάτια μου. (επειδή)

 

 

Διάβαζε τόσο σιγανά. Μόλις μπορούσα να τον ακούσω. (ώστε)

 

 

Είχε πολλά βιβλία. Δεν έδινε κανένα στους φίλους του. (αν και)

 

 

eik Για να βάλετε σωστά το κόμμα... θυμηθείτε:

 

bullet

Όταν διαβάσεις αυτό το βιβλίο, θα μάθεις πολλά χρήσιμα πράγματα.

bullet

Επειδή ήταν αδιάβαστος, δεν ήρθε στο σχολείο σήμερα.

bullet

Αν σου αρέσει το διάβασμα, να αγοράζεις πολλά λογοτεχνικά βιβλία.

 

Χωρίζουμε με κόμμα τις δευτερεύουσες προτάσεις (αιτιολογικές, χρονικές, υποθετικές, εναντιωματικές, αποτελεσματικές) από τις κύριες όταν το νόημά τους δεν είναι στενά δεμένο με το νόημα της κύριας πρότασης. Σ’ αυτή την περίπτωση συνήθως τοποθετούνται πριν από αυτήν.

Δεν τις χωρίζουμε με κόμμα όταν το νόημά τους είναι στενά δεμένο με το νόημα της κύριας πρότασης (τότε συνήθως τοποθετούνται μετά από αυτήν):

 

Χαίρομαι όταν σκέφτομαι ότι θα μπορέσω επιτέλους να διαβάσω το αγαπημένο μου βιβλίο.

Ήταν πολύ στενοχωρημένος γιατί έχασε το βιβλίο που του έδωσα.

Θα στενοχωρηθώ πολύ αν δεν πάμε σήμερα στην έκθεση βιβλίου.

 

Για τη στίξη και το κόμμα μπορείς να διαβάσεις και να εξασκηθείς με ασκήσεις εδώ

 

 

40

 

eik5. Βάλτε κόμμα όπου χρειάζεται στο παρακάτω κείμενο:

 

εικ

Συνέντευξη με την Κίρα Σίνου...

 

Πού ζείτε;

Στην Κηφισιά.

 

Με ποιους άλλους ζείτε;

Με την εγγονή μου τον γιο μου και τη γυναίκα του. Μαζί μου ζουν ακόμα ένα σωρό σκύλοι γάτες και χελώνες.

 

Πού γεννηθήκατε;

Στο Ροστόβ μια πόλη της Ρωσίας.

 

Πού μεγαλώσατε;

Στο Ροστόβ στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα.

 

Ποια είναι η αγαπημένη σας ασχολία;

Το διάβασμα.

 

Τι απεχθάνεστε;

Την αγένεια και την υποκρισία.

 

Τι θέλατε να γίνετε όταν ήσασταν παιδί;

Όταν ήμουν μικρή ήθελα να γίνω γιατρός αλλά όταν σπούδαζα δεν υπήρχε ιατρική σχολή στη Θεσσαλονίκη.

 

Πείτε μας για τα βιβλία σας...

Τ' αγαπώ. Είναι παιδιά μου γιατί βγήκαν από μέσα μου. Πιστεύω πως τα θέματα που μ’ ενδιαφέρουν ενδιαφέρουν ακόμα τα παιδιά.

 

Πώς ακριβώς γράφετε;

Έχω μια ιδέα. Αν πρόκειται για κάποιο ιστορικό ή παλαιοντολογικό θέμα κάθομαι και διαβάζω. Προσπαθώ να βρω όσα περισσότερα βιβλία μπορώ πάνω στο θέμα μου. Υστερα ανοίγω ένα καινούριο αρχείο στο κομπιούτερ κι αρχίζω.

 

Γιατί γράφετε;

Γράφω γιατί το έχω μέσα μου. Γράφω γιατί μ’ αρέσουν ορισμένα θέματα και θέλω να τα μοιραστώ με τους αναγνώστες μου. Γράφω γιατί αγαπώ τα βιβλία.

 

www.haef.gr (διασκευή)

41

 

Βιβλιοθήκες

Όταν η βιβλιοθήκη συναντά τους αναγνώστες

εικ

Οι άνθρωποι που είναι αναγνώστες είναι τυχεροί γιατί μέσα από τα κάθε λογής βιβλία αντλούν πληροφορίες, ταξιδεύουν με το πνεύμα και την ψυχή, εξερευνούν νέες καταστάσεις που δεν συναντούν στην καθημερινότητά τους. H Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Πύργου αποτελεί χώρο μάθησης, πληροφόρησης, γνωριμίας και εξοικείωσης με το βιβλίο, τη μελέτη και την αναζήτηση της γνώσης. Απευθύνεται κατά κύριο λόγο στο μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού το οποίο δεν έχει ουσιαστική επαφήμε το βιβλίο.

