Ι. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Ειδικοί διδακτικοί στόχοι
Οι μαθήτριες και οι μαθητές επιδιώκεται:
Να γνωρίσουν τα κύρια επιτεύγματα των επιστημών και της τεχνολογίας κατά τον 20ό αιώνα. Να κατανοήσουν την ιδιαίτερη σημασία που άρχισαν να αποκτούν τα επιστημονικά επιτεύγματα για τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων κατά τον 20ό αιώνα.
Κύριες διδακτικές επισημάνσεις
Σχολιασμός γραπτών πηγών
1. Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, κορυφαίος φυσικός του 20ού αιώνα, αναφέρεται εδώ στις τεράστιες δυνατότητες που έδωσε στον άνθρωπο η πυρηνική ενέργεια. Κατά τη γνώμη του, η ανακάλυψή της μπορεί να συγκριθεί, ως προς τη σημασία της, μόνο με την ανακάλυψη της φωτιάς από τον προϊστορικό άνθρωπο.
Παράλληλα, όμως, υπογραμμίζει τους κινδύνους που κρύβει μια ενδεχόμενη χρήση της πυρηνικής ενέργειας «στο ξεπερασμένο πλαίσιο των στενών εθνικισμών», δηλαδή από κράτη που επιδιώκουν την επιβολή σε άλλα κράτη.
Μόνο ένας τρόπος υπάρχει, κατά τη γνώμη του, για να αποφευχθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο: να αφυπνιστούν οι συνειδήσεις των ανθρώπων και να ενεργοποιηθούν οι πολίτες ώστε να εμποδίσουν τέτοιες επιθετικές χρήσεις της πυρηνικής ενέργειας. Σε αυτή την αφύπνιση των συνειδήσεων καθοριστικός είναι ο ρόλος των επιστημόνων, οι οποίοι, γνωρίζοντας τα δεινά που μπορεί να προκαλέσει η αλόγιστη χρήση της πυρηνικής ενέργειας, οφείλουν να ενημερώσουν τους ανθρώπους, παροτρύνοντάς τους, με αυτό τον τρόπο, να κινητοποιηθούν.
2. Η Ρόζαλιντ Φράνκλιν υπήρξε μία από τις πρωτοπόρους στην έρευνα της δομής του ανθρώπινου γονιδιώματος. Το κείμενο που υπάρχει στο Βιβλίο του μαθητή είναι απόσπασμα επιστολής της προς τον πατέρα της, με την οποία απαντά στην επίκρισή του ότι η ζωή της είναι μονομερής, αποκλειστικά αφιερωμένη στην επιστήμη. Με αφορμή το θέμα αυτό, η Φράνκλιν υπογραμμίζει ότι «η επιστήμη και η καθημερινή ζωή δεν μπορούν και δεν πρέπει να είναι διαχωρισμένες», από τη στιγμή που «η επιστήμη εξηγεί εν μέρει τη ζωή», υπό τον όρο, βέβαια, «η εξέλιξη της επιστήμης να βασίζεται στο γεγονός, στην εμπειρία και στο πείραμα». Η θέση αυτή της Φράνκλιν συγκλίνει, αν και από διαφορετική οδό, ουσιαστικά προς την άποψη που διατυπώνεται από τον Αϊνστάιν, στην πηγή 1 του Βιβλίου του μαθητή: τόσο η Φράνκλιν όσο και ο Αϊνστάιν υπερασπίζονται τη θέση ότι επιστήμη και ζωή συνδέονται. Άρα, ο επιστήμονας οφείλει πάντα να αντιμετωπίζει το επιστημονικό του έργο έχοντας συνείδηση της κοινωνικής του ευθύνης.
