Η ενότητα δεν διδάσκεται
Ι. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Ειδικοί διδακτικοί στόχοι
Οι μαθήτριες και οι μαθητές επιδιώκεται:
Να γνωρίσουν τα κύρια λογοτεχνικά ρεύματα του 20ού αιώνα.
Να εξοικειωθούν με την ιστορική αντιμετώπιση της λογοτεχνίας, να κατανοήσουν δηλαδή τους τρόπους με τους οποίους οι θεαματικές μεταβολές που συντελέστηκαν κατά τον 20ό αιώνα αποτυπώθηκαν στη λογοτεχνική δημιουργία.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Η επίτευξη του παραπάνω διδακτικού στόχου προϋποθέτει ότι οι εκπαιδευτικοί θα λάβουν υπόψη τους κατά τον σχεδιασμό του μαθήματος και θα τονίσουν στους μαθητές τους κατά την έναρξη της διδακτικής προσέγγισης ότι διδακτικό αντικείμενο της ενότητας δεν είναι απλώς «η ποίηση και η πεζογραφία στον κόσμο τον 20ό αιώνα» αλλά η προσέγγιση με ιστορικά κριτήρια της ποίησης και της πεζογραφίας του 20ού αιώνα.
Κύριες διδακτικές επισημάνσεις
Σχολιασμός γραπτών πηγών
1. Το κείμενο είναι απόσπασμα από το πρώτο μανιφέστο του σουρεαλισμού που δημοσιεύθηκε το 1924. Εδώ, ο Αντρέ Μπρετόν, ηγετική φυσιογνωμία του κινήματος, εξηγεί πώς αντιλαμβάνονταν οι σουρεαλιστές τη διαδικασία της λογοτεχνικής γραφής. Σύμφωνα με τη σουρεαλιστική αντίληψη, ο άνθρωπος που επιθυμεί να γράψει θα πρέπει πρώτα να προσπαθήσει να αφαιρέσει οποιοδήποτε δεδομένο έχει στον νου του ή του υπαγορεύει το περιβάλλον. Το ζητούμενο είναι η «αυτόματη γραφή», δηλαδή εκείνη η γραφή που δεν καθορίζεται από τις συναισθηματικές, αισθητικές και κοινωνικές αφορμήσεις του συγγραφέα, αλλά πηγάζει κατευθείαν από το υποσυνείδητο, μέσω του ίδιου μηχανισμού που δημιουργεί τα όνειρα ως προβολές του ασυνείδητου. Μόνο έτσι, κατά τους υπερρεαλιστές, μπορούν οι άνθρωποι να αρχίσουν να προσεγγίζουν την αλήθεια και κατ' επέκταση να την εξωτερικεύουν αποτυπώνοντάς τη στο χαρτί.
2. Ο Τζον Στάινμπεκ, ένας από τους σημαντικότερους μυθιστοριογράφους του 20ού αιώνα, εκφράζει εδώ με απλότητα και σαφήνεια τη στάση του απέναντι στο ζήτημα της ελευθερίας. Έχοντας αφυπνισμένη κοινωνική ευαισθησία ο ίδιος, δηλώνει, σε αυτό το απόσπασμα από το έργο Ανατολικά της Εδέμ, που γράφτηκε το 1952, την απόλυτη πίστη του στην αξία και στη δύναμη της ανθρώπινης ελευθερίας. Επιπλέον, δηλώνει ότι θα αγωνιστεί εναντίον οποιασδήποτε ιδέας, θρησκείας ή κυβέρνησης επιχειρήσει να περιορίσει την ανθρώπινη ελευθερία.
3. Ο Αλμπέρ Καμί υπήρξε ένας από τους κύριους εκπροσώπους της λεγόμενης λογοτεχνίας του παραλόγου. Το εξεταζόμενο απόσπασμα προέρχεται από το φιλοσοφικό του έργο Ο μύθος του Σίσυφου. Δοκίμιο πάνω στο παράλογο που δημοσιεύτηκε το 1942 στη Γαλλία κι ενώ η χώρα βρισκόταν υπό ναζιστική κατοχή· ο Καμί δούλευε τότε για την παράνομη αντιστασιακή εφημερίδα Μάχη. Κύριο θέμα του δοκιμίου είναι το παράλογο, που προκύπτει, κατά τον Καμί, από τη ρήξη του ανθρώπου με τον κόσμο στον οποίο ζει. Καθώς, λοιπόν, ο άνθρωπος νιώθει ότι όλα γύρω του του είναι ξένα, βιώνει το παράλογο. Λίγα χρόνια αργότερα, ο Καμί θα επανέλθει στη διαπραγμάτευση του ίδιου θέματος στο έργο του Πανούκλα. Σε αυτό ο ρόλος του παραλόγου, που το εκφράζει μια επιδημία, είναι και πάλι καίριος. Εμφανίζεται, ωστόσο, και η δυνατότητα υπέρβασης και αντιμετώπισής του μέσα από την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και αλληλεγγύη.