 

Στόχος του παιδικού τμήματος της Βιβλιοθήκης Πύργου είναι να προσφέρει στα παιδιά βιβλία που καλύπτουν τις ανάγκες της ηλικίας τους. Προσπαθεί να τα φέρει από πολύ νωρίς σ’ επαφή με τον έντυπο λόγο και να τα κάνει να αγαπήσουν το βιβλίο και το διάβασμα. Κι όταν οι μικροί αναγνώστες δεν μπορούν να έρθουν στη βιβλιοθήκη, τότε πηγαίνει η Βιβλιοθήκη να τους συναντήσει! Με τα δυο της ειδικά διαμορφωμένα και εξοπλισμένα βιβλιο-αυτοκίνητα διακινεί βιβλία και οπτικοακουστικό υλικό σε δεκάδες δανειστικά κέντρα, κυρίως σχολεία και πολιτιστικούς συλλόγους, σε όλη την Ηλεία και τους γειτονικούς νομούς. Ο δανεισμός, ο οποίος είναι ηλεκτρονικός,γίνεται με την ευθύνη του υπεύθυνου του δανειστικού κέντρου. Tο υλικό παραμένει στο δανειστικό κέντρο για όσο διάστημα απαιτηθεί από τους χρήστες (μέσος χρόνος ανανέωσης δανεισμού 2 μήνες).Οι χρήστες, μαθητές και εκπαιδευτικοί, έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για παλαιούς αλλά και πολλούς νέους τίτλους όλων των ενδιαφερόντων, νεανική λογοτεχνία, δοκίμια, σχολικά βιβλία,εγκυκλοπαίδειες, βιβλία γενικού ενδιαφέροντος κτλ. 

 

ενημερωτικό έντυπο της Δημόσιας Κεντρικής βιβλιοθήκης Πύργου

42

 

eik

 

eikeik1. Βρείτε τις πληροφορίες που μας δίνει το ενημερωτικό φυλλάδιο για τη Βιβλιοθήκη του Πύργου. Αναζητήστε παρόμοια φυλλάδια και περιγράψτε τη Βιβλιοθήκη της περιοχής σας. Συζητήστε πώς λειτουργεί μια δανειστική βιβλιοθήκη.

 

δεσμός Κινητές βιβλιοθήκες [πηγή: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης] 

δεσμός Κινητή βιβλιοθήκη [πηγή: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας] 

δεσμός Κιβωτός.gr: Δημόσια Βιβλιοθήκη Βέροιας (βίντεο, 45:57min) [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ] 

δεσμός Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης Πανεπιστημίου Κρήτης

 

eik2. Στο κείμενο είναι γραμμένες με κόκκινο δύο λέξεις. Ποια είναι επίθετο και ποια επίρρημα; Πώς το καταλαβαίνουμε;

 

Συμπληρώστε τα κενά με το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ ή το επίρρημα πολύ:

 

Σήμερα σηκώθηκα __ πρωί. Δεν μπορούσα να κοιμηθώ γιατί έκανε __ ζέστη. Πήγα στο μπάνιο κι έριξα __ νερό στο πρόσωπό μου.

Την ώρα που τρώγαμε το πρωινό μας, ο αδερφός μου είχε μια __καλή ιδέα. Μου πρότεινε να επισκεφτούμε τη βιβλιοθήκη της πόλης μας. Η βιβλιοθήκη είναι __ μεγάλη και έχει __ βιβλία.

Λίγο αργότερα πήραμε το λεωφορείο για να πάμε στη βιβλιοθήκη. Στο λεωφορείο υπήρχε __ κόσμος και αργήσαμε να φτάσουμε, γιατί οι δρόμοι είχαν __ κίνηση και το λεωφορείο έκανε __ στάσεις.

Γυρίσαμε στο σπίτι αργά το απόγευμα. Η μητέρα μου μας έβαλε να φάμε, αλλά εγώ δεν ήθελα να φάω, γιατί δεν είχα __ όρεξη.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 105: Το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ

 

43

 

eik3. Αντιστοιχίστε σωστά τις λέξεις με τη σημασία τους.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

1. βιβλιοθηκάριοςα. στήριγμα για τα βιβλία, ώστε να στέκονται όρθια στα ράφια
2. βιβλιοκριτικήβ. ο κατάλογος βιβλίων και γενικότερα δημοσιευμάτων που αναφέρονται σε ορισμένο αντικείμενο μελέτης και όπου αναγράφονται το όνομα του συγγραφέα,ο τίτλος του δημοσιεύματος, ο τόπος και η χρονολογία έκδοσής του κτλ.
3. βιβλιοστάτηςγ. ο υπάλληλος της βιβλιοθήκης ο υπεύθυνος για την ταξινόμηση, τη συντήρηση,τη φύλαξη των βιβλίων και την παροχή πληροφοριών σχετικά με αυτά στους αναγνώστες
4. βιβλιογραφίαδ. ο μανιώδης αναγνώστης βιβλίων (που διαβάζει πολλά βιβλία)
5. βιβλιοφάγοςε. η κριτική βιβλίου ή άλλου δημοσιευμένου κειμένου από ειδικό, η οποία δημοσιεύεται σε εφημερίδα ή περιοδικό
6. βιβλιοδεσίαζ. η παράνομη ανατύπωση και πώληση βιβλίων
7. βιβλιοκαπηλίαη. το κατάστημα στο οποίο πωλούνται βιβλία, χαρτικά και είδη γραφικής ύλης
8. βιβλιοχαρτοπωλείοθ. η συρραφή των φύλλων χειρογράφου ή εντύπου και η ένωσή τους με προστατευτικό κάλυμμα (εξώφυλλο), ώστε να πάρουν τη μορφή βιβλίου ή άλλου εντύπου (π.χ. περιοδικού)

 

σσ. αν θέλεις μπορείς να λύσεις την άσκηση εδώ

 

δεσμός Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]

 

44

 

eik

 

ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΙΒΛΙΟΥ

Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (Ε.ΚΕ.ΒΙ.) είναι ένας οργανισμός που ιδρύθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού το 1994 με σκοπό να βοηθήσει και να οργανώσει την εξάπλωση του βιβλίου.

Για το σκοπό αυτό διοργάνωσε αυτό το πρόγραμμα, που ονομάστηκε «Σκυταλοδρομία Ανάγνωσης» και μπορεί να εφαρμοστεί σε μια ή και περισσότερες σχολικές τάξεις.

