Το
πολιτιστικό πρόγραμμα ΗΡΩΕΣ πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της
ευέλικτης ζώνης και αρκετές δραστηριότητές του
διακτινίστηκαν και στα υπόλοιπα μαθήματα. Διήρκησε περίπου
πέντε μήνες και κεντρικά θέματά του ήταν οι μυθολογικοί
ήρωες και οι ήρωες της κοινωνίας μας.
Η όλη ανάπτυξη
του προγράμματος στηρίχτηκε στη
λειτουργία των ομάδων με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο και
εργασία σε ολομέλεια.. Η προσέγγιση του θέματος
ήταν διαθεματική και έγινε με
βιωματικό τρόπο.
Στόχοι: Να γνωρίσουν οι
μαθητές τους μυθολογικούς ήρωες, αλλά και σημερινούς ήρωες
και να κάνουν συγκρίσεις, να αναπτύξουν δεξιότητες αφήγησης,
να μάθουν να αναζητούν πληροφορίες, να τις επεξεργάζονται
και να τις εντάσσουν στην κατάλληλη περίσταση επικοινωνίας,
να δραματοποιούν τις συναισθηματικές αντιδράσεις προσώπων
μιας αφηγηματικής ιστορίας, να μπορούν να μπουν στον ρόλο
του αφηγητή αλλά και των ηρώων ενός κειμένου καθώς το
δραματοποιούν.
Να
έρθουν σε επαφή με τον αφηγηματικό λόγο, να εμπεδώσουν
πρακτικές περιληπτικής απόδοσης νοήματος, να γνωρίσουν και
να εφαρμόσουν διάφορους τρόπους γραφής (αφήγηση, διάλογος,
περιγραφή, πρόσκληση, ποίηση, αφίσα, σημείωση, ανακοίνωση,
γράμμα, ημερολόγιο, διαφήμιση, σταυρόλεξο, ακροστιχίδα κλπ).
Να μάθουν να
επικοινωνούν στα πλαίσια της ομάδας,
να συνεργάζονται, να αναλαμβάνουν ευθύνες,
να καταλάβουν ότι η αρχαία ελληνική Μυθολογία είναι
ένα πνευματικό αγαθό με διαχρονική αξία που διδάσκει και
διασκεδάζει, να αναγνωρίσουν τα
χαρακτηριστικά των ηρώων και να κατανοήσουν ότι και σήμερα
υπάρχουν ήρωες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ - ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ
ΟΡΙΣΜΟΣ: Τι σημαίνει
ήρωας; Στόχος: η χρήση λεξικού
Έγραψαν για τους αγαπημένους τους ήρωες.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ:Δημιουργία κειμένων στο
Word με τίτλο "Ο αγαπημένος μου ήρωας", συλλογή πληροφοριών
από το διαδίκτυο, παρουσίαση εργασιών με το Power Point
ΗΡΑΚΛΗΣ:Επεκτείνοντας το σχετικό κεφάλαιο της
ιστορίαςτα παιδιά ζωγράφισαν και
δημιούργησαν παζλ με θέμα τους άθλους του ήρωα. Κατασκεύασαν
χρήματα που τα διακόσμησαν σχετικά.
Στόχοι:διασκέδαση,
εμπέδωση, χρήση διαβήτη.
Χωρισμένα ομάδες έφτιαξαν την αλφαβήτα του Ηρακλή και
χωρισμένα σε ζευγάρια έγραψαν διαλόγους ανάμεσα στον Ηρακλή
και τα πρόσωπα που συνάντησε στη ζωή του.
Στόχοι:η
αλφαβητική σειρά και η γραφή διαλόγου.
Έγραψαν για τους δικούς τους παιδικούς άθλους.
ΘΗΣΕΑΣ:
Επεκτείνοντας το σχετικό κεφάλαιο της
ιστορίαςτα παιδιά
κατασκεύασαν λαβύρινθο.
Στόχος:η δημιουργική
απασχόληση μαζί με τους γονείς τους.
Επίσης
έγραψαν επιχειρηματολογικό κείμενο: Ηρακλής ή
Θησέας;
Κατασκεύασαν
το δικό τους ρομπότ στα πρότυπα του Τάλου, το
βάφτισαν και έγραψαν τις οδηγίες χρήσης του.
ΙΑΣΟΝΑΣ: Επεκτείνοντας το σχετικό κεφάλαιο
της ιστορίας
έγραψαν τα
ημερολόγια μυθικών προσώπων.
Στόχοςη
ημερολογιακή γραφή
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ: Επεκτείνοντας το σχετικό κεφάλαιο
της ιστορίας τα παιδιά ζωγράφισαν την ασπίδα του
Αχιλλέα.
Χωρισμένα σε
ζευγάρια έγραψαν θεατρικά κείμενα, μοιράστηκαν
τους ρόλους και τους έμαθαν. Έκαναν αρκετές
πρόβες, κυρίως στα διαλείμματα, με στόχο τη δική
τους θεατρική παράσταση. Δημιούργησαν
διαφημιστικές αφίσες, κατασκεύασαν θεατρικά
αξεσουάρ και ανέβασαν την παράστασή τους στο
Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας. Η επίσκεψη και η
παράσταση
ΕΔΩ.
