Ελληνικός πολιτισμός, Διδάσκοντας την Ιλιάδα


Ραψωδία Π 684-867 Το κύκνειο άσμα και ο θάνατος του Πάτροκλου

Π 1-100 Π 684-867 Ρ περίληψη

 

 

Α' ΚΕΙΜΕΝΟ

ΚΥΡΙΑ ΘΕΜΑΤΑ:

● Ο Πάτροκλος ξεχνάει τις οδηγίες του Αχιλλέα

● Τελευταίες φάσεις της αριστείας του Πάτροκλου

● Ρόλος του Απόλλωνα στο θάνατο του Πάτροκλου

● Ποιο γεγονός θα φέρει πίσω τον Αχιλλέα στη μάχη;

ΣΤΟΧΟΙ

● Οι τελευταίες φάσεις της αριστείας του Πάτροκλου, η αξία και η γενναιότητά του.

● Ο θάνατος του Πάτροκλου, η ανδροκτασία επώνυμου Αχαιού στην Ιλιάδα, και η σημασία του γεγονότος αυτού για την εξέλιξη της πλοκής.

● Ο θάνατος του Πατρόκλου είναι προάγγελος της επιστροφής του Αχιλλέα στη μάχη.

● Η ύβρη του Έκτορα, ώστε ο επικείμενος θάνατος του να είναι δικαιολογημένος με βάση την ομηρική ηθική.

● Αφηγηματικές τεχνικές (προοικονομία, παρομοίωση και αποστροφή).

Η Ιλιάδα διαρκεί 51 ημέρες. Στην ενότητα διανύουμε την 26η ημέρα

 

 

 

Ο Πάτροκλος φτάνει έως τα τείχη της Τροίας


Πάτροκλος Αχιλλέας και Πάτροκλος Ο Αχιλλέας επιδένει το τραύμα του Πάτροκλου Μάχη Αχαιών - Τρώων Θάνατος Πατρόκλου Θάνατος Πάτροκλου Θάνατος Πάτροκλου Θάνατος Πάτροκλου Ο Έκτορας σκοτώνει τον Πάτροκλο Ο Μενέλαος μεταφέρει τη σορό του Πάτροκλου Θάνατος Πάτροκλου Μάχη για τη σορό του Πάτροκλου Μάχη μπροστά στον νεκρό Πάτροκλο Ο Αίαντας προστατεύει τη σορό του Πάτροκλου Θρήνος Αχιλλέα Θρήνος του Αχιλλέα μπροστά στον νεκρό Πάτροκλο Ο Αχιλλέας θρηνεί τον Πάτροκλο Ο Αχιλλέας θρηνεί τον Πάτροκλο Η Βρισηίδα θρηνεί τον νεκρό Πάτροκλο Θυσία δώδεκα Τρώων προς τιμή του Πάτροκλου

 

Ο Έκτορας στα αριστερά, ο Γλαύκος στα δεξιά και στο άρμα ο ηνίοχος Κεβριόνης

Ο Κεβριόνης πάνω στο άρμα. Τον πλαισιώνουν ο Έκτορας και ο Γλαύκος.
Μελανόμορφη υδρία, αποδίδεται στον ζωγράφο του Λονδίνου, 575-550 π.Χ.
Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο 1861,0425.43

 

Τότ' είπε του Αυτομέδοντος ο Πάτροκλος να σπρώξει

685 το αμάξι αυτού κατάποδα των Τρώων και Λυκίων·

ποια τύφλωσις! Αν φύλαγε τον λόγον του Αχιλλέως, δεσμός

την μοίραν θα εξέφευγε την μαύρην του θανάτου.

Αλλά του Δί' αξίζει ο νους πλιότερο ή του ανθρώπου,

που εύκολα και άνδρ' ατρόμητον δειλιάζει και την νίκην

690 του αφαιρεί και άλλην φοράν τον σπρώχνει αυτός στην μάχην

όπως τότ' έβαλε φωτιά στα στήθη του Πατρόκλου.

Ποιον πρώτον και ποιον ύστερον εγύμνωσες στην μάχην, δεσμός

Πάτροκλε, οπόταν οι θεοί σ' εκάλεσαν στον Άδην;

Έπεσε πρώτα ο Άδρηστος· ο Αυτόνοος κατόπιν,

695 ο Επίστωρ, ο Μελάνιππος, ο Πέριμος Μεγάδης,

ο Έχεκλος, ο Έλασος, ο Μούλιος και ο Πυλάρτης,

κι οι άλλοι εδειλοψύχησαν κι εφύγαν όλοι εμπρός του.

Η παρέμβαση του Απόλλωνα

Θα 'παιρναν τότ' οι Αχαιοί την υψηλήν Τρωάδα,

τόσο τριγύρω εμάνιζεν η λόγχη του Πατρόκλου,

700 στον πύργον αν δεν έστεκεν ο Φοίβος, που, των Τρώων

υπέρμαχος, τον όλεθρον εκείνου εμελετούσε.

Και τρεις εσκάλωσε φορές ο Πάτροκλος στο τείχος δεσμός

και τρεις τον εξετίναξεν ο Φοίβος με τα χέρια

τ' αθάνατα κτυπώντας του την φωτεινήν ασπίδα.

705Αλλ' ότι ως δαίμων τέταρτην φοράν εχύθη ο ήρως,

φοβερήν του 'βαλε κραυγήν ο Απόλλων και του είπε:

«Πάτροκλε διογέννητε, δεν έχει ορίσ' η μοίρα

των αποτόλμων Τρώων συ την πόλιν να πορθήσεις,

ούδ' ο Αχιλλεύς, εις την ανδρειά περίσσ' ανώτερός σου».

710 Είπε, κι ευθύς ο Πάτροκλος μακράν εσύρθη οπίσω

για να αποφύγει την οργήν του μακροβόλου Φοίβου.

Κι έμειν' ο Έκτωρ στες Σκαιές με τα γοργά πουλάρια·

κι ερεύνα ο νους του αν θα στραφεί στην ταραχήν της μάχης

ή θα φωνάξει στον λαόν ν' αποκλεισθεί στο τείχος.

