Νέα Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (2011): αλλαγή εκπαιδευτικής κουλτούρας
Σε κάθε συζήτηση για το δημόσιο σχολείο που γίνεται είτε σε εξειδικευμένα εκπαιδευτικά συνέδρια, είτε μέσα από αρθρογραφία και τα ΜΜΕ τίθεται ως κεντρικό θέμα, ως ζητούμενο ή ως μεγάλη έλλειψη της εκπαιδευτικής πολιτικής η αλλαγή της εσωτερικής εκπαιδευτικής κουλτούρας. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, δεκαετία έντονων παιδαγωγικών προβληματισμών και ριζικών εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στην Ευρώπη, τα εγχειρήματα για τις εκπαιδευτκές μεταρρυθμίσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση «σφραγίστηκαν» από τη φράση «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι η μεταρρύθμιση των αναλυτικών προγραμμάτων».
Στην Ελλάδα από τη μεταπολίτευση και μετά έχουμε αρκετές αποσπασματικές προσπάθειες για σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα, ωστόσο φαίνεται ότι το 2010 η πολιτική ηγεσία ξεκάθαρα θέτει στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής πολιτικής για το Νέο Σχολείο (http://www.minedu.gov.gr/neo-sxoleio-main.html?showall=&start=3) τα Προγράμματα Σπουδών, υιοθετώντας επιτέλους τις σύγχρονες αρχές των προγραμμάτων Σπουδών. Δηλώνει ρητά ότι τα ΝΠΣ αποτελούν την αφετηρία και το σημείο αναφοράς για όλα τα ζητήματα του εκπαιδευτικού συστήματος και αντιμετωπίζει τα Προγράμματα Σπουδών ως κοινωνική πράξη που δεν υπάρχει πριν και έξω από τη σχολική ζωή. Όμως αυτό που κάνει πρωτοποριακά τα ΝΠΣ είναι ότι αυτά απαντούν στα τρία θεμελιώδη πολιτικά ερωτήματα: α) ποια είναι τα χαρακτηριστικά της μελλοντικής κοινωνίας, β)ποιος είναι ο ρόλος της εκπαίδευσης στους σχεδιασμούς για την επίτευξη του οράματός μας για την κοινωνία, και γ)ποια είναι τα χαρακτηριστικά του μορφωμένου ανθρώπου στον κόσμο που επιδιώκουμε να οικοδομήσουμε;
Τα Νέα Προγράμματα Σπουδών (ΝΠΣ) συντάχθηκαν από ομάδες ειδικών επιστημόνων, πανεπιστημιακών, αλλά κυρίως μάχιμων εκπαιδευτικών μέσα από μια ανοιχτή διαδικασία συμμετοχής με την απορρόφηση 100.000.000 ευρώ περίπου από το ΕΣΠΑ (http://www.edulll.gr/?p=1783). Εφαρμόστηκαν πιλοτικά (http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps/%CE%9F%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CE%AF%CE%B5%CF%82%20%CE%B3%CE%B9%CE%B1%20%CF%84%CE%B1%20%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1%20%CF%83%CF%84%CE%B1%20%CF%80%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC%20%CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%AC%CF%83%CE%B9%CE%B1.pdf) σε νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια με πολλές παρεκκλήσεις και ελλείψεις, και πριν λίγες μέρες σταμάτησε οριστικά η πιλοτική τους εφαρμογή χωρίς κανείς να γνωρίζει την τύχη τους. Αντίθετα στην Κύπρο που ξεκίνησε λίγο πριν την Ελλάδα εφαρμόζονται με συνεχείς αναπροσαρμογές και εμπλουτισμό.
Γιατί τα Νέα Προγράμματα Σπουδών είναι σύγχρονα, απαντούν στις ανάγκες των νέων ανθρώπων και αποτελούν την πυξίδα για τον αναπροσδιορισμό της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στη χώρα;
Η εκπαιδευτική πολιτική του Νέου Σχολείου αναγνωρίζει τον καταλυτικό και αναντικατάστατο ρόλο της παιδείας σε τρία επίπεδα: το πρώτο είναι οι αξίες και οι αρχές μιας κοινωνίας, γιατί η παιδεία μπορεί να μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε πού είμαστε και πού θέλουμε να πάμε. Το δεύτερο επίπεδο είναι η ίδια η κοινωνική ισορροπία, η κοινωνική δικαιοσύνη και αλληλεγγύη, γιατί ποιοτικά αναβαθμισμένη παιδεία, σημαίνει ποιοτικά αναβαθμισμένη κοινωνική συνοχή, με ισότητα ευκαιριών και δίκαιη αναδιανομή δυνατοτήτων. Το τρίτο σημαντικό επίπεδο είναι η ίδια η ανάπτυξη της χώρας, ανάπτυξη και εκπαιδευτικό σύστημα συνδέονται με οργανικό τρόπο. Ταυτόχρονα αναγνωρίζει ότι απαιτείται να γίνουμε όλοι μέρος της μεγάλης αλλαγής στην παιδεία και ιδιαίτερα οι εκπαιδευτικοί. Ή όπως είπε ο Δελμούζος σε άλλες εποχές, για άλλη μια μεταρρύθμιση που δεν έγινε: «η εκπαιδευτική αναμόρφωση δεν είναι κάτι που θα γίνει στο χαρτί, στους τοίχους, στα θρανία, αλλά κάτι που θα πρέπει να γίνει στις ψυχές και στα κεφάλια των δασκάλων».
ΥΓ. Τέσσερα χρόνια μετά το Νέο Σχολείο ο Ιταλός Πρωθυπουργός ανακοίνωσε το «Καλό Σχολείο», (εκθειάστηκε και σωστά από τον ελληνικό τύπο), ακριβώς στην ίδια φιλοσοφία του Νέου Σχολείου. Μήπως οι γείτονες μας ανοίξουν τα μάτια;
Μπούντα Ελένη
Για χρώμα στην εκπαίδευση ενάντια στο γκρίζο, την παραίτηση, την επαγγελματική κόπωση και τη μιζέρια της εποχής.
ΖΥΓΟΥΡΗ ΕΛΕΝΑ
Εκπαιδευτική αξιολόγηση: Παραδείγματα εφαρμογής αξιολογικών πλαισίων για την αποτελεσματική εκπαιδευτική διαδικασία- Συγκριτική αντιπαραβολή - Εκτιμήσεις - Προβληματισμοί
Έ. Ζυγούρη - Π. Γκόλια
ΓΙΑ ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
Μιά πρόταση για την αλλαγή των δομών της διοίκησης της εκπαίδευσης και την αποκέντρωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