Γνωρίζοντας τους καινούριους μαθητές μου
Α΄ τάξη


Για μια ακόμη φορά με καινούριους μαθητές. Την πρώτη μέρα του σχολείου, στον Αγιασμό, ανακάλυψαν ότι εγώ είμαι η καινούρια τους δασκάλα. Όμως τι ξέρω εγώ γι' αυτούς και τι ξέρουν εκείνοι για μένα; Σχεδόν τίποτα. Για μια πρώτη γνωριμία πραγματοποίησα τις παρακάτω δραστηριότητες:

Πρώτη μέρα

  • Αγιασμός και πρώτη συνάντηση με τους μαθητές μου και τους γονείς τους στην αυλή. Για να με δουν και να τους δω. Δόθηκαν οι σχετικές οδηγίες. Μπήκαμε ελάχιστα στην τάξη όπου τα έβαλα στις θέσεις τους και τους έδωσα τα βιβλία. Δόθηκε η λίστα με τα υλικά. Μπορείτε να την κατεβάσετε από ΕΔΩ.

Δεύτερη μέρα

  • Πρωινός κύκλος: Εγώ τη χρονιά αυτή που περιγράφω, επειδή ήταν χρονιά κορωνοϊού, δεν έβαλα στην τάξη τα παιδιά, γιατί χρειαζόμουν να δω τα προσωπάκια τους, να τα γνωρίσω, να τα μάθω. Να δουν και αυτά ποια είναι η δασκάλα τους. Τα κράτησα λοιπόν στην αυλή.  Σε απόσταση το ένα από το άλλο, κάθισαν στα χαλάκια* τους. Έτσι ξεκίνησε ο πρώτος πρωινός μας κύκλος βασισμένος στις παρακάτω ερωτήσεις:

    Γύρος 1: Πώς σε λένε και ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό;
    Γύρος 2: Πώς σε λένε και ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι; 
    Γύρος 3: Πώς σε λένε και ποιος είναι ο αγαπημένος σου φίλος;
    Γύρος 4: Πώς σε λένε, ποια είναι τα αδέρφια σου και σε ποια τάξη πηγαίνουν;
    Γύρος 5: Πώς σε λένε και τι δουλειές κάνουν οι γονείς σου;

    Μετά από κάθε γύρο ζητούσα να σηκωθεί κάποιο όρθιο και να προσπαθήσει να πει τις πληροφορίες που είχε ακούσει για τον κάθε μαθητή. Δοκίμαζαν κάμποσα κάθε φορά. Στον κύκλο συμμετείχε φυσικά και η δασκάλα. Και βέβαια και η δασκάλα προσπάθησε να αποστηθίσει και να παρουσιάσει στην ολομέλεια τις πληροφορίες που είχε ακούσει. Το παιχνίδι αυτό, επειδή λίγο πολύ είναι γνωστό από το νηπιαγωγείο, βοηθά τα μικρά να αισθανθούν ασφάλεια, να θυμηθούν ρουτίνες προηγούμενης χρονιάς. Η αποστήθιση και επανάληψη των πληροφοριών των παιδιών βοηθά να δημιουργηθεί μια χαλαρότητα και μια εύθυμη διάθεση, αφού σίγουρα τα παιδιά αλλά και η δασκάλα κάνουν λάθη.

    Διάρκεια δύο διδακτικές ώρες στην αυλή. Μπορεί να γίνει άνετα και στην τάξη.

    Στόχοι τις πρώτης αυτής δραστηριότητας ήταν να γνωριστούν καλύτερα όσοι δε γνωρίζονταν και να καλλιεργηθεί ο προφορικός λόγος. Από την πρώτη κιόλας στιγμή ζήτησα από τα παιδιά να μιλούν "ωραία", δηλαδή ολοκληρωμένα, πχ. "Με λένε Γιάννη και το αγαπημένο μου φαγητό είναι τα μακαρόνια". Μονολεκτικές απαντήσεις δε γίνονται δεκτές και πάντα υπενθυμίζω στα παιδιά (που το ξεχνούν ΠΟΛΥ συχνά σε αυτήν την ηλικία) να απαντούν "ωραία".

    Μάθετε περισσότερα για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου
    ΕΔΩ.
     

  • Προσωπική υγιεινή: Συζήτηση για τους τρόπους προστασίας από τις διάφορες ιώσεις. Τι είναι τα μικρόβια, φαίνονται, υπάρχουν; Τι πιάνουμε, τι όχι, πώς βήχουμε, πώς φταρνιζόμαστε, τι κάνουμε πριν το φαγητό, μετά την τουαλέτα, πιάνουμε τα προσωπικά αντικείμενα των συμμαθητών μας, τι μπορούμε να βάζουμε στο στόμα; κλπ. κλπ.