715 Και τούτο ενώ στοχάζονταν, ήλθεν εμπρός του ο Φοίβος·

άνδρας εφάνη στην μορφήν καλός και ρωμαλέος,

ο Άσιος, οπού θείον του τον είχε απ' την Εκάβην,

και ήταν υιός του Δύμαντος, που πέρα εις της Φρυγίας

τα μέρ' ήταν εγκάτοικος κει που ο Σαγγάριος ρέει.

720Εκείνου επήρε την μορφήν και του 'πε τότε ο Φοίβος:

«Έκτορ', από τον πόλεμον τι απέχεις; Δεν σου πρέπει. δεσμός

Άμποτε αντί κατώτερος να 'μουν ανώτερός σου,

ελεεινήν ανάπαυσιν θα είχες απ' την μάχην.

Αλλ' έλα, κίνα τ' άλογα στον Πάτροκλον επάνω

725 ίσως τον πάρ' η λόγχη σου και ο Φοίβος σε δοξάσει».

Ο Έκτορας επιτίθεται και ο Πάτροκλος σκοτώνει τον Κεβριόνη

Είπε κι εστράφη ο θεός στον θόρυβον της μάχης

και τον ανδρείον πρόσταξεν ο Έκτωρ Κεβριόνην

ευθύς κατά τον πόλεμον τους ίππους να ραβδίσει.

Κι έβαλε τάραχον κακόν ο Φοίβος στους Αργείους,

730 των Τρώων και του Έκτορος την νίκην να χαρίσει.

Και ο Έκτωρ δεν εφρόντιζε τους άλλους να φονεύει

αλλά τους ίππους έσπρωχνε στον Πάτροκλο επάνω.

Και από τ' αμάξι ο Πάτροκλος επήδησε κρατώντας

την λόγχην με τ' αριστερό, κι εφούκτωσε με τ' άλλο

735 χοντρό λιθάρι δοντερό, και αντιστυλωμένος

το 'ριξε και τον Έκτορα εκτύπησε απ' ολίγο.

Αλλ' όμως τον ηνίοχον τον Κεβριόνην ήβρε,

που ήταν νοθογέννητος του δοξαστού Πριάμου,

ενώ κρατούσε τα λουριά, μες στο μεσόφρυδό του,

740 και ο τραχύς λίθος σύντριψε τα φρύδια, και όλο εσπάσθη

το κόκαλο, και καταγής επέσαν οι οφθαλμοί του

αυτού εμπρός στα πόδια του· και απ' τον λαμπρόν του θρόνον

έπεσε κάτω ως βουτηχτής και εβγήκεν η ψυχή του.

Και τότε τον ανάπαιξες, ως Πάτροκλε ιππόμαχε. δεσμός

745 «Ω κοίτα! Πόσο είν' ελαφρός που εύκολα βουτάει!

μες στο ιχθυοφόρο πέλαγος αν τύχαινεν εκείνος,

και μέσα στ' άγρια κύματα θα επήδ' από την πλώρην

να ψάξει στρείδια και πολλούς μ' εκείνα να χορτάσει·

τόσο εύκολ' απ' την άμαξα στο σιάδι αυτός βουτάει·

750 είναι κι οι Τρώες βουτηχταί πιδέξιοι, καθώς βλέπω».

Αγώνας γύρω από τον νεκρό Κεβριόνη

Είπε, κι ευθύς εχύθηκε στον ήρωα Κεβριόνην,

την ορμήν είχε λεονταριού, που ταύρους αφανίζει

ώσπου στο στήθος το κτυπούν κι η ανδρειά του το φονεύει·

με λύσσαν τέτοιαν, Πάτροκλε, του εχύθηκες επάνω.

755 Και απ' τ' άλλο μέρος πήδησεν ο Έκτωρ απ' τ' αμάξι·

κι εκείν' οι δυο πιάσθηκαν εις τον νεκρόν επάνω

σαν δυο λεοντάρια στο βουνό, της πείνας λυσσιασμένα, δεσμός

μάχονται μεγαλόψυχα για σκοτωμένο ελάφι.

Παρόμοια ποίος τον νεκρόν να πάρει Κεβριόνην

760 ο Έκτωρ και ο Πάτροκλος, μάχης δεινοί τεχνίται,

με τον αλύπητον χαλκόν ν' αντισφαγούν ζητούσαν.

Με πείσμ' από την κεφαλήν ο Έκτωρ τον κρατούσε·

ο Έκτωρ και ο Πάτροκλος· κι επάνω των οι άλλοι,

οι Τρώες και οι Δαναοί, σφοδρήν κρατούσαν μάχην.

765 Και όπως μ' αγών' αντίζηλον ο Εύρος με τον Νότον

στο όρος δάσος πολεμούν βαθύ και φουντωμένο

από πολύφλουδες κρανιές και φράξα και μελέγους,

που σμίγουν όλ', αντικτυπούν τα μακριά κλαδιά τους,

και όπως συντρίβονται πολύς ο βρόντος αντηχάει,

770 όμοια με αντίθετην ορμήν οι Αχαιοί και οι Τρώες

σφάζονταν και την άνανδρην φυγήν στον νουν δεν είχαν.

Και ως μάχονταν ολόγυρα εκεί στον Κεβριόνην,

λόγχες εμπήχθηκαν πολλές και φτεροφόρ' ακόντια

και ασπίδες σκούντησαν πολλές λιθάρια φουκτωμένα.

775 Και αυτός στο μέσο απέραντος στον στρόβιλον της σκόνης

κοιτάμενος τους ιππικούς αγώνες λησμονούσε.

Και όσον ο ήλιος έλαμπε στα μεσουράνια μέρη

κτυπιόταν κι έπεφταν πολλοί και απ' τα δύο μέρη ομοίως·

και άμ' έγειρεν ο ήλιος, όταν τα βόδια λυώνται,

780 τότ' ενικούσαν οι Αχαιοί χωρίς να θέλ' η μοίρα. δεσμός

Και από τ' ακόντια ξέσυραν τον ήρωα Κεβριόνην

μακράν των Τρώων, κι έπειτα τον γδύσαν απ' τα όπλα.

