ΚΡΥΜΜΕΝΑ ΑΡΧΑΙΑ
ΜΥΣΤΙΚΑ Πρόλογος Της Μαίρης Αδαμοπούλου
Βρίσκονται προσεκτικά τοποθετημένα σε προθήκες. Μπορεί να έχουμε περάσει
δεκάδες φορές από μπροστά τους και όμως δεν έχουμε σταθεί να «ακούσουμε» τα
μυστικά τους. Πολύτιμα εκθέματα μουσείων - διάσημα ή εντελώς «άγνωστα» - και
μνημεία ανά την Ελλάδα που έχουν να διηγηθούν μια κρυμμένη ιστορία. Μια
ιστορία που δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά, δεν γράφεται στις λεζάντες, δεν
μπορεί να τη διαβάσει κάποιος παρά μόνο αν έχει στο πλευρό του έναν ξεναγό ή
έναν εξειδικευμένο επιστήμονα. Η στήλη αυτή θέλει να επισημάνει εκείνα τα
αντικείμενα και τα μνημεία που έχουν μια ιδιαίτερη ιστορία. Να ρίξει φως σε
όσα δεν φαίνονται. Να ασκήσει το μάτι να προσέχει τις λεπτομέρειες. Και να
δώσει αφορμή για ακόμη μία επίσκεψη στα μουσεία. Η αρχή γίνεται με την
Κλεψύδρα - την πιο σημαντική φυσική πηγή της Ακρόπολης - που είδε από τις
λαμπρές πομπές της γιορτής των Παναθηναίων έως τη δολοφονία του Οδυσσέα
Ανδρούτσου.
Κατάρες και κάμα σούτρα Το πρώτο
μαρτυρημένο «μακεδονικό κείμενο» (σε γλώσσα δωρική - ελληνική) είναι σύμφωνα
με το κλασικό λεξικό της Οξφόρδης η κατάρα εννέα στίχων που βρέθηκε
εγχάρακτη σε μολύβδινο έλασμα (κατάδεσμο) τυλιγμένο στο δεξί χέρι νεκρής
κατά την αποκάλυψη τάφου του 4ου αιώνα π.Χ. από την περιοχή της αγοράς στην
αρχαία Πέλλα. Το εύρημα εντοπίστηκε το 1986 και εκτίθεται στο νέο
(εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2010) Αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας.
Το Νεκρομαντείο του Αχέροντα
Είναι ο τόπος απ' όπου ο Οδυσσέας κατέβηκε στον Αδη για να πάρει χρησμό από
τον μάντη Τειρεσία για να επιστρέψει στην Ιθάκη, ο Ηρακλής για να φέρει στον
εξάδελφό του Ευρυσθέα τον άγριο φύλακα του Κάτω Κόσμου, τον τρικέφαλο σκύλο
Κέρβερο, και ο ερωτευμένος Ορφέας για να φέρει πίσω την αγαπημένη του
Ευρυδίκη.
Ενα ημερολόγιο 22 αιώνων δίπλα στη Μητρόπολη
Είναι ημερολόγιο, αλλά δεν μπορούμε να το ξεφυλλίσουμε. Δεν μπορούμε να το
πάρουμε στα χέρια μας, αλλά μπορούμε να το διαβάσουμε. Ούτε η εικόνα του
ούτε ο τρόπος που είναι γραμμένο μαρτυρούν την ταυτότητά του. Κι όμως, ο
μικρός ολομάρμαρος ναός του Αγίου Ελευθερίου που βρίσκεται δίπλα στη
Μητρόπολη Αθηνών φέρει στην όψη του το μοναδικό εικονογραφημένο ημερολόγιο
του αρχαίου ελληνικού κόσμου, που έχει φτάσει έως τις μέρες μας.
Η κασετίνα της Σταυρούπολης Και τι
δεν είχε ο κιβωτιόσχημος τάφος που βρέθηκε τη δεκαετία του 70 σε
νεκροταφείο της οδού Ωραιοκάστρου στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης. Ηταν
κατασκευασμένος από πλάκες πωρόλιθου και περιείχε την ταφή ενός άνδρα που
χρονολογείται στα 325-300 π. Χ. {ARX} Τα υπολείμματα καύσης του νεκρού είχαν
τοποθετηθεί μέσα σε ξύλινο κιβώτιο, πλούσια διακοσμημένο με χρυσά και
επίχρυσα στοιχεία. Παρά το μικρό του μέγεθος, ο τάφος περιείχε πολλά πλούσια
κτερίσματα, μερικά από τα οποία είναι μοναδικά στο είδος τους. Εκτίθενται σε
προθήκες στο ισόγειο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και σύντομα
(στο τέλος Σεπτεμβρίου) θα μεταφερθούν στο Παρίσι για τη μεγάλη έκθεση
αρχαιολογικών ευρημάτων της Μακεδονίας στο Μουσείο του Λούβρου. Ισα που
προλαβαίνει ο επισκέπτης (μετά τον Μάρτιο του 2012 θα επιστρέψουν) να δει το
χρυσό στεφάνι με τα φύλλα μυρτιάς, σύμβολο θρησκευτικό και ταυτόχρονα
υποδήλωση κοινωνικής τάξης και εξουσίας του περίεργου νεκρού, και μία πιο
εντυπωσιακή (για την τεχνική της) κασετίνα - μελανοδοχείο.
Ο χάλκινος πυγμάχος Η μύτη του
έχει παραμορφωθεί από τα χτυπήματα. Τα αυτιά του και τα οστά του προσώπου
του είναι κι αυτά παραμορφωμένα. Στο κεφάλι του διακρίνονται λιγοστά ίχνη
από έναν κότινο, το στεφάνι ελιάς _ έπαθλο των νικητών στους Ολυμπιακούς
Αγώνες. Η ταυτότητά του μπορεί να μην είναι γνωστή με βεβαιότητα, η ιδιότητά
του όμως είναι σαφής. Το χάλκινο κεφάλι από το ανδρικό άγαλμα φυσικών
διαστάσεων που είχε ανατεθεί στο Ιερό του Διός στην Ολυμπία _ και σήμερα
βρίσκεται στο ισόγειο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου _ ανήκε σε έναν
νικητή μεν, ταλαιπωρημένο όμως από τους αγώνες πυγμάχο και χρονολογείται στο
330-320 π.Χ.
