1) Να μετατρέψετε το δεκαδικό αριθμό 5671 σε δυαδικό
Για να μετατρέψουμε ένα δεκαδικό αριθμό σε δυαδικό:
Διαιρούμε το δεκαδικό αριθμό διά του 2 και κρατάμε το υπόλοιπο, είτε είναι 0, είτε είναι 1.
'Υστερα, διαιρούμε το πηλίκο ξανά με το 2. Κρατάμε το νέο υπόλοιπο και διαιρούμε ξανά με το 2, το πηλίκο. Η διαδικασία συνεχίζεται μέχρι να υπάρξει διαίρεση 1:2 όπου κρατάμε για πηλίκο 0 και για υπόλοιπο 1. Ύστερα γράφουμε ένα-ένα τα υπόλοιπα από το τελευταίο προς το πρώτο. Ο αριθμός που προκύπτει είναι ο αντίστοιχος δυαδικός.
Διαδοχικές διαιρέσεις με το 2 | Υπόλοιπο | |
5671 : 2 = 2835 2835 : 2 = 1417 1417 : 2= 708 708 : 2 = 354 354 : 2 = 177 177 : 2 = 88 88 : 2 = 44 44 : 2 = 22 22 : 2 = 11 11 : 2 = 5 5 : 2 = 2 2 : 2 = 1 1 : 2 = 0 |
1 1 1 0 0 1 0 0 0 1 1 0 1 |
LSB
MSB |
10110001001112 =567110
2) Να αναφέρετε τις κατηγορίες των εκτυπωτών και τα βασικά χαρακτιριστικά καθε μιας κατηγορίας.
Οι πρώιμοι υπολογιστές δε διέθεταν οθόνη. Μετά την επεξεργασία των δεδομένων, εμφάνιζαν τα αποτελέσματα απευθείας στο χαρτί, μέσω μιας συσκευής εκτύπωσης, η οποία ονομάστηκε εκτυπωτής (printer).
Η χρήση της οθόνης εξάλειψε εν μέρει την ανάγκη χρήσης των εκτυπωτών , ωστόσο η εκτύπωση παρέμενε, τις περισσότερες φορές, επιθυμητή. Έτσι, οι εκτυπωτές όχι μόνο δεν καταργήθηκαν, αλλά συνέχισαν να βελτιώνονται, ακολουθώντας και επεκτείνοντας την ήδη υπάρχουσα τεχνολογία των γραφομηχανών, στην οποία αρχικά βασίστηκε η κατασκευή τους.
Με την πρόοδο των υπολογιστικών συστημάτων παρατηρήθηκε ότι, ενώ το σύστημα έδινε αποτελέσματα σε μικρό χρονικό διάστημα, πολύ μεγαλύτερος χρόνος απαιτείτο για την αποτύπωσή τους σε χαρτί. Δημιουργήθηκαν, έτσι, εκτυπωτικά συστήματα ικανά να εκτυπώνουν μέχρι 10.000 χαρακτήρες / λεπτό (εκτυπωτές μεγάλων ταχυτήτων).
Οι πρώτοι εκτυπωτές χρησιμοποιούσαν ως σύστημα εκτύπωσης ένα μεταλλικό κύκλο, από το κέντρο του οποίου ξεκινούσαν ακτινωτά στελέχη. Στο άκρο κάθε στελέχους στερεωνόταν ένας μεταλλικός τυπογραφικός χαρακτήρας. Το όλο σύστημα έμοιαζε πολύ με άνθος μαργαρίτας, γι' αυτό και οι εκτυπωτές αποκλήθηκαν "εκτυπωτές μαργαρίτας" (daisywheel printers). Χρησιμοποιούσαν, όπως και οι γραφομηχανές, μια υφασμάτινη ταινία εμποτισμένη με μελάνη, την οποία "κτυπούσε" ο χαρακτήρας στο άκρο ενός στελέχους, αποτυπωνόμενος στο χαρτί.
Η μέθοδος προσέφερε το πλεονέκτημα της πολύ καλής ποιότητας εκτύπωσης και της υψηλής ταχύτητας. Είχε, όμως, δύο βασικά μειονεκτήματα: Δεν μπορούσε να τυπώσει στοιχεία διαφορετικής γραμματοσειράς στην ίδια σελίδα ,καθώς επίσης δεν μπορούσε να εκτυπώσει, έστω και με την ίδια γραμματοσειρά, στοιχεία άλλης γλώσσας άπό αυτή που υποστήριζε το λογισμικό. Για να γίνει κάτι τέτοιο, έπρεπε να διακοπεί η εκτύπωση, να αντικατασταθεί η "μαργαρίτα" με άλλη κατάλληλη, να γίνει η εκτύπωση αυτών των χαρακτήρων και ύστερα να επαναφερθεί η πρώτη.