Στόχοι:γραφή
θεατρικών κειμένων, επικοινωνία και συνεργασία
ομάδας, δραματοποίηση, δημιουργία αφισών και
αξεσουάρ, εκπαιδευτική επίσκεψη.
Μπήκαν στη
θέση του άλλου και έγραψαν τις σκέψεις των
πολεμιστών πάνω στη μάχη.
Στόχος:προετοιμασία
για κόμικ ή διάλογο.
Έγραψαν κόμικ
με θέμα τον Τρωικό πόλεμο και δημιούργησαν και
τα δικά τους κόμικ.
Στόχος:δημιουργία κόμικ.
Μπήκαν στον
ρόλο των Αχαιών πολεμιστών και των γυναικών τους
και έγραψαν γράμμα ο ένας στον άλλο.
Στόχοι:ημερολογιακή γραφή, ενσυναίσθηση.
Δραματοποίηση: Ανακριτική καρέκλα και κύκλος
συνείδησης Οδυσσέα. Τα συναισθήματα των ηρώων
του Τρωικού πολέμου.
ΟΔΥΣΣΕΙΑ:
Επεκτείνοντας το
σχετικό κεφάλαιο της ιστορίας τα μικρούλια
κατασκεύασαν το καράβι του Οδυσσέα.
Σχετικά
ΕΔΩ.
Στόχος
η δημιουργική απασχόληση των μαθητών.
Μπαίνοντας στην ιστορία σκέφτηκαν και
έγραψαν
οδηγίες στον Οδυσσέα για να γλιτώσει
από τον Πολύφημο.
Στόχος η
γραφή οδηγιών.
Ομαδικά
κατασκεύασαν ένα σχετικό επιτραπέζιο
παιχνίδι γνώσεων και το έπαιξαν στην τάξη.
Στόχοι:δημιουργική γραφή και δημιουργική
απασχόληση.
Μπαίνοντας στα παπούτσια των ηρώων τους
υποδύθηκαν και έγραψαν τον εσωτερικό
μονόλογο του Οδυσσέα και της οικογένειάς
του.
Στόχος
η δημιουργική γραφή.
ΠΟΛΕΜΟΣ
1940:Με τον
εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου ασχοληθήκαμε με
τους ήρωες του ΄40. Οι μαθητές έμαθαν για το
ξέσπασμα του πολέμου, την κατοχή, την
απελευθέρωση. Μπαίνοντας στον ρόλο του άλλου
έγραψαν τις σκέψεις των Ελλήνων φαντάρων που
έφευγαν για το μέτωπο και
το ημερολόγιο του φαντάρου. Έγραψαν
επίσης γράμμα του φαντάρου προς τη γυναίκα του και
το αντίθετο και. Στόχο η γραφή επιστολής. Έγραψαν επιχειρηματολογία
με τίτλο "Ήταν ήρωες οι Έλληνες
φαντάροι;"
Έμαθαν
περισσότερα για τον ΜΙΚΡΟ ΗΡΩΑ, Γιώργο
Θαλάσση, ήρθαν σε επαφή με το κόμικ της
εποχής εκείνης. Συμπλήρωσαν εξώφυλλα του
ΜΙΚΡΟΥ ΗΡΩΑ.
Στόχοι:
η επαφή με τα κόμικ και
η προετοιμασία για γραφή κόμικ, η
ημερολογιακή γραφή, η γραφή επιστολής, η
γραφή επιχειρηματολογίας, η ενσυναίσθηση, η
καλλιέργεια του εθνικού συναισθήματος.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ:
Με την ευκαιρία
της εθνικής εορτής οι μαθητές έμαθαν για την
επανάσταση, γνώρισαν τους ήρωές της, έκαναν
συγκρίσεις με τους μυθικούς και τους
σύγχρονους ήρωες. Μπήκαν στο ρόλο του μικρού
κλεφτόπουλου και έγραψαν γράμμα στη μητέρα
τους.
Στόχοι:η γραφή επιστολής,
η ενσυναίσθηση, η
καλλιέργεια του εθνικού συναισθήματος.
ΟΙ
ΗΡΩΕΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ:
Συζήτηση με τα παιδιά. Καλοί
και κακοί ήρωες. Ποιοι
είναι, παιχνίδι. Είναι αληθινοί;
Είναι ήρωες; Συγκρίνουμε τους ήρωες των
παραμυθιών με τους ήρωες της Ελληνικής
Επανάστασης. Συμμετοχή στη γιορτή βιβλίου με
τη δραματοποίηση του παραμυθιού «Οι καλοί
και οι κακοί πειρατές» του Αντώνη
Παπαθεοδούλου.
Στόχοι:
αφήγηση, παιχνίδι γνώσεων, συγκρίσεις,
θεατρική αγωγή, συμμετοχή σε παράσταση.
