Κατέβασε τις ερωτήσεις κατανόησης
Άσκηση κατανόησης της ενότητας
Για τον Ευαγόρα μπορείς να διαβάσεις στη Βικιπαίδεια
Ειδικοί διδακτικοί στόχοι:
Οι μαθητές επιδιώκεται:
• Να μάθουν ότι η Κύπρος, παρά την απομάκρυνσή της από τον ελληνικό κορμό, διατήρησε ακμαία την ελληνικότητά της.
• Να κατανοήσουν την ευελιξία της κυπριακής πολιτικής για να διατηρήσει, ουσιαστικά, την αυτονομία της.
• Να συνδέσουν προσωπικότητες ιστορικού κύρους του ελληνικού χώρου με τις τύχες της Κύπρου (Κίμων, Κόνων).
• Να συλλάβουν τη μεγάλη συμβολή του Ευαγόρα στη διατήρηση του ελληνικού τρόπου ζωής στην Κύπρο.
Προετοιμασία:
Καλούμε τους μαθητές να επιστρέψουν στον χάρτη του βιβλίου τους που περιγράφει τη μυκηναϊκή εξάπλωση και τους υποδεικνύουμε να προσέξουν ότι και η Κύπρος περιλαμβάνεται σε αυτή. Έτσι οδηγούμαστε αβίαστα στην εδραίωση των πρώτων Μυκηναίων Ελλήνων στην Κύπρο.
Προσπέλαση:
Η πρώτη περίοδος. Επιμένουμε στην υπογράμμιση ότι η Κύπρος αν και χωρισμένη σε εννέα βασίλεια είχε συνείδηση της ενότητάς της και με διπλωματική ευλυγισία κατόρθωνε, ουσιαστικά, να διατηρεί την αυτονομία της. Αναφέρουμε τους κύριους εξωτερικούς εχθρούς: Ασσύριοι, Αιγύπτιοι, Πέρσες.
Επιμένουμε ιδιαίτερα στη σχέση της Κύπρου με την κυρίως Ελλάδα κατά τους κλασικούς χρόνους, επαναφέροντας στη μνήμη των μαθητών τη δράση του Κίμωνα και τη ναυμαχία της Κνίδου.
Στηριζόμενοι στο παράθεμα του Ισοκράτη υπογραμμίζουμε τη συμβολή του Ευαγόρα και του γιου του Νεοκλή στην παγίωση της ελληνικότητας της Κύπρου. Η καλλιτεχνική δημιουργία, όπως φαίνεται από την εικόνα του βιβλίου, το αποδεικνύει.
Εμπέδωση:
Ο Αλέξανδρος, όταν το 332 π.Χ. καταλαμβάνει την Κύπρο, βρίσκει ένα νησί ελληνικό, όπου ανθούσε ο ελληνικός πολιτισμός.
Να δοθεί στους μαθητές το παρακάτω απόσπασμα του Ισοκράτη, να το μελετήσουν στο σπίτι και να εκφράσουν γραπτά τις εντυπώσεις τους.
«Αναφέρω τη μεγαλύτερη απόδειξη και της ικανότητας του Ευαγόρα να κυβερνά και του αγαθού χαρακτήρα του. Πολλοί από τους κατοίκους των ελληνικών πόλεων, εγκαταλείποντας τον τόπο τους, ήλθαν να κατοικήσουν στην Κύπρο, επειδή θεωρούσαν ότι η διακυβέρνηση του Ευαγόρα ήταν δικαιότερη και ανετότερη από αυτή των δικών τους πόλεων». (Ισοκράτης, Eυαγόρας, 51, μετ. Β.Σ.).
«Η δεύτερη φάση της Ύστερης Χαλκoκρατίας αρχίζει γύρω στα 1400 π.Χ. και συμπίπτει με την «πτώση» της Κνωσού στην Κρήτη και την επικράτηση των Μυκηναίων στο Αιγαίο. Ο χαλκός της Κύπρου, και γενικά ο πλούτος της Ανατολής, από πολύ νωρίς τράβηξαν τους Μυκηναίους εμπόρους, που εγκαταστάθηκαν στα μεγάλα εμπορικά κέντρα κατά μήκος της νότιας και της ανατολικής ακτής. Οι Μυκηναίοι δεν καταγίνονταν μονάχα με το εμπόριο του χαλκού αλλά, με ασφαλές ορμητήριο την Κύπρο, εμπορεύονταν και με τις άλλες χώρες της Εγγύς Ανατολής. Μαζί με τους εμπόρους θα εγκαταστάθηκαν στην Κύπρο και τεχνίτες, γιατί βλέπουμε από το 1400 και ύστερα στην Κύπρο καλλιτεχνική παραγωγή με ανάμεικτα κυπριακά και αιγαιακά στοιχεία. Ο αριθμός των μυκηναϊκών αγγείων που βρίσκουμε στους τάφους των κυπριακών νεκροπόλεων από το 1400 ως το τέλος του 13ου αιώνα είναι τόσο μεγάλος, ώστε υπάρχει η πιθανότητα πως πολλά από τα αγγεία αυτά θα κατασκευάστηκαν στην Κύπρο από Μυκηναίους τεχνίτες. Η άποψη όμως αυτή δεν είναι δεκτή από όλους τους μελετητές. Υπάρχει και η θεωρία πως τα αγγεία κατασκευάζονταν στην Πελοπόννησο, με σκοπό να εξαχθούν στην Κύπρο και γενικά στην Ανατολή. Προσφιλέστατος ρυθμός της κεραμικής είναι ο ζωγραφικός με παραστάσεις, κυρίως επάνω σε αμφορείς και σε κρατήρες, αρμάτων, βοδιών, πουλιών κ.α.
