Ελληνικός πολιτισμός, Διδάσκοντας την Ιλιάδα


Ραψωδία Π 684-867 Το κύκνειο άσμα και ο θάνατος του Πάτροκλου


 

Σε μετάφραση Θ. Γ. Μαυρόπουλου, εκδόσεις Ζήτρος

 

 

Α' ΚΕΙΜΕΝΟ

ΚΥΡΙΑ ΘΕΜΑΤΑ:

● Ο Πάτροκλος ξεχνάει τις οδηγίες του Αχιλλέα

● Τελευταίες φάσεις της αριστείας του Πάτροκλου

● Ρόλος του Απόλλωνα στον θάνατο του Πάτροκλου

● Ποιο γεγονός θα φέρει πίσω τον Αχιλλέα στη μάχη;

ΣΤΟΧΟΙ

● Οι τελευταίες φάσεις της αριστείας του Πάτροκλου, η αξία και η γενναιότητά του.

● Ο θάνατος του Πάτροκλου, η ανδροκτασία επώνυμου Αχαιού στην Ιλιάδα, και η σημασία του γεγονότος αυτού για την εξέλιξη της πλοκής.

● Ο θάνατος του Πατρόκλου είναι προάγγελος της επιστροφής του Αχιλλέα στη μάχη.

● Η ύβρη του Έκτορα, ώστε ο επικείμενος θάνατος του να είναι δικαιολογημένος με βάση την ομηρική ηθική.

● Αφηγηματικές τεχνικές (προοικονομία, παρομοίωση και αποστροφή).

Η Ιλιάδα διαρκεί 51 ημέρες. Στην ενότητα διανύουμε την 26η ημέρα

 

Ο Πάτροκλος φτάνει έως τα τείχη της Τροίας


Πάτροκλος Αχιλλέας και Πάτροκλος Ο Αχιλλέας επιδένει το τραύμα του Πάτροκλου Μάχη Αχαιών - Τρώων Θάνατος Πατρόκλου Θάνατος Πάτροκλου Θάνατος Πάτροκλου Θάνατος Πάτροκλου Ο Έκτορας σκοτώνει τον Πάτροκλο Ο Μενέλαος μεταφέρει τη σορό του Πάτροκλου Θάνατος Πάτροκλου Μάχη για τη σορό του Πάτροκλου Μάχη μπροστά στον νεκρό Πάτροκλο Ο Αίαντας προστατεύει τη σορό του Πάτροκλου Θρήνος Αχιλλέα Θρήνος του Αχιλλέα μπροστά στον νεκρό Πάτροκλο Ο Αχιλλέας θρηνεί τον Πάτροκλο Ο Αχιλλέας θρηνεί τον Πάτροκλο Η Βρισηίδα θρηνεί τον νεκρό Πάτροκλο Θυσία δώδεκα Τρώων προς τιμή του Πάτροκλου

 

Ο Έκτορας στα αριστερά, ο Γλαύκος στα δεξιά και στο άρμα ο ηνίοχος Κεβριόνης

Ο Κεβριόνης πάνω στο άρμα. Τον πλαισιώνουν ο Έκτορας και ο Γλαύκος.
Μελανόμορφη υδρία, αποδίδεται στον ζωγράφο του Λονδίνου, 575-550 π.Χ.
Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο 1861,0425.43

 

Είπε στον Αυτομέδοντα και στ' άλογα να τρέξουν
685 ο Πάτροκλος και Λυκιώτες και Τρώες κυνηγούσε.
Τυφλώθηκε ο ανόητος! Τον λόγο του Αχιλλέα δεσμός
αν άκουε, θα ξέφευγε τον μαύρο χάρο τότε.
Μα απ' των θεών ανώτερη του Δία είναι η σκέψη·
αυτός αντρείο σε φυγή σπρώχνει, τη νίκη αρπάζει
690 εύκολα, κι άλλοτε αυτός ν' αγωνιστεί τον σπρώχνει.
Αυτός τότε του γέμισε τα στήθη του κουράγιο.
Ποιον πρώτο τότε σκότωσες, ποιον πάλι τελευταίο, δεσμός
Πάτροκλε, όταν οι θεοί είπαν για τον χαμό σου;
Τους Άδραστο, Αυτόνοο, Πέριμο, γιο του Μέγα,
695 Επίστορα, Μελάνιππο κι Έχεκλο πρώτα πρώτα
και έπειτα τον Έλασο, τον Μούλιο, τον Πυλάρτη·
αυτούς σκότωσε· οι άλλοι το 'ριξαν στη φευγάλα.

Η παρέμβαση του Απόλλωνα

Τότε την αψηλόπορτη θα είχαν πάρει Τροία,
γιατί χιμούσε ο Πάτροκλος γύρω μπροστά χτυπώντας,
700 αν πάνω στον καλόχτιστο τον πύργο δε στεκόταν
ο Φοίβος με κακό γι' αυτόν, τους Τρώες βοηθώντας.
Στου ψηλού τείχους τη γωνιά για τρεις φορές ορμούσε δεσμός
ο Πάτροκλος, μα και στις τρεις τον έσπρωξε ο Φοίβος
χτυπώντας με τ' αθάνατα χέρια του την ασπίδα.
705 Όταν για τέταρτη όρμησε, ο ίδιος θεός, ο Φοίβος,
του έβγαλε άγρια φωνή μ' ανεμάρπαστα λόγια:
«Πάτροκλε, αρχοντογέννητε, πίσω! Γραφτό δεν είναι
την πόλη των αγέρωχων των Τρώων να κουρσέψεις,
κι ούτε ο Αχιλλέας καν, που πιο αντρείος είναι.»
710 Έτσι είπε· και ο Πάτροκλος γύρισε πολύ πίσω,
για ν' αποφύγει τον θυμό του μακρορίχτη Φοίβου.
Με τ' άλογα ο Έκτορας στις Σκαιές πύλες ήταν
κι αναρωτιόταν μέσα του στη μάχη να τα σπρώξει
ή ο στρατός ν' ασφαλιστεί στη μάχη να προστάξει.
715 Καθώς είχε στον νου του αυτά, ήταν κοντά του ο Φοίβος
μ' αντρειωμένο μοιάζοντας και δυνατό, τον Άσιο,
γιο του Δύμαντα και θείο του Έκτορα απ' τη μάνα,
της Εκάβης τον αδερφό, που ζούσε στη Φρυγία,
εκεί που ο Σαγγάριος κυλάει τα νερά του.
720 Μ' αυτόν μοιάζοντας μίλησε ο γιος του Δία Φοίβος:
«Έκτορα, γιατί σταματάς τη μάχη; Δε σου πρέπει! δεσμός
Όσο είμαι κατώτερος, ας ήμουν πιο αντρείος,
και απ' τη μάχη θα 'φευγες όχι χωρίς ζημία!
Μπρος, τ' άλογα τ' ατσάλινα στον Πάτροκλο πια στρέψε.
725 Δόξα ο Φοίβος θα 'δινε- μπορεί να τον σκοτώσεις.»