Στους Τρώας πέφτει ο Πάτροκλος αφανισμόν να φέρει

και τρεις φορές κραυγάζοντας τρομακτικώς εχύθη

785 και άνδρες εννέα τη φορά ροβόλησαν στον Άδη.

Η νέα παρέμβαση του Φοίβου - Το τέλος του Πάτροκλου

Αλλ' όταν τέταρτην φοράν ωσάν θεός ορμούσε,

τότε σου εφάνη, Πάτροκλε, το τέλος της ζωής σου·

ότι στην μάχην σου 'λθ' εμπρός τρομακτικός ο Φοίβος.

Και δεν τον είδε, ως έρχονταν, στην ταραχήν της μάχης,

790 μες στην κατάχνια ολόκλειστος· του εστήθη οπίσω ο Φοίβος,

με την παλάμην πετακτήν τού επάταξε τους ώμους

και όλην την ράχιν· κι έστριψαν τα μάτια του Πατρόκλου.

Και ο Φοίβος απ' την κεφαλήν τού επέταξε το κράνος,

που αντήχησε, ως εκύλησε στα πόδια εκεί των ίππων·

795 και η χαίτη του στα χώματα μολύνθη και στο αίμα.

Και ως τότε δεν εγίνετο να μολυνθεί στο χώμα

ο κώνος λαμπροφούντωτος, που έσκεπε τ' ωραίο

μέτωπο και την κεφαλήν του θείου Αχιλλέως·

και τότε το 'δωκεν ο Ζευς του Έκτορος να σκέπει

900 την κεφαλήν του κι έφθανε σ' αυτόν η μαύρ' ημέρα.

Κι εκόπη το μακρόσκιο κοντάρι στην παλάμην

το λογχοφόρο, το βαρύ, και του 'πεσε απ' τους ώμους

μ' όλον τον τελαμώνα της η κροσσωμένη ασπίδα.

Και ο Φοίβος, του Διός υιός, τον θώρακα του λύει.

Πάτροκλος και Εύφορβος

805 Εθεοκρούσθη ο Πάτροκλος, του ελύθηκαν τα μέλη

και θαμπωμένος έμεινε· και οπίσω με την λόγχην

τον κτύπησ' ένας Δάρδανος των ώμων εις την μέσην,

ο Πανθοΐδης Εύφορβος, που επρώτευε των άλλων

στην λόγχην, εις το τρέξιμο και στην ιππομαχίαν.

810 Όταν πολέμου αμάθητος πρωτήλθεν ιππομάχος,

είκοσι άνδρες μόνος του κατέβασε απ' τους ίππους.

Αυτός πρώτος σ' ελόγχισεν, ω Πάτροκλε ιππομάχε,

και δεν σε φόνευσε, κι ευθύς την λόγχην απ' το σώμα

άρπαξε και μες στον στρατόν εσύρθη, δεν εστάθη

815 ν' αντιταχθεί στον Πάτροκλον, αν και ξαρματωμένον.

Αλλ' ως το χέρι του θεού τον δάμασε και η λόγχη,

προς τους συντρόφους έστρεφε την μοίραν να αποφύγει.

Πάτροκλος και Έκτορας


Και ο Έκτωρ απ' τες φάλαγγες, άμ' είδε τον γενναίον

Πάτροκλον ν' αποσύρεται κονταροπληγωμένος,

820 προχώρησε, του εστήθη εμπρός, και μέσα εις το λαγγόνι

την λόγχην όλην έμπηξε κι η άκρη εβγήκε πέρα.

Έπεσε και κατήφεια στους Αχαιούς εχύθη.

Και ως λέοντας και αδείλιαστος αγριόχοιρος στο όρος

μάχονται μεγαλόψυχα για μια μικρή βρυσούλα,

825 ότι να πιουν θέλουν και οι δυο με λύσσαν, ώσπου ο χοίρος

ασκομαχώντας ξεψυχά στον λέοντ' αποκάτω·

ομοίως τον ανδράγαθον υιόν του Μενοιτίου,

πολλών φονέα μαχητών ο Πριαμίδης Έκτωρ

με λόγχην εθανάτωσε κι επάνω του εκαυχήθη:

830 «Την πόλιν μας, ω Πάτροκλε, θαρρούσες ν' αφανίσεις,

και δούλες στην πατρίδα σου να πάρεις τες γυναίκες,

ανόητε! Και ακούραστα γι' αυτές ετρικυμίζαν

τ' άλογα τα φτερόποδα του Έκτορος, κι εκείνος, —

που είμαι πρώτος μαχητής των φιλομάχων Τρώων,

835 και δεν θα ιδούν, ενόσω ζω, την δουλικήν ημέρα·

και τώρα σε τα όρνεα θα φάγουν εις την Τροίαν.

Άθλιε! Δεν σε ωφέλησεν ο ανδρείος Αχιλλέας·

θα σου παράγγελνε πολλά την ώραν που εκινούσες:

"Να μη γυρίσεις Πάτροκλε ιππόμαχε, στα πλοία

840 πριν σχίσεις εις του Έκτορος τα στήθη τον χιτώνα

βαμμένον εις το αίμα του"· αυτά θα είπ' εκείνος

και αυτά τα λόγια σ' άρεσαν, ανόητος ως είσαι».

Και, Πάτροκλε, του απάντησες με την ψυχήν στο στόμα:

«Έκτορ, καυχήσου όσο ημπορείς, τώρα που ο Ζευς και ο Φοίβος

845 την νίκην σού εχάρισαν — και αυτοί με καταβάλλουν

εύκολ', αφού μου αφαίρεσαν τα όπλ' από τους ώμους.

Κι είκοσιν όμοιοι με σε να είχαν έλθει εμπρός μου

όλοι νεκροί θα έπεφταν στην λόγχην μου αποκάτω.

Εμένα η μοίρα εφόνευσεν η μαύρη με τον Φοίβον

850 και απ' τους θνητούς ο Εύφορβος· τρίτος εσύ με γδύνεις.