Επισημάνσεις για την αντιμετώπιση των ασκήσεων - δραστηριοτήτων
1. Βλέπε παραπάνω, σχόλια για την πηγή 1.
ΙΙ. ΠΡΟΣΘΕΤΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Επισημάνσεις ενός θεωρητικού της λογοτεχνίας για τον ρεαλισμό στην τέχνη
Τι είναι ο ρεαλισμός για τον θεωρητικό της τέχνης; Είναι ένα καλλιτεχνικό ρεύμα, το οποίο έθεσε ως σκοπό να αναπαραγάγει την πραγματικότητα με τον πιστότερο δυνατό τρόπο, επιζητώντας τη μεγαλύτερη δυνατή αληθοφάνεια. Χαρακτηρίζουμε ρεαλιστικά τα έργα τα οποία μας φαίνονται αληθοφανή, πιστά στην πραγματικότητα. Ο διφορούμενος χαρακτήρας του είναι ήδη φανερός:
1. Πρόκειται για έντονη επιθυμία, για τάση, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι καλείται ρεαλιστικό το έργο το οποίο προτείνεται από τον δημιουργό του ως αληθοφανές (σημασία Α).
2. Καλείται ρεαλιστικό το έργο το οποίο προσλαμβάνεται από εκείνον ο οποίος το κρίνει ως αληθοφανές (σημασία Β).
Στην πρώτη περίπτωση, είμαστε υποχρεωμένοι να κρίνουμε με τρόπο εσωτερικό. Στη δεύτερη, καθοριστικό κριτήριο είναι η εντύπωσή μου. Η ιστορία της τέχνης συγχέει απελπιστικά τις δυο αυτές σημασίες του όρου «ρεαλισμός». Στην ατομική άποψη αποδίδεται μια αντικειμενική και απολύτως αυθεντική αξία. [...] Υποκαθίσταται ανεπαίσθητα η σημασία Α από τη σημασία Β.
Ρομάν Γιάκομπσον,
«Για τον ρεαλισμό στην τέχνη», Θεωρία Λογοτεχνίας. Κείμενα των Ρώσων
Φορμαλιστών,
επιλογή-παρουσίαση Τσβετάν Τοντόροφ, πρόλογος Ρομάν Γιάκομπσον, μτφρ. Η.Π.
Νικολούδης, Οδυσσέας, Αθήνα 1995, σ. 113.
Η κληρονομιά του συμβολισμού Ο συμβολισμός, που εμφανίστηκε γύρω στα 1870 στη Γαλλία, κυριάρχησε έως τις αρχές της δεκαετίας του 1920 κυρίως με τη μορφή της «καθαρής ποίησης», μιας προσπάθειας ποιητικής έκφρασης απαλλαγμένης από καθετί μη ποιητικό με κύριο εκφραστή τον Βαλερί. Παράλληλα, οι Ρίλκε στη Γερμανία, Χιμένεθ (Νόμπελ 1956) και Ματσάδο στην Ισπανία, Γέιτς στη Μ. Βρετανία, Ντ’ Ανούντσιο στην Ιταλία είναι οι σημαντικότεροι μόνο από τους Ευρωπαίους ποιητές που επηρεάστηκαν.
Οι ανακατατάξεις των αρχών του 20ού αιώνα – Ο μοντερνισμός Τα κινήματα του μοντερνισμού οδήγησαν τους ποιητές στην εγκατάλειψη των παραδοσιακών ποιητικών τεχνικών και στην αναζήτηση νέων λύσεων. Πρωτοπόρος υπήρξε ο Γάλλος Απολινέρ.
Ο φουτουρισμός και ο ντανταϊσμός υποστήριξαν ότι η ποίηση έπρεπε να απελευθερωθεί πλήρως από τη μορφή. Η φουτουριστική ποίηση, εκτός από την Ιταλία, γνώρισε σημαντική απήχηση και στη Ρωσία (1913-1920), με κύριους εκφραστές τον Χλέμπνικοφ και τον ένθερμο υποστηρικτή της ρωσικής επανάστασης Μαγιακόφσκι.