Τα στάδια του προγράμματος είναι:

bullet

Η επιλογή των βιβλίων

bullet

Α’ σκέλος Σκυταλοδρομίας: Παρουσίαση βιβλίων

bullet

Β’ σκέλος Σκυταλοδρομίας: Δραστηριότητες, παρουσίαση δραστηριοτήτων

bullet

Έπαινοι συμμετοχής

 

45

 

eik1. Βρείτε στο κείμενο της σελ. 44 σύνθετες λέξεις με προθέσεις [και από την αρχαία γλώσσα: ανά, προ, υπό, υπέρ, επί (εφ-), εν (εμ-)] και προσπαθήστε να τις εξηγήσετε. Κοιτάξτε το λεξικό για να ελέγξετε τις απαντήσεις σας.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

λέξηανάλυση σημασία
ανάγνωσηανα + γνώσηδιάβασμα
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 

δεσμός Μικρός Αναγνώστης (επίσημος δικτυακός τόπος 

δεσμός Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]

46

H επιλογή των βιβλίων

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς φέρνετε στην τάξη και διαλέγετε με τη βοήθεια του δασκάλου σας όποιο βιβλίο προτιμάτε να διαβάσετε.

Τα βιβλία μπορείτε να τα προμηθευτείτε από:

α) τη βιβλιοθήκη της τάξης, του σχολείου, της συνοικίας, της πόλης ή του χωριού

β) τα βιβλιοπωλεία

γ) την προσωπική σας βιβλιοθήκη

Επιλέγετε βιβλία με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Μπορείτε να προτείνετε μια σειρά θεμάτων: γνώσης, αθλητισμού, καθημερινότητας, περιπέτειας, μυστηρίου...

 

δεσμός OpenBook. Ανοικτή Λογοτεχνία (επίσημος δικτυακός τόπος)  

δεσμός Νέες εκδόσεις [πηγή: βιβλιοnet]  

δεσμός Βιβλία με αφορμή ένα θέμα [πηγή: bookbook]

 

Α’ σκέλος Σκυταλοδρομίας

Παρουσίαση βιβλίων

Οι παρουσιάσεις των βιβλίων γίνονται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, όποτε ένα παιδί ή μια ομάδα παιδιών έχουν διαβάσει κάποιο βιβλίο και είναι έτοιμα να το παρουσιάσουν.

Ας δούμε μερικούς τρόπους παρουσίασης βιβλίων, τους οποίους μπορούμε βέβαια να εμπλουτίσουμε ή να αλλάξουμε:

bullet

Βιβλιοπαρουσίαση

bullet

Συζήτηση για τους ήρωες του βιβλίου (τι θα έκανα στη θέση τους; Ποιον θα ήθελα ή δεν θα ήθελα για παρέα; Μια υποθετική συζήτηση μεταξύ των ηρώων για κάποιο επεισόδιο. Παίρνω μια φανταστική συνέντευξη από έναν ήρωα. Φτιάχνω ένα πορτρέτο τους και εντοπίζω στοιχεία του χαρακτήρα τους.)

bullet

Εικονογράφηση μέρους ή των σημαντικότερων επεισοδίων του βιβλίου.

bullet

Θεατρικό παιχνίδι με θέμα ένα επεισόδιο ή όλο το βιβλίο.

 

 

 

eikeik2. Τα στοιχεία που παρουσιάζονται στο εξώφυλλο και στο οπισθόφυλλο ενός βιβλίου μάς δίνουν τις βασικές πληροφορίες για το έργο αυτό. Ο τίτλος, το όνομα του συγγραφέα, η έκδοση, η εικονογράφηση, η μετάφραση –αν είναι ξένου συγγραφέα–, η χρονολογία έκδοσης και το περιεχόμενο –με τη μορφή περίληψης– αποτελούν την παρουσίασή του. Δηλαδή δίνεται μια πλήρης περιγραφή στον υποψήφιο αναγνώστη, προκειμένου να αποφασίσει εάν τον ενδιαφέρει η αγορά του συγκεκριμένου βιβλίου.

 

Και εσείς όμως θα μπορούσατε να κάνετε κάτι παρόμοιο με τη βιβλιοθήκη της τάξης σας. Θα μπορούσατε να φτιάξετε μια σελίδα που θα συνοδεύει το βιβλίο που διαβάσατε και θα το παρουσιάζει στους συμμαθητές σας. Έτσι, θα ξέρετε με μια ματιά αν σας ενδιαφέρει ή όχι. Δείτε έναν τρόπο βιβλιοπαρουσίασης που προτείνει το πρόγραμμα «Σκυταλοδρομία Aνάγνωσης»:

 

47

 

eik

 

Κοιτάξτε τώρα ένα έντυπο βιβλιοπαρουσίασης που έφτιαξε η Ε’ τάξη του 8ου Δημοτικού Σχολείου Γαλατσίου στον υπολογιστή του σχολείου της:

 

48

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Το ΒΙΒΛΙΟ που θα σας παρουσιάσω είναι το:

 

__ (ΤΙΤΛΟΣ)

Γράφτηκε από τ__(ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ)

 

__ (ΕKΔOΣEIΣ)

και είναι: __ (περιπέτεια, βιογραφία, επιστημονική φαντασία, μυστηρίου, πληροφοριακό ή κάτι άλλο)

 

ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΗ

Zωγραφίζω κάτι για το βιβλίο μου

 

 

 

 

Πότε διαδραματίζεται; Πού; Ποιοι είναι οι ήρωες; Ποιες καταστάσεις αντιμετωπίζουν; Γράφω δυο λόγια αλλά δεν αποκαλύπτω το τέλος.

