ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: Ποιος είναι ο Θεός των Χριστιανών; «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;» Ι. Γνώμες των ανθρώπων για τον Ιησού Χριστό
- Πληροφοριακά Στοιχεία
- Κατηγορία: Πληροφοριακό Υλικό Β' Γυμνασίου
- Δημοσιεύθηκε : Κυριακή, 30 Απριλίου 2017 14:35
- Γράφτηκε από τον/την Δήμητρα Τζίνου
- Εμφανίσεις: 191
Ι. Γνώμες των ανθρώπων για τον Ιησού Χριστό
i. Πρόσωπα της εποχής του (Πιλάτος, Νικόδημος, Ιώσηπος, Κέλσος)
ii. Φιλόσοφοι, καλλιτέχνες (Μπ. Πασκάλ, Μ. Μπούμπερ, Μ. Γκάντι, Τ. Λειβαδίτης)
- Πρόσωπα της εποχής του (Πιλάτος, Νικόδημος, Ιώσηπος, Κέλσος))
Ο Ιησούς στον Πιλάτο
Ο Ιησούς στάθηκε μπροστά στο Ρωμαίο διοικητή, κι ο διοικητής άρχισε την ανάκριση: «Εσύ είσαι λοιπόν ο βασιλιάς των Ιουδαίων;» Ο Ιησούς του αποκρίθηκε: «Ναι, όπως το λες». Κι άρχισαν τότε να τον κατηγορούν οι αρχιερείς και οι πρεσβύτεροι, μα αυτός δεν έδινε καμιά απάντηση. Τότε του λέει ο Πιλάτος. «Δεν ακούς πόσα σου καταμαρτυρούν;» Ο Ιησούς όμως δεν έδωσε καμιά απάντηση, κι ο διοικητής απόρησε πολύ γι’ αυτό.
Υπήρχε η συνήθεια κάθε Πάσχα να ελευθερώνει ο Ρωμαίος διοικητής έναν φυλακισμένο, όποιον θα του ζητούσε ο λαός. Στις φυλακές βρισκόταν τότε ένας πασίγνωστος φυλακισμένος, που λεγόταν Βαραββάς. Όταν συγκεντρώθηκε λοιπόν το πλήθος, ο Πιλάτος τους ρώτησε: «Ποιον θέλετε να σας ελευθερώσω; Το Βαρραβά ή τον Ιησού, που τον λένε Μεσσία;» Γιατί είχε καταλάβει πως από φθόνο και μόνο τού είχαν παραδώσει τον Ιησού.
Κι ενώ καθόταν στη δικαστική του έδρα, η γυναίκα του του έστειλε με κάποιον ετούτο το μήνυμα: «Μην κάνεις τίποτα εναντίον αυτού του αθώου, γιατί πολύ ταλαιπωρήθηκα απόψε στ’ όνειρό μου εξαιτίας του».
Στο μεταξύ οι αρχιερείς και οι πρεσβύτεροι του συνεδρίου έπεισαν το πλήθος να ζητήσουν να ελευθερωθεί ο Βαρραβάς και να θανατωθεί ο Ιησούς. Όταν λοιπόν τους ξαναρώτησε ο διοικητής: «Ποιον από τους δύο θέλετε να σας ελευθερώσω;» το πλήθος αποκρίθηκε: «Το Βαρραβά!» Τους λέει ο Πιλάτος: «Και τι να τον κάνω τον Ιησού, που τον λένε Χριστό;» Όλοι του λένε: «Να σταυρωθεί!» Ο Πιλάτος ξαναρωτά: «Γιατί; Τι κακό έκανε;» Το πλήθος όμως κραύγαζε με περισσότερη δύναμη: «Να σταυρωθεί!»
