Δημοσθένης, Περὶ τῆς ἀτελείας πρὸς Λεπτίνην, 49-50


 

 

Στην ενότητα παρουσιάζονται τα φαινόμενα: απαρέμφατο έναρθρο, αττική σύνταξη, επιθετικοί - κατηγορηματικοί, λανθάνων υποθετικός λόγος, παραθετικά, προτάσεις: (υποθετικές 3).

Πατήστε στον κατάλογο για να εμφανιστούν σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο.


Κατέβασε το αρχείο σε doc, για να επεξεργαστείς το κείμενο. Στη συνέχεια επιβεβαίωσε τις απαντήσεις σου μ' αυτές που παρατίθενται παρακάτω.

 

Καλή προσπάθεια.

Για τον Δημοσθένη

 

Βικιπαίδεια , Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας

Περὶ τῆς ἀτελείας πρὸς Λεπτίνην: το κείμενο Βικηθήκη, το απόσπασμα: perseus

Κείμενα του Δημοσθένη: στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα Πύλη, στις Ψηφίδες για την Ελληνική Γλώσσα Ψηφίδες

 

Για το κείμενο

 

Ο Κτήσιππος ήταν γιος του Χαβρία, τριήραρχου που σκοτώθηκε κοντά στη Χίο το 357 π.Χ. Ο Δημοσθένης, ως συνήγορος του Κτήσιππου, αντίκειται με τον λόγο του αυτόν σε νόμο του Λεπτίνη, που προέβλεπε την κατάργηση της ἀτελείας , δηλαδή της απαλλαγής των ευεργετών της Αθήνας από τους φόρους, νόμο με τον οποίον ο Λεπτίνης, σε μια εποχή οικονομικής στενότητας για την πόλη, προσπάθησε να αυξήσει τις πηγές των εσόδων της (354 π.Χ.).

Πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα

 

Το κείμενο

 

[49] εἰ τοίνυν τις ὑμῶν ἐκεῖνο πέπεισται, πολὺ τοῦ δεηθῆναί τινος τοιούτου νῦν ἀπέχειν τὴν πόλιν, ταῦτα μὲν εὐχέσθω τοῖς θεοῖς, κἀγὼ συνεύχομαι, λογιζέσθω δὲ πρῶτον μὲν ὅτι περὶ νόμου μέλλει φέρειν τὴν ψῆφον ᾧ μὴ λυθέντι δεήσει χρῆσθαι, δεύτερον δ᾽ ὅτι βλάπτουσιν οἱ πονηροὶ νόμοι καὶ τὰς ἀσφαλῶς οἰκεῖν οἰομένας πόλεις. οὐ γὰρ ἂν μετέπιπτε τὰ πράγματ᾽ ἐπ᾽ ἀμφότερα, εἰ μὴ τοὺς μὲν ἐν κινδύνῳ καθεστηκότας καὶ πράξεις χρησταὶ καὶ νόμοι καὶ ἄνδρες χρηστοὶ καὶ πάντ᾽ ἐξητασμέν᾽ ἐπὶ τὸ βέλτιον προῆγε, τοὺς δ᾽ ἐν ἁπάσῃ καθεστάναι δοκοῦντας εὐδαιμονίᾳ πάντα ταῦτ᾽ ἀμελούμεν᾽ ὑπέρρει κατὰ μικρόν. [50] τῶν γὰρ ἀνθρώπων οἱ πλεῖστοι κτῶνται μὲν τἀγαθὰ τῷ καλῶς βουλεύεσθαι καὶ μηδενὸς καταφρονεῖν, φυλάττειν δ᾽ οὐκ ἐθέλουσι τοῖς αὐτοῖς τούτοις. ὃ μὴ πάθητε νῦν ὑμεῖς, μηδ᾽ οἴεσθε νόμον τοιοῦτον θέσθαι δεῖν, ὃς καλῶς τε πράττουσαν τὴν πόλιν ἡμῶν πονηρᾶς δόξης ἀναπλήσει, ἐάν τέ τι συμβῇ ποτέ, ἔρημον τῶν ἐθελησόντων ἀγαθόν τι ποιεῖν καταστήσει.

