ΣΕΛ. 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Η ενότητα έχει στο εξώφυλλό της σκίτσο που απεικονίζει παιδιά που παίζουν μακριά γαϊδούρα, για εισαγωγή στο θέμα «παιχνίδια».
Στη συγκεκριμένη ενότητα γίνεται επεξεργασία οδηγιών (κατευθυντικός λόγος).
Η ενότητα χωρίζεται στις εξής υποενότητες:
• Παραδοσιακά παιχνίδια
• Επιτραπέζια παιχνίδια
• Ηλεκτρονικά παιχνίδια
• Πνευματικά παιχνίδια
Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:
• περιγραφές παιχνιδιών
• κανόνες επιτραπέζιων παιχνιδιών
Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, υπενθυμίζεται στο μαθητή η λειτουργία των εγκλίσεων (βλ. και ενότητα 2) μέσω της επεξεργασίας οδηγιών παιχνιδιών.
Επίσης, εντοπίζεται η λειτουργία των απρόσωπων ρημάτων [ως κεντρικού γραμματικού φαινομένου] και δίνονται συνοπτικά τα συντακτικά χαρακτηριστικά τους. Όσον αφορά την κλίση, διδάσκεται η κλίση λόγιων επιθέτων.
Και στο Βιβλίο του Μαθητή και στο Τετράδιο Εργασιών προτείνονται διαθεματικές δραστηριότητες, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π., όπως Ιστορία, Αισθητική Αγωγή.
Στο Τετράδιο Εργασιών η ηρωίδα λέγεται Aλίκη και μαθαίνει τους κανόνες διαφόρων παιχνιδιών. Oι κανόνες χρησιμεύουν για ασκήσεις εμπέδωσης της διδασκαλίας της δομής των κειμένων της ενότητας, για ασκήσεις στα γραμματικά φαινόμενα (εγκλίσεις, απρόσωπα ρήματα) και για λεξιλογικές ασκήσεις.
Παραπομπή στο Ανθολόγιο και συμπληρωματική βιβλιογραφία για το θέμα της ενότητας δίνονται στο Βιβλίο του Μαθητή.
Λοιπόν παιδιά, τι λέτε; Θέλετε να παίξουμε μαζί; Έχω να σας μάθω πολλά παιχνίδια. Τα έπαιζα μικρός, μαζί με τους γονείς σας. Μας τα έμαθαν κι εμάς οι δικοί μας γονείς…
Τα παιχνίδια αυτά τα παίζαμε στην αυλή του πατρικού μας σπιτιού, στην αλάνα της γειτονιάς μας, στους ήσυχους και χωρίς αυτοκίνητα και φασαρία δρόμους της συνοικίας μας. Σήμερα θα τα παίξουμε στον πεζόδρομο, στο μικρό πάρκο και στην πλατεία της συνοικίας μας· και ακόμα στο προαύλιο του σχολείου μας, στα διαλείμματα. Ας αρχίσουμε λοιπόν!
Παιδιά, πριν από κάθε παιχνίδι για να «βγει» αυτός που θα τα φυλάει ή που θα κάνει τη μάνα –σε περίπτωση που δεν συμφωνούσαμε–χρησιμοποιούσαμε τα λαχνίσματα, όπως τα λέγαμε, δηλαδή με λαχνό. Αυτά γίνονταν με διαφορετικούς τρόπους. Ένας τρόπος λαχνίσματoς γίνεται με την απαγγελία στίχων, άλλος με το κρύψιμο μιας πετρούλας. Σήμερα θα μάθουμε να παίζουμε το «Καλημέρα, βασιλιά».
Ο βασιλιάς κάθεται σε ένα σκαμνί και απέναντί του, σε μια ευθεία γραμμή, στέκονται άλλα παιδιά.
Το παιχνίδι αρχίζει.
Όλα τα παιδιά μαζί φωνάζουν.
Παιδιά: Καλημέρα, βασιλιάαα…
Βασιλιάς: Βρε, καλώς τα τα παιδιά! Πού ήσαστε τόσο καιρό;
Παιδιά: Σε δουλειά.
Βασιλιάς: Σε τι δουλειά;
Τότε τα παιδιά αρχίζουν με παντομίμα να μιμούνται όσο μπορούν καλύτερα τις κινήσεις κάποιας δουλειάς, διαφορετικής το καθένα.
Ο βασιλιάς προσπαθεί να μαντέψει τη δουλειά που κάνει καθένα παιδί. Αν βρει όλες τις δουλειές, πετιέται ξαφνικά και κυνηγάει τα παιδιά. Όποιο παιδί πιάσει, αυτό θα γίνει ο νέος βασιλιάς. Αν, πάλι, δεν βρει όλες τις δουλειές, οι άλλοι τον ρωτάνε:
– Παιδιά, να το πάρει το ποτάμι; (δηλαδή: να σου φανερώσουμε τις δουλειές που δεν βρίσκεις;)
Έτσι και πει ο βασιλιάς ναι, τότε του φανερώνουν το καθένα τη δουλειά του και το παιχνίδι συνεχίζεται με τον ίδιο βασιλιά. Στην περίπτωση που ο βασιλιάς δεν δεχτεί… Ε, τότε θα προσπαθήσει για πολλή ώρα ακόμα να μαντέψει σωστά!…
Ανδρέας Ανατολίτης, Ελληνικά παραδοσιακά παιχνίδια, εκδ. Aτλαντίς, Aθήνα, χ.χ.
Παραδοσιακά παιχνίδια [πηγή: Βικιπαίδεια]
Παιχνίδια για την αυλή [πηγή: ιστοσελίδα Γιώργου Φιλιππιάδη]
Παραδοσιακά παιχνίδια – 2ο Γυμνάσιο Αργοστολίου [πηγή: Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Φιλίππων]
1. Γράψτε μέσα στο κουτάκι Σ (σωστό) ή Λ (λάθος).
Σ’ ένα παιχνίδι για να βρουν αυτό που θα κάνει τη μάνα, εάν δεν συμφωνήσουν, χρησιμοποιοιούν λαχνίσματα. | |
Ο βασιλιάς κάθεται σε ένα σκαμνί και απέναντί του, σε μια ευθεία γραμμή, στέκονται άλλα παιδιά. | |
Ο βασιλιάς με παντομίμα παριστάνει διάφορες δουλειές και τα παιδά προσπαθούν να μαντέψουν. | |
Αν μπορέσει ο βασιλιάς να βρει όλες τις δουλειές πετειέται ξαφνικά και κυνηγάει τα παιδιά. | |
Αν κάποιο παιδί πιάσει το βασιλιά, τότε γίνεται αυτό ο νέος βασιλιάς. | |
Τα παιδιά ρωτούν «να το πάρει το ποτάμι;» κι αν ο βασιλιάς συμφωνήσει, τότε φανερώνει το κάθε παιδί τη δουλειά του και συνεχίζουν με τον ίδιο βασιλιά. |
2. Να ξαναγράψετε τις σωστές προτάσεις που βρήκατε με τη σειρά, βάζοντας μπροστά τους αριθμούς (1, 2, 3, …), έτσι ώστε να δείξετε τους κανόνες του παιχνιδιού.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Nα θυμηθούμε τις εγκλίσεις
Σήμερα τα παιδιά στο σχολείο παίζουν κουτσό. Σήμερα τα παιδιά στο σχολείο δεν παίζουν κουτσό. |
Το παίζουν ή δεν παίζουν περιγράφει μια κατάσταση που συνέβη, συμβαίνει ή θα συμβεί. Αυτή η έγκλιση ονομάζεται οριστική. Όταν η πρόταση είναι αρνητική, βάζουμε μπροστά από το ρήμα το μόριο δεν. |
Τα παιδιά σκέφτηκαν να παίζουν συνέχεια κουτσό. Τα παιδιά σκέφτηκαν να μην παίζουν συνέχεια κουτσό. Τα παιδιά σκέφτηκαν να παίξουν κουτσό. Τα παιδιά σκέφτηκαν να μην παίξουν κουτσό. | Το να παίζουν /
να παίξουν περιγράφει μια κατάσταση που θα θέλαμε να γίνει, κάτι που θα επιθυμούσαμε να γίνει. Αυτή η έγκλιση ονομάζεται υποτακτική. Όταν η πρόταση είναι αρνητική, βάζουμε μπροστά από το ρήμα το μην. |
«Παίζετε κουτσό, παιδιά» είπε η δασκάλα. | Το παίζετε / παίξτε περιγράφει μια κατάσταση σαν προσταγή, προτροπή. Αυτή η έγκλιση ονομάζεται προστακτική. Προσοχή: Όταν η πρόταση είναι αρνητική, χρησιμοποιούμε τους τύπους της υποτακτικής βάζοντας μπροστά το μην ή το να μην |
«Μην παίζετε κουτσό, παιδιά» είπε η δασκάλα. | |
«Να μην παίζετε κουτσό, παιδιά» είπε η δασκάλα. | |
«Παίξτε κουτσό, παιδιά» είπε η δασκάλα. | |
«Μην παίξετε κουτσό, παιδιά» είπε η δασκάλα. | |
«Να μην παίξετε κουτσό, παιδιά» είπε η δασκάλα. |
Για τις εγκλίσεις μπορείς να διαβάσεις εδώ
Για την ορθογραφία της προστακτικής μπορείς να διαβάσεις εδώ
Τα παιδιά στα παλαιότερα χρόνια έπαιζαν παιχνίδια στις γειτονιές και στις αλάνες, που μερικά από αυτά μας θυμίζουν σημερινά δικά μας. Διαβάστε το παρακάτω κείμενο:
Το μαντίλι
Χωριστείτε σε δύο ομάδες και σταθείτε αντικριστά, έχοντας μεταξύ σας απόσταση δέκα περίπου μέτρων. Στη μέση αυτής της απόστασης τοποθετήστε ένα στεφάνι και στο κέντρο του βάλτε ένα μαντίλι. Μόλις δοθεί το σύνθημα, το πρώτο παιδί της κάθε ομάδας πρέπει να τρέξει ν’ αρπάξει το μαντίλι. Στη συνέχεια ξαναγυρίζει το κάθε παιδί στην ομάδα του και στέκεται στην ουρά. Αν θέλεις να βοηθήσεις την ομάδα σου, τρέξε γρήγορα και άρπαξε το μαντίλι. Τοποθετήστε άλλο μαντίλι και, με το σύνθημα, τα δύο επόμενα παιδιά, ένα από κάθε ομάδα, πρέπει να τρέξουν να τ’ αρπάξουν. Έτσι συνεχίζεται το παιχνίδι. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα συγκεντρώσει τα περισσότερα μαντίλια.
