Γραφή επιστολής από την πλευρά του άλλου
Παραγωγή γραπτού λόγου, Δ΄ τάξη


Πρόκειται για την άσκηση 2 του μαθήματος του Ανθολογίου "Δόνα Τερηδόνα", που εντάσσεται στην 7η ενότητα
της Γλώσσας Δ΄ Δημοτικού "Ελιά" κεφάλαιο. Ήδη μέχρι τώρα σε αυτήν την τάξη τα παιδιά έχουν γράψει μία αφήγηση από την πλευρά του άλλου. Με αυτή την άσκηση βασικό στόχο είχα να τους θυμίσω τα δομικά στοιχεία της επιστολής και του φακέλου, κειμενικό είδος που το είχαν δουλέψει και στη Γ΄ δημοτικού.

Γραφή επιστολής από την πλευρά του άλλου

Στο προσυγγραφικό στάδιο συζητήσαμε το κείμενο του Ευγένιου Τριβιζά και εστιάσαμε στα συναισθήματα, τις σκέψεις και τις ενέργειες των ηρώων.

Έγινε υπενθύμιση των δομικών στοιχείων της επιστολής και του φακέλου και μετά η κάθε ομάδα ανέλαβε έναν ρόλο. Τα παιδιά της μιας θα ήταν Δόνα Τερηδόνα, της άλλης ο οδοντίατρος Αθανάσιος Πολφός, της άλλης η Λουκία και της τελευταίας το Ποντικοσουρταφέρτας. Κάθε παιδί ήταν ελεύθερο να επιλέξει ανάλογα με τη φαντασία του πού θα έστελνε το γράμμα. Όταν οι μαθητές ετοιμάστηκαν κατάλληλα πέρασαν στο συγγραφικό στάδιο. 


Σύνδεσμος ΕΔΩ

Στο μετασυγγραφικό αξιολόγησαν το γραπτό τους διαβάζοντάς το προσεχτικά και συμπληρώνοντας την ανάλογη φόρμα. Προσπάθησαν να το βελτιώσουν. Ακολούθησε αξιολόγηση, διόρθωση και επισήμανση των προβληματικών σημείων από εμένα.

Για εξάσκηση πήραν στο σπίτι την παρακάτω άσκηση με στόχο τα δομικά στοιχεία της επιστολής.

Γραφή επιστολής από την πλευρά του άλλου

Την επόμενη μέρα έγινε υποδειγματική διόρθωση δύο επιστολών με διαφορετικό ύφος. Γι αυτή τη δουλειά χρησιμοποίησα την επιστολή της Λίζας που είχε φιλικό ύφος και την επιστολή της Ιοάνας που είχε επίσημο ύφος. Ήταν δύο κείμενα χωρίς πολύ σοβαρά προβλήματα και η ομαδική αξιολόγησή τους είχε ως στόχους τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των επιστολών, τη χρήση συναισθημάτων και επιθέτων καθώς και τις καταλήξεις -τε και -ται, που τον τελευταίο καιρό ταλανίζουν τους μαθητές μου.

Μοίρασα σε φωτοτυπία τα δύο κείμενα και συγχρόνως δύο αντίστοιχες φόρμες αξιολόγησης. Όλοι οι μαθητές τα διάβασαν σιωπηρά και αξιολόγησαν. Ακολούθησε συζήτηση, διόρθωση και βελτίωση του κειμένου. Τα παιδιά μόνα τους αξιολόγησαν με μολύβι και ύστερα μαζί αξιολογήσαμε με στυλό. Παρατήρησα ότι υπήρξαν διαφορές ανάμεσα στις δύο αξιολογήσεις, αυτή που έκαναν μόνα τους και αυτή που κάναμε μαζί...


Σύνδεσμος ΕΔΩ

Αφού οι μαθητές κατανόησαν πώς έπρεπε να γίνει σωστά η αξιολόγηση ασχολήθηκαν ο καθένας με το δικό του γραπτό. Διόρθωσαν, βελτίωσαν και αντέγραψαν. Όσοι δεν πρόλαβαν να τελειώσουν την αντιγραφή, την πήραν για το σπίτι.

Την επόμενη μέρα αναγνώστηκαν οι περισσότεροι γραπτοί λόγοι, σχολιάστηκαν και επαινέθηκαν.  Διορθώσαμε και τη φωτοτυπία με την άσκηση.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

Απαιτήθηκαν 5 διδακτικές ώρες σε τρεις διαφορετικές μέρες. Σχολ. έτος 2019-2020.

Kατεβάστε τα αρχεία από ΕΔΩ.

Δείτε ΕΔΩ το γράμμα του μικρού κλεφτόπουλου.

Δείτε ΕΔΩ γράμμα προς τον Πόντιο Πιλάτο.

Δείτε τη γραφή επιστολής στη Γ΄ τάξη ΕΔΩ.

Δείτε τη γραφή επιστολής στην Α΄ τάξη ΕΔΩ.

Δείτε τη γραφή επιστολής στην Ε΄ τάξη ΕΔΩ.
 

Δημιουργός Copyright © 2019-2020,
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 07/12/2023

counter free