Ο Έκτορας επιτίθεται και ο Πάτροκλος σκοτώνει τον Κεβριόνη

Είπε αυτά και γύρισε πάλι ο θεός στη μάχη·
πρόσταξε τότε ο Έκτορας στον άξιο Κεβριόνη
να κεντρίσει τα άλογα στη μάχη· και ο Φοίβος
χώθηκε μέσα στον στρατό, σκόρπισε στους Αργείους
730 ταραχή· κι έδινε δόξα στον Έκτορα, στους Τρώες.
Άφηνε και δε σκότωνε ο Έκτορας τους άλλους·
με τ' άλογα του γύρευε τον Πάτροκλο μονάχα.
Από την άλλη ο Πάτροκλος κατέβηκε απ' τ' αμάξι·
στ' αριστερό χέρι είχε το κοντάρι· με τ' άλλο
735 πήρε πέτρα γυαλιστερή, τραχιά, όσο μια φούχτα·
χωρίς να απομακρυνθεί έριξε αντιπατώντας·
δε λάθεψε· του Έκτορα τον ηνίοχο βρήκε,
του άξιου Πρίαμου τον γιο τον νόθο Κεβριόνη,
καθώς κρατούσε τα λουριά, στο μέτωπο με πέτρα·
740 τα δυο του φρύδια έσπασε· κι ούτε τα κόκαλά του
άντεξαν, αλλά κύλησαν τα μάτια του στη σκόνη
μπρος στα πόδια του· κύλησε σαν βουτηχτής στο χώμα
απ' το καλό τ' αμάξι του και χάθηκε η ψυχή του.
Κι είπες περιγελώντας τον, Πάτροκλε αλογάρη: δεσμός
745 «Ποπό, πώς είναι ελαφρός, εύκολα που βουτάει!
Στην ψαροθρόφα θάλασσα αν κάποτε βρισκόταν,
πολύν κόσμο θα χόρταινε ψαρεύοντας για στρείδια,
απ' το καράβι αν έπεφτε, κι ας είχε τρικυμία,
έτσι που εύκολα βουτάει στον κάμπο απ' τ' αμάξι.
750 Αλήθεια, οι Τρώες έχουν παράξιους βουτηχτάδες!»

Αγώνας γύρω από τον νεκρό Κεβριόνη

Λέγοντας έτσι χύθηκε στον άξιο Κεβριόνη
ορμή έχοντας λιονταριού, που μαντριά χαλνώντας
χτυπήθηκε στο στήθος του κι η δύναμη τον τρώει·
στον Κεβριόνη, Πάτροκλε, με τέτοια λύσσα ορμούσες.
755 Από την άλλη ο Έκτορας κατέβηκε απ' τ' αμάξι.
Σαν τα λιοντάρια μάχονταν γύρω απ' τον Κεβριόνη,
που πάνω σε βουνοκορφή τα δυο τους πεινασμένα δεσμός
παλεύουν υπερήφανα για σκοτωμένο ελάφι·
έτσι οι δυο πολέμαρχοι γύρω απ' τον Κεβριόνη,
760 ο έξοχος ο Έκτορας κι ο Πάτροκλος επίσης,
ορμούσαν μ' άσπλαχνο χαλκό τις σάρκες να σπαράξουν.
Ο Έκτορας δεν άφηνε πιάνοντας το κεφάλι
κι ο Πάτροκλος το πόδι του· οι Δαναοί κι οι Τρώες
άνοιξαν μάχη δυνατή γύρω απ' αυτούς τους δύο.
765 Όπως Σιρόκος και Νοτιάς μάχονται μεταξύ τους
μες σε φαράγγι ενός βουνού ν' αναταράξουν δάσος
βαλανιδιές, μελιές, κρανιές λιγνόφλουδες γεμάτο
και μεταξύ τους δέρνονται τα μακριά κλωνάρια
μ' άγριο ήχο κι όπως σπαν, ακούγεται ο κρότος,
770 έτσι χιμώντας έσφαζαν οι Αχαιοί κι οι Τρώες
και την πικρή στη σκέψη τους δεν έβαζαν φευγάλα.
Γερά κοντάρια μπήγονταν γύρω απ' τον Κεβριόνη
και πολλά βέλη φτερωτά απ' τις χορδές πηδώντας·
πολλά κοτρόνια χτύπαγαν με βρόντο τις ασπίδες,
775 καθώς τριγύρω μάχονταν μέσα στη σκόνη εκείνος
ξεχνώντας πια τον πόλεμο φαρδύς-πλατύς κειτόταν.
Όσο στη μέση του ουρανού το ηλιοφώς βρισκόταν,
κι οι δυο τους βέλη έριχναν και σκοτωνόταν κόσμος·
μα όταν έφτασε η στιγμή που λύνονται τα βόδια,
780 νικούσαν τότε οι Αχαιοί ενάντια στη μοίρα. δεσμός
Έξω απ' τη μάχη έσυραν τον άξιο Κεβριόνη
κι από των Τρώων τις κραυγές, τα όπλα του τα πήραν,
κι όρμησε τότε ο Πάτροκλος με λύσσα προς τους Τρώες.
Τρεις φορές όρμησε σ' αυτούς, σαν τον γοργό τον Άρη
785 φωνάζοντας, και σκότωσε εικοσιεφτά αντρείους.