__

Μου άρεσε / Δεν μου άρεσε, επειδή:

__

 

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 0-5 (άσ’ το καλύτερα) 6-7 (καλούτσικο) 8-9 (πολύ καλό) 10 (να το διαβάσεις οπωσδήποτε)

 

ΟΝΟΜΑ: __

 

 

 

Υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στα δύο έντυπα;

 

Μπορείτε να φτιάξετε και το δικό σας έντυπο βιβλιοπαρουσίασης που θα περιέχει αυτά που νομίζετε εσείς σημαντικά.

 

δεσμός Βιβλία που διαβάσαμε για 9-12 ετών [πηγή: bookbook]

49

 

Β’ σκέλος Σκυταλοδρομίας

Δραστηριότητες

 

Το Β’ σκέλος της Σκυταλοδρομίας μπορεί να παιχτεί ανάμεσα σε δύο ομάδες παιδιών της ίδιας τάξης ή δύο διαφορετικών τάξεων του ίδιου ή και άλλου σχολείου. Τα συγκεκριμένα βιβλία πάνω στα οποία θα βασιστεί το παιχνίδι ανάμεσα στις δύο ομάδες πρέπει να είναι τουλάχιστον πέντε. Τα πέντε αυτά βιβλία πρέπει να διαβαστούν στη διάρκεια των δύο πρώτων τριμήνων, το καθένα από τουλάχιστον τρία παιδιά. Κατά τη διάρκεια όμως του παιχνιδιού μπορούν και τα άλλα παιδιά να διαβάσουν όσο το δυνατόν περισσότερα από αυτά τα πέντε βιβλία, για να ενισχύσουν την ομάδα τους.

 

Παραδείγματα δραστηριοτήτων:

 

bullet

Κατασκευή σεναρίου.

bullet

Σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα με ονόματα ηρώων, τοποθεσιών ή άλλων χαρακτηριστικών του βιβλίου.

bullet

Αντιστοιχίσεις: Ποιος είπε τι; Ποιος κάνει τι;

bullet

Αναζήτηση σωστής σειράς: να μπουν στη σειρά οι τίτλοι κεφαλαίων ή χαρακτηριστικά αποσπάσματα του βιβλίου με τη μορφή ιστορικής γραμμής.

bullet

Κατασκευή επιτραπέζιου παιχνιδιού με βάση ένα βιβλίο.

bullet

Αναγνώριση των ηρώων του βιβλίου μέσα από σειρά προφορικών ερωτήσεων στις οποίες η απάντηση του παίκτη μπορεί να είναι μόνο «ναι» ή «όχι».

bullet

Δημιουργία αινιγμάτων με ονόματα ηρώων, τοποθεσιών ή άλλων χαρακτηριστικών του βιβλίου.

Συνάντηση των δυο ομάδων

Διακοσμούμε την αίθουσα με τις εργασίες όλης της χρονιάς και δίνουμε στη συνάντησή μας χαρακτήρα γιορτής. Κάθε ομάδα, με τη σειρά της, παρουσιάζει τις δραστηριότητές της στην άλλη.

 

Κοιτάξτε πώς μπορούμε με την ομάδα μας να γράψουμε ένα σενάριο.

 

Διαβάστε στην τάξη ένα βιβλίο που σας αρέσει. Συζητήστε για την πλοκή, τις σκηνές, τους χαρακτήρες και διαλέξτε, ανά ζευγάρια ή ανά ομάδες, διάφορες σκηνές του βιβλίου για να τις γράψετε σαν σενάριο για έργο.

 

Το σενάριο είναι γραμμένο με τέτοιον τρόπο, ώστε να μπορεί να παιχτεί σαν θέατρο, γι’ αυτό περιέχει διάλογο και οδηγίες. Στο παράδειγμα που ακολουθεί πήραμε ένα κείμενο και πλάσαμε ένα σενάριο. Κάντε το και εσείς με μια σκηνή από το αγαπημένο σας βιβλίο. Όταν τελειώσετε, μπορείτε να το παίξετε σαν θέατρο ή με τη βοήθεια μιας βιντεοκάμερας να φτιάξετε τη δική σας ταινία.

50

Ανασκαφές στα τυφλά

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ:

Ζητωκραυγές ακούστηκαν καθώς το σχολικό λεωφορείο έφτασε στο παλιό μοναστήρι όπου γίνονταν αρχαιολογικές ανασκαφές. Η πέμπτη τάξη έκανε την καλοκαιρινή της εκδρομή. Είχαν καθίσει ώρες στο λεωφορείο –τουλάχιστον έτσι τούς φάνηκε – και γι’ αυτό, μόλις έφτασαν, πετάχτηκαν έξω να ξεμουδιάσουν.

Βγήκαν όλοι, εκτός από το Νίκο και τη Σοφία, που έμειναν στο πίσω κάθισμα. Αυτοί οι δυο βαριούνταν τρομερά. Η αρχαιολογική σκαπάνη δεν ήταν η ιδανική τους διασκέδαση!

«Τυφλοπόντικες!» φώναξε ο δάσκαλος τους, ο κ. Γεωργίου. «Τυφλοπόντικες, σκάψτε τη γη και βγάλτε στην επιφάνεια ό,τι έχει στα σωθικά της...»

Όμως, ο Νίκος κι η Σοφία δεν άκουσαν τίποτα, γιατί είχαν μείνει πίσω, ενώ όλοι οι άλλοι σκαρφάλωναν με μεγάλο ενθουσιασμό το φράχτη για να μπουν στο λιβάδι.

ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ:

Σκηνή. Μια τάξη παιδιών κατεβαίνει από το πούλμαν στην είσοδο του παλιού μοναστηριού, όπου έφτασαν για μια ημερήσια εκδρομή. Ο Νίκος κι η Σοφία, 11 χρονών, μένουν πίσω, καθώς τα υπόλοιπα παιδιά προχωρούν πίσω απ’ τον δάσκαλό τους διασχίζοντας τον αγρό.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Νίκος Φαίνεται πως είναι όμορφη μέρα σήμερα. Κρίμα που είναι τόσο βαρετή... Κοίτα! Από αυτή την πλευρά του αγρού μπορείς να δεις τον χώρο όπου γίνεται η ανασκαφή. Ένα είδος ανασκαφής στα χωράφια.
Σοφία Α! Είναι απίθανα! Κοίτα πρόβατα, Νίκο! Κοίτα πόσα πρόβατα...
Νίκος Ποπό! Πολλά πρόβατα!
Σοφία ...και σκηνές! Τι κάνουν στις σκηνές; Διακοπές;
Νίκος Μην είσαι ανόητη! Μάλλον είναι οι άνθρωποι που σκάβουν. Πρέπει κάπου να κοιμούνται, έτσι δεν είναι;
Σοφία Νόμιζα ότι μόλις ήρθαν, έσκαψαν λίγο και πήγαν...
Νίκος Όχι... είναι όλοι φοιτητές που έρχονται και σκάβουν στις διακοπές τους. Και δεν σκάβουν. Αυτό δεν είναι κανονικό σκάψιμο! Ξεσκεπάζουν αργά, καθαρίζουν ένα σκουπιδάκι την ώρα... με πινέλα ζωγραφικής και κάτι άλλα.
Σοφία Ναι, έτσι είναι... Προσεκτικά. Κι έτσι, δεν χαλάνε τίποτα.
Νίκος Καλά, αλλά εγώ εξακολουθώ να βαριέμαι!
Σοφία Τι είναι αυτό;
Νίκος Η πόρτα του φράχτη. Προχώρα, υπάρχει άλλη μια που περνάει μέσα απ' το χωράφι... Οι άλλοι όλοι έχουν φτάσει τώρα κάτω στο ποτάμι...

 

(Τα παιδιά σκαρφαλώνουν, πηδούν και διασχίζουν το χωράφι.)

Σοφία: Είχε δίκιο ο κύριος Γεωργίου για τους τυφλοπόντικες – πρέπει να είναι χιλιάδες από δαύτους. Κοίτα! Τρύπες από τυφλοπόντικες παντού...

 

Γιέιτς Αϊρίν, Παιδιά αναγνώστες, εκδ. Πατάκη, Aθήνα, 1997

 

δεσμός Ο καλός στρατιώτης Κλάους (θεατρικό έργο για την 28η Οκτωβρίου) [πηγή: Όταν ήμουν δάσκαλος]  

δεσμός Δραματοποίηση 3: Εργαστήρι γραφής [Θεατρική Αγωγή Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού]

 

51

 

eik

 

Έπαινοι συμμετοχής

Το πρόγραμμα κλείνει με μια γιορτή, στην οποία, εκτός των άλλων, μοιράζονται έπαινοι συμμετοχής. Ατομικό έπαινο παίρνει κάθε παιδί που συμμετείχε στο πρώτο σκέλος της Σκυταλοδρομίας Ανάγνωσης. Ομαδικό έπαινο παίρνει η κάθε ομάδα ή η τάξη που συμμετείχε στο δεύτερο σκέλος της Σκυταλοδρομίας. Στη γιορτή καλούνται να συμμετάσχουν οι γονείς, και φυσικά όλοι οι μαθητές του σχολείου.

 

eik

 

Οι παρακάτω διευθύνσεις είναι μερικές από τις οποίες μπορείτε να ενημερωθείτε για τον «κόσμο» των βιβλίων.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΙΒΛΙΟΥ

Αθανασίου Διάκου 4, Αθήνα, 11742

www.ekebi.gr

ΚΥΚΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Ο Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου

Μπουμπουλίνας 28, Αθήνα, 106 82

www.greekibby.gr

«ΔΙΑΒΑΖΩ» - Μηνιαία επιθεώρηση του βιβλίου

Α. Μεταξά 26, Αθήνα, 106 81

Βιβλιοπωλείο «Κέντρο του βιβλίου»,

Θεσσαλονίκη, Λασσάνη 9

ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Πανεπιστημίου 32, Αθήνα, 10679

www.nlg.gr

 

 

 

52

 

Μαθαίνω περισσότερα για τα βιβλία και τις βιβλιοθήκες

Γκάαρντερ Γιοστέιν – Χάγκερουπ Κλάους, Η μαγική βιβλιοθήκη, μετάφρ. Ι. Κοπερτί , εκδ. Λιβάνη, Αθήνα, 2002.

Έντε Μιχαέλ, Ιστορία χωρίς τέλος, μετάφρ. Ρ. Καρθαίου – Λ. Λάμπρου, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα, 2004.

Μακρή Λένα, Οι θησαυροί των σκουπιδιών, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 2004.

Mπλάκερ Tέρενς, Mε τη Mάγια οδηγό στα βιβλία θα χαθώ, μετάφρ. P. Mπουμπουρή, εκδ. Ψυχογιός, Aθήνα, 2005.

Ντελόπουλος Κυριάκος, Το βιβλίο των βιβλίων, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1984.

Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Λότη, Ποιος θα γράψει για το σκύλο μας, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1999.

Χέρτλινγκ Πέτερ, Ο Γιέτε, ο βιβλιοπώλης και τα βιβλία, μετάφρ. Χ. Νεραντζή, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα, 1999.

