Κανόνες ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς (netiquette)

Κανόνες ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς (netiquette)

Ο όρος Netiquette

Είναι ο Κώδικας Δεοντολογικής Συμπεριφοράς στο διαδίκτυο. Ο όρος Netiquette προέρχεται από τη σύνθεση των λέξεων Network (διαδίκτυο) και Etiquette (εθιμοτυπικοί κανόνες συμπεριφοράς) και έχει την έννοια του κώδικα αποδεκτής κοινωνικής συμπεριφοράς. Η διαδικτυακή κοινότητα, όπως και όλες οι κοινωνίες, δε θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς κάποιους κανόνες καλής ή, αλλιώς, σωστής συμπεριφοράς. Οι κανόνες δε βασίζονται σε νόμους, είναι όμως πολύ σημαντικοί για να λειτουργεί επαρκώς η επικοινωνία των χρηστών του διαδικτύου.

Υπάρχουν γενικοί και οι ειδικοί κανόνες καλής συμπεριφοράς μέσα στο διαδίκτυο και  αναφέρονται κυρίως στην επικοινωνία μέσω email ή αναρτήσεις σε forum και ιστολόγια (blog), εφόσον αυτά είναι τα κατ’ εξοχήν μέσα ασύγχρονης επικοινωνίας μεταξύ των χρηστών. Βεβαίως, υπάρχουν πλέον και κανόνες για τη σύγχρονη επικοινωνία μας σε τηλεδιασκέψεις και chat. Στηρίζονται στα εξής χαρακτηριστικά της διαδικτυακής επικοινωνίας:

1. Στο διαδίκτυο έχουμε σχετική ανωνυμία και απόσταση.

Δεν γνωρίζουμε με ασφάλεια και πάντα τον συνομιλητή μας κυρίως όταν αναρτούμε σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε ιστoλόγια (blog), είτε σε forum.

2. Πολλές φορές δε γνωρίζουμε τους ανθρώπους των οποίων παρακολουθούμε τις αναρτήσεις ή ακόμα και επικοινωνούμε ή την ψυχική τους κατάσταση.

3. Δε μπορούμε να δούμε ή να ακούσουμε τις αντιδράσεις του άλλου σε αυτά που γράφουμε ή λέμε.

Με τη δια ζώσης επικοινωνία εισπράττουμε πληροφορίες με όλες τις αισθήσεις μας. Αυτό δεν ισχύει στην ασύγχρονη επικοινωνία και περιορίζεται αρκετά στη σύγχρονη.

Ο χρυσός κανόνας του Netiquette είναι Θυμόμαστε τον Άνθρωπο!

Κάποιοι γενικοί κανόνες που αφορούν στον τρόπο διαχείρισης της συμπεριφοράς μας είναι οι εξής:

  • Λειτουργούμε με μετριοπάθεια, όσο πιο απολυτές δηλώσεις κάνουμε τόσο πιο έντονες αντιδράσεις θα έχουμε από τους άλλους.
  • Χρησιμοποιούμε ευγενικές εκφράσεις.
  • Λειτουργούμε με περίσκεψη και δεν αντιδρούμε παρορμητικά σε μηνύματα.
  • Προσαρμοζόμαστε στο πνεύμα επικοινωνίας του εκάστοτε χώρου (mailing list, usenet κανάλια συζητήσεως-chat room).
  • Λειτουργούμε με μετριοφροσύνη εφόσον δε γνωρίζουμε τους συνομιλητές μας.
  • Ακολουθούμε την ιεραρχία στις ομάδες όπου ο list ή group owner και ο moderator ή ο administrator είναι εκείνοι που ελέγχουν την επικοινωνία.
  • Δείχνουμε θάρρος και παραδεχόμαστε τα λάθη μας.
  • Δείχνουμε κατανόηση σε ανθρώπους που πιθανά δεν ξέρουν πως να συμπεριφέρονται.
  • Δείχνουμε συναδελφικότητα και προσπαθούμε να μην παίρνουμε αλλά να δίνουμε κιόλας βοήθεια με τη σειρά μας σε όσους μπορούμε.
  • Επίσης, πριν κάνουμε μια ερώτηση, ρίχνουμε πρώτα μια ματιά μήπως έχει ξαναγίνει και φυσικά διαβάζουμε (εάν υπάρχει) το “Συχνές Ερωτήσεις-Απαντήσεις”.
  • Διατηρούμε καλή προσωπική επαφή είτε με άλλους χρήστες είτε στην υπηρεσιακή επικοινωνία, καθώς τα email από και προς τις υπηρεσίες αποτελούν πλέον επίσημα έγγραφα.

Είναι καλό πριν διαμοιραστούμε κάτι και πριν απαντήσουμε να ακολουθούμε το THINK

Ας αναρωτηθούμε λοιπόν….

  • Είναι Αληθινό;
  • Είναι Βοηθητικό;
  • Είναι Εμπνευσμένο;
  • Είναι Απαραίτητο;
  • Είναι Ευγενικό;
Netiquette

Πηγή:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *