Στην ενότητα παρουσιάζονται τα φαινόμενα: μετοχή, προτάσεις (υποθετικές 4, ειδικές 2).
Πατήστε στον κατάλογο για να εμφανιστούν σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο.
Κατέβασε το αρχείο σε
,
για να επεξεργαστείς το κείμενο. Στη συνέχεια επιβεβαίωσε τις απαντήσεις σου μ' αυτές που παρατίθενται παρακάτω.
Καλή προσπάθεια.
Για τον Πλάτωνα
Βικιπαίδεια ,
Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
Ο λόγος: Μενέξενος
,
Περισσότερα κείμενα στις Ψηφίδες για την Ελληνική Γλώσσα
Για το κείμενο
Ο Μενέξενος του Πλάτωνα είναι ένας επιτάφιος λόγος που πήρε το όνομά του από τον μαθητή του Σωκράτη Μενέξενο. Πρόκειται για ρητορικό λόγο. Ο Σωκράτης συναντά τον φίλο και μαθητή του Μενέξενο, που έρχεται από το Βουλευτήριο, όπου έχει μεταβεί, για να πληροφορηθεί το όνομα του ρήτορα ο οποίος θα εκφωνούσε τον επιτάφιο λόγο για όσους έπεσαν στον πόλεμο. Διαφωνώντας με τη συνήθεια των ρητόρων να έχουν εκ των προτέρων έτοιμους τους λόγους, ο φιλόσοφος υποστηρίζει ότι και ο ίδιος θα μπορούσε να εκφωνήσει επιτάφιο. Άλλωστε, αναφέρεται ότι είχε διδαχθεί τη ρητορική από την Ασπασία, σύζυγο του Περικλή καταγόμενη από τη Μίλητο, περίφημη για τη μόρφωσή της. Έπειτα από παράκληση του Μενέξενου, ο Σωκράτης πείθεται να απαγγείλει τον επιτάφιο της Ασπασίας, ο οποίος αναφέρεται στην ανδρεία των πεσόντων, στην πολιτεία των Αθηναίων και στα λαμπρά έργα της πόλης.
πᾶσά τε ἐπιστήμη χωριζομένη [247a] δικαιοσύνης καὶ τῆς ἄλλης ἀρετῆς πανουργία, οὐ σοφία φαίνεται. Ὧν ἕνεκα καὶ πρῶτον καὶ ὕστατον καὶ διὰ παντὸς πᾶσαν πάντως προθυμίαν πειρᾶσθε ἔχειν ὅπως μάλιστα μὲν ὑπερβαλεῖσθε καὶ ἡμᾶς καὶ τοὺς πρόσθεν εὐκλείᾳ· εἰ δὲ μή, ἴστε ὡς ἡμῖν, ἂν μὲν νικῶμεν ὑμᾶς ἀρετῇ, ἡ νίκη αἰσχύνην φέρει, ἡ δὲ ἧττα, ἐὰν ἡττώμεθα, εὐδαιμονίαν. Μάλιστα δ' ἂν νικῴμεθα καὶ ὑμεῖς νικῴητε, εἰ παρασκευάσαισθε τῇ τῶν [247b] προγόνων δόξῃ μὴ καταχρησόμενοι μηδ' ἀναλώσοντες αὐτήν, γνόντες ὅτι ἀνδρὶ οἰομένῳ τὶ εἶναι οὐκ ἔστιν αἴσχιον οὐδὲν ἢ παρέχειν ἑαυτὸν τιμώμενον μὴ δι' ἑαυτὸν ἀλλὰ διὰ δόξαν προγόνων.
Το κείμενο με συνδέσεις στα λεξικά του perseus.tufts.edu
[246e] πᾶσά τε ἐπιστήμη χωριζομένη [247a] δικαιοσύνης καὶ τῆς ἄλλης ἀρετῆς πανουργία οὐ σοφία φαίνεται ὧν ἕνεκα καὶ πρῶτον καὶ ὕστατον καὶ διὰ παντὸς πᾶσαν πάντως προθυμίαν πειρᾶσθε ἔχειν ὅπως μάλιστα μὲν ὑπερβαλεῖσθε καὶ ἡμᾶς καὶ τοὺς πρόσθεν εὐκλείᾳ εἰ δὲ μή ἴστε ὡς ἡμῖν ἂν μὲν νικῶμεν ὑμᾶς ἀρετῇ ἡ νίκη αἰσχύνην φέρει ἡ δὲ ἧττα ἐὰν ἡττώμεθα εὐδαιμονίαν μάλιστα δ᾽ ἂν νικῴμεθα καὶ ὑμεῖς νικῴητε εἰ παρασκευάσαισθε τῇ τῶν [247b] προγόνων δόξῃ μὴ καταχρησόμενοι μηδ᾽ ἀναλώσοντες αὐτήν γνόντες ὅτι ἀνδρὶ οἰομένῳ τὶ εἶναι οὐκ ἔστιν αἴσχιον οὐδὲν ἢ παρέχειν ἑαυτὸν τιμώμενον μὴ δι᾽ ἑαυτὸν ἀλλὰ διὰ δόξαν προγόνων