Ο τάφος της Αινείας Στο κέντρο της
μεγάλης αίθουσας των μονίμων εκθέσεων του Αρχαιολογικού Μουσείου
Θεσσαλονίκης είναι τοποθετημένος ένας ολόκληρος τάφος! Αξίζει τον κόπο να
ανεβεί κανείς τα δύο σκαλιά (του υπερυψωμένου επιπέδου που τον περιβάλλει)
να δει το κρυμμένο για 2.300 χρόνια εσωτερικό του. Ο τάφος βρέθηκε και
αποκολλήθηκε ολόκληρος στη διάρκεια ανασκαφής της τραπεζιόσχημης τούμπας στα
νότια παράλια της χερσονήσου Μεγάλο Εμβολο ή Καραμπουρνού, στα ΒΔ της
σημερινής Νέας Μηχανιώνας Θεσσαλονίκης. Η περιοχή έχει ταυτισθεί με βάση τις
πληροφορίες του Ηροδότου και του Λίβιου με την αρχαία πόλη Αίνεια. Ο
πώρινος κιβωτιόσχημος τάφος (ονομάστηκε απο τους αρχαιολόγους «της Αινείας»)
βρέθηκε ασύλητος. Το εσωτερικό του είναι ζωγραφισμένο (επενδυμένος
εσωτερικά) με εξαιρετικής ποιότητας τοιχογραφίες (πολύχρωμη κοσμοφόρος που
περιτρέχει και τις τέσσερις πλευρές με βλαστούς, άνθη, περιστέρια, κορδέλες)
και προσωπικά είδη της νεκρής νεαρής γυναίκας. Η ταφή χρονολογείται στα
350-325 π.Χ.
Το Ευπαλίνειο Ορυγμα Βρίσκονται
προσεκτικά τοποθετημένα σε προθήκες. Μπορεί να έχουμε περάσει δεκάδες φορές
από μπροστά τους και όμως δεν έχουμε σταθεί να «ακούσουμε» τα μυστικά τους.
Πολύτιμα εκθέματα μουσείων διάσημα ή εντελώς «άγνωστα» και μνημεία ανά
την Ελλάδα που έχουν να διηγηθούν μια κρυμμένη ιστορία. Μια ιστορία που δεν
φαίνεται με την πρώτη ματιά, δεν γράφεται στις λεζάντες, δεν μπορεί να τη
διαβάσει κάποιος παρά μόνο αν έχει στο πλευρό του έναν ξεναγό ή έναν
εξειδικευμένο επιστήμονα. Η στήλη αυτή θέλει να επισημάνει εκείνα τα
αντικείμενα και τα μνημεία που έχουν ιδιαίτερη ιστορία. Να ρίξει φως σε όσα
δεν φαίνονται. Να ασκήσει το μάτι να προσέχει τις λεπτομέρειες. Και να δώσει
αφορμή για ακόμη μία επίσκεψη στα μουσεία. Σειρά σήμερα έχει το Ευπαλίνειο
Ορυγμα στη Σάμο, το τούνελ ενός τολμηρού μηχανικού του 6ου αιώνα π.Χ., που
ακόμη και σήμερα εντυπωσιάζει ειδικούς και μη.
Ο κρατήρας του Δερβενίου
Βρίσκονται προσεκτικά τοποθετημένα σε προθήκες. Μπορεί να έχουμε περάσει
δεκάδες φορές από μπροστά τους και όμως δεν έχουμε σταθεί να «ακούσουμε» τα
μυστικά τους. Πολύτιμα εκθέματα μουσείων διάσημα ή εντελώς «άγνωστα» και
μνημεία ανά την Ελλάδα που έχουν να διηγηθούν μια κρυμμένη ιστορία. Μια
ιστορία που δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά, δεν γράφεται στις λεζάντες, δεν
μπορεί να τη διαβάσει κάποιος παρά μόνο αν έχει στο πλευρό του έναν ξεναγό ή
έναν εξειδικευμένο επιστήμονα. Η στήλη αυτή θέλει να επισημάνει εκείνα τα
αντικείμενα και τα μνημεία που έχουν ιδιαίτερη ιστορία. Να ρίξει φως σε όσα
δεν φαίνονται. Να ασκήσει το μάτι να προσέχει τις λεπτομέρειες. Και να δώσει
αφορμή για ακόμη μία επίσκεψη στα μουσεία. Σειρά σήμερα έχει ο κρατήρας του
Δερβενίου από τη Λάρισα, το μοναδικό ακέραιο χάλκινο αγγείο με ανάγλυφες
παραστάσεις που σώζεται από τον 4ο αιώνα π.Χ
Η Κλεψύδρα της Ακρόπολης «Κλέβει»
εδώ και 5.500 χρόνια αλλά αντί να τιμωρηθεί λατρεύτηκε. Μεταμορφώθηκε από
πηγή σε πηγάδι, σε εκκλησία με αγίασμα και σε προμαχώνα των αγωνιστών της
Ελληνικής Επανάστασης. Η πιο σημαντική φυσική πηγή της Ακρόπολης, η
Κλεψύδρα, έφτασε να «δει» νεκρό τον Οδυσσέα Ανδρούτσο το καλοκαίρι του 1824.
«Μόνο οι ψαγμένοι» - όπως μας λένε οι φύλακες - φτάνουν σήμερα στις
βορειοδυτικές υπώρειες της Ακρόπολης - στη συμβολή του αρχαίου Περιπάτου και
της οδού των Παναθηναίων, όπου βρίσκεται κρυμμένη η «κλέφτρα» πηγή η οποία
πήρε το όνομά της επειδή το νερό της υψωνόταν και ξεχείλιζε όταν έπνεαν οι
ετησίες και εξαφανιζόταν όταν εκείνες έπαυαν, ό,τι δηλαδή συνέβαινε και με
τον Νείλο ποταμό. Η ιστορία της κρήνης φαίνεται να αρχίζει περί το 3500
π.Χ., οπότε και ανοίγονται 22 φρέατα στο σημείο. Στα χρόνια του Κίμωνα
(470/60 π.Χ.) αποκτά τη σημερινή της εικόνα με την αυλή, έργο που φαίνεται
πως έμεινε στη μέση όταν ήρθε στην εξουσία ο Περικλής και έθεσε διαφορετικές
προτεραιότητες.