 

biblionet

 

Ανθολόγιο:

Μενέλαος Λουντέμης, Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα, σελ. 65

Φιλίπ Μπαρμπώ, Η βιβλιοθήκη μας, σελ. 120

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

63

 

eik

 

εικ

 

 

Η μικρή Ρούλα η Διαβαστερούλα, όπως τη φωνάζουν οι φίλοι και συμμαθητές της, τον περισσότερο χρόνο της τον περνάει διαβάζοντας. Διαβάζει πολλά βιβλία. Η δασκάλα της συχνά τη φωνάζει βιβλιοφάγο ή φωτεινό παντογνώστη. Χτες βράδυ διάβασε κάτι που τη συγκίνησε πολύ και ήθελε να το μοιραστεί την επόμενη μέρα με τους συμμαθητές της. Διαβάστε το κι εσείς!

 

 

 

Τι έκανε λοιπόν όλα τούτα τα χρόνια; Τίποτα. Μάζευε γνώση και φαρμάκι. Ήθελε να είναι καλός και δεν ήξερε… Τι λοιπόν να κάνει; Μια μέρα κάθισε και παίδεψε το κεφάλι του… Στο τέλος το βρήκε: Θα ’πιανε φιλία με τα βιβλία. Θα γύρευε να μάθει από κει αυτά που του ’κρυβαν οι μεγάλοι πίσω απ’ τα παραμύθια.

Μα στο χωριό που δούλευε παραπαίδι δεν είχε χαρτοπουλειά. Έπρεπε, λοιπόν, να παρακαλέσει κανέναν μπάρμπα απ’ αυτούς που κατεβαίνανε στην πολιτεία και πουλούσανε το καλαμπόκι τους να του φέρει ένα. Και μια μέρα αυτό έγινε. Έπιασε έναν τέτοιο γερούλη, του ’βαλε στη χούφτα κάνα δυο μεταλλίκια και «Σε παρακαλώ» του λέει «αν βρεις εκεί που πας κανένα βιβλίο που να λέει καλές ιστορίες, πάρ’ το μου. Ε; Πολύ θα σε περικαλέσω όμως…».

Έβαλε ο παππούς τα μεταλλίκια στην απαλάμη του, τα πασπάτεψε με το δάχτυλο, αναποδογύρισε ένα, για να δει τι έχει από κάτω… έστρωσε τα μουστάκια του… και του τα ’δωσε πίσω…

Σε τρεις μέρες του ’φερε ένα χαρτί πιο χοντρό απ’ το βαγγέλιο και του το ’δωσε. «Το πασπάτεψα από παντού» λέει στο παιδί. «Δεν βγαίνει τίποτα. Για πάρ’ το εσύ, μήπως και σε γνωρίζει και συνεννοηθείτε».

Το παιδί τ’ άνοιξε τρέμοντας. Ήταν σαν μικρό σπιτάκι. «Ιστορία Σεβάχ του Θαλασσινού» έλεγε το ξώφυλλό του. Αυτό ήταν! Το παιδί έπεσε πάνου στο βιβλίο με τα μούτρα. Και το διάβαζε, το διάβαζε, ολόκληρο τον χειμώνα. Το διάβαζε και πάλι το διάβαζε, και το ’μαθε νεράκι. Κείνος ο μπάρμπας που του το ’χε φέρει τ’ άκουε και τρέμανε τα μουστάκια του. Όμορφο βιβλίο. Μόνο που είχε μια παραξενιά. Έλεγε την ιστορία του μόνο σε όποιον ήθελε.

 

Μενέλαος Λουντέμης, Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Aθήνα, 1999

 

 

64

 

eik1. Προσπαθήστε να ενώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τη βοήθεια των λέξεων που είναι στην παρένθεση:

 

Το παιδί θα ’πιανε φιλία με τα βιβλία. Ήθελε να μάθει από κει αυτά που του ’κρυβαν οι μεγάλοι πίσω απ’ τα παραμύθια. (γιατί)

Το παιδί θα ’πιανε φιλία με τα βιβλία, γιατί ήθελε να μάθει από κει αυτά που του ’κρυβαν οι μεγάλοι πίσω απ’ τα παραμύθια.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

Έπρεπε να παρακαλέσει κανέναν μπάρμπα απ’ αυτούς που κατεβαίνανε στην πολιτεία να του φέρει ένα βιβλίο. Στο χωριό που δούλευε δεν είχε χαρτοπουλειά. (επειδή)

 

 

Κάποια μέρα το παιδί βρήκε έναν γεράκο που πήγαινε στην πολιτεία. Του ’βαλε στην παλάμη κάνα δυο μεταλλίκια και τον παρακάλεσε να του φέρει κανένα βιβλίο. (όταν)

 

 

Το παιδί διάβαζε το βιβλίο όλο τον χειμώνα και το ’μαθε νεράκι. (ώστε)

 

 

Ο μπάρμπας που του ’χε φέρει το βιβλίο άκουγε αυτά που διάβαζε το παιδί και τρέμανε τα μουστάκια του. (όταν)

 

 

Στη συνέχεια, η δασκάλα ρώτησε τους μαθητές αν γνωρίζουν τον συγγραφέα αυτού του κειμένου. Κάποιοι ήξεραν λίγα πράγματα γι’ αυτόν και κάποιοι όχι. Την επόμενη μέρα η δασκάλα τούς μοίρασε το παρακάτω κείμενο:

 