Εκτυπωτές dot matrix
Για την επίλυση αυτών των βασικών προβλημάτων επινοήθηκαν οι εκτυπωτές "μήτρας κουκκίδων" (dot matrix). Σε αυτούς η μελανοταινία δεν αντικαταστάθηκε, αλλά δεν την κτυπούσε πλέον ένα τυπογραφικό στοιχείο, αλλά μια σειρά από ακίδες, πολύ κοντά η μία στην άλλη, διατεταγμένων σε σειρά. Η σειρά των ακίδων (κεφαλή εκτύπωσης) σάρωνε το χαρτί οριζόντια δημιουργώντας μορφή "πινακα" (μήτρα) που αποτελούσε την κάθε γραμμή εκτύπωσης. Έτσι, κάθε χαρακτήρας αποτυπωνόταν ως σειρά κουκκίδων. Η μέθοδος αυτή επέλυσε τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν, ενώ, επιπλέον, προσέφερε τη δυνατότητα εκτύπωσης περισσότερων του ενός χρωμάτων ταυτόχρονα, με χρήση δίχρωμων ή τρίχρωμων ταινιών μελάνης. Η ποιότητα εκτύπωσης, ωστόσο, μειώθηκε σημαντικά και ορισμένοι εκτυπωτές, για να βελτιώνεται το τελικό αποτέλεσμα, περνούσαν την κεφαλή εκτύπωσης δύο ή περισσότερες φορές πάνω από τον ίδιο χαρακτήρα, πράγμα που μείωνε δραματικά την ταχύτητα εκτύπωσης. Σημαντική βελτίωση επήλθε όταν η μήτρα αντί εννέα έφθασε να αποτελείται από δεκαοκτώ μέχρι και εικοσιτέσσερις ακίδες.
Εκτυπωτές λέιζερ (laser)
Η ποιότητα εκτύπωσης παρέμενε πάντα ένα πρόβλημα, σε συνδυασμό με την ταχύτητα εκτύπωσης. Αντιγράφοντας την τεχνολογία ξηρογραφικής αποτύπωσης από τα φωτοαντιγραφικά μηχανήματα, δημιουργήθηκαν από την βιομηχανία εκτυπωτών οι εκτυπωτές λέιζερ (laser printers) που βελτίωσαν σημαντικά την ταχύτητα και την ποιότητα εκτύπωσης. Η δέσμη του λέιζερ αποφορτίζει έναν φορτισμένο κύλινδρο (τύμπανο). Το τύμπανο στη συνέχεια "πασπαλίζεται" με μελάνη σε σκόνη τόνερ . Η σκόνη τόνερ κολλά μόνο στα σημεία του τυμπάνου που αποφορτίστηκαν από την ακτίνα λέιζερ. Το τύμπανο πιέζεται σε ένα φύλλο χαρτιού, και η σκόνη τόνερ μεταφέρεται στο χαρτί. Στη συνέχεια, το χαρτί θερμαίνεται, ώστε το τόνερ να υποστεί αρχικά τήξη και, όταν στερεοποιηθεί, να παραμείνει μόνιμα αποτυπωμένο στο χαρτί. Η τεχνολογία λέιζερ(laser) συνεχώς βελτιώνεται και σήμερα υπάρχουν εκτυπωτές λέιζερ που μπορούν να αποδώσουν εξαιρετική ποιότητα ακόμη και έγχρωμης εκτύπωσης σε πολύ υψηλές ταχύτητες. Τα βασικά τους μειονεκτήματα είναι ο σχετικά μεγάλος όγκος τους και η υψηλή τιμή τόσο αγοράς όσο και συντήρησης.
Εκτυπωτές έγχυσης μελάνης
Αποκαλούνται και εκτυπωτές ψεκασμού μελάνης (inkjet), λόγω του τρόπου λειτουργίας τους. Η λειτουργία τους βασίζεται σε "κεφαλές" εκτύπωσης που αποτελούνται από αριθμό ακροφυσίων που εκτοξεύουν πολύ μικρά σταγονίδια μελάνι στο προς εκτύπωση μέσο. Η κεφαλή εκτύπωσης συνήθως σαρώνει το πλάτος του χαρτιού παράγοντας "γραμμή" εκτύπωσης. Με προώθηση του χαρτιού, το χαρτί εκτυπώνεται σε όλο το ύψος του. Έτσι πραγματοποιείται η εκτύπωση. Η κεφαλή εκτύπωσης, άλλοτε αποτελεί μέρος του εκτυπωτή, ενώ σε άλλες περιπτώσεις είναι ενσωματωμένη στις αντικαθιστούμενες κασέτες μελανιού (ink cartridges). Τέλος υπάρχουν δύο τεχνολογίες εκτόξευσης του μελανιού: η θερμική και η πιεζοηλεκτρική.