ΙΙ. ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Η διαμόρφωση της μαζικής κουλτούρας κατά τον 20ό αιώνα
Η μαζικοποίηση των ευρωπαϊκών κοινωνιών [ενν. κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα] επηρέασε ομοιόμορφα την κοινωνική συμπεριφορά, καθώς η εξάπλωση των μεγαλουπόλεων και της μαζικής κατανάλωσης και η διάδοση του τύπου, του ραδιοφώνου και του κινηματογράφου προωθούσαν σταδιακά την εξομοίωση των ανθρώπων σε προτιμήσεις και τρόπο ζωής. [... ] Ανάμεσα στην κουλτούρα της ελίτ που απευθύνεται σε λίγους προνομιούχους [... ] και στην παραδοσιακή λαϊκή κουλτούρα (ιδιαίτερα της υπαίθρου), που τείνει να εξαφανιστεί [...], αναπτύσσεται μια μαζική κουλτούρα που αντλεί από τον σκανδαλοθηρικό τύπο, τα εικονογραφημένα περιοδικά, [...] τις ραδιοφωνικές εκπομπές ποικίλης ύλης. [... ]
Η διάκριση [... ] ανάμεσα στη «μαζική κουλτούρα», που εκφράζεται κατά βάση με τα κυρίαρχα μέσα της σύγχρονης επικοινωνίας, και την καθαυτή «κουλτούρα» με την κλασική έννοια του όρου, γίνεται πιο έντονη αλλά και πιο περίπλοκη στις δεκαετίες που μας χωρίζουν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Τα μέσα παραγωγής και διάδοσης πολιτιστικών προϊόντων [... ] γνωρίζουν πράγματι εδώ και περίπου μισό αιώνα πρωτόγνωρη ανάπτυξη και ανανέωση. [... ] Χάρη στο τρανζίστορ η ραδιοφωνία έγινε για πολλούς βασικό στοιχείο της καθημερινής ζωής, ηχητικό υπόστρωμα που εκπέμπει μια ομοιόμορφη και βιομηχανοποιημένη υποκουλτούρα, αλλά συνάμα και πηγή κάθε είδους πληροφοριών, που πολλές φορές επιδρούν άμεσα στα ίδια τα γεγονότα. [... ] Το τρίπτυχο ραδιόφωνο - δίσκος - σινεμά, παντοδύναμο στον οπτικοακουστικό τομέα ως τα τέλη της δεκαετίας του 1950, αρχίζει στη συνέχεια να υποχωρεί μπροστά στην εκπληκτική επέλαση της τηλεόρασης. [... ] Μια τρίτη φάση ξεκίνησε εδώ και περίπου δεκαπέντε χρόνια και χαρακτηρίζεται από τη ραγδαία αξιοποίηση και διάδοση πολλών καινοτομιών [...] με την εμφάνιση του γουώκμαν και του CD [...].
Το φαινόμενο είναι παγκόσμιο και οι επιπτώσεις του δεν περιορίζονται —μάλιστα θα περιορίζονται όλο και λιγότερο— στα στενά σύνορα της ηπείρου μας. Κατά τ' άλλα, η Ευρώπη εξακολουθεί να τείνει πάντοτε σε μία πολιτιστική ισοπέδωση [...]. Στις [ενν. αρνητικές πλευρές αυτής της ισοπέδωσης] θα εντάσσαμε μια αυξημένη τυποποίηση στις κοινές αντιλήψεις, ταυτισμένη μ' ένα πρότυπο που στάθηκε [... ] το πρότυπο της βορειοαμερικανικής υπερδύναμης.
S. Berstein & P.
Milza, Ιστορία της Ευρώπης, μτφρ. Μ. Κοκολάκης,
Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1997, τόμ. 3ος, σ. 159-161, 309-310.
Σε αυτό το κεφάλαιο θα εξετάσουμε στο πλαίσιο του 20ού αιώνα:
τα κύρια επιτεύγματα των επιστημών και της τεχνολογίας
τις κύριες εξελίξεις στη ζωγραφική, στην αρχιτεκτονική, στη μουσική και στον κινηματογράφο
τα κύρια λογοτεχνικά ρεύματα
τις ανάλογες επιστημονικές, πνευματικές και καλλιτεχνικές εξελίξεις στην Ελλάδα.
Διάκριση μεταξύ άποψης / ερμηνείας και γεγονότος - Φράσεις (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
Κατά τον 20ό αιώνα, τα επιστημονικά και τεχνολογικά επιτεύγματα του 19ου αιώνα εξελίχθηκαν θεαματικά –υπό την επίδραση και των αναγκών των δύο παγκόσμιων πολέμων– και ενσωματώθηκαν στην καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων, τουλάχιστον στον δυτικό κόσμο. Παράλληλα, νέες επιστημονικές εξελίξεις άλλαξαν ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι κατανοούσαν τον κόσμο γύρω τους. Οι μεταβολές αυτές ήταν τόσο θεαματικές, ώστε ο 20ός αιώνας ονομάστηκε και «αιώνας των επιστημονικών επαναστάσεων».