Ο σουρεαλισμός (υπερρεαλισμός) πρότεινε ένα νέο τρόπο πρόσληψης της πραγματικότητας, τον ψυχικό αυτοματισμό, που στηριζόταν στην εξάλειψη κάθε ελέγχου από τη λογική. Μέσα από το έργο κυρίως των Μπρετόν, Ελιάρ και Αραγκόν διαμορφώθηκε η μέθοδος της «αυτόματης γραφής», που επιδίωκε την ανάσυρση από το υποσυνείδητο στοιχείων που είχαν απωθηθεί εκεί από τη λογική.
1. Ο Αντρέ Μπρετόν εξηγεί τον μηχανισμό της «αυτόματης γραφής»
Συγκεντρωθείτε σ’ αυτό που έχετε να γράψετε, αφού εγκατασταθείτε σ’ ένα μέρος όσο το δυνατόν ευνοϊκότερο γι’ αυτό τον σκοπό. Περάστε στην πιο παθητική ή την πιο δεκτική κατάσταση που σας είναι δυνατόν. Αφαιρέστε το μυαλό σας, τα ταλέντα σας, κι όλων των άλλων. Πείτε στον εαυτό σας ότι η λογοτεχνία είναι ένας από τους πιο θλιβερούς δρόμους που οδηγούν παντού. Γράψτε γρήγορα χωρίς προσχεδιασμένο θέμα, αρκετά γρήγορα ώστε να μη συγκρατήσετε και να μη βρεθείτε στον πειρασμό να ξαναδιαβάσετε αυτά που έχετε γράψει. Η πρώτη φράση θα έρθει τελείως μόνη, αφού αληθεύει πως κάθε δευτερόλεπτο υπάρχει στη συνειδητή σκέψη μας μια παράξενη φράση που δεν επιδιώκει παρά να εξωτερικευτεί. Είναι αρκετά δύσκολο να εκφρασθείτε στην περίπτωση της επόμενης φράσης [...]. Λίγο πρέπει να σας ενδιαφέρει εξ άλλου˙ σ’ αυτό εδρεύει, κατά το μεγαλύτερο μέρος, το ενδιαφέρον του σουρεαλιστικού παιχνιδιού.
A. Breton, Μανιφέστα του σουρεαλισμού, μτφρ. Ε. Μοσχονά, Δωδώνη, Αθήνα 1972, σ. 33-34.
Ο αγγλοσαξονικός μοντερνισμός (μέσα δεκαετίας 1910-τέλη δεκαετίας 1940), με κύριους εκφραστές τους Έλιοτ (Νόμπελ 1948) και Πάουντ, μιλώντας για παρακμή του πολιτισμού και υποστηρίζοντας τη θέση ότι ο σύγχρονος κατακερματισμένος άνθρωπος πρέπει να ολοκληρωθεί για να λυτρωθεί, άλλαξε την αγγλόφωνη ποίηση ασκώντας μεγάλη επίδραση και σε μη αγγλόφωνους δημιουργούς. Ξεχωριστές μορφές της αγγλόφωνης ποίησης κατά τον 20ό αιώνα υπήρξαν, επίσης, ο Ντίλαν Τόμας και ο Ιρλανδός Γέιτς (Νόμπελ 1923).
Κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα η ποίηση εξέφρασε τόσο τη φρίκη από την εμπειρία του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου όσο και τις νέες ανασφάλειες που γέννησαν η πυρηνική απειλή, η αποξένωση των ανθρώπων και η καταστροφή του περιβάλλοντος.
Το νεοτεριστικό ή μοντερνιστικό μυθιστόρημα ήταν το αποτέλεσμα της εφαρμογής των αρχών του μοντερνισμού στην πεζογραφία. Όσοι πεζογράφοι τις υιοθέτησαν διακήρυξαν ότι η πραγματικότητα είναι σχετική και ότι η αλήθεια, εάν υπάρχει, βρίσκεται μόνο στην ατομική συνείδηση κάθε ανθρώπου. Το ενδιαφέρον στράφηκε από το εξωτερικό περιβάλλον στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων. Οι παραδοχές αυτές οδήγησαν στην εγκατάλειψη της γραμμικής αφήγησης, στη συχνή χρησιμοποίηση του εσωτερικού μονολόγου και στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων των ηρώων σύμφωνα με τις επιταγές της ψυχολογίας. Έτσι, άρχισε να διαμορφώνεται το νεοτεριστικό ή μοντερνιστικό μυθιστόρημα, με πρωτεργάτες τους Προυστ, Τζόις, Κάφκα, Μούζιλ, Τόμας Μαν (Νόμπελ 1929) και τη Γουλφ.
