Αποτελεσματικότητα της μάθησης και της διδασκαλίας.
Αντώνη Ι. Παππού
Σχολικού Συμβούλου
1ης Περ. Δ.Ε. Ν. Πέλλας
Η αποτελεσματικότητα της μάθησης των μαθητών εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Ο H. Walberg συνοψίζοντας τα σχετικά ερευνητικά δεδομένα αναφέρει ότι από:
τη “Νοημοσύνη” εξαρτάται το 40 % - 60 %
το “Κοινωνικό Στρώμα” προέλευσης του μαθητή το 25 %
το “Οικογενειακό Περιβάλλον” το 64 %
τη “Διδασκαλία” ποσοστό από 0 -17 %.
Βέβαια, σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας, μεταξύ των άλλων, είναι τόσο τα Εποπτικά Μέσα, όσο και ο βαθμός της αυτενεργούς εμπλοκής και δράσης του μαθητή. Σχετικά, λοιπόν, στη βιβλιογραφία αναφέρεται ότι οι μαθητές διατηρούν το:
10% αυτών που διάβασαν
20% αυτών που άκουσαν
30% αυτών που είδαν
50% αυτών που είδαν και άκουσαν
70% αυτών παρουσίασαν οι ίδιοι
90% αυτών που εκτέλεσαν οι ίδιοι
Πηγή: Ε. Νημά - Α. Καψάλη, Σύγχρονη Διδακτική, Εκδόσεις Παν/μίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2002
Αντώνης Παππού 2006 , επικοινωνίας