Όταν είδε ο Πιλάτος πως έτσι δεν πετυχαίνει τίποτα, αλλά αντίθετα γίνεται περισσότερη αναταραχή, πήρε νερό και ένιψε τα χέρια του μπροστά στο πλήθος, λέγοντας: «Εγώ είμαι αθώος για το αίμα αυτού του δικαίου? το κρίμα πάνω σας». Κι αποκρίθηκε όλος ο λαός και είπε: «Το αίμα του πάνω μας και πάνω στα παιδιά μας». Τότε τους απέλυσε το Βαρραβά, ενώ τον Ιησού τον μαστίγωσε και τον παρέδωσε να σταυρωθεί.
Mτ 27,11-26
Ο Ιησούς και ο Νικόδημος
Κάποιος από τη μερίδα των Φαρισαίων, που λεγόταν Νικόδημος, άρχοντας των Ιουδαίων, ήρθε στον Ιησού νύχτα και του είπε: «Διδάσκαλε, ξέρουμε πως ο Θεός σε έστειλε να διδάξεις γιατί κανείς δεν μπορεί να κάνει αυτά τα θαύματα που κάνεις εσύ, αν ο Θεός δεν είναι μαζί του». Κι ο Ιησούς του είπε: “Σε βεβαιώνω, πως αν δε γεννηθεί κανείς ξανά, δεν μπορεί να δει τη βασιλεία του Θεού. Τον ρώτησε ο Νικόδημος: «Πώς είναι δυνατό ένας άνθρωπος ηλικιωμένος πια να γεννηθεί ξανά; Μήπως μπορεί να μπει στην κοιλιά της μάνας του και να γεννηθεί άλλη μια φορά;» Ο Ιησούς του απάντησε: “Σε βεβαιώνω πως αν κανείς δε γεννηθεί από το νερό κι από το Πνεύμα, δεν μπορεί να μπει στη βασιλεία του Θεού. Ό,τι γεννιέται από τον άνθρωπο είναι ανθρώπινο, ενώ ό,τι γεννιέται από το Πνεύμα είναι πνευματικό. Μην απορείς που σου είπα, «πρέπει να γεννηθείτε ξανά». Ο άνεμος πνέει όπου θέλει· ακούς τη βοή του αλλά δεν ξέρεις από πού έρχεται και πού πηγαίνει· έτσι συμβαίνει και με καθέναν που γεννιέται από το Πνεύμα». Τότε ρώτησε ο Νικόδημος: «Πώς μπορούν να γίνουν αυτά τα πράγματα;» Κι ο Ιησούς του απάντησε: “Εσύ είσαι δάσκαλος του λαού Ισραήλ και δεν τα ξέρεις αυτά τα πράγματα; Σε βεβαιώνω πως εμείς λέμε αυτό που ξέρουμε από πείρα, και μεταδίδουμε στους άλλους αυτό που έχουμε δει με τα μάτια μας τη μαρτυρία μας όμως εσείς δεν τη δέχεστε. Αν δεν με πιστεύετε όταν σας μιλάω για πράγματα που συμβαίνουν στη γη, πώς θα με πιστέψετε αν σας πω για πράγματα που συμβαίνουν στον ουρανό; Κανένας, βέβαια, δεν ανέβηκε στον ουρανό παρά μόνο ο Υιός του Ανθρώπου, που κατέβηκε από τον ουρανό, και που είναι στον ουρανό. Όπως ο Μωυσής ύψωσε το χάλκινο φίδι στην έρημο, έτσι πρέπει να υψωθεί ο Υιός του Ανθρώπου, ώστε όποιος πιστεύει σ’ αυτόν να μη χαθεί αλλά να ζήσει αιώνια.
