1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Στ' Δημοτικού

Ενότητα 17

Πόλεμος και Eιρήνη


ΣΕΛ. 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71

 

Η ενότητα αρχίζει με ποιήματα των Κύπριων λογοτεχνών Κυριάκου Χαραλαμπίδη και Νίκης Λαδάκη-Φιλίππου. Ενδεικτικές ερωτήσεις επεξεργασίας:

 

1. Γιατί πιστεύετε πως διάλεξε τον τίτλο «Ανατολή θανάτου» για το ποίημά του ο ποιητής; Ποια είναι η πιο τραγική συνέπεια του πολέμου; Ποιες άλλες συνέπειες έχει ο πόλεμος κυρίως στις ψυχές των ανθρώπων;

2. Νομίζετε ότι οι άνθρωποι επιθυμούν τον πόλεμο, σύμφωνα με όσα γράφει η ποιήτρια στο δεύτερο ποίημα; (Προσέξτε τις φράσεις: μια ειρηνοφόρα κατάνυξη να γλείφει τις καρδιές / μια άλλη ανθρώπινη παράταξη από αδελφούς αλλόφυλους.)

 

Ο στόχος στη συγκεκριμένη ενότητα είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τις ιδιαιτερότητες της δομής των επιχειρηματολογικών κειμένων.

Στόχος είναι, επίσης, η επιλογή και η χρήση των κατάλληλων γλωσσικών μέσων για την παραγωγή των συγκεκριμένων κειμένων σε διαφορετικό επικοινωνιακό πλαίσιο κάθε φορά, έτσι ώστε οι μαθητές να εμπεδώσουν το κύριο γραμματικό φαινόμενο που διδάσκεται στη συγκεκριμένη ενότητα:

• απρόσωπα ρήματα

και να επαναλάβουν γραμματικά φαινόμενα που έχουν ήδη διδαχθεί και επισημαίνονται στη συγκεκριμένη ενότητα:

• απλή – επαυξημένη πρόταση

• ονοματική – ρηματική φράση

• τελικές προτάσεις

• αποτελεσματικές προτάσεις

• σύνθετα ρήματα με εσωτερική αύξηση

• κανόνες μονοτονικού

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• αποσπάσματα από παιδικό ημερολόγιο (Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ)

• άρθρο (Όαση ειρήνης)

• αφίσα

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, ο μαθητής διαπιστώνει και συνειδητοποιεί, ασκούμενος στο γραμματικό φαινόμενο μέσα σε κείμενο και όχι σε αποσπασματικές φράσεις, τη λειτουργία των απρόσωπων ρημάτων, των τελικών και αποτελεσματικών προτάσεων και τις διαφορές στη λειτουργία μεταξύ απλής και επαυξημένης πρότασης και μεταξύ ονοματικής και ρηματικής φράσης.

 

Και στο Βιβλίο του Μαθητή και στο Τετράδιο Εργασιών προτείνονται ευρύτερες δραστηριότητες με οριζόντιους στόχους (διαθεματικές), ανάλογες προς εκείνες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Γλώσσας, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π.

 

 



73

 

Ανατολή θανάτου

 

Κάθε που γίνεται ένας πόλεμος

μετατοπίζεται μια πόλη, ένα νησί.

Ακούμε τη χερσόνησο της Καρπασίας

ή τη χερσόνησο του Σινά, υψίπεδα και θάλασσες.

Καβούρια κουβαριάζονται, γίνονται βράχια,

σκοτώνονται άνθρωποι, καταλαβαίνετε.

Γεννιέται φονικό τριγύρω από μια πέτρα,

το αίμα ραίνει τους αμμόλοφους, αυτό είναι όλο.

 

Κυριάκος Χαραλαμπίδης

 

Ομορφίτα

Πολλά ντουφέκια σε παράταξη

πολλά κορμιά σε γραμμή

πολλές φωλιές χωρίς πουλιά

και η απορία για το μπαρούτι και τον θάνατο

 

 

και μια ειρηνοφόρα κατάνυξη να γλείφει

τις καρδιές

 

κι απέναντι μια άλλη ανθρώπινη παράταξη

από αδελφούς αλλόφυλους

 

eik

 

άλλα ντουφέκια σε γραμμή

άλλα κορμιά σε σχηματισμό

άλλα δέντρα στο ίδιο δάσος

 

 

κι όλα μαζί να ατενίζουν

το ανεύρετο πάνω στη γη πρόσωπο του Θεού.

 

Nίκη Λαδάκη-Φιλίππου

 

 

eik

74

 

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Με ποιον τρόπο προσπαθούμε να πείσουμε κάποιον για την άποψή μας
  • Με τα απρόσωπα ρήματα
  • Mε τις τελικές και αποτελεσματικές προτάσεις

Σκέψεις ενός παιδιού για τον πόλεμο

εικ
Αθήνα, ΕΑΜ. αρ. 3485

Στη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου πολέμου, η 12χρονη Eβραία Άννα Φρανκ έγραφε τις σκέψεις της στο ημερολόγιό της, ενώ κρυβόταν από τους Γερμανούς κατακτητές.

 

Τετάρτη 3 Μαρτίου 1944

 

Είναι μια φοβερή εποχή. Γύρω λυσσομανάει ο πόλεμος και κανένας δεν γνωρίζει αν θα είναι ζωντανός την άλλη μέρα. Θυμάμαι που ζούσαμε όλοι μαζί στην πόλη και περιμέναμε από στιγμή σε στιγμή να την αδειάσουν ή να φύγουμε. Οι μέρες μας ήταν γεμάτες κανονιές και πυροβολισμούς και τις νύχτες μυστηριώδεις ήχοι έρχονταν από τα βάθη. Αυτό συνεχίστηκε έτσι καμιά βδομάδα, ώσπου ένα βράδυ μάς σκέπασε μια νύχτα που κρατάει ακόμη και σήμερα.

