Η ΓΕΝΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ

Η γενιά του Διαδικτύου

 

Ενας φίλος μου έστειλε ένα γραπτό μήνυμα που είχε λάβει ο γιος του στο κινητό από φίλο του. Το μήνυμα έγραφε: ba dn pz m tpt m evrise x*es h mana m p grsa ttia wra/ 8 er8ei k h fro? Μετάφραση: «Μπα δεν παίζει με τίποτα. Με έβρισε χθες η μαμά μου που γύρισα τέτοια ώρα. Θα έλθει και η Φρόσω;». Ηταν η πρώτη φορά που κατάλαβα πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος επικοινωνίας μιας νέας γενιάς που έχει μεγαλώσει μπροστά στο κομπιούτερ και με μηνύματα στο κινητό τηλέφωνο. Είναι μια γενιά που, όπως άκουσα τον συνιδρυτή της Google να λέει σε πρόσφατο διεθνές συνέδριο, είναι πιθανό να εργασθεί όλη της τη ζωή χωρίς ποτέ να έρχεται σε επαφή με κανέναν. Ολα θα γίνονται μέσα από το Διαδίκτυο και πίσω από μια οθόνη στο σπίτι ή σε ένα κουβούκλιο σε κάποιο γραφείο.

Είναι πια σαφές πως έχουμε μια νέα γενιά που σκέπτεται και επικοινωνεί πολύ διαφορετικά. Μια γενιά που δεν έχει καθόλου υπομονή για διάβασμα ή γράψιμο και με κύκλο προσοχής που δεν ξεπερνά τα λίγα δευτερόλεπτα. Ενα μεγάλο μέρος της γνώσης της προέρχεται από το Διαδίκτυο. Και αυτό έχει τα καλά και τα κακά του. Το θετικό είναι πως τα νέα παιδιά έχουν απίστευτη πρόσβαση σε πληροφορίες και γνώση, μπορούν εύκολα να «ταξιδέψουν» σε πολλές γωνιές του κόσμου ή να διαβάσουν ένα σύγγραμμα που δεν υπάρχει σε καμία ελληνική βιβλιοθήκη. Σκεφθείτε πόσο προχωρημένη θα ήταν η γενιά του ’50 που μελετούσε και ίδρωνε στα ελληνικά πανεπιστήμια αν είχε τις σημερινές δυνατότητες! Το κακό είναι αυτό που συχνά λέει στις ομιλίες του ο Τομ Φρίντμαν, ότι δηλαδή το κομπιούτερ δεν έχει φίλτρο ευθυκρισίας. Στο Διαδίκτυο μπορείς να διαβάσεις τα πλέον απίστευτα κουτσομπολιά, θεωρίες συνωμοσίας και ανακρίβειες. «Το είδα στο Ιντερνετ», δεν σημαίνει απολύτως τίποτα γιατί κανείς δεν ελέγχει το περιεχόμενό του και κανείς δεν κάνει καν επιλογές.

Ο Κίσινγκερ υποστήριζε πρόσφατα ότι ο διαφορετικός τρόπος και ρυθμός σκέψης και επικοινωνίας θα αλλάξει πολύ και τον τρόπο που οι άνθρωποι παίρνουν αποφάσεις. Οτι δηλαδή δεν θα υπάρχει η πολυτέλεια της περισυλλογής, της προσωπικής επικοινωνίας και συζήτησης που έχουμε συνηθίσει. Και ανέφερε σαν παράδειγμα τη δυσκολία που έχει ο ίδιος να επικοινωνήσει με τα εγγόνια του γιατί δεν είναι απλώς ότι έχουν διαφορετικές εμπειρίες, αλλά μιλάνε εντελώς διαφορετική γλώσσα και το χάσμα είναι πολύ μεγαλύτερο από εκείνο που ο ίδιος ένιωθε από τους παππούδες του.

Ισως όλες αυτές οι μελλοντολογικές προβλέψεις να είναι υπερβολικές. Στο κάτω κάτω και η δική μας γενιά δεν έμαθε να γράφει επιστολές όπως έκαναν οι παλιότεροι αποτυπώνοντας με τρόπο ανάγλυφο ταξιδιωτικές εμπειρίες ή φορτισμένα συναισθήματα. Και ακόμη, η δική μας γενιά μεγάλωσε με την τηλεόραση, την έντονη διαφήμιση και τους γρήγορους ρυθμούς που αντικατέστησαν τον μεσημεριανό ύπνο και τη βόλτα με κουβέντα στην πλατεία.