Ιω 3, 1-15
Γύρισαν, λοιπόν, πίσω οι φρουροί στους αρχιερείς και στους Φαρισαίους κι αυτοί τους ρώτησαν: «Γιατί δεν τον φέρατε;» Οι φρουροί απάντησαν: «Ποτέ δε μίλησε άνθρωπος όπως αυτός». Τους ξαναρώτησαν τότε οι Φαρισαίοι: «Μήπως παρασυρθήκατε κι εσείς; Πίστεψε σ’ αυτόν κανένα μέλος του συνεδρίου ή κανείς από τους Φαρισαίους; Πιστεύει μόνο αυτός ο όχλος, που δεν ξέρουν το νόμο του Μωυσή και γι’ αυτό είναι καταραμένοι». Τότε ο Νικόδημος, που ήταν ένας απ’ αυτούς, εκείνος που είχε πάει στον Ιησού νύχτα λίγο καιρό πριν, τους ρώτησε: «Μήπως μπορούμε σύμφωνα με το νόμο μας να καταδικάσουμε έναν άνθρωπο, αν πρώτα δεν τον ακούσουμε και δε μάθουμε τι έκανε;» Κι αυτοί του είπαν: «Μήπως κατάγεσαι κι εσύ από τη Γαλιλαία; Μελέτησε τις Γραφές και θα δεις πως κανένας προφήτης δεν είναι να ’ρθει από τη Γαλιλαία». Και έφυγαν καθένας για το σπίτι του.
Ιω 7,45-51
Ήρθε επίσης και ο Νικόδημος, αυτός που την πρώτη φορά είχε πάει νύχτα να συναντήσει τον Ιησού, κι έφερε ένα μείγμα από σμύρνα κι αλόη, εκατό περίπου λίτρες. Πήραν, λοιπόν, το σώμα του Ιησού και το έδεσαν με πάνινες λουρίδες, βάζοντας και τα αρώματα, όπως συνηθίζουν οι Ιουδαίοι να ετοιμάζουν το σώμα για την ταφή. Στο μέρος όπου σταυρώθηκε ο Ιησούς ήταν ένας κήπος, και μέσα στον κήπο ένα καινούρια μνήμα, όπου κανένας δεν είχε ακόμη ταφεί. Επειδή λοιπόν ήταν παραμονή της γιορτής των Ιουδαίων και το μνήμα ήταν κοντά, ενταφίασαν εκεί τον Ιησού.
Ιω 19, 39-42
Ιώσηπος
Εκείνη την περίοδο περίπου, έζησε ο Ιησούς, ο σοφός άνθρωπος, -αν βέβαια μπορεί κανείς να τον αποκαλέσει άνθρωπο. Ήταν εκείνος που έκανε απίστευτα πράγματα και ήταν ο δάσκαλος ανθρώπων που δέχονται την αλήθεια ευχαρίστως. Προσέλκυσε πολλούς Ιουδαίους αλλά και πολλούς Έλληνες. Ήταν ο Χριστός. Όταν ο Πιλάτος, αφού άκουσε να τον κατηγορούν άνθρωποι που είναι οι επιφανέστεροι ανάμεσά μας, τον καταδίκασε να σταυρωθεί, εκείνοι που από την αρχή τον αγάπησαν δεν έπαψαν να τον αγαπούν. Διότι εμφανίστηκε σ’αυτούς την τρίτη ημέρα αναστημένος, όπως οι προφήτες του Θεού το είχαν προφητέψει μαζί με πολλά άλλα θαυμαστά πράγματα γι’αυτόν. Ενώ οι Χριστιανοί, όπως ονομάστηκαν από αυτόν, δεν έχουν εξαφανιστεί μέχρι σήμερα.
Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, Ιώσηπος, βιβλίο 18, 3, 63-64
… ο Άνανος (δηλαδή ο Άννας) συγκάλεσε συμβούλιο κριτών και έφερε ενώπιον του τον αδελφό τού Ιησού του λεγόμενου Χριστού Ιάκωβο και μερικούς άλλους.
Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, Ιώσηπος, βιβλίο 20, 9, 1
Κέλσος
…Κατηγορεί στη συνέχεια και τον Σωτήρα ότι τάχα μπόρεσε μέσω της μαγείας τα θαύματα τα οποία θεωρήθηκε ότι έχει κάνει και ακόμα ότι πρόβλεψε πως στο μέλλον πρόκειται και άλλοι που έχουν λάβει τα ίδια μαθήματα να κάνουν τα ίδια πράγματα, προσποιούμενοι ότι το κάνουν με τη δύναμη του Θεού αυτούς τους εκδιώκει…
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 1.8])
…εισάγει ως φανταστικό πρόσωπο έναν Ιουδαίο να συζητά με τον ίδιο τον Ιησού και να τον ελέγχει για πολλά, όπως πιστεύει, και πρώτα ότι έπλασε εκείνος τη γέννησή από την Παρθένο, τον χλευάζει μάλιστα και για το ότι προέρχεται από Ιουδαϊκό χωριό και από γυναίκα χωριάτισσα και φτωχιά που ξενοδούλευε … αυτή εκδιώχτηκε από τον σύζυγό της, ο οποίος ήταν ξυλουργός στο επάγγελμα, επειδή την ανακάλυψε να έχει διαπράξει μοιχεία… περιπλανιόταν ατιμασμένη, γέννησε τον Ιησού κρυφά, και ότι αυτός, αφού δούλεψε λόγω της φτώχιας του στην Αίγυπτο και γνώρισε εκεί κάποιες δυνάμεις, για τις οποίες καυχώνται οι Αιγύπτιοι, επέστρεψε υπερηφανευόμενος για τις δυνάμεις του και με αυτές ανακήρυξε τον εαυτό του θεό…
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 1.28])
… ο Ιουδαίος του Κέλσου υποστηρίζει ότι αντί για τους μάγους του Ευαγγελίου κάποιοι Χαλδαίοι έχει διαδοθεί από τον Χριστό ότι ξεκίνησαν κατά τη γέννησή του και πήγαν να τον προσκυνήσουν σαν θεό, όταν ήταν ακόμη μωρό, και πως το είχαν πει στον Ηρώδη τον τετράρχη και ότι αυτός έστειλε να σκοτώσουν τα γεννημένα εκείνο τον χρόνο αγόρια, πιστεύοντας ότι μαζί τους θα σκοτώσει και Εκείνος, μήπως και γίνει βασιλιάς, αν ζήσει για αρκετό χρόνο, Αν όμως έγινε για να μην μεγαλώσεις και βασιλέψεις αντί για τον Ηρώδη, γιατί τώρα που μεγάλωσες, δεν βασιλεύει, αλλά εσύ, ο γιος του Θεού, ζητιανεύει σκυμμένος από φόβο και τριγυρνώντας εδώ κι εκεί; Μετά από αυτά … είπε ότι ο Ιησούς, αφού μάζεψε γύρω του δέκα ή έντεκα ανθρώπους με κακή φήμη, τους χειρότερους φοροεισπράκτορες και ναυτικούς, μαζί με αυτούς ο ίδιος δραπέτευε εδώ κι εκεί μαζεύοντας τροφή με αδιαντροπιά και μικροπρέπεια… Γιατί ως νήπιο ακόμη έπρεπε εσύ να οδηγηθεί στην Αίγυπτο για να μην σφαχτείς ; Γιατί δεν είναι φυσικό ο Θεός να φοβάται το θάνατο… Ο μεγάλος λοιπόν Θεός, ο οποίος ήδη έστειλε για σένα δύο αγγέλους, δεν μπορούσε να προφυλάξει εκεί εσένα, τον ίδιο του τον γιο ;
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 1.58-66])
…αν ήταν θεός, δεν θα ήταν δυνατόν ούτε να συρθεί δεμένος ούτε πολύ περισσότερο αυτός που θεωρείτο Σωτήρας και Υιός και αγγελιοφόρος του Υψίστου Θεού να εγκαταλειφθεί και να παραδοθεί από τους συντρόφους του και αυτούς που τον συναναστρέφονταν μακριά απ’όλους και τον είχαν σαν δάσκαλό τους.
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 2.9])
…θέλοντας να υποστηρίξει ότι αυτά που συνέβησαν σε εκείνον ήταν επίπονα και δυσάρεστα και ότι δεν ήταν δυνατόν ο ίδιος, αν και το ήθελε, να τα κάνει αυτά να γίνουν διαφορετικά, λέει : Γιατί, λοιπό φωνάζει και κλαίγεται και εύχεται να ξεφύγει τον φόβο της καταστροφής μιλώντας κάπως έτσι : «Πατέρα, μακάρι να μπορούσε να φύγει αυτό το ποτήρι.»