Όμως γύρω στα 1400 οι πολιτικές εξελίξεις στον χώρο του Αιγαίου επηρέασαν άμεσα την Κύπρο, το ίδιο την επηρέασαν και κατά τα τέλη του 13ου αιώνα. Τα μεγάλα αστικά κέντρα της Πελοποννήσου, όπως οι Μυκήνες και η Πύλoς πέφτουν σε παρακμή, πιθανώς εξαιτίας κάποιας φυσικής συμφοράς, και οι κάτοικοί τους φεύγουν προς την Ανατολή αναζητώντας νέες πατρίδες. Πολλοί απ' αυτούς εγκαταστάθηκαν στις πόλεις της Κύπρου που τους ήταν γνωστές από τους προηγούμενους εμπόρους και τεχνίτες Μυκηναίους. Μαζί τους φέρνουν τους κεραμικούς ρυθμούς που επικρατούσαν στην Πελοπόννησο, και ασφαλώς στοιχεία της δικής τους θρησκείας. Η διείσδυση αυτή των Μυκηναίων (που συνήθων τους αποκαλούμε Αχαιούς, όπως τους αποκαλεί και ο Όμηρος) θα ήταν βέβαια βαθμιαία και θα κράτησε ένα περίπου αιώνα. Οι Μυκηναίοι εγκαθίστανται στην Έγκωμη, στο Κίτιο, στην Παλαίπαφο, στο Παλαιόκαστρο, ακόμη και στην περιοχή της Λευκωσίας. Στους περισσότερους από τους χώρους αυτούς έχτισαν οχυρά, «κυκλώπεια τείχη» πάχους 2,50 περίπου μέτρων.
Η εγκατάσταση των Αχαιών στην Κύπρο επηρέασε ολόκληρο το νησί. Εγκαταστάθηκαν κυρίως στις μεγάλες πόλεις και σιγά σιγά πήραν την πολιτική εξουσία στα χέρια τους. Εμφύσησαν ζωτικότητα στην πολιτική και πολιτιστική ζωή του τόπου. Η πολιτική και πολιτιστική οντότητα των Κυπρίων άλλαξε τελείως προσανατολισμό, κι ενώ προηγουμένως αποτελούσε αναπόσπαστο τμήμα της Ανατολής, κάτω από τη διαρκή επίδραση των γειτονικών της λαών, τώρα στρέφεται απότομα προς το Αιγαίο. Η ανάμνηση των γεγονότων που έφεραν την αλλαγή αυτή, που τόσο εύγλωττα την αποδεικνύει και η αρχαιολογική σκαπάνη, διασώθηκε στους ελληνικούς μύθους για την ίδρυση των διαφόρων πόλεων της Κύπρου από Αχαιούς αποίκους μετά τον Τρωικό πόλεμο. Γνωστότερος από τους ήρωες αυτούς είναι ο Τεύκρoς, γιος του Τελαμώνα, του βασιλιά της Σαλαμίνας, που έχτισε την πόλη Σαλαμίνα, κοντά στην Έγκωμη. Έτσι, μέσα στα ιστορικά πλαίσια του τέλους της Ύστερης Χαλκoκρατίας, μπορούμε να ερμηνεύσουμε το φαινόμενο, που διαφορετικά θα φαινόταν παράδοξο, ενός τόπου με ελληνικό πολιτισμό στο βάθος της Ανατολικής Μεσογείου.»
Βάσος Καραγιώργης, Αρχαία Κύπρος, από τη Νεολιθική εποχή ως το τέλος της Ρωμαϊκής, α. 53-54, 58-59, 17, 71 (Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας).
