Στην ενότητα παρουσιάζονται τα φαινόμενα: δοτική, κατηγορούμενο επιρρηματικό, προτάσεις (ειδικές 3).
Πατήστε στον κατάλογο για να εμφανιστούν σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο.
Κατέβασε το αρχείο σε
,
για να επεξεργαστείς το κείμενο. Στη συνέχεια επιβεβαίωσε τις απαντήσεις σου μ'
αυτές που παρατίθενται παρακάτω.
Καλή προσπάθεια.
Για τον Ισοκράτη
Βικιπαίδεια ,
Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
Ο λόγος: Περὶ εἰρήνης
Περισσότερα κείμενα του Ισοκράτη ,
Για το κείμενο
Στον λόγο του Περί [της] ειρήνης ο ρήτορας, μετά και την αρνητική για τους Αθηναίους έκβαση του Συμμαχικού πολέμου (357–355 π.Χ.), τάσσεται υπέρ της ειρήνης μεταξύ Αθηναίων και των συμμάχων τους Χίων, Ροδίων και Βυζαντίων, αλλά και γενικότερα με όλες τις πόλεις, τονίζοντας τη σημασία της ειρήνης.
[39] ἐμὸν μὲν οὖν ἔργον ἐστί, καὶ τῶν ἄλλων τῶν κηδομένων τῆς πόλεως, προαιρεῖσθαι τῶν λόγων μὴ τοὺς ἡδίστους ἀλλὰ τοὺς ὠφελιμωτάτους: ὑμᾶς δὲ χρὴ πρῶτον μὲν τοῦτο γιγνώσκειν, ὅτι τῶν μὲν περὶ τὸ σῶμα νοσημάτων πολλαὶ θεραπεῖαι καὶ παντοδαπαὶ τοῖς ἰατροῖς εὕρηνται, ταῖς δὲ ψυχαῖς ταῖς ἀγνοούσαις καὶ γεμούσαις πονηρῶν ἐπιθυμιῶν οὐδέν ἐστιν ἄλλο φάρμακον πλὴν λόγος ὁ τολμῶν τοῖς ἁμαρτανομένοις ἐπιπλήττειν, [40] ἔπειθ᾽ ὅτι καταγέλαστόν ἐστι τὰς μὲν καύσεις καὶ τὰς τομὰς τῶν ἰατρῶν ὑπομένειν, ἵνα πλειόνων ἀλγηδόνων ἀπαλλαγῶμεν, τοὺς δὲ λόγους ἀποδοκιμάζειν πρὶν εἰδέναι σαφῶς εἰ τοιαύτην ἔχουσι τὴν δύναμιν ὥστ᾽ ὠφελῆσαι τοὺς ἀκούοντας.
Το κείμενο με συνδέσεις στα λεξικά του perseus.tufts.edu
[39] ἐμὸν μὲν οὖν ἔργον ἐστί, καὶ τῶν ἄλλων τῶν κηδομένων τῆς πόλεως, προαιρεῖσθαι τῶν λόγων μὴ τοὺς ἡδίστους ἀλλὰ τοὺς ὠφελιμωτάτους: ὑμᾶς δὲ χρὴ πρῶτον μὲν τοῦτο γιγνώσκειν, ὅτι τῶν μὲν περὶ τὸ σῶμα νοσημάτων πολλαὶ θεραπεῖαι καὶ παντοδαπαὶ τοῖς ἰατροῖς εὕρηνται, ταῖς δὲ ψυχαῖς ταῖς ἀγνοούσαις καὶ γεμούσαις πονηρῶν ἐπιθυμιῶν οὐδέν ἐστιν ἄλλο φάρμακον πλὴν λόγος ὁ τολμῶν τοῖς ἁμαρτανομένοις ἐπιπλήττειν, [40] ἔπειθ᾽ ὅτι καταγέλαστόν ἐστι τὰς μὲν καύσεις καὶ τὰς τομὰς τῶν ἰατρῶν ὑπομένειν, ἵνα πλειόνων ἀλγηδόνων ἀπαλλαγῶμεν, τοὺς δὲ λόγους ἀποδοκιμάζειν πρὶν εἰδέναι σαφῶς εἰ τοιαύτην ἔχουσι τὴν δύναμιν ὥστ᾽ ὠφελῆσαι τοὺς ἀκούοντας.