Η νέα παρέμβαση του Φοίβου - Το τέλος του Πάτροκλου

Την τέταρτη σαν όρμησε, κάποιος θεός λες κι ήταν,
Πάτροκλε, τότε φάνηκε το τέλος της ζωής σου·
γιατί σου ήρθε τρομερός μέσα στην άγρια μάχη
ο Φοίβος. Δεν τον ένιωσε στην ταραχή την τόση,
790 γιατί ήρθε κατεπάνω του μες σε πυκνή αντάρα.
Στάθηκε πίσω· χτύπησε τους ώμους του, τις πλάτες
με το χέρι· τα μάτια του σβούριξαν απ' τη ζάλη.
Του έριξε απ' την κεφαλή το κράνος του ο Φοίβος·
θόρυβο έκανε κυλώντας στα πόδια των αλόγων
795 και λέρωναν οι φούντες του στο αίμα και στη σκόνη·
κι όμως δεν έστεργαν θεοί πρωτύτερα στη σκόνη
να λερώνεται εκείνο το φουντωμένο κράνος,
μα τ' όμορφο το μέτωπο, την κεφαλή κρατούσε
του θεϊκού Αχιλλέα· στον Έκτορα ο Δίας
800 να το φορέσει έδωσε — πλησίαζε ο χαμός του.
Τ' ασήκωτο, τρανό, βαρύ και μακρουλό κοντάρι
τσακίστηκε στα χέρια του· έπειτα απ' τον ώμο
έπεσε η ασπίδα του με τα λουριά της κάτω·
και του 'λυσε τον θώρακα ο γιος του Δία Φοίβος.

Πάτροκλος και Εύφορβος

805 Ζαλίστηκε η σκέψη του, κόπηκε η δύναμη του
και σαστισμένος έμεινε· πίσω του με κοντάρι
του έριξε ένας Δάρδανος ανάμεσα στους ώμους,
ο γιος του Πάνθου Εύφορβος, που ξεπερνούσε όλους
τους νέους στα γοργά πόδια, στ' άλογα, στο κοντάρι·
810 είχε γκρεμίσει είκοσι απ' τ' άλογα ως τότε,
όταν στ' αμάξι ανέβηκε, πώς πολεμούν να μάθει.
Πρώτος αυτός σε χτύπησε, Πάτροκλε αλογάρη,
μα δε σ' έριξε· έφυγε γοργά, στο πλήθος μπήκε
τραβώντας το κοντάρι του απ' το κορμί· δεν είπε
815 ν' αντισταθεί στον Πάτροκλο, γυμνός αυτός κι ας ήταν.
Χτυπημένος απ' τον θεό και από το κοντάρι
ο Πάτροκλος πισώγειρε, τον χάρο να ξεφύγει.

Πάτροκλος και Έκτορας


Τον αντρειωμένο Πάτροκλο ο Έκτορας σαν είδε
να βγαίνει από τον πόλεμο κονταροπληγωμένος,
820 πολύ κοντά του έφτασε, τον βρήκε με κοντάρι
στο κατωκοίλι· πέρασε αυτό μέσα στα σπλάχνα.
Με βρόντο κάτω έπεσε· πόνεσαν οι Αργείοι.
Όπως κάπρο ακούραστο λιοντάρι βάζει κάτω,
που πάνω σε βουνοκορφή περήφανα παλεύουν
825 για λιγοστό νερό, καθώς να πιουν θέλουν κι οι δυο τους,
ωσότου ο κάπρος σωριαστεί στη γη αγκομαχώντας,
έτσι τον τρανό Πάτροκλο, που 'χε πολλούς σκοτώσει,
ο Έκτορας χτυπώντας τον του πήρε τη ζωή του
και λόγια ανεμάρπαστα του 'λεγε με καμάρι:
830 «Πάτροκλε, μας καμάρωνες την πόλη να ρημάξεις
κι από τις Τρωαδίτισσες τη λευτεριά στερώντας,
αυτές στα πλοία βάζοντας στη γη σου να γυρίσεις.
Ανόητε! Του Έκτορα τ' άλογα στέκουν μπρος τους
και λαχταρούν τον πόλεμο· κι ο ίδιος στο κοντάρι
835 μέσα στους πολεμόχαρους τους Τρώες ξεχωρίζω
και τους γλιτώνω απ' τη σκλαβιά. Σένα θα φαν οι γύπες.
Δύστυχε, δε σ' ωφέλησε, κι ας είναι αντρειωμένος,
ο Αχιλλέας, που πολλά, σαν έφευγες, θα είπε:
— Πάτροκλε αλογόδρομε, να μη γυρίσεις πίσω
840 στα βαθουλά καράβια μας, του Έκτορα πριν σκίσεις
το χιτώνα ματώνοντας τα στήθη του τριγύρω.
Έτσι θα είπε κι έπεισε το άστοχο μυαλό σου.»
Του απάντησες ξέπνοος, Πάτροκλε αλογάρη:
«Τώρα πια, Έκτορα, μπορείς πολύ να καμαρώνεις·
845 τη νίκη σού την έδωσαν ο Δίας και ο Φοίβος,
που εύκολα με δάμασαν, τα όπλα μου τα πήραν.
Μπρος μου τέτοιοι αν πρόβαλλαν είκοσι σαν εσένα,
όλοι απ' το κοντάρι μου θα 'πεφταν σκοτωμένοι.
Γιος της Λητώς με σκότωσε και η κακή μου μοίρα
850 κι απ' τους θνητούς ο Εύφορβος· εσύ με γδύνεις τρίτος.
Μα κάτι άλλο θα σου πω και βάλε το στον νου σου:
Δε σου 'μεινε πολύς καιρός, αλλά κοντά σου είναι
ο θάνατος και η τρανή η μοίρα, αφού πέσεις
απ' τα χέρια του άψογου φίλου μου Αχιλλέα
855 Έτσι είπε και ο θάνατος του σκέπασε τα μάτια·
απ' το κορμί του η ψυχή πέταξε για τον Άδη,
θρηνώντας για τη μοίρα της κι άφησε αντρεία, νιότη.
Κι είπε ο λαμπρός Έκτορας σ' αυτόν, νεκρός κι ας ήταν:
«Τι μου μαντεύεις, Πάτροκλε, κακό θάνατο τώρα;
860 Της αγριοπλέξουδης ο γιος της Θέτιδας ποιος ξέρει
αν πιο μπροστά δε χτυπηθεί απ' το δικό μου δόρυ;»
Έτσι είπε κι από την πληγή τράβηξε το κοντάρι
πατώντας πάνω στο κορμί κι ανάσκελα τον πήγε.
Στον Αυτομέδοντα ευθύς χίμηξε με κοντάρι,
865 στον άξιο τον σύντροφο του γρήγορου Αιακίδη,
να τον χτυπήσει· τ' άλογα, που θεοί στον Πηλέα
είχαν χαρίσει κάποτε, τον έσωσαν ωστόσο.