Στις φυσικές επιστήμες τα ερωτήματα που δέσποζαν στις αρχές του 20ού αιώνα σχετίζονταν με τους νόμους της θερμοδυναμικής, που είχαν διατυπωθεί λίγες δεκαετίες νωρίτερα, και αφορούσαν το πώς διαδίδεται η θερμότητα που εκπέμπεται από ένα σώμα.
Πολλά από τα ερωτήματα αυτά βρήκαν πειστικές απαντήσεις στη διάρκεια του 20ού αιώνα. Η αρχή έγινε με τον Μαξ Πλανκ (1858-1947), που υποστήριξε ότι η ενέργεια δεν εκπέμπεται με τρόπο συνεχή αλλά με διακριτές ποσότητες, τα κβάντα. Αυτή ήταν, με δυο λόγια, η κβαντική θεωρία (1900). Λίγα χρόνια αργότερα, ο Ερνστ Ράδερφορντ (1871-1937) παρουσίασε μια νέα εικόνα της ύλης, σύμφωνα με την οποία το άτομο αποτελείται από τον πυρήνα, που περιλαμβάνει πρωτόνια και νετρόνια, και
1. Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν για τη χρήση της ατομικής ενέργειας
Μέσω της ανακάλυψης της ατομικής ενέργειας, η γενιά μας πρόσφερε στον κόσμο την πιο επαναστατική δύναμη από τότε που ο προϊστορικός άνθρωπος ανακάλυψε τη φωτιά. Αυτή η εξαιρετικά σημαντική δύναμη της ανθρωπότητας δεν μπορεί να περιοριστεί στο ξεπερασμένο πλαίσιο των στενών εθνικισμών. [...] Γιατί η ατομική ενέργεια δεν μπορεί να ελεγχθεί με κανέναν άλλο τρόπο παρά μόνο μέσω των αφυπνισμένων συνειδήσεων και της επιμονής των λαών όλου του κόσμου. Εμείς, οι επιστήμονες, αναγνωρίζουμε την αναμφισβήτητη ευθύνη μας να βοηθήσουμε τους συμπολίτες μας να καταλάβουν τι είναι η ατομική ενέργεια καθώς και τις επιπτώσεις της στην κοινωνία. Άλλωστε σε αυτό βρίσκεται η μόνη ασφάλειά μας και η μόνη ελπίδα μας ˙ πιστεύουμε ότι ένα ενημερωμένο σύνολο πολιτών θα ενεργήσει για τη ζωή και όχι για τον θάνατο.
Αρχεία Άλμπερτ Αϊνστάιν, Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ.
Πηγή: www.albert-einstein.org (δικτυακός τόπος των Αρχείων Άλμπερτ Αϊνστάιν).
1. Άλμπερτ Αϊνστάιν
171
2. Ο Αμερικανός αστροναύτης Νιλ Άρμστρονγκ βαδίζει στη Σελήνη. |
περιβάλλεται από ηλεκτρόνια, τα οποία κινούνται γύρω του σε τροχιά (1909). Τέλος, ο Άλμπερτ Αϊνστάιν (1879-1955) διατύπωσε τη θεωρία της σχετικότητας, με την οποία υποστήριξε ότι ο χρόνος είναι σχετικός, γιατί εξαρτάται από τον τρόπο μέτρησής του, όπως σχετικές είναι και οι διαστάσεις των σωμάτων, αφού κάθε σώμα αλλάζει μορφή όταν κινείται (1905 και 1916). Η θεωρία του Αϊνστάιν (Νόμπελ Φυσικής 1921) υπήρξε μια επανάσταση, που άλλαξε ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι έβλεπαν τον κόσμο.