ΥΠΕΡΗΡΩΕΣ:
Συζήτηση και ομαδικά παιχνίδια. Ποια
είναι τα χαρακτηριστικά του σούπερ ήρωα;
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των στολών των
υπερηρώων; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του
οχήματός τους; Ποιους υπερήρωες ξέρουν τα
παιδιά; Είναι πραγματικοί;
Στόχοι
η καλλιέργεια της φαντασίας και η
Δημιουργική γραφή:
Αν ήμουν υπερήρωας. Σκέψεις υπερηρώων.
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ:
Συζήτηση με τους μαθητές. Είναι οι
αθλητές ήρωες; (οι απόψεις
διχασμένες. Άλλα μικρούλια έλεγαν ότι είναι
και ανέφεραν τους αγαπημένους τους
ποδοσφαιριστές και άλλα διαφωνούσαν
ισχυριζόμενα ότι οι αθλητές δε σώζουν
κάποιον ούτε κάνουν κάποιο γενικότερο καλό
στην ανθρωπότητα). Γνωριμία με τους παραολυμπιονίκες.
Προβολή σποτ παραολυμπιακών αγώνων Ρίου
που τα ενθουσίασε και ζητούσαν να το δουν
ξανά και ξανά.
Ποιος
είναι ο αγαπημένος σου αθλητής; Είναι ήρωας;
Επίσκεψη στο Παμπελοποννησιακό. Το πινγκ
πονγκ.
Οι
αρχαίοι αθλητές. Ήταν ήρωες;
Αρχαίοι Ολυμπιακοί αγώνες. Επίσκεψη
στην Αρχαία Ολυμπία. Γραφή και
λύση
σχετικών προβλημάτων.
Στόχοι:η ενσυναίσθηση και η επαφή με τον υγιή
αθλητισμό.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ:
Κάνουμε
προσθέσεις στο Excel. Ο ολυμπιονίκης
Διογένης ο Ρόδιος: δημιουργία κόμικ στο
Word. Ταξιδεύουμε στην Αρχαία Ολυμπία με το
Google maps. Στόχοι:
καταχώρηση δεδομένων και το κουμπί SUM στο Excel.
Αναζήτηση εικόνων, αντιγραφή, επικόλληση,
χρήση πλαισίου και γραφή στο
Word. Προβολή χαρτών,
προβολή δορυφόρου, αναζήτηση σημείων, εύρεση
διαδρομής, καταμέτρηση απόστασης, εύρεση
σημείου στον δορυφόρο, αναζήτηση εικόνων
στους χάρτες Google.
Δείτε την επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία και
τις παραπάνω δραστηριότητες
ΕΔΩ.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ:Υπάρχουν "ηρωικά"
επαγγέλματα; Τι χρειάζεται να έχει ή
να είναι κάποιος για να γίνει πυροσβέστης;
Είναι οι πυροσβέστες ήρωες; Επίσκεψη
κλιμακίου πυροσβεστικής στο σχολείο.
Τα
χαρακτηριστικά των ηρώων, εμπλουτισμός
λεξιλογίου.
Στόχοι: επαφή με τους
επαγγελματίες πυροσβέστες και το όχημά τους,
δημιουργική γραφή: Αν ήμουν
πυροσβέστης.
ΉΡΩΕΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΙ:
Η ηρωίδα
δασκάλα του Δημοτικού Σχολείου Βρίσας.
Πρόβα σεισμού. O ήρωας του Αιγαίου που έσωσε
πάνω από 5.000 ζωές. Το μεταναστευτικό. Ο
πατέρας Αντώνιος και η Κιβωτός της Αγάπης.
Τι είναι αυτό
που κάνει έναν απλό άνθρωπο ήρωα;
Σε ποιον θα ήθελα να μοιάσω;
Ποιος
είναι ο πιο εύκολος τρόπος να γίνεις ήρωας;
Διδάχτηκε το κείμενο του Ανθολογίου
«Η αιμοδοσία», το οποίο είναι απόσπασμα από
το βιβλίο της Λ. Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου
«Σπίτι για πέντε». Γνωριμία με την εθελοντική αιμοδοσία. Ο
αφανής εθελοντής αιμοδότης ήρωας. Προβολή
βίντεο: Τώρα μπορείς κι εσύ να γίνεις ήρωας.
Στόχοι: γνωριμία με την εθελοντική
αιμοδοσία, λύση αποριών, δημιουργία αφίσας.
Στα παιδιά άρεσαν πολύ τα θεατρικά
παιχνίδια, οι επισκέψεις,
οι κατασκευές, τα ομαδικά παιχνίδια, τα
κείμενα όπου μπορούσαν να γράψουν με
χιούμορ και φαντασία και οι συζητήσεις
μας για τους ήρωες της καθημερινότητας.
Εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα από το
τελευταίο κομμάτι που αφορούσε την
εθελοντική αιμοδοσία και
συνειδητοποίησαν ότι πραγματικά είναι ο
πιο εύκολος τρόπος για να γίνουν και
αυτά ήρωες σώζοντας
ζωές, όταν μεγαλώσουν.