 

Το κείμενο με συνδέσεις στα λεξικά του perseus.tufts.edu

 

[49] εἰ τοίνυν τις ὑμῶν ἐκεῖνο πέπεισται, πολὺ τοῦ δεηθῆναί τινος τοιούτου νῦν ἀπέχειν τὴν πόλιν, ταῦτα μὲν εὐχέσθω τοῖς θεοῖς, κἀγὼ συνεύχομαι, λογιζέσθω δὲ πρῶτον μὲν ὅτι περὶ νόμου μέλλει φέρειν τὴν ψῆφον μὴ λυθέντι δεήσει χρῆσθαι, δεύτερον δ᾽ ὅτι βλάπτουσιν οἱ πονηροὶ νόμοι καὶ τὰς ἀσφαλῶς οἰκεῖν οἰομένας πόλεις. οὐ γὰρ ἂν μετέπιπτε τὰ πράγματ᾽ ἐπ᾽ ἀμφότερα, εἰ μὴ τοὺς μὲν ἐν κινδύνῳ καθεστηκότας καὶ πράξεις χρησταὶ καὶ νόμοι καὶ ἄνδρες χρηστοὶ καὶ πάντ᾽ ἐξητασμέν᾽ ἐπὶ τὸ βέλτιον προῆγε, τοὺς δ᾽ ἐν ἁπάσῃ καθεστάναι δοκοῦντας εὐδαιμονίᾳ πάντα ταῦτ᾽ ἀμελούμεν᾽ ὑπέρρει κατὰ μικρόν.  [50] τῶν γὰρ ἀνθρώπων οἱ πλεῖστοι κτῶνται μὲν τἀγαθὰ τῷ καλῶς βουλεύεσθαι καὶ μηδενὸς καταφρονεῖν, φυλάττειν δ᾽ οὐκ ἐθέλουσι τοῖς αὐτοῖς τούτοις. μὴ πάθητε νῦν ὑμεῖς, μηδ᾽ οἴεσθε νόμον τοιοῦτον θέσθαι δεῖν, ὃς καλῶς τε πράττουσαν τὴν πόλιν ἡμῶν πονηρᾶς δόξης ἀναπλήσει, ἐάν τέ τι συμβῇ ποτέ, ἔρημον τῶν ἐθελησόντων ἀγαθόν τι ποιεῖν καταστήσει.

 


Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

 

 

εἰ τοίνυν τις ὑμῶν ἐκεῖνο πέπεισται,

υποθετική

πολὺ τοῦ δεηθῆναί τινος τοιούτου

 

νῦν ἀπέχειν τὴν πόλιν,

 

 

 

ταῦτα μὲν εὐχέσθω (τις)

α-κύρια

τοῖς θεοῖς,

 

 

 

κἀγὼ συνεύχομαι,

β-κύρια

 

 

λογιζέσθω δὲ πρῶτον μὲν

γ-κύρια

ὅτι περὶ νόμου μέλλει (τίς) φέρειν τὴν ψῆφον

ειδική

μὴ λυθέντι δεήσει χρῆσθαι,

αναφορική

δεύτερον δ᾽

 

 

 

ὅτι βλάπτουσιν οἱ πονηροὶ νόμοι

ειδική

καὶ τὰς ἀσφαλῶς οἰκεῖν οἰομένας πόλεις.

 

 

 

οὐ γὰρ ἂν μετέπιπτε τὰ πράγματἐπ᾽ ἀμφότερα,

 

 

 

εἰ μὴ προῆγε

υποθετική

τοὺς μὲν ἐν κινδύνῳ καθεστηκότας

 

καὶ πράξεις χρησταὶ καὶ νόμοι καὶ ἄνδρες χρηστοὶ καὶ πάντ

 

ἐξητασμένἐπὶ τὸ βέλτιον

 

 

 

(εἰ) τοὺς δοκοῦντας δ᾽ ἐν εὐδαιμονίᾳ ἁπάσῃ καθεστάναι

υποθετική

πάντα ταῦτἀμελούμενὑπέρρει κατὰ μικρόν.

 

 

 

τῶν γὰρ ἀνθρώπων οἱ πλεῖστοι κτῶνται

δ-κύρια

μὲν τἀγαθὰ

 

τῷ καλῶς βουλεύεσθαι

 

καὶ μηδενὸς καταφρονεῖν,

 

 

 

φυλάττειν δ᾽ οὐκ ἐθέλουσι (οἱ πλεῖστοι)

ε-κύρια

τοῖς αὐτοῖς τούτοις.