Και άκουσε ακόμα τι θα ειπώ και βάλε το στον νου σου·

ολίγες είν οι μέρες σου· και ιδού σε παραστέκει

η μοίρα η παντοδύναμη κι η ώρα του θανάτου,

οπού απ' το χέρι αδάμαστο θα πέσεις του Αχιλλέως».

855 Με αυτά τα λόγι' απέθανε· και κλαίοντας θλιμμένη

την μοίραν, που νεότητα και ανδρείαν της επήρε,

από τα μέλη του η ψυχή κατέβηκε στον Άδη.

Νεκρόν τον επροσφώνησεν ο λαμπροφόρος Έκτωρ:

«Ω Πάτροκλε, τον θάνατον γιατί μου προμαντεύεις;

860 Ποιος ξέρει μήπως ο Αχιλλεύς, της Θέτιδος ο γόνος,

χάσει αυτός πρώτος την ζωήν στην λόγχη μου αποκάτω;»

Είπε και μέσ' απ' την πληγήν, πατώντας τον, την λόγχην

ανέσπασε και ανάσκελον τον έσπρωξε στο χώμα.

Κι ευθύς στον Αυτομέδοντα με το κοντάρι εχύθη,

865 που είχε ακόλουθον λαμπρόν ο ασύγκριτος Πηλείδης,

να τον κτυπήσει, αλλ' έπαιρναν αυτόν οι ταχείς ίπποι,

οι αθάνατοι, που οι θεοί χαρίσαν του Πηλέως.

 

Θάνατος Πάτροκλου

Σύμφωνα με πιθανή ερμηνεία Αχαιοί πολεμιστές (Αχιλλέας, Μενέλαος, Αίαντας Τελαμώνιος) σηκώνουν τον νεκρό Πάτροκλο, αφού πλέον έχει εμφανιστεί ο Αχιλλέας κραυγάζοντας στους Τρώες. Ο Πάτροκλος είναι καλυμμένος με πλούσιο πλουμιστό ύφασμα, ενώ η ψυχή του πετάει ελεύθερη τριγύρω σαν πάνοπλος πολεμιστής.
Ερυθρόμορφος ερυθρόμορφος καλυκωτός κρατήρας της ομάδας Pezzino, περίπου 500 π.Χ.

Ακράγας, Αρχαιολογικό Μουσείο

 

 

 

 


 

στ. 684 του Αυτομέδοντος: Ο Αυτομέδοντας ήταν ο τρίτος στη ιεραρχία Μυρμιδόνας μετά τον Αχιλλέα και τον Πάτροκλο. Όταν έπαιρνε μέρος στη μάχη ο Αχιλλέας, ο Πάτροκλος ήταν ηνίοχός του. Τώρα που ο Πάτροκλος έχει τη θέση του πολεμιστή, ο Αυτομέδοντας τον συνοδεύει ως ηνίοχος.

στ. 686 τον λόγον του Αχιλλέως: ο Πάτροκλος ξεχνάει την εντολή του Αχιλλέα, να γυρίσει πίσω, όταν διώξει τους Τρώες από τα πλοία (στ. 83-96).

στ. 686 συμπληρωματικά σχόλια 1: ποια τύφλωσις!: στο πρωτότυπο ο ποιητής αποκαλεί τον Πάτροκλο νήπιο, χαρακτηρισμός που προοιωνίζεται κάτι κακό. Είναι φανερό και από τα επόμενα ότι η άτη έχει χτυπήσει τον ήρωα και ξεχνάει τις εντολές του Αχιλλέα (στ. 87 κ.εξ.). Είναι λογικό μετά τις απανωτές επιτυχίες, με αποκορύφωμα τη νίκη του επί του Σαρπηδόνα, η αυτοπεποίθηση του Πάτροκλου να έχει ενισχυθεί υπερβολικά. Ο ποιητής τονίζει πρώτα την προσωπική ευθύνη του ήρωα, που δεν υποχωρεί μετά τη διάσωση των πλοίων, όπως του είχε ζητήσει ο Αχιλλέας, αλλά δεν ξεχνάει και τη βουλή του Δία, που συμφωνεί απόλυτα με το βιβλικό μωραίνει Κύριος ον βούλεται απολέσαι (στ. 688-691).

στ. 688 του Δί’ αξίζει ο νους: ο Πάτροκλος είναι καταδικασμένος σε θάνατο και αυτό οφείλεται σε δύο αιτίες: η ορμή του ήρωα αποδίδεται στην αδυσώπητη βουλή του Δία, αλλά και ο ίδιος ο ήρωας είναι υπεύθυνος, αφού ξεχνάει τις εντολές του Αχιλλέα και βαδίζει με ολέθρια αυτοπεποίθηση στο χαμό του.

στ. 692 συμπληρωματικά σχόλια 2: Ποιον πρώτον...: ενώ η τυπική εισαγωγή σε καταλόγους πεσόντων απαιτεί ερώτημα που απευθύνει ο ποιητής στη Μούσα ή στον εαυτό του (πρβ. Ε 703, Ξ 508 κ.α.), εδώ το ερώτημα δίνεται σε β' πρόσωπο, σε μια συγκινητική αποστροφή του ποιητή προς τον ήρωα, όπως σε πολλά σημεία αυτής της ενότητας (στ. 744, 754, 787, 812-813, 843). Η αποστροφή αυτού του τύπου, εκτός των άλλων, εκφράζει τη συμπάθεια και τη συμπόνια του ποιητή για τον ήρωα.

στ. 700 ο Φοίβος: κατάλογοι εννιά ή περισσότερων θυμάτων μιας αριστείας προκαλούν πάντοτε την αντίδραση του αντιπάλου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αντιδρά ο Φοίβος, προστάτης της Τροίας, όπως είχε προβλέψει ο Αχιλλέας (στ. 94).

στ. 702-705 συμπληρωματικά σχόλια 3: Και τρεις εσκάλωσε φορές… ο ήρως: ο αριθμός τρία είναι τυπικός, όχι μόνο στον Όμηρο, αλλά γενικά στις λαϊκές διηγήσεις μέχρι σήμερα (βλ. και σχόλ. Α 54). Τυπικό επικό σχήμα είναι και η τριπλή επίθεση ενός ήρωα που αποκρούεται την τέταρτη φορά.. (πρβλ. και παρακάτω στ. 784 κ.εξ.).