κείμενο της συγγραφικής ομάδας
3. Όταν δίνουμε οδηγίες για ένα παιχνίδι, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε συνοπτική προστακτική ή συνοπτική υποτακτική, για να του πούμε τι να κάνει, ή ενεστώτα οριστικής, σαν να περιγράφουμε σε κάποιον τι να κάνει.
Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα, όπως στο παράδειγμα:
Συνοπτική προστακτική | Συνοπτική υποτακτική | Οριστική Ενεστώτα |
χωριστείτε | να χωριστείτε | χωρίζεστε |
σταθείτε | ||
τοποθετήστε | ||
βάλτε | ||
τρέξε | ||
άρπαξε |
4. Προσπαθήστε να γράψετε πάλι τους κανόνες του παρακάτω παιχνιδιού σαν να δίνετε οδηγίες σε κάποιους να το παίξουν:
Τα τενεκεδάκια
Μαζεύονται πολλά παιδιά και χωρίζονται σε δυο ομάδες με ίσα άτομα η καθεμιά. Κάνουν έναν μεγάλο κύκλο και έναν μικρό στη μέση. Μέσα στον μικρό κύκλο βάζουν δέκα τενεκεδάκια. Στην περιφέρεια του πρώτου κύκλου καθορίζουν ένα σημείο και τραβούν μια γραμμή. Κατά μήκος αυτής της γραμμής στέκονται τα παιδιά της ομάδας που ρίχνουν, δηλαδή σημαδεύουν τα τενεκεδάκια με μια πέτρα. Όποια ομάδα ρίξει κάτω όλα τα τενεκεδάκια νικάει.
Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο
Μαζευτείτε πολλά παιδιά και χωριστείτε σε δυο ομάδες με ίσα άτομα η καθεμιά.
Δυο σύμφωνα δεν χωρίζονται όταν αρχίζει από αυτά ελληνική λέξη, π.χ. υποδεχόμα-στε (στάρι), πα-τρίδα (τρέφομαι), κο-σμοναύτη (σμήνος) |
|
Δυο σύμφωνα χωρίζονται όταν δεν αρχίζει από αυτά ελληνική λέξη, π.χ. Ατ-λαντίς, περισ-σότερο |
|
Τρία σύμφωνα δεν χωρίζονται όταν από αυτά ή από τα δύο πρώτα αρχίζει ελληνική λέξη, π.χ. α-στροναύτης (στρατιώτης), |
|
αλλιώς χωρίζονται και το πρώτο πάει με το προηγούμενο φωνήεν,π.χ. άν-θρωπος |
|
Τα δίψηφα φωνήεντα, οι δίφθογγοι και τα αυ και ευ στο συλλαβισμό λογαριάζονται ως ένα φωνήεν, π.χ. μοιά-σει, πιο. |
Γραμματική, σελ. 45-46: κανόνες συλλαβισμού, σελ. 41-55
5. Να συλλαβίσετε τις παρακάτω λέξεις:
παιχνίδια
γειτονιά
πεζόδρομος
προαύλιο
διαλείμματα
λαχνίσματα
απαγγελία
σκαμνί
Έχεις ταχύτητα, φαντασία, ετοιμότητα; Mπορείς να σκεφτείς άλλες λέξεις εκτός από τις απαγορευμένες για να μαντέψει η ομάδα σου τη «λέξη-κλειδί»;
Πριν αρχίσει το παιχνίδι
Ο πίνακας τοποθετείται στο κέντρο του τραπεζιού και τα πιόνια στην αρχή του πίνακα, στο βέλος. Οι παίκτες χωρίζονται σε 2 ομάδες, που δεν χρειάζεται να είναι ισάριθμες, και αποφασίζουν ποια θα παίξει πρώτη.
Κάθε κάρτα έχει 2 όψεις και αναγράφει 4 θέματα. Κάθε θέμα έχει διαφορετικό χρώμα και οι παίκτες αποφασίζουν από την αρχή με ποιο θέλουν να παίξουν. Ανακατεύουν τις κάρτες ανάλογα και τις τοποθετούν με την όψη (το χρώμα που επέλεξαν) προς τα κάτω. Κάτω από το θέμα αναγράφονται 4, 5 ή 6 λέξεις που είναι σχετικές με αυτό και οι οποίες απαγορεύεται να αναφερθούν.
Κάθε ομάδα έχει έναν «ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ», που δίνει τα στοιχεία σχετικά με το θέμα στους συμπαίκτες του, για να το βρουν. Όλοι οι παίκτες με τη σειρά γίνονται «ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ».
Ο πίνακας έχει θέσεις-τρίγωνα που αναγράφουν το χρόνο (60" ή 120") που έχει κάθε ομάδα στη διάθεσή της όταν παίζει. Το χρονόμετρο-κλεψύδρα διαρκεί κανονικά 60". Για 120" οι παίκτες το γυρίζουν ξανά από την αρχή.
Τρόπος παιξίματος
Ο «AΝΑΓΝΩΣΤΗΣ» της ομάδας που παίζει πρώτη σηκώνει μία κάρτα, την οποία βλέπει μόνο αυτός και οι παίκτες της αντίπαλης ομάδας. Μετά γυρίζει το χρονόμετρο για 60". Με ταχύτητα αρχίζει να αποδίδει το θέμα της κάρτας χρησιμοποιώντας λέξεις και φράσεις, όσο το δυνατόν γρηγορότερα και σαφέστερα. Προσέχει να μη χρησιμοποιεί τις λέξεις που αναφέρονται στην κάρτα, καθώς και λέξεις που έχουν την ίδια ρίζα, είναι παράγωγες ή περιέχονται σ’ αυτές. Παράλληλα, οι παίκτες της ομάδας του αναφέρουν συνέχεια λέξεις, μέχρι να βρουν το θέμα. Όταν η ομάδα του βρει το θέμα, όπως ακριβώς γράφεται στην κάρτα, τους δίνει την κάρτα, τραβάει αμέσως μία νέα και συνεχίζει με τον ίδιο τρόπο, ενώ ο χρόνος τρέχει. Όταν τελειώσει ο χρόνος, η ομάδα μετράει πόσα θέματα βρήκε και προχωράει ανάλογες θέσεις στον πίνακα. Νικητής του παιχνιδιού είναι η ομάδα που θα φτάσει πρώτη στο τέλος του πίνακα.