Κρήνες της αρχαίας Αθήνας Mε το
νερό της πλένονταν οι νύφες πριν από τον γάμο. Η περίφημη κρήνη Καλλιρρόη -
μία από τις σημαντικότερες της αρχαίας Αθήνας που απέκτησε μνημειακή μορφή
στα χρόνια του Πεισίστρατου (6ος αι. π.Χ.) - αν και δεν έχει εντοπισθεί,
θεωρείται πως βρισκόταν πίσω από την Αγία Φωτεινή, στην κοίτη του Ιλισού. Η
ξηρασία και η ανάγκη να έχει πόσιμο νερό τόσο η Αρχαία Αγορά όσο και οι γύρω
γειτονιές οδήγησαν στην ανέγερση της σημαντικότερης κρήνης της Αρχαίας
Αγοράς, της Νοτιοδυτικής, τον 4ο αι. π.Χ. Σκαμμένη βαθιά στον βράχο
διατηρούσε το νερό δροσερό. Σήμερα σώζεται σε κακή κατάσταση, μόνο ο αγωγός
της διατηρείται για περίπου 220 μ. και χάνεται κάτω από τη σύγχρονη πόλη.
Ο πέλεκυς της Δωδώνης Ξεκινούσε
κάθε μέρα να βγει στο δάσος. Στο χέρι του κρατούσε τον χάλκινο πέλεκύ του,
απαραίτητο εργαλείο για τη δουλειά του. Τον πρόσεχε ιδιαίτερα διότι μπορεί
να ζούσε την εποχή όπου κυριαρχούσαν οι πολύχρυσες Μυκήνες, εκείνος όμως δεν
ήταν παρά ένας απλός ξυλοκόπος που προσπαθούσε να ζήσει κόβοντας ξύλα. Και
δεν ήταν εύκολο να αποκτήσει ξανά ένα τέτοιο αμφίστομο εργαλείο, παρά το
γεγονός ότι δεν ήταν χειροποίητο, αλλά είχε παραχθεί μαζικά από μήτρα.
Ατύχημα στις ιπποδρομίες
Θα μπορούσε να είναι η
φωτογραφία που θα «έπαιζε» στην πρώτη σελίδα των εφημερίδων. Eνα τηλεοπτικό
καρέ που θα επαναλαμβανόταν διαρκώς στις οθόνες. Τον 5ο αι. π.Χ. όμως το
στιγμιότυπο από ένα ατύχημα στον ιππόδρομο βρήκε τη θέση του πάνω σε ένα
μελανόμορφο αγγείο. Με την πρώτη ματιά, μοιάζει αδιάφορη. Μια μελανόμορφη
κύλικα βoιωτικού εργαστηρίου που χρονολογείται περί το 470-450 π.Χ. και
κοσμείται εξωτερικά με σκηνή ιπποδρομίας. Ε, και; Με τη δεύτερη ματιά
δείχνει και πρόχειρα φτιαγμένη. Τα περιγράμματα είναι αμελώς χαρακτηρισμένα.
Λιγοστές, βιαστικά τραβηγμένες, εγχάρακτες γραμμές δηλώνουν τις
λεπτομέρειες.
Κύλικα όπως ψυχή
n
Η κύλικα θεωρούνταν ιερό σκεύος. Συμβόλιζε την ψυχή μέσα στην οποία χύνεται
ο οίνος που χρησιμοποιούνταν σε όλες τις μυστηριακές θυσίες.
n
Ο κλασικός τύπος της κύλικας μοιάζει με τα σημερινά ποτήρια της σαμπάνιας
και οι συνδαιτυμόνες τα κρατούσαν από τη βάση ή το πόδι. Το ύψος του ποδιού,
όπως και το βάθος της κύλικας, διέφερε ανάλογα με τον τόπο και τον χρόνο
παραγωγής τους.
n Η κύλικα κατασκευαζόταν συνήθως από πηλό, υπήρχαν όμως και
από χρυσό, ασήμι ή ξύλο.
Μια άγνωστη περιτομή Ποιοι έκαναν
περιτομή στην αρχαιότητα; Η απάντηση κρύβεται στην καρδιά της Αθήνας και
μάλιστα στην Αίθουσα 55 του μεγαλύτερου ελληνικού μουσείου, του Εθνικού
Αρχαιολογικού. Μέσα στην πλειάδα των εντυπωσιακών και γεμάτων γοητευτικές
παραστάσεις αγγείων, δύσκολα το μάτι θα στεκόταν σε μια αττική ερυθρόμορφη
πελίκη, αγγείο που μοιάζει με αμφορέα χωρίς λαιμό και την εποχή που
κατασκευάστηκε, περί το 470 π.Χ., χρησιμοποιούνταν ίσως για τη μεταφορά
λαδιού ή κρασιού και κάποιες φορές ακόμη και για την απόθεση της τέφρας των
νεκρών.
Αρχαία
παράδοση
n
Λέγεται πως όταν ο Πυθαγόρας επισκέφθηκε την Αίγυπτο αναγκάστηκε να κάνει
περιτομή για να του επιτραπεί η είσοδος στους ναούς.
n
Η τεχνική και η τελετουργική σημασία της περιτομής μεταβιβάσθηκαν από τους
αρχαίους Αιγύπτιους στους Εβραίους πριν από το 1300 π.Χ.
n
Ο Ηρόδοτος δεν μπορούσε να πει αν η πατρότητα της περιτομής ανήκε στους
Αιθίοπες ή τους Αιγύπτιους, διότι και στους δυο λαούς η συγκεκριμένη
παράδοση είναι πολύ παλιά.
n
Εκτός από τους Αιγύπτιους, στην αρχαιότητα περιτομή έκαναν και οι Σύροι της
Παλαιστίνης και οι Φοίνικες.