 

Θάνατος Πάτροκλου

Σύμφωνα με πιθανή ερμηνεία Αχαιοί πολεμιστές (Αχιλλέας, Μενέλαος, Αίαντας Τελαμώνιος) σηκώνουν τον νεκρό Πάτροκλο, αφού πλέον έχει εμφανιστεί ο Αχιλλέας κραυγάζοντας στους Τρώες. Ο Πάτροκλος είναι καλυμμένος με πλούσιο πλουμιστό ύφασμα, ενώ η ψυχή του πετάει ελεύθερη τριγύρω σαν πάνοπλος πολεμιστής.
Ερυθρόμορφος ερυθρόμορφος καλυκωτός κρατήρας της ομάδας Pezzino, περίπου 500 π.Χ.

Ακράγας, Αρχαιολογικό Μουσείο

 

 

 

 


 

στ. 684 Αυτομέδοντα: Ο Αυτομέδοντας ήταν ο τρίτος στη ιεραρχία Μυρμιδόνας μετά τον Αχιλλέα και τον Πάτροκλο. Όταν έπαιρνε μέρος στη μάχη ο Αχιλλέας, ο Πάτροκλος ήταν ηνίοχός του. Τώρα που ο Πάτροκλος έχει τη θέση του πολεμιστή, ο Αυτομέδοντας τον συνοδεύει ως ηνίοχος.

στ. 686 Τον λόγο του Αχιλλέα: ο Πάτροκλος ξεχνάει την εντολή του Αχιλλέα, να γυρίσει πίσω, όταν διώξει τους Τρώες από τα πλοία (στ. 83-96).

στ. 686 συμπληρωματικά σχόλια 1: Τυφλώθηκε ο ανόητος: στο πρωτότυπο ο ποιητής αποκαλεί τον Πάτροκλο νήπιο, χαρακτηρισμός που προοιωνίζεται κάτι κακό. Είναι φανερό και από τα επόμενα ότι η άτη έχει χτυπήσει τον ήρωα και ξεχνάει τις εντολές του Αχιλλέα (στ. 87 κ.εξ.). Είναι λογικό μετά τις απανωτές επιτυχίες, με αποκορύφωμα τη νίκη του επί του Σαρπηδόνα, η αυτοπεποίθηση του Πάτροκλου να έχει ενισχυθεί υπερβολικά. Ο ποιητής τονίζει πρώτα την προσωπική ευθύνη του ήρωα, που δεν υποχωρεί μετά τη διάσωση των πλοίων, όπως του είχε ζητήσει ο Αχιλλέας, αλλά δεν ξεχνάει και τη βουλή του Δία, που συμφωνεί απόλυτα με το βιβλικό μωραίνει Κύριος ον βούλεται απολέσαι (στ. 688-691).

στ. 688 Δία: ο Πάτροκλος είναι καταδικασμένος σε θάνατο και αυτό οφείλεται σε δύο αιτίες: η ορμή του ήρωα αποδίδεται στην αδυσώπητη βουλή του Δία, αλλά και ο ίδιος ο ήρωας είναι υπεύθυνος, αφού ξεχνάει τις εντολές του Αχιλλέα και βαδίζει με ολέθρια αυτοπεποίθηση στον χαμό του.

στ. 692 συμπληρωματικά σχόλια 2: Ποιον πρώτον...: ενώ η τυπική εισαγωγή σε καταλόγους πεσόντων απαιτεί ερώτημα που απευθύνει ο ποιητής στη Μούσα ή στον εαυτό του (πρβ. Ε 703, Ξ 508 κ.α.), εδώ το ερώτημα δίνεται σε β' πρόσωπο, σε μια συγκινητική αποστροφή του ποιητή προς τον ήρωα, όπως σε πολλά σημεία αυτής της ενότητας (στ. 744, 754, 787, 812-813, 843). Η αποστροφή αυτού του τύπου, εκτός των άλλων, εκφράζει τη συμπάθεια και τη συμπόνια του ποιητή για τον ήρωα.

στ. 700 ο Φοίβος: κατάλογοι εννιά ή περισσότερων θυμάτων μιας αριστείας προκαλούν πάντοτε την αντίδραση του αντιπάλου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αντιδρά ο Φοίβος, προστάτης της Τροίας, όπως είχε προβλέψει ο Αχιλλέας (στ. 94).

