Τ

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Κ.Π. Καβάφης «Ιθάκη»

Στόχοι:

      1.     Να καταδειχθεί από τους μαθητές μέσα από τη διερευνητική περιήγηση- κύρια στην ιστοσελίδα της έδρας Κλασικών Σπουδών και Συγκριτικής Φιλολογίας «Κ.Π. Καβάφης», του πανεπιστήμιου του Μίσιγκαν, και ειδικότερα της έκθεσης Cavafys World -, η επικοινωνία της Καβαφικής ποίησης με συγκεκριμένα αρχαιολογικά ευρήματα.

2.     Η αισθητική απόλαυση του ποιήματος με τη συμβολή διαφορετικών αναπαραστατικών μορφών.

3.     Η στενότερη προσέγγιση και η κατανόηση της «διπλής ανάγνωσης», μέσα από την αισθητοποίηση.

4.     Η αξιοποίηση συγκεκριμένων εξωκειμενικών στοιχείων, - π.χ. το χειρόγραφο του ποιητή για την Ιθάκη-, στην κατεύθυνση της απόκτησης μιας καλύτερης επαφής με τον ποιητή και το έργο του.

5.     Η ένταξη των αποτελεσμάτων  της παρατήρησης και της έρευνας των μαθητών, σε ένα γενικότερο πλαίσιο, που στην περίπτωση αυτή αφορά στα χαρακτηριστικά  μιας συγκεκριμένης σχολής.

6.     Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το ταξίδεμα του Καβάφη, μέσα από το δικό τους «ταξίδι» στις φάσεις της ζωής και του έργου του.

7.     Να συνθέσουν την εμπειρία αυτής της ενεργητικής συμμετοχής, σε ένα γραπτό κείμενο για τη ζωή και το έργο του ποιητή.

 Περιγραφή μαθήματος

 Στην πρώτη διδακτική ώρα οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες εργασίας, αναλύουν το ποίημα στη βάση συγκεκριμένων ερωτήσεων που είναι κοινές για όλους.

Στη φάση αυτή, η χρήση του υπολογιστή και του διαδικτύου, είναι δυνητική, τα ζητούμενα μπορούν να απαντηθούν μέσα σε ένα περιβάλλον συμβατικής διδασκαλίας.

Στη δεύτερη ώρα, δίνονται στους μαθητές ομάδες ερωτήσεων, -κοινές για όλους- , στην απάντηση των οποίων οδηγούνται μέσα από υπερσυνδέσμους στο κείμενο που παραπέμπουν σε δικτυακούς τόπους.

 Ειδικότερα:

o        Η πρώτη ομάδα ερωτήσεων, αναφέρεται αποκλειστικά στο ποίημα «Ιθάκη», και μέσα από αυτές επιδιώκεται:

§         Η σύνδεση της απαγγελίας  του ποιήματος (Γ.Σαββίδης)[1], με την αισθητική απόλαυση, αλλά και η συμβολή της στην προσέγγισή του.

§         Η σύνδεση των αρχαιολογικών ευρημάτων που παρατίθενται δίπλα από την αγγλική μετάφραση του ποιήματος, -στην ιστοσελίδα της έκθεσης «Cavafys World»-, με συγκεκριμένους στίχους του.

§         Η αξιοποίηση του χειρογράφου[2] του ποιήματος για την εξαγωγή συμπερασμάτων τόσο για το συγκεκριμένο ποίημα, όσο και για τα γενικότερα χαρακτηριστικά της Καβαφικής ποίησης.

§         H συγκρότηση μιας πιο ολοκληρωμένης άποψης, για το αξιακό σύστημα του ποιητή μέσα από την παράλληλη μελέτη άλλου έργου του.

o       Με τη δεύτερη ομάδα ερωτήσεων, επιδιώκεται:

§         Να αντιληφθούν οι μαθητές την παγκόσμια και διαχρονική διάσταση του Καβαφικού έργου.

§         Να αποκαλύψουν τη σύνδεση των Καβαφικών ποιημάτων με τα αρχαιολογικά ευρήματα

§         Να νιώσουν την αισθητική απόλαυση, μέσα από την παράλληλη απαγγελία των επιλεγμένων ποιημάτων και την παρατήρηση των εικόνων.

o       Με τη μία ερώτηση της τρίτης ομάδας επιδιώκεται η απόκτηση γνώσεων σχετικά με τα γενικά χαρακτηριστικά του υπερρεαλισμού και η  συσχέτισή τους με στοιχεία του ποιήματος.

o       Με την τέταρτη ομάδα ερωτήσεων,  επιδιώκεται η ενεργητική εμπλοκή των μαθητών, σε ένα ταξίδι στη ζωή του ποιητή, που επιτυγχάνεται με την περιήγηση στο πλούσιο υλικών των δικτυακών τόπων στους οποίους παραπέμπουν οι υπερσύνδεσμοι.

Επίσης επιδιώκεται η σύνθεση ενός κειμένου για τη ζωή του ποιητή, που προκύπτει ως αποτέλεσμα των εντυπώσεων και των συμπερασμάτων  των μαθητών από την παραπάνω δραστηριότητα.

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΟΜΑΔΑ 1η

ΟΜΑΔΑ 2η

ΟΜΑΔΑ 3η & 4η

 


 

[1] Για πρακτικούς  λόγους – καθυστέρηση στο «κατέβασμα» του αρχείου mp3 από την ιστοσελίδα-, προτείνεται, να έχει προηγούμενα αποθηκευθεί, σε χώρο του δίσκου κάθε σταθμού εργασίας, όπου και θα οδηγεί ο υπερσύνδεσμος.

[2] Επειδή το συγκεκριμένο χειρόγραφο προσφέρεται για εξαγωγή ποικίλων συμπερασμάτων, προτείνεται μια προηγούμενη επεξεργασία του ,- μεγένθυνση, φωτεινότητα κ.λ.π,- ώστε να γίνει όσο το δυνατόν πιο ευανάγνωστο για τους μαθητές. Μια τέτοια επεξεργασία, θα μπορούσε να γίνει για λόγους ευκολίας και από το MS paint.