65

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ονοματεπώνυμο  Μενέλαος Λουντέμης
Χρονολογία γέννησης  1912
Τόπος γέννησης  Κωνσταντινούπολη
Η ζωή του  Ήταν προσφυγόπουλο και αναγκάστηκε να δουλέψει σκληρά για να ζήσει. Μέσα από τις περιπλανήσεις του στην Ελλάδα και τις ταλαιπωρίες του αποκτά μια πνευματική καλλιέργεια, που τον βοηθάει αργότερα στο λογοτεχνικό του έργο.
   Εξορίζεται κάποια στιγμή από την Ελλάδα λόγω των πολιτικών του πεποιθήσεων.
   Πραγματοποιεί αμέτρητα ταξίδια, φτάνοντας μέχρι Κίνα και Βιετνάμ.
   Επιστρέφει το 1976 στην Ελλάδα και πεθαίνει έναν χρόνο αργότερα.
Τιμητική διάκριση  Πρώτο Κρατικό Βραβείο για το βιβλίο του Τα πλοία άραξαν.
Τι είπαν γι’ αυτόν  «Ανοίγει την καρδιά του και τις καρδιές των άλλων».
Έργα του  Οι κερασιές θ’ ανθίσουν και φέτος
   Καληνύχτα ζωή
   Το ρολόι του κόσμου χτυπά μεσάνυχτα
   Κάτω απ’ τα κάστρα της ελπίδας

 

eik2. O Η δασκάλα ζήτησε από τα παιδιά να διαβάσουν το βιογραφικό του Λουντέμη και στη συνέχεια να το γράψουν σε συνεχή λόγο, αντλώντας και άλλα στοιχεία γι’ αυτόν από εγκυκλοπαίδειες.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Ο Μενέλαος Λουντέμης γεννήθηκε το 1912 στην Κωνσταντινούπολη. ...

 

 

eik3. Σε τρεις μέρες του ’φερε ένα χαρτί πιο χοντρό απ’ το βαγγέλιο και του το ’δωσε. «Το πασπάτεψα από παντού» λέει στο παιδί. «Δεν βγαίνει τίποτα. Για πάρ’ το εσύ, μήπως και σε γνωρίζει και συνεννοηθείτε».

 

Η λέξη συνεννοηθείτε είναι σύνθετη: πρόθεση συν + ρήμα εννοώ (πρόθεση εν + ρήμα νοώ, το οποίο προέρχεται από το ουσιαστικό νους).

Η δασκάλα ζητάει από τη Ρούλα τη Διαβαστερούλα και τους συμμαθητές της να βρουν λέξεις που να έχουν ως πρώτο συνθετικό τους την πρόθεση συν.

Θυμηθείτε: συν + γ = συγγ, συν + λ = συλλ, συν + μ = συμμ, συν + ρ = συρρ, συν + σ = συσσ

 

66

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

α' συνθετικό συνβ' συνθετικόσύνθετη λέξη
συνγράφωσυγγράφω
   
   
   
   
   
   

 

 

eik 4. Στην τάξη της Διαβαστερούλας τα παιδιά προσπαθούν να μαντέψουν τη συνέχεια αυτής της ιστορίας και να γράψουν λίγα λόγια. Να κάνετε το ίδιο κι εσείς.

 

Η 2α Απριλίου, μέρα που γεννήθηκε ο Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, γιορτάζεται κάθε χρόνο ως Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Η τάξη της μικρής μας φίλης προετοιμάζεται για μια βιβλιοπαρουσίαση. Έχουν χωριστεί σε δυο ομάδες. Η πρώτη, όπου ανήκει και η φίλη μας, θα παρουσιάσει το βιβλίο της Άλκης Ζέη Το καπλάνι της βιτρίνας.

 

 

εικ

Μια φορά κι έναν καιρό ζούσε στο δάσος ένας τίγρης, ένα καπλάνι, όπως το λένε στο νησί μας, κι είχε ένα μαύρο μάτι κι ένα καταγάλανο. Έτσι είχε γεννηθεί. Τη μια μέρα είχε ανοιχτό το γαλάζιο μάτι και το μαύρο κοιμότανε, την άλλη μέρα έβλεπε με το μαύρο και το γαλάζιο έμενε κλειστό.

Σαν έβλεπε με το γαλάζιο μάτι, ήτανε ήμερο σαν γάτα, τριγύριζε ανάμεσα στους ανθρώπους, τους βοηθούσε κι έπαιζε με τα παιδιά και τα ζωάκια στο δάσος. Όταν όμως άνοιγε το μαύρο μάτι, γινόταν άγριο, χαλούσε τις δουλειές των ανθρώπων και τα ζωάκια έτρεχαν να κρυφτούνε στις τρύπες τους, σαν το άκουγαν να περνά. Ο Νίκος μάς διηγιέται ένα σωρό περιπέτειες του καπλανιού, κι όχι μόνο σ’ εμάς, αλλά και σε άλλα παιδιά, όταν πηγαίναμε στην εξοχή το καλοκαίρι.

 

Άλκη Ζέη, Το καπλάνι της βιτρίνας, εκδ. Κέδρος, Aθήνα, 2003 (διασκευή)

 

 

67

 

eik5. Μετά το τέλος της βιβλιοπαρουσίασης, η δασκάλα ζητάει από τους μαθητές της πρώτης ομάδας να βρουν και να γράψουν στο τετράδιό τους τις χρονικές προτάσεις από το απόσπασμα του βιβλίου Το καπλάνι της βιτρίνας.

 

eik

 

 

6. Την ίδια μέρα, οι μαθητές της πρώτης ομάδας παρουσίασαν στην τάξη ένα πολύχρωμο δέντρο, που πάνω στα φύλλα του είχαν γράψει κάποιες φράσεις. Η δασκάλα της τάξης τούς ζητάει να μετατρέψουν τις φράσεις από ονοματικές σε ρηματικές, και το αντίστροφο. Προσπαθήστε κι εσείς!