πᾶσά τε ἐπιστήμη |
α-κύρια |
χωριζομένη δικαιοσύνης |
|
καὶ τῆς ἄλλης ἀρετῆς |
|
πανουργία, |
|
οὐ σοφία |
|
φαίνεται. |
|
|
|
Ὧν ἕνεκα |
β-κύρια |
καὶ πρῶτον |
|
καὶ ὕστατον |
|
καὶ διὰ παντὸς |
|
πᾶσαν πάντως προθυμίαν |
|
πειρᾶσθε (ὑμεῖς) |
|
ἔχειν |
|
ὅπως μάλιστα μὲν ὑπερβαλεῖσθε (ὑμεῖς) |
πλάγ. ερωτ. |
καὶ ἡμᾶς |
|
καὶ τοὺς πρόσθεν εὐκλείᾳ· |
|
|
|
εἰ δὲ μή (ὑπερβαλεῖσθε), (ὑμεῖς) |
υποθετική |
ἴστε (ὑμεῖς) |
γ-κύρια |
ὡς ἡμῖν, |
ειδική |
ἂν μὲν νικῶμεν (ἡμεῖς) ὑμᾶς ἀρετῇ, |
υποθετική |
ἡ νίκη |
|
αἰσχύνην |
|
φέρει, |
|
(ὡς ἡμῖν) ἡ δὲ ἧττα, |
ειδική |
ἐὰν ἡττώμεθα, (ἡμεῖς) |
υποθετική |
εὐδαιμονίαν |
|
(φέρει). |
|
|
|
Μάλιστα δ' |
δ-κύρια |
ἂν νικῴμεθα (ἡμεῖς) |
|
καὶ ὑμεῖς νικῴητε, |
ε-κύρια |
εἰ παρασκευάσαισθε (ὑμεῖς) |
υποθετική |
τῇ τῶν προγόνων δόξῃ μὴ καταχρησόμενοι |
|
μηδ' ἀναλώσοντες αὐτήν, |
|
γνόντες |
|
ὅτι ἀνδρὶ οἰομένῳ |
ειδική |
τὶ εἶναι |
|
οὐκ ἔστιν |
|
αἴσχιον οὐδὲν |
|
ἢ παρέχειν ἑαυτὸν τιμώμενον |
|
μὴ δι' ἑαυτὸν |
|
ἀλλὰ διὰ δόξαν προγόνων. |
|
|
|
Υπόμνημα: υποκείμενο, ρήμα, μετοχή, απαρέμφατο, προσδιορισμός |
Λεξιλογικά
φαίνομαι: αποδεικνύομαι
πειράομαι-ῶμαι: προσπαθώ
ὑπερβάλλομαι: ξεπερνώ
ἀναλόω-ῶ: ξοδεύω
Χρησιμοποίησε το λεξικό των H.G. Liddell & R. Scott για τις άγνωστες λέξεις
Συντακτική ανάλυση: για να δεις τη συντακτική ανάλυση, πέρασε τον δείκτη πάνω από τις λέξεις, αν χρησιμοποιείς υπολογιστή, ή κτύπα τη λέξη, αν χρησιμοποιείς τηλέφωνο ή τάμπλετ.
Για τη μετάφραση της κάθε σειράς πάτα τον αριθμό.
πᾶσά τε
ἐπιστήμη
χωριζομένη
δικαιοσύνης καὶ τῆς
ἄλλης
ἀρετῆς
πανουργία, οὐ
σοφία
φαίνεται.
ὅπως
μάλιστα μὲν
ὑπερβαλεῖσθε
καὶ ἡμᾶς καὶ τοὺς πρόσθεν
εὐκλείᾳ·
εἰ δὲ μή
(ὑπερβαλεῖσθε),
(ὡς
ἡμῖν)
ἡ δὲ ἧττα,
ἐὰν
ἡττώμεθα
,
εὐδαιμονίαν
(φέρει).
εἰ
παρασκευάσαισθε
τῇ τῶν προγόνων
δόξῃ
μὴ καταχρησόμενοι μηδ'
ἀναλώσοντες
αὐτήν,
γνόντες
Να γραφούν οι ζητούμενοι τύποι:
φαίνεται: ευκτική παθητικού μέλλοντα, α' πληθ. // ευκτική παθητικού μέλλοντα β΄, α' πληθ. (ίδια φωνή)
πειρᾶσθε: να γραφτούν τα απαρέμφατα (ίδια φωνή)
νικῴητε: να κλιθεί ο παρατατικός μέσης φωνής
φανθησοίμεθα // φανησοίμεθα
πειρᾶσθαι, πειράσεσθαι, πειραθήσεσθαι, πειράσασθαι, πειραθῆναι, πεπειρᾶσθαι
ἐνικώμην, ἐνικῶ, ἐνικάτω, ἐνικώμεθα, ἐνικᾶσθε, ἐνικῶντο
1η. ἂν μὲν νικῶμεν ὑμᾶς ἀρετῇ, ἡ νίκη αἰσχύνην φέρει: α) Να αναγνωρισθεί το είδος του υποθετικού λόγου και β) να μετατραπεί σε αντίθετο του πραγματικού
α) δηλώνει την αόριστη επανάληψη στο παρόν και στο μέλλον
β) εἰ ἐνικῶμεν ὑμᾶς ἀρετῇ, ἡ νίκη αἰσχύνην ἄν φέρει.