Ο Θησαυρός των Αθηναίων
Ορθιος εδώ και 2.500 χρόνια. Μάρτυρας και «προβολέας» του πλούτου και της
πολιτικής δύναμης της κλασικής Αθήνας. Καμωμένος από το υλικό των μεγάλων
αριστουργημάτων της αρχαιότητας, το παριανό μάρμαρο. Αρχείο με σπάνιες
επιγραφές στους τοίχους του - από τιμητικά ψηφίσματα και ονόματα
ενεχυροδανειστών που χρησιμοποίησαν το κτίριο σε μεταγενέστερες εποχές έως
τις δύο πιο ενδιαφέρουσες και εκτενείς αρχαίες παρτιτούρες με ύμνους προς
τον Απόλλωνα που έχουν βρεθεί ώς τώρα. Ο Θησαυρός των Αθηναίων, στο
πανελλήνιο ιερό των Δελφών, δεν είναι ένα απλό θησαυροφυλάκιο της Αθήνας στο
οποίο φυλάσσονταν τρόπαια από σημαντικές πολεμικές νίκες της πόλης και
αφιερώματα στο ιερό αλλά ένα μνημείο με έντονο πολιτικό χαρακτήρα που
εξέφρασε την ηγεμονική πολιτική της αρχαίας Αθήνας.
Αρχαίοι
ύμνοι
n
Γνωστές σήμερα είναι περί τις 50 αρχαίες παρτιτούρες. Οι περισσότερες είναι
γραμμένες σε παπύρους της ελληνιστικής και της ρωμαϊκής εποχής, σε
χειρόγραφα και επιγραφές.
n
Το Διεθνές Αθλητικό Συνέδριο του 1894 που διοργανώθηκε στο Παρίσι από τον
Πιερ Ντε Κουμπερτέν άρχισε τις εργασίες του με τους ύμνους στον Απόλλωνα.
n
Η Πυθαΐς - η γιορτή κατά τη διάρκεια της οποίας εκτελέστηκαν οι δύο ύμνοι -
τελούνταν σε ανάμνηση της άφιξης του Απόλλωνα στους Δελφούς συνοδεία των
τέκνων του Ηφαίστου, Αθηναίων, που προηγούνταν του θεού ημερώνοντας την
άγρια γη για να περάσει, μύθο που αναφέρει και ο Αισχύλος στις Ευμενίδες.
Ιατρικά εργαλεία 2.500 ετών
Της Μαίρης Αδαμοπούλου
«Ακούν» στο ίδιο όνομα και στην εμφάνιση είναι απαράλλακτα εδώ και
χιλιετίες. Θα μπορούσαν με άνεση να βρίσκονται στην τσάντα ενός σημερινού
γιατρού ή στον εξοπλισμό ενός σύγχρονου χειρουργείου. Κι όμως βρίσκονται
εκτεθειμένα σε μια προθήκη του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά, στον όροφο
του κτιρίου που πλαισιώνει στη δυτική και νότια πλευρά το ελληνιστικό θέατρο
της Ζέας, στην προθήκη με τα μικροαντικείμενα δεξιά στην αίθουσα με τον
αριθμό δύο.
Σπάτουλες, λαβίδες και κοχλιάρια είναι μερικά μόνο από τα εργαλεία που
συνόδευσαν έναν γιατρό στον τάφο του και τα έφερε στο φως η αρχαιολογική
σκαπάνη και μαρτυρούν πόσο ανεπτυγμένη ήταν η Ιατρική στον αρχαίο ελληνικό
κόσμο. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως από τα χρόνια που κρατούσε το σκήπτρο ο
Αγαμέμνων στις πολύχρυσες Μυκήνες οι γιατροί προχωρούσαν σε ανατρήσεις
κρανίων για να απομακρύνουν θραύσματα οστών και πηγμένο αίμα αλλά και για να
αφαιρέσουν όγκους που προκαλούσαν πόνο, ενώ υπάρχουν παραδείγματα που τα
κρανία φέρουν πολλαπλές επεμβάσεις και φαίνεται πως οι ασθενείς είχαν
επιβιώσει της επέμβασης.
Εγχείρηση στο κρανίο άλλωστε από έναν γιατρό παρουσία του Ασκληπιού
απεικονίζεται και σε ένα αναθηματικό ανάγλυφο από την Αττική του 4ου αιώνα
π.Χ. που φαίνεται πως αφιέρωσε ο ασθενής μετά τη θεραπεία του στον θεό της
Ιατρικής - αν και, σύμφωνα με τον Ομηρο, ο Ασκληπιός δεν ήταν θεός αλλά
θνητός ήρωας, ένας άριστος γιατρός, που λατρεύτηκε μετά θάνατον.
O
πατέρας της Ιατρικής Ιπποκράτης, άλλωστε, αναφέρει μαχαιρίδια για την
αφαίρεση αμυγδαλών και νυστέρια, λαβίδες, τανάλιες, χειρουργικά άγκιστρα,
πριόνια, τρυπάνια και σμίλες για επεμβάσεις στα οστά, βελόνες για
παρακεντήσεις, καθετήρες, βεντούζες για αφαίμαξη ή για θεραπεία από το
κρύωμα, ακόμη και θερμοφόρες από πηλό.
Παράλογο; Καθόλου, υποστηρίζουν οι ειδικοί που έχουν παρατηρήσει πως όλων
των ειδών τα εργαλεία - όχι μόνο τα ιατρικά - όταν αποκτήσουν μια μορφή που
αποδεικνύεται λειτουργική σπάνια ξαναλλάζουν.
Τι
αλλάζει λοιπόν στο διάβα των αιώνων στην εργαλειοθήκη ενός γιατρού; Κατά
βάση το υλικό. Ο ορειχάλκινος καθετήρας του αρχαίου ελληνικού κόσμου σήμερα
κατασκευάζεται από πλαστική ύλη. Το τρυπάνι με το οποίο γίνονταν επεμβάσεις
στο κρανίο ήταν χειροκίνητο. Σήμερα λειτουργεί με ηλεκτρισμό. Οι λαβίδες και
τα νυστέρια κατασκευάζονται απλώς από διαφορετικό κράμα μετάλλου.
Κι
αν οι επεμβάσεις στο κρανίο εντυπωσιάζουν, μια άλλη ιδιαίτερα δημοφιλής
επέμβαση από την αρχαιότητα ώς σήμερα είναι η λεγόμενη καισαρική τομή, στην
οποία υποβάλλονται οι έγκυοι όταν ο τοκετός δεν μπορεί να γίνει φυσιολογικά.