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 2.24])
…ο Ιουδαίος … χλευάζει τον Ιησού για το ξίδι και τη χολή επειδή τάχα ασυγκράτητα επιθυμούσε να πιει και δεν άντεχε τη δίψα, όπως την αντέχει πολλές φορές και ο πρώτος τυχαίος άνθρωπος.
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 2.37])
…ο Κέλσος μέσω του προσώπου του Ιουδαίου κατηγορεί τον Ιησού ότι δεν παρουσίασε τον εαυτό του καθαρό απ’όλες τις κακίες… ο Κέλσος θέλει τον Ιησού να μην έχει υπάρξει άμεμπτος …
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 2.41-42])
Ο Κέλσος θέλοντας να εξομοιώσει τα θαύματα του Ιησού με την ανθρώπινη μαγεία λέει αυτολεξεί : Ω φως και αλήθεια, με την ίδια φωνή του ρητά διακηρύσσει, όπως κι εσείς έχετε καταγράψει, ότι θα εμφανιστούν μπροστά σας και άλλοι που χρησιμοποιούν τις ίδιες δυνάμεις, κακοί και απατεώνες, και ονοματίζει κάποιον Σατανά ο οποίος τα μηχανεύεται αυτά ώστε και ο ίδιος δεν αρνείται ότι όλ’αυτά δεν είναι θεϊκό έργο, αλλά έργο πανούργων ανθρώπων… Και ο ίδιος βέβαια ομολόγησε ότι αυτά όλα είναι γνωρίσματα όχι θεϊκής φύσης αλλά κάποιων απατεώνων και πονηρών ανθρώπων.
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 2.49])
Όπως λοιπόν ο Κέλσος πιστεύει, ο Ιησούς προκαλούσε μετά το θάνατό του την εντύπωση των τραυμάτων του στο σταυρό και δεν ήταν αληθινά τραυματισμένος όπως στο σταυρό.
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 2.61])
Κατηγορεί λοιπόν τον Ιησού λέγοντας για εκείνον τα εξής : Απειλεί και χλευάζει ανόητα, όταν λέει : «ουαί υμίν» και «προλέγω υμίν». Γιατί με αυτά ευθέως ομολογεί ότι δεν μπορεί να πείσει, πράγμα το οποίο όχι μόνο ένας θεός, αλλά ούτε κι ένας συνετός άνθρωπος δεν θα μπορούσε να το πάθει.
(Κέλσου, Αληθής Λόγος [απόσπασμα από το έργο του Ωριγένη Κατά Κέλσου 2.76])
ii. Φιλόσοφοι, καλλιτέχνες (Μπ. Πασκάλ, Μ. Μπούμπερ, Μ. Γκάντι, Τ. Λειβαδίτης)
Μπ. Πασκάλ
«Θάνατος και ανάσταση : ο γιος του Θεού πάνω στο σταυρό του επικυρώνει την τραγικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης και την ανυψώνει στην υπεράνθρωπη τάξη της ελπίδας και της αγάπης. Τα πάθη του επιτρέπουν έτσι στον κάθε δυστυχισμένο να τα ξαναζήσει στο δικό του επίπεδο και να συμμετάσχει σε ένα θεμελιακό γεγονός που τον ξεπερνάει κατά πολύ. Οφείλει να φορτωθεί τον προσωπικό σταυρό του και να βρει στον Ιησού έναν οδηγό και έναν συμπαραστάτη φίλο.»
Μπρυκνέρ Πασκάλ, Η αέναη ευφορία, 2001, σελ.36
«Τρομερό το αίνιγμα αυτής της εντολής : «Αγάπα τον πλησίον σου ως εαυτόν». Προφανής ο παραλογισμός : είτε αγαπάμε τον εαυτό μας σε βάρος των άλλων, είτε αγαπάμε τους άλλους εις βάρος του εαυτού μας. Θα έπρεπε λοιπόν να λατρεύουμε ασυγκράτητα τον εαυτό μας για να υπερχειλίζει η αγάπη μας προς τους άλλους.»
