Ιωάννης Βηλαράς
Πουλάκι
Ειδυλλιακή εικόνα Έλληνα
ταχυδρόμου σε ταχυδρομικό
δελτάριο
(Συλλογή Μ. Κωνσταντίνη)
Το ποίημα αναφέρεται σε ένα παλαιό πρόβλημα του ελληνικού κόσμου, τον ξενιτεμό, ιδιαίτερα συνηθισμένο σε μερικές περιοχές (π.χ. στην Ήπειρο), λόγω ιστορικών, οικονομικών κ.ά. συνθηκών. O Ιωάννης Βηλαράς έζησε στα Γιάννενα την εποχή του Αλή πασά και ήρθε σε επαφή με τους λαϊκούς ανθρώπους και τη δημοτική ποίηση όπου το θέμα της ξενιτιάς είναι κυρίαρχο.
Πουλάκι ξένο,
ξενιτεμένο,
πουλί χαμένο,
πού να σταθώ;
Πού να καθίσω
να ξενυχτήσω,
να μη χαθώ;
Βραδιάζ’ η μέρα,
σκοτάδι
παίρει,
και δίχως ταίρι
πού να σταθώ;
Πού να φωλιάσω,
σε ξένο δάσο
να μη χαθώ;
Η μέρα φεύγει.
Η νύχτα
βιάζει
να ησυχάζει
κάθε πουλί.
Εγώ στενάζω,
το ταίρι
κράζω,
ξένο πουλί.
Κοιτάζω τ’ άλλα
πουλιά ζευγάρι
αυτήν τη χάρη
δεν έχω
πλια.
Νύχτα με
δέρει
με δίχως ταίρι,
χωρίς φωλιά.
Γυρίζω να ’βρω
πού να καθίσω
να ξενυχτήσω
καν μοναχό.
Κάθε κλαράκι
βαστάει πουλάκι
ζευγαρωτό.
Δεν με γρωνίζουν,
κι εδώ με διώχνουν
κι εκεί μ’
αμπώχνουν.
Πού να σταθώ;
Αχ, πώς να γένω,
πού να πηγαίνω,
να μη χαθώ;
Λυγάν οι
κλάδοι,
τα φύλλα
σειούνται,
γλυκοτσιμπιούνται
τ’ άλλα πουλιά.
Κι εγώ το ξένο
το πικραμένο,
χωρίς φωλιά.
Από ’να σ’ άλλο
πετάω δενδράκι,
να βρω κλαράκι
για να σταθώ,
για ν’ ακουμπήσω,
να ξενυχτήσω,
να μη χαθώ.
Απορριμμένο
σε άγρι’ αγκάθια
πικρά μου
πάθια
και ξενιτιές,
θρηνώντας μένω,
κι εκεί διαβαίνω
κακές νυχτιές.
Λ. Πολίτη, Ποιητική Ανθολογία, τόμ. 4, Δωδώνη
Παράλληλα κείμενα
Δημοτικά τραγούδια της ξενιτιάς [Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Γυμνασίου]
Τραγούδια της ξενιτιάς [πηγή: Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου]
Τραγούδια της ξενιτιάς» [πηγή: Ελληνικός Πολιτισμός]
Το τραγούδι της ξενιτιάς» (στίχοι: Ερρ. Θαλασσινός, μουσική: Μίκης Θεοδωράκης)
Λεξιλόγιο
*παίρει: παίρνει *βιάζει: πιέζει *κράζω: φωνάζω, καλώ *πλια: πια, πλέον *δέρει: δέρνει *γρωνίζουν: γνωρίζουν *αμπώχνουν: διώχνουν, απωθούν *οι κλάδοι: τα κλαδιά *σειούνται: κουνιούνται *απορριμμένο: παρατημένο, πεταμένο *πάθια: πάθη, συμφορές
Διάβασε για τη ζωή και το έργο του εδώ. Κατέβασε σύντομο βιογραφικό Κατέβασε σύντομο βιογραφικό. Δες και παρακάτω στο Υλικό
Θεματικά κέντρα
Δυσκολίες της ξενιτιάς.