Με τη συνεχή βελτίωση τόσο των ακροφυσίων όσο και των χρησιμοποιούμενων μελανών, η ποιότητα εκτύπωσης πλησιάζει τη φωτογραφική απεικόνιση.
3) Να μετατρέψετε τον οκταδικό αριθμό 7651 σε δυαδικό.
Ένας γρήγορος τρόπος είναι να πάρουμε ένα-ένα τα οκταδικά ψηφία και να τα μετατρέψουμε σε τριάδες του δυαδικού συστήματος. (δηλ. 000-001-010-011-100-101-110-111).
Οκταδικός αριθμός | Δυαδικός αριθμός |
7 | 111 |
6 | 110 |
5 | 101 |
4 | 100 |
3 | 011 |
2 | 010 |
1 | 001 |
0 | 000 |
Έτσι το 7 είναι 111, το 6 είναι 110. Αν κολλήσουμε τη μια τριάδα μετά την άλλη όπως φαίνεται στον οκταδικό αριθμό θα προκύψει ο αντίστοιχος δυαδικός. Δηλαδή.
7651(8) = 111 110 101 001 = 111110101001(2) .
Ο πλέον συχνά χρησιμοποιούμενος δυαδικός αλφαριθμητικός κώδικας είναι ο κώδικας ASCII (American Standard Code for Information Interchange) ο οποίος χρησιμοποιεί 7 bits για την κωδικοποίηση 128 χαρακτήρων.
Ο κώδικας ASCII περιλαμβάνει 94 εκτυπώσιμους γραφικούς χαρακτήρες και 34 μη εκτυπώσιμους χαρακτήρες ελέγχου (control characters), δηλαδή συνολικά 128 χαρακτήρες που παρουσιάζονται στον παρακάτω Πίνακα
Οι εκτυπώσιμοι χαρακτήρες είναι:
- τα 26 κεφαλαία γράμματα του αγγλικού αλφαβήτου A-Z
- τα 26 μικρά γράμματα του αγγλικού αλφαβήτου a-z
- οι 10 αριθμοί 0-9
- οι 32 ειδικοί χαρακτήρες.
Οι χαραχτήρες ελέγχου χωρίζονται σε:
· διαμορφωτές μορφής
· διαχωριστές πληροφορίας
· χαρακτήρες ελέγχου-επικοινωνίας.
Δυαδ. | Οκτ. | Δεκ. | Δεκαεξ. | Συντ. | Περιγραφή | Ελληνικά |
---|---|---|---|---|---|---|
000 0000 | 000 | 0 | 00 | NUL | Null character | |
000 0001 | 001 | 1 | 01 | SOH | Start of Header | Αρχή Επικεφαλίδας |
000 0010 | 002 | 2 | 02 | STX | Start of Text | Αρχή Κειμένου |
000 0011 | 003 | 3 | 03 | ETX | End of Text | Τέλος Κειμένου |
000 0100 | 004 | 4 | 04 | EOT | End of Transmission | Τέλος Μετάδοσης |
000 0101 | 005 | 5 | 05 | ENQ | Enquiry | Ερώτημα |
000 0110 | 006 | 6 | 06 | ACK | Acknowledgment | Αναγνώρηση |
000 0111 | 007 | 7 | 07 | BEL | Bell | Κουδούνι |
000 1000 | 010 | 8 | 08 | BS | Backspace |
|
000 1001 | 011 | 9 | 09 | HT | Horizontal Tab |
|
000 1010 | 012 | 10 | 0A | LF | Line feed | Τροφοδοσία γραμμης |
000 1011 | 013 | 11 | 0B | VT | Vertical Tab | |
000 1100 | 014 | 12 | 0C | FF | Form feed | Τροφοδοσία φόρμας |
000 1101 | 015 | 13 | 0D | CR | Carriage return |
Επιστροφή φορέα |
000 1110 | 016 | 14 | 0E | SO | Shift Out | |
000 1111 | 017 | 15 | 0F | SI | Shift In | |
001 0000 | 020 | 16 | 10 | DLE | Data Link Escape | |
001 0001 | 021 | 17 | 11 | DC1 | Device Control 1 (συχνά XON) | |
001 0010 | 022 | 18 | 12 | DC2 | Device Control 2 | |
001 0011 | 023 | 19 | 13 | DC3 | Device Control 3 (συχνά XOFF) | |
001 0100 | 024 | 20 | 14 | DC4 | Device Control 4 | |
001 0101 | 025 | 21 | 15 | NAK | Negative Acknowledgement | |
001 0110 | 026 | 22 | 16 | SYN | Synchronous idle | |