Ο πρώτος που γεννήθηκε με αυτόν τον τρόπο ήταν ο ίδιος ο Ασκληπιός!
Ο
μύθος λέει πως ο Απόλλων ερωτεύτηκε μια νεαρή πριγκίπισσα, την Κορωνίδα, η
οποία ενώ ήταν έγκυος έκανε έρωτα με έναν άλλο άνδρα. Ο Απόλλων για να την
εκδικηθεί ζήτησε από την αδελφή του Αρτεμη να τη σκοτώσει με τα βέλη της.
Καθώς καιγόταν το σώμα της νεκρής - λέγεται, μαζί με τις σορούς άλλων νεκρών
γυναικών - ο Απόλλων δεν άντεξε στην απώλεια του γιου του, άνοιξε την κοιλιά
της Κορωνίδας και άρπαξε το παιδί.
Πίσω δεν πήγαιναν ούτε οι οδοντίατροι. Υπάρχουν ευρήματα που δείχνουν πως οι
αρχαίοι γιατροί που δεν αποτελούσαν διαφορετική ειδικότητα από τους
οδοντιάτρους μπορούσαν να φτιάξουν γέφυρες, να αντικαταστήσουν χαλασμένα
δόντια με άλλα ζώων, αλλά και να βοηθήσουν τραυματίες που είχαν σπάσει το
σαγόνι τους. Ο γιατρός κατάφερε να δέσει τα δόντια με χρυσό σύρμα και να τα
κρατήσει στη θέση τους.
Ανεπτυγμένη όμως ήταν και η προσθετική μελών, όπως δείχνουν τα αρχαιολογικά
ευρήματα. Στον 3ο αιώνα π.Χ. ήταν γνωστή η χρήση πρόσθετων λειτουργικών
μελών, και συγκεκριμένα ενός ποδιού, ενώ ήδη από τον 6ο αιώνα π.Χ.
χρησιμοποιούνταν πρόσθετα μεγάλα δάχτυλα ποδιών στην αρχαία Αίγυπτο, ώστε να
διευκολύνονται ακρωτηριασμένοι ασθενείς στο περπάτημα.
Στο αρχαίο φαρμακείο
n
Ο Ομηρος αναφέρει 150 όρους ανατομίας και περιγράφει 147 τραυματισμούς στην
«Ιλιάδα», εκ των οποίων 114 είναι θανατηφόροι.
n
Στο φαρμακείο ενός αρχαίου γιατρού θα έβρισκε κάποιος κρασί, λάδι, βότανα
όπως θυμάρι, παπαρούνα και αλόη, χώμα με θεραπευτικές ιδιότητες από τη Λήμνο
(Λημνία Γη) και μιθριδάτιο - για επιθέσεις από άγρια ζώα και δηλητηριάσεις
-, για την παρασκευή του οποίου χρειάζονταν 60 υλικά.
Ο «ενωμένος» Προφήτης Ηλίας Της
Μαίρης Αδαμοπούλου
Την παρήγγειλε ένας πρόσφυγας. Τη δημιούργησε ένας από τους σπουδαιότερους
ζωγράφους της εποχής του. Επεσε θύμα αρχαιοκαπήλων και κόπηκε σε εννιά
κομμάτια για να μπορέσει να πωληθεί. Και ύστερα από αναρίθμητες περιπέτειες
σήμερα η εικόνα από τον βίο του Προφήτη Ηλία αποτελεί ένα από τα ωραιότερα
αλλά και σπουδαιότερα έργα των συλλογών του Βυζαντινού και Χριστιανικού
Μουσείου της Αθήνας.
Δεν
άφησε γραπτά
n
Ο Προφήτης Ηλίας έζησε τον 9ο αιώνα π.Χ. και
προφήτευσε για 25 χρόνια.
n
Το όνομα Ηλίας αποτελεί ελληνική μεταφορά του αντίστοιχου εβραϊκού ονόματος
Ελιγιαχού, το οποίο σημαίνει «Ο Θεός μου είναι ο Ιεχωβά» ή «Ο Ιεχωβά είναι
Θεός».
n
Θεωρείται προστάτης των γουναράδων επειδή φορούσε μηλωτή (δέρμα προβάτου).
n
Αν και θεωρείται από τους σημαντικότερους προφήτες δεν άφησε γραπτά κείμενα.
Προφήτης
Ηλίας: Ένας από τους μεγαλύτερους προφήτες του Ισραήλ, που προείπε την
έλευση του Χριστού στη Γη. Η μνήμη του γιορτάζεται από τη Χριστιανοσύνη στις
20 Ιουλίου... Προφήτης Ηλίας
Ένας από
τους μεγαλύτερους προφήτες του Ισραήλ, που προείπε την έλευση του Χριστού
στη Γη. Η μνήμη του γιορτάζεται από τη Χριστιανοσύνη στις
20 Ιουλίου.
Ο
Ηλίας από τη Θέσβη της περιοχής
Γαλαάδ και έζησε κατά την περίοδο της βασιλείας των Αχαάβ και Οχοζία.
Ήταν γιος του Σωβάκ και ανήκε στη φυλή του Ααρών. Όταν γεννήθηκε, ο πατέρας
του είδε μία θεία οπτασία. Δύο άνδρες λευκοφορεμένοι τον ονόμαζαν Ηλία, τον
σπαργάνωναν με φωτιά και του έδιναν φλόγα να φάει. Τότε, ο πατέρας του πήγε
στα Ιεροσόλυμα και περιέγραψε την οπτασία στους ιερείς. Εκείνοι του είπαν
ότι ο γιος του θα γίνει προφήτης και θα κρίνει το Ισραήλ με δίκοπο μαχαίρι
και φωτιά.
Ο Ηλίας
άσκησε το προφητικό του χάρισμα επί 25 έτη.
n
Ο Προφήτης
Ηλίας
γιορτάζει
στις 20 Ιουλίου.