Απαγορεύεται οι παίκτες:
Α) Να χρησιμοποιούν λέξεις που έχουν την ίδια ρίζα, είναι παράγωγες, σύνθετες και γενικά αποτελούν μέρος οποιασδήποτε λέξης που υπάρχει στην κάρτα. Π.χ. στο θέμα «καφετιέρα» δεν μπορούν να πουν τη λέξη «καφές», στο θέμα «ειδησεογραφία» τις λέξεις «είδηση» και «γράφω», στο θέμα «υποφέρω», όπου υπάρχει η απαγορευμένη λέξη «βασανίζομαι», δεν μπορούν να πουν «βασανιστήριο» ή «βάσανο» ή στο θέμα «αιώνας» απαγορεύονται οι λέξεις «αιωνιότητα», «αιώνιος», «αιωνόβιος» κτλ.
Β) Να χρησιμοποιούν αρκτικόλεξα ή αρχικά, όταν κάποιο γράμμα τους αντιστοιχεί στο θέμα ή σε απαγορευμένη λέξη. Π.χ. στο θέμα «Ταχυδρομείο» δεν μπορούν να πουν ΕΛΤΑ, γιατί ΕΛΤΑ = Ελληνικά Ταχυδρομεία.
Γ) Να χρησιμοποιούν την εξελληνισμένη μορφή μιας λέξης. Π.χ. Βύρωνας-Μπάιρον.
Δ) Να χρησιμοποιούν χειρονομίες, μιμήσεις, ήχους, παντομίμα κτλ. για να περιγράψουν ένα θέμα.
Επιτρέπεται οι παίκτες να χρησιμοποιούν ονομασίες προϊόντων, ονόματα οικείων προσώπων, ονομασίες τόπων κτλ. για να περιγράψουν ένα θέμα. Π.χ. στο θέμα «ακρωτήριο» μπορούν να αναφέρουν ονομασίες ακρωτηρίων.
Ακόμη, είναι δυνατό να χρησιμοποιούν λέξεις στην καθημερινή γλώσσα όταν οι απαγορευμένες είναι στην καθαρεύουσα, και το αντίθετο, αρκεί να έχουν διαφορετική ρίζα. Π.χ. μάτι-οφθαλμός, άλογο-ίππος, μαύρο-μελανό κτλ. Δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί η λέξη λιοντάρι-λέων γιατί έχει κοινή ρίζα.
Γίνεται δεκτή η χρήση ξένων λέξεων που περιλαμβάνονται στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, για να αποδώσουν την αντίστοιχη ελληνική, και το αντίθετο. Π.χ.ασανσέρ-ανελκυστήρας,κλαμπ-λέσχη,ταϊμάουτ-διάλειμμα.
Ακόμη, υπάρχει η δυνατότητα να μπορούν οι παίκτες να συμβουλεύονται λεξικό όταν διαφωνούν. Μπορεί ακόμη να συμφωνηθεί αλλαγή των κανόνων, και να γίνουν πιο ελαστικοί ή πιο αυστηροί, έτσι ώστε να απλοποιηθεί ή να δυσκολέψει ο τρόπος παιξίματος.
οδηγίες παιχνιδιού Bρες το-Πες το (διασκευή)
Επιτραπέζιο παιχνίδι [πηγή: Βικιπαίδεια]
1. Ποιες πληροφορίες παίρνουμε από το κείμενο και από την εικόνα και τα σήματα που το συνοδεύουν;
Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται το παιχνίδι; |
|
Πόσοι μπορούν να το παίξουν; |
|
Τι περιέχει το κουτί του; |
|
Ποιος είναι ο σκοπός του παιχνιδιού; |
|
Ποιοι είναι οι βασικοί του κανόνες; |
2. Ο παρακάτω πίνακας μας ενημερώνει για κάποια επιτραπέζια παιχνίδια. Συζητήστε ποια από αυτά έχετε παίξει. Ποια άλλα ξέρετε; Ποια παίζετε και ποια θα προτείνατε στους συμμαθητές σας να παίξουν και αυτοί; Συμφωνήστε με τον δάσκαλο ή τη δασκάλα σας να αφιερώσετε μια διδακτική ώρα σε αγώνα επιτραπέζιων παιχνιδιών. Διασκεδάστε κάνοντας αγώνες με την Δ’ ή την Στ’ τάξη!
κυβόλεξο, στρατέγκο, ναυμαχία, παζλ, φιδάκι μονόπολη, τόμπολα, σκραμπλ
Ρήματα χωρίς... πρόσωπο (απρόσωπα ρήματα)
Απαγορεύεται οι παίκτες να χρησιμοποιούν λέξεις που έχουν την ίδια ρίζα, είναι παράγωγες...
Επιτρέπεται οι παίκτες να χρησιμοποιούν ονομασίες προϊόντων, ονόματα οικείων προσώπων...
Τα ρήματα απαγορεύεται και επιτρέπεται έχουν ως υποκείμενο μια ολόκληρη πρόταση:
Απαγορεύεται… => να χρησιμοποιούν…
Επιτρέπεται… => να χρησιμοποιούν...
Τα ρήματα που χρησιμοποιούνται στο γ’ πρόσωπο του ενικού και δεν έχουν υποκείμενο κάποιο πρόσωπο ή αντωνυμία αλλά μία ολόκληρη πρόταση τα λέμε απρόσωπα ρήματα. Μπορεί να έχουμε και απρόσωπες φράσεις, π.χ. Δεν είναι καλό να...
Προσέξτε τη διαφορά:
Απαγορεύεται το κάπνισμα. => απρόσωπο:
Απαγορεύεται | να καπνίζετε. |
Ρ | Υ |
Γραμματική, σελ. 156: απρόσωπα ρήματα
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
Για τα απρόσωπα ρήματα και τις απρόσωπες εκφράσεις μπορείς να διαβάσεις εδώ
3. Στο κείμενο των οδηγιών υπογραμμίστε τα απρόσωπα ρήματα, τις απρόσωπες φράσεις και την πρόταση που είναι το υποκείμενό τους.
Επίλεξε μια ή περισσότερες λέξεις. Για την υπογράμμιση, με πατημένο το πλήκτρο Ctrl πάτα το πλήκτρο U/Θ.
Έχεις ταχύτητα, φαντασία, ετοιμότητα; Mπορείς να σκεφτείς άλλες λέξεις εκτός από τις απαγορευμένες για να μαντέψει η ομάδα σου τη «λέξη-κλειδί»;
Πριν αρχίσει το παιχνίδι
Ο πίνακας τοποθετείται στο κέντρο του τραπεζιού και τα πιόνια στην αρχή του πίνακα, στο βέλος. Οι παίκτες χωρίζονται σε 2 ομάδες, που δεν χρειάζεται να είναι ισάριθμες, και αποφασίζουν ποια θα παίξει πρώτη.
Κάθε κάρτα έχει 2 όψεις και αναγράφει 4 θέματα. Κάθε θέμα έχει διαφορετικό χρώμα και οι παίκτες αποφασίζουν από την αρχή με ποιο θέλουν να παίξουν. Ανακατεύουν τις κάρτες ανάλογα και τις τοποθετούν με την όψη (το χρώμα που επέλεξαν) προς τα κάτω. Κάτω από το θέμα αναγράφονται 4, 5 ή 6 λέξεις που είναι σχετικές με αυτό και οι οποίες απαγορεύεται να αναφερθούν.
Κάθε ομάδα έχει έναν «ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ», που δίνει τα στοιχεία σχετικά με το θέμα στους συμπαίκτες του, για να το βρουν. Όλοι οι παίκτες με τη σειρά γίνονται «ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ».
Ο πίνακας έχει θέσεις-τρίγωνα που αναγράφουν το χρόνο (60" ή 120") που έχει κάθε ομάδα στη διάθεσή της όταν παίζει. Το χρονόμετρο-κλεψύδρα διαρκεί κανονικά 60". Για 120" οι παίκτες το γυρίζουν ξανά από την αρχή.