001 0111 | 027 | 23 | 17 | ETB | End of Transmission Block | |
001 1000 | 030 | 24 | 18 | CAN | Cancel | |
001 1001 | 031 | 25 | 19 | EM | End of Medium | |
001 1010 | 032 | 26 | 1A | SUB | Substitute | |
001 1011 | 033 | 27 | 1B | ESC | Escape |
Διαφυγή |
001 1100 | 034 | 28 | 1C | FS | File separator | |
001 1101 | 035 | 29 | 1D | GS | Group Separator | |
001 1110 | 036 | 30 | 1E | RS | Record separator | |
001 1111 | 037 | 31 | 1F | US | Unit separator | |
111 1111 | 177 | 127 | 7F | DEL | Delete |
Δυαδικός | Οκταδικός | Δεκαδικός | Δεκαεξαδικός | Γραφ. |
---|---|---|---|---|
010 0000 | 040 | 32 | 20 | ␠ |
010 0001 | 041 | 33 | 21 | ! |
010 0010 | 042 | 34 | 22 | " |
010 0011 | 043 | 35 | 23 | # |
010 0100 | 044 | 36 | 24 | $ |
010 0101 | 045 | 37 | 25 | % |
010 0110 | 046 | 38 | 26 | & |
010 0111 | 047 | 39 | 27 | ' |
010 1000 | 050 | 40 | 28 | ( |
010 1001 | 051 | 41 | 29 | ) |
010 1010 | 052 | 42 | 2A | * |
010 1011 | 053 | 43 | 2B | + |
010 1100 | 054 | 44 | 2C | , |
010 1101 | 055 | 45 | 2D | - |
010 1110 | 056 | 46 | 2E | . |
010 1111 | 057 | 47 | 2F | / |
011 0000 | 060 | 48 | 30 | 0 |
011 0001 | 061 | 49 | 31 | 1 |
011 0010 | 062 | 50 | 32 | 2 |
011 0011 | 063 | 51 | 33 | 3 |
011 0100 | 064 | 52 | 34 | 4 |
011 0101 | 065 | 53 | 35 | 5 |
011 0110 | 066 | 54 | 36 | 6 |
011 0111 | 067 | 55 | 37 | 7 |
011 1000 | 070 | 56 | 38 | 8 |
011 1001 | 071 | 57 | 39 | 9 |
011 1010 | 072 | 58 | 3A | : |
011 1011 | 073 | 59 | 3B | ; |
011 1100 | 074 | 60 | 3C | < |
011 1101 | 075 | 61 | 3D | = |
011 1110 | 076 | 62 | 3E | > |
011 1111 | 077 | 63 | 3F | ? |
Δυαδικός | Οκταδικός | Δεκαδικός | Δεκαεξαδικός | Γραφ. |
---|---|---|---|---|
100 0000 | 100 | 64 | 40 | |
100 0001 | 101 | 65 | 41 | A |
100 0010 | 102 | 66 | 42 | B |
100 0011 | 103 | 67 | 43 | C |
100 0100 | 104 | 68 | 44 | D |
100 0101 | 105 | 69 | 45 | E |
100 0110 | 106 | 70 | 46 | F |
100 0111 | 107 | 71 | 47 | G |
100 1000 | 110 | 72 | 48 | H |
100 1001 | 111 | 73 | 49 | I |
100 1010 | 112 | 74 | 4A | J |
100 1011 | 113 | 75 | 4B | K |
100 1100 | 114 | 76 | 4C | L |
100 1101 | 115 | 77 | 4D | M |
100 1110 | 116 | 78 | 4E | N |
100 1111 | 117 | 79 | 4F | O |
101 0000 | 120 | 80 | 50 | P |
101 0001 | 121 | 81 | 51 | Q |
101 0010 | 122 | 82 | 52 | R |
101 0011 | 123 | 83 | 53 | S |
101 0100 | 124 | 84 | 54 | T |
101 0101 | 125 | 85 | 55 | U |
101 0110 | 126 | 86 | 56 | V |
101 0111 | 127 | 87 | 57 | W |
101 1000 | 130 | 88 | 58 | X |
101 1001 | 131 | 89 | 59 | Y |
101 1010 | 132 | 90 | 5A | Z |
101 1011 | 133 | 91 | 5B | [ |
101 1100 | 134 | 92 | 5C | \ |
101 1101 | 135 | 93 | 5D | ] |
101 1110 | 136 | 94 | 5E | ^ |
101 1111 | 137 | 95 | 5F | _ |
Δυαδικός | Οκταδικός | Δεκαδικός | Δεκαεξαδικός | Γραφ. |
---|---|---|---|---|
110 0000 | 140 | 96 | 60 | ` |
110 0001 | 141 | 97 | 61 | a |
110 0010 | 142 | 98 | 62 | b |