Απολυτίκιο Προφήτη Ηλία
Ο σκύφος του «Επιτηδευμένου» Στα
χρόνια της Επανάστασης θα το ονόμαζαν τάσι. Την εποχή που φτιάχτηκε - το 540
π.Χ. - το όνομά του ήταν σκύφος. Στην πραγματικότητα δεν είναι παρά ένα
ποτήρι για κρασί με δυο λαβές, ένα από τα χιλιάδες που μπορεί κάποιος να δει
στις προθήκες ελληνικών και ξένων μουσείων. Τούτο όμως εδώ το αρχαίο αγγείο,
που σήμερα βρίσκεται στις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, έχει μια ιδιαίτερη
ιστορία με πολλές περιπέτειες που κάνουν όσους την ακούσουν να καταλήξουν
πως τελικά από θαύμα βρίσκεται σήμερα στην Αθήνα.
Ποιος ήταν
n
«Επιτηδευμένος» είναι η συμβατική επωνυμία ενός αθηναίου αγγειοπλάστη και
ζωγράφου που έδρασε στο τρίτο τέταρτο του 6ου αιώνα π.Χ., στο απόγειο του
μελανόμορφου ρυθμού.
n
Είχε μία ιδιαίτερη προτίμηση στις μη αφηγηματικές παραστάσεις, που συχνά
έχουν ένα αδιάγνωστο περιεχόμενο σήμερα για μας, ενώ τις ίδιες αποκλίνουσες
από τον κανόνα τάσεις εμφάνιζε και ως αγγειοπλάστης, καθώς στα περισσότερα
από τα γνωστά αγγεία του συνυπάρχουν στοιχεία από προγενέστερους χρονολογικά
τύπους, επιλογή που δημιουργεί την αίσθηση της πρωτοτυπίας.
n
Ο σκύφος ήταν συνήθως από πηλό ή ξύλο, αλλά αν ο κάτοχός του είχε οικονομική
δύναμη μπορούσε να παραγγείλει το αγγείο του από χρυσό ή άλλο μέταλλο.
n
Αν και τα περισσότερα από τα αγγεία του «Επιτηδευμένου» έχουν βρεθεί στην
Ιταλία, ο σκύφος του Μουσείου Μπενάκη θα πρέπει να προέρχεται από την Αττική
ή τη Βοιωτία, δεδομένου ότι τα όστρακα που τον συναπαρτίζουν αγοράστηκαν όλα
στην Αθήνα.
n Ο καλλιτέχνης είχε περιποιηθεί το αγγείο - το οποίο ήταν
πιθανόν ακριβό - κι είχε τονίσει ορισμένες λεπτομέρειες με πρόσθετο λευκό
και ερυθρό χρώμα.
Οίκος ανοχής στην Αγορά
Οταν αποκαλύφθηκε (πριν από 15 χρόνια) ο χώρος των λουτρών - στα
νοτιοανατολικά της έκτασης 14.000 τ.μ. της αρχαίας Αγοράς της Θεσσαλονίκης -
η υπόθεση του αρχαίου πορνείου μάλλον σόκαρε επιστήμονες και πολίτες.
«Πρώτα βρήκαμε τον χώρο του λουτρού, αλλά τελικά διαπιστώσαμε τι ανασκάψαμε
όταν εντοπίσαμε αυτό το αντικείμενο», έλεγε τότε η αρχαιολόγος (διευθύντρια
του Αρχαιολογικού Μουσείου σήμερα) Πολυξένη Βελένη, δείχνοντας ένα κεραμικό
δοχείο κρασιού με φαλλόσχημο στόμιο και ανάγλυφες παραστάσεις του Ερμή, της
Αφροδίτης, σταφυλιών και άλλων αρχαίων συμβόλων γονιμότητας και αφροδισιακής
δραστηριότητας. Η κυκλική αίθουσα με τους 25 λουτήρες έχει διάμετρο 7,5 μ.
Τα υλικά κατασκευής της ήταν καλά αρμοσμένες καστανοπράσινες πέτρες τοπικού
σχιστόλιθου, με συνδετικό υλικό λάσπη. Το δάπεδο στην αίθουσα ήταν ψηφιδωτό
με λευκές πέτρες ακανόνιστου μεγέθους και σχήματος. Στο κέντρο της υπήρχε
κατασκευή από χυτή τοιχοποιία, διαμέτρου 1,20 μ., που χρησιμοποιούνταν για
εγκατάσταση πυράς.
Σπα και σεξ
n
Ο χώρος του βαλανείου, που ανασκάφηκε και εντοπίστηκε μόλις τον Νοέμβριο του
1996 δίπλα από το Ωδείο της Αγοράς, περιλαμβάνει λουτρά (25 κτιστές
μπανιέρες σε κυκλικό σχήμα), κυκλικές αίθουσες εφίδρωσης (σάουνα;), πισίνες
και θερμαντικούς κλιβάνους
n
Συγκεντρώθηκαν εκατοντάδες κινητά ευρήματα, πήλινα και γυάλινα αγγεία, ίχνη
τροφών, ομοιώματα φαλλών, ακόμα και θραύσματα ενός είδους αρχαίου δονητή (με
κινητό στέλεχος), τα οποία εκτίθενται σε ειδική, «ακατάλληλη για ανηλίκους»,
αίθουσα του κλειστού προς το παρόν μουσείου
n Η ανέγερση του βαλανείου ανάγεται στα ύστερα ελληνιστικά
χρόνια, διατηρείται μέχρι τα χρόνια του Βεσπασιανού, οπότε καταστρέφεται
πιθανότατα από σεισμό το 78 μ.Χ.
