Σύμφωνα με μια εκδοχή (Λυκόφρ., Αλεξ. 951-977) ο Τρωαδίτης Φοινοδάμαντας ήταν πατέρας της Αιγέστης και δυο ακόμη κοριτσιών. Όταν ο Λαομέδοντας αρνήθηκε να δώσει στον Ποσειδώνα και τον Απόλλωνα την αμοιβή που είχαν συμφωνήσει για το κτίσιμο των τειχών της Τροίας, οι δύο θεοί έστειλαν συμφορές στη χώρα, ο Απόλλωνας λοιμό, ο Ποσειδώνας ένα αμφίβιο τέρας (κῆτος) που με την υπερχείλιση των υδάτων έβγαινε στον κάμπο και προξενούσε καταστροφές. Όταν ρωτήθηκε ο Απόλλωνας ως θεός της μαντικής, εκείνος είπε ότι η χώρα θα σωζόταν αν έδιναν τροφή στο τέρας ευγενείς νέους της χώρας. Τότε ο Φοινοδάμαντας τόλμησε να πει στη συνέλευση των Τρώων ότι πρώτος ο βασιλιάς έπρεπε να δώσει το παράδειγμα θυσιάζοντας την κόρη του Ησιόνη, πόσο μάλλον που ήταν υπεύθυνος για τη συμφορά. Και ο Λαομέδοντας, ναι μεν έδωσε την κόρη του βορά στο θηρίο αλλά για να εκδικηθεί τον Φοινοδάμαντα, έδωσε τις τρεις κόρες του σε ναυτικούς να τις παραδώσουν βορά στα άγρια θηρία της Σικελίας. Σώθηκαν χάρη στην παρέμβαση της Αφροδίτης που τις λυπήθηκε και η Αιγέστη, ή κάποια άλλη από τις κόρες του, παντρεύτηκε τον θεό ποταμό της Σικελίας, τον Κριμισσό ή Κρημισσό και απέκτησε ένα γιο, τον Σεγέστη ή Αιγέστη, ο οποίος ίδρυσε τη Σεγέστη, την Ερύκη και την Έντελλα. Με αυτήν την ιστορία εξηγείται η ευνοϊκή υποδοχή που επιφύλαξαν οι Σικελοί στον Αινεία.
Φοινοδάμας τις Τρὼς συνεβούλευσε τοῖς Τρωσὶν ἐκθεῖναι τὴν Ἡσιόνην τῷ κήτει εὐλαβούμενος περὶ τῶν θυγατέρων αὐτοῦ τῶν τριῶν, μὴ αὐτὰς ἐκθῶσι, καὶ ἔπεισεν. ὁ δὲ Λαομέδων μηνίων τῷ Φοινοδάμαντι ἔδωκε τὰς γ αὐτοῦ θυγατέρας ναύταις, ἵνα ἐκθῶσιν αὐτὰς ἐν Σικελίᾳ θηρίοις βοράν. καὶ τούτου γενομένου κατὰ γνώμην Ἀφροδίτης ἐσώθησαν, ὧν τῇ μιᾷ εἰκασθεὶς κυνὶ ὁ Κριμισσὸς ποταμὸς συνῆλθεν, ἡ δὲ ἔτεκε τὸν Αἰγέστην, ὃς ἔκτισε γ πόλεις ἐν Σικελίᾳ, τὴν ἀφ᾽ ἑαυτοῦ Αἰγέσταν, Ἔρυκα καὶ Στύλλαν. ἔγημε δὲ οὗτος Στύλλαν. ἀπὸ τῆς γυναικός, ἣν ἔγημεν.
(Τζέτζ. Σχόλ. Λυκόφρ. Αλεξ. 952)
Σχετικά λήμματα
ΑΙΓΕΣΤΗ ή ΣΕΓΕΣΤΗ, ΑΙΓΕΣΤΗΣ ή ΑΙΓΕΣΤΑΣ ή ΑΙΓΕΣΤΟΣ ή ΑΚΕΣΤΗΣ, ΑΓΧΙΣΗΣ, ΑΠΟΛΛΩΝΑΣ, ΗΣΙΟΝΗ, ΚΡΗΜΙΣΣΟΣ, ΛΑΟΜΕΔΟΝΤΑΣ, ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