110 0011 | 143 | 99 | 63 | c |
110 0100 | 144 | 100 | 64 | d |
110 0101 | 145 | 101 | 65 | e |
110 0110 | 146 | 102 | 66 | f |
110 0111 | 147 | 103 | 67 | g |
110 1000 | 150 | 104 | 68 | h |
110 1001 | 151 | 105 | 69 | i |
110 1010 | 152 | 106 | 6A | j |
110 1011 | 153 | 107 | 6B | k |
110 1100 | 154 | 108 | 6C | l |
110 1101 | 155 | 109 | 6D | m |
110 1110 | 156 | 110 | 6E | n |
110 1111 | 157 | 111 | 6F | o |
111 0000 | 160 | 112 | 70 | p |
111 0001 | 161 | 113 | 71 | q |
111 0010 | 162 | 114 | 72 | r |
111 0011 | 163 | 115 | 73 | s |
111 0100 | 164 | 116 | 74 | t |
111 0101 | 165 | 117 | 75 | u |
111 0110 | 166 | 118 | 76 | v |
111 0111 | 167 | 119 | 77 | w |
111 1000 | 170 | 120 | 78 | x |
111 1001 | 171 | 121 | 79 | y |
111 1010 | 172 | 122 | 7A | z |
111 1011 | 173 | 123 | 7B | { |
111 1100 | 174 | 124 | 7C | | |
111 1101 | 175 | 125 | 7D | } |
111 1110 | 176 | 126 | 7E | ~ |
Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές συνήθως χρησιμοποιούν δυαδικές λέξεις των 8 bits (1 byte),ενώ ο κώδικας ASCII χρησιμοποιεί 7 bits. Έτσι, κάθε χαρακτήρας του κώδικα ASCII συνήθως αναπαρίσταται με 1 byte των 8 bits, οπότε μπορεί να γίνει κωδικοποίηση 256 χαρακτήρων. Για την κωδικοποίηση των 128 χαρακτήρων του κώδικα ASCII χρησιμοποιείται το MSB με τιμή “0” (και τα υπόλοιπα 7 bits είναι τα 7 bits του κώδικα ASCII).
Για την κωδικοποίηση άλλων χαρακτήρων (για παράδειγμα τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου) χρησιμοποιείται το MSB με τιμή “1”. Με τον τρόπο αυτόν έχει προκύψει το Πρότυπο ΕΛΟΤ-928 του Ελληνικού Οργανισμού Τυποποίησης που είναι εγκεκριμένο από την ISO (International Standards Organisation).

Κάθε αλγόριθμος απαραίτητα ικανοποιεί τα επόμενα κριτήρια:
- Είσοδος. Καμία, μία ή και περισσότερες τιμές δεδομένων πρέπει να δίνονται ως είσοδοι στον αλγόριθμο. Η περίπτωση που δεν δίνονται τιμές δεδομένων εμφανίζεται όταν ο αλγόριθμος δημιουργεί και επεξεργάζεται κάποιες πρωτογενείς τιμές με τη βοήθεια των συναρτήσεων παραγωγής τυχαίων αριθμών, ή με την βοήθεια άλλων απλών εντολών.
- Έξοδος. Ο αλγόριθμος πρέπει να δημιουργεί τουλάχιστον μία τιμή δεδομένων ως αποτέλεσμα προς το χρήστη ή προς έναν άλλο αλγόριθμο.
- Καθοριστικότητα. Κάθε εντολή πρέπει να καθορίζεται χωρίς καμία αμφιβολία για τον τρόπο εκτέλεσης της. Λόγου χάριν, μία εντολή διαίρεσης πρέπει να θεωρεί και την περίπτωση, όπου ο διαιρέτης λαμβάνει τη μηδενική τιμή.
- Περατότητα. Ο αλγόριθμος να τελειώνει μετά από πεπερασμένα βήματα εκτέλεσης των εντολών του. Μία διαδικασία που δεν τελειώνει μετά από ένα συγκεκριμένο αριθμό βημάτων δεν αποτελεί αλγόριθμο, αλλά λέγεται απλά υπολογιστική διαδικασία (computational procedure).
- Αποτελεσματικότητα. Κάθε μεμονωμένη εντολή του αλγορίθμου να είναι απλή. Αυτό σημαίνει ότι μια εντολή δεν αρκεί να έχει ορισθεί, αλλά πρέπει να είναι και εκτελέσιμη.