 

 

Θυμάμαι σαν τώρα εκείνη τη στιγμή. Πρέπει να ήταν αργά το βράδυ, όταν ακούστηκαν ξαφνικά τρομερές εκρήξεις. Το βάλαμε στα πόδια όσο πιο γρήγορα μπορούσαμε. Παντού γύρω μας έτρεχαν άνθρωποι που φώναζαν. Τα σπίτια καίγονταν, έτσι ώστε όλα τα πράγματα φαίνονταν πυρωμένα και κόκκινα. Δεν είναι δυνατό να πω πόση ώρα έτρεχα έτσι, πάντα με την εικόνα των σπιτιών που καίγονταν, των προσώπων που ούρλιαζαν παραμορφωμένα μπρος στα μάτια μου.

 

75

 

Συνέχεια αναρωτιόμαστε απελπισμένα: «Γιατί πρέπει να γίνεται ο πόλεμος; Γιατί οι άνθρωποι δεν μπορούν να ζήσουν ειρηνικά; Γιατί όλη αυτή η καταστροφή;». Στο ερώτημα αυτό δεν είναι εύκολο να βρούμε απάντηση. Αλήθεια, γιατί φτιάχνουν ολοένα μεγαλύτερα αεροπλάνα με όλο και πιο βαριές βόμβες, ενώ την ίδια στιγμή χτίζουν τα κατεστραμμένα σπίτια; Γιατί σπαταλούν δισεκατομμύρια κάθε μέρα για τον πόλεμο, ενώ φαίνεται ότι δεν υπάρχει ούτε μια δεκάρα διαθέσιμη για τα φάρμακα, τους φτωχούς και τους καλλιτέχνες; Γιατί υπάρχουν άνθρωποι που πεινούν, ενώ σε άλλα μέρη της γης έχουν τόσα τρόφιμα που τα αφήνουν να σαπίζουν; Μήπως οι άνθρωποι είναι τρελοί;

 

Δεν μπορώ να πιστέψω ότι υπεύθυνοι για τον πόλεμο είναι μόνο οι ισχυροί, οι πλούσιοι και οι πολιτικοί. Όχι, και οι απλοί άνθρωποι μπορεί να θέλουν τον πόλεμο, αλλιώς οι λαοί θα είχαν επαναστατήσει προ πολλού. Είναι το ένστικτο της καταστροφής που οδηγεί τους ανθρώπους στον πόλεμο, κι αν όλο το ανθρώπινο γένος, χωρίς εξαίρεση, δεν αλλάξει, οι πόλεμοι δεν πρόκειται να σταματήσουν. Οι πολιτισμοί θα καταστρέφονται, ό,τι ωραίο χτίζεται θα γκρεμίζεται και η ανθρωπότητα θα αρχίζει ξανά και ξανά από την αρχή.

 

Έχω νιώσει πολλές φορές παγιδευμένη αλλά ποτέ απελπισμένη. Στο ημερολόγιό μου μιλάω για τις στερήσεις σαν να πρόκειται για κάτι διασκεδαστικό. Έχω πάρει την απόφαση να ζήσω μια ενδιαφέρουσα ζωή, διαφορετική από τη ζωή του απλού κοριτσιού και, αργότερα, από τη ζωή της απλής νοικοκυράς. Είμαι νέα και δυνατή. Είναι ανάγκη να επιβιώσω και αρνούμαι να κλαίω όλη την ώρα. Κάθε μέρα ωριμάζω εσωτερικά και αισθάνομαι την ειρήνη να πλησιάζει.

 

Tο ημερολόγιο της Άννας Φρανκ, εκδ. Zαχαρόπουλος, Aθήνα, 1983 (διασκευή)

 

δεσμός Άννα Φρανκ

δεσμός Ο Καρασαχινίδης Παντελής στο Αλβανικό μέτωπο ως τραυματιοφορέας (μαρτυρία σε βίντεο και pdf) [πηγή: Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Τμήμα Γενεαλογίας]

 

1.α. Πώς αισθάνθηκε η Άννα Φρανκ με το ξέσπασμα του πολέμου; Ποια άλλα συναισθήματα φανερώνει στο τέλος του κειμένου;

β. Ποιες συνέπειες του πολέμου αναφέρει η Άννα Φρανκ στο ημερολόγιό της; Μπορείτε να αναφέρετε άλλες συνέπειες των πολέμων;

γ. Σε προηγούμενη ενότητα (ενότητα 6) είχαμε δει πως άλλοτε πείθουμε κάποιον λογικά και άλλοτε προσπαθούμε να τον συγκινήσουμε. Στο κείμενο, η Άννα Φρανκ χρησιμοποιεί και τους δύο τρόπους. Μπορείτε να βρείτε ένα παράδειγμα για τον καθένα;

δ. Στην 3η παράγραφο, η Άννα Φρανκ διατυπώνει συνεχείς ερωτήσεις. Νομίζετε ότι αυτές οι ερωτήσεις απευθύνονται σε κάποιον συγκεκριμένα; Ξέρετε πώς λέγονται αυτές οι ερωτήσεις και γιατί χρησιμοποιούνται;

 

76

 

 

n2. Ποιους θεωρεί η Άννα Φρανκ υπεύθυνους για τον πόλεμο; Για ποιους λόγους νομίζετε εσείς ότι γίνονται πόλεμοι;

 

 

mob Στο κείμενο βρίσκουμε τη φράση «πρέπει να ήταν αργά το βράδυ». Το ρήμα «πρέπει» θεωρείται απρόσωπο, γιατί εμφανίζεται μόνο στο γ΄ πρόσωπο ενικού και δεν έχει κάποια ονοματική φράση ή αντωνυμία ως υποκείμενο. Το νόημά του συμπληρώνεται από μια εξαρτημένη πρόταση (να + υποτακτική) που λειτουργεί ως υποκείμενο.

Με τον ίδιο τρόπο λειτουργούν και ρηματικές φράσεις, όπως στο κείμενο η φράση «είναι ανάγκη να επιβιώσω».

 

Τα απρόσωπα ρήματα δηλώνουν συνήθως κάτι που είναι αναγκαίο ή δυνατό.