Μπρυκνέρ Πασκάλ, Το παράδοξο του έρωτα, 2016, σελ.101-102
«Αυτός ο Θεός λοιπόν πέθανε για τις αμαρτίες μας μέσω της μορφής του Μεσσία. Ο Χριστός σταυρώθηκε για τον καθένα από μας.»
Μπρυκνέρ Πασκάλ, Το παράδοξο του έρωτα, 2016, σελ.272
Μ. Μπούμπερ
«Από τα νιάτα μου αισθανόμουνα τον Ιησού ως μεγάλο αδελφό. Το ότι ο χριστιανισμός τον θεωρούσε και τον θεωρεί και σωτήρα, μου φαινόταν πάντοτε ένα γεγονός μεγάλης σοβαρότητας, την οποία πρέπει να κατανοήσω για χάρη του και για δική μου χάρη…Αυτά τα αδελφικά και φιλικά αισθήματά μου δυνάμωσαν με το χρόνο και έγιναν όλο και πιο αγνά, και σήμερα τον βλέπω με πιο δυνατή και πιο αγνή ματιά από ποτέ. Μου είναι πιο βέβαιο από ποτέ ότι του ανήκει μια μεγάλη θέση στην ιστορία της θρησκείας του Ισραήλ».
Martin Buber, Two Types of Faith,1951, σελ.12
Μ. Γκάντι
Jesuspreachednotanewreligionbutanewlife. Ο Ιησούς δεν κήρυξε μια νέα θρησκεία, αλλά ένα νέο τρόπο ζωής. Ο Ιησούς είναι αυτός που είπε : «Στη βασιλεία του Θεού δε θα μπει όποιος μου λέει “Κύριε, Κύριε”, αλλά όποιος κάνει το θέλημα του ουράνιου Πατέρα μου.»He called men to repentance.It was he who said, ''Not everyone that saith unto me, Lord, Lord, shall enterinto the kingdom of heaven;but he that doeth the will of my Father which is in
Harijan, 12-6-1937 in M. K. Gandhi, What Jesus means to me, 1959
Θεωρώ τον Ιησού ως μεγάλο δάσκαλο της ανθρωπότητας, αλλά δεν τον θεωρώ ως το only begotten son of God. μονογενή υιό του Θεού.
Harijan, 17-4-1937 in M. K. Gandhi, What Jesus means to me, 1959
ThemessageofJesus, asIunderstandit, iscontainedinhisSermonontheΤο μήνυμα του Ιησού, όπως εγώ το αντιλαμβάνομαι , περιέχεται ανόθευτο και στο σύνολό του στην επί του Όρους Ομιλία του… Κατά τη γνώμη μου, το μήνυμά του έχει παραμορφωθεί στη Δύση. Ίσως είναι αλαζονικό για μένα να το πω αυτό, αλλά ως λάτρης της αλήθειας, δεν πρέπει να διστάσω να πω αυτό που αισθάνομαι.Mount unadulterated and taken as a whole and even in connection with the Ser-
Young India, 8-12-1927 in M. K. Gandhi, What Jesus means to me, 1959
JesuslivedanddiedinvainifhedidnotteachustoregulatethewholeoflifeΟ Ιησούς έζησε και πέθανε μάταια αν δεν μας δίδαξε να ρυθμίζουμε ολόκληρη της ζωή μας σύμφωνα με τον αιώνιο by the eternal Law of Love.Νόμο της Αγάπης.
Harijan, 7-1-1939 in M. K. Gandhi, What Jesus means to me, 1959
Jesus lived and died in vain if he did not teach us to regulate the whole of life
…κατάλαβα ότι η επί του Όρους Ομιλία περικλείει ολόκληρη τη χριστιανική διδασκαλία για αυτόν που θέλει να ζήσει μια χριστιανική ζωή. Ο Ιησούς έγινε προσφιλής σε μένα μέσα από την επί του Όρους ομιλία.