Ένας αλγόριθμος δεν πληρεί περατότητα όταν δεν μπορεί να φτάσει στο τέλος. Όταν π.χ. σε κάποια εντολή επανάληψης δεν μπορεί να ξεφύγει και συνέχεια εκτελεί το loop αυτό, με τέτοιο τρόπο ώστε κάθε φορά να μπαίνει μέσα στην επανάληψη και να μην μπορεί ποτέ να φύγει από κει. Τότε λέμε ότι το πρόγραμμα εκτελείται επ’ άπειρον. Ένα παράδειγμα με πρόγραμμα που δεν τερματίζει απεικονίζεται παρακάτω:
Μια μεταβλητή μπορεί να θεωρηθεί ως ένα όνομα με το οποίο μπορούμε να αναφερθούμε σε αυτή κατά την εκτέλεση του προγράμματος.
Οι μεταβλητές μπορούν να πάρουν τιμή από το χρήστη, ως αποτέλεσμα της εισαγωγής δεδομένων, είτε από το ίδιο το πρόγραμμα, ως αποτέλεσμα κάποιων υπολογισμών. Για παράδειγμα,
long = 22 (το long είναι το όνομα της μεταβλητής και το 22 η τιμή της μεταβλητής που αποθηκεύεται μέσα σε αυτήν.)
sum = long+side (sum , long , side είναι ονόματα μεταβλητών)
Οι μεταβλητές μπορεί να περιέχουν χαρακτήρες του λατινικού αλφαβήτου και πιθανώς αριθμητικά ψηφία (ξεκινώντας πάντα με ένα γράμμα), π.χ. s22 ,y1997, d3, κ.ο.κ.
Σε κάθε πρόγραμμα που θα κατασκευάζουμε, θα δηλώνουμε τις μεταβλητές που θα χρησιμοποιήσουμε, στην αρχή του προγράμματος.
CONST, ταυτόχρονα με την απόδοση της (σταθερής) τιμής τους. Για παράδειγμα,
CONST pi = 3.1415
CONST maxsize = 800
Με όρους του υπολογιστή, μια μεταβλητή ή μια σταθερά με όνομα αντιπροσωπεύει μια θέση στη μνήμη του. Όταν χρησιμοποιούμε την τιμή της μεταβλητής ή της σταθεράς στην πραγματικότητα
ανακτούμε την ποσότητα που είναι καταχωρισμένη σε εκείνη τη θέση μνήμης, ενώ όταν δίνουμε τιμή στη μεταβλητή ή στη σταθερά στην πραγματικότητα τοποθετούμε κάποια τιμή στη θέση μνήμης. Είναι παραστατικό να σκεφτόμαστε τις μεταβλητές σαν κουτιά στα οποία αποθηκεύουμε τα δεδομένα μας.
11. Να αναπαραστήσετε σχηματικά τη δομή του υπολογιστή και αποτυπώστε στο σχήμα τις κύριες μονάδες του.
12. Ποιος είναι ο ρόλος της κεντρικής μονάδας επεξεργασίας (CPU) στη λειτουργία του υπολογιστή;
Είναι το πιο σημαντικό εξάρτημα, καθώς είναι υπεύθυνο για τις κυριότερες επεξεργασίες που γίνονται στον υπολογιστή. Είναι η καρδιά του συστήματος, χωρίς CPU δεν δουλεύει τίποτα. Όλα τα δεδομένα μεταφέρονται από την Κύρια Μνήμη στον επεξεργαστή, ώστε να γίνει η απαραίτητη επεξεργασία τους σύμφωνα με τις εντολές μας. Μετά την επεξεργασία τους τα δεδομένα επιστρέφουν και τοποθετούνται προσωρινά στη Κύρια Μνήμη του υπολογιστή ή τοποθετούνται προσωρινά στη βοηθητική μνήμη ή αποστέλονται στις μονάδες εξόδου.
13. Να αναφέρετε τις κυριότερες «λογικές πράξεις» (boole).
Οι κυριότερες λογικές πράξεις της άλγεβρας Boole είναι οι ακόλουθες:
NOT: Άρνηση ή λογική αντιστροφή. Είναι η πιο απλή πράξη. Σε αυτήν τα δυαδικά ψηφία του αριθμού που υφίσταται άρνηση αντιστρέφονται, αν δηλαδή ένα ψηφίο ήταν 1 στη μια είσοδο της πύλης γίνεται 0 στην έξοδο της, και αντίστροφα.
AND: Λογικό γινόμενο. Στην πράξη «and» ή (και), το αποτέλεσμα είναι πάντα 0 εκτός αν και τα δύο δυαδικά ψηφία που συνδέονται στις 2 εισόδους της πύλης AND είναι σε λογικό 1 οπότε και το αποτέλεσμα γίνεται 1.
OR: Λογικό άθροισμα. Στην πράξη «or» (ή) το αποτέλεσμα είναι πάντα 1, εκτός αν και τα δύο δυαδικά ψηφία που συνδέονται με τις εισόδους της πύλης είναι 0 οπότε και το αποτέλεσμα γίνεται 0.