 

Προσοχή! Ορισμένα ρήματα είναι άλλοτε προσωπικά και άλλοτε απρόσωπα. Για παράδειγμα:

 

Μπορεί να υπάρξει ειρήνη αν το θελήσουν οι άνθρωποι (απρόσωπο)

Ο άνθρωπος μπορεί να σταματήσει τον πόλεμο αν το θελήσει (προσωπικό)

 

Για τα απρόσωπα ρήματα μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

eik3. Βρείτε στο κείμενο δύο ακόμα απρόσωπα ρήματα ή εκφράσεις.

 

 

 

4 Σε προηγούμενες ενότητες είδαμε τις τελικές προτάσεις (ενότητα 9) και τις αποτελεσματικές (ενότητα 4). Συμπληρώστε τα παραδείγματα που ακολουθούν με δικές σας τελικές ή αποτελεσματικές προτάσεις.

 

• Πολλά κράτη ξεκινούν έναν πόλεμο για να _

• Καταστράφηκαν τόσα πολλά σπίτια από τους βομβαρδισμούς, ώστε _

• Μετά από έναν καταστροφικό πόλεμο χρειάζονται πολλά χρόνια για να _

• Η αναγγελία της ειρήνης προκάλεσε τέτοιον ενθουσιασμό, ώστε _

 

Για τις τελικές και τις αποτελεσματικές μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

77

 

 

eik5 Μια τραγική πλευρά του πολέμου είναι πως συχνά αναγκάζονται να πολεμήσουν ακόμα και μικρά παιδιά! Διαβάστε την είδηση που ακολουθεί:

Μικροί στρατιώτες

εικ
σκίτσο παιδιού-στρατιώτη

Σύµφωνα µε τη Unicef, περισσότερα από µισό εκατοµµύριο παιδιά κάτω των 18 ετών χρησιµοποιούνται ως στρατιώτες σε συγκρούσεις και πολέµους που γίνονται αυτή τη στιγµή σε περισσότερες από 85 χώρες του κόσµου.

 

Για τα παιδιά αυτά ο πόλεµος δεν είναι «παιχνίδι». Οπλίζονται, από τα 10 τους χρόνια µερικές φορές, και αντιµετωπίζουν καθηµερινά τη βία. Τα στοιχεία είναι δραµατικά: τα τελευταία 10 χρόνια, πάνω από 2 εκατοµµύρια παιδιά έχουν χάσει τη ζωή τους στον πόλεµο!

 

Τα λόγια ενός 15χρονου κοριτσιού-στρατιώτη από την Αφρική µάς στέλνουν ένα µήνυµα: «Παρακαλώ, κάντε ό,τι µπορείτε για να διαδώσετε στον κόσµο τι συµβαίνει σ’ εµάς, ώστε να µη χρειαστεί να υποστούν αυτή τη βία και άλλα παιδιά».

 

πηγή: Διεθνής Αμνηστία

 

Αποφασίζετε να στείλετε ένα γράμμα στον ΟΗΕ (ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών εκπροσωπεί όλες τις κυβερνήσεις και φροντίζει για την ειρήνη), με σκοπό να πείσετε με επιχειρήματα ότι δεν πρέπει να υπάρχουν παιδιά-στρατιώτες.

 

Το γράμμα σας θα έχει τρεις παραγράφους. Στην 1η θα εξηγείτε γιατί στέλνετε αυτή την επιστολή, δηλαδή ποιο είναι το πρόβλημα που σας απασχολεί. Στη 2η θα αιτιολογείτε γιατί δεν πρέπει να υπάρχουν παιδιά- στρατιώτες. Τέλος, στην 3η παράγραφο θα προτείνετε τι ακριβώς θα θέλατε να κάνει ο ΟΗΕ.

 

Μην ξεχάσετε να ξεκινήσετε με προσφώνηση (Αξιότιμε Γενικέ Γραμματέα του ΟΗΕ) και να κλείσετε με αποφώνηση και υπογραφή (Με εκτίμηση, οι μαθητές της …).

 

Θυμηθείτε επίσης ότι, για να αναπτύξετε κάθε παράγραφο, πρέπει να απαντήσετε σε ορισμένα ερωτήματα (ποιος ή ποιοι, πού, πότε, πώς, γιατί κτλ.).

 

δεσμός Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (επίσημη ιστοσελίδα, ξενόγλωσση)

δεσμός Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδος στα Ηνωμένα Έθνη (επίσημη ιστοσελίδα) 

78

 

Για να είναι πιο αποτελεσματική η επιστολή σας, θυμηθείτε ότι χρειάζεται να:

 

 

bullet

να χρησιμοποιήσετε επιχειρήματα για να πείσετε λογικά

bullet

χρησιμοποιήσετε φράσεις που δείχνουν τα συναισθήματά σας

bullet

αιτιολογήσετε την άποψή σας (αιτιολογικές προτάσεις)

 

 

Επίσης, μην ξεχάσετε να πείτε τι μπορεί ή πρέπει να γίνει (χρησιμοποιήστε απρόσωπα ρήματα, τελικές και αποτελεσματικές προτάσεις).

 

 

eik6. Ένας συμμαθητής σας αντέγραψε τους παρακάτω διαλόγους για να τους χρησιμοποιήσετε σε μια αντιπολεμική σχολική παράσταση, αλλά πάνω στη βιασύνη του παρέλειψε όλους τους τόνους. Βοηθήστε να τους συμπληρώσει:

 

Α. – Εμαθες κανα νεο σημερα;
– Ποιο νεο; Σαν τι να μαθω;
– Δεν σ’ τα ’πανε; Να, σχετικα με τον πολεμο.
– Ποιον πολεμο, ανθρωπε μου; Δεν αφηνουμε τα πολλα λογια πρωι πρωι; Πες μου τι εννοεις.
– Απο δω και στο εξης δεν εχει νοημα να ξαναμαλωσουμε μεις οι δυο.
– Μπα; Και γιατι;
– Γιατι οταν πολεμανε οι μεγαλοι, οι μικροι καλο ειναι να τα βρισκουν.

B.
– Πως τα πατε στη χωρα σας; Αγοραζουν τα παιδια πολεμικα παιχνιδια;
– Που να σας τα λεω!
– Τι; Μηπως εχουν και τα δικα σας παιδια μια ταση αποχης;
– Ειχαμε κι εμεις καποια μεμονωμενα κρουσματα, αλλα αν νομιζουν οι μπομπιρες πως θ’ αλλαξουν τον κοσμο, ειναι πολυ γελασμενοι. Τα πολεμικα παιχνιδια ειναι η δουλεια μας. Κοβοντας τα, μας κοβουν τα κερδη. Δεν θα τ’ αφησουμε να συμβει!