Από τον κίονα στο πηγάδι
Τι δουλειά έχει ένα ογκώδες μαρμάρινο στόμιο
πηγαδιού στο κέντρο μιας αίθουσας ενός μουσείου για τον πολιτισμό του
Βυζαντίου; Πώς ένα έργο τέχνης - χρηστικό αντικείμενο - δείγμα των καιρών,
της θρησκείας της εποχής του, μπορεί να είναι στοιχείο ζωής και χρήσης και
μιας άλλης εποχής, μιας άλλης θρησκείας, μιας άλλης ομάδας ανθρώπων;
Η πλάκα που άλλαξε
τάφους
Ενα ακόμη
εντυπωσιακό έκθεμα αντικειμένου σε «άλλη χρήση» στο Μουσείο Βυζαντινού
Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης είναι η βυζαντινή ανάγλυφη πλάκα ψευδοσαρκοφάγου
του 11ου -12ου αι. Η πλάκα κάλυπτε πιθανότατα τον τάφο χριστιανού του 1.200
μ.Χ. Περίπου 400 χρόνια αργότερα, η ίδια πλάκα, το ίδιο μάρμαρο,
μετασκευάστηκε, ξύθηκε, ξαναεπιγράφηκε και σκέπασε τον ραβίνο Ιτσχάκ Σαρούκ,
που πέθανε (όπως φαίνεται από την τρίστιχη επιγραφή) τη Δευτέρα στις 9
Χεσβάν του έτους 5375 για τους Εβραίους, δηλαδή το έτος 7124 από κτίσεως
κόσμου για τους βυζαντινούς ή αλλιώς τον Νοέμβριο του 1615. Η πλάκα
εκτίθεται στην αίθουσα 4 της μόνιμης έκθεσης, υπό τον τίτλο «Από την
εικονομαχία στη λάμψη της δυναστείας των Μακεδόνων και Κομνηνών».
Ο «κώδικας Ντα Βίντσι» της Κνωσού
Είναι διάσημη όσο σχεδόν και τα έργα του
Λεονάρντο ντα
Βίντσι
. Πολυφωτογραφημένη, πολυσυζητημένη και ευανάγνωστη.
Κάποτε κοσμούσε την αυλή του Λίθινου Στομίου στο παλάτι της Κνωσού. Σήμερα
εκτίθεται προστατευμένη στην Αρχαιολογική Συλλογή Ηρακλείου, η οποία
υποκαθιστά το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, το οποίο παραμένει κλειστό εδώ
και πέντε χρόνια λόγω ανακαίνισης. Μόνο που η μινωική τοιχογραφία που μας
απασχολεί δεν φιλοτεχνήθηκε το 1500 μ.Χ. - την εποχή που έζησε ο
αναγεννησιακός καλλιτέχνης - αλλά το 1450 π.Χ. Και ο δημιουργός της
παραμένει ταλαντούχος μεν, ανώνυμος δε.
Το «άγγιγμα του ταύρου»
Ο όρος «ταυροκαθάψια» προέρχεται από τις λέξεις ταύρος και άπτομαι. Κατά
συνέπεια σημαίνει το «άγγιγμα του ταύρου». Ταυροκαθάψια, εκτός από την
Κρήτη, τελούνταν στη Θεσσαλία, την Τίρυνθα, το Αργος, την Πύλο και τη Μικρά
Ασία.
Διαφέρουν δε από τις ταυρομαχίες, καθώς σκοπός του
αγωνίσματος δεν είναι η θανάτωση του ζώου. Μια μορφή ταυροκαθαψίων
πραγματοποιείται σήμερα στην Ισπανία και τη Νότια Γαλλία και στόχος του
αθλητή είναι να πηδήξει πάνω από το σώμα του ταύρου.
Αποχαιρετώντας τον νεαρό στρατιώτη
Μπορεί ένα αγγείο να είναι θλιμμένο; Μπορεί ένα κομμάτι πηλός να μας κάνει
να δακρύσουμε; Η αυθόρμητη απάντηση είναι «όχι». Και τούτο διότι οι
περισσότεροι πιστεύουν ότι τα μουσεία είναι χώροι ψυχροί, γεμάτοι από
«νεκρά» αντικείμενα του παρελθόντος.
Μυστήριο η ταυτότητα του
καλλιτέχνη
<Η
πελίκη αποτελεί παραλλαγή του αμφορέα, αλλά είναι συνήθως μικρότερη.
Πρωτοεμφανίζεται γύρω στο 520 π.Χ. και απαντά έως τον 4ο αι. π.Χ.
Πιθανότατα, το αρχαίο όνομα αυτού του αγγείου ήταν «στάμνος» ή «σταμνίον»,
ενώ από διάφορες παραστάσεις διαπιστώνεται ότι χάρη στην πλατιά βάση του
χρησίμευε ως ευσταθές αποθηκευτικό σκεύος λαδιού.
<Το πραγματικό όνομα του ζωγράφου δεν το γνωρίζουμε. Στον αρχαίο ελληνικό
κόσμο συνήθως
ο
αγγειοπλάστης και
ο ζωγράφος του αγγείου ήταν το ίδιο πρόσωπο. Σήμερα, επειδή
δεν γνωρίζουμε τα ονόματά τους, έχουν «βαπτιστεί» βάσει των πιο διάσημων
έργων τους που έχουν φτάσει ώς τις μέρες μας.
Ο Δίσκος των μυστηρίων
Είναι ίσως ο πιο διάσημος «άγνωστος». Ανοιχτό βιβλίο που δεν μπορεί όμως να
αναγνωστεί. Μυστήριο που ταλανίζει ειδικούς και μη για περισσότερο από έναν
αιώνα. Επιχείρησαν να τον διαβάσουν, να τον ερμηνεύσουν, να τον
αμφισβητήσουν. Εκείνος όμως εξακολουθεί να αφήνει ανοιχτά τα χαρτιά του και
να μην αποκαλύπτει κανένα από τα μυστικά του. Ο λόγος; Για το πιο
αναγνωρίσιμο εύρημα της μινωικής Κρήτης, τον Δίσκο της Φαιστού.
Τόνοι μελανιού έχουν χυθεί για χάρη αυτού του μικρού δίσκου - η διάμετρός
του είναι κατά μέσο όρο 16 εκ. και το πάχος του δεν ξεπερνά τα 2,1 εκ. Το
υλικό του ταπεινό: πηλός. Βρέθηκε το 1908 σε μια μικρή αποθήκη του ανακτόρου
της Φαιστού. Κι από εκεί αρχίζει η περιπέτεια.
Τα
ιερογλυφικά
<Η
ιερογλυφική γραφή συστηματοποιείται στις αρχές της 2ης χιλιετίας π.Χ., όταν
ιδρύονται τα μινωικά ανάκτορα
<Χρησιμοποιείται περίπου έως το 1500 π.Χ.
