ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

                   ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

 

Δημιουργοί Σεναρίου: Εκπαιδευτικοί Π.Ε 70 του 2ου Δ.Σ Ταύρου

 Καρύδη Χριστίνα-Αικατερίνη, Ζεμπέκη Μελαχροινή

Τάξη: Γ΄

Ενότητα: Ο τόπος μας (Τόπος και Χώρος-Σχέσεις)

Μάθημα: Χωριά και πόλεις του τόπου μας

 

 

1.Τίτλος

Χωριά και πόλεις του τόπου μας.

 

2. Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές

Σαν διαθεματικό σενάριο εμπλέκει τις περιοχές της Μελέτης Περιβάλλοντος, της Πληροφορικής, της Γλώσσας και της Ζωγραφικής.

 

3. Γνώσεις και πρότερες ιδέες ή αντιλήψεις των μαθητών

Οι μαθητές ήδη από βιωματική εμπειρία μπορούν να ξεχωρίσουν αν ένας τόπος είναι ορεινός, πεδινός ή παραθαλάσσιος. Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι μαθητές έχουν διδαχθεί στην τάξη το ανάλογο κεφάλαιο από το σχολικό βιβλίο. Επίσης, έχουν έρθει σε επαφή με τα λογισμικά που θα χρησιμοποιηθούν.

4. Σκοπός και στόχοι

Το συγκεκριμένο κεφάλαιο ανήκει στη Μελέτη Περιβάλλοντος της Γ΄ τάξης και στην 2η ενότητα του ΑΠΣ. Ως προς τα ΔΕΠΣ υπηρετεί θεμελιώδεις έννοιες διαθεματικής προσέγγισης. Στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος δίνεται έμφαση στους συνδυασμούς, τις αλληλεπιδράσεις και τις αλληλεξαρτήσεις μεταξύ φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, ώστε να αναδύεται ένα πεδίο γνώσης που επιτρέπει την εξοικείωση του μαθητή με την πολύπλοκη, πολυδιάστατη και συνεχώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα.

 

Α. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

·        Να προβληματιστούν για το ρόλο του φυσικού περιβάλλοντος στην επιλογή του τόπου και του τρόπου διαμόρφωσης και ανάπτυξης των οικισμών.

·        Να συγκρίνουν κατοικίες.

·        Να συγκρίνουν τον τρόπο διαβίωσης ανθρώπων που κατοικούν σε διαφορετικά φυσικά περιβάλλοντα (αλληλεπίδραση ανθρώπου-περιβάλλοντος).

·        Να προσεγγίσουν την ποικιλία του φυσικού τοπίου της Ελλάδας.

 

Β. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ

·        Να γνωρίσουν το λογισμικό της μηχανής αναζήτησης του Google,  το οποίο θα τους επιτρέψει (θα τους βοηθήσει) να ανακαλύψουν, να κατανοήσουν και  να εμπεδώσουν μέσω της διεύθυνσης komvos.edu.gr,  τη νέα γνώση.

·        Λογισμικό ηλεκτρονικής αξιολόγησης Hot Potatoes που θα μας δώσει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε εύκολα ασκήσεις αντιστοίχισης και συμπλήρωσης κενών. Θα εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες του προγράμματος για ανατροφοδότηση ώστε οι μαθητές να μπορέσουν με όσα έχουν μάθει να κατασκευάσουν το δικό τους σταυρόλεξο (οι μαθητές έχουν διδαχθεί ήδη πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν το λογισμικό).

·        Λογισμικά γενικής χρήσεως επεξεργασίας κειμένου, Microsoft Word και Ιδεοκατασκευές. Ο επεξεργαστής κειμένου είναι μια ειδική κατηγορία λογισμικού που χρησιμοποιείται για την παραγωγή, τροποποίηση, σελιδοποίηση και επικοινωνία κειμένων σε ψηφιακή μορφή. Στο εννοιολογικό επίπεδο, η επεξεργασία κειμένου συνιστά μία νέα μέθοδο γραφής, η οποία είναι ποιοτικά διαφορετική από τη γραφή που λαμβάνει χώρα με χαρτί και μολύβι.

·        Να γνωρίσουν το λογισμικό παρουσίασης Power Point το οποίο θα τους επιτρέψει  να ανακαλύψουν, να  κατανοήσουν, να εμπεδώσουν τη νέα γνώση και να αναπτύξουν την κριτική σκέψη τους

·        Τέλος, θα χρησιμοποιηθεί ένα πρόγραμμα ζωγραφικής, το Tuxpaint. Τα προγράμματα ζωγραφικής βοηθούν στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της καλλιτεχνικής έκφρασης των παιδιών, μέσα από τη δημιουργία εικόνων.