 

Παντελής Καλιότσος, Τα ξύλινα σπαθιά, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1998 (διασκευή)

 

79

 

 

7. Συμπληρώστε το κείμενο με λέξεις σύνθετες με προθέσεις:

Ο πόλεμος αρχίζει από τα θρανία

Με τον πρόσφατο πόλεμο που συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη, μια εύλογη απορία των παιδιών είναι «γιατί να γίνεται πόλεμος;» και «πώς θα μπορούσε να σταματήσει;». Η απάντηση βρίσκεται στο πώς _ (εκ + παιδεύομαι) ο άνθρωπος από μικρή ηλικία για να _ (αντί + μέτωπο) _ (συν + κρούση) και διαφωνίες σε _ (διά + πρόσωπο) και ομαδικό επίπεδο. Το σχολείο μπορεί να _ (από + τελώ) τον χώρο όπου το παιδί μαθαίνει την ειρηνική _ (επί + λύση) διαφωνιών και συγκρούσεων.

Σε πρώτο επίπεδο προτείνεται η διαμεσολάβηση των _ (συν + μαθητής). Στις δύσκολες συγκρούσεις τις οποίες δεν μπορούν να λύσουν μόνοι τους οι _ (εν + πλέκω), είναι χρήσιμη η ύπαρξη ενός _ (εκ + παιδεύομαι) σώματος συμμαθητών που θα _ (προ + τείνω) λύσεις. Αυτό γίνεται σε _ (συν + έργο) με τους δασκάλους.

 

εφημερίδα Το Βήμα, 25/5/03 (διασκευή)

 

 

8. Παίξτε με τον διπλανό σας και βρείτε για καθεμία από τις λέξεις που συμπληρώσατε και άλλες λέξεις που ανήκουν στην ίδια οικογένεια. Εάν δυσκολεύεστε, συμβουλευτείτε το λεξικό σας. Nικητής θα είναι αυτός που βρήκε τις περισσότερες λέξεις της οικογένειας.

 

 

eik

80

 

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς γίνεται μια επαυξημένη πρόταση απλή, και το αντίστροφο
  • Πώς μετατρέπονται οι ονοματικές φράσεις σε ρηματικές, και αντίστροφα
  • Πώς σχηματίζεται η οριστική αορίστου σε ρήματα με εσωτερική αύξηση

 

eik

81

 

eik

 

82

 

eik1. Διαβάσατε προσεκτικά το άρθρο της εφημερίδας; Mπορείτε τώρα να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:

α. Πού βρίσκεται το σχολείο;

β. Τι το ξεχωριστό έχει αυτό το σχολείο;

γ. Γιατί σε αυτό το σχολείο «όλα διδάσκονται διπλά»;

δ. «Όσο πιο πετυχημένος είναι ένας πόλεμος, τόσο πιο δύσκολη είναι η ειρήνη». Πώς καταλαβαίνετε αυτή τη φράση;

ε. Πόσο δύσκολο νομίζετε ότι είναι να γίνει ειρήνη μετά τον πόλεμο;

 

 

 

eik2. Γνωρίζετε την κατάσταση που επικρατεί μεταξύ Ισραηλιτών και Παλαιστινίων; Φτιάξτε ομάδες και βρείτε πληροφορίες για το θέμα αυτό από εφημερίδες και εγκυκλοπαίδειες. Μπορείτε, επίσης, να ρωτήσετε κάποιον μεγαλύτερο να σας πει. Κάντε μια περίληψη των πληροφοριών που βρήκατε με 150 ως 200 λέξεις και δώστε τίτλο στο κείμενό σας. Παρουσιάστε την εργασία σας και στα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου. Μην ξεχάσετε να αναφέρετε την « Όαση Eιρήνης».

 

eikeik3. Ένας συμμαθητής σας, θέλοντας να γράψει την περίληψη του άρθρου, έγραψε τις παρακάτω προτάσεις. Mπορείτε να τις κάνετε ακόμα πιο σύντομες, μετατρέποντας τις επαυξημένες προτάσεις σε απλές. Ποιες διαφορές παρατηρείτε στο νόημα των δύο κειμένων;

 

• Παρ’ όλο τον σκληρό και μακροχρόνιο πόλεμο που έχει ξεσπάσει εδώ και πολλά χρόνια στη Mέση Aνατολή, υπάρχει ένα φιλειρηνικό σχολείο στο οποίο φοιτούν παιδιά Iσραηλιτών και Παλαιστινίων μαζί.

 

• Στο σχολείο διδάσκονται δύο γλώσσες και δύο ιστορίες, των Iσραηλιτών και των Παλαιστινίων.

 

• Aρκετοί άνθρωποι από όλο τον κόσμο προσφέρουν με μεγάλη ευχαρίστηση εθελοντική εργασία.

 

 

83

 

4. Mπορείτε τώρα να κάνετε το αντίστροφο; Mετατρέψτε αυτές τις απλές προτάσεις σε επαυξημένες και συμπληρώστε το νόημά τους για να μπορεί να καταλάβει κάποιος όσο το δυνατόν καλύτερα το άρθρο.

 

• Tο σχολείο οργανώνει σεμινάρια.

 

• O πόλεμος αφήνει σημάδια.

 

• Oι κάτοικοι αγαπούν την ειρήνη.

 

 

 

5. Μετατρέποντας τις παρακάτω ονοματικές φράσεις σε ρηματικές, να γράψετε ένα μικρό κείμενο με κάποιους από τους «κανόνες» που υπάρχουν στο σχολείο της ειρήνης για την εφημερίδα του σχολείου σας.