Παρόλα αυτά περιμένω με ενδιαφέρον το πώς θα μεγαλώσει η γενιά των σημερινών πιτσιρικάδων, αν για παράδειγμα θα διαβάζουν εφημερίδες ή απλά θα βυθίζονται στο Διαδίκτυο, αν θα ανοίγουν κανένα βιβλίο ή αν θα μιλάνε την ίδια γλώσσα με εμάς. Προς το παρόν pr n t klbo k d tus pano ή αλλιώτικα προσπαθώ να τους καταλάβω και δεν τους πιάνω…

ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ Β ΛΥΚΕΙΟΥ

AΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Καὶ πεμφθεὶς ὁ Τιμησίθεος ἧκεν ἄγων τοὺς ἄρχοντας. Ἐπεὶ δὲ ἀφίκοντο, συνῆλθον οἵ τε τῶν Μοσσυνοίκων ἄρχοντες καὶ οἱ στρατηγοὶ τῶν Ἑλλήνων· καὶ ἔλεξε Ξενοφῶν, ἡρμήνευε δὲ Τιμησίθεος· Ὦ ἄνδρες Μοσσύνοικοι, ἡμεῖς βουλόμεθα διασωθῆναι πρὸς τὴν Ἑλλάδα πεζῇ· πλοῖα γὰρ οὐκ ἔχομεν· κωλύουσι δὲ οὗτοι ἡμᾶς οὓς ἀκούομεν ὑμῖν πολεμίους εἶναι. Εἰ οὖν βούλεσθε, ἔξεστιν ὑμῖν ἡμᾶς λαβεῖν συμμάχους καὶ τιμωρήσασθαι εἴ τί ποτε ὑμᾶς οὗτοι ἠδίκησαν, καὶ τὸ λοιπὸν ὑμῶν ὑπηκόους εἶναι τούτους. Εἰ δὲ ἡμᾶς ἀφήσετε, σκέψασθε πόθεν αὖθις ἂν τοσαύτην δύναμιν λάβοιτε σύμμαχον.

.1Να μεταφρσετε στο τετρδι σας το κεμενο.

Μονάδες 30

2α.Πλοα γρ οκ χομεν· κωλουσι δ οτοι μς ος κοομεν πολεμους εναι. Να ξαναγρψετε το κεμενο αυτ, μεταφροντας λους τους κλιτος τπους στον ενικ αριθμ.

Μονάδες 4

β. κοομεν, λαβεν, συνλθον: Να γρψετε το δετερο ενικ πρσωπο της Προστακτικς του διου χρνου στην δια φωνή.

Μονάδες 6

3α. Να βρετε τα υποκεμενα των ρημτων και των απαρεμφτων του παρακτω κειμνου:

νδρες Μοσσνοικοι, μες βουλμεθα διασωθναι πρς τν λλδα πεζ· κωλουσι δ οτοι μς ος κοομεν μν πολεμους εναι.

Μονάδες 5

β. Ε ον βολεσθε, ξεστιν μν μς λαβεν συμμχους: Τι δηλνει το εδος αυτ του υποθετικο λγου;

Μονάδες 3

Να μετατρψετε τον υποθετικ αυτ λγο τσι, στε να δηλνει την απλ σκψη του λγοντος.   Μονάδες 2

 

Αλλα αδίδακτα κείμενα για την εξάσκηση των μαθητών της β λυκείου μπορείτε να βρείτε εδώ