στ. 702-705 συμπληρωματικά σχόλια 3: Τρεις φορές… ίδιος θεός: ο αριθμός τρία είναι τυπικός, όχι μόνο στον Όμηρο, αλλά γενικά στις λαϊκές διηγήσεις μέχρι σήμερα (βλ. και σχόλ. Α 54). Τυπικό επικό σχήμα είναι και η τριπλή επίθεση ενός ήρωα που αποκρούεται την τέταρτη φορά. (πρβλ. και παρακάτω στ. 784 κ.εξ.).

Ο τρίτος ο μικρότερος στο λαϊκό παραμύθι (επιστημονικό άρθρο) [πηγή: Εταιρεία Κρητικών Σπουδών]

στ. 702 κ.εξ.: συμπληρωματικά σχόλια 4: Το τυπικό σχήμα «τρεις... αλλά την τέταρτη φορά» δημιουργεί αγωνία στο ακροατήριο, που θα περίμενε ότι η τέταρτη προσπάθεια θα απέβαινε μοιραία για τον Πάτροκλο σύμφωνα με το παραδοσιακό μοτίβο. Ο ποιητής όμως τον «σώζει» αυτή τη φορά από τον Απόλλωνα και παρατείνει τη μάχη, αυξάνοντας έτσι και την αγωνία μας, μέχρι την εμφάνιση και πάλι του ίδιου τυπικού σχήματος των τριών (στ. 784 κ.εξ.), που θα είναι πλέον μοιραίο.

στ. 709 ούτε ο Αχιλλέας: ο θεός πληροφορεί τον Πάτροκλο ότι η πόλη δε θα κυριευτεί από κανέναν από τους δύο, αφού και ο Αχιλλέας θα σκοτωθεί πριν από την άλωσή της.

στ. 716 ο Άσιος: ο ποιητής υπογραμμίζει τη συγγενική σχέση του με τον Έκτορα, γιατί έτσι δικαιολογείται το γεγονός ότι ο Έκτορας θα δώσει προσοχή στα λεγόμενά του.

στ. 721-725 συμπληρωματικά σχόλια 5: Στα λόγια του θεού λανθάνει ειρωνεία, αφού αυτοπαρουσιάζεται κατώτερος του Έκτορα και υποθέτει ότι ίσως ο Φοίβος (ο ίδιος, δηλαδή) βοηθήσει τον Έκτορα να σκοτώσει τον Πάτροκλο, πράγμα που θα γίνει στη συνέχεια.

στ. 727 Κεβριόνη: ο Κεβριόνης ήταν νόθος γιος του Πριάμου (νοθογέννητος, στ. 738) και ηνίοχος του Έκτορα ( βλ. και εικόνα 28).

στ. 744 κ.εξ. συμπληρωματικά σχόλια 6: Είναι η τελευταία φορά που ο Πάτροκλος γελά με τις νίκες του· σε λίγο η αριστοτελική περιπέτεια επέρχεται. Τα λόγια του ήρωα έχουν τον γνωστό κυνισμό των θριαμβολογιών αυτού που πλανάται και αγνοεί ότι και το δικό του τέλος πλησιάζει. Ανάλογη περίπτωση τραγικής άγνοιας θα επιδείξει σε λίγο και ο Έκτορας (στ. 829 κ.εξ.).

στ. 745 κ. εξ. Ο Πάτροκλος θριαμβολογώντας επαινεί τον Κεβριόνη για τον τρόπο που έπεσε, σαν δύτης που βουτάει από την πλώρη στη θάλασσα για να μαζέψει στρείδια.

στ. 757 κ.εξ. συμπληρωματικά σχόλια 7: Η παρομοίωση («σαν δυο λιοντάρια») δηλώνει ισότιμη μάχη. Σε άλλες περιπτώσεις το ισχυρότερο ζώο επικρατεί, όπως στους στ. 487-489, όπου ο Πάτροκλος είναι το λιοντάρι και ο Σαρπηδόνας ταύρος, ή στους στ. 823-826, όπου λιοντάρι είναι ο Έκτορας και ο Πάτροκλος παραβάλλεται με κάπρο. Παρ' όλα αυτά ο στ. 753, όπου ο Πάτροκλος παρομοιάζεται με λιοντάρι που δέχεται τραύμα στο στήθος, είναι μια ακόμη προσήμανση του θανάτου του ήρωα.

στ. 773 βέλη φτερωτά: εννοεί τα βέλη που είχαν στο πίσω μέρος τους φτερά.

στ. 779 που λύνονται τα βόδια: όταν οι γεωργοί έλυναν τα βόδια από τον ζυγό του οργώματος.

στ. 780 συμπληρωματικά σχόλια 8: χωρίς να θέλ' η μοίρα: (στο πρωτότυπο υπέρ αίσαν) όταν κάποιος επιχειρεί πράγματα που ξεπερνούν τη θέληση της μοίρας, θα πρέπει να περιμένει ανατροπές. Κι αυτές δε θα αργήσουν να έρθουν στους επόμενους στίχους.

στ. 786 κάποιος θεός λες κι ήταν: στο πρωτότυπο δαίμονι ἴσος (= όμοιος με θεό). Η εξομοίωση του Πάτροκλου με θεό δικαιολογεί την επέμβαση του Απόλλωνα· μόνο ένας θεός μπορεί τώρα να τον καταβάλει.

στ. 787 φάνηκε: η ξαφνική αποστροφή προς τον ήρωα φανερώνει τα αισθήματα συμπάθειας του ποιητή γι’ αυτόν, αλλά και τη συναισθηματική του φόρτιση λόγω του θανάτου που πλησιάζει.

στ. 790 μες σε πυκνή αντάρα: ο θεός ήταν καλυμμένος με ομίχλη.