1 Iσότιμη συμμετοχή Iσραηλινών, Eβραίων και Aράβων παλαιστινιακής καταγωγής στην εκπαίδευση

1 Καθημερινή επικοινωνία μεταξύ των παιδιών και των δύο λαών

 

eik6.α. Στο άρθρο υπάρχει η φράση: «Tο σχολείο που σας ανέφερα». Σε ποιον χρόνο είναι το ρήμα της πρότασης; Eίναι σύνθετο ή απλό; Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα όπως στο παράδειγμα:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Οριστική ΕνεστώταΟριστική Αορίστου
αναφέρωανέφερα
επιλέγω 
επιβάλλω 
απορρίπτω 
προβλέπω 
περιγράφω 

84

 

Παρατηρήστε τα παραπάνω ρήματα που είναι σύνθετα με προθέσεις. Tι παθαίνουν αυτές οι προθέσεις όταν μεταφέρεται το ρήμα στον αόριστο; Αν κλίνετε το ρήμα, συμβαίνει το ίδιο και στον πληθυντικό;

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

β. Συμπληρώστε το παρακάτω κείμενο του δημοσιογράφου που επισκέφτηκε το σχολείο με τα ρήματα που ταιριάζουν από τον παραπάνω πίνακα σε χρόνο αόριστο:

 


• Πριν από το ταξίδι μου στο Iσραήλ _ ότι αυτή θα ήταν μια αξέχαστη  εμπειρία, και πραγματικά είχα δίκιο.
• Στο σχολείο που σας _ κανείς δεν _ κανέναν επειδή  ανήκε σε άλλη φυλή.
• Oι άνθρωποι εκεί _ έναν ειρηνικό τρόπο συμβίωσης με αλληλοκατανόηση και εμπιστοσύνη.
• Oι δάσκαλοι μου _ με κάθε λεπτομέρεια πώς περνούν τα παιδιά μια μέρα σ’ αυτό το σχολείο και το πείραμα μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον.

 

eik7. Ένας φίλος ή μία φίλη σας πιστεύει ότι η « Όαση Eιρήνης» δεν μπορεί να βοηθήσει για πραγματική ειρήνη στην περιοχή, με το επιχείρημα ότι «ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη».

Ποια είναι η δική σας γνώμη; Γράψτε ένα κείμενο όπου θα προσπαθήσετε να στηρίξετε και να αιτιολογήσετε τη γνώμη σας.

 

Mην ξεχάσετε:

 

 

bullet

να αναφέρετε επιχειρήματα

bullet

να χρησιμοποιήσετε φράσεις που να δείχνουν τα συναισθήματά σας

bullet

να χρησιμοποιήσετε λέξεις που δηλώνουν άποψη

bullet

να χρησιμοποιήσετε αιτιολογικές, τελικές και αποτελεσματικές προτάσεις

bullet

να χρησιμοποιήσετε απρόσωπα ρήματα

 

 

 

85

 

 

eik

 

86

 

 

n1. Παρατηρήσατε την αφίσα της προηγούμενης σελίδας; Mπορείτε τώρα ν’ απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

α. Για ποιο γεγονός μάς ενημερώνει η αφίσα;

β. Ποιες βασικές πληροφορίες μάς δίνει γι’ αυτό;

γ. Tο συλλαλητήριο έχει μόνο πανελλαδικό χαρακτήρα;

δ. Ποιο είναι το κυρίαρχο χρώμα της αφίσας; Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό;

ε. Ποιες είναι οι πληροφορίες που βρίσκονται σε έντονο χρώμα; Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;

 

eik2. Περπατώντας σε κάποιον κεντρικό δρόμο διαβάζετε αυτή την αφίσα. Θα θέλατε να πάρετε μέρος σ’ αυτό το συλλαλητήριο; Δικαιολογήστε την απάντησή σας.

 

eik3. Στο σχολείο σας διοργανώνετε μια αντιπολεμική εκδήλωση με θέμα «Δώστε μια ευκαιρία στην ειρήνη». Θα υπάρχει έκθεση ζωγραφικής των παιδιών του σχολείου σας και θα ακολουθήσει συζήτηση.

 

Φτιάξτε μια αφίσα που θα περιλαμβάνει τις βασικές πληροφορίες:

 

 

bullet

Για ποιο γεγονός πρόκειται, πότε (ημέρα και ώρα), σε ποιο χώρο, ποιος παρουσιάζει ή διοργανώνει το γεγονός, ποιοι παίρνουν μέρος.

bullet

Θυμηθείτε ότι πρέπει τα χρώματα της αφίσας να είναι έντονα για να τραβάει την προσοχή!

 

 

 

eik

 

δεσμός Αντιπολεμικά κείμενα και τραγούδια...

δεσμός Ζωρζ Σαρή, «Το γαϊτανάκι» (απόσπασμα)

 

87

 

εικόνα

Mπορείτε να διαβάσετε από το Aνθολόγιο:

Γιάννης Pίτσος, Eιρήνη (σελ. 243)

Φερεϋντούν Φαριάντ, Όνειρα με χαρταετούς και περιστέρια (σελ. 244)

Διαβάστε

Δημόπουλος Nτίνος, Aν όλα τα παιδιά του κόσμου, εκδ. Kαστανιώτη, Αθήνα, 1986

Kαλιότσος Παντελής, Tα ξύλινα σπαθιά, εκδ. Kέδρος, Αθήνα, 1985

Σακελλαρίου Xάρης, Oμήρου Bατραχομυομαχία, εκδ. Kαστανιώτη, Aθήνα, 1990

Tα δικαιώματα των παιδιών, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1994

Tρουαγιά Aνρί, Aνάμεσα σε δυο πατρίδες, μετάφρ. M. Kαρακώστα, εκδ. Mεταίχμιο, Αθήνα, 2002

 

εικόνα

Δείτε

Γκάντι, Pίτσαρντ Aτέμπορο, 1982

H ζωή είναι ωραία, Pομπέρτο Mπενίνι, 1997

H Kιβωτός του Σερβαντάκ, Kάρεν Zέμαν, 1971

 

εικόνα

Aκούστε

Eρηνούλα μου, στίχοι K. Tριπολίτης, μουσική Δ. Mούτσης

Όταν τελειώσει ο πόλεμος, στίχοι I. Kαμπανέλλης, μουσική M. Θεοδωράκης

 

εικόνα

Επισκεφτείτε - Hλεκτρονικές διευθύνσεις

www.amnesty.gr

www.human-rights.cy.net

www.unicef.gr

δεσμός Ο ρόλος των Διεθνών Οργανισμών [Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή Στ΄ Δημοτικού]

 

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

 

61

 

eik1. Γράψτε μια παράγραφο για τα συναισθήματα και τις σκέψεις που σας προκαλεί η φωτογραφία.