Απομόνωση του ξενιτεμένου.
Ενδεικτική ερμηνευτική προσέγγιση
Το ποίημα αυτό του Ιωάννη Βηλαρά έχει μελοποιηθεί και έχει ενταχθεί στο αντίστοιχο corpus των δημοτικών τραγουδιών. Από τον χώρο της δημοτικής παράδοσης άλλωστε έλκει και την καταγωγή του, αφού ο ποιητής είχε άμεση σχέση με τον χώρο αυτό λόγω της πολύχρονης παραμονής του στη βεβαρημένη από το πρόβλημα της μετανάστευσης περιοχή της Ηπείρου. Το βασικό θέμα του είναι τα προβλήματα του ξενιτεμένου, και ειδικότερα η μοναξιά και η απομόνωση που βιώνει ο ξένος, αποκομμένος από την κοινωνία στην οποία έχει καταφύγει, για να αντιμετωπίσει τα οικονομικά ή άλλου είδους προβλήματα του.
Το ίδιο μοτίβο αποτελεί ειδική ενότητα στα δημοτικά τραγούδια της ξενιτιάς. Σύμφωνα με
τον μελετητή Guy Saunier, στην ελληνική δημοτική ποίηση έχουν πολύ στενή σχέση «η ξενιτιά και ο θάνατος: η ιδέα ότι ο ξενιτεμός συγγενεύει με τον θάνατο και οδηγεί μοιραία προς τον θάνατο συναντιέται σε όλα τα στάδια της λαϊκής σκέψης για την ξενιτιά. Η ξενιτιά ταυτίζεται έτσι με το κακό, και στη γλώσσα των τραγουδιών "ο ξένος" (με την έννοια, τούτη τη φορά, του ξενιτεμένου) γίνεται συνώνυμο του δυστυχισμένου, του αδικημένου, του αθώου θύματος του κακού». Στο συγκεκριμένο ποίημα το βίωμα της μοναξιάς και της απομόνωσης που φαίνεται πως βασανίζει περισσότερο τον ξενιτεμένο, επιτείνεται ακόμη περισσότερο κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν ο φόβος αυξάνει και η ανάγκη της συντροφιάς γίνεται εντονότερη.
Ένα πουλί θαλασσινό κ' ένα πουλί βουνήσιο,
τα δυο πουλιά εμάλωναν, τα δυο πουλιά μαλώνουν.
Γυρίζει το θαλασσινό και λέει του βουνήσιου:
- Σύρε, πουλί μ', στον τόπο σου, σύρε στους εδικούς σου.
- Μη με μαλώνεις, βρε πουλί, και μη με παραδιώχνεις
τι εγώ πουλύ δεν κάθουμαι στον τόπο το δικό σου.
Αν κάτζω Μάη και Θερτή και ούλον τον Αλωνάρη
Κι αν πάρω κι απ' τον <Άγουστο> πέντ' έξι δέκα μέρες
κι απ' έκεια πάω στον τόπο μου, πάω και στους δικούς μου.
Το δημοτικό τραγούδι της ξενιτιάς, επιμέλεια G. Saunier, Ερμής, Αθήνα 1990, σ. 63
ΑΠΟΧΩΡΙΣΜΟΣ
Α'. Η μάνα
Φουρτούνιασεν η θάλασσα και βουρκώθηκαν τα βουνά!
Είναι βουβά τ' αηδόνια μας και τα ουράνια σκοτεινά,
κι η δόλια μου ματιά θολή.
- Παιδί μου, ώρα σου καλή!
Είν' η καρδιά μου κρύσταλλο και το κορμί μου παγωνιά!