<Μερικά από τα σύμβολα του Δίσκου της Φαιστού έχουν ομοιότητες με κάποια που
αποτυπώνονται σε έναν χάλκινο πέλεκυ από το σπήλαιο Αρκαλοχωρίου στην Κρήτη
<Η σπειροειδής γραφή του Δίσκου συναντάται και σε ένα
ενεπίγραφο χρυσό δακτυλίδι από το Μαυρόσπηλιο Κνωσού
Τα χαμένα τείχη της Θεσσαλονίκης
Μπορεί η θεματική μεγάλη έκθεση για τις
σχέσεις και αλληλεπιδράσεις μεταξύ Βυζαντίου και Αράβων να αργεί (η έναρξή
της προβλέπεται στις αρχές του ερχόμενου Οκτωβρίου), τα ίχνη όμως των
σχέσεων Θεσσαλονίκης - της συμβασιλεύουσας - και Αράβων προϋπάρχουν, ήδη
εκτίθενται διακριτικά και μάλλον αφανώς στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού
της πόλης.
Πηγές Ιστορίας
<
Η άλωση της Θεσσαλονίκης έγινε το 904 και διήρκεσε περίπου 20 μέρες. Ο Λέων
Τριπολίτης ή παραβάτης ήταν αρχικά χριστιανός, απαρνήθηκε τη θρησκεία του,
έγινε μουσουλμάνος και μάλιστα αρχηγός των αραβικών επιδρομών. Σκοτώθηκε το
922 σε ναυμαχία.
< Πηγές αναφέρουν ότι στον βυθό του κόλπου της Θεσσαλονίκης
βρίσκονται ακόμη αρχαίες μαρμάρινες σαρκοφάγοι που ουδείς έκτοτε κατάφερε να
εντοπίσει - και βέβαια να ανελκύσει. Οι σαρκοφάγοι λέγεται πως ρίχτηκαν στη
θάλασσα με εντολή του επιφορτισμένου με την άμυνα πρωτοσπαθάριου της εποχής
Πετρωνά ως μέθοδος παρεμβολής εμποδίων (τεχνητοί ύφαλοι) ώστε να μην
μπορέσουν να προσεγγίσουν τα πειρατικά πλοία.
Οι μυστικοί συμβολισμοί του 16άκτινου ήλιου
Ο Ήλιος της Βεργίνας
(αλλιώς Αστέρι της Βεργίνας) είναι ένα σύμβολο που χρησιμοποιήθηκε ευρέως
από τους Αρχαίους Έλληνες. Αν και ο Ηλιος της Βεργίνας είναι ένα σύμβολο
Πανελλήνιο, έγινε διάσημο λόγω των Μακεδόνων, οι οποίοι το χρησιμοποιούν ως
σύμβολο της δυναστείας Αργεαδών στο Βασίλειο της Μακεδονίας.
Ο τυπικός Ήλιος της Βεργίνας, αποτελείται απο 16 ακτίνες : οι 4 ακτίνες
αντιπροσωπεύουν τα 4 στοιχεία της φύσης, ΓΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΦΩΤΙΑ ΑΕΡΑΣ και οι
υπόλοιπες 12 ακτίνες αντιπροσωπεύουν τους 12 Θεούς του Ολύμπου.
Ο Ήλιος της Βεργίνας, κατά κυριότητα συμβολίζει κάτι το παρθένο. Γιαυτό και
συνήθως βλέπουμε το αρχαίο αυτό Ελληνικό σύμβολο, στην παρθένο θεά Αθηνά.
Σε αρκετές άλλες περιπτώσεις, μπορεί να ταυτοποιηθεί και με τον θεό
Απόλλωνα.
Η σημασία του συμβόλου δεν έχει αποσαφηνιστεί πλήρως. Πιθανότερη Εκδοχή
είναι πως ήταν το αστρικό θρησκευτικό σύμβολο των Ελλήνων Μακεδόνων το οποίο
κοσμούσε τις ασπίδες τους και τα νομίσματα της εποχής.
Οι Πυθαγόρειοι ορκίζονταν στην ΤΕΤΡΑΚΤΥ
ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ, σημαίνει τέσσερις άκρες, δηλαδή ο ισοσκελής σταυρός. Με τον
συμβολισμό της ΤΕΤΡΑΚΤΥΟΣ, οι Πυθαγόρειοι κωδικοποίησαν τις γνώσεις και τις
απόψεις τους, για τις αντιλήψεις τους περί Σύμπαντος και Κόσμου. Όπως λέει ο
όρκος, υπάρχουν κάποια «ριζώματα», τα οποία αποτελούν (την ρίζα) την πηγή
της Φύσεως. Αυτά είναι τα 4 στοιχεία από τα οποία -κατά τους Έλληνες
-αποτελείται το Σύμπαν. Αυτά είναι: ΠΥΡ, ΑΗΡ, ΩΚΕΑΝΟΣ, ΓΑΙΑ.
Σε κάθε μία από τις τέσσερις άκρες του σταυρού, τοποθετείται ιεραρχικά και
από ένα στοιχείο. Με τον κάθετο άξονα του σταυρού (ΠΥΡ ΓΑΙΑ) χωρίζουμε
τους ΑΡΡΕΝΕΣ θεούς από τις ΘΗΛΕΙΕΣ Θεές. Με τον οριζόντιο άξονα (ΑΗΡ
ΩΚΕΑΝΟΣ) χωρίζουμε θεούς ανάλογα με ΕΠΟΥΡΑΝΙΑ και ΓΗΙΝΗ δράση. Κατόπιν, σε
κάθε τεταρτημόριο, χαράζουμε 3 ακτίνες μία για κάθε Θεό αναλόγως με το που
ανήκει. Καταλήγουμε έτσι, με 12 ακτίνες για τους θεούς και 4 για τα
ριζώματα. Συνολικά 16 ακτίνες οπότε προκύπτει ο γνωστός 16άκτινος ήλιος (που
από άγνοια αποκαλείται «’στρο της Βεργίνας»). Αυτό το «σχήμα» όλο,
περιβάλλεται κυκλικά από τον ΑΙΘΕΡΑ ο οποίος είναι το 5ο ρίζωμα ή 5ο σώμα,
το κυκλικό όπως το ονόμαζαν ή ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ.
ΚΟΡΥΦΗ |