χρονολόγιο
776|
721|
632|
594|
550|
527|
525|
510|
509|
508|
499|
495|
494|
492|
490|
481|
480|
479|
478|
476|
467|
461|
454|
449|
446|
432|
431|
430|
429|
428|
425|
422|
421|
415|
413|
407|
406|
405|
404|
403|
401|
394|
385|
382|
379|
378|
371|
365|
362|
359|
338|
337|
336|
334|
333|
332|
331|
326|
324|
323|
Η ιστορία της Κύπρου (Ίδρυμα Ν & Ν. Γουλανδρή, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης)
Απομακρυσμένη από το σώμα της υπόλοιπης Ελλάδας και τριγυρισμένη από ισχυρούς εχθρούς, η Κύπρος ήταν μοιραίο να αποτελεί τον στόχο των διαφόρων αυτών λαών και να υφίσταται τις επιθέσεις τους. Αν και ήταν χωρισμένη σε εννέα βασίλεια, κατόρθωσε να αντιμετωπίζει ενωμένη τους εξωτερικούς κινδύνους. Πολλές φορές πάλι με διπλωματικές συνεννοήσεις απέφευγε τις βίαιες καταλήψεις, αφού προηγουμένως δεχόταν να πληρώνει ένα είδος φόρου στους επιδρομείς. Έτσι δεν έχανε τελείως τη διοικητική της αυτονομία. Αυτό συνέβη όταν το νησί περιήλθε στην εξουσία των Ασσυρίων στα 721 π.Χ. Η Κύπρος πλήρωνε φόρους στους βασιλείς των Ασσυρίων, αλλά διατηρούσε την ανεξαρτησία της. Μάλιστα κατά την περίοδο αυτή γνώρισε μια μοναδική οικονομική ανάπτυξη. Από το 550 μέχρι το 525 π.Χ. η Κύπρος βρίσκεται κάτω από την κηδεμονία της Αιγύπτου.
Επιτύμβια στήλη Έλληνα πολεμιστή που σκοτώθηκε σε μία
από τις εκστρατείες του Κίμωνα για την απελευθέρωση
της Κύπρου από τον περσικό ζυγό.
(Λευκωσία, Κυπριακό Μουσείο).
Τους Αιγυπτίους διαδέχθηκαν οι Πέρσες. Κατά την Ιωνική επανάσταση η Κύπρος προσπάθησε να αποτινάξει τον περσικό ζυγό, αλλά δεν το κατόρθωσε. Η εκστρατεία του Κίμωνα, το 450 π.Χ. έχει ως προσωρινό επακόλουθο την αναχώρηση των Περσών από την Κύπρο, οι οποίοι μετά το θάνατό του επανέρχονται. Όμως κάτω από τον περσικό ζυγό τα κυπριακά βασίλεια διατηρούν την αυτονομία τους.
Το 410 π.Χ. ανέρχεται
στον θρόνο του κυπριακού βασιλείου της Σαλαμίνας ο
Ευαγόρας, ένας αξιόλογος μονάρχης. Στις ημέρες του το βασίλειο της Σαλαμίνας απέκτησε τόση ισχύ, όση δεν είχε γνωρίσει ποτέ άλλοτε. Οι άνδρες δέχονταν ευχαρίστως να υπηρετούν εθελοντικά
στον στρατό για να υπερασπίζονται την πατρίδα τους. Έτσι δημιουργήθηκε ένας από τους πρώτους
λαϊκούς στρατούς που αναφέρει η ιστορία. Σιγά-σιγά ο Ευαγόρας έγινε κύριος όλου του νησιού. Μορφωμένος ο ίδιος και λάτρης του ελληνικού πνεύματος φρόντισε να επαναφέρει στην Κύπρο την ελληνική παιδεία, τον ελληνικό τρόπο ζωής και τα ελληνικά θρησκευτικά ήθη, τα οποία είχαν αποδυναμωθεί κάτω από την πίεση των Περσών. Ιδιαίτεροι δεσμοί συνέδεαν τον Ευαγόρα με την Αθήνα. Στη ναυμαχία της Κνίδου (394 π.Χ.) ο Ευαγόρας βοήθησε με 100 πλοία τον αθηναϊκό στόλο και οι Αθηναίοι, σε ένδειξη ευγνωμοσύνης, του έστησαν ανδριάντα στην αγορά. Οι Πέρσες, εκμεταλλευόμενοι την «Ειρήνη του βασιλέως», εκστρατεύουν κατά της Κύπρου.
104
Μετά από πολλές πολεμικές συγκρούσεις ο Ευαγόρας συνάπτει ειρήνη με τους Πέρσες (376 π.Χ.) και υποχρεώνεται να πληρώνει φόρο, διατηρώντας ακέραιη την εξουσία του. Ο Ευαγόρας δολοφονείται το 374 π.Χ. και τον διαδέχεται ο γιος του
Νεοκλής. Ο Ισοκράτης θεωρεί τον Ευαγόρα και τον Νεοκλή ως βασιλείς πρότυπα.
Το καθεστώς της καταβολής φόρου στους Πέρσες με αντάλλαγμα την αυτονομία διατηρήθηκε στην Κύπρο μέχρι την απελευθέρωση του νησιού από τον Αλέξανδρο (332 π.Χ.).
105
106
1. Με ποιον τρόπο η Κύπρος κατόρθωσε να διατηρεί, ουσιαστικά, την ανεξαρτησία της;
2. Μελετήστε το παράθεμα του Ισοκράτη για τον Ευαγόρα και καταγράψτε τα στοιχεία τα οποία δείχνουν ότι ήταν ένας αγαθός ηγεμόνας.
3. Συνδέστε την Κύπρο με όσα γνωρίζετε, γεγονότα και πρόσωπα, μέχρι την απελευθέρωσή της από τον Αλέξανδρο.