Στα επιτεύγματα των φυσικών επιστημών βασίστηκε η ανάπτυξη της πυρηνικής βιομηχανίας (κατασκευή πυρηνικών βομβών, παραγωγή πυρηνικής ενέργειας) και η τεχνολογία κατασκευής και εκτόξευσης σκαφών στο διάστημα (διαστημική). Το 1957 η Σοβιετική Ένωση εκτόξευσε τον πρώτο δορυφόρο (Σπούτνικ Ι), το 1961 ο Σοβιετικός Γιούρι Γκαγκάριν έγινε ο πρώτος άνθρωπος που ταξίδεψε στο Διάστημα και το 1969 ο Αμερικανός Νιλ Άρμστρονγκ έγινε ο πρώτος άνθρωπος που πάτησε στη Σελήνη.
Η ηλεκτρονική, αποτέλεσμα συνεργασίας της φυσικής με την ηλεκτρική βιομηχανία, αξιοποιήθηκε αρχικά για τη βελτίωση των τηλεπικοινωνιών. Βαθμιαία, άρχισε να επεκτείνεται η χρήση συσκευών ήδη γνωστών, όπως ήταν το τηλέφωνο, ο τηλέγραφος και το ραδιόφωνο. Όμως, τα πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα της ηλεκτρονικής ήταν η ανάπτυξη και διάδοση της τηλεόρασης και του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Το τέλος του αιώνα σφραγίστηκε από το παγκόσμιο ηλεκτρονικό διαδίκτυο, το Internet, με τις τεράστιες δυνατότητές του.
2. Η Ρόζαλιντ Φράνκλιν για τη σχέση της επιστήμης με τη ζωή Δηλώνετε συχνά, και στην επιστολή σας το υπονοείτε, ότι έχω αναπτύξει μια απολύτως μονόπλευρη οπτική και εξετάζω και σκέφτομαι τα πάντα με επιστημονικούς όρους. Προφανώς η μέθοδος σκέψης και συλλογισμού μου είναι επηρεασμένη από την επιστημονική μου κατάρτιση [...]. Αλλά εξετάζετε την επιστήμη [...] σαν να είναι κάποια εφεύρεση που φθείρει τον άνθρωπο, κάτι έξω από την πραγματική ζωή, κάτι που πρέπει να το προσέξουμε ιδιαίτερα και να το κρατήσουμε μακριά από την καθημερινή μας ύπαρξη.
|
Η βιολογία και η γενετική επέτρεψαν στον άνθρωπο να αναπτύξει σε εντυπωσιακό βαθμό τις γνώσεις του για την ίδια την προέλευση και την ύπαρξή του. Στα 1952-1953 η Αγγλίδα φυσικός Ρόζαλιντ Φράνκλιν, ο συμπατριώτης της Φράνσις Κρικ και ο Αμερικανός βιοχημικός Τζέιμς Γουότσον παρουσίασαν τη δομή του γενετικού κώδικα (DNA), υποστηρίζοντας ότι έχει τη μορφή διπλής έλικας, αντιγράφεται χωρίς να μεταβάλλεται η δομή του και μεταφέρει τα κληρονομικά χαρακτηριστικά κάθε οργανισμού. Κατά τη δεκαετία του ’70 η επιστήμη της γενετικής μηχανικής άρχισε τις προσπάθειες παρέμβασης στον γενετικό κώδικα, προκειμένου να παραχθούν ζώα και φυτά με βελτιωμένες ιδιότητες. Ήταν οι απαρχές μια επανάστασης που τα αποτελέσματά της ίσως αποδειχθούν πιο καταλυτικά από αυτά της βιομηχανικής επανάστασης. Το 1998 γεννήθηκε το πρώτο ζώο από κλωνοποίηση, το πρόβατο Ντόλι. Σήμερα πολλά από τα προϊόντα της καθημερινής μας διατροφής (φρούτα, λαχανικά, άλλα τρόφιμα) είναι αποτελέσματα γενετικής τροποποίησης.
Η ιατρική σημείωσε, επίσης, εκπληκτικές προόδους. Ασθένειες που στις αρχές του 20ού αιώνα ήταν θανατηφόρες (φυματίωση, ελονοσία) αντιμετωπίστηκαν αποτελεσματικά. Επίσης, η ανακάλυψη των ιών της πενικιλίνης (Αλεξάντερ Φλέμινγκ, 1928) και των αντιβιοτικών επέτρεψαν την αντιμετώπιση ιογενών ασθενειών. Επιπλέον, έγιναν εφικτές οι μεταμοσχεύσεις οργάνων, οι καρδιοχειρουργικές επεμβάσεις και οι επεμβάσεις με ακτίνες λέιζερ. Τεράστιο βήμα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων ανθρώπινης στειρότητας υπήρξε η γέννηση το 1978 του πρώτου παιδιού του σωλήνα, δηλαδή του πρώτου βρέφους που είχε προέλθει από εξωσωματική γονιμοποίηση.