14. Τι γνωρίζετε για τη λειτουργία των καταχωρητών και ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά τους;
Οι καταχωρητές είναι μικρές σε μέγεθος μνήμες αλλά πολύ γρήγορες σε ταχύτητα που βρίσκονται εσωτερικά στην ΚΜΕ που βοηθούν την ΚΜΕ όταν εκτελεί αριθμητικές και λογικές πράξεις να κάνει προσωρινή αποθήκευση. Υπάρχουν καταχωρητές γενικού σκοπού αλλά και ειδικού σκοπού που δείχνουν την κατάσταση της ΚΜΕ.
15. Να αναφέρετε αναλυτικά τις κατηγορίες των καταχωρητών ανάλογα με τον τρόπο λειτουργίας τους.
Οι καταχωρητές διακρίνονται σε καταχωρητές γενικού σκοπού (general purpose registers - GPR) και καταχωρητές ειδικού σκοπού (special purpose registers - SPR). Οι καταχωρητές γενικού σκοπού χρησιμοποιούνται μόνο για την αποθήκευση και επεξεργασία των δεδομένων της ΚΜΕ. Οι καταχωρητές ειδικού σκοπού, εκτός από αποθηκευτικοί χώροι, είναι συνυφασμένοι με μια λειτουργία της ΚΜΕ. Για παράδειγμα, ένας καταχωρητής ειδικού σκοπού είναι ο μετρητής προγράμματος, PC. Ο μετρητής προγράμματος φυλάει τη διεύθυνση της επόμενης εντολής του προγράμματος. Με βάση την τιμή του καταχωρητή γίνεται η ανάκληση μιας εντολής από τη μνήμη.
16. Περιγράψτε την οργάνωση επιπέδων ενός Λειτουργικού Συστήματος.
- Στο χαμηλότερο επίπεδο έχουμε φυσικές συσκευές με τα ολοκληρωμένα που τις ελέγχουν κλπ.
- Ακολουθεί ο μικροπρογραμματισμός, λογισμικό που ελέγχει τις φυσικές συσκευές και διερμηνεύει εντολές σε γλώσσα μηχανής.
- Ακολουθεί η γλώσσα μηχανής που μεταφράζει μια σειρά από βήματα.
- Έπειτα το Λειτουργικό σύστημα, παρέχει πιο εύκολους τρόπος εργασίας, πιο οικείος στον κοινό χρήστη.
- Ακολουθούν προγράμματα συστήματος που δεν ανήκουν στο Λειτουργικό σύστημα, όπως μεταγλωττιστές, διερμηνευτές εντολών κ.α.
- Τέλος βρίσκουμε τις εφαρμογές του χρήστη. Παιχνίδια, ηλεκτρονικό γραφείο, πολυμεσικές εφαρμογές κλπ.
17. Ποια η διαφορά της διεργασίας από ένα πρόγραμμα; Μπορούν πολλές διεργασίες να αντιστοιχούν στο ίδιο πρόγραμμα;
Διεργασία (process) σε έναν υπολογιστή είναι το στιγμιότυπο ενός προγράμματος που εκτελείται δηλαδή μια δυναμική οντότητα. Σε αντιδιαστολή με την έννοια του προγράμματος, το οποίο είναι ένα στατικό σύνολο εντολών, μια διεργασία αποτελεί την εκτέλεση αυτών των εντολών. Επομένως ένα πρόγραμμα γενικώς συσχετίζεται με περισσότερες από μία διεργασίες, μία για κάθε φορά που εκτελείται και ανεξάρτητες μεταξύ τους. Μια διεργασία αποτελείται από το ίδιο το πρόγραμμα και από κάποιες τιμές που περιέχονται στη μνήμη και στους καταχωρητές του επεξεργαστή, δηλαδή την κατάσταση του συστήματος, κάθε στιγμή που το πρόγραμμα εκτελείται. Τα σύγχρονα λειτουργικά συστήματα επιτρέπουν την ταυτόχρονη συνύπαρξη πολλαπλών διεργασιών στη μνήμη του υπολογιστή καθώς υποστηρίζουν πολυδιεργασία, μία μέθοδο υλοποίησης ταυτοχρονισμού με την οποία, είτε με κατάλληλη κατανομή του χρόνου του μοναδικού επεξεργαστή (ψευδοπαράλληλη εκτέλεση) είτε λόγω της ύπαρξης περισσοτέρων του ενός επεξεργαστών (παράλληλη εκτέλεση), είναι εφικτή η ταυτόχρονη εκτέλεση πολλαπλών διεργασιών.