Τρόπος παιξίματος
Ο «AΝΑΓΝΩΣΤΗΣ» της ομάδας που παίζει πρώτη σηκώνει μία κάρτα, την οποία βλέπει μόνο αυτός και οι παίκτες της αντίπαλης ομάδας. Μετά γυρίζει το χρονόμετρο για 60". Με ταχύτητα αρχίζει να αποδίδει το θέμα της κάρτας χρησιμοποιώντας λέξεις και φράσεις, όσο το δυνατόν γρηγορότερα και σαφέστερα. Προσέχει να μη χρησιμοποιεί τις λέξεις που αναφέρονται στην κάρτα, καθώς και λέξεις που έχουν την ίδια ρίζα, είναι παράγωγες ή περιέχονται σ’ αυτές. Παράλληλα, οι παίκτες της ομάδας του αναφέρουν συνέχεια λέξεις, μέχρι να βρουν το θέμα. Όταν η ομάδα του βρει το θέμα, όπως ακριβώς γράφεται στην κάρτα, τους δίνει την κάρτα, τραβάει αμέσως μία νέα και συνεχίζει με τον ίδιο τρόπο, ενώ ο χρόνος τρέχει. Όταν τελειώσει ο χρόνος, η ομάδα μετράει πόσα θέματα βρήκε και προχωράει ανάλογες θέσεις στον πίνακα. Νικητής του παιχνιδιού είναι η ομάδα που θα φτάσει πρώτη στο τέλος του πίνακα.
Απαγορεύεται οι παίκτες:
Α) Να χρησιμοποιούν λέξεις που έχουν την ίδια ρίζα, είναι παράγωγες, σύνθετες και γενικά αποτελούν μέρος οποιασδήποτε λέξης που υπάρχει στην κάρτα. Π.χ. στο θέμα «καφετιέρα» δεν μπορούν να πουν τη λέξη «καφές», στο θέμα «ειδησεογραφία» τις λέξεις «είδηση» και «γράφω», στο θέμα «υποφέρω», όπου υπάρχει η απαγορευμένη λέξη «βασανίζομαι», δεν μπορούν να πουν «βασανιστήριο» ή «βάσανο» ή στο θέμα «αιώνας» απαγορεύονται οι λέξεις «αιωνιότητα», «αιώνιος», «αιωνόβιος» κτλ.
Β) Να χρησιμοποιούν αρκτικόλεξα ή αρχικά, όταν κάποιο γράμμα τους αντιστοιχεί στο θέμα ή σε απαγορευμένη λέξη. Π.χ. στο θέμα «Ταχυδρομείο» δεν μπορούν να πουν ΕΛΤΑ, γιατί ΕΛΤΑ = Ελληνικά Ταχυδρομεία.
Γ) Να χρησιμοποιούν την εξελληνισμένη μορφή μιας λέξης. Π.χ. Βύρωνας-Μπάιρον.
Δ) Να χρησιμοποιούν χειρονομίες, μιμήσεις, ήχους, παντομίμα κτλ. για να περιγράψουν ένα θέμα.
Επιτρέπεται οι παίκτες να χρησιμοποιούν ονομασίες προϊόντων, ονόματα οικείων προσώπων, ονομασίες τόπων κτλ. για να περιγράψουν ένα θέμα. Π.χ. στο θέμα «ακρωτήριο» μπορούν να αναφέρουν ονομασίες ακρωτηρίων.
Ακόμη, είναι δυνατό να χρησιμοποιούν λέξεις στην καθημερινή γλώσσα όταν οι απαγορευμένες είναι στην καθαρεύουσα, και το αντίθετο, αρκεί να έχουν διαφορετική ρίζα. Π.χ. μάτι-οφθαλμός, άλογο-ίππος, μαύρο-μελανό κτλ. Δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί η λέξη λιοντάρι-λέων γιατί έχει κοινή ρίζα.
Γίνεται δεκτή η χρήση ξένων λέξεων που περιλαμβάνονται στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, για να αποδώσουν την αντίστοιχη ελληνική, και το αντίθετο. Π.χ.ασανσέρ-ανελκυστήρας,κλαμπ-λέσχη,ταϊμάουτ-διάλειμμα.
Ακόμη, υπάρχει η δυνατότητα να μπορούν οι παίκτες να συμβουλεύονται λεξικό όταν διαφωνούν. Μπορεί ακόμη να συμφωνηθεί αλλαγή των κανόνων, και να γίνουν πιο ελαστικοί ή πιο αυστηροί, έτσι ώστε να απλοποιηθεί ή να δυσκολέψει ο τρόπος παιξίματος.
4. Στον πίνακα με τα επιτραπέζια παιχνίδια σκεφτείτε ελληνικές λέξεις για να αποδώσετε τις ξένες ονομασίες, π.χ.
στρατέγκο = στρατηγική
παζλ =
τόμπολα =
σκραμπλ =
Με αφορμή το αξέχαστο, για μας τους Έλληνες, Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου του 2004 στην Πορτογαλία, κυκλοφόρησε πριν από την έναρξή του ένα ηλεκτρονικό ποδοσφαιράκι που μπορεί να παιχτεί στην «παιχνιδομηχανή» Πλέϊ Στέισιον 2 και ανήκει στην σειρά των παιχνιδιών ΦΙΦΑ.
Δείτε πώς παρουσιάζεται το παιχνίδι σε μια ειδική ιστοσελίδα που ασχολείται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά παιχνίδια:
Στο παιχνίδι μπορούμε να διαλέξουμε όλες τις εθνικές ομάδες της Ευρώπης, και φυσικά τη δική μας. Έτσι, έχουμε τη δυνατότητα, παίζοντας με αυτή, να την οδηγήσουμε ψηλά ή να κατακτήσουμε το τρόπαιο.
Ο πιο εύκολος τρόπος να πετύχετε γκολ είναι η πολιορκία της αντίπαλης άμυνας. Έτσι, μπορείτε την κατάλληλη στιγμή να βρείτε και να εκμεταλλευτείτε κάποιο κενό, να περάσετε την μπάλα μέσα στη μεγάλη περιοχή και να σκοράρετε με πλασέ. Παρ’ όλ’ αυτά, θα χρειαστεί να καλλιεργήσετε την επιδεξιότητά σας, αφού οι τερματοφύλακες αντιδρούν πολύ καλά.
Επίσης, μπορείτε να βάλετε γκολ με σέντρα ή με εκτέλεση κόρνερ από τα πλάγια, δίνοντας τη δυνατότητα στον επιθετικό για ανάποδο ψαλίδι ή κεφαλιά. Πάντως, θα δεχτείτε περισσότερα γκολ από ό,τι θα βάλετε με κόρνερ, μια και ο υπολογιστής εκμεταλλεύεται πολύ καλά τις «στημένες φάσεις».
Υπάρχουν επιλογές που θα σας βοηθήσουν να έχετε μεγαλύτερη ποικιλία στο παιχνίδι σας. Έτσι, μπορείτε να παίξετε «μονομαχίες διπλού» με τους φίλους σας (πολύ πιο διασκεδαστικό από το να παίζετε μόνοι σας). Επίσης, υπάρχει επιλογή που μας επιτρέπει να κάνουμε το ματς έτσι, ώστε να είναι όσο εύκολο ή δύσκολο χρειαζόμαστε! Εκτός από την επιλογή ομάδας και έδρας, μπορούμε να ρυθμίσουμε πόσα λεπτά χρειάζεται για να τελειώσει το παιχνίδι, τις κόκκινες και κίτρινες κάρτες που έχουν οι παίκτες, το σκορ και τον τύπο του παιχνιδιού μετά την ισοπαλία (πέναλτι, ασημένιο ή χρυσό γκολ, κλασική παράταση).
Τέλος, η επιλογή «Φαντασία» μάς επιτρέπει παιχνίδι όπου διαλέγουμε τη σύνθεση της ομάδας μας ανάμεσα στους καλύτερους παίκτες όλων των εθνικών ομάδων, ενώ και ο αντίπαλος κάνει το ίδιο!
Παιχνίδι με σβούρα (βίντεο, διάρκεια 40sec) [πηγή: Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο]
Παιχνίδια επιστημονικής φαντασίας (βίντεο, 45sec) [πηγή: Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο]
Παιχνίδια και κουίζ για την ΕΕ [πηγή: Ευρωπαϊκή Ένωση]
1. Βρείτε στο κείμενο και υπογραμμίστε τις φράσεις που μας δίνουν τις ακόλουθες πληροφορίες:
Πού μπορεί να παιχτεί αυτό το ποδοσφαιράκι; |
|
Tι μπορεί να γίνει όταν ένα παιχνίδι λήξει ισόπαλο; |
2. Στο κείμενο υπάρχουν πολλές αγγλικές λέξεις που χρησιμοποιούμε στο ποδόσφαιρο.