 

eik

 

 

62

 

eik2. Οι παράγραφοι μπερδεύτηκαν. Μπορείτε να τις αριθμήσετε ώστε να φανεί η σωστή τους σειρά;

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Ακόμα κι εκείνοι που στην αρχή δεν έβλεπαν με κακό μάτι τους πρασινομάλληδες αρχίζουν να λένε ότι, αν όλοι οι άνθρωποι με πράσινα μαλλιά έφευγαν από τη χώρα, θα υπήρχαν πιο πολλές θέσεις εργασίας. Στις εφημερίδες και στην τηλεόραση κανένας δεν λέει ότι όλα αυτά είναι ανοησίες. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί που δεν συμφωνούν μ’ αυτούς που θέλουν να διώξουν τους πρασινομάλληδες. Μα δεν κάνουν τίποτα. Τους απασχολούν άλλα προβλήματα και σκέφτονται ότι όλα τούτα σε λίγο θα καταλαγιάσουν.
Να τι έγινε σε μια φτωχή χώρα, όπου πολλοί άνθρωποι είναι άνεργοι. Οι κάτοικοι αυτής της χώρας είναι δυστυχισμένοι. Κανένας δεν ξέρει τι πρέπει να γίνει για να καλυτερέψουν τα πράγματα. Οι άνθρωποι μέσα στην απελπισία τους φαντάζονται ότι κάποιοι φταίνε για τη δυστυχία τους.
Ίσως κάποιος να είχε διαβάσει μια ιστορία που έλεγε ότι οι πρασινομάλληδες ήταν πιο πλούσιοι από τους άλλους ή ότι είχανε μια μεταδοτική αρρώστια ή ότι όλοι ήταν κλέφτες... δεν το ξέρουμε. Όμως το αποτέλεσμα είναι ότι μια φορά την εβδομάδα όλοι παίρνουν μέρος σε μια μεγάλη διαδήλωση, απαιτώντας από την αστυνομία να διώξει από τη χώρα όλους τους πρασινομάλληδες.
Ωστόσο, κάθε εβδομάδα όλο και περισσότεροι πηγαίνουν στη διαδήλωση ενάντια στους πρασινομάλληδες και μέσα σε μερικούς μήνες έχουν γίνει τόσο πολλοί, που οι άνθρωποι με πράσινα μαλλιά δεν τολμάνε πια να βγουν από τα σπίτια τους. Όταν βγαίνουν, τους κυνηγάνε. Έχει αρχίσει πόλεμος.
Πολλές φορές οι άνθρωποι, όταν κάτι δεν πάει καλά και δεν υπάρχει λύση, αναζητούν κάποιον ένοχο. Αυτή τη φορά, χωρίς να ξέρει κανείς τον λόγο, οι ένοχοι που διάλεξαν οι άνθρωποι είναι οι πρασινομάλληδες.

 

Μπ. Λαμπέ – Μ. Πυές, Ο πόλεμος και η ειρήνη, εκδ. Άγκυρα, Aθήνα, 2002 (διασκευή)

 

63

 

eik3. Αφού διαβάσατε την προηγούμενη ιστορία, αποφασίζετε να γράψετε ένα άρθρο στη σχολική εφημερίδα με σκοπό να δείξετε πόσο επικίνδυνο φαινόμενο είναι ο ρατσισμός και πώς μπορεί να οδηγήσει σε πόλεμο. Για να πείσετε, μπορείτε να αναφερθείτε και στην ακόλουθη αληθινή ιστορία:

 

1

 «σύγχρονες» ιστορίες ρατσισμού

Καυτά δάκρυα έτρεχαν από τα μάτια της δεκαπεντάχρονης Λορέιν Νισέιν καθώς διηγιόταν την τραυματική εμπειρία της στην Παγκόσμια Διάσκεψη κατά του Ρατσισμού, της Ξενοφοβίας και της Μισαλλοδοξίας, που πραγματοποίησαν τα Ηνωμένα Έθνη στο Ντέρμπαν στις αρχές του μήνα. Ένας λευκός καταστηματάρχης στη Νότια Αφρική κατηγόρησε τη νεαρή Λορέιν ότι έκλεψε από το μαγαζί του μερικά ρούχα και αποφάσισε να πάρει τον νόμο στα χέρια του. Τι έκανε, λοιπόν, για να την τιμωρήσει; Την περιέλουσε από πάνω μέχρι κάτω με λευκή μπογιά. Τα σχόλια είναι μάλλον περιττά.

 


Μην ξεχάσετε να διαλέξετε έναν τίτλο που να τραβάει την προσοχή και να χρησιμοποιήσετε:

• επιχειρήματα

• φράσεις που δείχνουν τα συναισθήματά σας
ή προκαλούν συναισθήματα σε αυτόν που θα διαβάσει το άρθρο

λέξεις που δηλώνουν την άποψή σας (π.χ. νομίζω, πιστεύω, κατά τη γνώμη μου)

αιτιολογικές, τελικές και αποτελεσματικές προτάσεις

απρόσωπα ρήματα

 

περιοδικό «Eρευνητές», H Kαθημερινή, τεύχος 139, 28/9/01

 

64

 

eik4. Μετατρέψτε τις επαυξημένες προτάσεις σε απλές, για να τις χρησιμοποιήσετε σε τίτλους φωτογραφιών σε εφημερίδα.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

Για παράδειγμα: Αναχωρούν αύριο αεροπορικά από τη Θεσσαλονίκη οι εθελοντές Έλληνες γιατροί για το Ιράκ. → Αναχωρούν οι γιατροί.

 

• Συνεχίζει ο ΟΗΕ για τέταρτη ημέρα τις ειρηνευτικές προσπάθειες με σκοπό τον τερματισμό των συγκρούσεων στη Δυτική Αφρική.

