Ελληνικός πολιτισμός, Διδάσκοντας την Ιλιάδα

Ραψωδία Ε Διομήδους ἀριστεία (Τα κατορθώματα του Διομήδη)

Δ 422-544 Ε περίληψη Ε 274-430

 

 

Η Ιλιάδα διαρκεί 51 ημέρες. Στην ενότητα διανύουμε την 22η ημέρα

 

 

 

Περιληπτική αναδιήγηση

 

Ο Διομήδης αναδεικνύεται σε κυρίαρχη μορφή της μάχης και όλα δείχνουν ότι η Αθηνά ετοιμάζει την αριστεία του: τον περιβάλλει με φως, τον γεμίζει δύναμη και αυτοπεποίθηση και εκείνος ρίχνεται ακάθεκτος στη μάχη. Μάταια ο Πάνδαρος προσπαθεί με το τόξο του να ανακόψει την ορμή του Τυδείδη· καταφέρνει μόνο να τον τραυματίσει ελαφρά στον ώμο. Και καυχιέται γι' αυτό! Ο Διομήδης ζητάει τη συνδρομή της Αθηνάς κι εκείνη σπεύδει κοντά του. Τον ενδυναμώνει με την ανδρεία του πατέρα του και του δίνει τη δυνατότητα να αναγνωρίζει τους θεούς, για να τους αποφεύγει. Μόνο την Αφροδίτη του επιτρέπει να χτυπήσει, αν βρεθεί μπροστά του.

 

Με ορμή λιονταριού ο Διομήδης ξαναρίχνεται στη μάχη. Βλέποντάς τον ο Αινείας να σκορπά τον θάνατο στις φάλαγγες των Τρώων, πείθει τον Πάνδαρο ν' ανεβεί στο άρμα του και να τον αντιμετωπίσουν μαζί. Ο Διομήδης ειδοποιείται από τον Σθένελο για τους Τρωαδίτες που πλησιάζουν απειλητικοί και αποφασίζει να τους αντιμετωπίσει πεζός. Δίνει μόνο οδηγίες στον ηνίοχό του να προσπαθήσει να πάρει τα περίφημα άλογα του Αινεία. Στη σκληρή σύγκρουση που ακολουθεί, ο Διομήδης σκοτώνει τον Πάνδαρο και τραυματίζει τον Αινεία, τον οποίο σπεύδει να απομακρύνει από τη μάχη η μητέρα του Αφροδίτη. Ενώ ο Σθένελος έχει ήδη κερδίσει τα άλογα του Αινεία, ο Τυδείδης καταδιώκει τη θεά της ομορφιάς και την τραυματίζει στο χέρι. Εκείνη εγκαταλείπει τον Αινεία, που τον αρπάζει αμέσως ο Απόλλωνας για να τον σώσει, και φεύγει κλαίγοντας στον Όλυμπο, όπου βρίσκει παρηγοριά στην αγκαλιά της μητέρας της, της Διώνης.

 

Στο μεταξύ, στο πεδίο της μάχης οι τρωικές φάλαγγες, με τη συμπαράσταση του Άρη, ασκούν έντονη πίεση στους Αργίτες και πολλοί επώνυμοι Αχαιοί πέφτουν νεκροί. Την κρίσιμη στιγμή επεμβαίνουν η Ήρα και η Αθηνά. Η σύζυγος του Δία με «στεντόρεια» φωνή επιπλήττει τους Αχαιούς και τους θυμίζει τα κατορθώματα του Αχιλλέα, ενώ η Αθηνά παίρνει θέση ηνίοχου πλάι στον Διομήδη και τον παρακινεί να ρίξει το ακόντιό του εναντίον του Άρη. Η θεά φροντίζει, ώστε η βολή να είναι εύστοχη και η αριστεία του ήρωα να συμπεριλάβει και δεύτερο τραυματισμό θεού. Σφαδάζοντας από τους πόνους, ο θεός του πολέμου καταφεύγει στον Όλυμπο, όπου δέχεται τις φροντίδες του Δία. Τέλος, επιστρέφουν στην κατοικία των θεών και η Ήρα με την Αθηνά.

 

 


Ραψωδία Ε

Περιληπτική αναδιήγηση της ραψωδίας  Ε.

Επισήμανση των κύριων σημείων που βοηθούν στην εξέλιξη του μύθου. (22η μέρα /πρώτη μέρα μάχης: αριστεία του Διομήδη → ο Διομήδης ρίχνεται ακάθεκτος στη μάχη – τον συνδράμει η Αθηνά – ο Διομήδης σκοτώνει τον Πάνδαρο και τραυματίζει τον Αινεία – ο Σθένελος παίρνει τα άλογα του Αινεία – ο Διομήδης τραυματίζει στο χέρι  τη θεά Αφροδίτη όταν προσπαθεί να σώσει  τον γιο της Αινεία –– στο πεδίο της μάχης, οι Τρώες, με τη συμπαράσταση του Άρη, πιέζουν τους Αχαιούς και πολλοί ήρωες σκοτώνονται – επεμβαίνουν η Ήρα και η Αθηνά: η Ήρα επιπλήττει τους Αχαιούς, η Αθηνά παίρνει θέση ηνίοχου πλάι στον Διομήδη και τον παρακινεί να ρίξει το ακόντιό του εναντίον του Άρη – ο Διομήδης τραυματίζει τον θεό και αυτός σφαδάζοντας από τον πόνο αποσύρεται στον Όλυμπο – εκεί  επιστρέφουν  και η Ήρα με την Αθηνά /ο ανθρωπομορφισμός στην πιο ακραία του μορφή: οι θεοί επεμβαίνουν στη δράση των ανθρώπων, κατεβαίνουν στο πεδίο της μάχης, μάχονται με τους θνητούς – ο Διομήδης, τρίτος σε γενναιότητα μετά τον Αίαντα, εδώ είναι το υποκατάστατο του Αχιλλέα)

 

Κατέβασε το σχέδιο του μαθήματος κείμενο

 

© Ευαγγελία Οικονόμου

 

αρχή