Ο τρίτος ο μικρότερος στο λαϊκό παραμύθι (επιστημονικό άρθρο) [πηγή: Εταιρεία Κρητικών Σπουδών]

στ. 702 κ.εξ.: συμπληρωματικά σχόλια 4: Το τυπικό σχήμα «τρεις... αλλά την τέταρτη φορά» δημιουργεί αγωνία στο ακροατήριο, που θα περίμενε ότι η τέταρτη προσπάθεια θα απέβαινε μοιραία για τον Πάτροκλο σύμφωνα με το παραδοσιακό μοτίβο. Ο ποιητής όμως τον «σώζει» αυτή τη φορά από τον Απόλλωνα και παρατείνει τη μάχη, αυξάνοντας έτσι και την αγωνία μας, μέχρι την εμφάνιση και πάλι του ίδιου τυπικού σχήματος των τριών (στ. 784 κ.εξ.), που θα είναι πλέον μοιραίο.

στ. 709 ούδ’ ο Αχιλλεύς: Ο θεός πληροφορεί τον Πάτροκλο ότι η πόλη δεν θα κυριευτεί από κανέναν από τους δύο, αφού και ο Αχιλλέας θα σκοτωθεί πριν από την άλωσή της.

στ. 717 ο Άσιος: ο ποιητής υπογραμμίζει τη συγγενική σχέση του με τον Έκτορα, γιατί έτσι δικαιολογείται το γεγονός ότι ο Έκτορας θα δώσει προσοχή στα λεγόμενά του.

στ. 721-725 συμπληρωματικά σχόλια 5: Στα λόγια του θεού λανθάνει ειρωνεία, αφού αυτοπαρουσιάζεται κατώτερος του Έκτορα και υποθέτει ότι ίσως ο Φοίβος (ο ίδιος, δηλαδή) βοηθήσει τον Έκτορα να σκοτώσει τον Πάτροκλο, πράγμα που θα γίνει στη συνέχεια.

στ. 723 ελεεινήν ανάπαυσιν θα έχεις: θα πλήρωνες άσχημα την αποχή σου από την μάχη.

στ. 727 τον ανδρείον Κεβριόνην: ο Κεβριόνης ήταν νόθος γιος του Πριάμου (νοθογέννητος, στ. 738) και ηνίοχος του Έκτορα ( βλ. και εικόνα 28).

στ. 742 θρόνος: το σημείο του άρματος όπου καθόταν ο ηνίοχος.

στ. 744 κ.εξ. συμπληρωματικά σχόλια 6: Είναι η τελευταία φορά που ο Πάτροκλος γελά με τις νίκες του· σε λίγο η αριστοτελική περιπέτεια επέρχεται. Τα λόγια του ήρωα έχουν τον γνωστό κυνισμό των θριαμβολογιών αυτού που πλανάται και αγνοεί ότι και το δικό του τέλος πλησιάζει. Ανάλογη περίπτωση τραγικής άγνοιας θα επιδείξει σε λίγο και ο Έκτορας (στ. 829 κ.εξ.).

στ. 757 κ.εξ. συμπληρωματικά σχόλια 7: Η παρομοίωση («δυο λεοντάρια») δηλώνει ισότιμη μάχη. Σε άλλες περιπτώσεις το ισχυρότερο ζώο επικρατεί, όπως στους στ. 487-489, όπου ο Πάτροκλος είναι το λιοντάρι και ο Σαρπηδόνας ταύρος, ή στους στ. 823-826, όπου λιοντάρι είναι ο Έκτορας και ο Πάτροκλος παραβάλλεται με κάπρο. Παρ' όλα αυτά ο στ. 753, όπου ο Πάτροκλος παρομοιάζεται με λιοντάρι που δέχεται τραύμα στο στήθος, είναι μια ακόμη προσήμανση του θανάτου του ήρωα.

στ. 745 κ. εξ. Ο Πάτροκλος θριαμβολογώντας επαινεί τον Κεβριόνη για τον τρόπο που έπεσε, σαν δύτης που βουτάει από την πλώρη στη θάλασσα για να μαζέψει στρείδια.

στ. 749 στο σιάδι: στο ίσιωμα, στο ομαλό έδαφος της πεδιάδας.

στ. 765-766 ο Εύρος με τον Νότον… δάσος πολεμούν: ο νοτιανατολικός άνεμος, ο σιρόκος, μαζί με τον νοτιά, όταν φυσούν με ορμή μέσα σε δάσος πυκνό.

στ. 773 φτεροφορ’ ακόντια: εννοεί τα βέλη που είχαν στο πίσω μέρος τους φτερά.

στ. 775-776 Και αυτός … λησμονούσε: οι στίχοι αυτοί, που εδώ αναφέρονται στον Κεβριόνη, χρησιμοποιήθηκαν και για τον Αχιλλέα στην Οδύσσεια (ω 39).

στ. 779 όταν τα βόδια λυώνται: όταν οι γεωργοί έλυναν τα βόδια από τον ζυγό του οργώματος.

στ. 780 συμπληρωματικά σχόλια 8: χωρίς να θέλ' η μοίρα: (στο πρωτότυπο υπέρ αίσαν) όταν κάποιος επιχειρεί πράγματα που ξεπερνούν τη θέληση της μοίρας, θα πρέπει να περιμένει ανατροπές. Κι αυτές δεν θα αργήσουν να έρθουν στους επόμενους στίχους.

στ. 786 ωσάν θεός: στο πρωτότυπο δαίμονι ἴσος (= όμοιος με θεό). Η εξομοίωση του Πάτροκλου με θεό δικαιολογεί την επέμβαση του Απόλλωνα· μόνο ένας θεός μπορεί τώρα να τον καταβάλει.

στ. 787 σου εφάνη: η ξαφνική αποστροφή προς τον ήρωα φανερώνει τα αισθήματα συμπάθειας του ποιητή γι’ αυτόν, αλλά και τη συναισθηματική του φόρτιση λόγω του θανάτου που πλησιάζει.