Οι ΤΠΕ σήμερα δίνουν νέες δυνατότητες στους μαθητές όπως:

- να εξοικειωθούν με το ενεργητικό και διερευνητικό μοντέλο μάθησης.

- να αποκτήσουν δεξιότητες συνεργατικής μάθησης.

- να προσεγγίσουν τις ΤΠΕ ως εργαλεία και πηγές μάθησης.

- να εξασκηθούν σε δεξιότητες που χρησιμοποιούνται στην επιστημονική έρευνα.

 

Γ. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Στο συγκεκριμένο σενάριο οι μαθητές με τη χρήση του φύλλου εργασίας και στα πλαίσια της διερευνητικής/ ανακαλυπτικής προσέγγισης της μάθησης, επιδιώκεται να γίνουν ικανοί να εφαρμόζουν με τη χρήση των ΤΠΕ αποκτημένες γνώσεις για την επίτευξη των γνωστικών στόχων που αναφέρθηκαν.

Μπορούν, ανάλογα με την περίσταση, να χρησιμοποιηθούν και κάποιοι στόχοι από τους παρακάτω:

Αναμένεται οι μαθητές:

να οικοδομήσουν τη γνώση αναλαμβάνοντας κεντρικό και ενεργητικό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία.

να οικοδομήσουν τη γνώση μέσω της ανακάλυψης – διερεύνησης.

να δημιουργήσουν κείμενο υπηρετώντας τις αρχές της επικοινωνιακής προσέγγισης/ σε επικοινωνιακό πλαίσιο.

να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργατικής μάθησης.

να οικοδομήσουν τη γνώση με τρόπο διερευνητικό.

να καλλιεργήσουν κριτική και δημιουργική σκέψη.

να μάθουν ενεργώντας και διερευνώντας μέσω κριτικής αναζήτησης στο διαδίκτυο και σε λογισμικά.

να εκτιμήσουν την αποτελεσματικότητα της συνεργατικής μάθησης.

να εξοικειωθούν με τη διερεύνηση και επιλογή πληροφοριών μέσα από το πλούσιο υλικό του διαδικτύου ή μέσα από το πληροφοριακό υλικό που παρέχουν τα λογισμικά.

να δραστηριοποιηθούν στο πλαίσιο της διερευνητικής – βιωματικής μάθησης.

να καλλιεργήσουν την ικανότητα να αξιολογούν πληροφορίες ως προς τη χρησιμότητά τους.

 

 

5. Κατηγορία λογισμικού – συνδυασμός κατηγοριών λογισμικού

1) Λογισμικά γενικής χρήσεως επεξεργασίας κειμένου, Microsoft Word και Ιδεοκατασκευές. Ο επεξεργαστής κειμένου είναι μια ειδική κατηγορία λογισμικού που χρησιμοποιείται για την παραγωγή, τροποποίηση, σελιδοποίηση και επικοινωνία κειμένων σε ψηφιακή μορφή. Στο εννοιολογικό επίπεδο, η επεξεργασία κειμένου συνιστά μία νέα μέθοδο γραφής, η οποία είναι ποιοτικά διαφορετική από τη γραφή που λαμβάνει χώρα με χαρτί και μολύβι. H επεξεργασία κειμένου συνιστά μια δραστηριότητα που δεν περιλαμβάνει μόνο την έκδοση των γραπτών (με την πληροφορική έννοια) αλλά διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην οργάνωση των ιδεών και των επιχειρημάτων.

2)   Θα χρησιμοποιηθεί φυλλομετρητής ιστοσελίδων Google, ο οποίος είναι ένα λογισμικό που επιτρέπει στον χρήστη του να προβάλλει και να αλληλεπιδρά με διάφορες μορφές πληροφορίας που είναι αναρτημένες σε μια ιστοσελίδα ενός ιστότοπου στον Παγκόσμιο Ιστό ή σε ένα τοπικό δίκτυο. Σε εννοιολογικό επίπεδο, ο φυλλομετρητής επιτρέπει την πλοήγηση σε ένα σύστημα υπερμέσων όπως είναι το διαδίκτυο.

3) Λογισμικό ηλεκτρονικής αξιολόγησης Hot Potatoes που θα μας δώσει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε εύκολα πολλά και διαφορετικά είδη αλληλεπιδραστικών ασκήσεων (αντιστοίχισης, ταξινόμησης και συμπλήρωσης κενών) με τη μορφή ιστοσελίδων (html). Θα εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες του προγράμματος για ανατροφοδότηση.