στ. 805 Ζαλίστηκε η σκέψη του: Ο Απόλλωνας αφαιρεί από τον Πάτροκλο τη θεϊκή πανοπλία του Αχιλλέα, ώστε ευκολότερα να νικηθεί από τους θνητούς Εύφορβο και Έκτορα στη συνέχεια. Το μόνο όπλο του Πάτροκλου που δεν ανήκει στη θεϊκή πανοπλία του Αχιλλέα, το δόρυ, θα σπάσει στα δύο (στ. 801-802).

στ. 808 Εύφορβος: αδελφός του Πολυδάμαντα.

στ. 814-815 Ο Εύφορβος υποχωρεί, αν και ο Πάτροκλος είναι άοπλος και τραυματισμένος. Η δειλή συμπεριφορά του Τρώα σε συνδυασμό με τον έπαινο των πολεμικών του επιδόσεων (στ. 809-812) τονίζει ακόμα περισσότερο την ανδρεία του Πάτροκλου.

στ. 822 πόνεσαν οι Αργείοι: η θλίψη που προκαλεί στους Έλληνες ο θάνατος του Πάτροκλου είναι ένας ακόμη τρόπος με τον οποίο ο ποιητής τονίζει τη σημασία της απώλειας και το μέγεθος της ανδρείας του ήρωα.

στ. 837 Ανόητε: δυστυχισμένε. Ο Έκτορας, γεμάτος έπαρση, κομπάζει και πέφτει σε πλάνη, με αποτέλεσμα να διαστρεβλώνει τις εντολές του Αχιλλέα (στ. 839-842, βλ. στ. 86 κ. εξ.).

στ. 852-854 Τα λόγια του Πάτροκλου είναι προφητικά. Συνήθως οι μελλοθάνατοι στον Όμηρο είχαν μαντικές ικανότητες.

στ. 866-867 Τα ονομαστά άλογα του Αχιλλέα, Ξάνθος και Βαλίος.

 

αρχή

 



 

«Ο θάνατος του Διγενή»

[Απόσπασμα ακριτικού τραγουδιού που εξυμνεί τα υπεράνθρωπα κατορθώματα αλλά και το τέλος του Διγενή]

«...Σπίτι δεν τον εσκέπαζε, σπήλιο δεν τον εχώρει
τα όρη εδιασκέλιζε, βουνού κορφές επήδα,
χαράκι' αμαδολόγαγε και ριζιμιά ξεκούνιε.
Στο βίτσιμά πιανε πουλιά, στο πέταμα γεράκια,
στο γλάκιο και στο πήδημα τα λάφια και τ' αγρίμια.
Ζηλεύγει ο Χάρος, με χωσιά μακρά τονε βιγλίζει,
κι ελάβωσέ του την καρδιά και την ψυχή του πήρε
».

(Ν. Πολίτης, Εκλογή από τα τραγούδια του ελληνικού λαού, εκδόσεις «γράμματα», Αθήνα 1991, σελ. 125-126)

1 Κ.Π. Καβάφης, Η κηδεία του Σαρπηδόνος (παράλληλο κείμενο) [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]
κείμενο Ο θάνατος τον πολεμά [Το έπος του Διγενή Ακρίτα]

 

Θάνατος με δόλο
Σε πολλά δημοτικά τραγούδια επαινείται το ιπποτικό πνεύμα και καταδικάζεται η χρήση δόλου στην αντιμετώπιση του εχθρού. Στο απόσπασμα που ακολουθεί ο ήρωας ψέγει τους αντιπάλους του για την άνανδρη συμπεριφορά τους, όπως θα μπορούσε να κάνει και ο Πάτροκλος εναντίον αυτών που συνέβαλαν στον θάνατο του:

«Μαργαριτιώτες άπιστοι, ννχτοπαλικαράδες,
εγώ αν σκότωσα πολλούς, πολλούς απ' τους δικούς σας,
παλικαρίσια το 'κανα, δε σκότωνα τη νύχτα...»

(Στ. Αναστασιάδης, σελ. 164-168, όπου και άλλα παραδείγματα)

 

 

αρχή

 



 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ Ή ΕΡΓΑΣΙΑ

 

1. Ποια είναι τα τελευταία κατορθώματα του Πάτροκλου; Αφού μελετήσετε και την Περιληπτική αναδιήγηση της ραψωδίας, να δείξετε ότι όλη η δράση του ήρωα στη ραψωδία Π έχει τα χαρακτηριστικά της αριστείας με αποκορύφωμα τους στ. 783-785.

2. Πώς δικαιολογείται η μάχη γύρω από τον νεκρό Κεβριόνη με βάση τους κανόνες του ομηρικού πολέμου;

3. Ποιο ρόλο παίζει ο Απόλλωνας στην ενότητα; Ο τρόπος με τον οποίο δρα ο θεός στον θάνατο του Πάτροκλου (προσέξτε κυρίως τους στ. 789-790) μειώνει ηθικά τον ίδιο ή προβάλλει περισσότερο την ανδρεία του θύματός του; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

4. Να παρακολουθήσετε τον σταδιακό αφοπλισμό του Πάτροκλου και να απαντήσετε στα ακόλουθα ερωτήματα: α) Με ποια σειρά αφαιρούνται τα όπλα του ήρωα; β) Θεωρείτε ότι ο αφοπλισμός του ήταν απαραίτητος και ότι έπρεπε να γίνει από ένα θεό; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

5. Τι προοικονομεί η εικόνα του Έκτορα με το κράνος του Αχιλλέα στο κεφάλι (στ. 799-900); Σε ποιο σημείο της ενότητας η προσήμανση γίνεται ξεκάθαρη;

6. Αφού μελετήσετε τους στ. 786-855, όπου παρουσιάζεται η πτώση και ο θάνατος του Πάτροκλου, να απαντήσετε στις εξής ερωτήσεις: α) Ποιοι (θεοί ή άνθρωποι) συμπράττουν στην ήττα του Πάτροκλου και τι ακριβώς κάνει καθένας; β) Με ποιους τρόπους ο ποιητής προβάλλει την ανδρεία του συντρόφου του Αχιλλέα;

7. Πού φαίνεται η συμπάθεια του ποιητή για τον Πάτροκλο; Να σημειώσετε τα αντίστοιχα χωρία του κειμένου.

