O εθισμός ορίζεται ως μία καταναγκαστική συνήθεια που επηρεάζει τη συμπεριφορά και είναι δύσκολο να διακοπεί. Ο εθισμός έχει μια εξελικτική πορεία και δημιουργείται σταδιακά.
Εστιάζοντας στον εθισμό στο διαδίκτυο είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς τα όρια ανάμεσα στην πολύ συχνή χρήση και τον εθισμό στο διαδίκτυο. Πρέπει να είμαστε σε θέση να μπορούμε να διακρίνουμε σημάδια που οδηγούν προς την κατεύθυνση αυτή για να μπορούμε να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση του φαινομένου.
Το διαδίκτυο από τη φύση του είναι ελκυστικό και συγκεντρώνει πολλές προϋποθέσεις εθισμού.
Ένα χαρακτηριστικό του είναι ότι μπορεί να προσφέρει αναγνωσιμότητα και αποδοχή σε άτομα που δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλή ή κοινωνικά αλλά μπορούν να δουν τον ψηφιακό τους εαυτό να έχει ιδιαίτερα υψηλό κοινωνικό στάτους. (π.χ. δικτυακά παιχνίδια ή κοινωνικά δίκτυα).
Η μεγάλη ευκολία πρόσβαση είναι και αυτή δυνητικά παράγοντας που μπορεί να οδηγήσει στον εθισμό καθώς μπορεί κανείς ανά πάσα στιγμή από οπουδήποτε να αποκτά πρόσβαση με διάφορους τρόπους. (π.χ. κινητά τηλέφωνα) Κάτι τέτοιο έχει μεγαλύτερη επίπτωση στον ψηφιακό τζόγο ή στην υπερκατανάλωση μέσω τον ηλεκτρονικών αγορών αφού επιπλέον ο αγοραστής δεν βλέπει στη φυσική τους μορφή τα ποσά που δαπανά με αποτέλεσμα πολλές φορές να δυσκολεύεται να αντιληφθεί την πραγματική τους αξία.
Η παραδοχή της ύπαρξης του εθισμού του διαδικτύου ως «ισότιμη» μορφή εθισμού είναι αυτή που θα μας βοηθήσει να κάνουμε τα πρώτα βήματα για την αντιμετώπιση του φαινομένου είτε στα πλαίσια της εκπαιδευτικής κοινότητας ή της κοινωνίας γενικότερα.
Επιπλέον χρειάζεται επαγρύπνηση, επιμόρφωση και ενημέρωση και να είμαστε σε θέση να μπορούμε να κατευθύνουμε περιπτώσεις που χρειάζεται στο να λάβουν βοήθεια από ειδικούς επιστήμονες ή και κλινικές απεξάρτησης.