FWT Homepage Translator

Επικοινωνία

Βοήθεια-FAQ

 

ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

 

 

 

Όμιλος Μαθηματικών 2016-2017

Εργαστήριο "Ισομετρίες στον Escher" με τον Γιώργο Μπαλόγλου, πρ. Καθηγητή του State University of New York (SUNY Oswego).

ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

Με τις παρακάτω εφαρμογές που είναι σχεδιασμένη σε περιβάλλον δυναμικής γεωμετρίας με το λογισμικό ανοικτού κώδικα Geogebra, μπορείτε να δείτε και να επεξεργαστείτε ισομετρίες που υλοποιούνται σε έργα του Escher.

- ΔΙΠΛΗ ΣΤΡΟΦΗ

Mπορείτε να δείτε και να επεξεργαστείτε τη διπλή στροφή (2 στροφές 180 μοιρών).

- ΣΤΡΟΦΕΣ

Διαπραγματεύεται τη διπλή στροφή (2 στροφές 180 μοιρών), την τριπλή στροφή (3 στροφές 120 μοιρών) και την εξαπλή στροφή (6 στροφές 60 μοιρών.

- ΟΛΙΣΘΑΝΑΚΛΑΣΗ

Διαπραγματεύεται την ολισθανάκλαση, δηλαδή τη σύνθεση (διαδοχική εφαρμογή) μιας ανάκλασης και μιας μετατόπιησης.

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Σε αυτό το corpus μπορείτε να βρείτε φύλλα εργασίας με έργα του Escher στα οποία μπορείτε να πειραματιστείτε διερευνώντας τις ισομετρίες που υλοποιούνται σε αυτά.

 

Μαθηματικά και Μουσική στον Αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό

Πολιτιστικό Πρόγραμμα που υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2009-2010 στο 2ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης. Πρόκειται για μια διαθεματική εργασία στα Μαθηματικά, τη Μουσική, τη Γεωγραφία και την Ιστορία.

Σκοπός του προγράμματος ήταν να φέρει τους μαθητές σε επαφή με τις διεπιστημονικές διασυνδέσεις των μαθηματικών με άλλα επιστημονικά πεδία και να αναδείξει όψεις της σχέσης τους με τον πραγματικό κόσμο, χρησιμοποιώντας ως μέσο την ιστορία.

 

Το Παραμύθι της Μουσικής 

Πολιτιστικό Πρόγραμμα που υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2012-2013 στο 2ο Γυμνάσιο Νεάπολης, σε συνεργασία με τη Χορωδία του 2ου Γυμνασίου Νεάπολης και με το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών.

Σκοπός του προγράμματος ήταν να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τα μουσικά όργανα της Μεσογείου και να καλλιεργήσουν την αποδοχή, το σεβασμό και την εκτίμηση του πολιτισμού «των άλλων», μέσω της προσέγγισης της κοινής μουσικής κληρονομιάς των πολιτισμών της Μεσογείου, καθώς και να καλλιεργήσουν την ιδέα της συνύπαρξης και της συνεργασίας με άτομα με αναπηρίες ώστε να σέβονται και να αποδέχονται τη διαφορετικότητα. 

Ως κατακλείδα του προγράμματος, σχεδιάστηκε, οργανώθηκε και ανέβηκε στο Δημοτικό Θέατρο Νεάπολης μία παράσταση για το Παραμύθι της Μουσικής με αφήγηση, ζωντανή μουσική και προβολές πολυμέσων, την Τετάρτη 24 Απριλίου 2013, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Παιδείας του Δήμου Νεάπολης-Συκεών και σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ)

 

Παγκόσμια Ημέρα του π

Ημερίδα που υλοποιήθηκε στις 14/3/2014, στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, σε συνεργασία με το Τμήμα Μαθηματικών της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα του π. Στο πλαίσιο της ημερίδας πραγματοποιήθηκαν:

1) ΟΜΙΛΙΕΣ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ  

“Εξέλιξη του π στον Ελληνικό Πολιτισμό” από τον Νίκο Καστάνη (Τμήμα Μαθηματικών του ΑΠΘ).

“Ο αριθμός π”, από τον μαθηματικό Θεόδωρο Κουρέα (ΠΠΓΛ ΠαΜακ).

“Ο υπολογισμός των ψηφίων του π σήμερα και η συμβολή του στην κρυπτογραφία”, από τον μαθηματικό Ελευθέριο Τιάκα (ΠΠΓΛ ΠαΜακ).

“Η παγκόσμια πολιτισμική επιρροή του π” από τους μαθητές του ομίλου “Μαθηματικά και εικαστικές τέχνες” Δημήτρη Αναστασιλάκη, Γεωργία Εδιρνέλη, Πέρσα Εμινίδου, Στέλλα Κάλλου, Γιάννη Πιπέρκο και Γιώργο Συροπλάκη και από τον μαθηματικό Νίκο Τερψιάδη, (ΠΠΓΛ ΠαΜακ).

2) ΜΟΥΣΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ

“Mathematical Pi”, μουσικό στιγμιότυπο από την Model Experimental Band. Συμμετείχαν μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου και καθηγητές του σχολείου

3) ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ

Οι μαθητές Ορέστης Παπακωνσταντίνου και Νίκος Μουστακίδης της Γ΄Λυκείου έφτιαξαν graffiti σε τοίχο του σχολείου με θέμα την παγκοσμιότητα και το άπειρο του αριθμού π.  

4) ΜΑΓΕΙΡΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ

Το Τμήμα Ζαχαροπλαστικής Τέχνης της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων της ΕΠΑΣ Μακεδονίας, έφτιαξε και μας προσέφερε π-πίτες για τον μπουφέ της εκδήλωσης. Επίσης, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί έφτιαξαν και προσέφεραν π-εδέσματα για τον μπουφέ της εκδήλωσης.

Δείτε εδώ αναλυτική παρουσίαση της δράσης.

Μουσικές Παραδόσεις και Σύγχρονες Τάσεις στη Μουσική και τον Πολιτισμό 

Πολιτιστικό Πρόγραμμα που υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2013-2014 στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Οι στόχοι του προγράμματος αφορούσαν στους εξής άξονες: α)Πολιτισμικό κεφάλαιο: Να προβληματιστούν οι μαθητές για το ρόλο της παράδοσης στο σύγχρονο κόσμο. Να έρθουν σε επαφή και να συζητήσουν με σημαντικούς μουσικούς για το ρόλο της μουσικής στο σύγχρονο πολιτισμό. Να καλλιεργήσουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους και να αναδείξουν τις ιδιαίτερες ικανότητές τους. β) Διαπολιτισμικότητα: Να ανακαλύψουν το κοινό υπόβαθρο της μουσικής και γενικότερα της πολιτιστικής κληρονομιάς των λαών της Μεσογείου και μέσω αυτής να καλλιεργηθεί η αποδοχή, ο σεβασμός και η εκτίμηση του πολιτισμού «των άλλων». γ) Ετερότητα: Να καλλιεργήσουν την ιδέα της συνύπαρξης και της συνεργασίας με άτομα με αναπηρίες ώστε να σέβονται και να αποδέχονται τη διαφορετικότητα. 

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του προγράμματος συνεργαστήκαμε με το 2ο Γυμνάσιο Νεάπολης, το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών και υλοποιήσαμε μουσική παράσταση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Παιδείας του Δήμου Νεάπολης-Συκεών. Μπορείτε εδώ να δείτε το πρόγραμμα και video από την παράσταση.

Η Στατιστική της Μουσικής

Ερευνητική Εργασία που υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2013-2014 στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Ο σκοπός της έρευνας ήταν διπλός: α) να ανακαλύψουν και να αναδείξουν οι μαθητές το πολιτισμικό προφίλ του μικρόκοσμου του σχολείου τους σε ότι αφορά μία σημαντική συνιστώσα του πολιτισμού, την μουσική και β) να έρθουν σε επαφή με έναν κλάδο των Μαθηματικών, την Στατιστική, που θα τους προσφέρει τα κατάλληλα εργαλεία για να το πετύχουν.