8. Να συγκρίνετε τη συμπεριφορά και τον ρόλο του Απόλλωνα στον θάνατο του Πάτροκλου με τον τρόπο τον οποίο χρησιμοποιεί ο Χάρος, για να σκοτώσει τον Διγενή στο ακριτικό τραγούδι που εξυμνεί τα υπεράνθρωπα κατορθώματα του ακρίτη (βλ. Παράλληλο κείμενο). Να ελέγξετε τι επιδιώκουν τόσο ο Όμηρος όσο και ο ανώνυμος ποιητής του ακριτικού τραγουδιού με το να αποδίδουν παρόμοιες συμπεριφορές στον Φοίβο και στον Χάρο αντίστοιχα.

 

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

1. Ήδη στο προοίμιο του ιλιαδικού έπους επισημάναμε το πρόβλημα της ευθύνης των θνητών και του βαθμού θεϊκής επέμβασης στα ανθρώπινα πράγματα. Παίρνοντας αφορμή από τον θάνατο του Πάτροκλου, που παρουσιάζεται από τον ποιητή ως αποτέλεσμα προσωπικής ευθύνης του ήρωα αλλά και της βουλής του Δία (στ. 685 κ.εξ.), να επισημάνετε χωρία από τις ενότητες που διδαχθήκατε μέχρι τώρα, στα οποία προβάλλεται το πρόβλημα της ανθρώπινης ευθύνης, να τα μελετήσετε κατά ομάδες, να καταγράψετε τις σκέψεις και τα συμπεράσματά σας και να τα συζητήσετε στην τάξη.

2. Αφού μελετήσετε την Περιληπτική αναδιήγηση και τις ενότητες της Π ραψωδίας που δίνονται αναλυτικά σε συνδυασμό με το εικονογραφικό υλικό που τις πλαισιώνει: α) Να συζητήσετε στην τάξη τις λεπτομέρειες που θέλησε να αποδώσει κάθε καλλιτέχνης με το έργο του. β) Να επισημάνετε τις εικόνες που δεν αποδίδουν ομηρικές σκηνές και να συζητήσετε τι θέλησαν να αποδώσουν με αυτές οι δημιουργοί τους. γ) Ποια λεπτομέρεια του ομηρικού κειμένου νομίζετε ότι θα ερέθιζε δημιουργικά έναν καλλιτέχνη (εικαστικό, θεατρικό συγγραφέα κτλ.) και γιατί; δ) Προσπαθήστε να αποδώσετε τη λεπτομέρεια αυτή με ένα δικό σας έργο (εικαστικό, ποιητικό, θεατρικό κτλ.) και, παρουσιάζοντάς το στην τάξη σας, να εκθέσετε ποιος ήταν ο στόχος σας και ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε για την υλοποίησή του. [Ενδεικτικές Έννοιες Διαθεματικής προσέγγισης: Πολιτισμός, Τέχνη, Δημιουργία, Ομοιότητα - Διαφορά]

 

αρχή

 



 

1. Ο θάνατος του Πάτροκλου

 

«Ο Απόλλων, ο σύμμαχος των Τρώων, για τον οποίον ο Αχιλλεύς είχε ρητά προειδοποιήσει τον Πάτροκλο, αναλαμβάνει τώρα δράση. Απωθεί τον Πάτροκλο από το τρωικό τείχος, και ο ποιητής χρησιμοποιεί την ίδια έκφραση — «τρεις φορές... μα την τέταρτη» — που είχε χρησιμοποιήσει και όταν ο Απόλλων εμπόδισε τον θριαμβευτή Διομήδη να πλησιάσει τον Αινεία (Ε 431 κ.εξ.). Εκεί ο θεός υπενθυμίζει στον Διομήδη το πελώριο χάσμα που χωρίζει θεούς και ανθρώπους· εδώ (κάτι που έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία) ο ποιητής παρουσιάζει τον θεό να προειδοποιεί τον Πάτροκλο πως δεν είναι τόσο ισχυρός όσο ο Αχιλλεύς, και πως ακόμη και ο Αχιλλεύς θα πεθάνει, προτού πατήσει την Τροία. Το ακροατήριο θα γνωρίζει πως ο Απόλλων θα συνεργήσει, επίσης, στον φόνο του Αχιλλέως. [...]

Έρχεται το ηλιοβασίλεμα· τρεις φορές ο Πάτροκλος εφορμά και σε μιαν ιμπρεσσιονιστική, δίχως προηγούμενο, φράση σκοτώνει εννέα ανθρώπους κάθε φορά· η τέταρτη φορά σημαίνει και το τέλος του ίδιου του Πάτροκλου, διότι ο Απόλλων πλησιάζει "τρομερός" (789· η λέξη είναι εμφαντικά τοποθετημένη στην αρχή του στίχου) μα αόρατος και του τινάζει μακριά τα όπλα και την πανοπλία. Η σκηνή είναι συμβολική, διότι η θεϊκή πανοπλία δεν αρμόζει του Πατρόκλου, που δεν έχει θεϊκή καταγωγή· εδώ εμφαίνεται και η δεξιοτεχνία του ποιητή, διότι μια πανοπλία φτιαγμένη από τα χέρια του Ηφαίστου είναι, υπονοουμένως, άτρωτη, οπότε θα ήταν αδέξιο να διατρυπηθεί. Επιπλέον, διακρίνεται επιπρόσθετη συμπάθεια για τον άοπλο τώρα ήρωα, ο οποίος όχι μόνο στέκει αποσβολωμένος από το χτύπημα των θεών, αλλά και τραυματίζεται από άλλον, προτού φονευθεί από τον Έκτορα. Πέρα από όλα τούτα, ο ποιητής χρησιμοποιεί τη δράση, για να απεικονίσει, πίσω από τον επικείμενο θάνατο του Πατρόκλου, τον μελλοντικό φόνο του Έκτορος από τον Αχιλλέα· διότι, καθώς παρακολουθούμε το μεγαλόπρεπο κράνος με το λοφίο του να κυλά στη σκόνη, ακούμε: "Κι όμως άλλοτε το φουντωμένο ετούτο / το κράνος οι θεοί δεν άφηναν να κυλιστεί στη σκόνη, / μόνο το μέτωπο διαφέντευε τ' ωραίο και το κεφάλι / του ισόθεου του Αχιλλέα· μα του Έχτορα το 'δινε τότε ο Δίας / να το φορέσει στο κεφάλι του — σιμά ήταν κι ο χαμός του'' (796¬900 [μτφρ. Ν. Καζαντζάκη - Ι.Θ. Κακριδή]). Τούτη η εξαίσια τεχνική του συνδυασμού της παρούσας δράσης με τη μελλοντική έκβαση που αυτή συμβολίζει επαναλαμβάνεται και όταν ο Αχιλλεύς πενθεί τον Πάτροκλο.