Πώς τις αναγνωρίζουμε;
Μπορείτε να τις βρείτε και να τις αντικαταστήσετε με την ελληνική λέξη, αν υπάρχει;
Ορθογραφία ρημάτων
Το /ισ / της συλλαβής πριν από την κατάληξη
Τα ρήματα της α’ συζυγίας (όσα δεν τονίζονται στο -ω) κρατάνε στον αόριστο την ίδια ορθογραφία με αυτήν του ενεστώτα.
π.χ.αρχίζω/άρχισα κλείνω/έκλεισα αθροίζω/άθροισα
Τα ρήματα της β’ συζυγίας (όσα τονίζονται στο -ω) γράφονται στον αόριστο σε -ησα (εξαιρούνται τα μεθώ - μέθυσα και μηνώ - μήνυσα)
βοηθώ > βοήθησα κατακτώ > κατάκτησα
3. Μπορείτε να εξηγήσετε την ορθογραφία των μαυρισμένων γραμμάτων από τις λέξεις του κειμένου;
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
οδηγήσουμε | προέρχεται από τον αόριστο οδήγησα του ρήματος οδηγώ |
ρυθμίσουμε | |
καλλιεργήσετε | |
υπολογιστής | |
κατακτήσουμε |
Η ορθογραφία των καταλήξεων -είτε, -είται και -ήστε, -είστε των ρημάτων μπερδεύει πολλούς, μικρούς και μεγάλους. Ας ξεκαθαρίσουμε τι συμβαίνει:
-είτε Αυτή την κατάληξη τη συναντάμε στο β’ πληθυντικό του ενεστώτα της ενεργητικής φωνής στην οριστική (και στην εξακολουθητική υποτακτική και προστακτική) και στο β’ πληθυντικό του συνοπτικού μέλλοντα και της συνοπτικής προστακτικής και υποτακτικής στην παθητική φωνή:
εγώ κινώ | εμείς κινούμε | ||
εσύ κινείς | εσείς κινείτε | κινήσου | κινηθείτε |
αυτός κινεί | αυτοί κινούν (ε) |
Π.χ.
Εσείς κινείτε τα αυτοκινητάκια σας με λάθος τρόπο.
Κινηθείτε έξυπνα για να κερδίσετε τον αντίπαλό σας.
-είται Aυτή την κατάληξη τη συναντάμε στο γ’ ενικό της οριστικής ενεστώτα της παθητικής φωνής:
(ποιος; αυτός, -ή, -ό)
εγώ κινούμαι | εμείς κινούμαστε |
εσύ κινείσαι | εσείς κινείστε |
αυτός κινείται | αυτοί κινούνται |
Π.χ.
Το αυτοκινητάκι κινείται αντικανονικά.
Η ομάδα μας αδικείται από το αποτέλεσμα.
Ο κύριος Ιωάννου παρακαλείται να επικοινωνήσει με τις Πληροφορίες.
4. Στις παρακάτω προτάσεις έχουνε γίνει κάποια λαθάκια. Βρείτε τα και διορθώστε τα:
Δείται πώς παρουσιάζετε το παιχνίδι σε μια ειδική ιστοσελίδα που ασχολείτε αποκλειστικά με ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αν αγνοείται το χειρισμό του παιχνιδιού, ζητείστε από έναν φίλο σας να σας τον εξηγήσει.
- ήστε / -είστε
Eνεστώτας | Aόριστος |
Συνοπτική προστακτική β’ πληθυντικό | |
β’ συζυγία | οδηγώ | οδήγησα | οδηγήστε |
Τα ρήματα της β’ συζυγίας που έχουν κατάληξη -ούμαι στο β’ πληθυντικό της οριστικής ενεστώτα της παθητικής φωνής έχουν κατάληξη -είστε:
εγώ ικανοποιούμαι | εμείς ικανοποιούμαστε |
εσύ ικανοποιείσαι | εσείς ικανοποιείστε |
αυτός ικανοποιείται | αυτοί ικανοποιούνται |
Έτσι:
Εσείς ικανοποιείστε με αυτά που σας δίνουν;
Οι εργαζόμενοι φώναξαν: «Ικανοποιήστε τα αιτήματά μας».
5. Συμπληρώστε τα κενά, με η, με ι ή με ει:
Ασχολ__στε πολύ με λεπτομέρειες που σας καθυστερούν πολύ και δεν συνεννο__στε εύκολα με το συμπαίκτη σας. Αγνο__στε τα εμπόδια που βρίσκονται μπροστά σας ή μετακιν__στε τα. Έτσι όπως κιν__στε δεν θα νικήσετε ποτέ, γι’ αυτό παραμερ__στε τις διαφωνίες σας και συνεργαστ__τε μεταξύ σας. Με αυτό τον τρόπο, ακόμα και αν δεν νικ__σετε, θα αισθανθείτε ικανοποι__μένοι.
Μια φορά κι έναν καιρό, σε έναν μακρινό τόπο –εκεί όπου μόνο η φαντασία μπορεί να φτάσει– ζούσαν δύο ξακουστοί βασιλιάδες: ο Ένας και ο Άλλος. Οι πολιτείες τους, η βόρεια και η νότια, καμάρωναν η μια απέναντι στην άλλη. Μια λίμνη τις στόλιζε, αλλά και τις ένωνε, έτσι που, αν δεν το ήξερες, θα νόμιζες πως και οι δυο μαζί ήταν μια μεγάλη και όμορφη πολιτεία. Τη λίμνη την ονόμασαν «Ειρηνική». Άντρες και γυναίκες συναντιόντουσαν εκεί και τα παιδιά έπαιζαν ξένοιαστα στις όχθες της.
Ο Ένας και ο Άλλος είχαν πολύ μεγάλη φιλία, τέτοια που μόνο στα παραμύθια βρίσκει κανείς. Όμως κάποιο βράδυ ο Ένας είδε ένα περίεργο όνειρο: ήταν, λέει, υπηρέτης του Άλλου. Το άλλο πρωί ξύπνησε όλο νεύρα. Ξέχασε ότι όλα αυτά είχαν γίνει στον ύπνο του και αποφάσισε πως οι γείτονές του έπρεπε να τιμωρηθούν. Έτσι, κήρυξε αμέσως πόλεμο στη γειτονική πολιτεία. Οι μάχες θα άρχιζαν σε λίγες μέρες.
Οι κάτοικοι έπεσαν σε μεγάλη στενοχώρια. Τα παιδιά συναντήθηκαν στις όχθες της Ειρηνικής για να σκεφτούν τι θα μπορούσαν να κάνουν στην παρούσα κατάσταση. Καθισμένοι στα χόρτα, η Φωτεινή, ο Στράτος, η Βασιλική, ο Φάνης, η Ισμήνη κι ο Πέτρος συζητούσαν.
– Μα πού ακούστηκε πόλεμος για το τίποτα! λέει ο Στράτος. Νομίζουν ότι βρήκαν ένα παιχνίδι για να περνάει η ώρα…
– Αν πράγματι θέλουν παιχνίδι, θα τους φτιάξουμε εμείς ένα, λέει η Ισμήνη.
– Κι όταν το ετοιμάσουμε, θα το παρουσιάσουμε και στον Έναν και στον Άλλο και θα τους πούμε: «Πάρτε και παίξτε μ’ αυτό και ξεχάστε τον πόλεμο!».
Έψαξαν στις κασέλες και στα υπόγεια και το άλλο πρωί συναντήθηκαν πάλι. Έφεραν έναν χάρτη, κοπίδια, μολυβένια ανθρωπάκια, βότανα για να φτιάξουν τα χρώματα, μια ξύλινη τετράγωνη τάβλα, πηλό και υφάσματα, ψαλίδια, νήματα και, τέλος, η Ισμήνη έφερε μια παλιά ζυγαριά της γιαγιάς της.