172
3. Σίγκμουντ Φρόιντ |
Η ψυχανάλυση ήταν η επιστήμη που άνοιξε πραγματικά νέους δρόμους στη μελέτη της ανθρώπινης ύπαρξης. Θεμελιωτής της υπήρξε ο Αυστριακός Σίγκμουντ Φρόιντ, ο οποίος, αναζητώντας τη θεραπεία της υστερίας, οδηγήθηκε στην ανακάλυψη του ασύνειδου ή ασυνείδητου, που μαζί με το συνειδητό και το προσυνειδητό αποτελούν τις τρεις βαθμίδες του ανθρώπινου ψυχισμού. Η ψυχανάλυση μελετά το ασυνείδητο (τις απωθημένες σκέψεις και επιθυμίες, καθώς και τις μεταξύ τους διασυνδέσεις) και προσπαθεί να ανακαλύψει εκεί τους παράγοντες που προκαλούν τις ψυχικές διαταραχές και συνδέονται, κατά τον Φρόιντ, με τη σεξουαλική επιθυμία (λίμπιντο).
Στην ιστορία η επανάσταση ήρθε με το ιστοριογραφικό κίνημα των Αννάλ [Annales (Χρονικά), γαλλικό ιστορικό περιοδικό, 1929]. Οι ιστορικοί των Αννάλ μετατόπισαν το ενδιαφέρον τους από την πολιτική στην οικονομία, στις κοινωνικές δομές και στις νοοτροπίες. Επιδιώκοντας μια όσο το δυνατόν συνολική ιστορική προσέγγιση του αντικειμένου τους, ανέπτυξαν ένα γόνιμο διάλογο με τις κοινωνικές επιστήμες, την οικονομία, την κοινωνιολογία, την ανθρωπολογία και τη γεωγραφία.
Τέλος, η διαμόρφωση της μαζικής κουλτούρας υπήρξε ένα από τα νέα φαινόμενα του 20ού αιώνα. Τα τεχνολογικά επιτεύγματα [κινηματογράφος, τηλεόραση, ραδιόφωνο, πικάπ, walkman, ψηφιακός δίσκος (cd, dvd), Internet κ.ά.] επέτρεψαν την ευρύτατη διάδοση των πολιτιστικών αγαθών. Παράλληλα, όμως, διαμορφώθηκε μια κατηγορία πολιτιστικών προϊόντων, συχνά χαμηλής ποιότητας, που παράγονται μαζικά, προορίζονται για «μαζική κατανάλωση» (π.χ. τηλεοπτικές σειρές χαμηλής καλλιτεχνικής αξίας) και συνιστούν αυτό που λέγεται απαξιωτικά, όχι άδικα, μαζική κουλτούρα.
4. Το υπερηχητικό αεροπλάνο Κονκόρντ.
5. Ο γαλλικός σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας (TGV)
3. Η ανάπτυξη της φιλοσοφίας συνδεδεμένη με την εξέλιξη της επιστήμης
Νομίζετε πως υπάρχει θέση για τη φιλοσοφία στο σημερινό κόσμο; Φυσικά, αλλά μόνο αν βασίζεται στη σημερινή κατάσταση της επιστημονικής γνώσης και των επιστημονικών επιτευγμάτων […]. Οι φιλόσοφοι δεν μπορούν να απομονώσουν τον εαυτό τους απέναντι στην επιστήμη. Διότι η επιστήμη όχι μόνο διεύρυνε και μεταμόρφωσε την αντίληψή μας για τη ζωή και τον κόσμο, αλλά μετέβαλε επίσης επαναστατικά τους κανόνες με τους οποίους λειτουργεί το μυαλό μας.
Cl. Lévi-Strauss & D. Eribon, De Prés et de Loin, Παρίσι 1988.