Ο Έκτωρ καρφώνει το ξίφος του στον Πάτροκλο, που ήδη έχει πληγωθεί από τον ασήμαντον Εύφορβο· «πέφτει βαρύς», και δεδομένου ότι του έχει ήδη αφαιρεθεί η πανοπλία, ο ποιητής με προσοχή αντικαθιστά το υπόλοιπο του στερεότυπου στίχου — «και πάνω του βροντήξαν τ' άρματά του» — με το ποιητικώς δραστικότερο «κι ο στρατός των Αχαιών βαριά λυπήθηκε» (822). [...] Κατόπιν ο Έκτωρ εκφωνεί τον καθιερωμένο κομπασμό πάνω από τον νικημένο αντίπαλό του, μα αποκαλύπτει έτσι ότι έχει πλήρως παρανοήσει την κατάσταση, αφού νομίζει πως ο Αχιλλεύς έστειλε τον Πάτροκλο στη μάχη, περιφρονητικά, για να τα βγάλει πέρα με τον Έκτορα. Η επιθανάτια ρήση του Πατρόκλου αρνείται στον Έκτορα τη δόξα της νίκης, αφού αυτή ανήκει στον Απόλλωνα και μετά από κείνον στον Εύφορβο· στη συνέχεια, ο Πάτροκλος προλέγει και πάλι τον φόνο του Έκτορος από τον Αχιλλέα· οι τελευταίες του λέξεις είναι το όνομα και οι τιμητικοί τίτλοι του βασιλιά, φίλου και εκδικητή του: του Αχιλλέως. Η υπερφίαλη απόκριση του Έκτορος προεικονίζει την οίηση και την ανοησία που θα επιδείξει (στη ραψωδία Σ), όταν αποφασίσει να κρατήσει τους άνδρες του στο πεδίο της μάχης τη στιγμή που ο Αχιλλεύς επιστρέφει ο ίδιος στη μάχη.

Ακόμη κι αν αφήσουμε κατά μέρος τις σύγχρονες αντιλήψεις περί αθλητικού πνεύματος, είναι σαφές ότι η παρέμβαση του Απόλλωνος εις βάρος του Πατρόκλου, επιπρόσθετα προς τον τραυματισμό του τελευταίου από τον Εύφορβο, στερεί τον Έκτορα από μεγάλο μέρος της δόξας που θα του χάριζε η θανάτωση του Πατρόκλου — οι τελευταίες λέξεις του αποσκοπούν στο να επιστήσουν την προσοχή στο ζήτημα τούτο. Η παρέμβαση αυτή δε μοιάζει καθόλου με την παρέμβαση της Αθηνάς στη μονομαχία μεταξύ Αχιλλέως και Έκτορος, η οποία προσδίδει κλέος στον νικητή. Εδώ ο σκοπός του ποιητή δεν είναι να δοξάσει τον Έκτορα, αφού θα του δοθούν πολλές τέτοιες ευκαιρίες αργότερα, πριν από τον δικό του φόνο. Προς το παρόν ο Πάτροκλος πρέπει να γίνει το κέντρο της προσοχής και της συμπάθειάς μας, κι έπειτα από αυτόν ο Αχιλλεύς, διότι εκείνου τα αισθήματα πρέπει να κυριαρχούν στον νου μας για τις επόμενες ραψωδίες. Στη ραψωδία που ακλουθεί, η αφήγηση συνεχίζεται όχι με τα κατορθώματα του Έκτορος, όπως συνηθίζεται μετά από τη νίκη ενός ήρωα, αλλά με τον θάνατο του Ευφόρβου, του οποίου η συμμετοχή στη θανάτωση του Πατρόκλου έχει ήδη κολάσει το κλέος του Έκτορος.»

(Edwards M.W., σελ. 362-364)

 

2. Αριστεία και θεομαχία

 

«Τέλος, ο προσωπικότερος, ηρωικότερος και σε έκταση μεγαλύτερος τύπος του ιλιαδικού πολέμου είναι η "αριστεία", με την οποία εξαίρεται προπάντων η ανδρεία ενός επώνυμου μεγάλου ήρωα, φτάνοντας συνήθως στην υπερβολή ή και την ύβριν· βλ. T. Krischer, Formale Konventionen der homerischen Epik, σσ. 13-89. Με την αριστεία συμπλέκεται κατά κανόνα και η "θεομαχία", η παρέμβαση δηλαδή των θεών στη μάχη και ο μεταξύ τους ή με τον αριστεύοντα ήρωα αγώνας.»

(Μαρωνίτης Δ.Ν., Ομηρικά μεγαθέματα, σελ. 46)

 

αρ