 

εικ

 

68

 

Η δεύτερη ομάδα της τάξης είχε για θέμα της βιβλιοπαρουσίασης βιβλία του Ευγένιου Τριβιζά. Ένα βιβλίο από αυτά έγραφε στο οπισθόφυλλό του:

 

 

εικ

 

Ένας εκκεντρικός κόμης, ένας αμύθητος θησαυρός, ένας μνησίκακος μπάτλερ, μια πεινασμένη τίγρη, πέντε χρυσά κλειδιά, μια απροσδόκητη κληρονομιά και ένα θανάσιμο μυστικό συνθέτουν τη συναρπαστική αυτή περιπέτεια ενός κουρδιστή πιάνων που προσπαθεί να ανακαλύψει πέντε χαμένα κλειδιά, σκόρπια στα πέρατα του κόσμου.

 

Ευγένιος Τριβιζάς, Το σεντούκι με τις πέντε κλειδαριές, εκδ. Κέδρος, Aθήνα, 1998

 

 

 

 

 

eik

 

 

eik7. Οι συμμαθητές της φίλης μας και αυτή παρατήρησαν ότι στο παραπάνω κείμενο υπάρχουν συνδέσεις με κόμμα και τις μετέτρεψαν σε συνδέσεις με «και». Προσπαθήστε να κάνετε κι εσείς το ίδιο.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

Ένας εκκεντρικός κόμης και ένας αμύθητος θησαυρός και...

 

69

 

eik8. Γνωρίζετε πώς γίνεται μια βιβλιοπαρουσίαση; Διαλέξτε το αγαπημένο σας βιβλίο και γράψτε ένα κείμενο για την εφημερίδα της τάξης σας.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

Η παρουσίαση του αγαπημένου μου βιβλίου ...

 

 

Τα παιδιά με τη δασκάλα τους είχαν κλείσει ραντεβού για να επισκεφτούν τη βιβλιοθήκη της πόλης τους. Μπαίνοντας εκεί, ένας υπάλληλος ανέλαβε να τους ξεναγήσει. Αρχικά τους μίλησε για τον κανονισμό που υπάρχει σε κάθε βιβλιοθήκη. Διάβασαν μερικά άρθρα του κανονισμού. Διαβάστε τα κι εσείς!

 

 

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ

Υπηρεσίες Βιβλιοθήκης

Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη δανείζει βιβλία, περιοδικά και βιντεοταινίες. Παρέχει, επίσης, τη δυνατότητα φωτοτύπησης υλικού της και πρόσβασης στο διαδίκτυο (internet) μέσω των υπολογιστών της. Το υλικό που δεν δανείζεται περιλαμβάνει: σπάνια βιβλία, χάρτες, πληροφοριακά βιβλία, εφημερίδες, πρόσφατα τεύχη περιοδικών. Το υλικό αυτό βρίσκεται στη διάθεση του κοινού για χρήση στους χώρους της.

 

Κάρτα μέλους

Κάθε πολίτης μπορεί να γίνει μέλος της Βιβλιοθήκης δωρεάν. Η απώλεια της κάρτας μέλους χρεώνεται με 1,50 €. Κάθε μέλος της Βιβλιοθήκης υποχρεούται να ακολουθεί τους κανόνες λειτουργίας της, να επιστρέφει τα βιβλία που δανείζεται και να φροντίζει να αντικαθιστά κατεστραμμένα ή χαμένα βιβλία από υπαιτιότητά του που ανήκουν στη Βιβλιοθήκη…

 

 

 

70

 

eik 9. Γράψτε κι εσείς μερικούς κανόνες λειτουργίας. Οι λέξεις-κλειδιά θα σας βοηθήσουν.

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

δανεισμός, επιστροφή, ημέρες, ανανέωση δανεισμού

 

πρόστιμο, χρήματα, ημέρες καθυστέρησης

 

 

eik10. Παρακάτω βλέπετε ένα δελτίο ταξινόμησης βιβλίων. Συμπληρώστε κι εσείς ένα τέτοιο δελτίο για το αγαπημένο σας βιβλίο. Η συμπλήρωση των στοιχείων θα πρέπει να γίνει με κεφαλαία γράμματα:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ: 
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: 
ΤΙΤΛΟΣ: 
ΤΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ: 
ΕΚΔΟΤΗΣ: 
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ: 
ΤΟΜΟΣ: 
ΣΕΛΙΔΕΣ: 
ISBN: 
ΑΡΙΘ. ΤΙΜΟΛΟΓΙΟΥ ΑΓΟΡΑΣ: 
ΔΩΡΕΑ ΑΠΟ: 

 

71

 

11. Στο τέλος, ο υπάλληλος της βιβλιοθήκης τούς μίλησε και για μια σύγχρονη βιβλιοθήκη. Δεν είναι απαραίτητο να βγούμε από το σπίτι μας. Για όσους έχουν ηλεκτρονικό υπολογιστή υπάρχει και ο ηλεκτρονικός τρόπος αναζήτησης των βιβλίων, εύκολα, γρήγορα και ξεκούραστα. Συζητήστε στην τάξη για το τι πρέπει να κάνουμε για να βρούμε ένα βιβλίο που θέλουμε στο διαδίκτυο και συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα προκειμένου να βρείτε ένα βιβλίο που θα θέλατε πολύ. Η συμπλήρωση της φόρμας πρέπει να γίνει με κεφαλαία γράμματα:

 

eik