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ …ΒΡΑΔΥΤΗΤΑΣ

ΚΕΙΜΕΝΟ
Επιστροφή στην εποχή της… βραδύτητας

Ζούμε στην εποχή της ταχύτητας και της έντασης. Ταχύτατα αυτοκίνητα, γρήγοροι υπολογιστές, πολυδύναμα κινητά τηλέφωνα και υπερηχητικά αεροπλάνα. Όλοι τρέχουμε σαν παλαβοί για να προλάβουμε. Κουρδισμένα στρατιωτάκια της παραγωγικότητας, αστείες –όσο και δραματικές– φιγούρες. Αλλά η μέρα αποδεικνύεται ολοένα και πιο μικρή, καθώς ο χρόνος αμείλικτα ξοδεύεται στο αυτοκίνητο, στην επιμήκυνση του ωραρίου ή στη δεύτερη δουλειά, στις ολοένα και περισσότερες υποχρεώσεις.
Το αστείο είναι ότι η γοητεία της ταχύτητας και των διαφόρων fast – εφαρμογών προέρχεται από την υπόσχεση ότι θα μας βγάλουν νικητές στην αδυσώπητη μάχη με τον χρόνο. Θα τα κάνουμε όλα πιο γρήγορα, ώστε να μας μένει χρόνος και για «άλλα πράγματα»• ίσως αυτά που θέλουμε περισσότερο. Κι όμως, ο εντατικός ρυθμός ζωής αφαιρεί σχεδόν κάθε περιεχόμενο πραγματικής ζωής. Σαν να περνάς με 200 χιλιόμετρα την ώρα, από τοπία που φεύγουν σαν καρτούν.
Πού χάθηκε η εμπειρία ενός αργόσυρτου γεύματος, πλούσιου σε γεύση και σε συζήτηση; Πώς ηττήθηκε η κριτική σκέψη και ο αναστοχασμός από τον όγκο των ταχύτατα διακινούμενων πληροφοριών; Γιατί «δεν υπάρχει χρόνος» για να διαβάσουμε ποίηση ή να ονειρευτούμε με τα μάτια ανοικτά; Πώς καταντήσαμε αιχμάλωτοι του ιλίγγου της ταχύτητας;
O αγώνας του θνητού ανθρώπου με τον χρόνο δεν είναι μόνο ο πιο αρχέγονος, αλλά και ο πιο διαρκής. Αλλά η σημερινή ασφυξία λόγω έλλειψης ελεύθερου χρόνου, δεν είναι απλά αποτέλεσμα λανθασμένων προσωπικών επιλογών. Είναι κοινωνικό πρόβλημα. Ένας ολόκληρος πολιτισμός είναι θεμελιωμένος πάνω στην εκμετάλλευση του χρόνου του καθένα μας. Βασίζεται στην ελαστική εργασία και στην υπερεργασία, στη γρήγορη αγορά μιας ολόκληρης γκάμας μισοάχρηστων συσκευών, που απαξιώνονται με την ίδια σχεδόν ταχύτητα, με αυτήν που υπόσχονται. Οι συνέπειες είναι ήδη εδώ. H πρωτοφανής πολύπλευρη φθορά του ανθρώπινου οργανισμού. Η υπερκατανάλωση και η αυξημένη παραγωγή αποβλήτων. Η υπερθέρμανση του πλανήτη. Η υποβάθμιση της ζωής.
H διατροφή, καθρέφτης κάθε πολιτισμού, αντικατοπτρίζει την εποχή της ταχύτητας. Φαστφουντάδικα ταΐζουν μια πόλη που τρέχει «πανικόβλητη». Ομοιομορφία και τυποποίηση και το φαΐ στο πόδι. «Τρελά», τοξικά και μεταλλαγμένα τρόφιμα που παράγονται από τις επικίνδυνες «φάμπρικες» της εντατικής γεωργίας και κτηνοτροφίας, χωρίς το μεράκι και τον χρόνο του καλλιεργητή. Ήρθε η ώρα να κατεβάσουμε ταχύτητα. Όχι για να κολλήσουμε στο σήμερα, αλλά για να ζήσουμε διαφορετικά. «Το εγκώμιο στη βραδύτητα» εκτός από βιβλίο του Mίλαν Kούντερα γίνεται τάση. Οι εργαζόμενοι διεκδικούν λιγότερες ώρες εργασίας και όχι εντατικοποίηση. Οι οικολόγοι, να μπει φραγμός στην εντατική γεωργία. Κινήματα, όπως το Slow Food, θέτουν ξανά την πολιτιστική αξία της διατροφής και της αργής απόλαυσής της, ενώ άλλα, όπως το Slow Cities, αναδεικνύουν ένα άλλο μοντέλο πόλης φιλικό στον άνθρωπο. Το «αργά» γίνεται συνώνυμο της ποιότητας και της αλλαγής.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Να συντάξετε περίληψη του κειμένου σε 80-100 λέξεις.
2. Να βρείτε δυο τρόπους με τους οποίους αναπτύσσεται η πρώτη παράγραφος.
3. Ποιος είναι ο ρόλος των ερωτημάτων της τρίτης παραγράφου;
4. Ποια είναι η λειτουργία της γλώσσας (κυριολεκτική, μεταφορική) στον τίτλο.;
5. Να γράψετε συνώνυμα των υπογραμμισμένων λέξεων.