στ. 790 στην καταχνιά ολόκλειστος: ο θεός ήταν καλυμμένος με ομίχλη.

στ. 805 θεοκρούομαι: παθαίνω σκοτοδίνη από κτύπημα θεού. Ο Απόλλωνας αφαιρεί από τον Πάτροκλο τη θεϊκή πανοπλία του Αχιλλέα, ώστε ευκολότερα να νικηθεί από τους θνητούς Εύφορβο και Έκτορα στη συνέχεια. Το μόνο όπλο του Πάτροκλου που δεν ανήκει στη θεϊκή πανοπλία του Αχιλλέα, το δόρυ, θα σπάσει στα δύο (στ. 801-802).

στ. 808 Εύφορβος: αδελφός του Πολυδάμαντα.

στ. 814-815 Ο Εύφορβος υποχωρεί, αν και ο Πάτροκλος είναι άοπλος και τραυματισμένος. Η δειλή συμπεριφορά του Τρώα σε συνδυασμό με τον έπαινο των πολεμικών του επιδόσεων (στ. 809-812) τονίζει ακόμα περισσότερο την ανδρεία του Πάτροκλου.

στ. 822 κατήφεια στους Αχαιούς εχύθη: η θλίψη που προκαλεί στους Έλληνες ο θάνατος του Πάτροκλου είναι ένας ακόμη τρόπος με τον οποίο ο ποιητής τονίζει τη σημασία της απώλειας και το μέγεθος της ανδρείας του ήρωα.

στ. 826 ασκομαχώ: αναπνέω βαριά, με δυσκολία.

στ. 832 ετρικυμίζαν: έτρεχαν για να πολεμήσουν.

στ. 837 άθλιε: δυστυχισμένε. Ο Έκτορας, γεμάτος έπαρση, κομπάζει και πέφτει σε πλάνη, με αποτέλεσμα να διαστρεβλώνει τις εντολές του Αχιλλέα (στ. 839-842, βλ. στ. 86 κ. εξ.).

στ. 852-854 Τα λόγια του Πάτροκλου είναι προφητικά. Συνήθως οι μελλοθάνατοι στον Όμηρο είχαν μαντικές ικανότητες.

στ. 866-867 οι αθάνατοι: τα ονομαστά άλογα του Αχιλλέα, Ξάνθος και Βαλίος.

 

αρχή

 



 

«Ο θάνατος του Διγενή»

[Απόσπασμα ακριτικού τραγουδιού που εξυμνεί τα υπεράνθρωπα κατορθώματα αλλά και το τέλος του Διγενή]

«...Σπίτι δεν τον εσκέπαζε, σπήλιο δεν τον εχώρει
τα όρη εδιασκέλιζε, βουνού κορφές επήδα,
χαράκι' αμαδολόγαγε και ριζιμιά ξεκούνιε.
Στο βίτσιμά πιανε πουλιά, στο πέταμα γεράκια,
στο γλάκιο και στο πήδημα τα λάφια και τ' αγρίμια.
Ζηλεύγει ο Χάρος, με χωσιά μακρά τονε βιγλίζει,
κι ελάβωσέ του την καρδιά και την ψυχή του πήρε
».

(Ν. Πολίτης, Εκλογή από τα τραγούδια του ελληνικού λαού, εκδόσεις «γράμματα», Αθήνα 1991, σελ. 125-126)

1 Κ.Π. Καβάφης, Η κηδεία του Σαρπηδόνος (παράλληλο κείμενο) [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]
κείμενο Ο θάνατος τον πολεμά [Το έπος του Διγενή Ακρίτα]

 

Θάνατος με δόλο
Σε πολλά δημοτικά τραγούδια επαινείται το ιπποτικό πνεύμα και καταδικάζεται η χρήση δόλου στην αντιμετώπιση του εχθρού. Στο απόσπασμα που ακολουθεί ο ήρωας ψέγει τους αντιπάλους του για την άνανδρη συμπεριφορά τους, όπως θα μπορούσε να κάνει και ο Πάτροκλος εναντίον αυτών που συνέβαλαν στο θάνατο του:

«Μαργαριτιώτες άπιστοι, νυχτοπαλικαράδες,
εγώ αν σκότωσα πολλούς, πολλούς απ' τους δικούς σας,
παλικαρίσια το 'κανα, δε σκότωνα τη νύχτα...»

(Στ. Αναστασιάδης, σελ. 164-168, όπου και άλλα παραδείγματα)

 

 

αρχή

 



 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ Ή ΕΡΓΑΣΙΑ

 

1. Ποια είναι τα τελευταία κατορθώματα του Πάτροκλου; Αφού μελετήσετε και την Περιληπτική αναδιήγηση της ραψωδίας, να δείξετε ότι όλη η δράση του ήρωα στη ραψωδία Π έχει τα χαρακτηριστικά της αριστείας με αποκορύφωμα τους στ. 783-785.

2. Πώς δικαιολογείται η μάχη γύρω από τον νεκρό Κεβριόνη με βάση τους κανόνες του ομηρικού πολέμου;

3. Ποιο ρόλο παίζει ο Απόλλωνας στην ενότητα; Ο τρόπος με τον οποίο δρα ο θεός στον θάνατο του Πάτροκλου (προσέξτε κυρίως τους στ. 789-790) μειώνει ηθικά τον ίδιο ή προβάλλει περισσότερο την ανδρεία του θύματός του; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

4. Να παρακολουθήσετε τον σταδιακό αφοπλισμό του Πάτροκλου και να απαντήσετε στα ακόλουθα ερωτήματα: α) Με ποια σειρά αφαιρούνται τα όπλα του ήρωα; β) Θεωρείτε ότι ο αφοπλισμός του ήταν απαραίτητος και ότι έπρεπε να γίνει από ένα θεό; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

5. Τι προοικονομεί η εικόνα του Έκτορα με το κράνος του Αχιλλέα στο κεφάλι (στ. 799-900); Σε ποιο σημείο της ενότητας η προσήμανση γίνεται ξεκάθαρη;

6. Αφού μελετήσετε τους στ. 786-855, όπου παρουσιάζεται η πτώση και ο θάνατος του Πάτροκλου, να απαντήσετε στις εξής ερωτήσεις: α) Ποιοι (θεοί ή άνθρωποι) συμπράττουν στην ήττα του Πάτροκλου και τι ακριβώς κάνει καθένας; β) Με ποιους τρόπους ο ποιητής προβάλλει την ανδρεία του συντρόφου του Αχιλλέα;

7. Πού φαίνεται η συμπάθεια του ποιητή για τον Πάτροκλο; Να σημειώσετε τα αντίστοιχα χωρία του κειμένου.