177
2. Ο Τζον Στάινμπεκ δηλώνει πίστη στην απόλυτη ελευθερία Και να σε τι πιστεύω: πως το ελεύθερο κι ερευνητικό πνεύμα του ανθρώπινου ατόμου είναι το πολυτιμότερο πράμα στον κόσμο. Και να για ποιο θ’ αγωνιστώ: για να ‘ναι ελεύθερο το πνεύμα να πάρει οποιαδήποτε διεύθυνση θέλει, χωρίς να το κατευθύνουν. Και να τι θα καταπολεμήσω: οποιαδήποτε ιδέα, θρησκεία ή κυβέρνηση που περιορίζει ή εξοντώνει το άτομο. Αυτός είμαι, κι αυτήν τη θέση παίρνω.
|
Το ρεαλιστικό μυθιστόρημα συνέχισε να δίνει σημαντικά έργα. Η φρίκη του Α΄ Παγκόσμιου πολέμου προκάλεσε ένα ισχυρό κύμα ρεαλιστικής αντιπολεμικής πεζογραφίας που έγινε ιδιαίτερα αισθητό στη Γαλλία τη δεκαετία του 1920 (έργα των Μπαρμπίς, Ντορζελές, Ντιαμέλ κ.ά.) και ενέπνευσε δύο από τους σημαντικότερους Αμερικανούς συγγραφείς του 20ού αιώνα, τον Ντος Πάσος και τον Χεμινγουέι (Νόμπελ 1954). Οι συνθήκες κρίσης που προκάλεσε στις ΗΠΑ το κραχ του 1929 έδωσαν σπουδαία μυθιστορήματα από τους Φόκνερ (Νόμπελ 1949) και Στάινμπεκ (Νόμπελ 1962). Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο η γερμανική πεζογραφία στράφηκε στη μελέτη της ανθρώπινης αποξένωσης και στον πολιτικό προβληματισμό στα έργα των δύο σημαντικότερων μεταπολεμικών Γερμανών συγγραφέων Μπελ (Νόμπελ 1972) και Γκρας (Νόμπελ 1999).
Ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός ασχολήθηκε με την παρουσίαση της σύγκρουσης εργατών-αστών, στις διάφορες μορφές της, καθώς και με την εξύμνηση της ζωής στις λαϊκές δημοκρατίες. Τα έργα που έδωσε είχαν, σε ορισμένες περιπτώσεις, υψηλή αισθητική αξία (Σόλοχοφ, Νόμπελ 1965), συχνά, όμως, διακρίνονταν από σχηματικότητα. Παράλληλα, συγγραφείς όπως ο Πάστερνακ (Νόμπελ 1958) και ο Σολτζενίτσιν (Νόμπελ 1970) απέρριψαν τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό και άσκησαν με τα έργα τους κριτική στο σοβιετικό καθεστώς.
3. Αλμπέρ Καμί: ο άνθρωπος ζει σ’ έναν παράλογο κόσμο [...] μέσα σ’ ένα σύμπαν στερημένο από ψευδαισθήσεις και φώτα, ο άνθρωπος νιώθει ξένος. Σ’ αυτή την εξορία [...] δεν υπάρχει βοήθεια. Αυτή η απόσταση του ανθρώπου από τη ζωή του [...] αποτελεί κυριολεκτικά το συναίσθημα του παραλόγου. Α. Καμί, Ο μύθος του Σίσυφου. Δοκίμιο πάνω στο παράλογο, μτφρ. Β. Χατζηδημητρίου, Μπουκουμάνης, Αθήνα 1973, σ. 14. |
Η λογοτεχνία του παραλόγου εκφράστηκε σε υψηλό επίπεδο στο έργο του Κάφκα ήδη από τη δεκαετία του 1920. Αναδύθηκε, ωστόσο, με ιδιαίτερη ένταση στη Γαλλία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο ως αντίδραση στην παραδοσιακή λογοτεχνία. Για διανοητές όπως ο φιλόσοφος Σαρτρ (Νόμπελ 1964 – δεν το δέχτηκε) και συγγραφείς όπως οι Καμί (Νόμπελ 1957), Μπέκετ (Νόμπελ 1969) και Ζενέ, από τους κύριους εκπροσώπους της λογοτεχνίας του παραλόγου, ο άνθρωπος είναι μια μεμονωμένη ύπαρξη ριγμένη σε ένα αφιλόξενο σύμπαν.