 

 

 

μὴ πάθητε νῦν ὑμεῖς,

στ-κύρια

 

 

μηδ᾽ οἴεσθε (ὑμεῖς)

ζ-κύρια

δεῖν,

 

νόμον τοιοῦτον θέσθαι

 

 

 

ὃς πονηρᾶς δόξης ἀναπλήσει

αναφορική

καλῶς τε πράττουσαν τὴν πόλιν ἡμῶν,

 

 

 

ἐάν τέ τι συμβῇ ποτέ,

υποθετική

 

 

καταστήσει (ὃς) ἔρημον

η-κύρια

τῶν ἐθελησόντων

 

ἀγαθόν τι ποιεῖν

 

 

Υπόμνημα: υποκείμενο, ρήμα, μετοχή, απαρέμφατο, προσδιορισμός

 

Λεξιλογικά

 

πέπεισται: του ρ. πείθομαι ψηφίδες

δέω: έχω ανάγκη ψηφίδες

μέλλω: σκέφτομαι να πράξω κάτι, προτίθεμαι να κάνω ψηφίδες

οἴομαι: νομίζω, πιστεύω, φαντάζομαιψηφίδες

μεταπίπτω: αλλάζω, ιδίως προς το χειρότερο, υφίσταμαι μια αλλαγή ψηφίδες

ἐπ' ἀμφότερα : με δύο τρόπους, κι από τις δυο μεριές, περιπτώσεις ψηφίδες

ὑπέρρει: του ρ. ὑπορρέω: ρέω κάτω από ή από κάτω, γλιστρώ ή παρεισφρύω ψηφίδες

ἀναπλήσει: του ρ. ἀναπίμπλημι: γεμίζω, πληρώ ψηφίδες

καθίστημι: φέρνω κάποιον σε συγκεκριμένη κατάσταση, καθιστώ ψηφίδες

 

Χρησιμοποίησε το λεξικό των H.G. Liddell & R. Scott για τις άγνωστες λέξεις ψηφίδες

 

Σύνταξη - Μετάφραση

 

Για τη συντακτική ανάλυση, πέρασε τον δείκτη πάνω από τις λέξεις, για υπολογιστή, ή κτύπα τη λέξη, για οθόνη αφής.
Για τη μετάφραση της κάθε σειράς πάτα τον αριθμό. Για όλη τη μετάφραση πάτα

 

ἐάν τέ τι συμβῇ ποτέ,



 

1. εὐχέσθω, λογιζέσθω, οἴεσθε, συμβῇ: να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση και να γραφτεί το απαρέμφατο και η μετοχή.

 

οριστικήυποτακτικήευκτικήπροστακτικήαπαρέμφατομετοχή
εὔχεταιεὔχηταιεὔχοιτοεὐχέσθωεὔχεσθαιεὐχόμενος, -μένη, -μενον
λογίζεταιλογίζηταιλογίζοιτολογιζέσθωλογίζεσθαιλογιζόμενος, -μένη, -μενον
οἴεσθεοἴηταιοἴοιτοοἴεσθεοἴεσθαιοἰόμενος, -μένη, -μενον
συνέβησυμβῇσυμβαίησυμβήτωσυμβῆναισυμβάς, -βᾶσα, -βάν

 

 

2. τὸ βέλτιον, οἱ πλεῖστοι να γίνει γραφτούν τα παραθετικά στο ίδιο πρόσωπο, αριθμό και γένος.

 

θετικόςσυγκριτικόςυπερθετικός
ἀγαθόνἄμεινον
βέλτιον
κάρρον - κρεῖττον
λῷον
ἄριστον
βέλτιστον
κράτιστον
λῷστον
πολλοίπλέονες
πλείονες
πλέους
πλείους
πλεῖστοι

 

 



 

1. ᾧ μὴ λυθέντι δεήσει χρῆσθαι να αναλυθεί ο λανθάνων υποθετικός λόγος.

 

Απάντηση:

 

μὴ λυθέντι = ἂν μὴ λυθῇ - δεήσει: δηλώνει το προσδοκώμενο.