8. Να συγκρίνετε τη συμπεριφορά και τον ρόλο του Απόλλωνα στον θάνατο του Πάτροκλου με τον τρόπο τον οποίο χρησιμοποιεί ο Χάρος, για να σκοτώσει τον Διγενή στο ακριτικό τραγούδι που εξυμνεί τα υπεράνθρωπα κατορθώματα του ακρίτη (βλ. Παράλληλο κείμενο). Να ελέγξετε τι επιδιώκουν τόσο ο Όμηρος όσο και ο ανώνυμος ποιητής του ακριτικού τραγουδιού με το να αποδίδουν παρόμοιες συμπεριφορές στον Φοίβο και στον Χάρο αντίστοιχα.

 

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

1. Ήδη στο προοίμιο του ιλιαδικού έπους επισημάναμε το πρόβλημα της ευθύνης των θνητών και του βαθμού θεϊκής επέμβασης στα ανθρώπινα πράγματα. Παίρνοντας αφορμή από τον θάνατο του Πάτροκλου, που παρουσιάζεται από τον ποιητή ως αποτέλεσμα προσωπικής ευθύνης του ήρωα αλλά και της βουλής του Δία (στ. 685 κ.εξ.), να επισημάνετε χωρία από τις ενότητες που διδαχθήκατε μέχρι τώρα, στα οποία προβάλλεται το πρόβλημα της ανθρώπινης ευθύνης, να τα μελετήσετε κατά ομάδες, να καταγράψετε τις σκέψεις και τα συμπεράσματά σας και να τα συζητήσετε στην τάξη.

2. Αφού μελετήσετε την Περιληπτική αναδιήγηση και τις ενότητες της Π ραψωδίας που δίνονται αναλυτικά σε συνδυασμό με το εικονογραφικό υλικό που τις πλαισιώνει: α) Να συζητήσετε στην τάξη τις λεπτομέρειες που θέλησε να αποδώσει κάθε καλλιτέχνης με το έργο του. β) Να επισημάνετε τις εικόνες που δεν αποδίδουν ομηρικές σκηνές και να συζητήσετε τι θέλησαν να αποδώσουν με αυτές οι δημιουργοί τους. γ) Ποια λεπτομέρεια του ομηρικού κειμένου νομίζετε ότι θα ερέθιζε δημιουργικά έναν καλλιτέχνη (εικαστικό, θεατρικό συγγραφέα κτλ.) και γιατί; δ) Προσπαθήστε να αποδώσετε τη λεπτομέρεια αυτή με ένα δικό σας έργο (εικαστικό, ποιητικό, θεατρικό κτλ.) και, παρουσιάζοντάς το στην τάξη σας, να εκθέσετε ποιος ήταν ο στόχος σας και ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε για την υλοποίησή του. [Ενδεικτικές Έννοιες Διαθεματικής προσέγγισης: Πολιτισμός, Τέχνη, Δημιουργία, Ομοιότητα - Διαφορά]

 

αρχή

 



 

1. Ο θάνατος του Πάτροκλου

 

«Ο Απόλλων, ο σύμμαχος των Τρώων, για τον οποίον ο Αχιλλεύς είχε ρητά προειδοποιήσει τον Πάτροκλο, αναλαμβάνει τώρα δράση. Απωθεί τον Πάτροκλο από το τρωικό τείχος, και ο ποιητής χρησιμοποιεί την ίδια έκφραση — «τρεις φορές... μα την τέταρτη» — που είχε χρησιμοποιήσει και όταν ο Απόλλων εμπόδισε τον θριαμβευτή Διομήδη να πλησιάσει τον Αινεία (Ε 431 κ.εξ.). Εκεί ο θεός υπενθυμίζει στον Διομήδη το πελώριο χάσμα που χωρίζει θεούς και ανθρώπους· εδώ (κάτι που έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία) ο ποιητής παρουσιάζει τον θεό να προειδοποιεί τον Πάτροκλο πως δεν είναι τόσο ισχυρός όσο ο Αχιλλεύς, και πως ακόμη και ο Αχιλλεύς θα πεθάνει, προτού πατήσει την Τροία. Το ακροατήριο θα γνωρίζει πως ο Απόλλων θα συνεργήσει, επίσης, στον φόνο του Αχιλλέως. [...]