Σαλεύει ο νους μου, σαν δενδρί, που στέκ' αντίκρυ στο χιονιά
και είναι ξέβαθο πολύ,
παιδί μου, ώρα σου καλή!
Βοΐζει το κεφάλι μου, σαν του χειμάρρου τη βοή!
Ξεράθηκαν τα χείλη μου και μου εκόπη κι η πνοή
σ' αυτό το ύστερο φιλί.
παιδί μου, ώρα σου καλή!
Να σε παιδέψ' ο Πλάστης μου, καταραμένη ξενιτιά!
Μας παίρνεις τα παιδάκια μας και μας αφήνεις στη φωτιά
και πίνουμε τόση χολή,
όταν τους λέμε «ώρα καλή»!
Β'. Το παιδί
― Φυσά βοριάς, φυσά θρακιάς, γεννιέται μπόρα φοβερή!
Με παίρνουν, μάνα, σαν φτερό, σαν πεταλούδα τρυφερή
και δεν μπορώ να κρατηθώ·
μάνα, μην κλαις, θα ξαναρθώ.
Βογγούν του κόσμου τα στοιχειά, σηκώνουν κύμα βροντερό!
Θαρρείς ανάλυωσεν η γη και τρέχ' η στράτα, σαν νερό
κι εγώ το κύματ' ακλουθώ.
Μάνα, μην κλαις, θα ξαναρθώ.
Όσες γλυκάδες και χαρές μας περιχύνει ο ερχομός,
τόσες πικράδες και χολές μας δίνει ο μαύρος χωρισμός!
Ωχ! Ας μπορούσα να σταθώ...
Μόνα, μην κλαις, θα ξαναρθώ.
Πλάκωσε γύρω καταχνιά κι ήρθε στα χείλη μου η ψυχή!
Δώσ' μου την άγια σου δεξιά, δώσ' μου συντρόφισσαν ευχή
να με φυλάγει, μη χαθώ,
μάνα, μην κλαις, θα ξαναρθώ.
Γ.Μ. Βιζυηνός, Τα ποιήματα, τόμ. 2, Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα 2003, σ. 21-32
Για τα λογοτεχνικά ρεύματα - κινήματα δείτε εδώ
Μπορείτε να γράψετε τις απαντήσεις σας και να τις εκτυπώσετε ή να τις σώσετε σε αρχείο pdf.
Ποιο είναι το ποιητικό υποκείμενο, ο αφηγητής;
Το ποιητικό υποκείμενο είναι...
Σε ποιον απευθύνεται;
Απευθύνεται...
Σε ποιο πρόσωπο και αριθμό βρίσκονται τα ρήματα του ποιήματος, π.χ. γ' ενικό
Τα ρήματα βρίσκονται...
Ποιος είναι ο χώρος;
Ο χώρος του ποιήματος είναι...
Ποιος είναι ο χρόνος;
Ο χρόνος του ποιήματος είναι...
Ποιες είναι οι εικόνες του ποιήματος;
Οι εικόνες του ποιήματος είναι...
Από πού αντλεί τις εικόνες του ο ποιητής; (π.χ. φύση)
Ο ποιητής αντλεί τις εικόνες του...
Ποιους εκφραστικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο ποιητής; (π.χ. σχήματα λόγου, χρήση επιθέτων)
Οι εκφραστικοί τρόποι είναι οι εξής...
Πώς χρησιμοποιεί τη στίξη;
Ο ποιητής....
Ποια είναι η γλώσσα; (π.χ. κοινή, λόγια, κοινή με λόγια στοιχεία κλπ.)
Το ποίημα είναι γραμμένο σε...
Το ποίημα έχει ομοιοκαταληξία κι αν ναι τι είδους; (π.χ. ζευγαρωτή, πλεκτή, σταυρωτή κλπ.)
Η ομοιοκαταληξία είναι....
Ποια συναισθήματα σου προκαλεί;
Τα συναισθήματα...