 

• Εγκαινιάζεται αύριο στις 6 στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου παιδική έκθεση ζωγραφικής με θέμα την ειρήνη.

 

• Μαραθώνιο οικονομικής ενίσχυσης για τα παιδιά του πολέμου διοργανώνει η UNICEF την ερχόμενη Παρασκευή.

 

• Τα παιδιά διατρέχουν τεράστιο κίνδυνο από τις νάρκες σε 90 χώρες.

 

• Στην αρχαιότητα, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Aγώνων οι πόλεμοι σταματούσαν και επικρατούσε η ολυμπιακή εκεχειρία.

 

• 50 εκατομμύρια πρόσφυγες περιπλανιούνται από τόπο σε τόπο εξαιτίας των πολέμων στον πλανήτη μας.

 

65

 

eikeik5. Είστε δημοσιογράφος και πήρατε ένα επείγον σύντομο μήνυμα. ΄Eχετε τώρα να γράψετε την είδηση, προσθέτοντας δικές σας λεπτομέρειες και συμπληρώνοντας τους προσδιορισμούς που χρειάζονται, όπως στο παράδειγμα.

 

Τελευταίες πληροφορίες σήμερα πρωί.
Στρατεύματα κοντά σε πόλεις. Πτήσεις
αεροσκαφών. Απειλή για αμάχους. Ήχοι
όπλων. Κάτοικοι πανικόβλητοι.
Εγκατάλειψη κατοικιών. Ετοιμασίες
αναχώρησης. Ανάγκη ανθρωπιστικής
βοήθειας. Έλλειψη τροφίμων, νερού.
Κίνδυνοι επιδημιών. Νοσοκομεία
κατεστραμμένα. Προσπάθειες ΟΗΕ για
ειρήνευση.

 

Σήμερα το πρωί οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στρατεύματα έχουν πλησιάσει στις πόλεις και

 

66

 

eik6. Οι παρακάτω τίτλοι εφημερίδων μιλούν για τον πόλεμο και την ειρήνη. Μπορείτε να τους μετατρέψετε ώστε οι ονοματικές φράσεις να γίνουν ρηματικές;

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Παράδειγμα:

Κήρυξη πολέμου χτες στο Ιράκ → Κηρύχτηκε χτες πόλεμος στο Ιράκ

 

• Αύξηση των εξοπλισμών πέρσι →

 

• Προσπάθειες από τον ΟΗΕ για ειρήνη στη Μέση Ανατολή →

 

• Διακοπή των εχθροπραξιών στη Γιουγκοσλαβία →

 

• 5 τραυματίες από έκρηξη βόμβας στην Παλαιστίνη →

 

• Νόμπελ Ειρήνης σε Αφρικανή αγωνίστρια για τα δικαιώματα των γυναικών →

 

 

67

 

eik7. Bρείτε τους προσδιορισμούς της αιτίας και μετατρέψτε τους σε αιτιολογικές προτάσεις που ξεκινούν με επειδή, διότι, γιατί, αφού.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

• Πολλοί λαοί ζουν με στερήσεις και φόβο εξαιτίας των συνεχών πολέμων.

→ Πολλοί λαοί ζουν με στερήσεις και φόβο επειδή

 

• Χιλιάδες παιδιά αναγκάζονται να χρησιμοποιούν όπλα λόγω της παιδικής στράτευσης.

• Στην Κατοχή πολλοί άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της έλλειψης τροφίμων.

• Εξαιτίας της καταστροφής των σπιτιών τους, πολλοί άνθρωποι γίνονται πρόσφυγες.

• Ο γιατρός Αλβέρτος Σβάιτσερ αποτελεί παγκόσμιο σύμβολο ανθρωπιάς χάρη στις ακούραστες προσπάθειές του για την ειρήνη.

 

 

68

 

eikeik8.α. Διαβάσατε τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού και θέλετε να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας συνοπτικά για κάποια σημαντικά άρθρα. Δώστε με μία σύντομη φράση το περιεχόμενο κάθε άρθρου. Επειδή κάθε άρθρο ορίζει και μία αντίστοιχη υποχρέωση απέναντι στα παιδιά, μην ξεχάσετε να χρησιμοποιήσετε ρήματα ή εκφράσεις με ανάλογη σημασία, όπως πρέπει, είναι αναγκαίο, επιβάλλεται, οφείλω κ.ά.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

Άρθρο 1: Τα κράτη υποχρεούνται να σέβονται τα δικαιώματα που αναφέρονται στη σύμβαση και να τα εγγυώνται σε κάθε παιδί, χωρίς καμία διάκριση φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, πολιτικών ή άλλων πεποιθήσεων ή της εθνικής ή κοινωνικής καταγωγής του, της οικονομικής ή οποιασδήποτε άλλης κατάστασης του παιδιού ή των γονέων του. Γι’ αυτόν τον λόγο, παίρνουν όλα τα κατάλληλα μέτρα ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά το παιδί έναντι κάθε μορφής διάκρισης.

 

Τα κράτη πρέπει να σέβονται και να προστατεύουν τα δικαιώματα των παιδιών.

 

Άρθρο 4: Τα συμβαλλόμενα κράτη εγγυώνται στο παιδί το δικαίωμα ελεύθερης έκφρασης της γνώμης του σχετικά με οποιοδήποτε θέμα το αφορά, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις του παιδιού ανάλογα με την ηλικία του και με τον βαθμό ωριμότητάς του. Επίσης, σέβονται το δικαίωμα του παιδιού για ελευθερία σκέψης, συνείδησης και θρησκείας.

 

 

Άρθρο 6: Τα κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα του παιδιού να απολαμβάνει το καλύτερο δυνατό επίπεδο υγείας και να επωφελείται από τις υπηρεσίες ιατρικής θεραπείας. Επιδιώκουν να διασφαλίσουν ότι κανένα παιδί δεν θα στερείται το δικαίωμα περίθαλψης και αγωνίζονται κατά της ασθένειας και της κακής διατροφής με την παροχή θρεπτικών τροφών και καθαρού πόσιμου νερού.