Πηγή: E. Hobsbawm, Η εποχή των άκρων. Ο σύντομος εικοστός αιώνας, 1914-1991, μτφρ. Β. Καπετανγιάννης, Θεμέλιο, Αθήνα 1995, σ. 662.
173
1. Ο Αϊνστάιν, στην πηγή 1, και η Φράνκλιν, στην πηγή 2, αναφέρονται, ο καθένας από τη δική του σκοπιά, στη σχέση επιστήμης-ζωής. Να εντοπίσετε και να σχολιάσετε την κύρια διαπίστωση στην οποία συγκλίνουν τα δύο κείμενα.
2. Να καταγράψετε στοιχεία της καθημερινής σας ζωής που είτε δεν θα υπήρχαν είτε θα είχαν εντελώς διαφορετική μορφή αν δεν είχαν προηγηθεί οι επιστημονικές και τεχνολογικές κατακτήσεις του 20ού αιώνα.
3. Ένα από τα φαινόμενα που σφράγισαν τον 20ό αιώνα ήταν το ότι μεγάλο μέρος της ανθρωπότητας απέκτησε πρόσβαση σε πλήθος πληροφοριών και πολιτιστικών αγαθών. Ποιες θετικές προοπτικές και ποιοι κίνδυνοι προκύπτουν από αυτή την εξέλιξη;
1. Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν για τη χρήση της ατομικής ενέργειας
Μέσω της ανακάλυψης της ατομικής ενέργειας, η γενιά μας πρόσφερε στον κόσμο την πιο επαναστατική δύναμη από τότε που ο προϊστορικός άνθρωπος ανακάλυψε τη φωτιά. Αυτή η εξαιρετικά σημαντική δύναμη της ανθρωπότητας δεν μπορεί να περιοριστεί στο ξεπερασμένο πλαίσιο των στενών εθνικισμών. [...] Γιατί η ατομική ενέργεια δεν μπορεί να ελεγχθεί με κανέναν άλλο τρόπο παρά μόνο μέσω των αφυπνισμένων συνειδήσεων και της επιμονής των λαών όλου του κόσμου. Εμείς, οι επιστήμονες, αναγνωρίζουμε την αναμφισβήτητη ευθύνη μας να βοηθήσουμε τους συμπολίτες μας να καταλάβουν τι είναι η ατομική ενέργεια καθώς και τις επιπτώσεις της στην κοινωνία. Άλλωστε σε αυτό βρίσκεται η μόνη ασφάλειά μας και η μόνη ελπίδα μας ˙ πιστεύουμε ότι ένα ενημερωμένο σύνολο πολιτών θα ενεργήσει για τη ζωή και όχι για τον θάνατο.
Αρχεία Άλμπερτ Αϊνστάιν, Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ.
Πηγή: www.albert-einstein.org (δικτυακός τόπος των Αρχείων Άλμπερτ Αϊνστάιν).
2. Η Ρόζαλιντ Φράνκλιν για τη σχέση της επιστήμης με τη ζωή
Δηλώνετε συχνά, και στην επιστολή σας το υπονοείτε, ότι έχω αναπτύξει μια απολύτως μονόπλευρη οπτική και εξετάζω και σκέφτομαι τα πάντα με επιστημονικούς όρους. Προφανώς η μέθοδος σκέψης και συλλογισμού μου είναι επηρεασμένη από την επιστημονική μου κατάρτιση [...]. Αλλά εξετάζετε την επιστήμη [...] σαν να είναι κάποια εφεύρεση που φθείρει τον άνθρωπο, κάτι έξω από την πραγματική ζωή, κάτι που πρέπει να το προσέξουμε ιδιαίτερα και να το κρατήσουμε μακριά από την καθημερινή μας ύπαρξη.
Αλλά η επιστήμη και η καθημερινή ζωή δεν μπορούν και δεν πρέπει να είναι διαχωρισμένες. Η επιστήμη, για μένα, εξηγεί εν μέρει τη ζωή, εφόσον η εξέλιξη της επιστήμης βασίζεται στο γεγονός, στην εμπειρία και στο πείραμα.
Ρόζαλιντ Φράνκλιν, γράμμα στον πατέρα της, καλοκαίρι 1940.
Πηγή: www.spartacus