Στην αρχή χάραξαν τους δρόμους για να περπατάνε οι φιγούρες και μετά έφτιαξαν χρώμα λευκό και μαύρο για να τις βάψουν. Στρώθηκαν στη δουλειά. Έφτιαξαν τις φιγούρες που θα έπαιζαν στο παιχνίδι, έτσι που να θυμίζουν τις πολιτείες τους. Μια πολιτεία λευκή και μια μαύρη, και η μια στεκόταν απέναντι από την άλλη. Οι πολιτείες είχαν πύργους. Σκέφτηκαν ότι πόλη δίχως άλογα είναι σαν άμαξα δίχως ρόδες, και τα έπλασαν κι αυτά. Δίπλα τους έβαλαν τους αξιωματικούς. Έντυσαν, ακόμα, έναν βασιλιά και μια βασίλισσα για κάθε πολιτεία και μπροστά απ’ όλους έβαλαν να στέκονται μικρά στρατιωτάκια. Με τη ζυγαριά θα υπολόγιζαν την αξία κάθε φιγούρας.
– Ενδιαφέρον είναι το παιχνίδι μας, κι όταν ορίσουμε και τους κανόνες…
– Τι εννοείς μ’ αυτό; ρώτησαν τα παιδιά.
Άρχισαν να μιλάνε όλοι μαζί για τους κανόνες, κι ακόμα θα μιλούσαν, αν δεν έλεγε ο Φάνης την ιδέα του: Αφού όσα φτιάξανε υπήρχαν στην πραγματικότητα μέσα στις πολιτείες τους, ας πήγαιναν από κοντά να τα παρατηρήσουν. Έτσι κι έγινε. Κάθε παιδί θα παρατηρούσε πώς συμπεριφερόταν κάθε φιγούρα στην πραγματικότητα.
Την άλλη μέρα το απόγευμα συναντήθηκαν πάλι, και ο καθένας ανέφερε τις κινήσεις που παρατήρησε. Μετά από πολλή συζήτηση αποφάσισαν για τις κινήσεις που κάθε φιγούρα επιτρέπεται να κάνει στο παιχνίδι.
Ξαφνικά ακούστηκε η δυνατή φωνή του τελάλη, που τους ζητούσε, μόλις πέσει ο ήλιος, να συγκεντρωθούν όλοι στην Ειρηνική για να συζητήσουν για τον πόλεμο. Από τη συγκέντρωση δεν έλειπε κανείς. Ο Ένας και ο Άλλος ήταν σοβαροί και μουτρωμένοι. Στην πραγματικότητα δεν θέλανε να γίνει πόλεμος, αλλά ποιος θα έκανε πίσω με τέτοιες ετοιμασίες; Τότε ο Στράτος, αφού κοίταξε καλά γύρω του, τους είπε:
– Εμείς τα παιδιά δεν θέλουμε τον πόλεμο. Αποφασίσαμε να αναλάβουμε ενεργό δράση. Φτιάξαμε, λοιπόν, ένα παιχνίδι που θα σας κάνει να τον ξεχάσετε. Άρχισε να τους εξηγεί το παιχνίδι τους με καμάρι.
Όταν τελείωσε, όλοι ενθουσιάστηκαν. Ο Ένας και ο Άλλος χαμογέλασαν επιτέλους και αγκαλιασμένοι πήγαν παράμερα να παίξουν μια παρτίδα. Μόνο μια στιγμή σήκωσαν το κεφάλι τους και ρώτησαν το Στράτο:
– Δεν μας είπες, μικρέ, το όνομα του παιχνιδιού.
Τα παιδιά κοιτάχτηκαν. Είχαν ξεχάσει να του βρούνε όνομα. Εγώ όμως το γνωρίζω, κι αν ήμουνα εκεί, θα τους το ψιθύριζα:
«Το όνομά του είναι ΣΚΑΚΙ».
Κώστας Γιουβαντσιούδης – Ειρήνη Μουσιάδου,
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν το σκάκι, εκδ. Γιουβαντσιούδη, Θεσ/νίκη, 2000 (διασκευή)
Παίξτε σκάκι στο διαδίκτυο [πηγή: multiplayerchess.com]
Παίξτε τανγκραμ στο διαδίκτυο [πηγή: abcya.com]
1. Γράψτε στο τετράδιό σας σε τρεις ξεχωριστές στήλες τις φράσεις που δείχνουν το χώρο όπου γίνονται αυτά που λέει η ιστορία, τα πρόσωπα της ιστορίας και τις φιγούρες του παιχνιδιού.
2. Γράψτε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου. Ακολουθήστε τα βήματα που σας δίνονται.
3. Υπογραμμίστε τα απρόσωπα ρήματα και τα υποκείμενά τους:
Πάτα το κουμπί Υπογράμμιση ή Εντονα και στη συνέχεια πάτα στη λέξη που θέλεις. Σε περίπτωση λάθους πάτα το κουμπί Επαναφορά και πάτα στη λέξη. Προσοχή μόνο λέξεις και όχι συνεχόμενο κείμενο.
Δεν γίνεται να μετακινείτε τον πύργο σε όλα τετράγωνα. |
|
Σε κάθε τετράγωνο της σκακιέρας πρέπει να βρίσκεται μόνο ένα κομμάτι. |
|
Για να κερδίσεις ένα αντίπαλο κομμάτι, θα πρέπει να τοποθετήσεις ένα δικό σου κομμάτι στη θέση του. |
|
Φαίνεται ότι ο Βασιλιάς είναι το πιο δυνατό πιόνι |
4. Οι παρακάτω προτάσεις φανερώνουν μερικές κινήσεις που μπορεί να κάνει ένας παίκτης στο σκάκι. Ξαναγράψτε τες βάζοντας τα ρήματα στην υποτακτική:
Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια
Μετακίνησε τον πύργο στην οριζόντια ή κάθετη διαδρομή.
Παίξε με τον πύργο μία μόνο κίνηση και απείλησε τον αξιωματικό.
Κέρδισε με μια μόνο κίνηση όποιο κομμάτι μπορείς με τον αξιωματικό.
Παίξε με τον ίππο μια μόνο κίνηση και προστάτεψε τον πύργο.
Προφύλαξε τον βασιλιά, είναι πολύτιμος.
Αιχμαλώτισε τον βασιλιά για να είσαι ο νικητής του παιχνιδιού.
- Επίθετα με δύο γένη
Στο κείμενο είναι χρωματισμένα με κόκκινο ορισμένα επίθετα. Τα επίθετα σε -ος, -ο προέρχονται από τα αρχαία ελληνικά και συνήθως έχουν δύο γένη: ένα για το αρσενικό και το θηλυκό και ένα για το ουδέτερο. Ας δούμε πώς κλίνονται.
Επίθετα σε -ος, -ο
Ενικός αριθμός | ||||
αρσενικό/θηλυκό | ουδέτερο | |||
Ονομαστική | ο/η | ενεργός | το | ενεργό |
Γενική | του/της | ενεργού | του | ενεργού |
Αιτιατική | τον/την | ενεργό | το | ενεργό |
Κλητική | ενεργέ | ενεργό | ||
Πληθυντικός αριθμός | ||||
Ονομαστική | οι | ενεργοί | τα | ενεργά |
Γενική | των | ενεργών | των | ενεργών |
Αιτιατική | τους/τις | ενεργούς | τα | ενεργά |
Κλητική | ενεργοί | ενεργά |
Σχόλιο: Τα επίθετα αυτά, εκτός του ότι είναι ελάχιστα, στα νέα ελληνικά σχηματίζουν το θηλυκό σε -η, π.χ. ο ενεργός, η ενεργή, το ενεργό. Δείτε κι εδώ
Τα επίθετα σε -ων, -ουσα, -ον προέρχονται από μετοχές της ενεργητικής φωνής ρημάτων της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Ας δούμε πώς κλίνονται.
Επίθετα σε -ων, -ουσα, -ον
Ενικός αριθμός | ||||||
αρσενικό | θηλυκό | ουδέτερο | ||||
Ονομαστική | ο | παρών | η | παρούσα | το | παρόν |
Γενική | του | παρόντος | της | παρούσας | του | παρόντος |
Αιτιατική | τον | παρόντα | την | παρούσα | το | παρόν |
Κλητική | — | — | — | |||
Πληθυντικός αριθμός | ||||||
Ονομαστική | οι | παρόντες | οι | παρούσες | τα | παρόντα |
Γενική | των | παρόντων | των | παρουσών | των | παρόντων |
Αιτιατική | τους | παρόντες | τις | παρούσες | τα | παρόντα |
Κλητική | — | — | — |
Γραμματική, σελ. 103: κλίση επιθέτων σε -ων, -ουσα, -ον
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής: κλιτικός πίνακας επιθέτων σε -ος, -η, -ο [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
5. Συμπληρώστε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο:
Η μαθήτρια είναι ..... (αριστούχος) και συνήθως οι ..... (αριστούχος) μαθητές είναι και ..... (επιτυχών) στο πανεπιστήμιο. Η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο είναι γι’ αυτή θέμα ..... (πρωτεύων) σημασίας αλλά το ..... (επείγων) είναι, στην ..... (υπάρχων) κατάσταση, να τελειώσει το λύκειο.