Τα ερευνητικά ερωτήματα σχετίζονταν με τη διερεύνηση της θέσης που έχει η μουσική στη ζωή τους, τις αντιλήψεις και τις στάσεις τους απέναντι στη μουσική ως καθημερινή συνήθεια, ως τέχνη, ως κοινωνικό και πολιτισμικό φαινόμενο.

Μαθηματικά Παιχνίδια στις Εικαστικές Τέχνες

Όμιλος που υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2013-2014 στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Σκοπός του ομίλου ήταν να φέρει τους μαθητές σε επαφή με προχωρημένες θεωρίες των μαθηματικών και της φυσικής, αξιοποιώντας  την επιρροή που αυτές είχαν σε εικαστικούς καλλιτέχνες.

Η οπτικοποίηση των επιστημονικών ιδεών από εικαστικούς καλλιτέχνες ανοίγει έναν δρόμο για να προσεγγίσουμε προχωρημένες επιστημονικές θεωρίες, οι οποίες είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακές και κατέχουν κεντρική θέση στις σύγχρονες εξελίξεις. Πολλοί επιστήμονες έχουν παραδεχθεί ότι οι ζωγράφοι εξήγησαν με πολύ εύστοχο και κατανοητό τρόπο σύγχρονες θεωρίες για τον φυσικό κόσμο, τον χώρο και το σύμπαν, που οι ανθρώπινες αισθήσεις είναι ανεπαρκείς να συλλάβουν μέσω της εποπτείας και τα μαθηματικά που τις εξηγούν και τις τεκμηριώνουν είναι απρόσιτα στους περισσότερους ανθρώπους λόγω της υψηλής δυσκολίας τους.

Πρόθεση της δράσης του ομίλου ήταν να εναρμονιστεί με μία διεθνή τάση η οποία θέλει να κατεβάζει στο επίπεδο του σχολείου τις καινοτόμες επιστημονικές θεωρίες που παίζουν ρόλο στον σύγχρονο και ταχύτατα εξελισσόμενο κόσμο. Συγχρόνως, ανοίγονται προοπτικές σπουδών και επαγγελματικές προοπτικές και παράλληλα προσεγγίζονται τα μαθηματικά με μία άλλη ματιά, λιγότερο τυπική και περισσότερο ελκυστική.

Στο πλαίσιο του ομίλου πραγματοποιήθηκαν:

1) Μία διάλεξη-παρουσίαση του Νίκου Καστάνη (Τμήμα Μαθηματικών του ΑΠΘ) με θέμα "4 Διαστάσεις και Συστήματα Αναφοράς", στις 7/3/2014, στο Τμήμα Μαθηματικών.

2) Μία διάλεξη-παρουσίαση του Γιώργου Μπαλόγλου (State University of New York, Oswego) με θέμα "Escher και μη ευκλείδειες γεωμετρίες", στις 8/4/2014, στο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

3) Μία παρουσίαση των μαθητών του ομίλου Δ. Αναστασιλάκη, Γ. Εδιρνέλη, Π. Εμινίδου, Σ. Κάλλου, Γ. Πιπέρκου, Γ. Συροπλάκη, με θέμα "Η 4η διάσταση στη μοντέρνα ζωγραφική", στις 28/3/2014, στο πλαίσιο της 6ης Διεθνούς Μαθηματικής Εβδομάδας, στο Συνεδριακό Κέντρο Ν. Γερμανός της ΔΕΘ.

 

Η αναζήτηση της μαθηματικής αλήθειας

Project που υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2014-2015 στην Α΄ Λυκείου του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Δείτε εδώ την αναλυτική περιγραφή και υλικό (την ερευνητική εργασία, βίντεο, παρουσιάσεις, φύλλα εργασίας κ.λπ.) που δημιουργήθηκε ή/και αξιοποιήθηκε στο πλαίσιο του project.