Harijan, 31-12-1931 in M. K. Gandhi, What Jesus means to me, 1959
Έχω μεγάλο σεβασμό για τον Χριστιανισμό. Έχω διαβάσει πολλές φορές την επί του Όρους Ομιλία και έχω κερδίσει πολλά από αυτό. Δεν γνωρίζω κανέναν που να έχει κάνει περισσότερα για την ανθρωπότητα από τον Ιησού. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει τίποτα λάθος με τον Χριστιανισμό, αλλά το πρόβλημα είναι με εσάς Χριστιανοί.
My Visit With Mahatma Gandhi από τον James E. McEldowney
Τ. Λειβαδίτης
Πιστεύω στ? δισταχτικ? αδέξια βήματα των ταπεινών και στον Χριστ?
που διασχίζει την Ιστορία…
Ευαγγελισμός
Ήταν βέβαια πάντα λίγο παράξενος, έμενε στο διπλανό δωμάτιο, όμως εκείνη τη νύχτα βγήκε στο δρόμο κρατώντας μια λάμπα, «τι γυρεύεις;» του λέω, «τη Θεοτόκο» μού λέει – στην ακατάληπτη γλώσσα εκείνων που δίνουν νόημα σε μια εποχή.
Η γέννηση
Έν’ άλλο βράδυ τον άκουσα να κλαίει δίπλα. Χτύπησα την πόρτα και μπήκα. Μου’ δειξε πάνω στο κομοδίνο ένα μικρό ξύλινο σταυρό. «Είδες, μου λέει – γεννήθηκε η ευσπλαχνία.» Έσκυψα τότε το κεφάλι κι έκλαψα κι εγώ, γιατί θα περνούσαν αιώνες και αιώνες και δε θα’ χαμε να πούμε τίποτα ωραιότερο απ’ αυτό.
Η ταφή
Πέθανε ύστερα από λίγες μέρες. Τον θάψαμε στην άκρη ενός παλιού κοιμητηρίου, δυο άνθρωποι όλοι κι όλοι κι ένα περαστικό αδέσποτο σκυλί που είχε σταθεί και μας κοιτούσε. Έβρεχε.
Έτσι, κάθε που βλέπω τώρα ένα σκυλί, ξέρω κατά πού πέφτει η Παράδεισος.
Η ανάληψη
Πέρασαν μήνες. Το δωμάτιο δίπλα έμενε άδειο. Ώσπου ήρθε ένας νέος ενοικιαστής. Δεν είχα δει ποτέ το πρόσωπό του, άκουγα μόνο, μέρα νύχτα, αδιάκοπα τα βήματά του στην κάμαρα. «Αυτός θα πηγαίνει πολύ μακριά», σκεφτόμουν. Τέλος, ένα βράδυ τα βήματα σταμάτησαν. «Επιτέλους, έφτασε», είπα μέσα μου με ανακούφιση.
Το άλλο πρωί έμαθα ότι έφυγε – γιατί, βέβαια, Θεέ μου, κάπου θα υπάρχει ένας κόσμος καλύτερος…
Τάσος Λειβαδίτης, Ποιήματα, τόμος 3, Κέδρος, Αθήνα 2003, 6η έκδοση
Λειβαδίτης - Ο αδελφός Ιησούς https://www.youtube.com/watch?v=nkykOI4Tu5c
Την πόρτα ανοίγω το βράδυ, | τη λάμπα κρατώ ψηλά, | να δούνε της γης οι θλιμμένοι, | να ’ρθούνε, να βρουν συντροφιά. | Να βρούνε στρωμένο τραπέζι, | σταμνί για να πιει ο καημός | κι ανάμεσά μας θα στέκει | ο πόνος, του κόσμου αδερφός. | Να βρούνε γωνιά ν’ ακουμπήσουν, | σκαμνί για να κάτσει ο τυφλός | κι εκεί καθώς θα μιλάμε | θα ’ρθει συντροφιά κι ο Χριστός. (Τάσος Λειβαδίτης)
ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ ΑΝΟΙΓΩ ΤΟ ΒΡΑΔΥ - ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣhttps://www.youtube.com/watc