Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις με βάση το περιεχόμενό τους ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ), λαμβάνοντας υπόψη σας και το α.ε. κείμενο της
Ενότητας.
Ο Ηρόδοτος έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως ο «πατέρας της ιατρικής».
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Το έργο του Ηροδότου ονομάζεται Ἑλλάδος Περιήγησις.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Ηρόδοτος ερμηνεύει την αντιπαλότητα Ασίας και Ευρώπης εξαιτίας της αρπαγής
ιερών ζώων.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Πάρης οδήγησε την Ελένη στην Τροία βέβαιος πως δεν επρόκειτο να τιμωρηθεί
εξαιτίας της παλαιότερης αρπαγής της Μήδειας από τους Έλληνες.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Όταν οι Έλληνες απαίτησαν την επιστροφή της Ελένης, οι Τρώες ισχυρίστηκαν
ότι δεν βρισκόταν στα χέρια τους, και έτσι οι Έλληνες ξεκίνησαν να την
αναζητούν στην Αίγυπτο.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Ηρόδοτος μέσα στο έργο του υποστηρίζει ότι δέχεται την εκδοχή των
Αιγυπτίων ιερέων πως η Ελένη βρισκόταν στην Αίγυπτο κι όχι στην Τροία.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Οι Τρώες θα επέστρεφαν την Ελένη στους Έλληνες, αλλά δεν μπορούσαν, διότι
φοβόντουσαν την οργή του Πάρη.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Πρίαμος θα έδινε πίσω την Ελένη, γιατί ως καλός βασιλιάς θα έβαζε πάνω από
όλους και όλα το καλό της πατρίδας και των υπηκόων του.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Τόσο οι Τρώες όσο και ο βασιλιάς Πρίαμος κυριεύτηκαν από παραφροσύνη και
αλαζονεία για τις πολεμικές τους ικανότητες και γι’ αυτό δεν επέστρεφαν πίσω
στον Μενέλαο την Ελένη.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Πρίαμος δεν έδινε πίσω την Ελένη, γιατί δεν ήθελε να κακοκαρδίσει τον
αγαπημένο του γιο Πάρη.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Ηρόδοτος εξηγεί με λογική και κριτική ματιά τη μυθολογική-ποιητική
παράδοση για το αν οι Τρώες θα επέστρεφαν την Ελένη στους Έλληνες σε
περίπτωση που όντως την είχαν στην Τροία.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Τα πρώτα χρόνια της πολιορκίας της Τροίας από τους Έλληνες οι Τρώες δεν
είχαν επιτυχίες, αλλά αργότερα σημείωσαν πολλές και σημαντικές νίκες.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Τα επιχειρήματα που χρησιμοποιεί ο Ηρόδοτος για το θέμα της αρπαγής της
ωραίας Ελένης είναι λογικά και τεκμηριωμένα και πείθουν τον αναγνώστη.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Η καταστροφή της Τροίας παρουσιάζεται από τον Ηρόδοτο ως θεϊκή βούληση,
διότι το θεῖον ήθελε να καταστήσει σαφές ότι τα σοβαρά αμαρτήματα
(βλ. την αγνωμοσύνη του Πάρη προς τη φιλοξενία του Μενελάου) επισύρουν
ολέθριες συνέπειες γι’ αυτούς που τα διαπράττουν.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Στην Ἑλένη του Ευριπίδη και στην Παλινῳδία του Στησιχόρου
βλέπουμε ότι οι συγγραφείς δεν ασπάζονται την εκδοχή των Αιγυπτίων ιερέων
για την παρουσία της Ελένης στην Αίγυπτο και όχι στην Τροία.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Το θέμα της ωραίας Ελένης ενέπνευσε και Νεοέλληνες ποιητές, όπως τον Ο.
Ελύτη, που έγραψε το ποίημα Ελένη.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Πάρης ονομαζόταν και Αγαμέμνων.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Μια από τις βασικές ιδέες που διέπει το έργο του Ηροδότου, με την οποία ο
ίδιος ερμηνεύει την εξέλιξη των γεγονότων στην ανθρώπινη ζωή και ιστορία,
είναι η ενεργή παρέμβαση του θείου στα ανθρώπινα πράγματα, με σκοπό την
αποκατάσταση της τάξης μεταξύ θεών και ανθρώπων.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Ο Ηρόδοτος λέει πως ο θεϊκός φθόνος εκδηλώνεται όταν ο άνθρωπος υπερβεί
κάποια όρια και πως το έγκλημα δεν μένει ποτέ ατιμώρητο.
ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
Η μόνη πηγή που χρησιμοποιεί ο Ηρόδοτος για το έργο του είναι ο Όμηρος και
δεν δέχεται καμία άλλη πηγή ή εκδοχή για το θέμα της Ελένης.