 

Κανόνες υγιεινής των χεριών. Γιατί και πώς πρέπει να τα πλένουμε; Πείραμα "Πώς τα μικρόβια το βάζουν στα πόδια".
 

 

Στόχοι της δράσης να εκφράσουν τα μικρά τις απορίες και τις ανησυχίες τους, να κατανοήσουν τα πώς και τα γιατί, να λυθούν πρακτικά θέματα.

Διάρκεια δράσης δύο διδακτικές ώρες μέσα στην τάξη.

 

Τρίτη μέρα

  • Πρωινός κύκλος στην αυλή: τα μικρούλια άρχισαν να λένε τα νέα τους από τη χτεσινή μέρα. Τα πιο σημαντικά ή και τα πολύ ασήμαντα. Ό,τι θέλει το καθένα. Δεν υπάρχουν περιορισμοί. Μόνο ένας κανόνας για τις πρώτες μέρες. Να περιμένουν τη σειρά τους με υπομονή. Αυτός είναι ο πρωινός κύκλος.
    Στόχοι:
    η καλλιέργεια του προφορικού λόγου και η καλύτερη γνωριμία των μελών της ομάδας.

    Δείτε τον πρωινό κύκλο προ, μετά και κατά τη διάρκεια του κορωνοϊού ΕΔΩ.
     

  • Παιχνίδι το πλέγμα: Είναι το ίδιο ευχάριστο και για μικρούς και για μεγάλους μαθητές, ακόμα και για ενήλικες. Εγώ τα τελευταία χρόνια έφτιαξα το πλέγμα σε ένα διαφανές πλαστικό που μπορώ να το διπλώνω και να το ξεδιπλώνω είτε μέσα στην τάξη είτε έξω (κυρίως έξω). Μπορεί όμως κάποιος να το σχεδιάσει με κιμωλία ή μολύβι στο πάτωμα. Μια εποχή το είχα φτιάξει στο πάτωμα της τάξης κολλώντας χαρτοταινία. Δείτε πώς παίζεται ΕΔΩ.

                                  
     

Στόχος του παιχνιδιού είναι να κατανοήσουν ότι τα λάθη ΤΑ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ. Μαθαίνουμε από τα δικά μας λάθη, αλλά και από τα λάθη του διπλανού μας. Μπορούμε ακόμη και να διασκεδάσουμε με τα λάθη μας. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορούμε να χλευάζουμε τον άλλο για τα λάθη που κάνει.

  • Οι ήρωες της Γλώσσας: γνωριμία με τους ήρωες, τα ονόματά τους, τα ονόματα των παιδιών και της δασκάλας, κατασκευή της σημαίας τους. Η σημαία βοηθάει πολύ, ειδικά τις ειδικότητες που μπαίνουν λιγότερες ώρες στην τάξη και δυσκολεύονται να μάθουν τα πιτσιρίκια.
    Διάρκεια δύο διδακτικές ώρες.

   

 

Τέταρτη μέρα

  • Πρωινός κύκλος στην αυλή

  • Το πλέγμα

  • Λοιπές δραστηριότητες μαθημάτων

  • Παιχνίδι "Πες 5": Κάθε παιδί διαλέγει μία κάρτα λέγοντας το νούμερό της (αν τις έχετε κρεμασμένες, αλλιώς τραβάνε τυχαία μία κάρτα ή την τραβάει ο δάσκαλος) και τότε πρέπει να πει 5 πράγματα. Για μεγαλύτερες τάξεις οι απαντήσεις πρέπει να δοθούν μέσα σε τριάντα δευτερόλεπτα ή ότι χρόνο νομίζει ο κάθε δάσκαλος, ανάλογα με τους μαθητές που διαχειρίζεται. Μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει το χρονόμετρο του κινητού του ή ακόμα καλύτερα να βάλει κάποιον μαθητή να κοιτά το ρολόι του. Για τα πρωτάκια όμως ο χρόνος πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερος, γιατί δυσκολεύονται πάρα πολύ.  Αυτοί που λένε στα σβέλτα 5 πράγματα είναι νικητές και κερδίζουν χειροκρότημα από όλους! Όποιος δεν τα καταφέρνει μπορεί να δοκιμάσει πάλι μετά τη συμπλήρωση του κύκλου.

              

     

Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί άνετα και στην τάξη και στην αυλή.

Κατεβάστε τις καρτέλες από ΕΔΩ.

Στόχοι του παιχνιδιού είναι να διασκεδάσουν, να εκτελέσουν οδηγίες, να περιμένουν τη σειρά τους, να μιλήσουν.

 

Δημιουργός Copyright © 2020-2021,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 24/09/2023

counter free