 

 

Άρθρο 7: Τα κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα του παιδιού στην εκπαίδευση και καθιστούν τη στοιχειώδη εκπαίδευση υποχρεωτική και δωρεάν για όλους. Επίσης, εξασφαλίζουν σε όλους την πρόσβαση στην ανώτατη παιδεία με όλα τα κατάλληλα μέσα, σε συνάρτηση με τις ικανότητες του καθενός, και παίρνουν μέτρα για να ενθαρρύνουν την τακτική σχολική φοίτηση και τη μείωση του ποσοστού εγκατάλειψης των σχολείων.

 

69

 

Aρθρο 8: Τα κράτη αναγνωρίζουν στο παιδί το δικαίωμα στην ανάπαυση και στις δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου, στην ενασχόληση με ψυχαγωγικά παιχνίδια και δραστηριότητες που είναι κατάλληλες για την ηλικία του και στην ελεύθερη συμμετοχή στην πολιτιστική και καλλιτεχνική ζωή.

 

 

Άρθρο 9: Τα κράτη επαγρυπνούν ώστε κανένα παιδί να μην υποβάλλεται σε βασανιστήρια ή σε άλλες σκληρές, απάνθρωπες ή εξευτελιστικές τιμωρίες ή μεταχείριση. Κανένα παιδί δεν πρέπει να στερείται την ελευθερία του κατά τρόπο παράνομο ή αυθαίρετο.

 

 

β. Μπορείτε να συμπληρώσετε κάθε άρθρο με μία τελική ή αποτελεσματική πρόταση που θα δείχνει ποιο σκοπό εξυπηρετεί ή ποιο αποτέλεσμα πετυχαίνει; Το παράδειγμα θα σας βοηθήσει:

 

• Τα κράτη οφείλουν να σέβονται τα δικαιώματα όλων των παιδιών του κόσμου,

για να προστατεύονται τα παιδιά από κάθε μορφή διάκρισης.

 

 

 

 

 

 

70

 

eik9. Όπως ξέρουμε, κάποια ρήματα σύνθετα με προθέσεις στον αόριστο και στον παρατατικό παίρνουν την αύξηση εσωτερικά, δηλαδή μετά την πρόθεση. Συμπληρώστε τον κατάλληλο τύπο αυτών των ρημάτων.

 

Οι ειδήσεις που έφτασαν από μακριά (διαλύω, αόριστος) _ τις ελπίδες να επικρατήσει ειρήνη. Οι δύο χώρες (απορρίπτω, παρατατικός) _ τις προτάσεις για διάλογο και (επιλέγω, παρατατικός) _ τη σύγκρουση. Ο ΟΗΕ (καταβάλλω, αόριστος) _ προσπάθειες να επικρατήσει η λογική και (εκδίδω, αόριστος) _ ανακοίνωση με την οποία (αναθέτω, παρατατικός) _ σε μια ομάδα επιστημόνων την αποστολή να βρουν μια ειρηνική λύση. Η ανθρωπότητα περίμενε με αγωνία το αποτέλεσμα. Ευτυχώς, λίγες μέρες μετά, τα δύο κράτη (εγκρίνω, αόριστος) _ το ειρηνευτικό σχέδιο.

 

eik10. Συμπληρώστε τα κενά με λέξεις σύνθετες με προθέσεις από τα αρχαία ελληνικά:

 

• Από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας, συχνά ένα κράτος οργάνωνε _ (εκ + στρατός) για να _ (εις + βάλλω) σε ένα άλλο κράτος. Με αυτό τον τρόπο _ (κατά + πατώ) τις διεθνείς συμφωνίες και _ (επί + διώκω) να κυριαρχήσει σε άλλους λαούς. Οι λαοί που δέχονται την _ (επί + θέση) μερικές φορές _ (αντί + στέκομαι). ΄Aλλοτε όμως _ (υπό + τάσσομαι) και _ (μετά + τρέπομαι) σε _ (υπό + δούλος).

 

• ΄Oταν ο πόλεμος είναι τόσο άδικος, συχνά σε άλλες χώρες γίνονται _ (διά + δηλώνω) και _ (διά + μαρτυρώ), στις οποίες _ (συν + μετέχω) πολλοί φιλειρηνικοί άνθρωποι. Σκοπός τους είναι να _ (εν + τόπος) τρόπους για να _ (επί + κρατώ) και πάλι η ειρήνη. ΄Eνας τέτοιος τρόπος θα ήταν να _ (ανά + βιώνω) η ολυμπιακή εκεχειρία.

 

71

 

eik11. Συνδυάστε λέξεις από τις δύο στήλες για να σχηματίσετε άλλες σύνθετες. Στη συνέχεια χρησιμοποιήστε τις λέξεις που φτιάξατε σε ένα μικρό δικό σας κείμενο.

 

AB
συν
επί
διά
εν
πόλεμος
λόγος
κρούση
κίνδυνος

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

eik12. Αντιγράψατε το παρακάτω απόσπασμα, όπου ένας Τούρκος μιλάει με έναν ΄Eλληνα κατά τη διάρκεια της Μικρασιατικής Καταστροφής, για να το χρησιμοποιήσετε σε μια σχολική εκδήλωση. ΄Oμως ξεχάσατε να βάλετε τόνους. Μπορείτε να τους συμπληρώσετε;

 

– Ο πολεμος βγαζει τους ανθρωπους απο τον δρομο του Θεου, μουρμουρισα δειλα, γιατι δεν ηξερα πως θα το παρει.

Με κοιταξε μεσα απ’ τα γυαλια του με το καθαρο γαλαζιο ματι του.

– Η νεαρη σου ηλικια, μου αποκριθηκε, και τα βασανα που περασες δεν σε εμποδιζουνε να αντικριζεις σωστα τη ζωη. Ο πολεμος ανοιγει βαραθρα στις ψυχες και στα εθνη. Εσεις οι Ελληνες ειχατε στην αρχαια μυθολογια σας μια Κιρκη, που σαν αγγιζε τους ανθρωπους τους εκανε γουρουνια. Κιρκη ειναι ο πολεμος.

 

Διδώ Σωτηρίου, Ματωμένα Χώματα, εκδ. Κέδρος, Aθήνα, 1983