ἐμὸν μὲν οὖν ἔργον ἐστί, |
α-κύρια |
καὶ τῶν ἄλλων |
|
τῶν κηδομένων τῆς πόλεως, |
|
προαιρεῖσθαι τῶν λόγων |
|
μὴ τοὺς ἡδίστους |
|
ἀλλὰ τοὺς ὠφελιμωτάτους |
|
|
|
ὑμᾶς δὲ χρὴ |
β-κύρια |
πρῶτον |
|
μὲν τοῦτο γιγνώσκειν, |
|
|
|
ὅτι |
ειδική |
τῶν μὲν περὶ τὸ σῶμα νοσημάτων |
|
πολλαὶ θεραπεῖαι |
|
καὶ παντοδαπαὶ |
|
τοῖς ἰατροῖς |
|
εὕρηνται, |
|
|
|
ταῖς δὲ ψυχαῖς |
ειδική |
ταῖς ἀγνοούσαις |
|
καὶ γεμούσαις πονηρῶν ἐπιθυμιῶν |
|
οὐδέν ἐστιν ἄλλο φάρμακον |
|
πλὴν λόγος |
|
ὁ τολμῶν |
|
τοῖς ἁμαρτανομένοις |
|
ἐπιπλήττειν, |
|
|
|
ἔπειθ᾽ ( χρὴ ὑμᾶς γιγνώσκειν τοῦτο) |
γ-κύρια |
|
|
ὅτι καταγέλαστόν ἐστι |
ειδική |
τὰς μὲν καύσεις |
|
καὶ τὰς τομὰς τῶν ἰατρῶν |
|
ὑπομένειν, |
|
ἵνα πλειόνων ἀλγηδόνων ἀπαλλαγῶμεν, (ἡμεῖς) |
τελική |
τοὺς δὲ λόγους |
|
ἀποδοκιμάζειν |
|
|
|
πρὶν |
χρονική |
εἰδέναι σαφῶς |
|
|
|
εἰ τοιαύτην ἔχουσι τὴν δύναμιν (οἱ λόγοι) |
πλ. ερωτ. |
|
|
ὥστ᾽ |
συμπερασματική |
ὠφελῆσαι |
|
τοὺς ἀκούοντας. |
|
Λεξιλογικά
κηδομένων: του ρ. κήδω - κήδομαι: θλίβομαι ή στεναχωριέμαι για τους άλλους, στη κηδόμενος, -η, -ον, αυτός που ενδιαφέρεται για κάποιον, ανήσυχος
προαιρεῖσθαι: του ρ. προαιρῶ - προαιροῦμαι: διαλέγω πιο πριν ή νωρίτερα από κάτι άλλο, προτιμώ
παντοδαπαὶ: παντοδαπός, -ή, -όν, ο κάθε είδους, κάθε λογής, πολυμερής
ἁμαρτανομένοις: του ρ. ἁμαρτάνω - ἁμαρτάνομαι: κάνω λάθος στην κρίση μου
ἀλγηδόνων: ἀλγηδών, -όνος: Ι. αίσθημα πόνου, πόνος, σωματικός πόνος ΙΙ. λέγεται για ψυχικό πόνο, πόνος, θλίψη, οδύνη
Χρησιμοποίησε το λεξικό των H.G. Liddell & R. Scott για τις άγνωστες λέξεις
Συντακτική ανάλυση: για να δεις τη συντακτική ανάλυση, πέρασε τον δείκτη πάνω από τις λέξεις, αν χρησιμοποιείς υπολογιστή, ή κτύπα τη λέξη, αν χρησιμοποιείς τηλέφωνο ή τάμπλετ.
Για τη μετάφραση της κάθε σειράς πάτα τον αριθμό.
ὑμᾶς δὲ
χρὴ
πρῶτον μὲν
τοῦτο
γιγνώσκειν,
[40]
ἔπειθ᾽ (
χρὴ
ὑμᾶς
γιγνώσκειν
τοῦτο)
ὥστ᾽
ὠφελῆσαι
τοὺς ἀκούοντας.
Η μετάφραση αντιγράφηκε από το: Μ.Γ. Ξανθός. 2001. Ισοκράτης. Περί Ειρήνης, Κατά των Σοφιστών, Επιστολή προς Φίλιππον (ΙΙΙ), Επιστολή προς Αλέξανδρον (V). Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια. Θεσσαλονίκη: Ζήτρος.
1. Να γραφτεί η δοτ. ενικού και πληθυντικού των παρακάτω λέξεων: πόλεως, λόγων, ἡδίστους, σῶμα, ἐπιθυμιῶν, φάρμακον, καύσεις, τομὰς, ἀλγηδόνων, δύναμιν
λέξη | δοτ. ενικού | δοτ. πληθ. |
πόλεως | πόλει | πόλεσιν |
λόγων | λόγῳ | λόγοις |
ἡδίστους | ἡδίστῳ | ἡδίστοις |
σῶμα | σώματι | σώμασιν |
ἐπιθυμιῶν | ἐπιθυμίᾳ | ἐπιθυμίαις |
φάρμακον | φαρμάκῳ | φαρμάκοις |
καύσεις | καύσει | καύσεσιν |
τομὰς | τομῇ | τομαῖς |
ἀλγηδόνων | ἀλγηδόνι | ἀλγηδόσιν |
δύναμιν | δυνάμει | δυνάμεσιν |
2. Από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους να γραφτούν τα τρία γένη της μετοχής, στον χρόνο και στη φωνή που βρίσκονται: προαιρεῖσθαι, γιγνώσκειν, εὕρηνται, ἀπαλλαγῶμεν, ὠφελῆσαι
ρηματικός τύπος | αρσενικό | θηλυκό | ουδέτερο |
προαιρεῖσθαι | ὁ προαιρούμενος | ἡ προαιρουμένη | τὸ προαιρούμενον |
γιγνώσκειν | ὁ γιγνώσκων | ἡ γιγνώσκουσα | τὸ γιγνῶσκον |
εὕρηνται | ὁ εὑρημένος / ηὑρημένος | ἡ εὑρημένη / ηὑρημένη | τὸ εὑρημένον / ηὑρημένον |
ἀπαλλαγῶμεν | ὁ ἀπαλλαγείς | ἡ ἀπαλλαγεῖσα | τὸ ἀπαλλαγέν |
ὠφελῆσαι | ὁ ὠφελήσας | ἡ ὠφελήσασα | τὸ ὠφελῆσαν |