Καταπέλτης! Μπορείτε να νικήσετε την αντίπαλη ομάδα;
Θέμα:
Κινητική και Δυναμική ενέργεια, Μετατροπές ενέργειας |
Τάξη:
Ε’ & Στ’ |
Ηλικία:
10-12 |
Χρόνος:
1 διδακτική ώρα |
Κόστος:
0,5 €/ κατασκευή |
Είδος:
Κατασκευή και ομαδικό παιχνίδι |
Λέξεις κλειδιά:
Ενέργεια, Μετατροπή, Κινητική, Δυναμική |
Δεξιότητες:
Δημιουργικότητα, Συνεργασία, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη |
Σύντομη περιγραφή:
Με την κατασκευή αυτή κάθε ομάδα (4-5 μαθητών) θα έχει στη διάθεσή της ένα καταπέλτη και μερικές καραμέλες.
Οι ομάδες διαγωνίζονται μεταξύ τους πετώντας τις καραμέλες με τον καταπέλτη.
Νικήτρια ομάδα είναι αυτή που κατάφερε να πετάξει τις καραμέλες πιο μακριά
Στόχοι:
Οι μαθητές
- να αντιληφθούν την ύπαρξη των διαφορετικών μορφών ενέργειας.
- να διακρίνουν τις περιπτώσεις εμφάνισης της κινητικής και της Δυναμικής Ενέργειας.
- να διαπιστώσουν πώς οι μορφές ενέργειας μετατρέπονται από μια μορφή σε άλλη.
Υλικά:
Γλωσσοπίεστρα (7 τμχ/καταπέλτη)
Πλαστικά κουτάλια (1 τμχ/καταπέλτη)
Λαστιχάκια χοντρά (5 τμχ/καταπέλτη)
Καπάκια από μπουκάλια (1 τμχ/καταπέλτη)
Πιστολάκι σιλικόνης
Καραμελάκια/ζελεδάκια
Χαρτάκια με αριθμούς (1,2,3…) τόση πολλαπλότητα ώστε να προκύψουν ομάδες ανά αριθμό (π.χ. για σύνολο 15 μαθητών, 3 φορές το «1», 3 φορές το «2» κ.ο.κ. μέχρι το 5)
Τρόπος εργασίας:
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4-5 ατόμωνΕργάζονται ομαδικά για την κατασκευή του καταπέλτη και στη συνέχεια διαγωνίζονται επίσης σαν ομάδαΚατασκευή – εκτέλεση:
- Οι μαθητές διαλέγουν ένα χαρτάκι από τη δεξαμενή χωρίς να βλέπουν.
- Σχηματίζονται ομάδες με τους μαθητές που έχουν τον ίδιο αριθμό.
- Κάθε ομάδα παίρνει τα υλικά κατασκευής (εκτός από το καπάκι) και φωτοτυπία στην οποία φαίνεται η τελική κατασκευή του καταπέλτη και οι οδηγίες κατασκευής με εικόνες.
- Οι ομάδες κατασκευάζουν τον καταπέλτη.
- Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού κολλούν το καπάκι σύμφωνα με τις οδηγίες με σιλικόνη.
- Σε κάθε ομάδα δίνονται καραμελάκια (τόσα όσα τα μέλη της ομάδας).
- Μία μία οι ομάδες τοποθετούν τον καταπέλτη τους σε σημείο εκκίνησης που έχει ορίσει ο εκπαιδευτικός και με το σήμα ένας μαθητής από κάθε ομάδα πετά την καραμέλα.
- Ένας μαθητής σημειώνει με μαρκαδόρο το σημείο όπου ακούμπησε πρώτα η καραμέλα της κάθε ομάδας (Tip: Για κάθε ομάδα ας επιλεγεί άλλο χρώμα μαρκαδόρου).
- Αφού ολοκληρώσει κάθε ομάδα τις ρίψεις της (max πλήθος μαθητών κάθε ομάδας), ορίζεται η νικήτρια ομάδα.
- …τρώνε τις υπόλοιπες καραμέλες!
Η Φυσική με λίγα λόγια:
Στη δραστηριότητα αυτή χρησιμοποιούμε τις ιδιότητες των ελαστικών σωμάτων και την ικανότητά τους να αποθηκεύουν Δυναμική Ενέργεια και επίσης την μετατροπή της Δυναμικής Ενέργειας σε Κινητική.
Εδώ έχουμε τη Δυναμική ενέργεια από το παραμορφωμένο λαστιχάκι. Επίσης έχουμε την κινητική ενέργεια της καραμέλας που εκτοξεύεται. Τέλος, με την απλή αυτή μηχανή που κατασκευάσαμε, η Δυναμική ενέργεια που αποθηκεύεται στο λαστιχάκι όταν το τυλίγουμε, μετατρέπεται σε Κινητική ενέργεια της καραμέλας.
Στην ενέργεια δίνουμε διάφορα ονόματα, ανάλογα με την προέλευσή της και τον τρόπο που τη χρησιμοποιούμε. Τα διάφορα «πρόσωπα» της ενέργειας τα ονομάζουμε «μορφές ενέργειας». Δύο βασικές μορφές ενέργειας είναι η κινητικήκαι η δυναμική.
Η ενέργεια αποθηκεύεται με κάποια μορφή, μετατρέπεται από τη μία μορφή στην άλλη και μετακινείται συνεχώς.Δυναμική είναι η ενέργεια που έχουν τα σώματα, λόγω της κατάστασής τους (ελαστική παραμόρφωση) ή της θέσης τους (υψόμετρο).
Δυναμική είναι η ενέργεια του βέλους σε τεντωμένο τόξο, του συμπιεσμένου ελατηρίου αλλά και του νερού της λίμνης ή της πέτρας που βρίσκεται σε μεγάλο υψόμετρο.Κινητική ονομάζουμε την ενέργεια που έχουν τα σώματα λόγω της κίνησής τους. Κινητική είναι, λοιπόν, η ενέργεια του αυτοκινήτου, της πέτρας που πέφτει αλλά και του ανέμου.
Οι άνθρωποι από τα αρχαία ακόμη χρόνια κατασκεύασαν μηχανές για να διευκολύνουν τη ζωή τους – ή και για άλλους όχι τόσο ευγενείς σκοπούς. Οι μηχανές μετατρέπουν το ένα είδος ενέργειας σε άλλο.
Πηγή:
https://gr.pinterest.com/source/littlepaperdog.blogspot.com/
Αφήστε μια απάντηση