Αρχαία ελληνική μυθολογία

Τρώες

ΑΙΓΕΣΤΗ ή ΣΕΓΕΣΤΗ




Κατά μία εκδοχή (Σέρβ. Σχόλ. στον Βιργ., Αιν. 1.550) ήταν κόρη του Τρωαδίτη Ιππότη ή Ιππόστρατου, ο οποίος φυγάδευσε την Αιγέστη από την Τροία, όπως και άλλοι αριστοκράτες τα παιδιά τους, κάτω από τις εξής συνθήκες:

Όταν ο Λαομέδοντας αρνήθηκε να δώσει στον Ποσειδώνα και τον Απόλλωνα την αμοιβή που είχαν συμφωνήσει για το κτίσιμο των τειχών της Τροίας, μάλιστα τους απείλησε ότι θα τους έκοβε τα αυτιά και θα τους πουλούσε δούλους, οι δύο θεοί έστειλαν συμφορές στη χώρα, ο Απόλλωνας λοιμό, ο Ποσειδώνας ένα αμφίβιο τέρας (κῆτος) που με την υπερχείλιση των υδάτων έβγαινε στον κάμπο και προξενούσε καταστροφές. Όταν ρωτήθηκε ο Απόλλωνας ως θεός της μαντικής, εκείνος είπε ότι η χώρα θα σωζόταν αν έδιναν τροφή στο τέρας ευγενείς νέους της χώρας. Τότε ήταν που οι ευγενείς Τρώες φυγάδευσαν τα παιδιά τους, ανάμεσά τους και ο Ιππότης/Ιππόστρατος που εμπιστεύτηκε την κόρη του Αιγέστη σε εμπόρους. Εκείνοι την οδήγησαν στη Σικελία, όπου την είδε και την ερωτεύτηκε ο θεός ποταμός Κριμισός. Με τη μορφή αρκούδας ή σκύλου, την παντρεύτηκε και απέκτησε μαζί της ένα γιο, τον Αιγέστη, ιδρυτή της πόλης Αίγεστα ή Σέγεστα. Μια παράδοση θέλει αυτή την κόρη του Ιππότη να επιστρέφει στην Τροία και να παντρεύεται τον Κάπη, με τον οποίο απέκτησε ένα γιο, τον Αγχίση, πατέρα του Αινεία.

Άλλη εκδοχή (Λυκόφρ., Αλεξ. 951-977) δίνει στην Αιγέστη πατέρα τον Τρωαδίτη Φοινοδάμαντα, ο οποίος είχε δύο ακόμη κόρες. Αυτός τόλμησε να πει στον βασιλιά και στον λαό των Τρώων ότι, αφού ο θεός όριζε πως η πόλη θα σωζόταν με τη θυσία ευγενών νέων, έπρεπε ο βασιλιάς να δώσει πρώτος το παράδειγμα, μια και ήταν και υπεύθυνος για την καταστροφή, θυσιάζοντας την κόρη του Ησιόνη. Και ο Λαομέδοντας, ναι μεν έδωσε την κόρη του βορά στο θηρίο αλλά για να εκδικηθεί τον Φοινοδάμαντα, έδωσε τις τρεις κόρες του Φοινοδάμαντα σε ναυτικούς να τις δώσουν βορά στα άγρια θηρία της Σικελίας. Σώθηκαν χάρη στην παρέμβαση της Αφροδίτης και η Αιγέστη παντρεύτηκε τον θεό ποταμό, όπως δίνεται και στην εκδοχή του Σέρβιου. Απέκτησε ένα γιο, τον Σεγέστη, ο οποίος ίδρυσε τρεις πόλεις, τη Σεγέστη, την Ερύκη και την Έντελλα.

Άλλοι πάλι (Διον. Αλικ., Ρωμ. Αρχ.1.47.2, 1.52.1-4, 1.67) αποδίδουν το επεισόδιο με τα κορίτσια στο γεγονός πως ένας πρόγονος της Αιγέστης είχε μαλώσει με τον Λαομέδοντα, είχε μάλιστα ξεσηκώσει τους Τρώες εναντίον του. Εκείνος τον θανάτωσε και σκότωσε τους αρσενικούς απογόνους του, δίστασε όμως να κάνει το ίδιο και με τις κόρες. Έτσι, τις έδωσε σε εμπόρους. Στο καράβι επιβιβάστηκε και ένας Τρώας που παντρεύτηκε μία από τις κοπέλες, χωρίς να διευκρινίζεται αν είναι η Αιγέστη. Πάντως, ο γιος που γεννήθηκε ονομάστηκε Αιγέστης. Αναθρεμμένο το παιδί στη Σικελία, και μη γνωρίζοντας την πατρίδα των γονιών του, ακολούθησε τα ήθη της δεύτερης (πρώτης γι’ αυτόν) πατρίδας του και μιλούσε τη γλώσσα των κατοίκων. Ωστόσο, επέστρεψε στην πατρίδα των γονιών του και ζήτησε από τον Πρίαμο να υπερασπιστεί την πόλη από τους Αχαιούς, όμως σε λίγο η πόλη έπεσε στα χέρια τους. Πάντως, η ιστορία αυτή εξηγεί την ευνοϊκή υποδοχή που επιφύλαξε η Αιγέστη στον Αινεία, και ο γιος της –επρόκειτο για συμπατριώτη τους:

Μα κι ο Ακέστης από μακριά ’πο κάποιο κορφοβούνι απορώντας για το ξαναγύρισμα των φιλικών του πλοίων τρέχει, φοβερός στην αρματωσιά του και με τομάρι λιβυκής αρκούδας, που τον γέννησε Τρωαδίτισσα μάνα από τον Κρεμισό, το ποτάμι. Τους αρχαίους μην ξεχνώντας εκείνος προγόνους, τους ξαναφερμένους χαιρετίζει και μ’ άφθονα αγροτικά προϊόντα χαρούμενος φιλοξενεί και τους κουρασμένους παρηγοράει με δώρα φιλικά.

(Βιργ., Αιν. 5.35-41, μετ. Θ.Δ. Τασόπουλος)

[Βλ. ΑΙΓΕΣΤΗΣ ή ΑΙΓΕΣΤΑΣ ή ΑΙΓΕΣΤΟΣ ή ΑΚΕΣΤΗΣ]


Σχετικά λήμματα

ΑΓΧΙΣΗΣ, ΑΠΟΛΛΩΝΑΣδεσμός, ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ΗΣΙΟΝΗ, ΙΠΠΟΤΗΣ ή ΙΠΠΟΣΤΡΑΤΟΣ, ΚΑΠΥΣ, ΚΡΙΜΙΣΟΣ, ΛΑΟΜΕΔΟΝΤΑΣ, ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣδεσμός, ΦΟΙΝΟΔΑΜΑΝΤΑΣ