4) Λογισμικό γενικής χρήσεως παρουσιάσεων, Microsoft PowerPoint, για                επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία πολυτροπικών πληροφοριών, στο πλαίσιο πρακτικών οπτικού γραμματισμού.

5) Τέλος, θα χρησιμοποιηθεί ένα πρόγραμμα ζωγραφικής. Τα προγράμματα ζωγραφικής βοηθούν στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της καλλιτεχνικής έκφρασης των παιδιών, μέσα από τη δημιουργία εικόνων.

 

6. Διάρκεια

 

7. Το σενάριο θα πραγματοποιηθεί σε εφτά διδακτικές ώρες.

 

 

Οργάνωση τάξης & απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή

Το σενάριο θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα υπολογιστών του σχολείου. Ο αριθμός των μαθητών είναι 20 και γι’ αυτό θα χωριστούν σε ομάδες των 2 ατόμων. Άρα θα εκμεταλλευτούμε τους 10 υπολογιστές της αίθουσας.

 

8. Περιγραφή και αιτιολόγηση του σεναρίου

Το σενάριο βασίζεται στις θεωρίες του Vyotsky, οι οποίες εντάσσονται στη γενικότερη ομάδα των κοινωνικοπολιτισμικών και κοινωνικογνωστικών θεωριών. Είναι σαφές ότι οι κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες υποστηρίζουν τη συνεργατική μάθηση σε όλες τις μορφές της και επομένως σχεδιάζουμε ένα μάθημα οργανωμένο έτσι ώστε να ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών και γενικότερα την κοινωνική αλληλεπίδραση.

1η διδακτική ώρα

Σε αυτή τη διδακτική ώρα, θα ζητηθεί από τους μαθητές μέσω του Google να μπουν στη σελίδα  http://el.thefreedictionary.com και να βρουν τους ορισμούς των λέξεων ¨ορεινός, πεδινός, παραθαλάσσιος¨. Μετά θα πρέπει να τους αντιγράψουν σε ένα έγγραφο του Word.

2η διδακτική ώρα

Με τη βοήθεια του Google, οι μαθητές θα μπουν σε υπερσυνδέσμους που θα τους δοθούν και θα αντλήσουν πληροφορίες ,κατά ομάδες των δύο ατόμων, για τον τόπο στον οποίο διαμένουν (Ταύρος). Θα δοθεί σε κάθε ομάδα μία ερώτηση, η οποία θα πρέπει να απαντηθεί σε έγγραφο του Word, χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που διάβασαν.

3η διδακτική ώρα

Σε αυτή τη διδακτική ώρα, οι μαθητές θα ετοιμάσουν μια παρουσίαση στο Power Point για την περιοχή τους με τις πληροφορίες που είχαν βρει την προηγούμενη διδακτική ώρα.

4η διδακτική ώρα

Οι μαθητές θα παρουσιάσουν τις εργασίες τους στο Power Point. Στη συνέχεια, θα κληθούν να λύσουν δύο ασκήσεις στο Hot Potatoes για εμπέδωση της νέας γνώσης.

5η-6η διδακτική ώρα

Σε αυτές τις διδακτικές ώρες, οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με το λογισμικό Ιδεοκατασκευές. Θα κληθούν να περιγράψουν έναν ορεινό, έναν πεδινό κι έναν παραθαλάσσιο τόπο.

7η διδακτική ώρα

Οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με το λογισμικό Tux Paint, με το οποίο θα πρέπει να ζωγραφίσουν έναν ορεινό, έναν ορεινό κι έναν παραθαλάσσιο τόπο.

 

9. Φύλλα εργασίας

Φύλλα εργασίας θα δοθούν στους μαθητές σε μερικές δραστηριότητες. Οι οδηγίες για τις ασκήσεις και τα λογισμικά έχουν επισυναφθεί.

 

 

 

 

10. Πρόσθετες πληροφορίες

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Οι μαθητές όταν θα τελειώσει το διδακτικό σενάριο θα πρέπει  :

·        Να μπορούν να ξεχωρίσουν αν ένας τόπος είναι ορεινός, πεδινός ή παραθαλάσσιος.

·        Να είναι ικανοί να συγκρίνουν κατοικίες.

·        Να είναι ικανοί να συγκρίνουν τον τρόπο διαβίωσης ανθρώπων που κατοικούν σε διαφορετικά φυσικά περιβάλλοντα.

·        Να μπορούν να συνεργαστούν σε ομάδες.

·        Να μπορούν να χρησιμοποιούν τα λογισμικά που έχουν διδαχτεί.