Η λογοτεχνία του φανταστικού, αν και προΰπήρχε, γνώρισε κατά τον 20ό αιώνα σημαντική ανάπτυξη με τα έργα των Χάξλεϊ, Ασίμοφ και Κλαρκ. Σε αυτή την κατηγορία μπορούν να ενταχθούν και ορισμένα έργα του Όργουελ, που μίλησε για το μέλλον υπογραμμίζοντας τους κινδύνους ελέγχου της σκέψης.
Ο μαγικός ρεαλισμός είναι όρος ο οποίος επινοήθηκε για να περιγράψει μια μορφή πεζογραφήματος που συνδυάζει ρεαλιστικές περιγραφές με έντονα φανταστικά ή μυθικά στοιχεία. Κύριοι εκπρόσωποί του ο Μπόρχες, ο Μαρκές (Νόμπελ 1982) και η Αλιέντε.
Τέλος, στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα αναπτύχθηκε η πεζογραφία, που αφορούσε ομάδες οι οποίες είχαν βιώσει ή βίωναν τον κοινωνικό αποκλεισμό. Η κοινωνική θέση των γυναικών απασχόλησε έργα των ντε Μποβουάρ, Ντιράς και Γιουρσενάρ. Η θέση των Αφροαμερικανών στην κοινωνία των ΗΠΑ ήταν, επίσης, ζήτημα που έθιξαν κυρίως Αφροαμερικανοί λογοτέχνες, ανάμεσα στους οποίους ξεχώρισε η μυθιστοριογράφος Τόνι Μόρισον, η πρώτη μαύρη γυναίκα που έλαβε το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας (1993). Παράλληλα, σημαντικά μυθιστορήματα με αναφορές στο απαρτχάιντ έδωσε η λευκή Νοτιοαφρικανή Γκόρτιμερ (Νόμπελ 1991).
178
1. Να σχολιάσετε τα όσα λέει ο Αντρέ Μπρετόν (πηγή 1) για την αυτόματη γραφή.
2. Διαθεματική δραστηριότητα: Να διαβάσετε το μυθιστόρημα του Χεμινγουέι Αποχαιρετισμός στα όπλα, να δείτε την ομώνυμη κινηματογραφική ταινία και στη συνέχεια να κάνετε σχετική παρουσίαση στην τάξη σας.
1. Ο Αντρέ Μπρετόν εξηγεί τον μηχανισμό της «αυτόματης γραφής»
Συγκεντρωθείτε σ’ αυτό που έχετε να γράψετε, αφού εγκατασταθείτε σ’ ένα μέρος όσο το δυνατόν ευνοϊκότερο γι’ αυτό τον σκοπό. Περάστε στην πιο παθητική ή την πιο δεκτική κατάσταση που σας είναι δυνατόν. Αφαιρέστε το μυαλό σας, τα ταλέντα σας, κι όλων των άλλων. Πείτε στον εαυτό σας ότι η λογοτεχνία είναι ένας από τους πιο θλιβερούς δρόμους που οδηγούν παντού. Γράψτε γρήγορα χωρίς προσχεδιασμένο θέμα, αρκετά γρήγορα ώστε να μη συγκρατήσετε και να μη βρεθείτε στον πειρασμό να ξαναδιαβάσετε αυτά που έχετε γράψει. Η πρώτη φράση θα έρθει τελείως μόνη, αφού αληθεύει πως κάθε δευτερόλεπτο υπάρχει στη συνειδητή σκέψη μας μια παράξενη φράση που δεν επιδιώκει παρά να εξωτερικευτεί. Είναι αρκετά δύσκολο να εκφρασθείτε στην περίπτωση της επόμενης φράσης [...]. Λίγο πρέπει να σας ενδιαφέρει εξ άλλου˙ σ’ αυτό εδρεύει, κατά το μεγαλύτερο μέρος, το ενδιαφέρον του σουρεαλιστικού παιχνιδιού.
A. Breton, Μανιφέστα του σουρεαλισμού, μτφρ. Ε. Μοσχονά, Δωδώνη, Αθήνα 1972, σ. 33-34.