18. Ποια είναι η βασική διαφορά μιας διεργασίας από το νήμα;
Η υλοποίηση των νημάτων και διεργασιών διαφέρει από το ένα λειτουργικό σύστημα στο άλλο, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις ένα νήμα περιέχεται σε μια διεργασία. Πολλαπλά νήματα μπορούν να υπάρχουν μέσα στην ίδια διεργασία, και μοιράζονται τους πόρους του συστήματος όπως π.χ. η μνήμη, ενώ άλλες διεργασίες δεν μοιράζονται τους πόρους αυτούς.
Τα νήματα μπορούν να εκτελεστούν παράλληλα σε πολυπύρηνο σύστημα , μοιράζονται μνήμη μεταξύ τους και προκαλείται μικρότερη επιβάρυνση στο υπολογιστικό σύστημα.
19. Τι γνωρίζετε για τα κατανεμημένα Λειτουργικά Συστήματα;
Αυτόνομα υπολογιστικά συστήματα, διασυνδεόμενα σε δίκτυο, με ειδικό λογισμικό για Κατανεμημένα Λειτουργικά Συστήματα. Οι Η/Υ συντονίζουν τις ενέργειες και διαμοιράζουν πόρους.
Πλεονεκτήματα: Διαμοιρασμός πόρων, ευρύτητα, ανεκτικότητα σε σφάλματα κ.α.
Χαρακτηριστικό Διαμοιρασμός δεδομένων
Διαμοιρασμός συσκευών
Επικοινωνία Ευελιξία
Επιτρέπει την πρόσβαση πολλών χρηστών σε
κοινή βάση δεδομένων
Επιτρέπει σε πολλούς χρήστες να
διαμοιράζονται ακριβές περιφερειακές
συσκευές
Καθιστά ευκολότερη την επικοινωνία μεταξύ
χρηστών του συστήματος
Κατανέμει το φόρτο εργασίας στις διαθέσιμες
μηχανές με τον περισσότερο αποδοτικό τρόπο,
ελαχιστοποιώντας συνάρτηση κόστους
20. Τι ονομάζουμε κύρια και τι δευτερεύουσα μνήμη; Ποια είναι η βασική διαφορά τους;
Κύρια μνήμη ή κεντρική μνήμη ονομάζεται η μνήμη υπολογιστή που είναι προσβάσιμη από την Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας (ΚΜΕ, CPU) ενός υπολογιστή, χωρίς να συμπεριλαμβάνει τις θύρες Εισόδου / Εξόδου. Η κύρια μνήμη χρησιμοποιείται για την αποθήκευση των δεδομένων και των προγραμμάτων που εκτελούνται. Οι καταχωρητές μέρος κύριας μνήμης, βρίσκονται στην κορυφή της πυραμίδας και προσφέρουν την ταχύτερη μνήμη που υπάρχει. Δυστυχώς όμως το μέγεθος της μνήμης αυτής είναι πολύ περιορισμένο. Ως κύρια μνήμη συνήθως χρησιμοποιούνται μικροτσίπ μνήμης RAM, είτε ως κρυφή μνήμη είτε και εξωτερική, τα οποία είναι «πτητικές» μνήμες υπό την έννοια ότι διατηρούν τα δεδομένα τους μόνο όσο τροφοδοτούνται με ηλεκτρικό ρεύμα. Σπανιότερα χρησιμοποιούνται ακριβότερες «μνήμες μόνο ανάγνωσης» (ROM) οι οποίες δεν είναι πτητικές. Σε αντιδιαστολή, η δευτερεύουσα ή εξωτερική μνήμη χρησιμοποιείται για μακροπρόθεσμη αποθήκευση δεδομένων και στον ρόλο αυτό χρησιμοποιούνται κατά κανόνα μαγνητικά ή οπτικά μέσα αποθήκευσης (π.χ. σκληροί δίσκοι, DVD-ROM οι μαγνητικές ταινίες μνήμες USB κλπ). Διατηρούν τα δεδομένα και μετά την διακοπή του ρεύματος, στερούνται ταχύτητας αποθήκευσης.
Σχόλια
of mmy good old room mate! He always kept chatting about this.
I will forward this article to him. Pretty sre he will have a good
read. Thank you for sharing!
Pump muscle for women site: http://courses.shu.edu/wikis/rotthoff/SportFinance/index.php/Id82_Title_Article-_Three_Steps_To_Build_Muscle_Without_Weights_-_Health_Fitness muscle bodybuilder
I do not know whoo you are but definitely you are
going to a famous blogger if you aren't already ;)Cheers!
webpage website promotion website promotion: https://8to80travel.org/index.php/Read_N134:_Things_It_s_Essential_Know_Before_Writing_For_Them SEO website optimization
skilled blogger. I've joined your feed and look forward to seeking more of your great post.
Also, I've shared your website in my social networks!
Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the excellent quality writing, it's rare
to see a nice blog like this one these days.
Τροφοδοσία RSS για τα σχόλια αυτού του άρθρου.