6. Υπογραμμίστε τις παρομοιώσεις και τις μεταφορές και προσπαθήστε να φτιάξετε ένα δικό σας κείμενο χρησιμοποιώντας όσες περισσότερες από αυτές μπορείτε.
Πάτα το κουμπί Υπογράμμιση για τις παρομοιώσεις ή το Έντονα για τις μεταφορές και στη συνέχεια πάτα στη λέξη που θέλεις. Σε περίπτωση λάθους πάτα το κουμπί Επαναφορά και πάτα στη λέξη. Προσοχή μόνο λέξεις και όχι συνεχόμενο κείμενο.
Ο Ηλίας είναι ένα αγόρι με ξανθά μαλλιά, καστανά μάτια, ζεστό βλέμμα και ένα ψηλό κορμί σαν κυπαρίσσι. Οι φίλοι του στο σχολείο τον αγαπούν πολύ γιατί έχει χρυσή καρδιά. Του αρέσει να παίζει διάφορα παιχνίδια. Αγαπάει το τρέξιμο και δεν τον φτάνει κανένας. Τρέχει σαν αέρας. Ασχολείται με το μπάσκετ. Πιστεύει ότι, για να παίξει κάποιος μπάσκετ, εκτός από αρκετά ψηλός και δυνατός, πρέπει να είναι και έξυπνος. Οι γονείς του λένε γι’ αυτόν ότι έχει μυαλό ξυράφι και χαίρονται όταν τον βλέπουν να καρφώνει με δύναμη την μπάλα στο καλάθι. Εκτός από το παιχνίδι, του αρέσει πολύ να διαβάζει λογοτεχνία. Συχνά χώνεται με τις ώρες σ’ ένα βιβλίο και ξεχνάει τα πάντα. Τότε ο χρόνος γι’ αυτόν σταματάει.
κείμενο της συγγραφικής ομάδας
Ήρθε η ώρα για επανάληψη. Προσπάθησε να λύσεις το σταυρόλεξο
Γιαννόπουλος Παναγιώτης – Κεφαλλωνίτης Γιάννης, Σπαζοκεφαλιές, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2003.
Λάζος Χρήστος, Παίζοντας με το χρόνο, εκδ. Αθήνα, 2002, Εκδόσεις Αίολος.
Lortal Manon – Souchon Juliette, Παιχνίδια για την παρέα, μετάφρ. Μ. Κουτάλου, εκδ. Ερευνητές, Αθήνα, 2002.
Μακλίοντ Γουίλιαμ – Μογκρίντιεν Ρόναλντ, Σκάκι για παιδιά, μετάφρ. Θ. Γεωργιάδης, εκδ. Μίνωας, Αθήνα, 1994.
Bertrand-Zirinis Isabelle, Παιχνίδια με τον αέρα, μετάφρ. M. Kουτάλου, εκδ. Ερευνητές, Αθήνα, 2003.
Σκαλίδη Ζωή – Τσάμπρα Φωτεινή, Πρωτότυπα παιχνίδια, εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 2000.
Herbeteau Manou, Ξεκαρδιστικά παιχνίδια, μετάφρ. Μ. Κουτάλου, εκδ. Ερευνητές, Αθήνα, 2003.
500 γρίφοι και σπαζοκεφαλιές σάς προσκαλούν να τους λύσετε, εκδ. Σαββάλα, Αθήνα, 2004.
Ανθολόγιο: Φερεϋντούν Φαριάντ, Όνειρα με χαρταετούς και περιστέρια, σελ. 244
Η μικρή Αλίκη είναι παιχνιδιάρα και σκανδαλιάρα. Επισκέπτεται συχνά τη γιαγιά της και της αρέσει να μένει αρκετές μέρες εκεί. Η γιαγιά την αφήνει να παίζει όσο θέλει. Σήμερα το πρωί οι φίλες της έπαιζαν ένα παιχνίδι που αυτή δεν το ξέρει καλά. Ρώτησε τη γιαγιά αν το ξέρει και της απάντησε ότι και αυτή το έπαιζε μικρή. Η γιαγιά τής εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο παίζεται.
Κουτσό
1. Χαράζουμε πάνω στο τσιμέντο με μια κιμωλία ένα μεγάλο παραλληλόγραμμο.
2. Το χωρίζουμε κατόπιν σε τέσσερα μέρη, τα τρία πρώτα ίδια σε μέγεθος και το τελευταίο μεγαλύτερο. Αυτό είναι ο «βασιλιάς».
3. Ορίζουμε τη σειρά των παιχτών με λάχνισμα.
4. Παίρνουμε μια πλακουτσή πέτρα και τη ρίχνουμε μέσα στο πρώτο σκαλάκι.
5. Τη ρίχνουμε έπειτα στο δεύτερο, στο τρίτο, και πηδάμε κουτσαίνοντας με το δεξί πόδι από σκαλί σε σκαλί.
6. Φτάνουμε στο «βασιλιά», ξεκουραζόμαστε και στρίβουμε χωρίς να πατήσουμε και τα δυο πόδια κάτω.
7. Φτάνουμε πάλι στο πρώτο σκαλοπάτι και χτυπάμε την πετρούλα με τη μύτη του παπουτσιού μας για να τη βγάλουμε έξω.
8. Αφού τελειώνουμε όλα τα σκαλάκια, χωρίς να χάνουμε, συνεχίζουμε.
9. Τη δεύτερη φορά αρχίζουμε από το δεύτερο σκαλάκι, μετά από το τρίτο και τέλος από το «βασιλιά».
10. Μετά βάζουμε την πετρούλα στη μύτη του παπουτσιού μας, περνάμε απ’ τα σκαλάκια σιγά σιγά και επιστρέφουμε.
11. Μετά τη βάζουμε κάτω από την κλείδωση του γόνατου, επαναλαμβάνουμε το ίδιο και επιστρέφουμε.
12. Τέλος, κλείνουμε τα μάτια και επαναλαμβάνουμε τις κινήσεις με μεγάλη προσοχή για να μην πατήσουμε καμιά γραμμή.
13. Για κάθε βήμα ρωτάμε τους άλλους «πατώ» και, αν απαντήσουν «όχι», τότε συνεχίζουμε.
14. Όροι του παιχνιδιού είναι να μην πατήσουμε καμιά γραμμή ή κάτω το κουτσό πόδι, να μη βγάλουμε έξω από τα πλάγια την πετρούλα και να μην τη ρίξουμε κατά το ρίξιμο ή το χτύπημα πάνω σε μια γραμμή, γιατί τότε χάνουμε τη σειρά μας.
Ανδρέας Ανατολίτης, Ελληνικά παραδοσιακά παιχνίδια, εκδ. Aτλαντίς, Aθήνα, χ.χ.
1. Υπογραμμίστε τα ρήματα του παραπάνω κειμένου από το 1-13, παρατηρήστε σε ποια έγκλιση είναι γραμμένα και πείτε τι φανερώνει αυτή.
01.
02.
03.
04.
05.
06.
07.
08.
09.
10.
11.
12.
13.
2. Προσπαθήστε να ξαναγράψετε τους κανόνες του παιχνιδιού από το 1-7 έτσι που να φαίνεται ότι δίνετε οδηγίες για το παιχνίδι.
Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο
Να χαράξετε πάνω στο τσιμέντο με μια κιμωλία ένα μεγάλο παραλληλόγραμμο.
3. Nα συλλαβίσετε τις λέξεις:
τέσσερα
τρία
κιμωλία
παραλληλόγραμμο
τελευταίο
καμιά
καμία
αρχίζουμε
πετρούλα
επαναλαμβάνουμε
επιστρέφουμε
4. Παρατηρήστε τον παρακάτω πίνακα και βάλτε τα δυνατά σας για να τον συμπληρώσετε:
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Οριστική | Συνοπτική προστακτική (β΄ πρόσωπο ενικού και β΄ πρόσωπο πληθυντικού) |
χαράζουμε | |
ορίζουμε | |
παίρνουμε | |
περνάμε | |
πατάμε | |
ρωτάμε | |
πηδάμε |
Όταν ο καιρός δεν είναι καλός, η Αλίκη με τη γιαγιά της κάθονται μέσα στο σπίτι και παίζουν παιχνίδια πνευματικά, όπως σκάκι, σκραμπλ κ.ά. Το σκάκι είναι το αγαπημένο της, όχι γιατί ξέρει να το παίζει, αλλά γιατί της αρέσει να τοποθετεί αυτά τα όμορφα πιόνια και να τα κάνει βόλτες πάνω στη σκακιέρα. Νομίζει ότι έχει στα χέρια της μια πολιτεία που την κάνει ό,τι θέλει. Μια βροχερή μέρα η γιαγιά τής διηγήθηκε την παρακάτω ιστορία, έναν μύθο για την προέλευση του σκακιού.