Έρχεται το ηλιοβασίλεμα· τρεις φορές ο Πάτροκλος εφορμά και σε μιαν ιμπρεσσιονιστική, δίχως προηγούμενο, φράση σκοτώνει εννέα ανθρώπους κάθε φορά· η τέταρτη φορά σημαίνει και το τέλος του ίδιου του Πάτροκλου, διότι ο Απόλλων πλησιάζει "τρομερός" (789· η λέξη είναι εμφαντικά τοποθετημένη στην αρχή του στίχου) μα αόρατος και του τινάζει μακριά τα όπλα και την πανοπλία. Η σκηνή είναι συμβολική, διότι η θεϊκή πανοπλία δεν αρμόζει του Πατρόκλου, που δεν έχει θεϊκή καταγωγή· εδώ εμφαίνεται και η δεξιοτεχνία του ποιητή, διότι μια πανοπλία φτιαγμένη από τα χέρια του Ηφαίστου είναι, υπονοουμένως, άτρωτη, οπότε θα ήταν αδέξιο να διατρυπηθεί. Επιπλέον, διακρίνεται επιπρόσθετη συμπάθεια για τον άοπλο τώρα ήρωα, ο οποίος όχι μόνο στέκει αποσβολωμένος από το χτύπημα των θεών, αλλά και τραυματίζεται από άλλον, προτού φονευθεί από τον Έκτορα. Πέρα από όλα τούτα, ο ποιητής χρησιμοποιεί τη δράση, για να απεικονίσει, πίσω από τον επικείμενο θάνατο του Πατρόκλου, τον μελλοντικό φόνο του Έκτορος από τον Αχιλλέα· διότι, καθώς παρακολουθούμε το μεγαλόπρεπο κράνος με το λοφίο του να κυλά στη σκόνη, ακούμε: "Κι όμως άλλοτε το φουντωμένο ετούτο / το κράνος οι θεοί δεν άφηναν να κυλιστεί στη σκόνη, / μόνο το μέτωπο διαφέντευε τ' ωραίο και το κεφάλι / του ισόθεου του Αχιλλέα· μα του Έχτορα το 'δινε τότε ο Δίας / να το φορέσει στο κεφάλι του — σιμά ήταν κι ο χαμός του'' (796¬900 [μτφρ. Ν. Καζαντζάκη - Ι.Θ. Κακριδή]). Τούτη η εξαίσια τεχνική του συνδυασμού της παρούσας δράσης με τη μελλοντική έκβαση που αυτή συμβολίζει επαναλαμβάνεται και όταν ο Αχιλλεύς πενθεί τον Πάτροκλο.

Ο Έκτωρ καρφώνει το ξίφος του στον Πάτροκλο, που ήδη έχει πληγωθεί από τον ασήμαντον Εύφορβο· «πέφτει βαρύς», και δεδομένου ότι του έχει ήδη αφαιρεθεί η πανοπλία, ο ποιητής με προσοχή αντικαθιστά το υπόλοιπο του στερεότυπου στίχου — «και πάνω του βροντήξαν τ' άρματά του» — με το ποιητικώς δραστικότερο «κι ο στρατός των Αχαιών βαριά λυπήθηκε» (822). [...] Κατόπιν ο Έκτωρ εκφωνεί τον καθιερωμένο κομπασμό πάνω από τον νικημένο αντίπαλό του, μα αποκαλύπτει έτσι ότι έχει πλήρως παρανοήσει την κατάσταση, αφού νομίζει πως ο Αχιλλεύς έστειλε τον Πάτροκλο στη μάχη, περιφρονητικά, για να τα βγάλει πέρα με τον Έκτορα. Η επιθανάτια ρήση του Πατρόκλου αρνείται στον Έκτορα τη δόξα της νίκης, αφού αυτή ανήκει στον Απόλλωνα και μετά από κείνον στον Εύφορβο· στη συνέχεια, ο Πάτροκλος προλέγει και πάλι τον φόνο του Έκτορος από τον Αχιλλέα· οι τελευταίες του λέξεις είναι το όνομα και οι τιμητικοί τίτλοι του βασιλιά, φίλου και εκδικητή του: του Αχιλλέως. Η υπερφίαλη απόκριση του Έκτορος προεικονίζει την οίηση και την ανοησία που θα επιδείξει (στη ραψωδία Σ), όταν αποφασίσει να κρατήσει τους άνδρες του στο πεδίο της μάχης τη στιγμή που ο Αχιλλεύς επιστρέφει ο ίδιος στη μάχη.

Ακόμη κι αν αφήσουμε κατά μέρος τις σύγχρονες αντιλήψεις περί αθλητικού πνεύματος, είναι σαφές ότι η παρέμβαση του Απόλλωνος εις βάρος του Πατρόκλου, επιπρόσθετα προς τον τραυματισμό του τελευταίου από τον Εύφορβο, στερεί τον Έκτορα από μεγάλο μέρος της δόξας που θα του χάριζε η θανάτωση του Πατρόκλου — οι τελευταίες λέξεις του αποσκοπούν στο να επιστήσουν την προσοχή στο ζήτημα τούτο. Η παρέμβαση αυτή δεν μοιάζει καθόλου με την παρέμβαση της Αθηνάς στη μονομαχία μεταξύ Αχιλλέως και Έκτορος, η οποία προσδίδει κλέος στον νικητή. Εδώ ο σκοπός του ποιητή δεν είναι να δοξάσει τον Έκτορα, αφού θα του δοθούν πολλές τέτοιες ευκαιρίες αργότερα, πριν από τον δικό του φόνο. Προς το παρόν ο Πάτροκλος πρέπει να γίνει το κέντρο της προσοχής και της συμπάθειάς μας, κι έπειτα από αυτόν ο Αχιλλεύς, διότι εκείνου τα αισθήματα πρέπει να κυριαρχούν στον νου μας για τις επόμενες ραψωδίες. Στη ραψωδία που ακλουθεί, η αφήγηση συνεχίζεται όχι με τα κατορθώματα του Έκτορος, όπως συνηθίζεται μετά από τη νίκη ενός ήρωα, αλλά με τον θάνατο του Ευφόρβου, του οποίου η συμμετοχή στη θανάτωση του Πατρόκλου έχει ήδη κολάσει το κλέος του Έκτορος.»

(Edwards M.W., σελ. 362-364)

 

2. Αριστεία και θεομαχία

 

«Τέλος, ο προσωπικότερος, ηρωικότερος και σε έκταση μεγαλύτερος τύπος του ιλιαδικού πολέμου είναι η "αριστεία", με την οποία εξαίρεται προπάντων η ανδρεία ενός επώνυμου μεγάλου ήρωα, φτάνοντας συνήθως στην υπερβολή ή και την ύβριν· βλ. T. Krischer, Formale Konventionen der homerischen Epik, σσ. 13-89. Με την αριστεία συμπλέκεται κατά κανόνα και η "θεομαχία", η παρέμβαση δηλαδή των θεών στη μάχη και ο μεταξύ τους ή με τον αριστεύοντα ήρωα αγώνας.»

(Μαρωνίτης Δ.Ν., Ομηρικά μεγαθέματα, σελ. 46)

 

αρ