Πάτα το κουμπί Υπογράμμιση και στη συνέχεια πάτα στη λέξη που θέλεις. Σε περίπτωση λάθους πάτα το κουμπί Επαναφορά και πάτα στη λέξη. Προσοχή μόνο λέξεις και όχι συνεχόμενο κείμενο.
Ένας σκληρός, κακός και κατακτητής μαχαραγιάς πίστευε πως ήταν ο μεγαλύτερος στρατηγός της γης και πως τίποτα δεν ήταν αδύνατον γι’ αυτόν.
Κάποια μέρα ο σύμβουλός του του είπε: «Φαίνεται πως είσαι μεγάλος στρατηγός, όμως χωρίς τους φαντάρους σου δεν θα κέρδιζες ούτε μια νίκη».
Ο θυμός του μαχαραγιά ήταν φοβερός. «Απαγορεύεται να μιλάς έτσι σ’ έναν μαχαραγιά» είπε.
Αργότερα ο μαχαραγιάς πρέπει να ζήτησε εξηγήσεις, και να πώς ο σύμβουλος απέδειξε την ορθότητα των λόγων του.
Έφερε στον μαχαραγιά ένα παιχνίδι που είχε κατασκευάσει μόνος του, όπου φαινόταν πως ο στρατηγός χωρίς τη βοήθεια όλων των δυνάμεών του δεν μπορούσε να κερδίσει ούτε μια παρτίδα.
Ο μαχαραγιάς ενθουσιάστηκε με το παιχνίδι και προσφέρθηκε να δώσει στον εφευρέτη ό,τι αμοιβή ήθελε. Αυτός δεν του ζήτησε ούτε πετράδια ούτε χρυσάφια, αλλά σκέτο σιτάρι. Και μάλιστα τόσο όσο να σκεπάσει τη σκακιέρα με τον εξής τρόπο:
Ένα σπυρί στο πρώτο τετράγωνο, δύο στο δεύτερο, τέσσερα στο τρίτο, οκτώ στο τέταρτο κτλ. Νομίζοντας ότι μιλούσαν για μερικά σακιά, ο μαχαραγιάς διέταξε τους αυλικούς του να υπολογίσουν πόσο σιτάρι χρειαζόταν. Όμως αποδείχτηκε πως, ακόμα και αν μάζευαν τη σοδειά απ’ όλες τις χώρες πάνω στη γη, πάλι δεν θα μάζευαν αρκετό σιτάρι. Έτσι, για άλλη μια φορά ταπεινώθηκε ο αλαζονικός ηγεμόνας.
A. Kostyev, Σωστό σκάκι για όλους σε 40 μαθήματα, μετάφρ. Φ. Σκουλαρίκης, εκδ. Κλειδάριθμος, Aθήνα, 1998
5. Στο παραπάνω κείμενο υπάρχουν απρόσωπα ρήματα. Βρείτε τα, υπογραμμίστε τα και κατόπιν γράψτε τα στον πίνακα που ακολουθεί, γράφοντας δίπλα και το υποκείμενό τους:
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Aπρόσωπο ρήμα | Yποκείμενο |
6. Προσπαθήστε να χαρακτηρίσετε τον μαχαραγιά και τον σύμβουλό του χρησιμοποιώντας παρομοιώσεις.
Ο μαχαραγιάς ήταν σκληρός σαν
Ο μαχαραγιάς
Ο μαχαραγιάς
Ο σύμβουλος ήταν
Ο σύμβουλος
Ο σύμβουλος
Μαθαίνοντας αυτή την ενδιαφέρουσα ιστορία, η Αλίκη ζήτησε από τη γιαγιά της να τη μάθει να παίζει αυτό το ενδιαφέρον παιχνίδι. Η γιαγιά τής εξήγησε πόσο δύσκολο είναι αλλά και πόσο συναρπαστικό. Της είπε όμως ότι ήταν πολύ κουρασμένη. Έτσι, η Aλίκη αποφάσισε να φωνάξει τις φίλες της να παίξουν ένα καινούριο επιτραπέζιο, που έφερε από το σπίτι της.
Σκοπός του παιχνιδιού είναι να φτάσει κάποια ομάδα στο τέρμα βρίσκοντας τις περισσότερες λέξεις.
Προετοιμασία για το παιχνίδι
1. Τοποθετήστε τις κάρτες στην ειδική θέση στον δίσκο, αφού πρώτα βεβαιωθείτε ότι όλες οι κάρτες του ίδιου χρώματος είναι γυρισμένες από την πλευρά με το ίδιο χρώμα.
2. Μοιραστείτε σε δυο ομάδες. Δεν πειράζει αν μια ομάδα έχει έναν παραπάνω παίκτη από την άλλη.
3. Πάρτε ένα πιόνι και τοποθετήστε το στην αφετηρία πάνω στο ταμπλό του παιχνιδιού.
4. Αποφασίστε ποια ομάδα θα παίξει πρώτη.
5. Στείλτε, αν είστε πρώτη ομάδα, έναν παίκτη να καθίσει με την αντίπαλη ομάδα.
... (Οι οδηγίες συνεχίζονται για τους φίλους της Αλίκης.)
7. Βάλτε τα μαυρισμένα ρήματα στη σωστή θέση στον παρακάτω πίνακα και μετά συμπληρώστε τον:
Τα ρήματα: τοποθετήστε, βεβαιωθείτε, μοιραστείτε, πάρτε, αποφασίστε, στείλτε
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Συνοπτική προστακτική | Συνοπτική υποτακτική | Οριστική ενεστώτα |
8. Διαβάστε το παρακάτω κείμενο:
H Aλίκη είναι πολύ δεμένη με τη γιαγιά της. Η γιαγιά της Αλίκης μένει λίγο πιο έξω από την πόλη, σε ένα προάστιο στο βόρειο τμήμα της. Την αγαπάει πολύ, γιατί είναι μια γιαγιά με ζωντανό μυαλό, γλυκιά ψυχή και φωτεινό χαμόγελο. Παίρνει το λεωφορείο και την επισκέπτεται συχνά. Εκεί συναντάει τους φίλους της και παίζει πολύ μαζί τους. Αυτοί την περιμένουν με ανυπομονησία, γιατί είναι μέλος της παρέας τους και η απουσία της γίνεται αισθητή. Φτάνοντας εκεί, τρέχει αμέσως στην πλατεία και αρχίζει να φωνάζει ονόματα. Κωστή, Λένα, Θεόφιλε, Αργυρώ. Θέλει να είναι εκεί όλοι παρόντες για να αρχίσουν το παιχνίδι τους.
κείμενο της συγγραφικής ομάδας
Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια
Ποια επίθετα χαρακτηρίζουν το μυαλό, την ψυχή και το χαμόγελο της γιαγιάς;
Να βάλετε δικά σας επίθετα μπροστά από τις παραπάνω λέξεις και να φτιάξετε δικές σας φράσεις για να περιγράψετε τη γιαγιά σας.
9. Η μικρή Αλίκη θέλει όλοι οι φίλοι της να είναι παρόντες για να αρχίσουν το παιχνίδι τους. Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα με το αντίθετο της λέξης «παρών».
Επίθετα σε -ων, -ουσα, -ον
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Eνικός αριθμός | Πληθυντικός αριθμός | |
αρσενικό | ||
Ονομαστική | ο | οι |
Γενική | του | των |
Αιτιατική | τον | τους |
Κλητική | ---- | ---- |
θηλυκό | ||
Ονομαστική | ο | οι |
Γενική | της | των |
Αιτιατική | την | τις |
Κλητική | ---- | ---- |
ουδέτερο | ||
Ονομαστική | το | τα |
Γενική | του | των |
Αιτιατική | το | τα |
Κλητική | ---- | ---- |